Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tekijänoikeuslakialoitteesta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sunnpeople
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

LASCAR sanoi:
Joo, eli maksimirangaistus vähintään 6kk. ShereKhanin lauseen voi tulkita niin, että maksimirangaistus saa olla korkeintaan 6kk.

Jep, olet ihan oikeassa. Kun kirjoittaa nopeasti, niin sisällön loogisuus voi kärsiä - ihan kuten Uuno Turhapurolla armeijassa pikakirjoittajana :). Muokkasin koko minimi/maksimi kohdan, sillä ei siinä edes tarvittu noita sanoja kumpaistakaan.

Toivottavasti pointti, ettemme elä sentään niin pahassa poliisivaltiossa käy ilmi.
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

Jotta asia muistettaisiin seuraavissa vaaleissa, pistetään poijat bannereita sivuille pyörimään. Täältä saa. Hetken saa reloadia näpytellä että tulee ehdokas jonka kuvan vieressä lukee tekstiä vihreällä.

Toisaalta, mitä noilla on väliä. Sama se on miten äänestää kun Suomen demokratiamalli (ja nykyään ilmeisesti monen muunkin maan) on sellainen että firmat päättää mitkä lait menee läpi. Pian olisi varmaa aika vaihtaa kansanedustajan nimikettä. Olisiko vaihtoehtoja?
Samaan liittyen, Kasvin sanoin:
Jyrki Kasvi /vihr (vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Tässä on kysytty, pelästyivätkö edustajat saamaansa sähköpostitulvaa. En sanoisi, että pelästyivät, mutta useampi on tullut kyllä minulle henkilökohtaisesti sanomaan olleensa närkästynyt siitä määrästä ja sitten joistakin yksittäisistä virheistä. Se on kumma juttu, että meille tosiaan saadaan ministeriöstä antaa väärää tietoa, ääniteteollisuus saa antaa meille väärää tietoa, mutta jos yksittäinen kansalainen on tulkinnut tämän kieltämättä hirvittävän yksinkertaisen lain jonkun kohdan väärin ja lähettää siitä sähköpostia, niin siitä ollaan närkästyneitä ja siitä tullaan vielä minulle huutamaan.
Lähde: http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/ptk_99_2005_ke_p_1.htm
Kaikki jotka ovat lukeneet jonkin etujärjestön vetoomuksia lain puolesta, tai Karpelan lässytyksiä tietää mistä Kasvi tuossa puhuu.

Tämän lain käsittely tulee varmasti vaikuttamaan meikäläisen äänestämiseen jatkossa. Harmittaa vain että jos äänestystuloksia katsoo niin ännen voisi antaa vain Perussuomalaisille, Kristillisdemokraateille ja Vasemmistolle. Ei oikein lämmitä. Kasvi nosti Vihreiden osakkeita, mutta Vihreistäkin yli puolet oli lain puolesta.
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

Slaisser sanoi:
Tämän lain käsittely tulee varmasti vaikuttamaan meikäläisen äänestämiseen jatkossa.
Tämä on varmasti opettanut monelle, että kansa voi ehkä sittenkin oikeasti vaikuttaa myös vaalien ulkopuolella, ja että kansanedustajiin voi ottaa yhteyttä. Toivottavasti myös kansanedustajat ovat oppineet, että ei kannata valittaa ettei saa tehdä työtään rauhassa jos omat äänestäjät ottavat yhteyttä ja sanovat mielipiteensä, kansaahan he siellä ovat edustamassa.

Pitää toivoa, että laajempaa edes lievää poliittista aktivoitumista netissä tapahtuisi. Kuten Kasvi on puheissaan sanonut, maailmalla netti ja blogit ovat jo merkittävä osa poliittista kenttää, meillä meno on vasta alkamassa. Käytännössä eduskuntatyö on kuitenkin hyvin etäistä ja vaikeasti hahmotettavaa. Tarvetta olisi esimerkiksi jonkinlaiselle nettisivustolle, jolla lyhyesti ja ymmärrettävästi kerrottaisiin mistä eduskunnassa puhutaan ja mitä päätöksiä on työn alla. Sellaisen avulla epäilyttävämmät asiat eivät pääsisi yhtä helposti etenemään kansalaisten tutkan alla.

