Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Super Mario Odyssey

Fb puolella on useampi valitellut kameran toimivuutta.
Yleensähän näissä on ollut aikalailla itsestään muuttuva kamera, mutta tässä sitä käytännössä kokonaan hallitaan itse. Ja yhdellä napilla saa sitten palautettua Marion taakse jos haluaa.

Zeldassa taitaa olla aika samanlainen tän kanssa, joten en tiedä johtuuko siitä, vai mistä mutta itse nautin juuri tästä kamerasta todella paljon. Jokainen tähän asti vastaan tullut edes osittain automaattinen kamera on ollut kamala ja vihaan niitä.

Niissä kun kesken kaiken kamera muuttaa suuntaa, ohjaus muuttuu eri suuntaan, tai joutuu irrottamaan hyppynapeilta jne otteen.
Tässä voi ennakkoon säätää kameran ja vain hienosäätää tarvittaessa. Tietää, että se pysyy paikallaan silloin kun haluaa. Omaan makuun todella hyvä kamera.
 
Kai äijjällä on sentään Cappy hattu tilauksessa jo? :cool:


Ei ihan tähän nahkalakkiin viiksillä pysty. :D Kotitekoisena versiona voisi tämä mennä paremman puutteessa:

DNFWkTWUMAAqoZk.jpg
 
Nintendon oli sitten pakko tunkea peli täyteen waggle paskaa taas.
Ei tuo nyt peli-iloa vie, mutta ärsyttää kyllä.

Haluatko kiivetä nopeammin puuhun tai pylvääseen? Ravista kiivetessä ohjainta.
Haluatko tehdä hakeutuvan heiton hatulla? Hatun heiton jälkeen ravista ohjainta.
Haluatko hyökätä cheep cheepilla? Ravista sitä ohjainta.
Haluatko pyydystää ison kalan lakitulla? Kun kala nappaa kiinni niin pidä vasen tatti taaksepäin ja ravista ohjainta niin vimmatusti.

Tuossa ekan kuuden tunnin saldo pro controllerin kanssa. Saas nähdä kuinka paljon vatkaamista on vielä luvassa.

Ohjaimessa kyllä riittäisi nappeja jotta kaiken tuon ravistelun voisi laittaa niihin. Nyt nintendo on kaikessa viisaudessaan laittanut hypylle, hatun heitolle ja kyykistymiselle kaksi nappia. Taitaa myös R & L resetoida kameran eli poistamalla tuplat jäisi neljä nappia joita voisi käyttää.
Vertailuna voin sanoa, että minua ärsytti myös galaxyssa spin attackin tekeminen motea heiluttamalla koko pelin keston ajan ja silti se oli minusta erittäin hyvä peli.

Muuten ollut kyllä ilo pelata. Peli näyttää paikoitellen erittäin hyvältä ja tässä on samaa löytämisen iloa mitä breath of the wildissakin.
Valokuvaus moodiakin tullut aktivoitua kohtuu tiuhaan ja pari kuvaa heitin tuonne kuvankaappaus aiheeseen.
Kuuden tunnin session päätteeksi kasassa oli 91 kuuta eli n.770 enää jäljellä :D
 
Viimeksi muokattu:
Pelasin nyt tutorial alueen läpi. Ihan kelpo peli mutta ei nyt suurempia fiiliksiä raymaniin verrattuna josta pidin vitalla tosi paljon.

Tottakai paljon on vielä näkemättä ja voi olla että koukutun tähän enemmänkin.

Yllättävän pienihän tämä oli kooltaan, , 5,7 gb, ehkä tekstuureissa säästelty. Niin tai näin, kaunis peli kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on pari kertaa peli mennyt jumiin, yleensa jonkun npc keskustelun jälkeen peli ei reagoi mihinkään nappiin. Mutta kun käy Switchin aloitusnäytöllä ja palaa pelii niin kaikki taas rokkaa.
 
No mutta huhhuh mikä peli! Olisinkohan nyt 10. kingdomissa menossa ja kokoajan lyödään jotain ihan uudenlaista pelattavaa eteen. New Donk City oli trailereiden perusteella tylsä ja harmaa, enkä pitänyt siitä yhtään mutta nyt, kun sinne pääsi itse niin se on tarjonnut tähän astisen pelin parhaat hetket.

Tekemistä ja löytämistä pelissä tuntuu myös olevan pitkäksi aikaa. En ole yhtäkään maailmaa kolunnut vielä loppuun asti, vaan lähinnä pakolliset, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Löytämisen ilosta tässä tulee vähän myös tuo uusin Zelda mieleen.

