Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aki Ahlroth
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Ei ole kyllä laitteiden laaduttomuudesta kyse mulla. Fakta on että DVD on formaattina syvältä, vaan tietyt leffat näyttävät jotenkin siedettävältä (LOTRit tulee aina mieleen), mutta kalpenevat silti HD:n rinnalla ihan 1000-0.

Ei sitä DVD:n surkearesoluutioista kuvaa voi millään taikatempuilla muuttaa 1080p:n tasolle koska alkuperäisessä datassa ei ole tarvittavaa materiaalia.

Ihan sama miten sitä käsittelee, se ei vaan ole tarpeeksi tarkkaa.

Valitettava fakta on se, että HD:kin on vain kutunen väliformaatti, joka tulee auttamattomasti vanhenemaan 10 vuoden sisällä. Siksi en henkilökohtaisesti näe suurempaa logiikkaa elokuvakokoelman jatkuvassa päivittämisessä uuteen muotoon.

Siinä missä DVD muutti historiaa, HD-kiekot ovat vain pakollinen jatke syntyneen kysynnän takia. On totta, että DVD:stä olisi aikoinaan pitänyt tehdä suoraan parempi, mutta tämä olisi tarkoittanut tyhjiä markkinoita, kun isompia näyttöjä ei ollut tavikselle saatavilla. Piti rahoittaa tuotekehittely välimuodoilla. HD:seenkin olisi pitänyt tehdä tukku kaivattuja ja haluttuja uudistuksia, mutta kuten aina... jälleen haluttiin mennä siitä mistä aita on matalin = rahastaa ja luoda taloudellista jatkuvuutta.

IMO ainoa oikea ja järkevä tapa olisi 2K-4K:n kokoisen kuvan siirtäminen kovalevylle tai muistille, jolloin data ei ole riippuvainen esitysmekaniikasta. Tiedon voisi tulevaisuudessa halutessaan siirtää uusille fyysisille formaateille tai ajaa kovalevyltä suoraan piuhoja pitkin haluttuun näyttöpäätteeseen.

Mahdottomuus ei ole sekään, että hetkisen päästä elokuvia vuokrataan/myydään suoraan USB-tikkua muistuttavilta muistiformaateilta, jotka eivät tarvitse fyysistä soitinta lainkaan vaan toimivat sisään rakennetun media playerin kautta. Ja hetkeä myöhemmin siirrymme täysivaltaisesti verkkoon ja kaikki data siirtyy ykkösinä ja nollina kotipäätteelle - VoD:han tästä esiaste, joka testaa kuluttajien valmiutta uuteen käytäntöön...

PS. Jo täysilaatuisen PAL-kuvan ja DVD:lle pakatulla kuvalla on iiiisooo ero. Been there, done that... ;)

Ihan sama se on vaikka nykyinen HD vanhenee, ihan sama vaikka seuraavakin formaatti vanhenee. Ikuisesti tulee parempaa ja parempaa.

Elän aina sen tekniikan huipulla mitä JUURI SILLOIN on, mun mielestä ois huomattavasti idioottimaisempaa kärvistellä surkealla DVD:llä seuraavat 10 vuotta vaan siksi että kuitenkin tulee jotain parempaa. Vinkki, senkin jälkeen tulee jotain parempaa, venaa toiset 10 vuotta.

Elän nykyhetkessä enkä tulevaisuuden unelmissa, nautin asioista silloin kun ne on saatavilla.

Sama kun ei ostais PS3:sta sen takia että kuitenkin tulee PS4..

Kohtalaisen kielteisesti suhtaudun HD/BD -formaatteihin. Olen melko vakuuttunut, että kyseessä on vain välivaihe, ennen kuin markkinoille tulevat muutaman vuoden kuluessa todelliset teräväpiirtomediat. Missään nimessä tätä ei tarvitse odottaa kymmentä vuotta, vaan ehkä pari kolme vuotta.

