Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aki Ahlroth
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Danzig sanoi:
.........HDMI-liitintä on päivitetty jo KOLME kertaa! Ehkä se ei sinusta ole paljon, mutta minun mielestäni tuotteen pitää olla niin valmis, ettei sitä tarvitse päivittää kertaakaan, nyt ei ole kyse ohjelmistoista............

Tiedätkö mitä mikäkin versio tekee? Blu-Rayn ja HD DVD:n kuvan suhteen kaikki versiot ovat yhtä hyviä. Uusia ääniformaatteja voi käyttää jo 1.1:llä ja erillissoittimella vaihtoehtona on vielä äänien vieminen analogisena.

Nykyisillä liitännöillä saa täyden hyödyn uusista levyformaateista. Edes 1.3 ei ole tärkeä ja jos se saa vielä jatkoa, eivät Blu-Ray ja HD DVD siitä luultavasti hyödy.

Kannattaa olla pragmaattinen näissä jutuissa.

Aki Ahlroth sanoi:
Tällä hetkellä vain Vesa on arvostellut HD DVD -julkaisuja FilmiFINissä, enkä usko kenenkään pystyvän kyseenalaistamaan hänen asiantuntemustaan, sen verran huolella hän on paneutunut aiheeseen.

Jep jep. Vesa ja FilmiFIN olivat ensimmäisinä Suomessa arvostelemassa uuden teknologian julkaisuja. Sulka hattuun ja kivi kenkään.. ;)

Itse koen vaihdoksen erittäin positiivisena.

BluRay soitin on ollut vajaan kuukauden ja leffoja on kerrtynyt jonkun verran (Kingdom of heaven, Fantastic Four, King Arthur ja Into The Blue) sekä yksi musiikki BD (Destinys Child live in atlanta).

Kuvan laadulla on suuri ero, riippuen kuinka leffa on käännetty. Esim. King Arhur vaikuttaa pijajäännökseltä verrattuna Kingdom of heaveniin.

Värimaailma on parempi BD kuin DVD:llä ehkä hieman liioiteltu välillä.

Tuosta King Arthurista, Kingom Of Heavenista ja Destinys Childista on DVD versiot joten vertailuja on tehty. Varsinkin tuo musiikki BD hakkaa DVD:n kuvan laadussa 1000 - 0. Ero tulee hyvin esille esiintymisvaatteissa. Vaikka rengapaita ritarilla kuulostaa erittäin pätevältä vertailukohdalta niin kyllä nuo neitien esiintymisvaatteen on parempi vertailukohta. Tosin maisema Into the blue ja varsinkin aavikko tuossa KoH on todella mahtavia asioita katsella. Pitänee hankkia vielä se Planet Earth dokkari.

Mutta sanotaan näin että DVD kokoelma säilyy, osa uusista levyistä on BD ja osa DVD-kokoelmasta voidaan harkitusti päivittää BD.

Laitteistona
- Playstation 3
- Philips 32" 1080i kykenevä taulutv (Toimii ihmeen hyvin verrattuna muiden kommentteihin hilipsistä)
- 5.1 äänisysteemi
- Tykkiä joka kykenee 720p ei olla vielä kokeiltu

Itse en pahemmin ole tähän formaattisotaan tutustunut ja itse oikeastaan osaan nimetä ainoaksi eroksi tallennuskapasiteetin Blu-Rayn ja HD DVD:en välille. En myöskään pahemmin tästä uuden formaatin tuomasta paremmasta kuva- ja äänilaadusta paljolti hyöty sillä tällä hetkellä television virkaat toimittaa tuollainen vaatimaton 23" peruslättä. Taidan tyytyä vain sivusta seuraamaan ja sitten voittajan selvitessä alkaa panostamaan enemmän.

Mitäs muuten veikkaatte, koska voittaja selviää?

Vahvasti näyttäisi BlueRayn vievän, mutta ties vaikka tuo Hd-dvd tuolta vielä nousisi.

