Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aki Ahlroth
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Suhtautuminen formaatin vaihtumiseen

........

Ei se kuvanlaatu ole tärkein, MUTTA..

Sama elokuva paremmalla kuvalla, on parempi kun sama elokuva suttusella kuvalla.

Argh.

No joillekkin se kuvanlaatu on se tärkein kuten monille peleissä se grafiikka vaikke se pelistä parempaa teekkään..joillekkin se on ehkä mukavuuskysymys mutta kyllä minä pystyn nauttimaan leffoista ilman että on hd:na. Ette paljoa sitten enää leffateattereissa käy jotka hankkii pelkkää hd:ta kun siellä ei minään fullhd:na leffat pyöri?
Otappa ensi kerralla tarkemmin selvää asioista, ennen kuin alat tuottamaan tekstiä.
Suomessa digitaalisissa elokuvateattereissa on käytössä tämä vehje. Joten se on itse asiassa tarkempaa, kuin full-HD! Mikäli elokuvateatterissa on käytössä 35mm filmi, niin siinä ei resoluutiota varsinaisesta ole, mutta paljon puhutaan 3500x1500 tarkkuudesta. Tämä vaihtelee. Juju on kuitenkin se, että siellä leffassa on on sitä HD:tä ja siitä vielä yli.

Ja ei, olen todennut, että leffalipun hintaa ei viitsi enää niin useasti maksaa (se on niin kalliskin), koska kotona on ihan toimiva kotiteatteri.

Kyllä ne dvd leffojen kuvanlaatu on hyvä eikä mikään ihan hyvä ja sanon taas kuten monesti todennu että ei se laatu välttämättä nautintoon kaikilla vaikuta mutta joillain kyllä.

Olen onnellinen puolestasi, kun pystyt nauttimaan leffoista DVD:llä, niin minäkin, mutta paljon enemmän nautin niistä höödeenä. On se vain niin eri sfääri. Eri asia on, jos elokuva on huono. Sitten se on huono ja sitä eivät mitkään tarkkuudet pelasta.
DVD:n kuvanlaatu hyvä? Se oli silloin, kun se oli uusi juttu. Se kuva oli kerrassaan mahtava. Sitä se ei ole enää. Nauttisitko leffoistasi yhtä paljon mustavalko tv:llä? Tai olisiko se kuvanlaatu riittävän hyvä VHS:llä? Miksi ei olisi? Miksi tarvitset siiihen jotain ihmeellistä DVD:tä? Koska siinä on parempi kuvanlaatu, kuin noissa aiemmin mainituissa systeemeissä (samoin todennäköisesti äänenlaatu)!
Samoin se kuvanlaatu paranee HD-matskuun siirryttäessä. Piste. DVD voi ja minun puolestani saa riittää ihmisille. Fakta on kuitenki se, että joka puolella sinne HD:hen ollaan menossa, piti vanhempaa formaattia riittävänä eli ei...

Sekä pari jackie chanin julkaisua mulla on joista on molemmista olemassa vain yhdet täyspitkät julkasut...muut leikattuja enkä jaksa uskoa että niitä enää julkastaankaan täyspitkinä eli jää dvd leffojen herkuksi ja niissä se kuvakaan ei paras ole mutta riittävä..joskus olen sanonut täällä että mulle se että on täysin pätkimätön on tärkeämpi kuin kuvanlaatu ainakin chanin ja jet li:n leffoissa ja tämä pätee tietenkin vain niissä leffoissa joista on olemassa täys uncut versio..joistain on tietenkin jokainen olemassa oleva julkaisu täys uncut mutta ei kaikista. Joskus ostan blu-ray:n mutta en vielä aikoihin :P

En nyt oikein pysy kyydissä, että mitä meinaat tällä. Mikäli tarkoitat sitä, että et saa niitä spekiaali-editioneja ja harvinaisuuksia uusilla formaateilla, niin saatat olla oikeassa, tällä hetkellä.
Kunhan formaattisota päättyy (toivottavasti pian) tai kunhan HD-alustat yleistyvät, alkavat tuotantokustannuksetkin tippua. Tällöin on riskittömämpää ja edullisempaa tuoda formaateille myös marginaalisempia leffoja. Olen aika varma, että saat ne leikkaamattomat versiot sun muut myös HD-formaatille aikanaan (ellet jo nyt, kannattaisi tarkastella nettiä, jos sieltä vaikka jo löytyisi helmiä). Ei HD tietenkään mitenkään täysin autuaaksi tee, mutta paljon nautittavampaa sillä kuitenkin on niitä leffoja katsastella. Kaikkien ei siihen kelkkaan tietenkään vielä tarvitse hypätä.:)

