Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aki Ahlroth
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

jos mielenne paranee niin:

Taas teidän vastaukset on samanlaisia vai osuiko arkaan paikkaan tuo että full-hd ei ole tavallista hd:ta parempi laatuinen ellei muutkin kuin terävyys ole kunnossa? Tuo ei ole oma kokemukseni vaan lainattu dvdplazalta ketjusta missä moni on tuota mieltä.

Ajattelin vain postata ihmisten viestejä joilla kokemusta ja taisi osua arkaan paikkaan tietäen että jonkun hd-ready töllöllö tai tykillä saattaakin saada paremman kuva nkuin teidän full-hd? :) Jos ette osaa muuten kommentoida kuin miten olette nyt kommentoineet niin olkaapa hiljaa . Sekä itsenne te nyt täällä nolaatte..en minä.

Tehän se ette ota asioista selvää vaan jos on full-hd tykki/tv ni autom parempi tv kuin joku hd-ready?...ei huoh teiän kanssa :) Ihan kuin se tarkkuus olisi ainoa asia joka kuvanlaatuun vaikuttaa :D

Tutkin aikasempi viestejä ja siellä sanottiin "ei kannata sit ostaa ps3 kun tulee ps4" ehkä se hiukan eri asia kuin leffat. Ei ne julkaise ps3 pelejä samoja uusiksi ps4:lle paremmalla grafiikalla.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Jooh, eiköhän odotella hetki uusia virkeitä kommentoijia ketjuun tulevaksi, jos nykyisillä ei muuta sanottavaa löydy kuin kunfumasterin kappalejaosta ja sisällöstä parilla sanalla kuittailu. Yksi postauskin piti tätä kirjoittaessa poistaa. Kungumasterkin voisi pitää hetken taukoa, ettei ketju mene vahingossakaan turhaksi henkkoht. vääntämiseksi, kun pointit tulleet jo kaikilta kertaalleen hyvin esille. Palaillaan kaikki uudelleen myöhemmin asiaan.

Niinkuin koko poppoo aiemmin yksissä tuumin taidettiin todeta, niin jokainen fiilistelköön haluamaansa formaattia ja toimikoon sukupolvivaihdoksen osalta haluamallaan tavalla. Suottahan näitä omia näkemyksiään kannattaa ihan väen vängällä muille tuputtaa, kun kaikkien simmut toimivat vähän eri tavalla.

Sitten puoliksi OT-puolen palautetta :

Laitoin tovi sitten kungfumasterille viestiä ja esimerkkimallia kappalejakojen tekemiseen, oppinee kun pääsee jyvälle mistä on kysymys (taisi jo oppiakin). Tosiaan, auttamisenhan voi tehdä myös ystävällisesti ja privateitse kanssatoveria kunnioittaen. Vaan taitaa olla tämä liian pehmistä toimintaa, kun saman voi tehdä alentavaan sävyyn piilov********n? Varsinaiset valistajat. Jos jollakulla on vielä jotain hampaankolossa toiselle jäsenelle, hoitaa sen suoraan tälle privassa tai laittaa raporttia bad post -namiskalla perustelujen kera ylläpidolla.

Keskustelu jatkukoon otsikon mukaan.

Corcan kurinpidosta huolimatta vastaan kuitenkin tähän, koska resoluutio-keskustelu liittyy mielestäni hyvinkin olennaisesti formaatin vaihtumis-keskusteluun.

Taas teidän vastaukset on samanlaisia vai osuiko arkaan paikkaan tuo että full-hd ei ole tavallista hd:ta parempi laatuinen ellei muutkin kuin terävyys ole kunnossa? Tuo ei ole oma kokemukseni vaan lainattu dvdplazalta ketjusta missä moni on tuota mieltä.

Ajattelin vain postata ihmisten viestejä joilla kokemusta ja taisi osua arkaan paikkaan tietäen että jonkun hd-ready töllöllö tai tykillä saattaakin saada paremman kuva nkuin teidän full-hd? :) Jos ette osaa muuten kommentoida kuin miten olette nyt kommentoineet niin olkaapa hiljaa . Sekä itsenne te nyt täällä nolaatte..en minä.

