Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Suicide Squad: Kill the Justice League (Rocksteadyn uusi peli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kova usko oli tähän peliin aikanaan, koska Rocksteady mutta alphan testin ja kaiken näkemäni jälkeen ei kyllä mitään uskoa, että tästä tulisi mitään muuta, kun semmonen 50-60p keskiarvon peli. Ei oikeen mitään hyvää sanottavaa alphan jälkeen, tosin eipä siitä saa puhuakkaan. :D
Ei sais puhua juu, mutta olihan se aika kamala :)
 
Must tää on just sitä, mitä tältä odottikin. Tää näyttää niin geneeriseltä neljän pelaajan moninpeliltä, kuin vain osasi odottaakin.

Sitä, miksi tämä selvisi julkaisuun asti, on vain iso mysteeri.
 
Jätän tämän vain tähän...


Joo, tuosta on kauhu ja tunnelma kaukana, mutta tietääpä pelaaja ainakin kokoajan mitä on menossa, paljonko helaa, onko checkpoint saavutettu, levelit ja expat, tehtävät, päivän kirjautumispalkinnot ja niin edelleen. Meemi, mutta silti niin lähellä todellisuutta, että hirvittää.

Ihmeellistä on myös se, kuinka Elden Ring näytti, ettei kaiken informaation tarvitse olla nenän edessä kokoajan. Peli oli jättimenestys. Toisin sanoen pelaajienkaan mielestä kaikkea informaatiota ei tarvitse tällä tavoin tuputtaa ja silti pelinkehittäjät, kuten Rocksteady nyt tuntuvat edelleen astuvan samaan miinaan.
 
Joo, tuosta on kauhu ja tunnelma kaukana, mutta tietääpä pelaaja ainakin kokoajan mitä on menossa, paljonko helaa, onko checkpoint saavutettu, levelit ja expat, tehtävät, päivän kirjautumispalkinnot ja niin edelleen. Meemi, mutta silti niin lähellä todellisuutta, että hirvittää.

Ihmeellistä on myös se, kuinka Elden Ring näytti, ettei kaiken informaation tarvitse olla nenän edessä kokoajan. Peli oli jättimenestys. Toisin sanoen pelaajienkaan mielestä kaikkea informaatiota ei tarvitse tällä tavoin tuputtaa ja silti pelinkehittäjät, kuten Rocksteady nyt tuntuvat edelleen astuvan samaan miinaan.
Meemit ovat meemejä ja liika on toki aina liikaa. Tämä iloittelu menee kuitenkin ainakin itselleni aikalailla jo väärään suuntaan. (toki olen samaa mieltä siitä, että tuon tulossa olevan Suicide Squad-pelin hud näyttää varsin tökeröltä, ja noin muutenkin varsin heikko tekele taitaa olla tulossa) Henkilökohtaisesti pidän hudia ja sen informatiivisuutta olennaisten asioiden osalta kuitenkin peleissä varsin tärkeänä asiana. ”Hudittomuus” on ainakin itselleni täysi kauhistus peleissä, enkä ymmärrä lainkaan niitä, jotka haluavat pelata pelejään ilman hudia, tai mahdollisimman niukan hudin kanssa. Toki liika on liikaa. Mutta juurikin Elden Ringissä sekä muissakin soulsborne-peleissä on aikalailla sopivasti hudissa infoa, eikä niissä kyllä mitenkään minimalistinen hud kuitenkaan ole. Tarvittava säännöllisesti tarvittava info löytyy pääsääntöisesti sieltä, jotta pelistä ei tule liian työläs ja rasittava. Itse en ainakaan ymmärrä sitä miksi pelien pitäisi olla työläitä ja hankalia pelattavuuden kannalta. Toki tämäkin juttu on makuasia, joten ei tässä mitään objektiivista totuutta sinänsä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Meemit ovat meemejä ja liika on toki aina liikaa. Tämä iloittelu menee kuitenkin ainakin itselleni aikalailla jo väärään suuntaan. Henkilökohtaisesti pidän hudia ja sen informatiivisuutta olennaisten asioiden osalta kuitenkin peleissä varsin tärkeänä asiana. ”Hudittomuus” on ainakin itselleni täysi kauhistus peleissä, enkä ymmärrä lainkaan niitä, jotka haluavat pelata pelejään ilman hudia, tai mahdollisimman niukan hudin kanssa. Toki liika on liikaa. Mutta juurikin Elden Ringissä sekä muissakin soulsborne-peleissä on aikalailla sopivasti hudissa infoa, eikä niissä kyllä mitenkään minimalistinen hud kuitenkaan ole. Tarvittava säännöllisesti tarvittava info löytyy pääsääntöisesti sieltä, jotta pelistä ei tule liian työläs ja rasittava. Itse en ainakaan ymmärrä sitä miksi pelien pitäisi olla työläitä ja hankalia pelattavuuden kannalta. Toki tämäkin juttu on makuasia, joten ei tässä mitään objektiivista totuutta sinänsä ole.
Pointti onkin juuri siinä, että liika on liikaa. Elden Ringin hud ei ole liikaa. Ja nimenomaan Elden Ringin hud näytti että vähemmälläkin pärjää kuin mitä monet kehittäjät tuntuvat tuputtavan. Elden Ringin hud myöskin laittoi pelaajan tarkkailemaan ympäristöään, tutkimaan karttaa ja niin edelleen, eikä vain juoksemaan seuraavan checkpoint -pallukan perässä. Pelin immersio parani huimasti. Sen sijaan tämä Suicide Squad näyttää siltä että pelaajaa nimenomaan aktivoidaan ruudulla vilkkuvien merkkien, haasteiden ja numeroiden avulla. Itse peli ja sen hienoudet jäävät taka-alalle. Kärjistettyähän tämä tietysti on, mutta liikaa siellä on totuudensiementä taustalla.

