Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Ei haittaa. Turha kehitystä on jarruttaa. Hyvälaatuinen BD-leffa on mielettömän hieno, eikä mulla ole näyttönäkään kuin keskiverto 50" Hd-Ready. Tällä mennään kunnes Full-HD tykkejä saa siedettävillä hinnoilla. Äänentoistoa en kehtaa mainitakaan, mutta siihen sijoitankin seuraavaksi.

Mielipide saattaisi olla toinen jos hyllyt olis ollu täynnä DVD-leffoja. Ne parisenkymmentä leffaa oli helppo myydä ja aloittaa BD-levyjen kerääminen. Pari niitä vasta on, eiköhän niitä kesällä tule paljon enemmän kun pääsee taas kunnolla töihin.
 
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Ite ainakin olen innoissani formaatin vaihtumisesta, nyt kun lopulta Blu-Ray voitti HD-DVD:n. PS3:n omistan, joten suurimmat ongelmat takanapäin. Uudet kotolotkin ovat vanhoja paljon hienomman näkösii ja formaatin vaihtuminen tuo yleensäkin paljon kaikkea mukavaa. Nyt sitten vaan nautin laadukkaista elokuvista... ;)

Uusissa koteloissa on kivempaa pienempi koko, mutta näkyvät siniset (tai punaiset) reunat vähentävät kansien näyttävyyttä.
 
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Kehitys on aina hyvästä, eikä se tee poikkeusta tämän formaatin vaihtumisessakaan. En omista mitään ihmeellisempiä laitteita, mutta hd-ready telkkari on ja siinä kiinni PS3, niin ero on kyllä tullut selväksi kuvanlaadussa tälläkin kokoonpanolla. Voin sanoa, että itselleni ero oli oikeastaan odotuksiakin suurempi. Sen jälkeen ei todellakaan ole ollut enää paluuta DVD:hen.

Kaverin kanssa katsottiin leffaa ja hänellekin tuli sellainen fiilis, että hd-formaattiin olisi kyllä korkea aika hänenkin siirtyä...
 
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Kummallista, kun nämä heput, jotka eivät ole edes HD-materiaalia nähny, tulevat kertomaan kuinka huonolaatuista se kuulemma on jne.

Itse olen varmaan jo vastannut, mutta edelleen olen erittäin positiivisin mielin ja saa olla melko puusilmä, jos ei erota DVD:tä ja BD:tä.

Kyllä tähän asiaan kannattaa ihan molemmin puolin suhtautua rauhallisesti. Kyllä Full HD <en sano mitään merkkiä> omistajatkin kehuvat, kuinka hyvä se Full HD heillä on, ja itseä käy lähinnä sääliksi..

Osa blu-raysta mitä olen nyt kattonut on kieltämättä olleet aika pettymyksiä. Esim. Dracula. Se oli tosin jo DVD:näkin kehnolaatuinen, joten kait originaali filmi on vain paska.

Osa DVD:stä taas on hämmästyttävän hienoja. Sin City on PS3:lla soitettuna lähes täysin vertailukelpoinen minulla minkä tahansa blu-rayni kanssa normaalilta katseluetäisyydeltä. Unohdetaan nyt se 10 sentin päässä tihrustaminen. Sormusten herra näyttää kans niin hyvältä, että odotan mielenkiinnolla blu-ray versiota, jotta pääsee näkemään miten paljon voi enää parantaa jos laite skaalaa DVD:nkin niin hyvin..

Edit: perusleffoissa blu-ray kyllä vie. Ainoa asia jota en oikeasti havaitse, on äänet. Ei mitään parannusta niissä omiin korviini.
 
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Ainoa asia jota en oikeasti havaitse, on äänet. Ei mitään parannusta niissä omiin korviini.

Vikaa korvissa tai laitteissa, kyllä ne äänet paljon paremmalta kuulostaa. Mulla on frenditkin kommentoineet että äänimaailmassa on selvä ero DVD:hen.

Toki tämäkin on leffakohtasta, mutta jos puhutaan uusista suuremman budjetin leffoista.
 