Eipähän malta odottaa, että ehtii taas jatkaa pelaamista. :)
 
Itse olen viimeisessä kentässä ja pelaan nyt suoraviivaisesti tarinan loppuun, koska arvosteluista luin, että sen jälkeen pääse vapaasti jatkamaan keräilyjä ja tulee uusiakin kuita saataville.
On kyllä äärimmäisen huikea peli ollut.

Joku arvostelu moitti toistuvaa kaavaa kentissä jne. Mutta ei ole kyllä itseä häirinnyt. Yleensö moinen puuduttaa, mutta tässä on niin paljon etsittävää, että on ihan kiva vain tietää mistä edes etsiä niitä, muutoin vois turhauttaa.
Amiiboilla saa kivasti myös kuiden sijainnit selvillä, max kolmella amiibolla kerrallaan.

Arvosteluissa moitittiin myös ns realistisen grafiikan sekoittamista Mario maailmaan, esim dinosaurus. Se on mun mielestä ollut ihan hauskaa, miten ne on olleet niin irrallaan muusta maailmasta.
Ainut missä se aluksi häiritsi oli yksi loppupahis. Mutta siinäkin oli koko loppupahis ns realistista ja muuhun sitä ei sekoitettu siinä, niin ei se sit siinäkään häirinnyt.

Pelin parasta antia on ollut Donkey Cityn festivaalit ja se fiilis kun olet menossa putken kautta 2d maailmaan ja putken vieressä äijä huutaa Jump, man , Jump tms ja sit alkaa kunnianosoituskenttä jumpmanille taustalla soidessa Odysseyn tunnari josta itse pidän erittäin paljon, toisin kuin osa täällä.
 
Nintendon oli sitten pakko tunkea peli täyteen waggle paskaa taas.
Ei tuo nyt peli-iloa vie, mutta ärsyttää kyllä.

Haluatko kiivetä nopeammin puuhun tai pylvääseen? Ravista kiivetessä ohjainta.
Haluatko tehdä hakeutuvan heiton hatulla? Hatun heiton jälkeen ravista ohjainta.
Haluatko hyökätä cheep cheepilla? Ravista sitä ohjainta.
Haluatko pyydystää ison kalan lakitulla? Kun kala nappaa kiinni niin pidä vasen tatti taaksepäin ja ravista ohjainta niin vimmatusti.

Tuossa ekan kuuden tunnin saldo pro controllerin kanssa. Saas nähdä kuinka paljon vatkaamista on vielä luvassa.
Sain Neogafin ketjua lukiessani käsityksen että tuon liikeohjauksen saisi kytkettyä pois käytöstä ja peliä pelattua ihan normikontrolleilla.
 
Sain Neogafin ketjua lukiessani käsityksen että tuon liikeohjauksen saisi kytkettyä pois käytöstä ja peliä pelattua ihan normikontrolleilla.
Saa vain sen kytkettyä pois päältä, että jos tietyillä hahmoilla tähtää, tai kaukoputkella katsoo, niin hoituu tatilla, eikä liikkeellä.

Itse hatun heitto eteenpäin toimii aina Y napista, mutta kaikki hatun ylimääräiset koukerot tehdään pienillä heilautuksilla. Mutta itse pelasin pelin äsken läpi ja koko viimeisen pitkän taistelun menin ilman liiketunnistusta vain Y napilla..ei ongelmaa.

Tosiaan peli läpi:
CA388839-76DE-471E-B55D-E1114C9E7598.jpeg

Ja tarinan loputtua:
päästään sienimaailmaan ja nyt pääsee etsimään muista maailmoista loput kuut, sekä tulee uusia kuita tarjolle. Kun tarpeeksi kerää, niin kerrottiin avautuvan vielä uusi(tai uusia) maailmoja0BBD5A88-473D-4CFE-9737-E0AAC42EAC5F.jpeg

Edit: ja loppupuoli pelistä putkijuoksuna läpi, yhteensä kesti noin +20h, mutta kuita kerätty noin 10% varmaan.
 
Muutamat kentät on nyt koluttu ja aivan loistavahan tämä on! Ihanan värikästä ja söpöä menoa. Kaikki on lisäksi niin uutta, sillä 3D Marioista ei itselläni ole juurikaan kokemusta. Tai no, joskus Mario 64:ta tuli kokeiltua, mutta sen ohjaus oli niin hirveä, että jäi aikanaan kesken.
Pieninä miinuksina olkoon hieman epätarkka ohjaus (muutaman kerran kuollut, kun Mario on hypännännyt sinne minne en halunnut) ja pakolllinen liiketunnistusksen änkeäminen. Onneksi sitäkään nyt ei paljon tarvitse käyttää. Muuten tämä on minulle täyden kympin peli. Voisin suositella Switchin ostoa jo pelkästään tämän takia.
 
