Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Televisiolupa

Vastaus: Televisiolupa

Karma sanoi:
Onks teillä idiotismi geeneissä vai oletko suvun musta lammas? YLEn toiminnan kustannuksista on lähes 90% tv-maksujen varassa.

ÖÖ puhuin siitä, että Ylen budjetista suurin osa menee henkilöstökuluihin ja, että ohjelmien tuottaminen tuntuu minusta kalliilta ja tehottomalta, enkä siitä, miten se on rahoitettu v**** puusilmä.
 
Vastaus: Televisiolupa

Leipuri Hiiva sanoi:
Enpä ole vielä kertaakaan tullut ajatelleeksi, että en maksaisi junapiletistä.

Muutenkin tv-lupamaksun ja junalipun vertaaminen on ihan typerää. Samalla voisimme miettiä, että: näpistelenkö kaupasta, koska "eihän se ole keneltäkään pois, kauppias kuitenkin ansaitsee elantonsa" tai "ajanko suojatiellä kulkevan lapsen yli autolla, koska ei hänen olemassaolonsa tai sukulaistensa suru minun elämääni vaikuta."

Jari ajoi tässä takaa varmaankin samaa asiaa, jota itsekin edellisessä viestissä. Tämä maksu on vaan niin pirun helppo jättää maksamatta ja kiinnijäämisen riski on erittäin pieni. Junalipun maksat, koska tarkastajia on junassa tuhka tiheään (ainakin paikallisjunat). Moni taas on sitä mieltä, että raitiovaunulla voi muutaman pysäkin välin mennä kevyesti (riski pienempi). Uskoisin, että tässä ajettiin takaa tätä, että mitä helpommin voi jostain luistaa, niin myös tehdään. Moni voi pitää parkkisakkojakin joissain tilanteissa pikkumaisina, mutta monilla on helpompi maksaa kuin jättää maksamatta saamansa sakot. Jostain syystä vastustus kohdistuu nimenomaan juuri siihen helpoimmin lintsattavaan maksuun, ja omalle käytökselleen pitää vielä hakea eksoottisia perusteluja vaikka todellinen syy on jotain muuta.

Kaupasta varastaminen yms. en tiedä liittyvätkö mihin, mutta joka tapauksessa pointti ei ollut tuo. En oikein tiedä mistä vaikutuksista puhuit, olet takertunut johonkin "se ei ole keneltäkään pois" -teemaan ja vääntänyt sen ihmeelliseen muotoon. Idea oli kuten sanottua, että tv-maksua on helppo vastustaa ja jättää maksamatta, kun taas esim. junamatka on myös maksullinen palvelu, josta taas ei ole niin helppo luistaa, kuten Jari mainitsi . Junamatkaa ei siis ole järkevä ajaa pummilla, mutta tv-lupamaksun jättämisestä luodaan ihmeellisiä legendoja, miksi juuri se on minulle yksilönä hirveän tärkeä asia, jonka kuritukseen en taivu. Tuo ei keneltäkään pois... miten niin lapsen hengen riistäminen ei ole keneltäkään pois (!).... kauppiaalta varastettu tuote ei ole keneltäkään pois (?).... olet jotenkin täysin sekaisin tämän asian kanssa, mistä oikein puhut, tuossa ei ole järjen hiventäkään???

Jumala (siis nimimerkki tässä ketjussa :)) tuolla sanoikin miten asia todellisuudessa on, ei ole niin kovaa pakkoa maksamiseen, joten asenne voi helposti olla "ei kiinnosta" tai kuten itsekin sanoin Fuck that shit:). Ts. todellinen syy on ettei vaan kiinnosta, eikä kansalaisaktivoituminen juuri tässä asiassa, kuten joidenkin teksteistä voisi päätellä.
 
