Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aki Ahlroth
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Pakko sanoa että kyllä ne normi dvd julkatkit ovat hyväkuvaisia. Tämän keräilijän näkökulmasta katsottuna ei ole tarvetta sille että kuva hiukan paranee koska normi dvd:tkin ovat hyväkuvaisia..en näe niissä mitään vikaa. Bu-rayn jne. jälkeen tulee taas uus rahastusformaatti jne..sitten kaikki myy blu-raynsa pois ja ostaa taas samat uudella formaatilla jne. eihän siinä ole järkeä :D Sekä keräilijän näkökulmasta katsottuna se kuvanlaatukaan ei aina ole ensisijainen. Minä taas haluan että esim. hongkong leffoista mulla on ne parhaat ja täyspitkät versiot eli näissä se täysin leikkaamattomuus menee kuvanlaadun edelle eikä noissakaan mikään huono se kuva ole..kyllä sieltä erottaa mitä tapahtuu. Mutta jotkut keräilijät menevät kuvanlaatujen perusteella julkaisuja sen kummemmin katsomatta ja toiset taas ovat tarkempia julkaisujen suhteen :P

Olen kuullut mut onko se 60luvun lopun filmi muka niin hyvälaatuista että siitä saa skannattua hd-kuvaa? Kai se sitten täytyy olla...
[offtopic]
"Film is analog so there are no real "pixels." However, based on converted measures, a 35mm frame has 3 to 12 million pixels (toinen sivu sanoi jopa 14), depending on the stock, lens, and shooting conditions. An HD frame has 2 million pixels, measured using 1920 x 1080 scan lines. With this difference, 35mm appears vastly superior to HD." (Artikkeli toki jatkuu, mutta puhutaan nyt "teknisestä" resoluutiosta.)

http://www.filmschoolonline.com/sample_lessons/sample_lesson_HD_vs_35mm.htm

Joten, jos puhutaan mistä tahansa 35-millisestä filmimateriaalista (joka kehitettiin jo 1900-luvun alkupuolella), voittaa se resoluutiossa mitenpäin tahansa nämä kotikäyttöön tarkoitetut tallennusformaatit. "Hyvä laatuhan" sitten riippuu täysin filmin laadusta, kamerasta ja muista asioista, esim kuinka hyvin filmiprittiä on säilytetty vuosien varrella.

Uusin Superman, joka kuvattiin jollakin überkalliilla digitaalisella betakameralla, pääsee jo ainakin tarkkuudessa filmin kantaan (mutta epäilenpä esim. väritoistoa, ym.). Mutta luultavasti jonakin päivänä filmi katoaa kokonaan ja kaikki siirtyvät digitaalitekniikkaan, se on vain ajan kysymys.
[/offtopic]

Viimeksi muokannut moderaattori:

No kyllä ne dvd:t alkaa meidän 47'' huonolta näyttämään, kun pistää 1080p blu-rayn leffan on se ero enemmän kuin pieni. Pienemmissä tv:ssä sitä ei, ehkä huomaakaan, mutta kun siirrytään isompiin, niin kyllä sen näkee... tyytyväinen olen, dvd:t on menneisyyttä, meidän pitää kehittyä ja siirtyä seuraavaan asiaan.

Olen kuullut mutta onko se 60luvun lopun filmi muka niin hyvälaatuista että siitä saa skannattua hd-kuvaa? Kai se sitten täytyy olla...

No ainakin Enter the Dragon vuodelta 73 syö minkä tahansa DVD-julkasun elävältä.

Sitä tarkoitankin nako87 että tulee se aika kun tulee uusi formaatti ja blu-raykin näyttää sitten huonolta..sitten myydään koko kokoelma uuden formaatin perässä. Ei järkeä. Edelleen 1080p tarkkuuteen jos haluaa mennä niin pitäisi olla iso tv että eron näkee mutta näissä tavallisissa dvd julkissakaan ei kuvassa ole mitään vikaa joten tarkkuuksien perässä en mene. Sekä välttämättä kaikkia harvinaisuuksia ei edes välttämättä julkaista blu-rayna meinaan honkgkong harvinaisuusversioita eli jäävät vain dvd harvinaisuudeksi. Toki uusia julkasuja tulee kyseisistä leffoista mutta ne on lyhennettyjä versioita. Sitten ostan blu-ray kun uudet leffat julkaistaan vain siinä formaatissa. Ennen en näe syytä moiseen. :cool:

Aika hiljasta että ihmissilmä normiruudusta näkee mitään eroa 1080p resosta ylöspäin, jos jo 720p->1080p erot tuottaa havaintovaikeuksia.