Kuvanlaadun ero nykyisten HD-formaattien (itse käyttäisin näistä mielummin termiä MD - "medium def.", erotuksensa todellisista HD-formaateista) ja DVD:n välillä ei ole mitenkään dramaattinen. Alle 40" kuvassa eroa on itse asiassa melko vaikea havaita. Toki 100" tai isommassa kuvassa eron HD/BD:n hyväksi näkee, mutta ei kyseessä ole likimainkaan yhtä iso harppaus kuin oli VHS -> DVD -siirtymä. Ja totta on, että tulevien formaattien rinnalla HD/BD ovat aika alkeellisia. On täysin mahdollista, että jätän tämän sukupolven väliin ja ryhdyn päivittämään DVD-kokoelmaani, vasta kun markkinoille on vähintään 4K-tasoisia julkaisuja ja niille kohtuuhintaisia toistimia.

Tietenkin varaan oikeuden muuttaa mielipidettäni, kun lähimarketti kauppaa HD/BD-combotoistinta hintaa 99 ja leffoja löytyy Anttilan alelaarista alle kympillä.

Minulle ero on ainakin päivän selvä jo 32 tuumasella 1080i:nä.. Siis todella iso ero jo tuossa..

Jari Tomppo sanoi:
Kohtalaisen kielteisesti suhtaudun HD/BD -formaatteihin. Olen melko vakuuttunut, että kyseessä on vain välivaihe, ennen kuin markkinoille tulevat muutaman vuoden kuluessa todelliset teräväpiirtomediat. Missään nimessä tätä ei tarvitse odottaa kymmentä vuotta, vaan ehkä pari kolme vuotta.

Nauretaan tolle väitteelle sitten 3 vuoden päästä kahestaan, ok?

Jari Tomppo sanoi:
On täysin mahdollista, että jätän tämän sukupolven väliin ja ryhdyn päivittämään DVD-kokoelmaani, vasta kun markkinoille on vähintään 4K-tasoisia julkaisuja ja niille kohtuuhintaisia toistimia.

Jos et huomaa eroa DVD -> HD kohtalaisen kokoisella ruudulla, miten luulet havaitsevasti HD -> jokumuu eron?

Erittäin myönteisesti suhtaudun. Käytössäni ei ole isoa ruutua (21 tuumainen CTR, luonnollisesti kupera kuin kristallipallo), ei liioin kelpaavaa soitinta, joten aikaisntaan päässen nauttimaan näistä jokusen vuoden kuluttua ostettuani PC:hen BD-aseman (no, kunhan kunnolliset polttavat asemat tulevat inhimillisen hintaisiksi) 17 tuuman näytöltä, mutta se ei ole syy vastustaa ilmeistä edistystä. About sama kuin vastustaisi laajakaistaa koska itse käyttää dial-uppia, IMO.

Heh, keskustelu käy kiivaana.. :)

Ei kuitenkaan sekoiteta asioita ja puhuta eri konteksteista samoilla termeillä. Kysehän näissä mielipiteissä ei ole siitä kenellä on hifimmät laitteet, paljon niihin on upottanut euroja ja miten kova on katu-uskottavuus ovesta astuttaessa. Eikä myöskään siitä, etteikö mitään näkyvää eroa formaattien välillä olisi. Eikä siitä, kuka saa viimeisen sanan / saisiko oman investoinnin takana seisoa ja millä faniasteella.

Kyse on kuten otsikkokin kertoo: "miten tärkeä asia on kullekin henkilökohtaisesti ja miten kukin suhtautuu tulevaan". Meitä "fiksummat" ihmiset ovat teknisistä asioista jo päättäneet... :)

Itsekin panttasin tykin ostoa vuosikaudet ja kuuntelin wannabe-hifisti-kavereitteni napinaa siitä "kuinka odottava saa tehdä työtään maailman tappiin". Jossain vaiheessa oli kuitenkin tehtävä ostopäätös tietäen, että joka vuosi tulee piirun verran paranneltuja versioita markkinoille. Pointtina kliseisesti vain se, että niin kauan kuin on tyytyväinen, ei tarvitse lähteä miettimään muuta.

Omalla kohdalla todennäköisin vaihtoehto on se, että käytän DVD:tä ja HD:ta rinta rinnan. Katsoen DVD:tä televisiosta ja HD:tä tykiltä... Keskittyen uusiin julkaisuihin ja muutamiin täkyihin HD-puolella.