Vastaus: Televisiolupa

Leipuri Hiiva sanoi:
Eli jos ei huvita maksaa tv-lupaa, ei muuta kuin tonnin videotykki huusholliin? :)

Ei se telkkarikaan ilmainen ole. Tätä nykyä keskitason videoprojektori maksaa vähemmän kuin suhteellisen laadukas uusi telkkari. Se videotykkihän tienaa hintansa säästyneinä tv-maksuina muutamassa vuodessa.

Mielestäni on kohtuutonta, että ihminen, joka katsoo televisiota pari tuntia viikossa, joutuu maksamaan yhtä paljon kuin tosi-tv-paskan suurkuluttaja. Jos nyt lähdetään hölmöön vertailuun, olisi sama, että joutuu maksamaan koko Rovaniemi-Helsinki -junamatkasta, vaikka hyppäisi pois jo Ylivieskassa.

Oikeassa olet, mutta näin ovat demokraattisesti valitut edustajamme säätäneet ja siihen on tyytyminen. Jos haluat muutosta, niin kannattaa ryhtyä poliitikoksi.

Olen eri mieltä valtiovallan kanssa hyvinkin monesta lakisääteisestä maksusta tai velvoitteesta, mutta koska elämme demokratiassa kuuluu siihen yhtenä osana yhteisten pelisääntöjen noudattaminen. Piti niistä tai ei.

Muutenkin tv-lupamaksun ja junalipun vertaaminen on ihan typerää. Samalla voisimme miettiä, että: näpistelenkö kaupasta, koska "eihän se ole keneltäkään pois, kauppias kuitenkin ansaitsee elantonsa" tai "ajanko suojatiellä kulkevan lapsen yli autolla, koska ei hänen olemassaolonsa tai sukulaistensa suru minun elämääni vaikuta."

Jos et pysty mielessäsi tekemään eroa pummilla matkustamisen tai lapsen yli ajamisen välillä niin olen vilpittömästi pahoillani puolestasi.

EDIT: ShereKhan tuossa puki hienosti sanoiksi juuri sen mitä tarkoitin.
 
Vastaus: Televisiolupa

Täytyy tämän kaiken seassa kuitenkin muistaa, että Suomen kotitalouksista suurin osa maksaa tv-maksun. Niistä parista sadasta tuhannesta, jotka eivät, kaikilla ei ole televisiota.

Siitä tulikin mieleen, että televisiottomille tarkastukset voivat olla turhauttavia. Kun mulla ei muutama vuosi sitten ollut televisiota noin 7-8 kahdeksaan kuukauteen, niin sain sinä aikana useamman kirjeen ja kerran nainen soitti minulle aloittaen "Teillä ei olekaan tv-lupaa, tehdäänkö sopimus nyt heti". Minä tietysti vastasin, että eikös se tv kannata ostaa ennen lupaa.

Mielestäni liian hyökkäävä asenne ei tuntunut mukavalta, kun kyllä sitä ihminen saa ilman televisiotakin elää:) Toinen on Hesari, jos sitä ei tilaa, niin sieltä soitetaan joka toinen viikko ja mainoksia tippuu kiellosta huolimatta jatkuvasti...
 
Vastaus: Televisiolupa

ShereKhan sanoi:
Kaupasta varastaminen yms. en tiedä liittyvätkö mihin, mutta joka tapauksessa pointti ei ollut tuo. En oikein tiedä mistä vaikutuksista puhuit, olet takertunut johonkin "se ei ole keneltäkään pois" -teemaan ja vääntänyt sen ihmeelliseen muotoon. Idea oli kuten sanottua, että tv-maksua on helppo vastustaa ja jättää maksamatta, kun taas esim. junamatka on myös maksullinen palvelu, josta taas ei ole niin helppo luistaa, kuten Jari mainitsi . Junamatkaa ei siis ole järkevä ajaa pummilla, mutta tv-lupamaksun jättämisestä luodaan ihmeellisiä legendoja, miksi juuri se on minulle yksilönä hirveän tärkeä asia, jonka kuritukseen en taivu. Tuo ei keneltäkään pois... miten niin lapsen hengen riistäminen ei ole keneltäkään pois (!).... kauppiaalta varastettu tuote ei ole keneltäkään pois (?).... olet jotenkin täysin sekaisin tämän asian kanssa, mistä oikein puhut, tuossa ei ole järjen hiventäkään???
Jari Tomppo sanoi:
Jos et pysty mielessäsi tekemään eroa pummilla matkustamisen tai lapsen yli ajamisen välillä niin olen vilpittömästi pahoillani puolestasi.