Kasvi nosti Vihreiden osakkeita, mutta Vihreistäkin yli puolet oli lain puolesta.
Kasvi taitaa olla vihreissä lähinnä siksi, että siellä ei ole puoluekuria, ja vihreissä on muutenkin sekalainen seurakunta kaikkia, jotka eivät oikein muualle sovi. Vuoden 2003 vaaleissa minulla oli paha dilemma, en halunnut antaa ääntäni vihreille puolueen monista hölmöistä kannoista johtuen, mutta halusin äänestää Kasvia henkilönä. Päädyin lopulta Kasviin, läpimeno oli todella hilkulla (90 äänen marginaali 660000 äänioikeutetun vaalipiirissä!) eikä ole tarvinnut katua. Varma ääni myös maaliskuussa 2007, vihreistä huolimatta.

Sinänsä hyvänä pointtina tuo lain mukana mennyt ponsi nostaisi Lex Karpelan esille vuoden 2006 lopussa, jolloin hallituksen pitäisi pohtia sen toimivuutta tarkemmin. Tämä on vain muutama kuukausi ennen vaaleja, toivottavasti samalla saadaan ihmiset muistamaan tämä fiasko.

Tanja Karpela oli muuten Uudenmaan vaalipiirin suurin ja koko maan kolmanneksi suurin ääniharava 2003. Kyllä kansa tietää.
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

ShereKhan sanoi:
Tuossa kohtaa ei puhuta luvasta, koska noissa tapauksissa ei tarvita sitä.
Tuossa kohdassa puhutaan siitä, kenen määräyksestä poliisi voi kotietsinnän tehdä, Suomen laissa ei ole erikseen "Kotietsintälupalakia"; etsinnästä päättää pidättämiseen oikeutettu virkamies.

Ymmärrän kyllä, että ne amerikkalaiset poliisisarjat on tullut katsottua huolella, mutta jos näissä keskusteluissa vaikka tutustuttaisiin vähän tähän kotimaamme lakiinkin.
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

jryi sanoi:
Tuossa kohdassa puhutaan siitä, kenen määräyksestä poliisi voi kotietsinnän tehdä, Suomen laissa ei ole erikseen "Kotietsintälupalakia"; etsinnästä päättää pidättämiseen oikeutettu virkamies.

Ymmärrän kyllä, että ne amerikkalaiset poliisisarjat on tullut katsottua huolella, mutta jos näissä keskusteluissa vaikka tutustuttaisiin vähän tähän kotimaamme lakiinkin.

Tartut yhteen termiin, aivan kuin unohtaisin virheelliset esityksesi, että poliisille "se mitä puhutaan ilman määräystä tehtävästä tutkinnasta, jättää konstaapelille riittävästi tulkinnanvaraa missä tahansa tilanteessa". Ei pidä paikkaansa. Tiedät itsekin, että et ole yhtään minua parempi lain tuntija, joten miksi esiinnyt sellaisena.

Ymmärrän ylimielisyytesi, mutta ohitit koko viestini, tästä vetäisin johtopäätöksen että et enää itsekään usko poliisin pystyvän suorittamaan kotietsinnän milloin huvittaa. En halua sen enempää ryhtyä puolustelemaan itseäni, mutta omasta mielestäni olen kasvanut ympäristössä, jossa laki on tullut suhteellisen tutuksi - ei vain jenkkisarjoista siis. Kehotan tosin sinuakin katsomaan amerikkalaisia poliisisarjoja, sillä ne ovat aika hyviä. Se, että sanot muiden seuraavan niitä samalla kadottaen tietämyksensä Suomen laista, on mielestäni heikko vastine edelliseen postaukseeni. Se on sama kuin sanoisi toisen perustelujen jälkeen, "olet väärässä" ilman omia perustelujaan. Tarkoitatko, että koko edellinen viestini oli väärää infoa?

Otit vain yhden lauseen kommentoitavaksi edellisestä viestistäni. Jos tässä on tarkoitus saivarrella käytämmekö termiä lupa vai määräys, emme pysty kumoamaan väitettäsi, että poliisi ei noin vain marssi sisään. Edellisessä viestissäsi esitit, että poliisi voi ihan fiilispohjalta keksiä, että nyt on niin tiukka paikka, että saranapuolelta sisään vain. Jos minun käsitykseni ovat sinusta jenkkisarjoista, niin omasi kuulostavat Neuvostoliitosta peräisin olevilta.