Jaa no olen joidenkin ihmisten kuullu haukkuvan näitä uudella tekniikalla olevia teattereita ja sanonut että vanhat missä crt vai mitkä lie parempi kuva..jotain ylimääräisistä mössöistä kuvassa ja pikseleistä ovat puhuneet jne.. en ole itse käynyt uudessa teatterissa missä tekniikka tätä uutta mutta silti tohdin epäillä että näitä täyspitkiä superharvinaisuuksia tulee hd:na..voi olla mutta ei se varma ole ollenkaan..voi olla että tulee joskus mutta yhtä paljon mahdollista on että ei tule koskaan. Olen katosnut netistä niin eipä löydy paljoa chania bd:nä..ainakaan hongkong tuotantoa sekä jos tulee niin epäilen että on näitä mitä nykyäänkin euroopa julkat eli kansainvälisiä versioita. Sekä kyllä se dvd:n laatu on hyvä eikä mitään "oli aikanaan" ei se mihkä oo muuttunu. Tuleehan pelejäkin paremmalla grafiikalla koko aika mutta silti jossai 5v vanhass pelissä on edelleen hyvä grafiikka..ei se siitä huonone vaikka aika kuluu. Makuasioita nämä on..omaan katseluuni ei edelleen vaikuta se että onko mikä formaatti. Ehkä se on paremman näköinen terävyydeltään hd:na mutta dvd:isskään ei vikaa koska kuva on aikas virheetön. Elokuva ei saa olla liian terävä..pitää olle elokuvamainen fiilis kuten jos vertaa niin hyvissä crt tykeissä elokuvamaisempi kuva kuin nykyajan dlp ja lcd tykeissä. Dila tykit saattaa olla niitä parhaita mutta tällä hetkellä ottaisin crt-tykin sen elokuvamaisen kuvan takia eikä mitään ylimäärästä kuvassa näy kuten pikseleitä jne. sateenkaaria mitä näitä on mitkä vaivaa useimpia dlp ja lcd malleja :P Sama kun vertaa jotai plasmaa tai lcd vs proju-tv...proju tv vie voiton elokuvamaisessa kuvassa. Mutta leffoista sen verran että ehkä parempilaatuisia versioita kuvaltaan tulee markkinoille joskus mutta se paremmuus saattaa rajoittua vain siihen kuvanlaatuun :P

Jaa no olen joidenkin ihmisten kuullu haukkuvan näitä uudella tekniikalla olevia teattereita ja sanonut että vanhat missä crt vai mitkä lie parempi kuva..jotain ylimääräisistä mössöistä kuvassa ja pikseleistä ovat puhuneet jne.. en ole itse käynyt uudessa teatterissa missä tekniikka tätä uutta mutta silti tohdin epäillä että näitä täyspitkiä superharvinaisuuksia tulee hd:na..voi olla mutta ei se varma ole ollenkaan..voi olla että tulee joskus mutta yhtä paljon mahdollista on että ei tule koskaan. Olen katosnut netistä niin eipä löydy paljoa chania bd:nä..ainakaan hongkong tuotantoa sekä jos tulee niin epäilen että on näitä mitä nykyäänkin euroopa julkat eli kansainvälisiä versioita. Sekä kyllä se dvd:n laatu on hyvä eikä mitään "oli aikanaan" ei se mihkä oo muuttunu. Tuleehan pelejäkin paremmalla grafiikalla koko aika mutta silti jossai 5v vanhass pelissä on edelleen hyvä grafiikka..ei se siitä huonone vaikka aika kuluu. Makuasioita nämä on..omaan katseluuni ei edelleen vaikuta se että onko mikä formaatti. Ehkä se on paremman näköinen terävyydeltään hd:na mutta dvd:isskään ei vikaa koska kuva on aikas virheetön. Elokuva ei saa olla liian terävä..pitää olle elokuvamainen fiilis kuten jos vertaa niin hyvissä crt tykeissä elokuvamaisempi kuva kuin nykyajan dlp ja lcd tykeissä. Dila tykit saattaa olla niitä parhaita mutta tällä hetkellä ottaisin crt-tykin sen elokuvamaisen kuvan takia eikä mitään ylimäärästä kuvassa näy kuten pikseleitä jne. sateenkaaria mitä näitä on mitkä vaivaa useimpia dlp ja lcd malleja :P Sama kun vertaa jotai plasmaa tai lcd vs proju-tv...proju tv vie voiton elokuvamaisessa kuvassa. Mutta leffoista sen verran että ehkä parempilaatuisia versioita kuvaltaan tulee markkinoille joskus mutta se paremmuus saattaa rajoittua vain siihen kuvanlaatuun :P

Nyt et kyllä tiedä yhtään, mistä puhut... Tulee tuosta tekstistäsi aika selvästi esille. :(

Ei sitä DVD/VHS kokoelmaa ole pakko uudestaan ostaa BDnä. Huonoin perustelu minkä takia ei HD kuvaan siirry. Ostaa vain ne elokuvat uudestaan jotka halua nähdä tarkempina ja uudet leffat BDnä. Ei pitäisi olla mikään ongelma.