Omenanraato, spoilaamatta sen enempää niin montako maailmaa pitää läpäistä, että tarina on lävitse? :)
 
Hiekkakenttä koluttu läpi nurkkia myöten. Hauska huomata, ettei kentät ole staattisia, vaan muutosta on ilmassa ja uudelleen voi ja kannattaakin kenttä vielä käydä läpi ennen matkustelua muihin maihin.

Päivän kohokohta oli tämän herran kohtaaminen...

DNOv_egU8AAo1ev
 
Olikos tuossa
metsäkentän välibossilla joku kikka mitä en keksinyt koska oli meinaan todella vaikea verrattuna aikaisempiin, kyseessä on siis se joka sitä myrkkyä sylkee jokapuolelle. Sen maailman lopubossi oli sitten käsittämättömän helppo.
 
Laitetaanpa tännekin jos jollakulla on vielä hankkimatta. Tämän viikonlopun BR-leluissa tämä vain 38,99€:
https://www.br-lelut.fi/c/super-mario-odyssey-switch-?id=000000000123975001
Täytyykin ensikerran pelikaupoille lähtiessä muistaa tarkistaa ensimmäisenä BR lelut :D

Olin aivan varma, että aavikkomaa oli koluttu täysin lävitse ja kaikki kuun puolikkaat löydetty monen tunnin pyörimisen jälkeen kunnes huomasin, että miinus-napista ja Y:tä painamalla saa listan esiin kaikista kentän kuun puolikkaista niin enhän mä ollut löytänyt puoliakaan. Ilmeisesti osan pystyy löytämään vasta myöhemmässä vaiheessa, koska Cascadassa Talkatoo tai Todd ei enää antanut hinttejä (haha).

Runoilevat papukaijat näyttää olevan Nintendon pakkomielle :cool:
 
Omenanraato, spoilaamatta sen enempää niin montako maailmaa pitää läpäistä, että tarina on lävitse? :)
Jotta lopputekstit rullaa ruudulla, on käyty 14 maailmassa. Ja jos esim siinä hiekka maailmassa vaaditaan eteenpäin pääsyyn muistaakseni 15-17 kuuta ja siinä maassa on 69 kuuta, sata kolikkoa, niin voi päätellä miten paljon on kerättävää lopputekstien jälkeen.

Ja se kyllä kannattaa, koska:
Lopputekstien jälkeen avautuu sienivaltakunta jossa on taas kuita. Ja mulla on nyt kerättynä lopputekstien jälkeen joku 20 kuuta ja vielä laiva ilmoittaa et tarvii 22 kuuta. Se siinä lopputekstien jälkeen sanottiin, että avautuu uusi maailma sitten. Mut meni se teksti vähän ohi, eli en tiedä avautuuko jopa enemmän kuin tuo yksi.

Jokatapauksessa lopputeksteihin 14 maata, sit yksi lisää ja kun kerää niin ainakin yksi lisää, eli vähintään 16 maata on.

Huomatkaa muuten siitä tutorial kentästä myös:
että sinne kun palaa myöhemmin, on myös siellä omat kolikot ja kuut, eli sinnekin kannattaa palata

Se vielä sanottava spoilereissa, että jos pelin jälkeen lähtee keräämään kuita,
niin joka maassa on sellainen iso harmaa kuution mallinen kivi mitä ei ole voinut rikkoa. Nyt sen voi ja sen kun rikkoo, tulee kartalle kaikki sen maan tähdet näytille. Tosin ei tuntunut aina paljoa helpottavan, kun ei vain hiffaa missä kuu on. :)

Ps, pelissä on myös Luigin vaatteet ja myös hieman piilossa mun lemppari Yoshi, jota voi ohjata. :)
 
Itselläkin meni tarina tänään läpi ja post game sisältö on tosiaan aika maukasta.
Pelaaminenkin muuttui astetta mukavammaksi kun sain tietää, että kyllä se cheep cheep tekee hyökkäyksen myös tattia pyöräyttämällä vaikka peli ei sitä missään kerro. Noilla kun tuli uiskenneltua kohtuu paljon seaside kingdomissa.

Myös nopeampi kiipeily tolppiin ja puihin onnistuu rämpyttämällä Y namiskaa. Tosiaan jopa pause valikon action guidessa mainitaan vain ohjaimen ravistelu.

Nyt olisi 382 kuuta kerättynä joten hommaa kyllä riittää.
Huomenna tutkimaan
kuun pimeää puolta jonne pääsee kun on kerännyt 250 kuuta.
 
Ylös Bottom