Mielestäni tässä kohdin käsiteltiin kuitenkin suht' vähäpätöisiä rikoksia esim. kopiosuojauksen murtamista. Jos poliisilla ei ole esim. pidätysmääräystä, niin määräys täytyy olla kotietsinnän suorittamiseen ja se pitää myös esittää. Jos minua ei ole epäillystä rikoksesta edes vielä kuultu, niin tuo "ilman määräystä" -kohta ei täyty tällaisessa MP3-tapauksessa, vaan poliisi tarvitsee määräyksen. MP3-soittimelle musiikin siirtäminen ei oikeuta poliisia tutkimaan asuntoasi, ilman määräystä.
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

ShereKhan sanoi:
Tartut yhteen termiin, aivan kuin unohtaisin virheelliset esityksesti, että poliisille "se mitä puhutaan ilman määräystä tehtävästä tutkinnasta, jättää konstaapelille riittävästi tulkinnanvaraa missä tahansa tilanteessa". Ei pidä paikkaansa. Tiedät itsekin, että et ole yhtään minua parempi lain tuntija, joten miksi esiinnyt sellaisena.
No, jos olet sitä mieltä, että poliisi nimenomaisesti tarvitsee jonkin kotietsintäluvan, niin vastaapa näihin:

1) Kuka sen luvan myöntää?

2) Mitä tapahtuu, jos poliisi ei tuota lupaa hanki?

Ensimmäinen kysymys on olennainen siksi, että jos lupaa ei haeta joltain poliisista riippumattomalta taholta, koko luvalla ei ole merkitystä. Automaattisesti myönnettävä lupa on käytännössä sama kuin jos koko lupaa ei tarvittaisikaan.

Toinen kysymys taas liittyy siihen, että mikä merkitys luvalla on. Poliisi tulee luvan kanssa ovesta: kaikki okei. Poliisi tulee ilman lupaa ovesta: paskempi säkä, minkäs teet.

Jos puhutaan sellaisista teoista, joihin poliisi tarvitsee luvan, niin sellainenhan on esimerkiksi televalvonta, johon poliisi joutuu hakemaan luvan tuomioistuimelta. Tällainen lupa on evätty kai kerran tai kaksi, ja usein myönnettyä lupaa on käytetty myös sellaisten rikosten selvittämiseen, joihin lupaa ei pitäisi myöntää. Lisäksi poliisi on tulkinnut myönnettyjä lupia hiukan aiottua laajemmin, jolloin esimerkiksi huumekauppaa tutkiva poliisi on pyytänyt teleoperaattorilta listan kaikista tapahtumapaikan lähellä olleista matkapuhelimista. Arvatenkin valtaosalla näistä listalla olleista ei ollut mitään tekemistä tutkitun rikoksen kanssa.

Ikävää tämä on siksi, että kukaan ei puutu tällaisiin poliisin virkarikkomuksiin. Poliisin rikkeitä tutkii - yllätys, yllätys - poliisi. Puolueettomuus on taattu kuin vapaa seksi lestadiolaisten herätysjuhlissa.

Mitä lain tuntemukseen tulee, minä olen lukenut pakkokeinolain, josta tätä asiaa koskevat määräykset löytyvät. Kannattaa tutustua:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1987/19870450
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

Yritän vastata nopeasti, kun on vähän muutakin hommaa. Mielestäni on hyvin ihmeellistä, että syyttelet minua jenkkisarjojen seuraamisesta ja kehotat tutustumaan lakiin, kun kaikesta näkee, että omat juttusi ovat mutu-pohjalta.

1) luvan myöntää syyttäjä, käräjäoikeus tai poliisiesimies, ei siis käsityksesi mukaan ihan kuka tahansa poliisi. Laintuntemuksella tarkoitin yleisesti en vain tätä lainkohtaa. Finlex on tuttu, mutta laintuntemukseen tarvitaan muutakin kuin ulkolukutaito lakikirjasta tai elektronisesta lainsäädännöstä. Ei ole mitään automaattisesti myönnettävää lupaa

2) poliisi tarvitsee kyseisen määräyksen, jotta se saa ja myös suorittaa kotietsinnän. Poliisi on myös ihminen, eikä todennäköisesti riko lakia ja keksi, että "saranapuolelta sisään jryin kämppään, vaikka ilman syytä ja määräystä". Jos näin kuitenkin käy on Suomessa oikeusasteet poliisin yläpuolella ja käsityksesi, että poliisin riketta tai rikosta tutkisi konstu viereisestä huoneesta on onneksemme myös väärä. Kyllä siinä vaiheessa tutkintavastuun ottaa toinen poliisipiiri tai jopa KRP. On olemassa myös eduskunnan oikeusasiamies, oikeuskansleri, joten virkamiesten toimia voidaan käsitellä myös sitä kautta.