Vaikka jälleen kerran Ubisoftia kritisoidaankin, niin esimerkiksi Avatar: Frontiers of Pandorassa hud elementtejä pystyi halutessaan laittamaan pois päältä. Jos tässä halutaan hakea jotain kompromissia, niin tämä olisi se paras. Jokainen saa laitettua ruutuun sen verran informaatiota kuin haluaa. Tosin tuo @Sonytendo 3000 :n linkkaama Silent Hill -klippi näyttää kyllä sen että kauhupeleissä saa olla ekstratarkkana hudin kanssa. Liika informaatio pilaa tunnelman aikalailla suoraan.
 
Viimeksi muokattu:
Pointti onkin juuri siinä, että liika on liikaa. Elden Ringin hud ei ole liikaa. Ja nimenomaan Elden Ringin hud näytti että vähemmälläkin pärjää kuin mitä monet kehittäjät tuntuvat tuputtavan. Elden Ringin hud myöskin laittoi pelaajan tarkkailemaan ympäristöään, tutkimaan karttaa ja niin edelleen, eikä vain juoksemaan seuraavan checkpoint -pallukan perässä. Pelin immersio parani huimasti. Sen sijaan tämä Suicide Squadin näyttää siltä että pelaajaa nimenomaan aktivoidaan ruudulla vilkkuvien merkkien, haasteiden ja numeroiden avulla. Itse peli ja sen hienoudet jäävät taka-alalle. Kärjistettyähän tämä tietysti on, mutta liikaa siellä on totuudensiementä taustalla.

Vaikka jälleen kerran Ubisoftia kritisoidaankin, niin esimerkiksi Avatar: Frontiers of Pandorassa hud elementtejä pystyi halutessaan laittamaan pois päältä. Jos tässä halutaan hakea jotain kompromissia, niin tämä olisi se paras. Jokainen saa laitettua ruutuun sen verran informaatiota kuin haluaa. Tosin tuo @Sonytendo 3000 :n linkkaama Silent Hill -klippi näyttää kyllä sen että kauhupeleissä saa olla ekstratarkkana hudin kanssa. Liika informaatio pilaa tunnelman aikalailla suoraan.
Elden Ringissä oli kuitenkin se kultainen nuoli tai mikä lie kultasumu, joka osoitti aina varsin selkeästi mihin suuntaan mennään, että pääjuoni edistyy. Itse kannatan ainakin jonkinlaista suunnan antamista. Ihan summamutikassa jonkin tarinan etenemisen etsimistä ja haahuilua en ainakaan itse jaksa pelimaailmoissa. Toki se on kivaa, että siellä haahuillessa löytää jotain yllättävää ja uutta, mutta kun tehtävä tai tarina on annettu, niin siinä etenemistä en ainakaan itse halua etsiä kuin neulaa heinäsuovasta.

Ubin pelejä ainakin tietyt ihmiset aina jaksavat haukkua, mutta eihän esim. noissa uudemmissa RPG-painotteiseissa AC-peleissä mitään ihan suoria kohdepallukoita annettu ainakaan läheskään kaikissa tehtävissä, vaan usein annettiin vain jokin merkki jollekin alueelle, missä piti sitten kuitenkin itse etsiä kohdetta tai tulkita jotain pelin sisällä löytynyttä ohjetta ja sen avulla löytää se kohde. Se on kyllä jännä juttu miten se Ubin haukkuminen aina samoista asioista (vaikka eivät olisi pitäneet enää aikoihin edes paikkaansa) tapahtuu joidenkin pelaajien toimesta kerta toisensa jälkeen.
 
