Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tehokkain konsoli

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hifi_Mies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser

Tiedämme kyllä että kirjoittelet mitä sattuu ja mistä vain satut paskaa keksimään. Ja mekö emme tajua mitään? Katsoppa peiliin.


Ai tuo oli hyödytön artikkeli? Hmm... entäs se sinun antamasi linkki? Siinä ei tainnut olla muuta hyvää kuin se yksi kuva. Ja Siinähän perusteltiin asioita erittäin hyvinkin vielä ja sinuna en uskaltaisi edes väittää ettei AnandTechin poijat tiedä mistä puhuvat.

Ai siinä unohdettiin ALU:t, matikka prosut, DMACit ja GIF-yksiköt? Mitäs jauhat? PS2:ssa pääprosessorit ovat EE, GS, I/O Prosessor ja Sound Prosessor eikä mitkään DMACit yms. Ja onko PS2:ssa joku matikka prosessori? Eikös se matikka prossu oo joku 386:n tai 486:n lisäpalikka? Ainakin viimeksi kun kuulinpuhuttavan matikkaprossusta niin silloin puhuttiin noista antiikki prossuista ja joku vissiin silloin tokas että: "Se uus Pentiumi on kova, siinä on matikkaprossu." yms. shittii... Ja jos PS2:ssa on jotain matikkaprossu yms. niin ne ovat osia noista EE- tai GS-prossuista eikä mitään erikseen käsiteltäviä prosessoreita!


No mitäs sä tuollaisilla asinatutevilla artikkeleilla muuta tekisitkään, sillä nehän osoittavat sun höperötiedot paskaksi. Pitääkö se erikseen kertoa että yhteistä muistia käyttävät kaikki osat jotka sitä muistia tarvitsevat? En tiedä kuinka yksikertainen henkilö sinä olet, mutta minä ainakin ymmärrän sen kertomattakin. Toiseksi sitä muistia EI käytä DD koodattu ääni sillä se lasketaan peleissä suoraan lennosta! Eli ääneen liittyvää dataa siellä varmaan on jonkin verran, mutta EI DD koodattua!


Jaa mun jutut on täynnä asiavirheitä? Esimerkiksi mitä? ja epävarmuutta on tasan sen verran kuin se suoraan näkyy, eli yleensä kirjoitan jos jostakin en ole varma. Mitäs sanot siihen jos väitän että sinun juttusi ovat täynnä asiavirheitä? olen jopa ne asiavirheet tässä tuonut esiin toisin kuin sinä minun virheitäni. Yksi sinun virheesi on tuo 4xAGP-väylä juttu. Jaa miksikö? Kerros mulle mihin Xboxissa tarvitaan näytönohjain liitäntää jos GPU on yhdysrakenteinen emolevyn kanssa eli se itse GPU on emolevypiirisarjan north-bridge. Ja GPU:lta muistille on käytössä AMD uusi HyperTransport-tekniikka eikä mikään oikeasti suhteellisen nopea 4xAGP.

Tähän asti olet puhunut puhdasta paskaa joten miksi uskoisin sinua tuossa 360MT jutussa? Muuten eikös 360MT ole vain 45MB? Eikös se niin ole että yksi tavu(T) = 8 bittiä(B) joten 360/8=45. Toisaalta nyt sanot että tarkoitit 360mb:tä... mutta milläs todistat, kerro lähde tällekin "teidollesi"

Nojoo, tän viestin tärkein pointti taitaa olla tämä:
Älä jaksa enään trollata, teet vain itsestäsi pellen.

Vai kaipaat asiavirheitä. Esinnäkin EE ei ole mikään yksi prosessori vaan se sisältää Yhden yleiskäyttöisen prosessorin MIPS III, kaksi geometria prosessoria VUI ja VU0 sekä kaksi matikka prosessoria EFU ja FPU. Lisäksi jokainen yksiköistä sisältää useita laskentayksiköitä. Piirien tehtäviä grafiikan suhteen voidaan muotolla merkittävästi, joten EE on varsin joustava yksikkö joka taipuu monella tavalla kooderin käyttämän koodin mukaan. Aikaisemmin virhellisesti väitit EE:nen olevan hidas koska se vastaa lähes kaikesta pelissä esiintyvän tavaran laskemisesta ja Xboxsissa taas tehtävät on jaettu CPU:n ja GPU:n välille. EE sisältää jokaiselle pelissä tarvittavan asian laskemiselle oman yksikön yksissä kuorissa. Esim. MIPS III ja VU0 laskevat tekoälyä ja fysiikkaa ja FPU avustaa näitä kahta yksikköä laskemalla ns. perus laskuja. FPU nopeutaa laskemista selvästi koska MIPS III:nen ja VU0 voivat laskea monimutkaisempia laskuja ja jättää perustoimitukset FPU:n huoleksi. Tässä työn jaossa VU1 taas hoitaa geometrian laskemisen EFU hoitaessa perus laskutoimituksia geometriasta. Yksiköiden ei tarvitse huolehtia tiedon siirtymisestä eteenpäin, koska tämä on taas 10 kanavaisen DMAC yksikon tehtävä. DMAC yksikkö siirtää lasketun datan GIF yksikölle. Kun tieto on GIF yksiköllä niin kooderi voi vielä päättää missä järjestyksessä tiedot menevät GS renderoitavaksi. Xboxsissa ei ole DMAC ja GIF yksiköitä vastaavia pelkästään tiedon siirtoon tarkoitettuja yksiköitä ja siksi Xboxsin CPU ja GPU joutuvat tuhlaamaan laskuaikaansa tiedon eteempäin siirtämiseksi. EE:nen laskenta yksiköt voivat keskittyä pelkästään laskemiseen DMAC ja GIF yksiköiden hoitaessa tiedonsiirron. EE:ssä on Xboxsin CPU ja GPU verrattuna enemmän laskentayksiköitä. Lisäksi EE:ssä on enemmän välimuistia kuin sinä väitit. EE:ssä on 112Kt L1 tason välimuistia. Välimuistia on siroteltu tarkoituksella eripuolille EE:neä. EE:nen DMAC yksiköllä on suora yhteys kaikiin EE:nen välimuisteihin joten muistien latenssi on vain yksi kellojakso. Lisäksi EE on täynnä 128bittisiä väyliä. EE sisältääkin siis todellisuudessa kolme 128bittistä prosessoria ja kaksi matikkka prosessoria sekä pari tiedon siirtoon tarkoitettua yksikköä.

