Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tekken 8

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rap
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä, Tekkenissä on perinteisesti puolustaminen ihan blockkaamalla ollut hyvin vahvaa, mutta lisäksi myös sivuaskeleet ja high-liikkeiden väistö kyykkäämmällä ovat toimineet hyvin. Tähän kahdeksanteen osaan on kuitenkin tuotu paljon 50-50 -liikkeitä, joissa pitää käytännössä vain arvata, että tuleeko sieltä high/mid vaiko low, tai esimerkiksi joissain tapauksissa unblockable high tai unbreakable heitto. Liikkuminen ei myöskään ole enää niin hyvää kuin ennen, eli taaksepäin dashays ja sivuaskeleet eivät ole enää niin tehokkaita keinoja väistellä vastustajan liikkeitä.

En ole Virtua Fighteria kokeillut varmaan puolta tuntis enempää, mutta ymmärtääkseni sarja on ollut perinteisesti paljon aggressiivisempi, jossa on Tekkeniä enemmän kivi-paperi-sakset -meininkiä. Heitot voittavat blokin, blokki voittaa iskut ja iskut voittavat heitot. Heittoja on paljon vaikeampi murtaa, koska siihen liittyy arvaamista, toisin kuin Tekkenissä, jossa ei taida joutua heittojen osalta arvaamaan kuin taitavaa Kingiä vastaan tiettyjen heittojen välillä. Virtua Fighterissa pelkällä blokkauksella eli "kilpikonnaksi" ryhtymisellä käy nopeasti huonosti ja Tekken on mennyt sinänsä myös enemmän tähän suuntaan noiden 50/50-tilanteiden vuoksi, kun taas VF:ssä voit vaan alkaa heittämään vastustajaa jos tämä ei jakele ollenkaan iskuja. VF:ssä myös liikkuminen on ilmeisesti tehokkaampaa, kuten se mielestäni tuntui myös Dead or Alivessakin olevan. Tai ainakin jälkimmäisessä se oli jotenkin paljon sulavamman oloista kuin Tekkenissä.

Täytyy sanoa, että uuden VF:n julkistuksen myötä nousi itselläkin mielenkiinto tuota sarjaa kohtaan kun siitä hieman lueskelin. Ja se mikä ainakin on hienoa: tulossa on uusi 3D-mätkintä! Edellinen taitaa olla VF5 Ultimate Showdown ja se on jo kolmas iterointi (käytännössä final showdownin remaster?) VF5:stä, joka ilmestyi jo 2006. Jos sitä ei lasketa, niin DOA6 tuli 2019 ja SC6 2018 ja nämä molemmat sarjat ovat heikossa hapessa. Tosin DOA voisi saada jatkoa jokusen vuoden päästä. Pitäisi varmaan vähän testailla tuota VF5:sta ihan huvin vuoksi jahka tässä on sopivasti aikaa.

Vähän off-topikkia mut todetaan nyt tähän..Namco on aika huippu tekemään pelejä!
 
Vähän off-topikkia mut todetaan nyt tähän..Namco on aika huippu tekemään pelejä!
Namco on onnistunut Tekkenin kanssa siinä mielessä, että se on tarpeeksi helposti lähestyttävä, siinä on Massalle vetoavat hahmot, se on näyttävä ja toisaalta siinä on myös paljon syvyyttä sitten kilpailullisessa mielessä. T7 kyllä nosti sarjan suosion hyvin pitkästä aikaa korkealle samalla kun SF5 oli melko syvällä. T7:ää kritisoitiin paljon siitä, että siinä puolustajalla on paremmat mahdollisuudet kuin aloitteen tekijällä, joten ammattilaisten matsit olivat välillä sitä, että kyttäillään alkumatsi ja kellon lähestyessä nollaa aletaan vasta yrittää isompia ratkaisuja. Tähän T8:n lisääntynyt aggressiivisuus ja 50/50-liikkeet liittyvät, että nyt pelkästään puolustamalla ja vastustajan liikkeisiin reagoimalla todennäköisyydet eivät ole enää puolellasi.

Todetaan VF:stä vielä että kuten @MarcheM totesikin, niin VF on realistisempi, kombot ovat lyhempiä, ei ole ollut "mittariliikkeitä", ei ole come back - systeemejä (T8: Rage art, heat), hahmot eivät ole animetyylisiä, vaan vähän tavallaan ehkä tylsähkönkin oloisia ja liikkeet ovat realistisempia.
 
Ylös Bottom