Elden Ringissä oli kuitenkin se kultainen nuoli tai mikä lie kultasumu, joka osoitti aina varsin selkeästi mihin suuntaan mennään, että pääjuoni edistyy. Itse kannatan ainakin jonkinlaista suunnan antamista. Ihan summamutikassa jonkin tarinan etenemisen etsimistä ja haahuilua en ainakaan itse jaksa pelimaailmoissa. Toki se on kivaa, että siellä haahuillessa löytää jotain yllättävää ja uutta, mutta kun tehtävä tai tarina on annettu, niin siinä etenemistä en ainakaan itse halua etsiä kuin neulaa heinäsuovasta.
Tämä haahuilu on hyvin paljon riippuvainen pelin muista elementeistä. Kuinka onnistuneesti esim. maailma on rakennettu ja pystytäänkö pelaajaa ohjaamaan oikeaan suuntaan ilman että kartalla ja jopa hudissa näkyy suoraan piste minkä luokse mennä. On taitoa pelinkehittäjältä luoda maailma, joka kutsuu tutkimaan, mutta samalla osaa ohjata oikeaan suuntaan. Elden Ring on tästä hyvä avoimen maailman pelin esimerkki. Kun taas vaikkapa juuri pelauksessa oleva Last of Us Remake on aika hyvä putkijuoksumaisen pelin esimerkki. Annetaan pelaajan tutkia, eikä sitä yhtä ainoaa oikeaa suuntaa tuputeta kokoajan. Joskin vähän turhan nopeasti Last of Us tarjoaa vihjettä, jos pelaaja ei ymmärrä mennä oikeaan suuntaan. Silti sen hud ja kenttäsuunnittelu laittaa pelaajan tutkimaan.
Ubin pelejä ainakin tietyt ihmiset aina jaksavat haukkua, mutta eihän esim. noissa uudemmissa RPG-painotteiseissa AC-peleissä mitään ihan suoria kohdepallukoita annettu ainakaan läheskään kaikissa tehtävissä, vaan usein annettiin vain jokin merkki jollekin alueelle, missä piti sitten kuitenkin itse etsiä kohdetta tai tulkita jotain pelin sisällä löytynyttä ohjetta ja sen avulla löytää se kohde. Se on kyllä jännä juttu miten se Ubin haukkuminen aina samoista asioista (vaikka eivät olisi pitäneet enää aikoihin edes paikkaansa) tapahtuu joidenkin pelaajien toimesta kerta toisensa jälkeen.
Ubin pelien stigma ei poistu hetkessä. Aika kauan meni EA:llakin ennenkuin pääsivät irti moninpeli/lootbox -oravanpyörästä. Olen juuri pelannut kaksi uutta Ubisoftin peliä läpi. Molemmissa kartta täyttyi merkeistä ja vain muutamien tehtävien osalta joutui yhtään käyttämään aivonystyröitään siihen, että mihin seuraavaksi pitää mennä ja mitä tehdä. Varsinkin Avatar oli kyllä onneksi askel oikeaan suuntaan. Enemmän vapauden tunnetta ja vähän vähemmän checkpoint -palluroita. Ja silti ei Avatar, eikä AC Mirage olleet huonoja pelejä, mutta kyllä niissä edelleen näkyy ne tietyt vanhat Ubin avoimien pelien vaikutteet.

Sitten jos käännetään tämä ketjun aiheeseen, niin muistatteko kuinka kevyt hud ensimmäisessä Batman Arkham -pelissä oli? Se ei haitannut pelissä etenemistä yhtään ja tunnelma oli kohdallaan. Siitä hyppäys tähän uusimpaan Suicide Squadin kuvakaappaukseen on aika karu.
 
Ubin pelejä ainakin tietyt ihmiset aina jaksavat haukkua, mutta eihän esim. noissa uudemmissa RPG-painotteiseissa AC-peleissä mitään ihan suoria kohdepallukoita annettu ainakaan läheskään kaikissa tehtävissä, vaan usein annettiin vain jokin merkki jollekin alueelle, missä piti sitten kuitenkin itse etsiä kohdetta tai tulkita jotain pelin sisällä löytynyttä ohjetta ja sen avulla löytää se kohde. Se on kyllä jännä juttu miten se Ubin haukkuminen aina samoista asioista (vaikka eivät olisi pitäneet enää aikoihin edes paikkaansa) tapahtuu joidenkin pelaajien toimesta kerta toisensa jälkeen.
Eikös joku Ubin edustaja joskus kritisoinut Elden Ringin hudia? Ehkä sen takia ihmisillä on edelleen mielessä Ubin haukkuminen tietyistä asioista, vaikkakin Ubin uudemmat pelit ovat tosiaan petranneet asiaa parempaan suuntaan.

Jos tässäkin pelissä saa karsittua tuota hudia, niin ei tuo nyt ole iso ongelma.
 