Rattijuopumuksesta kärynnyt poliisi saa automaattisesti kenkää, kun tuomio on lainvoimainen eli ei poliisi pääse toilailuistaan ihan vaan, että "kuule Jaska, viittitkö ns. tutkia tän mun jutun".

Jos poliisi tulee ilman lupaa ovesta ja vielä ryminällä, niin on syytä muistaa, että poliisilla ei ole ylin valta suomessa. Jo mainitsemani tahot ovat olemassa ja oikeusprosessi käynnistyy ainakin täältä jos poliisi keksii partiossa vain huvin vuoksi murtaa oveni ja tulla suorittamaan sanojesi mukaan kotietsinnän milloin huvittaa.

EDIT: lisäys, poliisi noudattaa lakia, eikä riko sitä. Sinun asetelmastasi saa käsityksen aivan kuin poliisi miettisi keinoja ylittää valtuuksia tai jopa toimia lain vastaisesti. Suomi oikeusvaltiona ei ole näin "rikki", miten tahdot ymmärtää.
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

Asiasta viidenteen, paljonkohan Kasvi saisi nyt ääniä, kun nuoret ovat kerrankin aktivoituneet :)?

Mies on saanut paljon julkisuutta (enkä puhu seurustelu tms. uutisoinnista) ja hän on varmasti vedonnut kohderyhmäänsä, vaikka puolue ei kaikkia miellyttäisikään.
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

ShereKhan sanoi:
1) luvan myöntää syyttäjä, käräjäoikeus tai poliisiesimies, ei siis käsityksesi mukaan ihan kuka tahansa poliisi.
<...>
2) poliisi tarvitsee kyseisen määräyksen, jotta se saa ja myös suorittaa kotietsinnän.
Kiinnostaisi tietää, mistä nämä säädökset on luettavissa.
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

ShereKhan sanoi:
Asiasta viidenteen, paljonkohan Kasvi saisi nyt ääniä, kun nuoret ovat kerrankin aktivoituneet :)?
Itse äänestin viime vaaleissa Oras Tynkkystä, joka tässä tekijänoikeusäänestyksessä osoitti jälleen olevansa tuon äänen arvoinen. Yli kymmenen vuotta kestänyt demareille äänen antaminen on nyt kaksien viimeisten vaalien ajan ollut muisto vain, eikä tämän tapauksen perusteella ole kyllä aihetta katua kelkankääntöä.
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

Kiteytetäänpä tässä välissä tuo kotietsintäjuttu ennen kuin kaikki menevät sekaisin tuosta analysoinnista. Poliisia ei tarvitse päästää sisään ellet ole epäilty (kuten aiemmin mainittu) rikoksesta joka voi tuoda 6kk vankeusrangaistuksen. Warettajien ei siis tarvitse pelätä moista tapahtuvan. Paitsi tietty jos päästää poliisin sisään vapaaehtoisesti.

Keneltä tai mistä se lupa etsintään on sitten tullut, mitä merkitystä sillä on? Tarviiko poliisi erillistä lupaa kotietsintään vai voivatko marssia sisään kunhan olet epäilty siitä rikoksesta mistä voi saada sen puoli vuotta linnaa? Ei aavistustakaan. Ei myöskään mitään merkitystä sille kenen kotiin mennään.
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

ShereKhan sanoi:
EDIT: lisäys, poliisi noudattaa lakia, eikä riko sitä.
No ihan noin hyvin asiat eivät ole. Poliisitkin ovat vain ihmisiä ja sinne mahtuu monenlaista tyyppiä. Myös sellaisia jotka katsovat olevansa lain yläpuolella.
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

jryi sanoi:
Kiinnostaisi tietää, mistä nämä säädökset on luettavissa.

"3 §
Kotietsinnästä päättäminen

Kotietsinnästä päättää pidättämiseen oikeutettu virkamies....."


Olet tämän asian jo lukenut, mutta ymmärryspuolestahan tässä puhuttiinkin. Pidättämiseen oikeutettu virkamies ei ole tässä tapauksessa ihan kuka tahansa poliisi - tämä on ihan normaalikäytäntö, että esim. päällystöön kuuluvalla on hieman enemmän natsoja. Sama homma on työpaikoilla, esimiehet ovat olemassa - heillä yleensä on enemmän päätösvaltaa ja monet asiat täytyy käyttää heidän kauttaan.