Itse olen vasta nyt kun Hd-telkkari on vakavassa harkinnassa, alkanut kiinnostumaan näistä BR leffoista. Tosin en usko että näitä leffoja montaa tulee hommattua kun pidän enemmän pelien pitäikäisyydestä kuin leffojen muutamaan kertaan läpi klaaraamisesta. Ehkä pitäisi ruveta noita vuokrailemaan jostain niin pääsisi halvemmalla hmm

Itse en aijo ainakaan lähiaikoina tukemaan kumpaakaan uutta formaattia vaan ostelen vanhoja kunnon DVD-leffoja.

Flagg sanoi:
Itse en aijo ainakaan lähiaikoina tukemaan kumpaakaan uutta formaattia vaan ostelen vanhoja kunnon DVD-leffoja.
Juuh. Mäkin odottelen formaattisodan selkeytymistä ennenkuin menee mihinkään törsäämään rahojaan. Tai sitten halpaa combosoitinta.

Ite jätän kaikki uutuusleffat kattomatta niin kauan kunnes tulee HD-versio, onneks 300 tulee suoraan myös HD:nä.

Se ois ruvennu jo kyrsimään :)

Itse laskeskelin, että vielä voisi 200-300 devua ostella. :p

Sen jälkeen kunnolla hoodeetä. On niitä jo nytkin joitain tullut ostettua. Saisi vaan Universal jo siirtyä formaattineutraaliksi. Silloin saisi kaiken Blu-raylle, HD DVD kuolisi ja pääsisi tästä ikävästä kahden formaatin jaosta.

Mulle se on melkein ihan sama olkoon formaati vaikka sitten joku kasetti vuodelta käpy, kunhan vain saa jotain selvää leffasta / ohjelmasta. Tietysti parempi kuvan laatu antaa plussaa, mutta toistaiseksi mulle riittää DVD:t.

VHS:stä DVD:ksi muutos oli todella tervetullut uudistus, mutta tämä HD ei kyl nappaa sitten yhtään. Jotenkin tuntuu, että rahat pois mentaliteetilla ollaan liikenteessä, muutaman vuoden välein muutetaan formaattia ja leffafanit ostavat tietenkin kun paremmalta näyttää ja kuulostaa. Eiköhän niillä ole jo valmiina seuraava pikkusen parempi formaatti, että päästään taas kuluttajia rahastamaan. Toisaalta, jos olisi rahaa taskut pullollaan, niin tokihan se omakin leffakirjasto pitäisi muuttaa HD:ksi:rolleyes:

Eipä kyllä paljo hetkauta formaatin vaihtuminen,uusia laitteita en oo hankkinu ja blu-ray tulee jos ostan ps3,muuten pärjään aivan hyvin dvd-levyillä jos niitäkää tarvin.Paljon katon divx(yms.) muodossa olevia leffoja,riittää että saa selvää hyvin ja äänet on kohillaan(en omista kotiteatteria tällä hetkellä joten aivan sama onko 8.1 äänet vai ei:)).Mutta oishan se tietty hienoa hyödyntää tota taulu-tv:tä muutenki ku Xbox360:llä pelatessa:D

Jari Tomppo sanoi:
Kohtalaisen kielteisesti suhtaudun HD/BD -formaatteihin. Olen melko vakuuttunut, että kyseessä on vain välivaihe, ennen kuin markkinoille tulevat muutaman vuoden kuluessa todelliset teräväpiirtomediat. Missään nimessä tätä ei tarvitse odottaa kymmentä vuotta, vaan ehkä pari kolme vuotta.