Paljon tekstiä...
Nyt suosittelen lämpimästi tähän väliin, että oikeasti katsot jonkun elokuvan sillä hd-resoluutiolla ihan itse. Saattaa yllättää positiivisesti, eikä tarvitsisi tulla mutuilemaan omituisia sen jälkeen. :D Ja tämä nyt oli vain tyhmä oletus tekstisi perusteella, että et olisi nähnyt teräväpiirtotarkkuudella elokuvaa.

Ei sitä DVD/VHS kokoelmaa ole pakko uudestaan ostaa BDnä. Huonoin perustelu minkä takia ei HD kuvaan siirry. Ostaa vain ne elokuvat uudestaan jotka halua nähdä tarkempina ja uudet leffat BDnä. Ei pitäisi olla mikään ongelma.
Nimen omaan juuri näin. :)

Ja ei, olen todennut, että leffalipun hintaa ei viitsi enää niin useasti maksaa (se on niin kalliskin), koska kotona on ihan toimiva kotiteatteri.

:)

Lippuhan on törkeän halpa verrattuna BD-levyihin (~9e vs. 30e). Spiderman 3 katsotaan kuitenkin sen yhden kerran.

Keräilyn ymmärrän, mutta jos ei ole keräilijä ja ei ole aikomustakaan katsoa leffaa toisen kerran niin maalaisjärjellä ajateltuna miksi maksaa kolminkertainen summa huonommasta tuotteesta? ;)

9 eurolla saa kuitenkin täysivaltaisen elokuvaelämyksen. Ainut mikä puuttuu on sohva heh

Lippuhan on törkeän halpa verrattuna BD-levyihin (~9e vs. 30e). Spiderman 3 katsotaan kuitenkin sen yhden kerran.

Keräilyn ymmärrän, mutta jos ei ole keräilijä ja ei ole aikomustakaan katsoa leffaa toisen kerran niin maalaisjärjellä ajateltuna miksi maksaa kolminkertainen summa huonommasta tuotteesta? ;)

9 eurolla saa kuitenkin täysivaltaisen elokuvaelämyksen. Ainut mikä puuttuu on sohva heh

Ja on kikattavat pissikset, paperipussin rakastelijat, mölisevät mäntit, kilisevät kännyt ja niihin puhuvat pällit, likaset ja tahmaset penkit.. :)

Vuokrahinta on selkeästi halvempi kuin leffalippu. BD ja HD DVD-leffoja on vuokralla toistaiseksi erittäin rajoitettu määrä, mutta valikoima tulee jatkossa kasvamaan.

Meinasin kuolla nauruun kun erehdyin lukemaan tätä sontaa.

Oikeesti jos ei ole mitään hajuakaan kotiteatterilaitteistosta niin voi olla ihan hiljaa.