Tämä haahuilu on hyvin paljon riippuvainen pelin muista elementeistä. Kuinka onnistuneesti esim. maailma on rakennettu ja pystytäänkö pelaajaa ohjaamaan oikeaan suuntaan ilman että kartalla ja jopa hudissa näkyy suoraan piste minkä luokse mennä. On taitoa pelinkehittäjältä luoda maailma, joka kutsuu tutkimaan, mutta samalla osaa ohjata oikeaan suuntaan. Elden Ring on tästä hyvä avoimen maailman pelin esimerkki. Kun taas vaikkapa juuri pelauksessa oleva Last of Us Remake on aika hyvä putkijuoksumaisen pelin esimerkki. Annetaan pelaajan tutkia, eikä sitä yhtä ainoaa oikeaa suuntaa tuputeta kokoajan. Joskin vähän turhan nopeasti Last of Us tarjoaa vihjettä, jos pelaaja ei ymmärrä mennä oikeaan suuntaan. Silti sen hud ja kenttäsuunnittelu laittaa pelaajan tutkimaan.

Ubin pelien stigma ei poistu hetkessä. Aika kauan meni EA:llakin ennenkuin pääsivät irti moninpeli/lootbox -oravanpyörästä. Olen juuri pelannut kaksi uutta Ubisoftin peliä läpi. Molemmissa kartta täyttyi merkeistä ja vain muutamien tehtävien osalta joutui yhtään käyttämään aivonystyröitään siihen, että mihin seuraavaksi pitää mennä ja mitä tehdä. Varsinkin Avatar oli kyllä onneksi askel oikeaan suuntaan. Enemmän vapauden tunnetta ja vähän vähemmän checkpoint -palluroita. Ja silti ei Avatar, eikä AC Mirage olleet huonoja pelejä, mutta kyllä niissä edelleen näkyy ne tietyt vanhat Ubin avoimien pelien vaikutteet.

Sitten jos käännetään tämä ketjun aiheeseen, niin muistatteko kuinka kevyt hud ensimmäisessä Batman Arkham -pelissä oli? Se ei haitannut pelissä etenemistä yhtään ja tunnelma oli kohdallaan. Siitä hyppäys tähän uusimpaan Suicide Squadin kuvakaappaukseen on aika karu.
Jaa, noista stigmoista olen sitä mieltä, että on vähän liian suoraviivaista ajattelua, jos joku yhden tai kahden kerran (tai edes muutamankaan) räikeä esimerkki johtaa pelivalmistajan stigmatisointiin. No, se on tätä nykyajan some-maailmaa toki, että aina älähdetään, maalitetaan ja stigmatisoidaan ihmisiä, tahoja tai asioita. Todella helposti ja myös todella usein aiheetta niin tehdään.

Stigmat sun sellaiset ovat yleensä vain mielikuvia, joista pitää myös osata päästää irti. Niitä mielikuvia päähänsä herkästi muodostavat ihmiset vain kovin harvoin päästävät niistä irti, vaan niitä sitten toistetaan kuorossa jonain absoluuttisena ja ikuisena totuutena. Itse en EA:takaan lähtenyt stigmatisoimaan lootbox-hässäkästään. Se oli tietynlaista kokeilua sillä, miten pelien monetisointia voisi rakentaa. Kyllä siellä asiasta suhteellisen pian ja ainakin kohtuullisen hyvin otettiin opikseen.

Mutta juu, siitä olen sinänsä samaa mieltä, että tuo Suicide Squad näyttää tällä hetkellä hämmentävän tönköltä. Peliä kun on jo niin pitkään väsättykin, niin kyllä se melkoisesta ammatitaidottomuudesta kertoo, että noin heikon ja sekavan oloista settiä sieltä näyttäisi olevan tulossa,
 
Viimeksi muokattu:
Nyt siitä suljetusta alpha testistä saa puhua vapaasti, vaikka sen verran kamalalta peli tuntui, että itse ainakin haluan unohtaa koko roskan :D

GDk-R4Ga4AEiE15.jpg
 
Vähän tietoa pelin endgamesta ja DLC:stä. Vaikka peli ei miltään mestariteokselta vaikuta tekee silti mieli kokeilla kokoversiota joskus. Joko tilauspalvelusta tai alle 20€ hinnalla lähtee testiin. Hyvät live service pelit ovat todella hauskaa ajanvietettä kuten esim. Destiny 2 ja Division 1/2 ovat osoittaneet. En usko että tästä sellaiseksi on, mutta haluan silti testata kunnolla koska Rocksteady ansaitsee sen vaikka onkin nyt pakotettu tekemään tällainen rahastus peli.

 
IGN Youtube videon kommenteissa oli ihan hyvä viesti tätä peliä koskien.

"Riddle me this, Batman: What do you call a stone that doesn't fall, had so much potential but wasted it all?"

Rocksteady
 
Ylös Bottom