EDIT: ShereKhan tuossa puki hienosti sanoiksi juuri sen mitä tarkoitin.

Yritin tyhmillä vertauksilla selittää, että tv-luvan maksamatta jättämistä ei voi verrata pummilla matkustamiseen (niin kuin Tomppo huumorilla heitti) tai rankempiin rikoksiin. TV-luvan maksaminen EI ole yhtä tärkeää kuin junalipun osto tai liikennesääntöjen ja -turvallisuuden noudattaminen.

Enkä todellakaan yrittänyt sanoa, että jos oikeassa elämässä jättää tv-lupamaksun maksamatta, voi samantien myös varastaa kaupasta ja ajaa lasten päälle.

Eikä minua kyseisen vertauksen takia kannata sekopääksi tai lapsentappajaksi julistaa.
 
Vastaus: Televisiolupa

Mikä on tärkeämpää ja mikä ei on jo paljon pidempi keskustelu, poislukien tietty esittämäsi vakavammat asiat. Jonkun mielestä tärkeämpää on pitää yhtä kaupallisesti riippumatonta valtion kanavaa tv-viestimenä pystyssä tai ainakin yhtä tärkeää kuin maksaa julkisissa. Sikäli juna-vertaus on hyvä, että aikaisemmin jonkun esittämä väite "katson televisiota, en silti maksa, ei keneltäkään pois"- väite on verrattavissa "ajan junalla, en maksa, ei keneltäkään pois". Esittämäsi tyhmät vertaukset eivät olleet mitenkään verrannollisia, ne olivat vain tyhmiä, ajattelemattomia ja täysin toisesta maailmasta. Keskipiste oli "ei keneltäkään pois"- ajattelu, jonka sisään heittämäsi väittämät eivät mahdu.

Ihmettelen, sillä asia ei tainnut vieläkään kirkastua. Näemmä luulit, että minä tai Jari rinnasti sinut heittojesi vuoksi jotenkin noihin tekoihin ja niiden vakavuuteen. Ei, lisäämäni huutomerkit ja kyssärit olivat vain sitä varten, että viestisi kertoi, miten väärin olit asian ymmärtänyt. Väärin ymmärretyksi marttyyriksi ei kannata heittäytyä, paremminkin väärin ymmärtäjäksi.
 
Vastaus: Televisiolupa

Leipuri Hiiva sanoi:
tv-luvan maksamatta jättämistä ei voi verrata pummilla matkustamiseen
Mielestäni vertaus on hyvä. Kukaan ei menetä mitään, vaikka matkustaisit pummilla junassa. Ei se juna tarvi sen enempää sähköä/ menovettä, oli sielä muutama matkustaja enemmän tahi vähemmän.

juhuri sanoi:
Itse rinnastan kuitenkin tiedonsaannin (ja hömppäviihteen) jokaisen kansalaisoikeudeksi.
Totta. Näinollen on myös jokaisen kansalaisvelvollisuus rahoittaa tämä tiedonsaanti/ hömppäviihde.
 
Vastaus: Televisiolupa

ShereKhan sanoi:
Mikä on tärkeämpää ja mikä ei on jo paljon pidempi keskustelu, poislukien tietty esittämäsi vakavammat asiat. Jonkun mielestä tärkeämpää on pitää yhtä kaupallisesti riippumatonta valtion kanavaa tv-viestimenä pystyssä tai ainakin yhtä tärkeää kuin maksaa julkisissa. Sikäli juna-vertaus on hyvä, että aikaisemmin jonkun esittämä väite "katson televisiota, en silti maksa, ei keneltäkään pois"- väite on verrattavissa "ajan junalla, en maksa, ei keneltäkään pois". Esittämäsi tyhmät vertaukset eivät olleet mitenkään verrannollisia, ne olivat vain tyhmiä, ajattelemattomia ja täysin toisesta maailmasta. Keskipiste oli "ei keneltäkään pois"- ajattelu, jonka sisään heittämäsi väittämät eivät mahdu.