Tollasella (1080p+) formaatilla ei paljon ole mahdollisuuksia selvitä markkinoilla, kun eroa 1080p standardiin ei huomaa lähes kukaan. Johan jotkut puusilmät väittää että DVD:n ja BD:n välillä ei ole eroa, kun siinä sentään on uuden laitteiston hinnan arvoinen ero.

Ite kattelen 3 metrin päästä 100" kangasta niin ehkä näkisin jotain, mutta aika harvat kattoo noin läheltä noin isoa kuvaa.

Olen myynyt satojen leffojen kokoelman sekä VHS -> DVD että DVD -> BD vaihdossa, ja suoraan sanottuna ei ole edes kirpaissut, tottakai sitä pitää saada parempaa kun siitä on nautinnollisesti vielä suuri hyöty. Seuraavan formaatin kanssa on jo ehkä vähän hiljasta.

Tämä nykyinen touhu alkaa olla jo naurettavaa, kun itse aloitin leffojen keräilyn VHS:än ollessa pari vuotta markkinoilla ja Suomessa raivosi leffasensuuri pahimmillaan, niin joutui kauhu ja toimintapätkät monesti hommaamaan ulkomailta ja niitä 10x kopsattuja leffoja sitten kavereiden kanssa pyöritettiin ja yritettiin saada kuvasta jotain selvää. Monesti puuttuivat värit puolesta leffasta tai kuvan rakeisuudelta ei meinannut erottaa mitään. Mutta koska jotkut leffat olivat sensuurin jäljiltä jopa 20minuuttia lyhentyneet ja 70% kauhuelokuvista jäi rajalle niin oli pakko. Muistaa vieläkin kun näki Matrixin ekaa kertaa DVD:llä, niin eihän sitä meinannut uskoa silmiään, mutta samalla tunnelmaa latisti ajatus satojen VHS elokuvien kokoelman korvaamisen DVD leffoilla... Vasta nyt alkaa kaikki VHS helmet sun muut klassikot löytyä hyllystä DVD formaatissa, ja taasko pitäisi aloittaa alusta että saa samat elokuvat hieman paremmalla kuvalla? ei kiitos. Vaikka elokuvista paljon pidänkin niin en ala kolmatta kertaa ostamaan samoja leffoja.. ehkä sitten kun jokin formaatti vakiintuu ja hinnat ovat kohtuullisia voi uusia elokuvia sille hankkia, mutta jo olevat pysyvät DVD:nä hamaan loppuun saakka. Onhan tuo Teräväpiirto paljon tehnyt peleille ja elokuville mutta tekniikka kehittyy nykyään niin järjetöntä vauhtia että en ihmettelisi vaikka 5 vuoden sisällä tulisi taas jokin hologrammi formaatti ja nykyiset Blu-rayt, HD DVD:t ja 1080p jätti tv:t sun muut vaikuttavat kivikautisilta ja sitten niitä myydään huutonetissä pilkkahintaan, kuten kävi kuvaputki laajakuva töllöille.

Jeh...jotkut pystyvät nauttimaan täysin siemauksin leffoista harhautumatta aina uusiin ns parempiin formaatteihin. Ja jos 100m kangaski ni ei sitä eroa oikein huomaa jos ei juuri katso tyyliin 3m päästä tai alle.:D

Onneksi en ruvennut kuolevan formaatin hd-dvd leffoja ostelemaan vaan on blu-raytä kerääntynyt hyllyyn. :) Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen on erittäin myönteinen. Mieluummin katson hyvää kuvaa, kuin huonoa kuvaa. Saisi vain tulla jotain ostettavaakin, sillä keräilijän näkökulmasta katsottuna tämän hetken teräväpiirtoleffojen valikoima on sangen pieni.

