Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Stellar Blade

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kissa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5
Noniin, läpi meni myös täällä ja reilut 30 tuntia se otti aikaa. Kokonaisuudessaan peli oli kyllä todella hyvä ja aikalailla juuri sitä mitä odotinkin.
Tarina oli jopa parempi mitä olin etukäteen ajatellut ja ääninäyttely joko parani pelin edetessä, tai sitten siihen vain tottui :D. Musiikkeja odotin suuresti etukäteen ja yllättäen ne olivat hyvin samanlaisia kuin NieRissä, ei kuitenkaan aivan samalle tasolle yllä sillä saralla. Monia NieR: Automatan biisejä kuuntelen yhä satunnaisesti ja ne vie kyllä aina takaisin niihin muistoihin pelistä.

Pelin ehdottomasti parasta antia oli taistelut. Taistelusysteemi on yhdistelmä Sekiroa/God of Waria, joka nojaa vahvasti oikea-aikaisiin torjuntoihin ja väistöihin. Puutteeksi tällä osa-alueella nousi ehkä se miten turhaksi skill tree lopulta jäi. Olin jo varmaan pelin puolessa välissä avannut kaikki taidot mitä tahdoin ja monta tuntia ennen pelin loppua olin avannut jokaisen mahdollisen taidon. Olisin ehdottomasti kaivannut enemmän merkityksellisyyttä valintoihin ja oman hahmon rakentamista tätä kautta.

Toinen hieman samaan aiheeseen liittyvä kritiikki liittyy hahmon kehitykseen noin muuten. Jos tästä nähdään jatko-osaa, niin toivoisin ehdottomasti, että siinä käytettäisiin enemmän paukkuja siihen miten hahmo kehittyy pelin aikana. Mukana voisi olla esimerkiksi enemmän aseita ja ne aseet voisi käyttäytyä eri tavalla, kun nyt on vain yksi ase, joka käytännössä kehittyy automaattisesti sitä mukaa kun etenet pelissä. Myös kaikki muut varusteet joita EVE:lle sai tuntui suhteellisen turhilta, sillä helposti niistä tulee valittua vain ne, jotka antaa automaattisesti bonusta esim. hyökkäysnopeuteen tai erikoisiskujen voimakkuuteen. Mielestäni tähän voisi hyvin ottaa God of War peleistä tutun rune systeemin ja se loisi heti paljon enemmän mielenkiintoa loottiin.

Jos taisteluissa peli onnistui, niin tasohyppelykohtauksissa sitä vastoin ei ollenkaan. Hahmon kontrollointi tuntui usein todella kömpelöltä ja lukuisia kertoja hyppäsin kuolemaani, kun yritin tarttua kiinni roikkuvasta köydestä. Onneksi näitä kohtia nyt ei turhan paljoa ollut, mutta ehdottomasti sellainen asia, joka ei ollut pelin parasta antia.

Kuten todettua, tarinan puolesta tämä todella ylitti odotukseni. Peli kärsii ehkä hieman huonosta rytmityksestä, sillä tuntuu, että ensimmäisen puolikkaan aikana ei juuri tapahdu mitään ja peli toistaa aika paljon itseään. Siihen kun vielä lisätään se, että kaikki sivutehtävät pommitetaan sinulle ensimmäisen puolikkaan aikana, jonka jälkeen niihin ei voi enää palata. Mutta sitten kun tarina vihdoin pääsee irti lähtötelineistä, niin se oli kyllä hyvin onnistunut ja mielenkiintoinen. Ajattelin aluksi, että tarina seuraa hyvin vahvasti NieRiä, mutta ei se ihan niin mennytkään. Samoja teemoja on mukana luonnollisesti, mutta tässä näitä kysymyksiä lähestytään hieman eri tavalla ja vaikutteita on mukana myös esimerkiksi Raamatusta.

Erinomainen peli, jossa riittää tekemistä ja keräiltävää. Kaikilla osa-alueilla ei aivan onnistuttu, mutta se on varsin ymmärrettävää, kun on kyseessä studion ensimmäinen iso julkaisu. Suurella mielenkiinnolla jään odottamaan mitä tulevaisuus tuo heiltä tullessaan.

Hyvä juttu, että päivityksiä ja sisältöä tulee edelleen, vaikka kyseessä onkin sinällään jo ihan "valmis" yksinpeli. Näinköhän se jonkinlainen DLC:kin vielä nähdään.