Xboxsissa ei ole GPU:n ja muistin välissä Hyper Transport väylää vaan 128bittinen väylä jota ohjaa 200Mhz DDR muisti. Hyper Transport väylä on Xboxsin etelä- ja pohjoissillan välissä ja sen siirtonopeus on 800MT/s. Se 360MT juttu oli jossain noin 6kk vanhassa PSM2 lehdessä. Lisäksi se PS2:sen 48GT/s siirtonopeus on PS2:sen päämuistin ja näytönohjaimen sulautetun muistin välillä. 360MT eli mega tavua näin suomalaisittain sanottuna. Sekaannusta aiheuttaa Englannin kielessä käytetty MB joka tarkoittaa megabyte eli megatavu, mutta usein tulkitaan helposti suomalaisittain virhellisesti megabitti. Yksi tavu on todellakin 8bittiä. Eli siis miten voit pitää minun tietojani virheelisinä kun itse sotkeudut jo noin pieneen seikkaan. Ne artikkelit jotka minä lähetin ovat täynnä oikeaa tietoa. Ei ole minun vikani jos perusteluni ei kelpaa sen takia että sinä ymmärrät artikkelista vain yhden kuvan. Ja aina kun pistän jotain hardis juttua niin se kuitataan sillä että monet kooderin ovat sanoneet Xboxsin olevan nopeampi. Kumpaa uskon jotain opiskeliaa vai sinua. Eipä ole kovin vaikea valinta. Etsippä yhtä asiapitoinen juttu kuin tuo Arc Technican juttu joka todistaa Xboxsin olevan nopeampi kuin PS2:nen niin minä syön sortsini. Onhan Ken Kutaragi sanonut Xboxsin olevan PS2:sta hitaampi eikä toi Ars Technican tyyppikään ollut vakuuttunut Xboxsista vaikka tuolloin oli jo lukenut Xboxsin pystyvän 300Miljuunaanpolygoniin/s. Lueppas ne artikkelit uudestaan ihan ajatuksen kanssa niin ehkä sinullekin selviää miksi PS2:nen on niin pirun tehokas.

Hexsille sen verran että jos tietojesi raja ei ole tullut vielä vastaan niin antaa sitten tulla kunnon hardis juttua. Lyö minut ällikällä. Se ohainportti juttu on minusta perusteltu väite. Itse en tykkää yhtään pelata postimerkki-ikkunasta. Minusta on hyvä että valinta on jätetty kuluttajalle hankkiiko neljä ohjainporttia vai ei. PS2:ssa ohjainporttien kohdalla säästetty raha on vain käyttetty muuhun. Mainitsin vain MSX konsolin flopanneen, mutta itse olet vetänyt sen johtopäätöksen asiasta että väitin muka sillä perusteella Xboxsin floppaavan. Se DRC parantaa kuvan erottelukykyä. DRC televisiossa Playstation pelit näyttävät terävemmilta kuin ns. tavallisessa televisiossa, joten on DRC:sta hyötyä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser


Myönnän kyllä sen että joskus menee hieman yli nämä minun kirjoitukset, mutta oletko edelleen samaa mieltä, siis näistä minun nykyisistä viesteistä. Omasta mielestäni tasoni on ainakin jonkin verran noussut... Mitäs mun iässä on uskomatonta? En kyllä itsekkään usko että täytän parinpäivän päästä 21 :)

Kuten sanottu perusteltu kritiikki on aina tervetullutta. Siitähän voi jopa oppia jotain.

Ymmärrän kyllä sen miten puollustat X-Boxia. Siinä ei mitään väärää, mutta ennen kuin voit sanoa kumpi on tehokkaampi konsoli (tai kumman tehoja käytetään paremmin) sinulla on oltava kädessä parhaat pelit. Siihen taas menee vuosia ennen kuin molempien konsolien rajat tulevat vastaan. Saman voisin sanoa Hifi_Miehelle ja monille muille. Se että X-Box näyttää paperilla paremmalta ei välttämättä tarkoita että se on parempi. Minä itse en tajua tekniikasta mitään, en ylpeile sillä. Ainahan voi riidellä kumpi on parempi, mutta noin varmoja ette voi olla asiasta, myöntäkää pois...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hifi_Mies
Hexsille sen verran että jos tietojesi raja ei ole tullut vielä vastaan niin antaa sitten tulla kunnon hardis juttua. Lyö minut ällikällä. Se ohainportti juttu on minusta perusteltu väite. Itse en tykkää yhtään pelata postimerkki-ikkunasta. Minusta on hyvä että valinta on jätetty kuluttajalle hankkiiko neljä ohjainporttia vai ei. PS2:ssa ohjainporttien kohdalla säästetty raha on vain käyttetty muuhun. Mainitsin vain MSX konsolin flopanneen, mutta itse olet vetänyt sen johtopäätöksen asiasta että väitin muka sillä perusteella Xboxsin floppaavan. Se DRC parantaa kuvan erottelukykyä. DRC televisiossa Playstation pelit näyttävät terävemmilta kuin ns. tavallisessa televisiossa, joten on DRC:sta hyötyä.