Samaa mieltä, erittäin positiivisin mielin.

Itse ainakin erotan "normaalin" DVD-julkaisun ja BD:n laadun omalta 42" Full-HD-ruudulta jälkimmäisen eduksi.

Jeh...jotkut pystyvät nauttimaan täysin siemauksin leffoista harhautumatta aina uusiin ns parempiin formaatteihin. Ja jos 100m kangaski ni ei sitä eroa oikein huomaa jos ei juuri katso tyyliin 3m päästä tai alle.:D
Ei taida sentään kannattaa tuputtaa muille samaa, mitä ei itse näe (tai halua nähdä). ;)

Jo DVD-elokuvien sisällä laadullinen hajonta on järjettömän laaja. Kokeilkaapa testata DVD-aikakauden "Pelikaanimuistiota" (Washington/Roberts) vaikkapa Peter Jacksonin "King Kongin" kanssa. Ero on melkoinen. Myös uudemmissa DVD-julkaisuissa on eroja, joskaan ei enää niin radikaalissa mittakaavassa. Siirtyminen HD-tason elokuviin on selkeä kuvanlaadullinen askel DVD:stä eteenpäin. Jos jotain toista väittää, niin DVD-elokuvissa kannattaa silloin pysyttäytyäkin.

Ja kuvaruudun koolla on myös luonnollisesti merkitystä. On hieman eri asia vertailla DVD:n ja vaikkapa Blu-rayn eroja 32" tuuman näytöltä kuin kymmentä tuumaa isommalta ruudulta, vielä isommasta valkokankaasta puhumattakaan. Korkean resoluution edut näyttökoon suurentuessa kasvavat, mutta lopullinen merkitys on tietty subjektiivinen eli katsojasta riippuvainen. Jos joku ei näe, niin ei näe. Minä näen, eikä taaksepäin ole enää meneminen, kun autuuden porteilla on kerran käväissyt. :)
Tämä nykyinen touhu alkaa olla jo naurettavaa, kun itse aloitin leffojen keräilyn VHS:än ollessa pari vuotta markkinoilla ja Suomessa raivosi leffasensuuri pahimmillaan, niin joutui kauhu ja toimintapätkät monesti hommaamaan ulkomailta ja niitä 10x kopsattuja leffoja sitten kavereiden kanssa pyöritettiin ja yritettiin saada kuvasta jotain selvää.

Monesti puuttuivat värit puolesta leffasta tai kuvan rakeisuudelta ei meinannut erottaa mitään. Mutta koska jotkut leffat olivat sensuurin jäljiltä jopa 20minuuttia lyhentyneet ja 70% kauhuelokuvista jäi rajalle niin oli pakko. Muistaa vieläkin kun näki Matrixin ekaa kertaa DVD:llä, niin eihän sitä meinannut uskoa silmiään, mutta samalla tunnelmaa latisti ajatus satojen VHS elokuvien kokoelman korvaamisen DVD leffoilla... Vasta nyt alkaa kaikki VHS helmet sun muut klassikot löytyä hyllystä DVD formaatissa, ja taasko pitäisi aloittaa alusta että saa samat elokuvat hieman paremmalla kuvalla? ei kiitos.

Vaikka elokuvista paljon pidänkin niin en ala kolmatta kertaa ostamaan samoja leffoja.. ehkä sitten kun jokin formaatti vakiintuu ja hinnat ovat kohtuullisia voi uusia elokuvia sille hankkia, mutta jo olevat pysyvät DVD:nä hamaan loppuun saakka. Onhan tuo Teräväpiirto paljon tehnyt peleille ja elokuville mutta tekniikka kehittyy nykyään niin järjetöntä vauhtia että en ihmettelisi vaikka 5 vuoden sisällä tulisi taas jokin hologrammi formaatti ja nykyiset Blu-rayt, HD DVD:t ja 1080p jätti tv:t sun muut vaikuttavat kivikautisilta ja sitten niitä myydään huutonetissä pilkkahintaan, kuten kävi kuvaputki laajakuva töllöille.
Juu ja tämähän on jokaisen oma valinta. Vauhdikkaasti rullaavan teknokehityksen kaikkiin vaihtoehtoihin ei tietenkään tarvitse mukaan lähteä, jos ei siltä tunnu. Jokainen tyylillään.