Tehän se ette ota asioista selvää vaan jos on full-hd tykki/tv ni autom parempi tv kuin joku hd-ready?...ei huoh teiän kanssa :) Ihan kuin se tarkkuus olisi ainoa asia joka kuvanlaatuun vaikuttaa :D

Omaan nenääni haiskahtaa nyt siltä, että menee toisten ymmärtäminen hieman ristiin.
Mikäli ymmärsin oikein, K-Fmaster meinaa sitä, että hyvä HD-ready voi olla parempi, kuin huono full-HD ja siinä on mielestäni oikeassa. Se taasen on typerää vertailua, jos toisesta vertailukohdasta valitaan selkeästi parempi esimerkki ja toisesta taasen huonompi.

Eli, mikäli meillä on saman veroiset/laatuiset HD-ready ja full-HD telkkarit käytössä, niin lähes yksinomaan se voitonvaaka kallistuu sinne full-HD:n puoleen. Se on nyt sitten vain se fakta. Ainoa, mikä itselleni tulee mieleen, missä se HD-ready voisi viedä pidemmän korren, olisi huonolaatuisilla skaalaimilla tavallinen sd (480p) kuvan skaalaus ylöspäin (full-HD:ssa enemmän pikseleitä työstettävänä). Muuten juttu on full-HD:n heiniä.

Tuosta CRT:stä tykkinä vielä... Se CRT alkaa olla niin menneen talven lumia, että epäilen löytyykö niitä enää edes uusia. Äkkiseltään en googlella löytänyt. DLP ja LCD tekniikat ovat niin hyvin kehittyneitä, että ne pieksevät CRT-tykit 6-0 lähes joka aspektissa. CRT:llä toki pitkäikäiset putket, mutta muuten elämä CRT-tykin kanssa vaatii melkoista vaivannäköä. CRT:n valoteho on surkea nykymittapuulla. Lisäksi katodiputki projut ovat suunnattomia möhkäleitä, että niiden asennus ja paikan löytäminen on melko tarkkaa touhua, samoin kalibrointi on tuskaista. Kuvanlaatukin jättää toivomisen varaa. Vaikka CRT:llä päästään jopa 2500x2000 resoihin, on CRT-projuilla kuitenkin oma "ihanneresonsa" mitä suostuvat näyttämään, se yleensä jää full-HD:sta. Mikäli tykkiin ajaa liaan pientä tai liian suurta kuvavirtaa tuon ihannepisteen ohi, ilmenee lopputuloksessa häiriöitä. Ne voivat olla kuvan suttaantumista tai selkeää juovittumista. CRT ei myöskään käsittele progressiivista kuvaa yhtä hyvin, kuin LCD ja DLP.

Aikaisemin mainitsit, että CRT-tykeissä olisi "elokuvamaisempi" kuva. Mietin, että oletko nyt sekoittanut CRT:n leffateatterissa käytettäviin kelaprojektoreihin? Nämä ovat erilaisia vempeleitä tekniikoiltaan, hintansa ja vaatimustenkin puolesta.
Mikäli olet käynyt dvd-plazalla tutustumassa tykki-aiheenseen, kuten väitit, niin suosittelen lukemaan ne aiheet kokonaan. Osa niistä on aloitettu niin aikaisin, että CRT on saattanut olla vielä silloin harkitsemisen arvoinen vaihtoehto. Sitä se ei tänäpäivänä ole.

CRT:t eivät välttämättä ole huonoja, mutta niiden käyttö vaatii todellista harrastuneisuutta ja DLP/LCD ajaa koko ajan kovaa ohi. Kai niitä voisi verrata vanhoihin jenkkiautoihin... :)

Mikäli joku kiinnostui CRT-tykeistä, niin tässä aloittelijaystävällinen ja hyvä CRT:lle omistettu sivusto. Löytyy myös myyntipuoli! ;)
http://www.curtpalme.com/index.shtml

Aika moni certtuharrastaja tuntuu vaihtaneen jo digivehkeeseen. On se edelleen varmasti hauska harrastus ja oikeilla laitteilla ja oikeissa olosuhteissa pätevä tekniikka, mutta sen aika alkaa olla jo pääosin ohi.

Itse en tekisi Full-HD:sta liian suurta numeroa. Suurin hyöty siitä on tykeillä, mutta se nyt ei ainakaan ole totta, että teräväpiirtokuvan hyödyt tulevat vasta täydessä resoluutiossa. Hyppäys HD ready -laitteesta Full HD:n on huomattavasti pienempi kuin matalaresosta HD readyyn.

Een sekoita leffateattereiden tykkeihin. Ei niitä crt:tä löydykkään ku käytettynä..voi tosin olla että ostan sen panan ax100 tai 200 vai mikä se on. Crt tykeistä jos on hyvä joutu pulittaa aika samaa ku jostai käytetyista 1000e tietämillä uutena maksavista tykeistä.