Kuten jo sanoin, en ole enää kiinnostunut lähtemään PS2 vs Xbox keskusteluun kanssasi. Ohjainporttiväitteesi on edelleen omituinen. Ensinnäkin nelinpeli ei kaikissa peligenreissä tarkoita neljään osaan jaettua ruutua. Toiseksi ohjainportit ovat niin yksinkertaisia ja halpoja, että tiputtamalla määrä neljästä kahteen säästetään varmaan kymppi. En sano, että ongelmalla olisi isoakaan merkitystä, mutta sinun perusteesi, että päätös olisi jotenkin pelaajia hyödyntävä ja osoitus Sonyn taidosta säästää oikeista paikoista oli ja on roskaa.

Muistan tarkkaan MSX argumenttisi. Väitit, että 80-luvulla epäonnistuneessa MSX:ssä mukana olo osoitti, että Microsoft ei hallitse konepuolta, joten Xbox:kin tulee epäonnistumaan. Hauskintahan oli, että et tiennyt Sonyn olleen yksi MSX koneiden valmistaja :rolleyes:

DRC lisää juovia television vakiojuovien väliin ja laskee näiden arvoksi viereisten juovien keskiarvoja. Jos vanha PSX lähetti grafiikkaa vaikka 320x200 resoluutiolle, ei ruudulla näkynyt resoluutio lisääntynyt kuin teoriassa. Mitään eroa peleihin ei saanut ja TV/DVD käytössä eron huomasi jotenkuten kun osasi etsiä. Silloin puhuit juuri resoluutiosta, et TV:n "keinotekoisesta" tavasta parantaa terävyyttä. HDTV- yms tekniikat nostavat todella resoluution, mutta hyöty siitäkin saadaan vain kuvalähteen lähettämän signaalin tarkkuutta nostamalla. Nykyisellä näyttö ja näytönohjain- tekniikoilla televisio tai monitori ei voi näyttää kuvaa yhtään suuremmalla resoluutiolla kuin mitä se koneelta saa. PSX ei ole Vectrex.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex


Hauskintahan oli, että et tiennyt Sonyn olleen yksi MSX koneiden valmistaja :rolleyes:


Eikö hifimies moista muka tiennyt?? Mä ainakin poikasena haaveilin tyylikkäästä Sonyn "ämmäsäksästä", Sony Hitbit oli komea kone.

http://www.markus-debus.de/museum/hb75p.htm

Mutta köyhänä lapsukaisena tyydyin tylsään ja turvalliseen Spectravideoon. :)

http://www.pelikonepeijoonit.net/svi728.htm
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex


Ohjainporttiväitteesi on edelleen omituinen. Ensinnäkin nelinpeli ei kaikissa peligenreissä tarkoita neljään osaan jaettua ruutua. Toiseksi ohjainportit ovat niin yksinkertaisia ja halpoja, että tiputtamalla määrä neljästä kahteen säästetään varmaan kymppi. En sano, että ongelmalla olisi isoakaan merkitystä, mutta sinun perusteesi, että päätös olisi jotenkin pelaajia hyödyntävä ja osoitus Sonyn taidosta säästää oikeista paikoista oli ja on roskaa.
Neljä ohjainporttia koneessa on paras "keksintö" konsolipelaamisessa pitkään aikaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri

Neljä ohjainporttia koneessa on paras "keksintö" konsolipelaamisessa pitkään aikaan.

Samaa mieltä. Mutta mua ***uttaa kun $ony ei oo viitsiny laittaa pleikkariin neljää ohjausporttia. Koosta se ei voi olla, kattolaa vaikka keimkupea. Ja ku en millään viitsis tuhlata rahaa mihinkään multi-tappiin. KAUAN ELÄKÖÖN M$:in ja NINTENDON NELIOHJAUSPORTTISET KONSOLIT!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Hmm tuosta 2 ohjainporttia vs 4 ohjainporttia keskustelusta vielä: Mielestäni 4 ohjainporttia on ihan jees, mutta rehellisesti sanottuna ei oo kyllä kovin montaa peliä tullu pelattua silleen. No N64:llä Goldeneye ja Mariokart tiettty, mutta ei tosimies voi neljäsosatelkkarilla pelata:( Alkaa vituttaan suoraan sanoen. Tietty joku futispeli on ihan eri juttu.
 
Originally posted by Hifi_Mies

Vai kaipaat asiavirheitä. Esinnäkin EE ei ole mikään yksi prosessori
En muista että olisin noin väittänytkään. Tiedän kyllä että EE on se kokonaisuus ja huom se EE todellakin on kokonaisuus ja kun lasketaan kokonaisuuden tehoja niin silloin se on koko kokonaisuus eikä vain osa siitä.