PS. Itse säilytän ison kasan hankittuja elokuvia DVD-muodossa, vaikka Blu-rayn kelkassa mukana ollaankin. Hyväkuvaiset harvinaisuudet, perusdraamat ja komediat saavat rauhassa lepäillä DVD-formussa hamaan tulevaisuuten. Sen sijaan, kun kolmeen kertaan (VHS 4:3/VHS letterbox/DVD) hankittu Aliens (-86) ilmestyy joskus BD-muodossa, tämä Cameron-fani hurahtaa vielä ainakin yhden kerran ostopolulle. Ja ei, joidenkin elokuvien kohdalla ei vain osaa tyytyä vaihtoehdoista toiseksi parhaaseen. Mutta tämä onkin jo ihan oma aiheensa.

Niin onhan se tietenkin yksilökohtaista mutta 50" kuvalla ei erota onko 720p vai 1080p ellei etäisyys ole alle 3m. Enkä varmana ole ainoa. Mulla on 50" tv ja katselumatka enemmän kuin tuo 3m. Ei se kuvanlaatu elokuvasta parempaa tee. Onhan mulla robocop criterion collection joka varmasti hiukan paremmalla kuvanlaadulla uudemmissa julkaisuissa mutta en tule koskaan ostamaan uudestaan sitä koska julkasukin erittäin harvinainen mutta ei se vaikuta mun katselunautintoon millään lailla vaikka olisikin miten uusi ja parempi julkaisu...jos se elokva on hyvä niin se on ja siitä nauttii. Eikä tuonkaan julkan laatu ole mikään huono sitä en sano.:D

Mua ärsyttää joka asiassa toi "Kyllä siitä nauttii vaikka se ei oo paras"-kortti (oli kyse sitten parempilaatusista leffoista tai paremmasta graffasta samassa pelissä eri koneilla).

Ei kukaan voi kuitenkaan väittää että siitä vois nauttia VÄHEMMÄN sen takia että se on paras painos jostain tuotteesta.

Itselle kelpaa jokaisessa asiassa vaan paras, paitsi ruuassa, vaatteissa jne. turhissa asioissa ;)

Itselle tekee oikeesti pahaa kattoa jotain (muijan) leffoja DVD:nä, kuvanlaatu on ihan uskomatonta puuroa eikä siinä skaalaimet mitään auta kun lähdemateriaali on niin karmeaa. Hyvin harvat DVD-julkaisut on edes vähän siedettäviä, kuten LOTR.

Kyllä mä mielummin säästäisin elokuvissa, musiikissa, autoissa ja muissa oikeasti turhissa asioissa ja käyttäisin rahaa kunnon ruokaan ja vaatteisiin, jos mun olisi valittava. Toistaiseksi toki rahat ovat riittäneet sekä leffaharrastukseen että kunnon ruokaan.

Ei oikein huvittaisi koko DVD-kokoelmaa ryhtyä päivittämään kokonaisuudessaan, mutta eihän siitä mihinkään pääse että parin vuoden kuluttua valtaosa kokoelmastani todennäköisesti on BluRay-muodossa vaikka vielä en omista edes soitinta. DVD:n kuvanlaatu parhaimmillaan toki riittää mulle, mutta eipä mulla kuvankoko olekaan kuin 92" ja katseluetäisyyttäkin on sentään melkein 3m joten ei ole niin kriittistä. Huonokuvaiset DVD:t toki näyttävät huonoilta jo uutisten katseluun käytettävällä 32" telkkarillakin. Kaikesta huolimatta tiedän, että jossain vaiheessa BluRayn ominaisuudet tulevat viemään voiton mukavuudenhalusta ja ryhdyn taas kerran päivittämään kokoelmaani.

Neutraalia vastasin, sillä pääasia, että DVD:t eivät jää pelkäksi muoviromuksi tai ainakin olen käsittänyt, että näillä uusilla soittimilla voi pyörittää myös DVD:t. Negatiivinen suhtautuminen olisi, jos DVD hylättäisiin. Positiivinen, jos olisin kiinnostunut näistä uusista formaateista. Täten asia ei kunnolla kosketa vielä minua ja neutraalilla mennään.