Kuvanlaadun ero nykyisten HD-formaattien (itse käyttäisin näistä mielummin termiä MD - "medium def.", erotuksensa todellisista HD-formaateista) ja DVD:n välillä ei ole mitenkään dramaattinen. Alle 40" kuvassa eroa on itse asiassa melko vaikea havaita. Toki 100" tai isommassa kuvassa eron HD/BD:n hyväksi näkee, mutta ei kyseessä ole likimainkaan yhtä iso harppaus kuin oli VHS -> DVD -siirtymä. Ja totta on, että tulevien formaattien rinnalla HD/BD ovat aika alkeellisia. On täysin mahdollista, että jätän tämän sukupolven väliin ja ryhdyn päivittämään DVD-kokoelmaani, vasta kun markkinoille on vähintään 4K-tasoisia julkaisuja ja niille kohtuuhintaisia toistimia.

Tietenkin varaan oikeuden muuttaa mielipidettäni, kun lähimarketti kauppaa HD/BD-combotoistinta hintaa 99 ja leffoja löytyy Anttilan alelaarista alle kympillä.

Mitä tarkoitat 4K-tasoisilla julkaisuilla?

Onko oikeesti noin vaikea älytä että paras kehitetty tekniikka ei liity mitenkään siihen mitä markkinoille tuodaan?

"Tavalliset" HD-kamat tulevat olemaan markkinoilla pitkään, aivan kuten DVD:kin oli vaikka se oli vuosikausia aivan täyttä paskaa verrattuna "nykytekniikkaan".

Ei suuria standardeja (nyt siis 720p ja 1080p) ihan huvikseen kehitetä vaan niitä pidetäänkin markkinoilla.

Naurettavaa vainoharhaisuutta dissata HD-kautta ton takia, samantien voisit olla ostamatta uusia kännyköitä, tietokoneita, pelikonsoleita jne. koska kuitenkin aina tulee uutta ja parempaa sitten joskus.

1080p reson yli nostaminen ei edes auta enää ihmissilmällä oikeastaan mitään normikoon telkkareissa joita kuitenkin on suurimmalla osalla kansasta, jostain syystä kun monet tavikset eivät edes halua isoa ruutua "rumentamaan olkkaria".

tällä hetkellä löytyy 42" HD-READY LG TV sekä PS3 mutta ei mitn kiinnostusta ostaa bluray leffoja.ne on mun mielestä aivan liian kalliita.DVD kokoelmaa on kertynyt aika paljon..ainoastaan parhaimpia oon keräillyt ei tusina leffoja..tällä hetkellä lähes 200 DVD elokuvaa eikä aikomustakaan päivittää bluray leffoihin niitä.huomaahan niissä eroa..esim kun kattoo ihmisten naamaa niin näkee ihohuokoset ym..mutta jotenkin se vaan pilaa ne kauniit naiset joita leffoissa esiintyy ;) Bluray vs DvD ero ei niin valtava oo,että ite päivittäisin kokoelman blurayhin.ei kyllä mitään kielteistä sanottavaa tästä uudesta HD kaudesta.en vois kuvitellakkaan enää pelata SD telkulla pleikka 3sta.

Sittenkun noita filmejä saa suomesta 5-10 euroon (niinkun nyt dvd:t), voipi ruveta niitä ostelemaan, ei kestä perse tuommosia 30 euron hintoja, enkä niistä todellakaan maksa noin paljoa.

Sittenkun noita filmejä saa suomesta 5-10 euroon (niinkun nyt dvd:t), voipi ruveta niitä ostelemaan, ei kestä perse tuommosia 30 euron hintoja, enkä niistä todellakaan maksa noin paljoa.

Oletko siirtynyt DVD-kauteenkin vasta nyt?:eek:
Vai miksi ero noiden uusien formaattien kanssa?

Oletko siirtynyt DVD-kauteenkin vasta nyt?:eek:
Vai miksi ero noiden uusien formaattien kanssa?
Itse ostin viime vuoden puolella ensimmäisen DVD soittimen mikä ei ole pelikonsolissa. Ja senkin tietokoneeseen:rolleyes:

Ylös Bottom