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Sekin on kuulijan korvassa se äänimaailma kuten kuvanlaatu katsojan silmässä eli ei se vika ole aina jos ei toisten mielestä näytä/kuulosta jokin asia yhtä hyvältä kuin omien / ystävien :p

Sitten tähän ketjuun voisin vastata että jossain vaiheessa tulee varmaan ostettua blu-ray soitin dvd-soittimen rinnalle mutta kokoelmastani en aio mitään uusia blu-rayna. Sekin on totta että blu-ray elokuvien laatu ei aina ole ehkä niin hyvä mitä odottaakin eli jotkut ei paljoa dvd julkasta eroa jolloin päivityksessä ei ole mitään järkeä..mutta onko muutenkaan pelkän kuvan takia kun itse sisältö pysyy kuitenkin samana?

Joistain leffoista ei vain saa koskaan sellaista kuin olisi eilen tehty vaikka olisi millä systeemillä siirretty. Pelkkää rahastustahan sekin vain on että jotkut br:julkat on siirretty ei niin huollelisesti eli kuva ei ole niin hyvä mitä luulisi ja sitten tulee josksu vuoden päästä joku ultimate versiot leffoista missä se kuva taas paremmin laitettu kuntoon eli ostaa pahimmillaan 3 kertaa saman leffan :p Sama ku dvd:n kanssa. Itse en taas kuvantakia päivitä dvd:itäkään..ainoastaan jos julkaistaan joku pidempi versio ko. leffasta :p



Mutta jotkut ostaa uuden tietokoneenkin että pääsevät pelailemaan peliä täysillä grafiikoilla kun ei nykyinen oma jaksa pyörittää ku mediumeilla. Makuasioitahan nämä ovat täysin. Sekä elättelen pientä toivoa että kauan etsimäni leffat julkaistaisiin niinä harvinaisina versioina jotka ovat dvd:nä lähes mahdoton löytää mutta saa nähä tuleeko blu-rayllekkään niitä.

jotkut leffat taas ovat halvempia blu-rayna kuin vastaava dvd julkaisu mistä joutuu käytettynä maksamaan enemmän. Itse olen erittäin tarkka julkaisuista ja versioista.

Siihen olen taas itse joskus hairahtunut että ostan eka leffan A sitten leffa A julkaistaan vähän hienommassa kotelossa lisien kera ja menen ja ostan sen uusiksi koska hienompi julkaisu. En usein tee niin koska loppukenlopuksi se leffa on sama mikä oli ennen uuden julkan ostoa sekä mua taas itseäni ei extrat paljoa kiinnostele vain se leffa niin kysyn miksi näin teen :) Ainoa missä teenkin että ostan uusiksi jos saan tietää että vahingossa mulla hyllyssä jostain leikattu versio tai kuten sin city dvd eka ostin sen dvd_n mikä ekana ja sit tulee vähä pitempi recut and extended julkka ni pakko sekin oli ostaa sit :I

Kauhea sepostus mutta töiden jälkeen väsyneenä tulee lähes kirja kirjoitettua välillä :p Sekä toistelua saattaa esiintyä nyt kun vasta heräsin enkä kahvia ole saanut vielä. Elikkäs ennenkuin joku hartkitseekaan jonkun ihme lapsellisen sanasodan alkamista niin jos ei tajunnut niin en mollaa br:ää ollenkaan..kuulun vain niihin jotka ei näe sitä kuvaa niin suurena erona kui vhs-dvd tai sd-hd..kuten jossain jo sanoin niin kauneus on katsojan silmässä :p


Mutta jos joku mulle tämän ostaisi niin olisin kiitollinen: http://www.filmtown.fi/index.php?pa...movie&productid=1000512&class=Erikoistuotteet tai tuolla myös olevan saw leffasta tehdyn live kokoisen nuken 500e :p Pitäisi kaikenlaista "leffakrääsää" keräillä eli rahanmenoa luvassa :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Amerikan maalla Blu-ray on jo haukannut 8% myyntiosuuden DVD:n hallitsessa loppuja 92% markkinoista (näin siis maaliskuussa).

Blu-ray on lyömässä itseään läpi huikealla vauhdilla. Täytyy nimittäin muistaa, että kaikkien rakkaalta DVD:ltä kesti kuusi vuotta julkaisusta ennen kuin se kepitti ensimmäinen kerran VHS:n myynneissä (tämä tapahtui kesällä 2003). Blu-rayn myynti on todella vahvaa etenkin uusien nimikkeiden kohdalla, sillä tuo 8% myynti jakautuu noin 400 julkaisun kesken kun 92% myynnit jakautuvat noin 85 000 nimikkeen kesken.