Ihmettelen, sillä asia ei tainnut vieläkään kirkastua. Näemmä luulit, että minä tai Jari rinnasti sinut heittojesi vuoksi jotenkin noihin tekoihin ja niiden vakavuuteen. Ei, lisäämäni huutomerkit ja kyssärit olivat vain sitä varten, että viestisi kertoi, miten väärin olit asian ymmärtänyt. Väärin ymmärretyksi marttyyriksi ei kannata heittäytyä, paremminkin väärin ymmärtäjäksi.
Eiköhän suklaapatukan varastaminen Citymarketin hyllystä mene vielä samaan "ei keneltäkään pois" -kastiin. Rakastetun lapsen yliajo oli jo liioittelua, kuten kaikki varmaan tajusivat. Pahoittelen liioittelua ja siitä aiheutunutta mielipahaa.
 
Vastaus: Televisiolupa

makedin sanoi:
Mielestäni vertaus on hyvä. Kukaan ei menetä mitään, vaikka matkustaisit pummilla jumassa. Ei se juna tarvi sen enempää sähköä/ menovettä, oli sielä muutama matkustaja enemmän tahi vähemmän.
Niin, mutta lähettelevätkö konduktöörit lappusia ja tulevatko he kotiovelle kysymään, istuitko junassa perjantaina 17.9. välillä Rovaniemi - Ylivieska?
 
Vastaus: Televisiolupa

Leipuri Hiiva sanoi:
Eiköhän suklaapatukan varastaminen Citymarketin hyllystä mene vielä samaan "ei keneltäkään pois" -kastiin. Rakastetun lapsen yliajo oli jo liioittelua, kuten kaikki varmaan tajusivat. Pahoittelen liioittelua ja siitä aiheutunutta mielipahaa.

Yeah, liikutaan tässä asiassa vähän eri aaltopituuksilla ja hyvähän se on ettei kaikki ihan hymistelyksi mene. Liioittelu myös mun peruspaheita eli ei siinä mitään, samassa veneessä ollaan. Eikä tässä perjantaita viitsi tämän suuremmilla väittelyillä jatkaa, nyt tuli lähtö:).
 
Vastaus: Televisiolupa

Leipuri Hiiva sanoi:
Niin, mutta lähettelevätkö konduktöörit lappusia ja tulevatko he kotiovelle kysymään, istuitko junassa perjantaina 17.9. välillä Rovaniemi - Ylivieska?
Öö... Eivät kai? En ole ikinä matkustanut pummilla. En myöskään tajunnut viestisi pointtia.
 
Vastaus: Televisiolupa

Pari vuotta olen joskus maksanut, mutta tajuttuani lopullisen totuuden ilmoitin vakavana ryhtyneeni uskovaiseksi ja, että televisio on paholaisen peili viestiä saatanallisia säkeitä hauraille ja haavoittuville ihmissieluille. Kaveri toisessa päässä repesi nauramaan, mutta itse pidin pokan loppuun asti.