Originally posted by Hifi_Mies

EE sisältää jokaiselle pelissä tarvittavan asian laskemiselle oman yksikön yksissä kuorissa. Esim. MIPS III ja VU0 laskevat tekoälyä ja fysiikkaa ja FPU avustaa näitä kahta yksikköä laskemalla ns. perus laskuja. FPU nopeutaa laskemista selvästi koska MIPS III:nen ja VU0 voivat laskea monimutkaisempia laskuja ja jättää perustoimitukset FPU:n huoleksi. Tässä työn jaossa VU1 taas hoitaa geometrian laskemisen EFU hoitaessa perus laskutoimituksia geometriasta. Yksiköiden ei tarvitse huolehtia tiedon siirtymisestä eteenpäin, koska tämä on taas 10 kanavaisen DMAC yksikon tehtävä. DMAC yksikkö siirtää lasketun datan GIF yksikölle. Kun tieto on GIF yksiköllä niin kooderi voi vielä päättää missä järjestyksessä tiedot menevät GS renderoitavaksi.
Mutta edelleen tässä homma on mielestäni Xboxin eduksi sillä siinä työnjako on selvempi ja siksi dataa ei tarvitse turhaa kierrätellä prosessorilta toiselle! Xboxin CPU laskee vain tekoälyä, fysiikkaa yms. eikä kajoa grafiikkaan vaan GPU tekee sen. Näin se data ei joudu kiertelemään ja kaartelemaan ympäri konetta. Sinun selitystesi perusteella PS2:ssa EE käytänöösä ensin tekee (kun se data on siellä kierrellyt ja kaarrellut ympäri kuparia) kaiken työn ja sitten vasta lykätään grafiikka pihalle GS:n kautta. Juuri niinkuin PC:ssä oli ennen 3D-kortteja ;) Lopuksi vielä, mistä sait päähäsi että PS2:n prossut hoitaisivat tuon laskennan nopeammin kuin Xboxin CPU ja GPU? Se että PS2 tekee kaiken todella monimutkaisesti ja vaikeasti ei tarkoita sitä että se olisi nopeampi, päin vastoin sen takia se vaikuttaa entistä hitaammalta ja entistä varmemmalta vaikuttaa myös se ettei PS2:sta saada ikinä niin paljoa puristettua tehoja pihalle että se edes voisi päästä tehoissa Xboxin ohi.

Originally posted by Hifi_Mies

Xboxsissa ei ole GPU:n ja muistin välissä Hyper Transport väylää vaan 128bittinen väylä jota ohjaa 200Mhz DDR muisti. Hyper Transport väylä on Xboxsin etelä- ja pohjoissillan välissä ja sen siirtonopeus on 800MT/s.
Jep tuon virheen myönnän. Olet todellakin oikeassa tuossa asiassa.

Originally posted by Hifi_Mies

Lisäksi se PS2:sen 48GT/s siirtonopeus on PS2:sen päämuistin ja näytönohjaimen sulautetun muistin välillä.
Hmm... lähde? Sillä sekä AnandTechin että Ars Technican mukaan tuo 48GT/s on todellakin vain GS:n ja sen oman 4MB:n välisen muistikaistan siirtonopeus!

Originally posted by Hifi_Mies

360MT eli mega tavua näin suomalaisittain sanottuna. Sekaannusta aiheuttaa Englannin kielessä käytetty MB joka tarkoittaa megabyte eli megatavu, mutta usein tulkitaan helposti suomalaisittain virhellisesti megabitti. Yksi tavu on todellakin 8bittiä. Eli siis miten voit pitää minun tietojani virheelisinä kun itse sotkeudut jo noin pieneen seikkaan.
Hmm... se että teen huolimattomuusvirheen tuollaisessa asiassa ei tarkoita sitä etten voisi pitää sinun vääriä tietoja väärinä! Minä sentäs myönnän virheeni toisinkuin sinä, et ole paljoa sanonut edes siitä sinun 4XAGP luuloistasi. Eli älä yritä väittää ettei osa sinun tiedoistasi voisi olla virheellisiä.

Originally posted by Hifi_Mies

Ne artikkelit jotka minä lähetin ovat täynnä oikeaa tietoa. Ei ole minun vikani jos perusteluni ei kelpaa sen takia että sinä ymmärrät artikkelista vain yhden kuvan.
Hmm... lueskelin tarkemmin sitä artikkelia ja siinä onkuin onkin jonkin verran tietoa. Mutta se mitä sinä et tajua tuota lukiessasi että se on vuoden 2000 alkupuolelta ja Xboxinkin haardis saatiin valmiiksi vasta vuoden 2001 vuoden loppupuolella eli ne PS2 vs. PC vedot tuosta artikkelista eivät todellakaan ole suoraan verrannaisia Xboxin haardikseen ja sen nopeuteen. Enkä sanonut että ymmärsin vain sen kuvan sanoin ettei siinä artikkelissa ollut muuta hyvä, mutta siinä olin väärässä sen myönnän.

Originally posted by Hifi_Mies

Etsippä yhtä asiapitoinen juttu kuin tuo Arc Technican juttu joka todistaa Xboxsin olevan nopeampi kuin PS2:nen niin minä syön sortsini. Onhan Ken Kutaragi sanonut Xboxsin olevan PS2:sta hitaampi eikä toi Ars Technican tyyppikään ollut vakuuttunut Xboxsista vaikka tuolloin oli jo lukenut Xboxsin pystyvän 300Miljuunaanpolygoniin/s. Lueppas ne artikkelit uudestaan ihan ajatuksen kanssa niin ehkä sinullekin selviää miksi PS2:nen on niin pirun tehokas.
Se Anandin ei siis ole tarpeeksi asiallinen? Tuon Ars Technican juttuko todistaa että PS2 on Xboxia tehokkaampi? Ai oikein Ken Kutaragi on niin sanonut? ooh... Todella vakuuttavaa, miksiköhän Sony sitten nyt kiirehtii PS3:n kanssa? Ja mitä sitten vaikka se artikkelin tekijä oli jo tuolloin kuullut jotain polygoni lukuja Xboxista kun sen haardiksesta ei ollut tuolloin vielä hajuakaan (silloin oli Xboxiin tulossa vielä 600MHz CPU) ulkopuolisilla joten onko sillä väliä? Eli koita nyt ymmärtää että tuo PS2 tekniikka oli ehkä aikaansa edellä tuolloin, mutta ei enään!

Jokatapauksessa tuon VANHAN artikkelin ylistyksiin on typerää enään suhtauta kuin se olisi kirjoitettu eilen sillä tietotekniikka jos jokin kehittyy valtavalla vauhdilla.
 