Se projetio-tv:n elokvamaisuus perustuu taas omaan kokemukseeni sekä monet muut ovat varmasti samaa mieltä kuten olen netissä seikkaillessani huomannu. Mulla ollu useampi lcd ja plasma ja eihän tuo oma proju-tv:ni täydellinenkään ole joka ei ole vanha masiina mutta silti se kuva miellyttää plasmoja ja lcd:tä enemmän ainakin verrattuna niihin mitä minulla on ollut.:D

Aikaisemmat kirjoituksesi ja viimeisin väitteesi, että sinulla on ollut useampi lcd ja useampi plasma plus vielä proju-tv ovat suoraan sanoen aikalailla ristiriidassa.

Se projetio-tv:n elokvamaisuus perustuu taas omaan kokemukseeni sekä monet muut ovat varmasti samaa mieltä kuten olen netissä seikkaillessani huomannu. Mulla ollu useampi lcd ja plasma ja eihän tuo oma proju-tv:ni täydellinenkään ole joka ei ole vanha masiina mutta silti se kuva miellyttää plasmoja ja lcd:tä enemmän ainakin verrattuna niihin mitä minulla on ollut.:D
Niinkuin tuossa yllä tuli todettua, niin hieno homma jos olet omasta laitteestasi tykkäillyt. Kaikille tuo vinkkeli ei kuitenkaan enää toimi. Muun muassa omalla kohdalla tilanne on täysin päinvastainen ja kokemusta löytyy vajaan kymmenen vuoden projukäytöllä.

Itseltä siis löytyy vajaa 8 vuotta käytössä ollut Thomsonin 52" laajakuvainen projektiotelevisio, ja vaikka laite sekä iso filmimäinen kuva onkin palvellut hienosti kaikki nämä vuodet, siirtyminen projektiotelevisiosta videotykkiaikakauteen (Sanyo PLV-Z4+92" kangas) on avannut enemmän elokuvallisia elämyksiä kuin aikanaan siirtyminen pienemmästä putkitelevisiosta projektiomalliin. Kuvan yleinen elävyys ja syvyysvaikutelma, terävyys ja yksityiskohdat, värit ja jopa mustan taso ovat nykytykissäni valovuoden edellä entiseen projuuni.

Näin siis ex-CRT -miehen suusta. Voit olla vapaasti eri mieltä, mutta liiallista CRT-tuputusta ei kannata yrittää jokaiselle tarjoilla. Nähty on ja siirrytty seuraavaan. :)

PS. Kerrotko minkämerkkinen ja -mallinen projektiotelevisio sulta löytyy?

Sony 50e2000 tuo on joka ei sekään täydellinen..ns. "helmeily" on miinus mutta kuvaltaan parempi omasta mielestä kuin ne aikasemmat . Eri kuva taitaa olla nykyajan ja 10v taaksepäin olevissa projuissa :) Eikä tuo ole tietenkään vain oma mielipiteeni siitä elokuvamaisuudesta mut jokaisella oma mielipiteensä.

Itse jos ostaisin z4:sen hintaluokasta tykin niin ainoana vaihtoehtona nään panan ax100 (200:n kuvaa en ole nähnyt). Elokuville ainoa oikea olisi videotykki mutta sen hankinnassa syynään tarkasti vaihtoehdot ja vertailen livenä kuvia. Videotykki firma on oikea vaihtoehto. Siellä kun voi ainoana suomessa vertailla 3:a tykkiä samaan aikaan samoilla signaaleilla :P

Tv katseluun riittää ihan normi putkitelkka ja elokuville videotykki ni jo kelpaisi.

Niin, no omasi ei perustukaan enää CRT-putkiin vaan LCD-paneeleihin. Eli projusi käyttää 3LCD-tekniikkaa, jossa LCD-kennojen muodostama kuva heijastetaan televisioruudulle.

Oma vanha Thomson ei varmasti ollut paras vaihtoehto esimerkiksi, mutta nojaa nimenomaan vanhaan CRT-tekniikkaan, johon otaksuin myös oman näkemyksesi viittaavan. Suotta LCD-tekniikkaa siis vierastat, jos katselet vastaavankaltaisella tekniikalla valmistettua televisiota jonka kuvasta vielä kovasti pidätkin. :)

Mutta takaisin enemmän aiheeseen: Hieno homma, että formaattinuhjaus on lopullisesti päättynyt ja tulevaisuuden mediakiekko valittu. Harmi vain, että BD-leffojen hinnat ovat vieläkin kotimaassa taivasta hipovissa lukemissa ja keskihintojen laskua jouduttaneen odottamaan vähintään yhtä kauan kuin DVD-puolellakin. Voi kumpa meillä miehilläkin laskettu aika olisi 9kk, ja pitkän parkaisun tuloksena jostain päästä putkahtaisi potra kasa sinisiä halpisjälkeläisiä. Elokuvatallenteiden raskausaika on todellakin liian pitkä.