Tuossa tekstissäni ei ole mitään mitä en tiedä koska en siin väitäkkään tietäväni mitään...se missä viittaan että jotkut on haukkunu tätä uutta on täysin sen perusteella mitä olen kuullut ja lukenut. Mitä tuossa tekstissäni on mitä en tiedä? Voisitte perustellakkin. Missään kohtaa tuossa en sano tietäväni mitään. Sekä kukaan ei voi väittää vastaan että kun/jos bd:nä tulee tietyt leffat niin ainoa asia missä ne ehkä päihittävät sen dvd:n on kuva ja ehkä ääni..sekin on jo dvd:n voitto jos bd:nä tuleee vain kansainvälisiä versioita ulos..:) äänipuolista en juuri osaa sanoa mitään sekä sekään ei ole tietämättömyyttä että hyvissä crt:issä on se kuva elokuvamaisempi kuin esim. dlp ja lacd 1000e tietämillä olevissa..se on fakta sekä se että pikselit/pikseliverkot vaivaa useita lcd tykkejä ja sateenkaaret joitain dlp jotka ovat sietämättömiä. Ainoa tietämäni poikkeus minkä olen nähnyt on panan ax100 jossa ei verkkoakaan näkynyt...olen käynyt vertailemassa dlp ja lcd tykkejä ja tämä ei perustu joidenkin mielipiteeseen vaan ihan omaan kokemukseen enkä toki ainoa ole joka tätä mieltä on crt vs lcd/dlp keskusteluissa. Haluisin vaan tietää mitä kohtaa meinaatte tietämättömyydellä? Sekä pitää mainita että jos joskus sattuu tulemaan nuo harvinaiset julkaisut mitä omistan esim. chanin leffoista bd:nä niin saatanpa ostaakkin muttä tällä hetkellä ei ole versiota joka niille pärjäisi (kuvassa kyllä) mutta ei muuten vaikka olen sanonut etten samoja osta mutta muutama voisi olla mitkä ehkä uusiksi voisin ostaa jos kuvanlaadullinen ero olisi kuin yöllä ja päivällä koska se kuva ei noissa harvinaisissa ole mikään huono mut ei paraskaan..erittäin katsottava kuitenkin vaikka julkaisut on taiwanilaisia...sekä senkin takia uusi julkaisu noista olisi mukava kun tekstitkin noisse menevät niin että on kaksi riviä...ylemällä kiina mikä lie ja alempana enkku ja tekstit pitkiä ja ei oo liian kauaa ruudulla niin joutuu harrastaa pikalukemista välillä että pysyy kärryillä :P

Viimeksi muokannut moderaattori:

Lippuhan on törkeän halpa verrattuna BD-levyihin (~9e vs. 30e).

Rapakon takaa saa uusia Bd-levyjä kuitenkin jo 9-15 euron pintaan. Itse en aio Suomesta ostaa yhtäkään levyä, ennenkuin hinnoittelu on jotakuinkin kohtuullista.

kungfumaster, Mitä mä just sanoin siitä hiljaa olemisesta?

Aika turhaa tulla tänne nolaamaan itsensä koomaamalla huonojen tykkien pikseliverkoista, sateenkaarista jne. asioista, joilla ei ole mitään merkitystä kun jokainen voi ostaa sen laadukkaan tykin eikä surkeinta.

Sitäpaitsi PT-AX100E:kin on poistunut ikivanha malli, ja vielä halpisluokasta. Ei ole Full HD:tä nähnytkään. Ei TODELLAKAAN ole ainut tykki missä ei pikseliverkkoa näy.

P.S. Miten ois kappalejako.

kungfumaster, Mitä mä just sanoin siitä hiljaa olemisesta?
P.S. Miten ois kappalejako.

Meinasin juuri samaa sanoa.

Jos vielä kungfumaster vastaisit kumminkin minun kysymykseeni, että oletko koskaan edes nähnyt blu-ray tai hd-dvd elokuvaa omilla silmilläsi? :)

Puhuinkin 1000e hintaluokan tykeistä jos osaat lukea. En ole nähnyt full hd kuvaa mutta pointtini on se että jos mulla on kaks valittavaa leffasta: pisin mahdollinen versio kohtalaisella kuvalla tai full hd kuvalla oleva lyhyt versio niin valitsen ensimmäisen. Joskus tulen siirtymään blu-ray formaattiin mutta dvd kokoelmassani ei ole kuin nuo harvinaiset hk pätkät jotka ostaisin uudestaan jos tulee esim. bd:na joskus ja jos on tekstitys vähä hitaampi et vois lukea normaalisti :P Meen huomenna johki liikkeeseen katsomaan hd-dvd tai blu-ray kuvaa ja vertailen tavallista niin ilmoitan sitten erosta mutta vaikka se ero olisikin kuinka suuri niin en elokuvaa tuosta vaan osta sen takia että kuva ehkä melkein täydellinen. Riippuen leffasta..aasialaisten leffojen suhteen olen erityisen tarkka ja tutkin huolella mitä ostan. Muut ovat sitten ramboja jne. mitä nyt ei niin leikelläkkään paljoa enää missää niin ne on sit asia erikseen. Mutta että siis itse ette huomaa miten tyhmältä sekin sitten kuulostaa kun . sanoo jotain tyyliin "halpis projuja kun ei oo full-hd" eh? full-hd on parempi terävyydeltään ja siinä varmaan häirötön kuva kaikin puolin että ykimääräsiä ei näy ruudulla mutta ei näy myöskään tuossa "halpisprojussa" ylimääräsiä. Tämä on sama kuin sanoisi että "super mario bros on huono kun se ei oo mitään nykyajan resoja nähnykkään..nykyajan pelit on vaan niitä ainoita oikeita ku paras grafiikka" eihä tuossa ole järkeä. Sekä kun menen huomenna testailee noita kuvia niin se ei poista sitä tosiasiaa että vaikka ero onkin kuin yöllä ja päivällä terävyyden osalta ei poista tosiasiaa että myös dvd julkasuja on runsaasti missä kuvassa ei näy mitään mitä siihen ei kuulu. Koska tajuatte mitä tarkoitan ja kommentoitte jotenkin muuten kuin tyyliin " ole hiljaa" jos ei oo muta sanottavaa niin voi itse olla hiljaa :D:D