Tuli tämä ostettua ja nyt 7 tuntia pelattuna mutta peli loppui sitten tähän. Menee niin hermo näihin pomotaisteluihin. Nyt tachy vai mikä vittu nyt olikaan. Aivan mahdoton. Taisteluiden väistöt on välillä vittumaisen hitaita. Helpottaako peli jonkun kuoleman määrän jälkeen vai onko vaan sitä samaa loputtomiin? En pysty enää ammuksiakaan ostamaan aseeseen.

Tuli tämä ostettua ja nyt 7 tuntia pelattuna mutta peli loppui sitten tähän. Menee niin hermo näihin pomotaisteluihin. Nyt tachy vai mikä vittu nyt olikaan. Aivan mahdoton. Taisteluiden väistöt on välillä vittumaisen hitaita. Helpottaako peli jonkun kuoleman määrän jälkeen vai onko vaan sitä samaa loputtomiin? En pysty enää ammuksiakaan ostamaan aseeseen.
Suosittelen vaikeustasoa laskemaan, jos alkaa tympimään. Ja väistöihin löytyy oma asetus niitä helpottamaan.

Mulla on storytaso ja avustimet päällä mutta ei tuota pomotaistelua voi päästä. Kuolee parista iskusta vaikka tekee mitä eikä ammuksiakaan pysty ostamaan. No aivan sama, katoin youtubesta loput tarinasta. Kyllä jos pomotaisteluita vihaa niin tästä pelistä kannattaa pysyä kaukana, niitä on ihan älytön määrä.

Peliajan ja pomon perusteella et ole tainnut pahemmin samoilla maailmassa ja tehdä noita sivutehtäviä? Niistähän saa parempaa kamaa päälle ja samalla kokemuspisteitä ropisee. Elinvoimaa ja kaikkea muutakin olennaista avataan tuota kautta. Itse olen pelannut tuolla normaalilla vaikeustasolla, tehnyt noita sivutehtäviä ja suurempia ongelmia ei ole ollut. Ja olen siis rehellisesti sanottuna aivan umpisurkea peleissä, jossa pitäisi osata noita oikea-aikaisia torjuntoja. Toisaalta olisin varmaan itsekin ongelmissa, jos olisi edennyt suoraan juonitehtäviä.
Olen vain tehnyt tarinatehtäviä. Ajattelin, että pelaan ensin tarinan ja sitten sivutehtävät mutta ei näköjään onnistu niin, Jotain selvästi on tarkoitus tehdä erilailla tässä kohtaa missä olen kun tähän asti peli mennyt hyvin mutta nyt tuli täys seinä vastaan. Noh, täytyy kai vielä kokeilla niitä sivutehtäviä...

Sivutehtävissä on tietysti se hyöty, että hahmolle saa siinä sivussa lisää helaa ja kykyjä auki ja toki siinä kuin huomaamatta kehittyy omat taidot miekan kanssa. Itselläni oli tuon Tachyn kohdalla kellossa varmaan puolet enemmän tunteja, eikä se muistaakseni mitenkään erityisen paha bossi ollut. Ei ainakaan lähellekään pelin vaikein. Kannattaa myös vähän miettiä, että millaista gearia on käytössä missäkin pomotaistelussa. Senkin suhteen valinnanvaraa kertyy, kun tutkii pelimaailmaa ja löytää kaikkea. Ns. speedrunaaminen ei ole välttämättä fiksuin tapa pelata tätä peliä.

Mulla on storytaso ja avustimet päällä mutta ei tuota pomotaistelua voi päästä. Kuolee parista iskusta vaikka tekee mitä eikä ammuksiakaan pysty ostamaan. No aivan sama, katoin youtubesta loput tarinasta. Kyllä jos pomotaisteluita vihaa niin tästä pelistä kannattaa pysyä kaukana, niitä on ihan älytön määrä.
Samaa mieltä itse jäin lopullisesti jumiin Raven bossiin lopussa niin riitti ja möin koko pelin pois toukokuussa.

Jännä, että noinkin rajuja kokemuksia. Eihän tuo peli nyt ainakaan normal -tasolla ihan vasemmalla kädellä mene, mutta ei kai tätä yleisesti mitenkään erityisen vaikeanakaan pidetä. Tai ainakin oma kokemus oli, että kun jaksoi hahmonkehitykseen vähän panostaa ja opetella bossien liikkeet, niin kyllä ne lopulta kohtuullisella vaivalla kellistyivät. Osa jopa yllättävän helposti loppupäässä, kun hahmo alkoi olla aika tikissä.

