Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Callisto Protocol

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 3274
  • Aloituspäivämäärä
Nyt semmonen 3-4h takana peliä ja voi että kun maistuu! Tuo taistelusysteemi toimii ainakin itselle hyvin, aluksi oli kankeaa kun ei osannut, mutta nyt kun se tulee selkärangasta niin tuntuu jopa aika helpolta. Tietysti tilanne voi muuttua kun pidemmälle pääsee, mutta en nyt täysin ymmärrä sitä kritiikkiä mitä siitä kankeudesta on tullut. Jos olisi perus hakkaa yhdestä näppäimestä suojaa toisesta niin olisi varmaan saanut paremman vastaanoton, mutta itse erittäin tyytyväinen nykyiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Arvion pikakritiikki:

Ei, ei ole oikein pelata easylla tai very easylla (jälkimmäistä ei Callistossa ole). Pelin kauhutunnelma kärsii, kun vaaroista selviää liian helposti. Kyseessä on kuitenkin kauhupeli, eikä John Rambo antamassa kaikille turpaan ilman kuolemanvaaraa. Myös pelikokemus on tällöin lyhyempi toistojen vähyyden vuoksi. Toisaalta itse ajattelen aina, että pelin tarjoamat yksityiskohdat ja toiminta ovat aina etusijalla juoneen nähden.

Yksityiskohtaisempi kuvaus Jacobin varustuksesta ja keinoista hoidella örvelöt olisi kaivannut laajempaa kuvausta, ellei sitten arsenaalin esittelyä koe jonkinasteisena spoilaamisena. Jos useampaa vihollista joutuu mättämään melee-asein ahtaassa tilassa, niin se luo mun mielestä just sitä kaoottisuutta ja pelkoa, kun kamera pyörii valtoimenaan ja tunkee niskahikeen kiinni, pakottaen ajattelemaan ja toimimaan nopeasti useamman kohteen kesken. Kaihoisasti kuitenkin ajattelen esim. Alien: Isolationin sujuvaa ilmastointikanavissa könyämistä, verrattuna Calliston hitaahkoon mateluun, joten tuon kritiikin voi allekirjoittaa.

Monen vihollisen sektorit ahtailla alueilla ovat kuin pieniä puzzleja, niissä pitää osata käyttää Jacobin kykyjä ja tuliaseita järkevällä tavalla ja oikeilla ajoituksilla. Sitä ei pidä ajatella näin: "nyt on epäreilua, neljä vastaan yksi!", vaan ottaa se kiehtovana haasteena, vaikka kuolema korjaisikin.

Tunnelma, toiminta, taistelun mielekkyys, pienet yllätykset ja muutama hyvä säikytys ovat tämän pelin kantavia voimia, kuten jo moni on ketjussa sanonut.

Oma revikka Callistosta on vielä työn alla, vahvasti vaikuttaisi 9/10 -tuotokselta.
 
Mitä!? Perrr…jantaina sitten pitää tarkkaan miettiä kotiinpäin työreissulta palatessaan tarttuisiko tämä peliliikkeestä matkan varrella mukaan vai ei. Ehkä, jos hinta on riittävän alhainen fyysiselle kappaleelle. Luulisin, että pidän pelistä enemmän kuin sinä, mutta toisaalta sinäkin toit niitä puutteita esiin, jotka kieltämättä itseänikin pelissä arveluttavat. Huomenna tiedän ehkä pelistä itse enemmän. Tai sitten en. :D
 

Paska arvostelu. :D

Ei vaan varmaan omatkin fiilikset menee jotenkin näin. Tiedän jo valmiiksi että p3lin heikkoudet ärsyttää mutta silti on jokapäivä hinku päästä pelaamaan ja kokeilemaan. Voipahan sitten todeta että nyt se on koettu, ellei jää kesken.
Arvion pikakritiikki:

Ei, ei ole oikein pelata easylla tai very easylla (jälkimmäistä ei Callistossa ole). Pelin kauhutunnelma kärsii, kun vaaroista selviää liian helposti. Kyseessä on kuitenkin kauhupeli, eikä John Rambo antamassa kaikille turpaan ilman kuolemanvaaraa. Myös pelikokemus on tällöin lyhyempi toistojen vähyyden vuoksi. Toisaalta itse ajattelen aina, että pelin tarjoamat yksityiskohdat ja toiminta ovat aina etusijalla juoneen nähden.

Yksityiskohtaisempi kuvaus Jacobin varustuksesta ja keinoista hoidella örvelöt olisi kaivannut laajempaa kuvausta, ellei sitten arsenaalin esittelyä koe jonkinasteisena spoilaamisena. Jos useampaa vihollista joutuu mättämään melee-asein ahtaassa tilassa, niin se luo mun mielestä just sitä kaoottisuutta ja pelkoa, kun kamera pyörii valtoimenaan ja tunkee niskahikeen kiinni, pakottaen ajattelemaan ja toimimaan nopeasti useamman kohteen kesken. Kaihoisasti kuitenkin ajattelen esim. Alien: Isolationin sujuvaa ilmastointikanavissa könyämistä, verrattuna Calliston hitaahkoon mateluun, joten tuon kritiikin voi allekirjoittaa.