En usko, että ostan mitään elokuvaa uudestaan. Vieläkin joudun katsomaan välillä VHS-nauhoja, eikä mulla onneksi ole mitään ongelmaa sen suhteen. En myöskään niin paljon katso elokuvia tai sarjoja, joissa DVD-taso olisi jotenkin haitaksi. Kenties siirryn joskus näiden uusien formaattien pariin ellei sitten olla jo täysin digitaalisessa jakelussa ennen sitä. Toistaiseksi vaan tuo valikoima häviää DVD:lle ja lähes kaikki minua kiinnostavat saattavat löytyä vain DVD:llä, joten en osta varastoon soitinta. Jos formaatti todella vaihtuu ja pääpaino on näissä uusissa, niin ostopäätös on ready.

Pakko sanoa että kyllä ne normi dvd julkatkit ovat hyväkuvaisia. Tämän keräilijän näkökulmasta katsottuna ei ole tarvetta sille että kuva hiukan paranee koska normi dvd:tkin ovat hyväkuvaisia..en näe niissä mitään vikaa. Bu-rayn jne. jälkeen tulee taas uus rahastusformaatti jne..sitten kaikki myy blu-raynsa pois ja ostaa taas samat uudella formaatilla jne. eihän siinä ole järkeä :D Sekä keräilijän näkökulmasta katsottuna se kuvanlaatukaan ei aina ole ensisijainen. Minä taas haluan että esim. hongkong leffoista mulla on ne parhaat ja täyspitkät versiot eli näissä se täysin leikkaamattomuus menee kuvanlaadun edelle eikä noissakaan mikään huono se kuva ole..kyllä sieltä erottaa mitä tapahtuu. Mutta jotkut keräilijät menevät kuvanlaatujen perusteella julkaisuja sen kummemmin katsomatta ja toiset taas ovat tarkempia julkaisujen suhteen :P

Kyllä dvd:ssä on ihan hyvä kuva joo mutta hd-laatu vaan voittaa sen 6-0. :) Ja tottakai blu-rayn jälkeen tulee joku toinen ja sen jälkeen toinen. Se on katsos sitä teknistä kehitystä. :eek:
Minä en ainakaan aio myydä dvd leffojani mihinkään ja ostan vielä lisääkin. Uudet elokuvat sitten blu-rayllä.

Itse en osta enää DVD elokuvia.. Mutta en kyllä vaihda omia vanhoja DVDtäkään BDhen.. Ellei ole kyse määrätyistä lempparisarjoista. Esimerkiksi Star Warsit tulee hommattua BDlläkin, ja samoin kävi Pottereille.

No joillekkin se kuvanlaatu on se tärkein kuten monille peleissä se grafiikka vaikke se pelistä parempaa teekkään..joillekkin se on ehkä mukavuuskysymys mutta kyllä minä pystyn nauttimaan leffoista ilman että on hd:na. Ette paljoa sitten enää leffateattereissa käy jotka hankkii pelkkää hd:ta kun siellä ei minään fullhd:na leffat pyöri? Kyllä ne dvd leffojen kuvanlaatu on hyvä eikä mikään ihan hyvä ja sanon taas kuten monesti todennu että ei se laatu välttämättä nautintoon kaikilla vaikuta mutta joillain kyllä. Sekä pari jackie chanin julkaisua mulla on joista on molemmista olemassa vain yhdet täyspitkät julkasut...muut leikattuja enkä jaksa uskoa että niitä enää julkastaankaan täyspitkinä eli jää dvd leffojen herkuksi ja niissä se kuvakaan ei paras ole mutta riittävä..joskus olen sanonut täällä että mulle se että on täysin pätkimätön on tärkeämpi kuin kuvanlaatu ainakin chanin ja jet li:n leffoissa ja tämä pätee tietenkin vain niissä leffoissa joista on olemassa täys uncut versio..joistain on tietenkin jokainen olemassa oleva julkaisu täys uncut mutta ei kaikista. Joskus ostan blu-ray:n mutta en vielä aikoihin :P

Ylös Bottom