Nämä teidän tappelut jaksavat piristää työpäivää kummasti,jatkakaahan samaan malliin :)
 
Slaisser 21v? Ohoh!

Arvatkaapa monestiko olen (noiden kirjoituksien perusteella) pohtinut, että miten yläasteikäisiä otetaan Suomen epävirallisesti virallisten Xbox-sivujen ylläpitäjiksi?!!:rolleyes:
 
dcfinin moderaattori sanoi että hän oli päässy testaamaan xboxia ja sanoi että xbox häviää graffois jopa ps2:lle :D

xbox haisee!!:cool:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Regoil
dcfinin moderaattori sanoi että hän oli päässy testaamaan xboxia ja sanoi että xbox häviää graffois jopa ps2:lle :D

xbox haisee!!:cool:

Etkös sää katsellut eilen Tuntematon Sotilasta ja sitä kuuluisaa kohtaa pään hakkaamisesta karjalan mäntyyn? Vähän samaa alkaa oleen jo meininki tuossa kun jääräpäisesti väitetään että ps2 olisi muka tehokkaampi kuin X-Box. :D

Oleellisempaa tässä vaiheessa on väitellä kummalle tulee parempia pelejä. Makuasioista kun on niin pirun kiva väitellä.
 
Tässä se haastattelu jossa mainitaan mm. se 360MT teksture siirto.

When we last talked you mentioned that you had trouble with the amount of textures the PS2 could contain in its RAM. How were you able to resolve this problem?

We combated the video RAM issues on the PS2 by using main system memory to store textures ( in addition to video RAM), and then swapped the textures we needed to the graphics system with every sigle frame (30 to 60 times per second). The amazing thing about this is that we don't know any other machine that can handle that kind of bandwidh reliably - we were moving as much as six megs of textures per frame in this way.

Lisäksi on ollut paljon puhetta siitä että PS2:ssa ei ole hardware tukea anti-aliasing toiminnolle.

How did you approach the anti-aliasing situation with PS2?

We do a few things to combat the feared jaggies - aside from the bacis hardware anti-aliasing the PS2 does provide, we're also using a fairly high - resolution output mode to help sharpen the visuals. Overall we're very happy with the result.

PS2:lle koodaamisesta hän kertoo seuraavaa.

You said in a resent interview that Bio Ware were getting good at understandin PS2. What kind of challeges you faced?

Managing the multible prosessors and sudsystems was probably among the tricky things to figure out. Also much of the graphics system isn't that well documented - so it was a bit of trial an error. At the end of the development cycle we're ficured out a number of things, many of the mundone, that we newer would have considered doing at the start of the development process.

Tämä oli hänen arvionsa PS2 pelien kehityksestä.

It's still early days as far as PS2 is conserned. What do you think we can expect from the machine in the future?

I think it'll have an amazing future - people haven't even started scratching the surface of what it can do. Because it's very complicated it'll take a lot of energy ant effort to reach it's potential.

Kyseinen haastattelu löytyy PSM2 lehdestä May 2001 issue 9 s.126. Kuten haastettelusta käy ilmi niin tiimi on oppinut paljon PS2:lle koodaamisesta todella lyhyessä ajassa. Myös Summonerin koodannut Volition on samaan tapaan edistynyt PS2:lle koodaamisessa reilusti. Summoner pelin alkukentissä on lyhyt piirtoetäisyys, mutta kun Volition oppi pari kikkaa niin ongelmasta päästiin pelin myöhemmissä kentissä. Sen lisäksi että olen hankkinut paljon tietoa konsoleiden ja PC:n raudasta olen myös lukenut paljon koodereiden haastetteluja. Kaikesta on nähtävissä että kooderit ovat joutuneet muokkaamaan käsityksiään uuteen uskoon PS2:sesta. Alun hampaiden kiristäminen on vaihtumassa sanoihin "ahaa" tai "ai näin se pitääkin tehdä". Alussa monet kritisoivat hadrware anti-aliasingin puuttumista, mutta nyt hardware anti-aliasing löytyikin. Se että PS2:sia on myyty yli 20mijoonaa kappaletta kannustaa koodereita yhä parempiin suorituksiin, koska kooderit tietävät että jos he onnistuvat tekemään hyvän pelin PS2:lle niin rahaa tulee kuin rännistä kaatamalla.

Varmasti moni ymmärsi että sain tuon 360MT tekstureita seuraavasti. Jos yhdessä framessa on 6MT tekstureita ja peli pyörii 60FPS niin 6MT*60=360MT. Mutta hämmästyttävin juttu tässä on se että 48GT/s väylästä laskujeni mukaan 9,6GT/s on varattu tekstureille ja loput 38,4GT jakautuvat tasan luku ja kirjoitus operaatioiden välille siis 19,2GT/s kummallekin. Jos tiimi onnistui saamaan 9,6GT/s teksture väylää pitkin 360MT tekstureita niin kuinka paljon renderointi komentoja ja muuta pelissä olevaa tavaraa voidaan siirtää kun käytössä on loputkin 19,2GT/s väylästä. 48GT/s väylä ei ole mitään mainosta vaan väylä joka löytyy ainoastaan PS2:sesta ja tekee siitä pirun nopean.:p
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser

En muista että olisin noin väittänytkään. Tiedän kyllä että EE on se kokonaisuus ja huom se EE todellakin on kokonaisuus ja kun lasketaan kokonaisuuden tehoja niin silloin se on koko kokonaisuus eikä vain osa siitä.