Monen vihollisen sektorit ahtailla alueilla ovat kuin pieniä puzzleja, niissä pitää osata käyttää Jacobin kykyjä ja tuliaseita järkevällä tavalla ja oikeilla ajoituksilla. Sitä ei pidä ajatella näin: "nyt on epäreilua, neljä vastaan yksi!", vaan ottaa se kiehtovana haasteena, vaikka kuolema korjaisikin.

Tunnelma, toiminta, taistelun mielekkyys, pienet yllätykset ja muutama hyvä säikytys ovat tämän pelin kantavia voimia, kuten jo moni on ketjussa sanonut.

Oma revikka Callistosta on vielä työn alla, vahvasti vaikuttaisi 9/10 -tuotokselta.

Itselle juuri easy taso on usein se paras. Inhoan ylikaiken toistaa samoja asiota monta kertaa enkä pidä sitä minkään pelin vahvuutena että täytyy opetella ulkoa jokin etenemiskeino kun peli lykkää eteen tilanteita missä on pakko ottaa damagee ensimmäisellä kerralla.
 
Tämä peli vaikuttaa kyllä hyvin vahvasti jakavan ihmiset kahteen laariin :D.

En tiedä onko multa mennyt jotain ohi tässä, koska en oikein ymmärrä miten peli edes voi olla vaikea? Jos olen ymmärtänyt oikein, niin taistelusysteemiä kritisoitiin mm. siitä, että voit pitää tattia/näppäintä pohjassa, niin hahmo väistää jokaikisen iskun? :D SkillUpin arvostelussakin hän kuvasi yhtä pomotaistelua siten, että pidät väistönäppäintä pohjassa, kunnes hyökkäys loppuu ja sitten lyöt/ammut takaisin. Tätä sitten toistetaan kunnes pomo kaatuu.

No, ehkä täytyy pelata tämä ennen kuin kommentoi sen enempää, mutta tuo taistelusysteemi ei vain kuulosta kovin kompleksiselta.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko multa mennyt jotain ohi tässä, koska en oikein ymmärrä miten peli edes voi olla vaikea? Jos olen ymmärtänyt oikein, niin taistelusysteemiä kritisoitiin mm. siitä, että voit pitää tattia/näppäintä pohjassa, niin hahmo väistää jokaikisen iskun? :D SkillUpin arvostelussakin hän kuvasi yhtä pomotaistelua siten, että pidät väistönäppäintä pohjassa, kunnes hyökkäys loppuu ja sitten lyöt/ammut takaisin. Tätä sitten toistetaan kunnes pomo kaatuu.
Ei se ihan noin mene, esimerkiksi siinä vaiheessa kun vihulaisia hyökkii päälle joka puolelta. Siinä vaiheessa on täysin arpapeliä, mitä Jacob päättää väistää ja samaan aikaanhan kaikki osumat muilta vihuilta tulevat perille. Se on vain kökköä toimintaa, eikä lainkaan hauskaa.
 
Noin 3/4 osaa pelistä pelattuna ja ai että rakastan tässä pelissä tuota taistelua. Jostain syystä en ymmärrä tuota että peliä sanotaan vaikeaksi. Peli oli aluksi vaikea kun ei vielä ollut kunnolla sisäistänyt miten tuo taistelu toimii, mutta nyt vaikka olisi 7 vihollista samaan aikaan kimpussa, niiden iskujen väistäminen on todella helppoa. Missään nimessä ei kannata säätää vaikeusastetta helpoimmalle, vaan opetella miten se taistelu toimii nii on todella antoisaa mätkiä mörköjä palasiksi.
 
Noin 3/4 osaa pelistä pelattuna ja ai että rakastan tässä pelissä tuota taistelua. Jostain syystä en ymmärrä tuota että peliä sanotaan vaikeaksi. Peli oli aluksi vaikea kun ei vielä ollut kunnolla sisäistänyt miten tuo taistelu toimii, mutta nyt vaikka olisi 7 vihollista samaan aikaan kimpussa, niiden iskujen väistäminen on todella helppoa. Missään nimessä ei kannata säätää vaikeusastetta helpoimmalle, vaan opetella miten se taistelu toimii nii on todella antoisaa mätkiä mörköjä palasiksi.
Jospa se on se , että aina aluksi toivotaan jotain uutta lähestymistapaa ettei kaikki ole aina samaa copy pasteä muista genren peleistä ja sitten kun niin tehdäänkiin oikeasti niin ihmetellään miksi iskut ja puolustus ei toimikkaan samalla lailla kuin ennenkin js napitkin ihan vääräasä paikassa ;)

Varmaan itsekkin hukassa tuon kanssa alussa mut kannattaa varmaan antaa mahdollisuus tuolle uudelle.

