Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser
Joo niin löytyy, tuo 48GT/s on vain sen GS:n ja sen GS:n sisäisen 4MB:n RAMmin (VRAM) välisen muistikaistan nopeus!
Mikä siinä on kun et sitä usko vaikka tuossa sinun juttuihisi ilmeisesti eniten vaikuttaneen Ars Technican jutussakin niin sanotaan!
Tämä nyt on puhdas oletus, mutta eikös tuossa tapauksessa siitä että EE on vain 300MHz ole jo jotain haittaa? Vai pystytäänkö sitä dataa siirtelemään nopeammin kuin prossun kellojakso antaa myöten?
Älä selitä, virhe se onkin sillä on olemassa myös ihan normaali 1xAGP (eli AGP) ja 2xAGP ja sitten tämä uusin 4xAGP. Joten älä viitsi selitellä sittä ettet edes tiedä Xboxista juuri mitään ja silti väität sitä hitaammaksi kuin PS2. PS2:n ja Xboxin väylistä vielä tämän verran:
PS2:ssa ainoa järkyttävän nopea muistikaista on tuo GS:n ja 4MB VRAMmin välinen muistikaista joka siis on se 48GT/s. EE:n ja PS2:n päärammin muistikaista nopeus on 3,2GT/s ja EE:n ja GS:n välisen muistkaistan nopeus on myös 3,2GT/s. Xboxissa on 6,4GT/s yhteinen muistkaista RAMilta CPU:lle ja GPU:lle. Tosin Xboxin CPU:n ulkoinen kellotaajuus on vain 133MHz niin se varaa muistikaistasta maksimissaan 1.06GT/s ja loput 5,34GT/s jäävät koneen muuhun käyttöön (pääasiassa GPU:lle).
Eli kuten kerrottu eivät ne PS2:n väylät niin ihmeellisen nopeita ole. Toiseksi jos haluaa hienoa ja yksityiskohtaista grafiikkaa niin kyllä sitä muistia pitää löytyä vaikka väylät olisivat kuinka nopeat kun ei se DVD-levyltä luku siitä nopeudu. Ei tuo artikkeli suoraan kerro kuinka nopea PS2 on. Aika vaikea sitä on kertoa jos ei ole vertailukohtaa sillä sanoista "tosi nopea, hirveen vikkelä ja melkoinen mylly" ei paljoa viisastu ja siinä jää luukijan päätettäväksi onko kone hieman nopeampi kuin tuohon aikaan mahtimylly 700MHz Pena kolme vai yhtänopea kuin nykyään jokin 1,2 GHZ t-bird. Jos viitsisit oikeasti lukea sen Anantechin artikkelin jossa koneita vertaillaan niin ei sinullekkaan jäisi epäselvyyksiä siitä kumpi on nopeampi, mutta hei eihän se Anantechin juttu voi pitää paikkaansa koska siinä ei kerrottu kuin PS2:n matikkaprossut vaikuttavat grafiikan laskentaan, toiseksi et usko sitä sen takia että jotuisit tekemään niin kovan työn kuin uskomaan että uudempi tekniikka on nopeampaa ja samalla jouisit syömään kauan julistamasi sanat: "PS2:ta nopeampaa ei ole eikä tule".
Niinpä, muttakun se EE ei edelleenkää te kaikkea yksin vaan vain osan ja GS loput.. PS2:ssa muutenkin valmiiksi pientä EE:n ja RAMmin välistä sekä EE:n ja GS:n välistä kaistaa syö se että tekstuuritkin kiertävät EE:n kautta. Xboxilla tekstuurit haetaan GPU:lle suoraan RAMmista jolle Xboxin GPU:lla on nopeampi muistikaista kuin PS2:ssa on RAMmin ja EE:n välillä tai EE:n ja GS:n välillä. Mitäs tämä vaikuttaa asiaan? noh. XBoxilla tekstuurit voivat olla huomattavasti yksityiskohtaisempia kuin PS2:n pelien tekstuurit.
Hmm.... 300MHz:sta 233MHz:iin on 100MHz? Minun matikkapääni mukaan se on 67MHz:n lasku. Toisaalta CPU:n tehot nousivat 133MHz:lla ja sinun mielestäsi tehot ovat laskeneet yhdellä kolmasosalla samalla kun kaikki muutkin alueet Xboxin tekniikasta ovat kehittyneet siitä mitä kuviteltiin silloin kun nuo ensimmäiset tiedot Xboxista kerrottiin. Et sinä usko itsekkään noita väitteitäsi. Älä viitsi enään trollata.