Vitsinä: Toiset tykkää äideistä, toiset tyttäristä... ja tukan ei tarvitse olla aina hyvin eikä kellon näkyä...

PS. Positiivisena puolena uuden formaatin tulossa on se, että pian DVD:eitä saa edullisemmin... ;)

Koen asian sinänsä positiivisena. Tekniikka kehittyy ja hyvä niin. Early-adoptereita tarvitaan jotta saadaan tekniikkaa massoille ja halvalla.

Itse en koe mitään tarvetta vaihtaa dvd:stä pitkään aikaan pois. Laatu riittää vallan mainiosti 720p tykille. Kuvan tarkkuus on ollut minulle tärkeää lähinnä pelatessa, jolloin ero on huomattava. Elokuvissa taas siirtyminen dvd -> hd ei tuo minulle samaa elämystä kuin esim stereo -> 5.1 surroundiin. Tarpeeksi iso ruutu, hyvä äänentoisto ja oikea valaistus auttaa uppoutumaan elokuviin tarpeeksi etten koe hd:n tuovan mitään siihen lisäksi.

Pari kuukautta takaperin katsottiin kaverin luona 1080p matskua 1080p telkusta, ja kyllä kuva oli upeaa. Tämän jälkeen katsottiin 5-6kpl elokuvia dvd:tlä enkä älynnyt edes ajatella että "hitsi, miksi nämä ei ole Full HD-tarkkuudella". Eli eron huomaan selvästi, mutta en koe sen tuovan tällä hetkellä mitään lisää, mistä olisin valmis maksamaan. Otan kyllä uuden tekniikan avosylin vastaan muutaman vuoden päästä kun on aika päivittää laitteistoa ja hinnat ovat laskeneet reilusti.

En tiedä millä puusilmillä ja mistä postimerkistä niitä leffojanne katseletta, mutta henkilökohtaisesti koin kuvotusreaktion kun HD-pätkän jälkeen survasin jonkun DVD:n taas pyörimään.

Sikäli huvittavaa lukea kommentteja siitä, kuinka elokuvan arvo = kuvan laatu. Siinä ei paljon tekniikalla ole lopulta merkitystä, onko elokuva/sarja hyvä vai ei. Totta kai ns. tehosteleffat ovat jossain määrin asia erikseen. Esimerkiksi 300:ta en usko saavan samanlaisia fiilareita millään kotiteatterilaitteistolla. Äänen puolelta ehkäpä, mutta ei se 100" kangaskaan riitä luomaan teatterifiilistä. Tosin eivät nämäkään seikat elokuvasta huonoa tee.

Mitä suhtautumiseen tulee, niin senkun tulevat. Itse en ole ekojen joukossa tarrautumassa matkaan, jos vielä myöhemminkään. HD-kuvaa on jossain määrin tullut nähtyä, joskin enemmän pelien parissa. Kyllähän se kertaheitolla hienompaa on, mutta kuten Masi sanoi, en näe mitään syytä lähteä päivittämään dvd-kokoelmaani HD-aikaan. En ole niin kultasilmä, ettenkö voisi katsoa 40" töllöstäni hieman heikkolaatuisempaakin kuvaa näkemättä punaista ja nauttimasta itse elokuvasta.

Eikä tieto tulevista formaateista ole hiljentänyt omaa dvd:n keräilyä ollenkaan. Tosin formaattisota on, kuten sanottua, perseestä. Kyllähän noita tulee varmaan jossain välissä hommattua (kunhan joskus jaksaa sen soittimen ostella), mutta dvd:t pysynee hyllyssä. Korkeintaan muutamia tehosteleffoja/lemppari- saatan päivitellä HD-aikaan, mutta en nyt tunne välitöntä tarvetta sillekään.

Ja hyvähän tuo vain on, että tulee parempaa materiaalia. Se on itsestäänselvyys. Tapa, jolla se tulee (BR vs. HD), ei ole niinkään.

Viimeksi muokannut moderaattori:

J. Pikkarainen sanoi:
Sikäli huvittavaa lukea kommentteja siitä, kuinka elokuvan arvo = kuvan laatu.

Kukaan ei ole tässä threadissä, saati koko planeetalla koskaan väittänyt vastaavaa.