Paljon puhutaan myös siitä, että Blu-ray laitteiden myynnit ovat laskeneet viime vuodesta. Tämä pitää paikkaansa, mutta virallinen selitys kuuluu muodossa: laitepula ja kehityksessä olevat uudet laitteet eivät ole vielä markkinoilla. Laitteistovalmistajat ovat yllättyneet laitteiden hyvästä menekistä ja tuotekehittely ei ole pysynyt kysynnän perässä.

Haluttiin sitä tai ei, tulevaisuus on sininen. Blu-ray tulee tsunamin lailla ja mikään internet latauspalvelu ei pysty kilpailemaan sen kanssa.

Ja se pakollinen linkki.

Edit:
Ja joka haluaa vielä kuvanlaatua ihmetellä SD:n ja HD:n välillä, niin olkaapa hyvä
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Aika karulta näytti Blu-Ray-kuva kun tuli Makuunissa sellaista lähemmin tarkasteltua. Yllättävän paljon häiritsevää kohinaa on kuvassa, kuinka kovasti noita nykyleffoja Blu-Rayllakin joudutaan vielä pakkaamaan?

Vasta hiljattainhan VHS-videoistakin päästiin eroon ja mitään elokuvanautintoon oleellisesti vaikuttavaa ja silmiinpistävää eroa ei DVD:hen verrattuna näyttäisi teräväpiirrossa olevan. Veikkaan formaatille HD-televisioiden yleistymisestäkin huolimatta kutakuinkin yhtä hidasta valtaannousua kuin DVD:lle, sillä aikanaan DVD oli kuitenkin useammalla tavalla kätevämpi formaatti kuin VHS. Toisin kuin Blu-ray verrattuna DVD:hen.
 
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Kyllä USA:ssa tuo suorajakelu ottaa enemmän tuulta alleen kuin BD. En siis puhu pelkästään internet-jakelusta vaan myös kaapelin/satelliitin tarjonnasta josta ei ole pulaa USA:n markkinoilla. Suurin osa kk-maksullista ja saa katsella niin paljon kuin jaksaa. Lisäksi elokuvat/sarjat voi nauhoittaa ja polttaa talteen. Vaihtoehtoina löytyy tavallista DVD-laatua kuin HD-laatuisia pätkiä (eri kk-maksut). Sitten on niitä palveluita, että "vuokrataan" se elokuva pariksi tunniksi huokeaan hintaan.

Euroopassa tilanne on taas täysin toinen. BD tulee ottamaan suuria osuuksia myynneistä, koska ladattava tarjonta ei päätä huimaa. Etenkin nyt kun jokainen kauppias myy tv:n ostajalle sitä HD:ta vaikka elokuva&pelit ovat vain tarjolla antamaan jotain silmänruokaa. Maksukanavat nyt eivät vielä tarjoa mitään ihmeellistä ja suomen digiverkko on vielä kaukana HD:n tarjoamisesta valtakunnallisessa verkossa.

Varmasti lopulta kun BD-formaattina saa kunnon laitteita tueksi ja hinnat alemmas, niin suosio on lähes varma. Formaattihan on kuin suunniteltu PC:lle varmuuskopioita varten joten kun hinnat lähtee alas niin käyttäjämäärät saattavat alkaa kohoamaan valtavasti.

Paljon kuitenkin riippuu siitä mitä BD saa vastaansa ja missä vaiheessa Sony ja kumppanit alkavat vakavasti syrjäyttää DVD:tä todella aggressiivisillä hinnoitteluillaan.

Ja kuvanlaatu on erinomainen. Siitä ei voi kiistellä tai väitellä muuta.
 
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

No hei kato leslii on näitä äxpoks-miehii, nii eihän sitä voi kauheana ylistää, ku vieläki harmittaa.

Ensinnäkään Xbox-miehet eivät ole naimisissa minkään formaatin kanssa. Lisäksi voin huomauttaa, etten muuten olisi HD DVD:täkään lähtenyt vielä tukemaan tämän kummemmin vaikka se olisikin voittanut taistelun. Formaattisodan ollessa vielä käynnissä minua arvellutti HD DVD:n kapasiteetin riittävyys pitkällä tähtäimellä, joten olen aidosti tyytyväinen ettei enää tarvitse arpoa lopputulosta ja noita teräväpiirtoleffoja löytyy nyt sen vuoksi jo mukavasti videovuokraamoistakin. HD-leffavillitys ei vielä vaan ole iskenyt, pitää yrittää uudelleen sitten kun tulee hankittua isompi TV, sillä 32":n ruudulla hyöty on kohtuu olematon.
 