Ei tämä omasta mielestäkään missään nimessä liian vaikea ole, mutta tosiaan olen samoillut ihan reilusti ajan kanssa tuota maailmaa. Siinä sivussa on mukaan tarttunut jos jonkinlaista apua tiukempiin taisteluihin. Vielä on taitopisteille tyhjiä kohtia mitä täyttää, joten olen pitänyt noita taitopisteitä lisääviä esineitä kolmessa paikassa ja yhdessä paikassa olen lisännyt rahan printtaamista. Käytännössä siis näissä on vielä aika paljon potentiaalia saada taistelua helpottavia asioita mukaan, mutta tähän mennessä olen pärjännyt ilmankin. Ehkä vaikein tähän mennessä kohtaamani pomo on tullut sivutehtävän myötä erään talon katolla.
Voiko tätä pitää siis ainakin hahmonkehitysmielessä roolipelimäisenä pelinä? Sitten alkoi taas kiinnostaa itseäni enemmän, jos niin on. Oma innostukseni tähän peliin hieman hiipui, kun ajattelin pelin olevan liian suoraa mättöä, ilman mielekästä hahmon ja aseiden kehitystä. Varsinkaan täyteen hintaan ei sellainen peli kiinnostaisi. Toki tällä pelillä taitaa Storen hinta vieläkin olla 79 euroa, mihin hintaan en kyllä osta nykyään oikein mitään peliä. Eikä ole tainnut fyysistä versiotakaan vielä saada kovin edulliseen hintaan.

Kai tässä voi jollain tapaa "roolipelimäisenä" pitää, mutta kuitenkin rajoitetusti. Esim. pääaseitahan tässä on tasan yksi ainoa koko pelin ajan, mutta siihen kylkeen saa sitten käsiasetta, kranaatteja ym., ja sen miten paljon mihinkin niistä panostaa, saa tietenkin päättää pelaaja itse. Samoin kykyjen suhteen voi päättää itse, että mihin saatavat resurssit käyttää. Tuo on tietenkin sitä roolipelimäisyyttä. Hahmon ulkoasua sekä tiettyjä vahvuuksia voi myös muutella tilanteen mukaan. Minkään taikojen tai buffien/debuffien kanssa tässä ei kuitenkaan pelata eikä ole esim. mitään partya, mihin valita jäseniä jne...

Laitoin varmuuden vuoksi tekstin spoileriksi, että kukaan ei suutu. Jos joku siis haluaa pelata täysin ilman ennakkotietoja. Ja joo, alennuksia tästä pelistä ei ole tainnut toistaiseksi juuri olla. Itse en kadu, että julkkarissa tuosta 70 € maksoin, mutta jos ei ole ihan varma, että nappaako, niin ehkä sitten kannattaa alea odotella. Kyllä tämän varmaan kohtapuoliin johonkin noin 50 € pintaan luulisi jostain saavan. Nyt taitaa paras hinta olla VPD:ssa 64,90 €.

Viimeksi muokattu:
Kai tässä voi jollain tapaa "roolipelimäisenä" pitää, mutta kuitenkin rajoitetusti. Esim. pääaseitahan tässä on tasan yksi ainoa koko pelin ajan, mutta siihen kylkeen saa sitten käsiasetta, kranaatteja ym., ja sen miten paljon mihinkin niistä panostaa, saa tietenkin päättää pelaaja itse. Samoin kykyjen suhteen voi päättää itse, että mihin saatavat resurssit käyttää. Tuo on tietenkin sitä roolipelimäisyyttä. Hahmon ulkoasua se tiettyjä vahvuuksia voi myös muutella tilanteen mukaan. Minkään taikojen tai buffien/debuffien kanssa tässä ei kuitenkaan pelata eikä ole esim. mitään partya, mihin valita jäseniä jne...

Laitoin varmuuden vuoksi tekstin spoileriksi, että kukaan ei suutu. Jos joku siis haluaa pelata täysin ilman ennakkotietoja. Ja joo, alennuksia tästä pelistä ei ole tainnut toistaiseksi juuri olla. Itse en kadu, että julkkarissa tuosta 70 € maksoin, mutta jos ei ole ihan varma, että nappaako, niin ehkä sitten kannattaa alea odotella. Kyllä tämän varmaan kohtapuoliin johonkin noin 50 € pintaan luulisi jostain saavan. Nyt taitaa paras hinta olla VPD:ssa 64,90 €.
Kyllä minulla tähän peliin näillä tiedoilla mielenkiintoa on. Mutta mennee minulla ostoon aikaisintaan 50 euron tai sen alle olevalla hinnalla.

