Originally posted by Hifi_Mies
Monet tuntuvat luulevan että menen sanattomaksi teidän vastauksista, koska vastaukseni tulee vasta noin viikon päästä. Tämä johtuu siitä että käyn internetissä vain noin viikon välein ja silloinkin vain tunnin.
Ehh... minä epäilin että sinulla menee noin viikkoo koostaa tuollaista sontaa sisältävä viesti noin hienoon asuun. Ei pahalla, mutta ei niin hyvälläkään.
Kuten jo aikaisemmin totesin niin en ole vielä törmännyt yhteenkään artikkeliin joka todistaisi kiistattomasti Xboxsin olevan tehokkaampi päinvastoin.
No voisitko lukea esim
tämän artikkelin niiden ainaisten PS2 mainoslehtisten sijaan.
Minun olisi helpompi vastata jos joku vastaisi tarkasti missä kohtaa tietoni raudasta eivät pidä paikkaansa. Muistihierarkialla tarkoitin sitä että on selvästi eduksi jos konsolissa on paljon nopeaa muistia, koska nopeassa muistissa voidaan säilyttää pelissä usein esiintyviä tietoja ja saada ne nopeammin käyttöön kuin päämuistista. Xboxsissa on paljon muistia mutta muistista käytetään vain pientä osaa kerrallaan, joten pienellä määrällä muistiakin selviää jos se on vain nopeaa. PS2:sen 4MT muisti on niin nopeaa että sen sisältö voidaan vaihtaa jokaisen kuvan välisssä kokonaan.
Kun tietosi eivät tunnu pitävän paikkaansa missään kohdassa! esim. kehuskelit PS2:n nopeaa 48GB/s siirtävää muistikaistaa, mutta et tiennyt(tai sitten et sitä vain kertonut kun tarkoituksesi kuitenkin on van hypettää PS2:sta) sitä että tuo muisti kaista koskee vain sen GS:n ja sen sisäisen 4Mb:n eDRAMmin välistä nopeutta! Muuten PS2:n kaista nopeudet ovat pienempiä kuin Xboxin. EE:n ja GS:n välisen kaistan nopeus on vain 3,2GB/s:ssa. Eli käytännössä tuo 48GB/s juttua voi pitää mainoslauseena. Sillä eikös PS2:ssa EE ainakin toistaiseksi laske melkein kaiken ja sieltä tavara siirretään GS:lle ja sieltä teeveelle. Xboxilla on tarkempi työnjako. Xboxin GPU laskee esim. T&L:n(Transform & Lightning) kun PS2:lla tämän grafiikkaan liittyvän seikan laskee EE! Eli Xboxilla CPU ei grafiikka laske vaan ainostaan fysiikkaa, AI:ta yms. "näkymätöntä" ja GPU puhtaasti vain grafiikka kun taas PS2:lla sekä EE että GS laskeskelevat grafiikkaa, tämä ei taida ainoastaan hidastaa PS2:sta vaan taitaa myös huomattavasti vaikeuttaa koneen ohjelmoimista.
Mistähän päätellen Xboxissa käytetään sen muistista vain pientä osaa kerrallaan? Perustelut kiitos. Sillä se että sinä sanot niin ei riitä!
Joo pienelläkin määrällä muistia voi pärjätä jos tekstuurit yms eivät ole tarkkoja. Esim. juuri tuon piskuisen 4Mb:n takia PS2:lle ei saada yhtä tarkkoja tekstuureja kuin esim. Xboxille. Toisaalta sillä 4Mb:llä voisi pärjätä PS2:llakin paremmin JOS sitä dataa saataisiin sisään (EE -> 4MB:n eDRAM) yhtä nopeasti kuin sitä saadaan sieltä ulos (4MB:n eDRAM -> GS).
AnandTechin mielipide tuosta 4MB:n eDRAMmista:
"The problem is that as you very well know, 4MB is not enough to store all of the information necessary to render frames that are supposed to be displayed at 60 fps."
Xboxsin muisti ei kaikki ole samassa paikassa koska siinä on myös välimuisteja.
Hmm... se 64Mb on kaikki samassa paikassa, loput muistit ovat esim. sen 733Mhz:n prossun 128KB L2 Cache ja 16KB L1 Cache. Myöskin EE:ssä on tuota sisäistä muistia, mutta ainoastaan 16KB "intsruction" muistia ja 32KB data muistia joka ei ole kovin hääppöisesti verrattuna esim. Xboxin CPUn sisäiseen "muistiin". Mutta et varmaan tarkoittanut noita... niin mitäs ajoit takaa?
Tietoni olen saanut lukemalla jokaisen artikkelin konsoleiden ja PC:n raudasta minkä olen käsiini saannut. Olen myös prosessori lehden tilaaja ja olen lukenut PC tekniikan muutaman sadan sivun käsikirjan kokonaan. Kyllä sitä tietoa karttuu jos vain lukee.
Kunpa muistaisit muutakin kuin PS2 kehut niistä lehdistäsi niin ehkä sitä todellista tietoa karttuisi eikä vain hype sontaa.
[Edit: typo, joo joo tiedän että niitä on enemmän, ei vain sattunut silmään]