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Aika karulta näytti Blu-Ray-kuva kun tuli Makuunissa sellaista lähemmin tarkasteltua. Yllättävän paljon häiritsevää kohinaa on kuvassa, kuinka kovasti noita nykyleffoja Blu-Rayllakin joudutaan vielä pakkaamaan?

Vasta hiljattainhan VHS-videoistakin päästiin eroon ja mitään elokuvanautintoon oleellisesti vaikuttavaa ja silmiinpistävää eroa ei DVD:hen verrattuna näyttäisi teräväpiirrossa olevan. Veikkaan formaatille HD-televisioiden yleistymisestäkin huolimatta kutakuinkin yhtä hidasta valtaannousua kuin DVD:lle, sillä aikanaan DVD oli kuitenkin useammalla tavalla kätevämpi formaatti kuin VHS. Toisin kuin Blu-ray verrattuna DVD:hen.

Tuo kohina voi johtua monesta syystä.
- Taiteellinen vaikutelma (ála 300)
- Elokuva yhtiö lisää tuodakseen "filmin" tuntua. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, osa elokuvayhtöistä lisäsi kohinaa. pelkäsivät että katsoja pitävät kuvaa liian hyvänä.
- Pimeässä tulee aina digitaaliseen muotoon kohinaa. Kohinaa voidaan poistaa mutta samalla menee yksityiskohtia. Saman kohinan näet DVDllä.

Jos et näe merkittävää eroa DVDn ja HDn välillä
- Tarkista liitännät, että antaa todella HD kuvaa eikä SD
- Liiku lähemmäksi näyttölaitetta (HD 3 - 4 kertaa näyttöruudun korkeus, pitäisi näkyä ero)
- Käy optikolla :rolleyes:
 
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Mitä leffaa katselit? Joissain BD-julkaisuissa (Ocean's 13 jäänyt itselle mieleen suhteellisen karmeana) tuo film grainin määrä on sitä luokkaa, että jopa DVD-julkaisu saattaa miellyttää silmää enemmän. Ja se on täysin elokuvantekijän mieltymyksistä kiinni, käytetäänkö tuota, ja missä määrin. Eikä se johdu pakkauksesta.

Tässä vielä (kehnohko) vertailukuva tehostetun ja tehostamattoman kuvan välillä. Jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä.

Se leffa mikä pyöri oli Disneyn Lumottu. Itse asiassa tänään tuli käytyä karkkiostoksilla joten katselin ruutua uudelleen: pyörivä leffa oli eri (en tosin tiedä mikä) ja kuva laadultaan selkeästi parempi, joten vika saattoi olla tosiaan siinä elokuvassa, tummanpuhuvassa kohtauksessa jota tarkastelin ylikriittiseesti tai pelkästään omissa silmissäni.
 
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Aika karulta näytti Blu-Ray-kuva kun tuli Makuunissa sellaista lähemmin tarkasteltua. Yllättävän paljon häiritsevää kohinaa on kuvassa, kuinka kovasti noita nykyleffoja Blu-Rayllakin joudutaan vielä pakkaamaan?

Höpsis.

"Kohina" on joissain elokuvissa tyylikeino, jos siis tarkoitat sellaista hienorakeista kohinaa koko kuva-alalla, ja sitä ei synny pakkaamalla.

Toki huonojakin HD transformaatioita on liikkeellä, jotka eivät hirveästi eroa ylöskaalatusta DVD:stä, mutta onneksi ne ovat vähemmistönä.