Voiko tätä pitää siis ainakin hahmonkehitysmielessä roolipelimäisenä pelinä?
Eipä oikeastaan. Tämä oli itselleni yksi suurimmista miinuksista pelissä. Aseita on tosiaan vain se yksi, jota saa päivitettyä kun vain etenee tarinassa.

Mitä taas tulee kykypuuhun, niin siitäkin karisee nopeasti se roolipelimäisyys, kun ainakin omalla kohdallani olin avannut jo käytännössä kaikki taidot pelin puolenvälin kohdilla.

Eipä oikeastaan. Tämä oli itselleni yksi suurimmista miinuksista pelissä. Aseita on tosiaan vain se yksi, jota saa päivitettyä kun vain etenee tarinassa.

Mitä taas tulee kykypuuhun, niin siitäkin karisee nopeasti se roolipelimäisyys, kun ainakin omalla kohdallani olin avannut jo käytännössä kaikki taidot pelin puolenvälin kohdilla.
Ok. Kiitos kaikille kommenteista. Kyllä tämä nyt näyttää itselleni sellaiselta aika selkeältä alelaaripeliltä. Katellaan sitten, kun hinta laskee jonnekin 30-40 euron paikkeille.

Itse pelasin aika paljon paikkoja tutkien ja upotin läpipelaamiseen todennäköisesti keskimääräistä enemmän tunteja, mutta silti ei vielä lopussa ollut kaikki mahdollinen auki. NG+:ssa taitaa muuten laajeta sitten vielä kykypuu, jos pelailua haluaa jatkaa. Itse aloitin toisen runin hard modella, mutta se on vielä kesken, kun tuli niin paljon muutakin pelattavaa. Bosseja olen mättänyt jonkun verran siinä päivityksenä tulleessa boss challenge modessa. Se on ihan hauskaa puuhaa.

Oliko tästä aiemmin joku ihan perus demo tarjolla vai onko se ollut aina tuo 2 tunnin trial joka vaatii ps+ premiumin?
Eilen ajattelin tätä viimeinkin testata kun muistelin ihmisten puhuneen demosta, mutta jäi sitten testaamatta.

Oliko tästä aiemmin joku ihan perus demo tarjolla vai onko se ollut aina tuo 2 tunnin trial joka vaatii ps+ premiumin?
Eilen ajattelin tätä viimeinkin testata kun muistelin ihmisten puhuneen demosta, mutta jäi sitten testaamatta.
Oli ihan demo, joka on sittemmin poistettu.

Kiinnostus heräsi. En ole hirveästi peliä seurannut, kun sitä ei ole ollut saatavilla kotona löytyvälle laitteelle. Mutta PC-version myötä olisi.

Kysymykseni pelistä vain pintapuolisesti tietävänä, ei kai tämä nyt ole kovin pahasti Soulslike? Tiedän, että tässä on vaikeustasot, mikä on jo iso plussa, kuin ei ainakaan tällä hetkellä ole sellainen fiilis, että jaksaisi rystyset valkoisena puristaa. Mutta onko tässä kuitenkin muita Souls-peleistä tuttuja elementtejä, niin kuin lepopaikkanuotiot ja uudelleen syntyvät viholliset?

Kiinnostus heräsi. En ole hirveästi peliä seurannut, kun sitä ei ole ollut saatavilla kotona löytyvälle laitteelle. Mutta PC-version myötä olisi.

Kysymykseni pelistä vain pintapuolisesti tietävänä, ei kai tämä nyt ole kovin pahasti Soulslike? Tiedän, että tässä on vaikeustasot, mikä on jo iso plussa, kuin ei ainakaan tällä hetkellä ole sellainen fiilis, että jaksaisi rystyset valkoisena puristaa. Mutta onko tässä kuitenkin muita Souls-peleistä tuttuja elementtejä, niin kuin lepopaikkanuotiot ja uudelleen syntyvät viholliset?
Kyllä tätä on helppo soulslikeksi kutsua, mutta on tämä rennompi jopa ilman vaikeusasteen vaihtamista helpommaksi. Löytyy samantapaiset "bonfiret", joita käyttämällä vihut spawnaa takaisin. Kuolema ei tiputa valuuttaa tai rankaise pahemmin, muistaakseni jopa respawn paikka on heti pomon vieressä jos siinä kuolee.

Ylös Bottom