En vierasta lcd tekniikkaa vaan sanoin että en ole pitänyt aikasemmista lcd-tv:istä mitä ollu ja ei tuo 3lcd ole niin sama kuin lcd. Kaksi eri tekniikkaa.3lcd:tä ja lcd:tä monesti monessa paikassa vertaillaan keskenään siinä missä plasmaa ja lcd:tä.

Sekä sekin jo kertoo etten viersta lcd-tekniikkaa kun olen täällä kertonut että saatan hankkia sen panan ax100 lcd-tykin :P Sekä noilla on aikamoinen ero 3lcd:llä ja lcd:llä. Eli 3lcd kuvaa ei voi verrata lcd:hen samallatavalla kuin vertaisi kahta lcd tv:tä toisiinsa.

Melko kielteinen olen asian suhteen.

Omasta mielestäni DVD olisi voinut jatkaa ihan yksikseen matkaansa. En koskaan ole katsonut vielä Blu-ray tai HD-DVD leffoja, mutta mitä olen asiasta kuullut niin ei kuva mitenkään maailmaa mullistavasti ole DVD:tä parempi. Vai miten asia on?
Pidän itse BD:n ja HD-DVD:n tuloa rahastuksena.
Nythän HD-DVD on edesmennyt ja monella on kotona täysin käyttämätön laite.
HD leffoja lähtee nyt halvalla, mutta mites puolen vuoden päästä? Eipä näy kaupoissa ja sulla pyörii ne samat leffat kotona.
Tuokin mielestäni oli aika turhaa, että 2 laitetta taistelivat, kumpi saa enemmistön leffafirmoista mukaan ja kumpi tippuu pelistä pois?
Eikö oltaisi voitu keksiä vain yhtä ja päättää, että tämä vie DVD:n paikan ainakin seuraavaksi 10 vuodeksi. :)

Kyllä sen Blu-ray laitteen osto jossain vaiheessa omalle kohdalle napsahtaa. Mutta mitään syytä en keksi, miksi kaiken pitää uudistua niin usein. DVD olis pärjänny vielä seuraavat 5 vuotta ihan heelposti. :) Kaikki pitävät, mistä pitävätkin, mutta esitin oman kantani asiaan.

En koskaan ole katsonut vielä Blu-ray tai HD-DVD leffoja, mutta mitä olen asiasta kuullut niin ei kuva mitenkään maailmaa mullistavasti ole DVD:tä parempi. Vai miten asia on?
Katso Blade Runnerin Final Cut -versio kunnon ruudulta, niin ymmärrät.

Eikö oltaisi voitu keksiä vain yhtä ja päättää, että tämä vie DVD:n paikan ainakin seuraavaksi 10 vuodeksi. :)

Asiat eivät ole aina niin yksipuolisia, Jack.

Ja vinkkini kaunis sinulle: katso se Blu-ray elokuva! Ei tänne ihan oikeasti kannata postailla mitään "kaverit sano et se ei oo ees kovin paljoo hienompaa"-tyylistä tuubaa. Värit, tarkkuus, äänimaailma... Kaikilta osin paljon DVD:tä parempaa. Kehitys kehittyy ja sehän on mainio juttu.

Melko kielteinen olen asian suhteen.

Omasta mielestäni DVD olisi voinut jatkaa ihan yksikseen matkaansa. En koskaan ole katsonut vielä Blu-ray tai HD-DVD leffoja, mutta mitä olen asiasta kuullut niin ei kuva mitenkään maailmaa mullistavasti ole DVD:tä parempi. Vai miten asia on?
Pidän itse BD:n ja HD-DVD:n tuloa rahastuksena.

Itse epäilin aiemmin teräväpiirron hyötyä. Kun pääsin ensimmäistä kertaa kattoon kunnolla, mieli muuttui heti. Tietty laitteistokin vaikuttaa. DVD:t näyttää kyllä tosi hyviltä nekin, jos on laatujulkaisu ja jos sattuu olemaan vaikkapa hyvä skaalain. Mutta kyllä teräväpiirto oli mulle niin vahva elämys, että takaisin paluuta vanhaan ei enää yksinkertaisesti ole.