Kovastihan tuota päivitetään koko aika ja patchejä tippuu... Mielestäni suurin itku on ollut tän pelin kanssa juuri tuosta taistelusta.
 
Helpolle vaan niin alkaa tuntua peliltä eikä vääntämiseltä.. Ehkä jos tallennuspisteet olisi huomattavasti tiheämmässä niin voisi ajatella opettelevansa hiukan paremmin taistelemaan mutta ei näillä checkpointeilla..
 
8 tuntia alla ja mediumilla mennään. Olen ihmetellyt tätä tallennuspistekeskustelua, sillä mielestäni pelissähän on tallennuspisteitä ripoteltu erittäin anteliaasti. En muista sellaista tilannetta lainkaan, että kuolema olisi ärsyttänyt lainkaan tallennuspisteiden takia. Aina ennen lainkaan isompaa mähinää (useita vihollisia kerralla) tuntuu olevan tallennuspiste, jolloin tilanteen on päässyt ottamaan heti uusiksi tarvittaessa. 1-2 yhtäaikaista vihollista sitten mitä peli heittää yleensä kerrallaan ei pitäisi olla ongelma, kun niitä on melko helppoa viskellä pitkin seiniä, joista löytyy epäilyttävän paljon kätevästi sijoiteltua piikkejä. Kun tämä käy tylsäksi, niin poimii vaikka sirkkelinterän ja viskoo semmoisella jalkoihin ja polkaisee sitten päähän. Ammuksiakin on jäänyt sen verran yli, että olen niitä joutunut välillä myymään.

No tämä nyt vain oma kokemus pelistä. Esimerkiksi parjattua meleetä en ole edes aktiivisesti käyttänyt ensimmäisen 3h jälkeen eikä sitä ole mielestäni edes erityisemmin vaadittu.
 
On siellä niitä sivureittejä joista saa loottia ja paluumatkalla tms sitten vihuja tunkee niin eipä se ole tallentanut tuossa välissä joten kuolon tullessa loottireissu uudestaan.. ja joskus päälle vielä kauppakoneessa pitää ostotkin tehdä uudestaan.
 
Emäntä illan töissä, niin nyt aika vetästä tämä läpi. Laitan sen jälkeen vielä oman mielipiteeni lopullisesta mielipiteestä.
 
Jälkeen kerran vaikuttaa siltä että on järkevää odottaa muutamaa päivitystä ennen pelin aloittamista, tuo tuntuu olevan valitettavasti nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus.

Tässä on lähdetty muuttamaan jopa animaatioiden kestoa, joten kyse ei ole mistään pienistä muutoksista.
 
Yöllä tosiaan meni läpi ja jäi kyllä hyvä maku pelistä.
Tarina ihan perus ok, missään kohtaa ei tullut kyllästymistä ja taistelusta tykkäsin itse kovasti. Kun tosiaan oppii miten se väistely toimii, niin se on erittäinkin helppoa, inventory oli jatkuvasti täynnä ammuksia yms. ja aina kun kauppapaikalle pääsi niin myin koko invin aina tyhjäksi. Itse melkein heti päivitin meleen damagen maksimiin joka ehkä myös vaikutti siihen, että ei taisteluissa enää ollut ongelmia. Myös jos monta vihollista kimpussa samaan aikaan, niin ei kuitenkaan niistä käy kuin yksi kerralla päälle ja yleensä se oli se mitä kohti kamera osoitti. Eli tuon takia tuo taistelu ei ole vaikeaa vaikka olisi monta vihollista samaan aikaan. Mutta tärkeää, että sen taistelun oikeasti opettelee, muuten pelistä ei voikkaan tykätä. Kovasti odotan tulevia lisäreitä!
 
Pystyn pelaamaan vain vähän kerrallaan johtuen näistä perhe velvotteista, joten vielä matkalla.
Nyt tuli kolmas kohtaaminen ton kaksipäisen muthafukkerin kanssa ja huomenna jatketaan taas.

Jos tää ei jotenkin strategisesti muutu loppua kohden, niin mulle tää on GOTY.
 
Sepä meni just läpi... ihan ok kokemus, hienot grafiikat, tarinan tynkää, pelattavuus ok mutta eipä tässä oikein wow efektiä tullut missään kohdassa, meininki ei kohonnut niin sanotusti. Taistelu ja mättö oli semmoista samaa koko ajan kuitenkin. Mikään taistelutyyli ei oikein kohonnut että jee, tämä siistiä, tunnen olevani kunkku.. semmonen 7/10, jaksoi läpi vetää helpommalla tasolla, ei tullut vastaan äärimmäisiä turhaantumisia.
 
Ylös Bottom