Sitäpaitsi PT-AX100E:kin on poistunut ikivanha malli, ja vielä halpisluokasta. Ei ole Full HD:tä nähnytkään. Ei TODELLAKAAN ole ainut tykki missä ei pikseliverkkoa näy.

2006 syksyllä ollut jenkeissä, 2007 keväällä Euroopassa...:rolleyes:
Panasonic tuon smoothscreenin (pikseliverkko piilossa) kuitenkin on kehittänyt ja LCD-projuissa ihan kärkipäätä tuossa tekniikassa. DLP:eissä ei tuota ongelmaa juurikaan esiinny. Väittäisin, että Tuo Panan "halpis" pieksi kuitenkin järjestäen lähes kaikki testit, missä se ilmestyessään oli.
Nykyinen AX200 on pintapuolista päivittelyä aiempaan malliin. Pienempi ero kuin esim. ae-700 ja ae-900 projujen välillä oli (näistäkin kohistiin aikoinaan kovasti, että oliko ae-900 mallissa juurikaan järkeä). Full-HD:sta sen verran, että tykki on 720p, mutta osaa ottaa 1080p/24 sisään, mikä on varsin miellyttävä ominaisuus.

Seuraavaksi tekisi mieli kokeilla DLP:tä (vaikka näitä onkin huomattavasti rasittavampi sijoittaa, kuin LCD:tä). Nyt kun väripyörät ovat seitsemän segmenttisiä kuusin kertaisella nopeudella, niin ei niitä sateenkaariakaan enää omat silmät näe. Joillekin tämä obn ongelma tietenkin edelleenkin. Optomalla on nyt mielenkiintoisia uutuksia mukavaan hintaan...:rolleyes:

Toki Full-HD on kalliimpi, mutta mielestäni on idiotismia lähteä vertailemaan HD-Readya ja Full-HD:ta, varsinkin jos vertaillaan hintoja. Sitten kun Radiltakin löytyy tällainen proju (lisätään nyt vielä, että sen pitää olla se kolmen kennon DLP, jotta kuva on edes siedettävä...), voidaan alkaa virnistelemään, sitä ennen ne parin/ kolmen tonnin Full-HD:t ovat yhtä sekundaa, kuin tonnin HD-readyt...

Unohtui semmoinen että nämhän ovat täysin ihmisen silmästä ja yksilöllisiä nämä asiat. Jos esim. pikku-erkki menisi kauppaan katsomaan kahta tv:tä joista toinen hd-ready ja toinen full-hd ja hinta-ero olisi 1000e niin välttämättä tämä erkki ei näkisi kannattavaksi tästä erosta maksamaan tuota 1000e ja se kuva riippuu siitäkin tietenkin millä sitä leffaa katsoo. Full HD -kuvasta ei ole mitään hyötyä jos kuvan muut osa-alueet eivät ole kunnossa: värit, kontrasti, mustan taso, liiketoisto, jne. HD Ready -televisio, jossa kaikki kuvan osa-alueet ovat kunnossa voittaa kuvanlaadussa kaikella materiaalilla Full HD -television jonka kuvassa ei ole perusasiat kunnossa esim. joissain full hd telkoissa koko kuva kärsii huonosta mustan tasosta ja näin häviää hd-rady töllölle jossa tämä ja muut asiat reilassa. Eli ei se että osta nfull-hd tv:n/tykin tarkoita että kuva parempi vaikka terävämpi. Pitää full-hd:ssakin tietää mitä on ostamassa..ei se paremmuus niin automaattista ole :) Ja tämän tekstin olen siis lainannut eikä ole oma kirjoitukseni tuosta "full-hd kuvasta eteenpäin asiat reilassa asti.

Mä en pysty ton yhen sankarin tekstejä edes lukemaan (tosin olen 100% varma ettei niistä mitään kovin fiksua sisältöä löytyisikään), en voi käsittää miten haastavaa on painaa välillä pari kertaa Enteriä.

Ylös Bottom