Mutta edelleen tässä homma on mielestäni Xboxin eduksi sillä siinä työnjako on selvempi ja siksi dataa ei tarvitse turhaa kierrätellä prosessorilta toiselle! Xboxin CPU laskee vain tekoälyä, fysiikkaa yms. eikä kajoa grafiikkaan vaan GPU tekee sen. Näin se data ei joudu kiertelemään ja kaartelemaan ympäri konetta. Sinun selitystesi perusteella PS2:ssa EE käytänöösä ensin tekee (kun se data on siellä kierrellyt ja kaarrellut ympäri kuparia) kaiken työn ja sitten vasta lykätään grafiikka pihalle GS:n kautta. Juuri niinkuin PC:ssä oli ennen 3D-kortteja ;) Lopuksi vielä, mistä sait päähäsi että PS2:n prossut hoitaisivat tuon laskennan nopeammin kuin Xboxin CPU ja GPU? Se että PS2 tekee kaiken todella monimutkaisesti ja vaikeasti ei tarkoita sitä että se olisi nopeampi, päin vastoin sen takia se vaikuttaa entistä hitaammalta ja entistä varmemmalta vaikuttaa myös se ettei PS2:sta saada ikinä niin paljoa puristettua tehoja pihalle että se edes voisi päästä tehoissa Xboxin ohi.


Jep tuon virheen myönnän. Olet todellakin oikeassa tuossa asiassa.


Hmm... lähde? Sillä sekä AnandTechin että Ars Technican mukaan tuo 48GT/s on todellakin vain GS:n ja sen oman 4MB:n välisen muistikaistan siirtonopeus!


Hmm... se että teen huolimattomuusvirheen tuollaisessa asiassa ei tarkoita sitä etten voisi pitää sinun vääriä tietoja väärinä! Minä sentäs myönnän virheeni toisinkuin sinä, et ole paljoa sanonut edes siitä sinun 4XAGP luuloistasi. Eli älä yritä väittää ettei osa sinun tiedoistasi voisi olla virheellisiä.


Hmm... lueskelin tarkemmin sitä artikkelia ja siinä onkuin onkin jonkin verran tietoa. Mutta se mitä sinä et tajua tuota lukiessasi että se on vuoden 2000 alkupuolelta ja Xboxinkin haardis saatiin valmiiksi vasta vuoden 2001 vuoden loppupuolella eli ne PS2 vs. PC vedot tuosta artikkelista eivät todellakaan ole suoraan verrannaisia Xboxin haardikseen ja sen nopeuteen. Enkä sanonut että ymmärsin vain sen kuvan sanoin ettei siinä artikkelissa ollut muuta hyvä, mutta siinä olin väärässä sen myönnän.


Se Anandin ei siis ole tarpeeksi asiallinen? Tuon Ars Technican juttuko todistaa että PS2 on Xboxia tehokkaampi? Ai oikein Ken Kutaragi on niin sanonut? ooh... Todella vakuuttavaa, miksiköhän Sony sitten nyt kiirehtii PS3:n kanssa? Ja mitä sitten vaikka se artikkelin tekijä oli jo tuolloin kuullut jotain polygoni lukuja Xboxista kun sen haardiksesta ei ollut tuolloin vielä hajuakaan (silloin oli Xboxiin tulossa vielä 600MHz CPU) ulkopuolisilla joten onko sillä väliä? Eli koita nyt ymmärtää että tuo PS2 tekniikka oli ehkä aikaansa edellä tuolloin, mutta ei enään!

Jokatapauksessa tuon VANHAN artikkelin ylistyksiin on typerää enään suhtauta kuin se olisi kirjoitettu eilen sillä tietotekniikka jos jokin kehittyy valtavalla vauhdilla.

EE onkin varaa kierrättää tietoa pitkin prossua. FPU:lla ja VU0:lla on oma 128bitin väylä MIPS III prosuun, MIPS III:lla on oma 128bitin väylä GIF yksikölle, EFU on osa VU1:stä ja VU1:llä on oma 128bitin väylä GIF yksikolle. Ja kaikki muut paitsi FPU on vielä yhdistetty 128bitin pääväylään. Eli väyliä riittää. PC:llä kaikki tieto pitää survoa yhdestä kurasesta 64bitin väylästä.

Se 4xAGP juttu onkin helppo käsittää virheeksi. Kiireissäni olen PC puolelta tottunut nimittämään ns. renderointikoneiston ja muistin välistä väylää 4XAGP väyläksi. Mutta silti Xboxsissa on hitaammat väylät kuin PS2:ssa.

Toivoin ensimmäisen artikkelin kertovan sinulle miten PS2 toimii ja toisen todistavan että PS2:nen ei nopeiden väyliensä takia tarvitse paljon muistia. Artikkelissa ei suoranaisesti edes vertailla Xboxsia ja PS2:sta, mutta artikkelit kertovat PS2:sen tehon ja minun käsitykseni mukaan PS2:nen on Xboxsia tehokkaampi.

Yksi syy siihen että EE on nopeampi laskemaan grafiikkaa ja tekoälyä kuin Xbox on siinä, että kaikki laskut tapahtuvat yhdellä piirillä eli EE:llä. Xboxsissa CPU ja GPU ovat eri lastuja ja nopea ulkoinen väylä on aina kalliimpi ja vaikeampi toteuttaa kuin nopea piirin sisäinen väylä.

On totta että kun artikkelit kirjoitettiin niin Xboxsiin piti tulla 600Mhz prossu, mutta vaikka prosessoriin tulikin lisää tehoa niin GPU:n kellotaajuus laski lähes 100Mhz ja GPU:han se Xboxsin varsinainen tehon lähde on. Xboxsin tehot tippuivat noin 1/3 osaan alkuperäisestä. Eli jos hän ei ullut vakuuttunut Xboxsista silloin niin ei kyllä nytkään.
 