Tätä samaa asiaa on turhauttava vatvoa, kun jo ennakkoasenteesi oli, että minä olen vain jenkkisarjojen seuraaja. Minusta asialle voidaan saada päätös näin: otat hieman nöyremmän asenteen, et suhtaudu minuun noin ylimielisesti kuin en tuntisi asioita edes puoliksi yhtä hyvin kuin sinä, tutustut asiaan vaikka poliisiasemalla.

Pakkokeinolaissa mainitaa tuo 6kk eli ihan pikkurikkeistä kämppään ei tulla. Pakkokeinolaista löydät myös milloin tuota määräystä ei tarvita. Esim. se että luit lain ja luulit, että poliisi voi "luoda" kiireen tyhjästä on oma tulkintasi, mutta todellisuudessa poliisi TIETÄÄ mikä on kyseinen kiire eli esim. asuntoon on päästävä pikaisesti, jotta vältytään henkilövahingoilta tms.
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

Karma sanoi:
No ihan noin hyvin asiat eivät ole. Poliisitkin ovat vain ihmisiä ja sinne mahtuu monenlaista tyyppiä. Myös sellaisia jotka katsovat olevansa lain yläpuolella.

Totta, arvasin, että joku tähän puuttuu. Jos poliisia ajatellaan laitoksena, ei yksilönä - väitteeni pitää paikkaansa. Poliisi noudattaa lakia, näinhän tämä asia pitää nähdä. Yksittäisiä ihmisiä on mahdoton aukottomasti valvoa ja varmasti väärinkäytöksiäkin on.

Jos poliisihenkilö rikkoo lakia, niin hän kantaa siitä saman vastuun kuin me muutkin.
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

keiu sanoi:
Niin. Poliisikin kopioi musiikkia laittomasti.
Tuo on sieltä lievimmästä päästä rikkomuksia joihin poliisit syyllistyvät.
Törkeitä rattijuopumuksia, pahoinpitelyitä, huumeiden salakuljetusta sun muuta. Nämä tiedotusvälineistä viimeisen 5-7 vuoden ajalta.
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

keiu sanoi:
Niin. Poliisikin kopioi musiikkia laittomasti.

Tosiaan.
Asuu tässä naapurissa poliisi jonka poika monta vuotta (muutama vuosi takaperin) OSTI veljeltäni musiikkia cd-levynä. Hintahan ei ollut mikään kova ja sen takia kaveri sitä ostikin kun ei ollut nettiä kotona. Aina tuli lista kädessä meille ja samalla kun broidi haki musiikkia niin minä ja se poika pelattiin sählyä eteisessä :D:D_D__D_D
Ilmeisesti tässä molemmat, veljeni ja poliisin poika syyllistyivät johonkin rikokseen?
Poliisi-isä oli täysin tietoinen tästä asiasta muttei välittänyt kun oma poika hyötyi. Syyllistyikö johonkin virkarikkeeseen kun ei käräyttänyt meitä :D

(offtopic)
Nyt sitten tässä pari kk sitten olin mopolla ajelemassa tossa hiekkatiellä kentän kupeessa. Olin ostanut mopon juuri päivää ennen eli minulla oli toista päivää skoba. Korttia ei ollut mutta ajattelin että kai nyt tässä ihan lähellä noilla hiekkateillä voi ajaa ja tossa kentällä harjotella.
No siinä sitten hiekkatiellä olin ja nään että se kyseinen poliisi alkaa kävelemään kohti. Mietin siinä että nyt varmaan kannattas lähtee vaan kylmänrauhallisesti himaan ei se mua voi näin kaukaa tunnistaa, mutta kaveri joka oli kanssa kävellen liikenteessä laahusti kovin hiljaa :D

