Vastaus: Tekken 5 Dark Resurrection / PS Store -peli
Ilomielin jelppaan!
Tässä ensin vähän legendiä.
1 = neliö
2 = kolmio
3 = ruksi
4 = ympyrä
f = forward
b = backward
u = up
d = down
Whiff (whiffaus) = lyödä huti
Punish (rankaisu) rankaista frame-advantagella
Crush = elikkäs "High Crush" on liike joka "crushaa" low liikkeet. Esimerkkinä vaikkapa hyppypotku jonka aikana kaikki low liikkeet jotka vastustaja tekee, menevät ohi.
Osa selittämistäni jutuista on jo sulla "tiedossa", mutta ne on hyvä tietää "kirjakielelläkin". Moni juttu tulee ilman miettimistäkin.
Sulla näyttää tuon videon perusteella olevan nyt päällä vaihe nimeltä "ALL IN" eli taukoja ei liikkeiden välillä pahemmin pidetä vaan kokoajan spämmätään liikettä vastustajan niskaan. Toimii botteja vastaan, mutta hyviä pelaajia vastaan siinä vain tappaa itsensä. Elikkäs kun vastustaja blokkaa liikkeesi niin liikkeestä riippuen jompikumpi pelaaja (yleensä blokkaava) saa "Frame advantagea" eli sinä et tiettyyn frame määrä-aikaan voi tehdä muutakuin katsella elämääsi kun se vetää filminauhana ohi silmien. Selitetään esimerkkinä;
Lyöt Heihachilla liikkellä "A" vastustajaa joka blokkaa sen. Vastustaja saa vaikkapa +10 framea etua. Eli jos vastustaja aloittaa 10-framen mittaisen liikkeen suoraan blokin jälkeen se uppoaa väkisellä. Niin ja frame on 1/60 osa sekuntia. En ole varma miten herzit vaikuttavat tässä.
Frame dataa ei ole välttämättä pakko opetella, mutta on hyvä tietää hahmojen "turvalliset" liikkeet ettei tule spämmättyä liikaa liikkeitä joista vastustaja saa väkisellä rankaistua sinua.
Otetaan tähän väliin esimerkkivideo siitä miten Tekkenissä voi LIIKKUA. Katso ja opi
http://youtube.com/watch?v=zDlKZG_sIgc
Eli huomaat varmaankin kuinka nuo ukot "väpättävät". Tekkenissä voit liikutella ukkoasi jokaiseen suuntaan melko vapaasti riippuen tietenkin sorminäppäryydestä. Ideana on hämät vastustajaa ja samalla "bufferoida" eli valmistella jotain liikettä. Eli jos liikut koko ajan vaikkapa b,b,f,f,u,d,ff jne niin tuon ff:n jälkeen vboi luonnollisesti heti tehdä jonkun f,f-x liikkeen. Sidestepit ovat Tekkenissä tärkeitä ja ne onnistuvat joko painalla nopeasti u,u tai d,d ja myös helpommin "hipaisemalla" u tai d. Kannattaa kokeilla. Osa Tekkenin liikkeitä "hakeutuu" yleensä joko oikealle tai vasemmalle jolloin sidestep vastakkaiseen suuntaan antaa sinulla mahdollisuuden kunnolliseen rankaisuun tai vaikkapa kylki/selkä heittoon.
Raapaisin nyt tuossa vasta pinnan pintaa, joten kysy vaan jos jotain tulee mieleen. En ole itsekään mikään pro näissä tietojen "tarkkuuksissa", mutta jotain sentään tiedän
Tässä myös pari harjoittelun arvoista liikettä Heihachille. Eli osaat jo 2,2,1+2 kombon ja siitä sidestep cancelin (todella hyvä liike). No kun tuo osuu ja vastustaja lentää mattoon niin kokeileppa heti liikkeen jälkeen tehdä f,f,2. Tekee vitun naurettavat lämät ja on takuuvarma osuma ellei vastustaja pyörähdä heti taakse. (Tekken vitosessa sitä nopeaa pyörähdystä ei edes ollut). Vaatii harjoitusta ja ajoitus on "just frame" eli yhden framen tarkkuudella, mutta pitäisi onnistua sillointällöin.
Toinen harjoittelun arvoinen liike jos Mishimoilla tykkää pelata on f,d/f, 2. Eli eteen, alaviistoon eteen ja 2. Liikkeen nimi on rising uppercut, mutta jos sen tekee tarpeeksi nopeasti eli tarpeeksi vähillä frameilla niin liike "boostaantuu" ja se tekee enemmän lämää nopeammin ja nyrkistä lentää enemmän salamaa. Myös hahmon huuto muuttuu joten se on helppo huomata. Vaatii paljon harjoittelua, että onnistuu usein. Toimii siis Heihachilla, Jinillä, Kazuyalla ja DJ:llä. Jokaisella hahmolla on eri ajoitus.
Tekken on siitä kiva, että siinä voi kehittyä loputtomasti.