Se leffa mikä pyöri oli Disneyn Lumottu

Kovin merkillistä, sillä tuon leffan kuvanlaatu on todella huippulaatua. Taisi olla Makuunissa scartti käytössä :confused:

I was doubly pleased with this Blu-ray, which I found to be superior to my theatrical viewing experience, and among the best transfers I've seen from the studio so far.

he palette retains its richness and cleanliness, and blacks are absolutely pure. The source is pristine, too, and the level of visible detail is very strong. Best of all is the apparent depth, which always feels three-dimensional and screams high-def. There are also no apparent artifacts present on this 1080p/AVC MPEG-4 encode -- it's utterly smooth and slick.

http://bluray.highdefdigest.com/1298/enchanted.html
 
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Pistetään tänne sitten ekaa viestiä kehiin. Itse en paljoakaan ollut suuntaan sun toiseen varsinkaan alkuvaiheessa ja päätin odottaa, että saatais valittua se formaatti joka jatkaa matkaansa. Nyt sitten sen ratkettua ja ensimmäisen blu-ray soittimen hankittua täytyy kyllä sanoa, että kyllä sen blu-ray version hankii ihan varmasti joikaselle erikoistehoste leffalle.
Jännä nähä miten blu-rayn ja DVD:n suhde jatkuu..sehän on selviö, että blu-ray saa enemmän asiakkaita, mutta luulis DVD:n jatkavan vielä pitkään ennen kuin sen aika koittaa.

Varsinkin kun vihdoinkin tuli panostettua ihan kunnolla myös siihen ääni puoleen kotiteatterissa niin alkaa saada jo kunnolla irti noista leffoista.
 
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Pistetään tänne sitten ekaa viestiä kehiin. Itse en paljoakaan ollut suuntaan sun toiseen varsinkaan alkuvaiheessa ja päätin odottaa, että saatais valittua se formaatti joka jatkaa matkaansa. Nyt sitten sen ratkettua ja ensimmäisen blu-ray soittimen hankittua täytyy kyllä sanoa, että kyllä sen blu-ray version hankii ihan varmasti joikaselle erikoistehoste leffalle.
Jännä nähä miten blu-rayn ja DVD:n suhde jatkuu..sehän on selviö, että blu-ray saa enemmän asiakkaita, mutta luulis DVD:n jatkavan vielä pitkään ennen kuin sen aika koittaa.

Varsinkin kun vihdoinkin tuli panostettua ihan kunnolla myös siihen ääni puoleen kotiteatterissa niin alkaa saada jo kunnolla irti noista leffoista.


Monet menee vielä vuosia dvd:n voimin kun ovat sitä mieltä ettei br tarjoa mitään uutta. Ainoa et kuva saattanee parempi olla mutta ei mikään WOW efekti ole ollut kuitenkaan ja saa olla tarkkana minkä leffan hankkii et sokkona ei kannata koskaan br-jukasua hankkia.

Itse hankin hd:na vain todella harvat ja valitut ja tutkin että onko siitä kuvanlaadun erosta julkasussa järkeä maksaa. Se ei riitä että siinä kannessa lukee Blu-ray.
 
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Ihan hyvältä alkaa vaikuttamaan BD-formaatti nyt, kun leffoja saa alennuksista jo alle 15 eurolla. Se on sellainen kipuraja itselläni leffojen ostoon. Tai kyllä hyvästä leffasta voi sen 20 euroakin maksaa, jos ei sitä ole ennestään DVD-versiona hyllyssä. Levyjen korkea hinta on ollut tähän asti kuitenkin suurin jarru tuolle Blue-ray innostukselle.

Hienointa olisi, jos leffat voisi vuokrata/ostaa HD-laatuisina vaikka Apple TV:n kautta. Mutta tällöin hinnan pitäisi olla vieläkin halvempi eikä se taida olla realistinen toive.
 
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

Ihan hyvältä alkaa vaikuttamaan BD-formaatti nyt, kun leffoja saa alennuksista jo alle 15 eurolla. Se on sellainen kipuraja itselläni leffojen ostoon. Tai kyllä hyvästä leffasta voi sen 20 euroakin maksaa, jos ei sitä ole ennestään DVD-versiona hyllyssä. Levyjen korkea hinta on ollut tähän asti kuitenkin suurin jarru tuolle Blue-ray innostukselle.

Hienointa olisi, jos leffat voisi vuokrata/ostaa HD-laatuisina vaikka Apple TV:n kautta. Mutta tällöin hinnan pitäisi olla vieläkin halvempi eikä se taida olla realistinen toive.

itsellä ei ole niin mitään hintarajaa. Jostain harvinaisista dvd-julkista oon maksanu jopa 50e siis yksittäisestä leffasta :p
 
Ylös Bottom