Ja blu-raylläkin on vissiin ollut täysin laaduttomia julkaisuja. Toisaalta aivan kuten DVD:lläkin.

Itse se pitää nähdä, että uskoo eron kuvassa. Älä kuuntele siinä mielessä ainakaan kavereiden puheita.

Kummallista, kun nämä heput, jotka eivät ole edes HD-materiaalia nähny, tulevat kertomaan kuinka huonolaatuista se kuulemma on jne.

Itse olen varmaan jo vastannut, mutta edelleen olen erittäin positiivisin mielin ja saa olla melko puusilmä, jos ei erota DVD:tä ja BD:tä.

Ei tänne ihan oikeasti kannata postailla mitään "kaverit sano et se ei oo ees kovin paljoo hienompaa"-tyylistä tuubaa.
Haluaisin tietää, että miksi en voi sanoa topicissa jonka aihe minua kiinnostaa, mitä kaverini ovat sanoneet asiasta? Olisiko pitänyt tulla sanomaan lauseeni sijaan, että en ole kuullut miltään taholta minkäänlaista kommenttia asiasta? Kerron asian niinkun asia on. Thats ok?

Kummallista, kun nämä heput, jotka eivät ole edes HD-materiaalia nähny, tulevat kertomaan kuinka huonolaatuista se kuulemma on jne.
Itse olen varmaan jo vastannut, mutta edelleen olen erittäin positiivisin mielin ja saa olla melko puusilmä, jos ei erota DVD:tä ja BD:tä.
En missään vaiheessa sanonut, että HD-materiaali on huonolaatuista. Ja kuten postauksessani sanoin, en ole katsonut vielä HD-DVD- tai Blu-ra leffoja, joten en
voi mielestäni erotella DVD:n ja HD-materiaalin kuvaa. Mutta kiitos kommentista silti. Ilmeisesti siis kuva on joidenkin mielestä paljon parempaa ja joidenkin mielestä vain parempaa.

Kiitos vastauksesta Scatterbrain XO

Haluaisin tietää, että miksi en voi sanoa topicissa jonka aihe minua kiinnostaa, mitä kaverini ovat sanoneet asiasta? Olisiko pitänyt tulla sanomaan lauseeni sijaan, että en ole kuullut miltään taholta minkäänlaista kommenttia asiasta? Kerron asian niinkun asia on. Thats ok?

Kiitos vastauksesta Scatterbrain XO.

Ei, kun lähinnä hain takaa sitä, että kannattaa kokea ne asiat ihan omin silmin, ja sitten vasta muodostaa mielipide. Noilla kaverien sanomisilla kun nyt harvoin on minkäänlaista painoarvoa.

Ei, kun lähinnä hain takaa sitä, että kannattaa kokea ne asiat ihan omin silmin, ja sitten vasta muodostaa mielipide. Noilla kaverien sanomisilla kun nyt harvoin on minkäänlaista painoarvoa.

Ookoo. Sorry mun ehkä pieni ylireagoiminen asiaan. Pitäis varmaan ostaa Blu-ray laite kun rahatilanne antaa periksi. Voisimpa poiketa vaikka heti katselemaan kyseisiä laitteita.
Ja kiitos sullekkin vastauksesta. On ihan mukava saada palautetta asiasta joka on jossain vaiheessa pakko ostaa. ;)

Ite ainakin olen innoissani formaatin vaihtumisesta, nyt kun lopulta Blu-Ray voitti HD-DVD:n. PS3:n omistan, joten suurimmat ongelmat takanapäin. Uudet kotolotkin ovat vanhoja paljon hienomman näkösii ja formaatin vaihtuminen tuo yleensäkin paljon kaikkea mukavaa. Nyt sitten vaan nautin laadukkaista elokuvista... ;)

Oma plus/miinus listani Blu-Rayn osalta:
+Suurempi kapasiteetti
+Huomattavasti tarkempaa kuvaa ja parempaa ääntä
+Enemmän lisäsisältöä ja vastaavaa
+Tekijöillä enemmän liikkumatilaa kapasiteetin antiosta
+Yleensäkin se, että tekniikka ei jymähdä paikalleen

-Kalliiden levyjen ja soittimien tuomat lisäkustannukset
-Vanhojen levyjen kohtalo

Ylös Bottom