Oli siis ihan "sivilinä" eli ei virkaaika eikä mitään vormua.
poliisi sitten tuli siihen mopon viereen, olin jo tovin aikaa sitten ottanut kypärän pois päästä ja ajattelin olla ihan kohtelias. Sitten kun tämäi alkoi mulle puhumaan tajusin ettei se tunne mua.
keskustelu meni näin:
-No onkos ikää vielä tohon laitteeseen
-On
-Eikä oo! Näytä paperit (reps :D)
-Unohtu himaan (legendaarinen lause )
:p
ei siinä sitten mitään.
Uhkaili siinä tehdä ilmotusta ja että kortti lykkääntyy vuodeksi (ois ketuttanut koska kahen kuukauden päästä ois saanut kortin) ja tälleen. Rauhallisena siinä yritin olla mutta kyllä oli semmonen fiilis että vois nyt kyllä motata oikeen kunnolla- Naapurin faija tulee kiusaa pikku poikia :(
Sitten se siinä nimeä kysy (tässä vaiheessa se vain uhkaili enään ja tiesin ettei se mitään tee)
ja ku sanoin sitten nime beni ***** niin poliisi rupesi sitten kunnolla ärsyttää kun yllättäen tajusi kuka mä oon.
ooii beni boy jotain se selitti siinä. Uhkaili vaan lisää että no tehdäänkös ilmotus asemalle niin tulee sakkoja sulle ja tulee vanhemmille että antaa ajaa jne. nyt vitutti kyllä aika paljon. Tiesin ettei se voi oikeen mitään siinä tehdä kun yksin oli ja siviilinä mutta ei siinä mitään voinut. ei kuitenkaan kannata rupee lähtee vetään, tulee kuitenkin karhupartio ovelle ja ratsaa musiikeista :D
Siinä sitten sovittiin kättä päälle etten aja ennen kesää ja työnsin sitten skoban himaan ja voin myöntää itku kurkussa. Oma kaverikin joka siinä vieressä istuskeli otti kyllä "osaa suruuni" ja siitäkös suunniteltiin kaiken maailman ärsytys juttuja kyseisen kytän pihalle kun saan kortin :D

Silti kyllä vitutti että poliisi joka ollut ihan rento ja pojan kanssa oltu hyviä kavereita ja tälleen rupee tollasta tekee...
(offtopic)

Toivottavasti kaikki tajus pointin. Ehkä liittyi jotenkin karman viestiin:
Poliisitkin ovat vain ihmisiä ja sinne mahtuu monenlaista tyyppiä. Myös sellaisia jotka katsovat olevansa lain yläpuolella.
Pepe
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

Kyllä tulee familyiden pikku ware-peeloille tiukkaa, kun Annassakin neuvotaan laittoman matskun siivoamisesta koneelta: http://www.anna.fi/?n=2&y=2005&p=41&id=1304773 Ja maailma pelastuu!!!

Mäkki-käyttäjänä itselläni on kauhea paniikki, kun tuo ei tällä alustalla pelaa. Mutta eihän Mäkille ole P2P-softia, eihän...
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=80381
Erikoisliikkeet ahtaalle tekijänoikeuslain takia

Ensi vuoden alussa voimaan tuleva tekijänoikeuslaki laittaa ahtaalle musiikin, elokuvien ja kirjallisuuden erikoisliikkeet, kertoo perjantain Keskisuomalainen.

Liikkeet eivät saa ilman oikeuksien omistajan lupaa tuoda maahan myytäväksi teoksia, joita ei ole julkaistu Euroopan talousalueella (ETA). ETA:an kuuluvat EU-maat sekä Islanti, Liechtenstein ja Norja.

Laki hämmentää erityisesti pienimuotoista tuontikauppaa harjoittavia erikoisliikkeitä. Mitä pienemmistä kustantajista ja tukkuliikkeistä on kyse, sitä vaikeampaa on selvittää oikeuksien haltija.

Lokakuun alussa säädetyn tekijänoikeuslain hylkäämistä esittänyt kansanedustaja Jyrki J. J. Kasvi (vihr.) kutsuu lakia "juridiseksi limboksi".
- Jos oikeuksien haltija emämaasta päättää alkaa rahastaa ja haastaa pienet putiikit oikeuteen, ne eivät voi mitään. Jos lakia ryhdytään valvomaan, niin kärsijöinä ovat pienimuotoista tuontikauppaa harjoittavat liikkeet, hän sanoo Keskisuomalaisessa.
Anttilastahan löytyy kaikki tarpeellinen... :rolleyes:
 
Vastaus: Tekijänoikeuslakialoitteesta

http://www.radiohelsinki.fi/
11:00 - 13:00 YHTEISKUNTAOPPIA
Kaisu Moilasen poliittinen keskusteluohjelma. Tänään keskustellaan uudesta tekijänoikeuslaista. Studiovieraina kansanedustaja Jyrki Kasvi (vihr.), Joose Berglund Stupidolta ja varatuomari Antti Kotilainen tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksesta.
Eli heti kohta. Ohjelman voi kuunnella myöhemminkin osoitteesta http://www.radiohelsinki.fi/lataa.phtml
 
Ylös Bottom