Kyse on vaan siitä, että elokuvat halutaan kokea maksimaalisella audiovisuaalisella elämyksellä mitä on tarjolla.

Miksi kärvistellä huonomman kanssa kun parempaa on tarjolla.

I don't get it.

Aki Ahlroth, Sivuseikkoja.... huoh. Jos mä voin kattoa saman leffan paremmalla kuvanlaadulla ja puhtaammilla äänillä niin tottakai mä teen niin, ei se leffasta ainakaan huonompaa tee.

Raha-pointtia en ymmärrä sillä olen tsägällä minimituloinen ihminen, asun yksin ja maksan vuokraa yksin. Kolmiosta.

Silti on varaa ostella leffoja, pelejä, musaa, sarjiksia ja mangaa niin että ei meinaa enää kämppään mahtua kaikkien hyllyjen keskelle. Kotiteatterikin on kuosissa.

Opiskelijat erikseen, niillä ei ihan oikeasti ole rahaa, mutta jos on töissä niin ei nämä HD-jutut niin järkyttäviä summia maksa ettei niihin varaa olisi.

Toisaalta onhan siinä sellainenkin pointti että jokainen käyttää rahaa eri tavalla, joku voi tunkea rahansa vaikka autoon kun itsellä menee samainen summa vaikka uusiin leffoihin. Luulisi vaan että jos on FilmiFINissä kirjoittamassa arvosteluja niin elokuvat on aikamoinen intohimo ja haluaa niistä kaiken mahdollisen irti.

Suorastaan hieman häiritsee että arvostellaan kuvaa ja ääntä kun laitteet ei ole edes kunnossa.

Itse olen harrastanut kotiteattereita ja leffoja intohimoisesti about 15 vuotta, kyllä uudet tekniikat kelpaa aina.

Aki Ahlroth, En nyt tarkoittanut DVD-julkasuita vaan Blu-raytä/HD-DVD:tä.

Ja en tarkottanut edes pelkästään teitä vaan yleisesti missä tahansa kun kattoo jotain arvosteluja ja sitten siellä on joku 100 euron vahvari/kajarisarja ja mutsin vanha Finlux niin ei se oikein vakuuta. Sama suunta siis kun nykyaikainen PC-peli mennään arvostelemaan 5 vuotta vanhalla koneella tarkkuudet minimissä.

Tottakai se itse elokuva on tärkein arvosteltava asia, mutta jos erikseen mainitaan kuvasta ja äänestä niin ois hienoa jos arvostelija edes tietäisi miltä hyvä ääni kuulostaa tai skarppi kuva näyttää.

Nykyään tosin laadun arvostelusta on tullut tärkeämpää, sillä jos HD-versio on juosten kustu siirto suoraan DVD-materiaalista niin se ei välttämättä ole ihan ostamisen arvoinen, ja se on silloin kiva tietää. Myös saman leffan HD-DVD ja Blu-ray versioiden erot on tärkeää tietää, tuskin niitä kaikkia tullaan samalla koodekilla ja bitratella vääntämään aikojen loppuun asti.

Parempi kuva kelpaa aina, mutta uudet HD-formaatit ja HDMI-liitin ovat niin juosten kustuja, että en ainakaan vähään ole hyppäämässä tuollaisten juoppokuskien kyytiin.

Toivottavasti FilmiFin jatkaa samaan malliin arvostelujen tekoa. Eräillä sivustoilla kun näyttää arvostelujen perusteella valitettavasti siltä, että kuva on tärkeämpi kuin itse sisältö.

Danzig sanoi:
Parempi kuva kelpaa aina, mutta uudet HD-formaatit ja HDMI-liitin ovat niin juosten kustuja, että en ainakaan vähään ole hyppäämässä tuollaisten juoppokuskien kyytiin.

Kerropa lisää......

Hex sanoi:
Kerropa lisää......

.........HDMI-liitintä on päivitetty jo KOLME kertaa! Ehkä se ei sinusta ole paljon, mutta minun mielestäni tuotteen pitää olla niin valmis, ettei sitä tarvitse päivittää kertaakaan, nyt ei ole kyse ohjelmistoista............

Ylös Bottom