PS. Paras tapa yllättää kaveri jouluna on lahjoittaa valmiiksi maksettu televisiolupa.. ;)
 
Vastaus: Televisiolupa

makedin sanoi:
Mielestäni vertaus on hyvä. Kukaan ei menetä mitään, vaikka matkustaisit pummilla junassa. Ei se juna tarvi sen enempää sähköä/ menovettä, oli sielä muutama matkustaja enemmän tahi vähemmän.
Leipuri Hiiva sanoi:
Niin, mutta lähettelevätkö konduktöörit lappusia ja tulevatko he kotiovelle kysymään, istuitko junassa perjantaina 17.9. välillä Rovaniemi - Ylivieska?
makedin sanoi:
Öö... Eivät kai? En ole ikinä matkustanut pummilla. En myöskään tajunnut viestisi pointtia.
Väännetään nyt rautakangesta:
Junalipun osto on miltei pakon sanelema juttu, se täytyy tehdä asemalla tai viimeistään junassa. Pummilla matkustaessa on erittäin todennäköistä, että jäät ennemmin tai myöhemmin kiinni ja maksat rapsut, kerta toisensa jälkeen uudelleen.

TV-lupaa ei tarvitse maksaa ennen vastaanottimen hankintaa. Saattaa jopa käydä niin, ettei sitä tule kukaan perimään, ikinä. Voit käyttää toosaa vuosikymmeniä ilman kiinnijäämisen pelkoa.

No joo, turhaa jauhantaa. Minun osaltani saavat väittelyt jäädä tähän.

Sanotaan nyt vielä lopuksi, että niin kauan kuin asun vuokralla, en tule nykyisen hintaista tv-lupaa maksamaan, ellen sitten onnistu jäämään kiinni. Minua saa huoletta haukkua pummiksi ja kiroilla, että elän muiden siivellä ja aiheutan muille lupamaksujen korotusta. Käytän mieluummin 200 muuhun tarkoitukseen. :)

PS. Mainitaanpa vielä, että Jukka Pekkarisen & kumppanien kirjassa Avain kansantaloustieteeseen on tästä aiheesta pientä pohdintaa. :cool:

PS2. Ettei mene enempää herneitä sieraimiin, tässä piristystä. :rolleyes:
 
Vastaus: Televisiolupa

Leipuri Hiiva sanoi:
Väännetään nyt rautakangesta...
Okei, luulin, että kysymys on ainoastaan siitä, onko maksamattomuus oikein, vaiko väärin. (voiko noin lyhkäiseen lauseeseen tulla viisi pilkkua?) Missään vaiheessa ei ole ollut vihanneksia matkalla sieraimiin (allekirjoittaneella). Ja olihan se linkkikin... Outo.
 
Vastaus: Televisiolupa

En maksa, koska vanhenpani maksavat. Mutta kun muutan omaan kämppään ja oman television kanssa, niin totta helvetissä maksan lupamaksut.

En sen takia, että olen niin taivaallisen hyvätapainen kansalainen, vaan siksi, että ilman lupamaksun maksamista

- Yleisradio menettää rahaa, joka ei vielä kuulosta kovin pahalta, mutta se johtaa joko lupamaksujen suurenemiseen tai muiden rahanhankintatapojen, kuten mainoksien lisääntymisen YLE:n kanavilla
- Joku pelle rimputtaa ovi kelloa viisi kertaa viikossa ja häiritsee vapaa-aikaani karhuten lupamaksua
 
Vastaus: Televisiolupa

Televisiomaksun maksamatta jättämisen voi rinnastaa piratismiin. Ei se keneltäkään suorasti ole pois, mutta tappiota tulee silti. On turha paasata esim. piratismista jos jättää televisiomaksun suorittamatta.

Ja tietenkin maksan lupamaksun. Jos sekin olisi rinnastettu veroihin, kukaan ei voisi laistaa siltä. Toisaalta tuollainen käytäntö olisi taas epäreilu joitakin kuluttajia kohtaan, mutta kaikkia ei voi miellyttää. Nykyinen järjestelmä ei joka tapauksessa toimi moitteettomasti.
 
Vastaus: Televisiolupa

Täydellisyyttä on mahdoton saavuttaa.
Systeemi toimii, omalla tavallaan ainakin... :p
 
Vastaus: Televisiolupa

Saapa nähdä tuleeko digiteeveestä paluukanava, jonka kautta aletaan valvoa tv-lupien maksamista entistä tarkemmin...
 
Ylös Bottom