Originally posted by Hifi_Mies
48GT/s väylä ei ole mitään mainosta vaan väylä joka löytyy ainoastaan PS2:sesta ja tekee siitä pirun nopean.:p
Joo niin löytyy, tuo 48GT/s on vain sen GS:n ja sen GS:n sisäisen 4MB:n RAMmin (VRAM) välisen muistikaistan nopeus!

Mikä siinä on kun et sitä usko vaikka tuossa sinun juttuihisi ilmeisesti eniten vaikuttaneen Ars Technican jutussakin niin sanotaan!


Originally posted by Hifi_Mies

EE onkin varaa kierrättää tietoa pitkin prossua. FPU:lla ja VU0:lla on oma 128bitin väylä MIPS III prosuun, MIPS III:lla on oma 128bitin väylä GIF yksikölle, EFU on osa VU1:stä ja VU1:llä on oma 128bitin väylä GIF yksikolle. Ja kaikki muut paitsi FPU on vielä yhdistetty 128bitin pääväylään. Eli väyliä riittää. PC:llä kaikki tieto pitää survoa yhdestä kurasesta 64bitin väylästä.
Tämä nyt on puhdas oletus, mutta eikös tuossa tapauksessa siitä että EE on vain 300MHz ole jo jotain haittaa? Vai pystytäänkö sitä dataa siirtelemään nopeammin kuin prossun kellojakso antaa myöten?

Originally posted by Hifi_Mies

Se 4xAGP juttu onkin helppo käsittää virheeksi. Kiireissäni olen PC puolelta tottunut nimittämään ns. renderointikoneiston ja muistin välistä väylää 4XAGP väyläksi. Mutta silti Xboxsissa on hitaammat väylät kuin PS2:ssa.
Älä selitä, virhe se onkin sillä on olemassa myös ihan normaali 1xAGP (eli AGP) ja 2xAGP ja sitten tämä uusin 4xAGP. Joten älä viitsi selitellä sittä ettet edes tiedä Xboxista juuri mitään ja silti väität sitä hitaammaksi kuin PS2. PS2:n ja Xboxin väylistä vielä tämän verran:
PS2:ssa ainoa järkyttävän nopea muistikaista on tuo GS:n ja 4MB VRAMmin välinen muistikaista joka siis on se 48GT/s. EE:n ja PS2:n päärammin muistikaista nopeus on 3,2GT/s ja EE:n ja GS:n välisen muistkaistan nopeus on myös 3,2GT/s. Xboxissa on 6,4GT/s yhteinen muistkaista RAMilta CPU:lle ja GPU:lle. Tosin Xboxin CPU:n ulkoinen kellotaajuus on vain 133MHz niin se varaa muistikaistasta maksimissaan 1.06GT/s ja loput 5,34GT/s jäävät koneen muuhun käyttöön (pääasiassa GPU:lle).

Originally posted by Hifi_Mies

Toivoin ensimmäisen artikkelin kertovan sinulle miten PS2 toimii ja toisen todistavan että PS2:nen ei nopeiden väyliensä takia tarvitse paljon muistia. Artikkelissa ei suoranaisesti edes vertailla Xboxsia ja PS2:sta, mutta artikkelit kertovat PS2:sen tehon ja minun käsitykseni mukaan PS2:nen on Xboxsia tehokkaampi.
Eli kuten kerrottu eivät ne PS2:n väylät niin ihmeellisen nopeita ole. Toiseksi jos haluaa hienoa ja yksityiskohtaista grafiikkaa niin kyllä sitä muistia pitää löytyä vaikka väylät olisivat kuinka nopeat kun ei se DVD-levyltä luku siitä nopeudu. Ei tuo artikkeli suoraan kerro kuinka nopea PS2 on. Aika vaikea sitä on kertoa jos ei ole vertailukohtaa sillä sanoista "tosi nopea, hirveen vikkelä ja melkoinen mylly" ei paljoa viisastu ja siinä jää luukijan päätettäväksi onko kone hieman nopeampi kuin tuohon aikaan mahtimylly 700MHz Pena kolme vai yhtänopea kuin nykyään jokin 1,2 GHZ t-bird. Jos viitsisit oikeasti lukea sen Anantechin artikkelin jossa koneita vertaillaan niin ei sinullekkaan jäisi epäselvyyksiä siitä kumpi on nopeampi, mutta hei eihän se Anantechin juttu voi pitää paikkaansa koska siinä ei kerrottu kuin PS2:n matikkaprossut vaikuttavat grafiikan laskentaan, toiseksi et usko sitä sen takia että jotuisit tekemään niin kovan työn kuin uskomaan että uudempi tekniikka on nopeampaa ja samalla jouisit syömään kauan julistamasi sanat: "PS2:ta nopeampaa ei ole eikä tule".

Originally posted by Hifi_Mies

Yksi syy siihen että EE on nopeampi laskemaan grafiikkaa ja tekoälyä kuin Xbox on siinä, että kaikki laskut tapahtuvat yhdellä piirillä eli EE:llä. Xboxsissa CPU ja GPU ovat eri lastuja ja nopea ulkoinen väylä on aina kalliimpi ja vaikeampi toteuttaa kuin nopea piirin sisäinen väylä.
Niinpä, muttakun se EE ei edelleenkää te kaikkea yksin vaan vain osan ja GS loput.. PS2:ssa muutenkin valmiiksi pientä EE:n ja RAMmin välistä sekä EE:n ja GS:n välistä kaistaa syö se että tekstuuritkin kiertävät EE:n kautta. Xboxilla tekstuurit haetaan GPU:lle suoraan RAMmista jolle Xboxin GPU:lla on nopeampi muistikaista kuin PS2:ssa on RAMmin ja EE:n välillä tai EE:n ja GS:n välillä. Mitäs tämä vaikuttaa asiaan? noh. XBoxilla tekstuurit voivat olla huomattavasti yksityiskohtaisempia kuin PS2:n pelien tekstuurit.

Originally posted by Hifi_Mies

On totta että kun artikkelit kirjoitettiin niin Xboxsiin piti tulla 600Mhz prossu, mutta vaikka prosessoriin tulikin lisää tehoa niin GPU:n kellotaajuus laski lähes 100Mhz ja GPU:han se Xboxsin varsinainen tehon lähde on. Xboxsin tehot tippuivat noin 1/3 osaan alkuperäisestä. Eli jos hän ei ullut vakuuttunut Xboxsista silloin niin ei kyllä nytkään.
Hmm.... 300MHz:sta 233MHz:iin on 100MHz? Minun matikkapääni mukaan se on 67MHz:n lasku. Toisaalta CPU:n tehot nousivat 133MHz:lla ja sinun mielestäsi tehot ovat laskeneet yhdellä kolmasosalla samalla kun kaikki muutkin alueet Xboxin tekniikasta ovat kehittyneet siitä mitä kuviteltiin silloin kun nuo ensimmäiset tiedot Xboxista kerrottiin. Et sinä usko itsekkään noita väitteitäsi. Älä viitsi enään trollata.
 
Dodiin AnandTechissä on nyt juttu Gamecubesta ja vertailua Xboxiin ja PS2:seen. Konsolit laitettiin tehoissa nokkimisjärjestykseen.

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1566

Tässä muutamia kohtia laiskoille jotka eivät jaksa sivulle asti mennä.

"However from all of that data that we have seen comparing the PowerPC 750 to even the desktop Intel Celeron processor, it does not seem that the Gekko can compete, performance-wise. Your experience in the PC hardware world however should have taught you that CPU performance does not matter when it
comes to games as long as you are bottlenecked elsewhere in the system, so theoretically Gekko could be more than enough for the GameCube but we have a feeling it's not."

"Flipper is also home to a custom Macronix DSP that essentially does the job of NVIDIA's APU in the Xbox. The only difference is that the Macronix DSP is not powerful enough to perform real-time Dolby Digital Encoding without significant latency penalties. The latency induced by the encoding on the Xbox is minimal at worst and we have confirmed this through our extensive
testing of the nForce APU; we could not determine any induced delays in our tests."

"While the PS2's Emotion Engine has a lot of potential, developers have contiuously stated that the platform is too difficult to program for. With both GameCube and Xbox using widely available and common CPU platforms, the
real competition exists between the Cube's Gekko and the Xbox's Intel CPU."

"In terms of raw performance, the Celeron 733 (4-way set associative L2) will outperform the PowerPC 750 running at 500MHz in any of the synthetic benchmarks we've seen. We can only assume that a 733MHz CPU with a 133MHz FSB and 8-way set associative L2 cache would only be faster than the Gekko
giving the Xbox the CPU performance advantage"

"Raw GPU power and feature set does go to the NV2A core that is in the Xbox. Games such as Dead or Alive 3 are perfect examples of how easy it is for developers to write these custom pixel and vertex shader programs as well as how great the results can be. "

"Both the GameCube and Xbox are clearly superior to the PS2 in terms of the quality of the graphics seen in games available today. The transition from PS2 to GameCube and/or Xbox is a fairly large leap, but going between GameCube and Xbox is a bit less dramatic."

"From what we've seen based on the launch titles that are currently available, the Xbox takes the crown in terms of visual appeal from games today. Titles such as Rogue Squadron II and Super Smash Brothers Melee for the GameCube do show off some of the Cube's power but the graphics quality does not match what titles like DOA3 are able to produce on the Xbox.

It's entirely too early to crown one platform a winner but based on specifications alone, Xbox is the more powerful console overall. Although the Flipper GPU's use of 1T-SRAM embedded into its die improves performance considerably, the overall package is not as powerful as the Intel/NVIDIA combination beneath the Xbox hood. Features such as real-time Dolby Digital
Encoding as well as a very powerful programmable T&L core whose instruction sets have been publicly available for the past year now are only the tip of the iceberg. The inclusion of isochronous channels within the Xbox's HyperTransport link guarantee uninterrupted bandwidth to those tasks that
require it which is very important when dealing with something like DD encoding, streaming off of the hard disk or network accesses."
 
Olen liian hidas..:( Eli olin juuri pistämässä viestiä tosta ylemmästä artikkelista (GC vs. Xboc vs. PS2)... no joo ehkä ensi kerralla!
 
Sony sanoi ennen PS2:n ilmestymistä, että ensin koneelle tehdään pelejä jotka ovat samoja, yksinkertaisia pelejä mitä PSonellakin, mutta myöhemmin sille julkaistaan pelejä jotka mullistavat maailman ja laajentavat käsitettä TV-pelit. Jos näin käy PS2 on varmaan aika kova kone. Mitä mieltä olette? Tulevatko pelit muuttumaan mulliatavasti GC:n, XB:n ja PS2:n aikana? Itse uskon että saamma odottaa 256-bittisiä koneita, ellei peräti 512. Noo.. sen näkee sitten..
 
Ei grafiikka tee peliä, eli suurimmat innovaatiot voidaan tehdä kyllä ihan millä koneella tahansa. Eli ei ole mitenkään prosessoritehoista kiinni onko uudet pelit mullistavia (poikkeus tietenkin vahvistaa jne..).
 
Tehoilla on väliä, yritäs itte pelaa 233mhz Penasella PC:llä, jossa on voodoo2, vaikka Max Payneä ja heti perään pelaat sitä sit 750mhz AMD TB PC:llä, jossa on GeForce 2. Kumpi nykii eniten!? En vertaillut konsoleiden tehoja vaan... omaa konettani, suosituskoneeseen MP:ssä.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom