Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Elder Scrolls V: Skyrim

Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Pääseekö TÄYSIN nobo RPG pelaaja kiinni tähän peliin? Vai onko parempi vain jättää peli hyllyyn? :D Kovasti kiinnostaisi hommata, mutta jos on aloittelijalle liian vaikea/hankala niin taidan suosiolla unohtaa. Kertokaahan hyvät kanssapelaajat, ja varsinkin sellaiset kenelle Skyrim on ensimmäinen Elder Scrolls peli. :)

Skyrim on ensimmäinen Elder Scrolls peli, jota olen pelannut. Ensimmäiset 2-3h oli aikamoista palloilua ja häröilyä ympäriinsä, eikä taistelutkaan menneet kovin putkeen. Mutta alkukankeuden jälkeen koko systeemi aukeni ja peli maistuu todella mehukkaalta. Pidän erityisesti siitä, että taidot kehittyy sitä mukaa kun niitä käyttää. Maisemat ovat eri hienoja ja muutamalle korkeammalle paikalle kiivettyäni ja katseltuani ympärilleni on leuka melkein lattiassa. Myös eri keskustelujen sivusta seuraaminen on todella mielenkiintoista ja NPC:den dialogi on rikasta. Tehtäviä myös saa tehdä omassa rauhassa ja järjestyksessä, josta minulta lisäplus-piste.

Harmittaa vain kun:
...lohikäärme piti tappaa. Tässä ei taida olla kuitenkaan sellaista mahdollisuutta, että lohikäärmeiden kanssa saisi kaveerattua kun kerran Dragonborn ollaan?
(Spoilereiden sisällä kysymys enemmän pelanneille)

Mikäli avoin fantasiamaailma kiinnostaa niin ota ihmeessä peli hyllystä ja varaa pari tuntia maailmaan sisään pääsemiseen. Sen jälkeen taivas aukeaa!
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Missä vaiheessa talon saa ostettua? Itse en ole törmännyt tähän mahdollisuuteen.

Dragonsreachin (eli Whiterunin vieressä olevan paikan) jaarlin luottamusmies on Proventus Avenicci. Jampalle jonkun aikaa hommia tehtyään saa mahdollisuuden ostaa Whiterunista kodin 5000 kultarahalla.

---

Tappi pystyssä fiilistellen pääsin juuri maagien oppilaitokseen sisään. Dragon Age aloitti hinkuni pelata velhoilla, ja se näemmä onnistuu hienosti Skyrimissäkin.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Ensimmäiset tunnit takana ja tässä vähän omia ensifiiliksiä. Graffat näytti aluksi vähän karuilta, mutta ei mitenkään huonoilta. Alussa joutui vähän turhankin pitkää odottaa, että pääsee luomaan sitä omaa hahmoa. Varsinkin kun itse en ole tämän tyylisiä pelejä juurikaan pelannut, niin hahmoluokista ja omasta pelityylistä ei ollut mitään havaintoa. Ei tekisi mieli hirveän montaa kertaa aloittaa peli alusta, koska esim ekan tunnin aikana se oma hahmoluokka ei tunnu oikealta. Tämän takia olisi toivonut, että esim manuaalissa olisi ollut vähän pidemmät hahmoesittelyt mitä hahmon luontivaiheessa oli.
Vaikeustasoa en lähtenyt muuttamaan ja välillä turpaa tullu ihan huolella. Eläimiä ja ökkömönkiäisiä tuntuu löytyvän ja onneksi välillä pääsee mätkimään ihmistä muistuttavia olentojakin. Hahmon kehitys on myös aluksi vähän sekava, löytyy vaikka mitä skillejä tähtikartassa ja näistä pitäisi osata valita heti fiksusti. Varmasti pelatessa oppii, mutta alussa tuntuu tulevan ehkä pikkusen liian vähän lisätietoja toiminnoista. (Itse en tykkää turhasta valikoissa seikkailusta, vaan haluaisin käyttää peliaikaani tuossa maailmassa seikkailessa)

Kuitenkin peli tuntuu oikein makealta ja täytyy toivoa, että näin alussa ei tee mitään kriittistä virhettä.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Täähän on pirun kiva peli. Lisäks tässä tapahtuu jänniä asioita.

Olin Riverwoodissa ostamassa itelle cure disease potionia. Ostin potionit ja lähin ulos kaupasta. Kaupan ulkopuolella sit ihmettelin miks ihmiset alko huutamaan kaikenlaista. Sit vartija käskee ihmisten mennä sisälle. Katoin taivaalle: Kiva lohikäärmehän se vaan siellä lentelee. Siinä sitten alkoi urheat soturit tätä lohista tappamaan. Saatiin se vihdoin alas, mutta kylän vieressä olevassa joessa kellui tän pienen kylän blacksmith, Alvar. Kukas nyt näitä hommia hoitelee? Otin pikku paholaisena tän tyypin avaimet. :D


R.I.P Alvar. :(

Koitin vielä samaa kohtaa uudestaan, mutta siinä hän ei kuollut. Ihan kiva kun tämmösiäkin sattuu.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Tykkään siitä et täs ei heti pääse samoilemaan ympäri maailmaa samalla tavalla kuin oblissa oli, eli fast travelina mihin tahansa isompaan kaupunkiin halusi. Tuo mukavaa seikkaiun tuntua kun esim. sain juuri yhden tehtävän maagien killassa ja nyt pitää trekkailla toiselle puolelle Skyrimia :D Ei mitää, matkaan vaan. Siinä tulee taatusti miljoona ja yks eri paikkaa jossa tulee sellanen fiilis että "uuh tonne on pakko mennä!"

Auke, sun kysymykseen liittyen:

En ite ole vielä niin pitkälle mutta yhdessä haastattelussa Todd Howard mainitsi että tietyssä vaiheessa peliä voit ystävystyä lohikäärmeen kanssa ja kutsua tään tietyllä huudolla apuun taisteluun
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Loistavaa! Peli alkoi toisena pelipäivänä tuntua vain entistäkin paremmalta ja mielenkiintoisemmalta aina siihen saakka, kun vastaan tuli ainakin tähän mennessä ylitsepääsemätön bugi.

Ongelma liittyy erään pääjuonen tehtävän loppuun, jossa erään vuoren huipulla asuville henkilöille eräästä paikasta haettu eräs esine pitää palauttaa näille henkilöille.
Palautettuani torven Arngeir pyytää seuraamaan häntä sisään, mutta eihän se siitä mihinkään liiku. Seisoo vain paikoillaan ja pyytää menemään sisään. Sisällä meneminen ei auta, sillä tämän Arngeirinkin pitäisi tulla sinne mukaan, mutta eipähän tule. Pari kertaa olen aikasemman tallennuksen ladannut ja yrittänyt uudestaan. Lisäksi olen odotellut kunnon tovin ja puhunut jatkuvasti tälle tyypille, mutta mitään ei tapahdu. Jumissa ollaan ja pahasti.

Edit: Pääsin jatkamaan, mutta melko oudolla tavalla.

Menin sulkemaan Arngeirin lähettyvillä olevan portin, jonka läpi piti aikaisemmassa tehtävässä ehtiä menemään. Tämän jälkeen Arngeir sitten kommentoi jotain samaa kuin silloin aikoinaan siinä portin läpäisyn vaativassa tehtävässä, minkä jälkeen hän vihdoin lähti kävelemään kohti rakennusta, kuten pitikin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Kyllähän se nyt vain näin pääsi käymään, että peli liimautui sieltä kaupasta mukaani. Usean tunnin pelaamisen jälkeen oli vaikea lopettaa, sillä peliä on suorastaan pakko pelata. Dark elf iivol magena mennään. Lisää->
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Peliä pitemmälle pelanneille:

Miten te olette järkeilleet ne kohdat, jossa pitää pyörittää kolmea rengasta ovessa joissa on symboleita? Sitten laitetaan Claw paikalleen ja ovi aukeaa. Ekan sain jotenkin järkeiltyä seinällä olevista kuvista, jos ne edes asiaan liittyvät :D... Nyt olen toisessa paikassa, jossa on samantapainen puzzle. Tälläkertaa symboleita on lohikäärme, haukka ja susi. En haluaisi vain randomilla pyöritellä noita paikalleen vaan älytä, että miten nuo on tarkoitus ratkoa.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Peliä pitemmälle pelanneille:

Miten te olette järkeilleet ne kohdat, jossa pitää pyörittää kolmea rengasta ovessa joissa on symboleita? Sitten laitetaan Claw paikalleen ja ovi aukeaa. Ekan sain jotenkin järkeiltyä seinällä olevista kuvista, jos ne edes asiaan liittyvät :D... Nyt olen toisessa paikassa, jossa on samantapainen puzzle. Tälläkertaa symboleita on lohikäärme, haukka ja susi. En haluaisi vain randomilla pyöritellä noita paikalleen vaan älytä, että miten nuo on tarkoitus ratkoa.

Laita ylimpään se karhu, keskelle se jolla on siivet ja alin on pöllö ja sitten.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Laita ylimpään se karhu, keskelle se jolla on siivet ja alin on pöllö ja sitten.

Tuon olin jo tosiaan ratkaissut. Kiitos silti. :).. Mutta älysin just miten nuo ratkaistaan. Pitää tutkia sitä clawia ja zoomata siihen, siitä näkee missä järjestyksessä symboleiden pitää olla.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Teen tässä taikurien collegessa tehtäviä, mutta nyt tuli ongelma vastaan:

Pitäisi mennä moikkaamaan Augur of Dunlainia Middeniin, joka on collegen alapuolella. Olen kuitenkin juossut collegen moneen kertaan ympäri ja käynyt jopa sen vuoren läpi jonka päällä college on, eikä mitään. Onko joku selvittänyt tätä?
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Hömmm. Avokki tuli kotiin tänään ja kysyi, että mitä pelikello näyttää. Minäpä siihen, että eihän se nyt vielä niin paljon! Oho, 28 tuntia :eek: Nyt varmaan jossain 30 tunnin kohdalla jo. Miten tässä nyt näin pääsi käymään... Ja pääjuonessa ei pitkälle olla vielä päästy. Tällaiset pelit ovat sinänsä täydellisiä minulle, koska tykkään tutkia joka ikisen nurkkauksen. Tällaiset pelit taas eivät sovellu minulle, koska tykkään tutkia joka ikisen nurkkauksen.

Pääsin viimein varkaiden kiltaan! Ja Dark Brotherhoodkin on auennut, jahka sinne jaksaa lähteä. Oma koti löytyy myös ja siellä onkin jo arkku täynnä tavaraa, jota ei missään nimessä voi myydä, ei sitä tiedä, mihin niitä tulee vielä tarvitsemaan. Leveleitä taisi juuri tulla se 20 täyteen. Äsken taisi myös selvitä, kuinka pelissä pääsee
naimisiin
, joten sitä pitänee alkaa myös katsella.

On tässä pelissä kyllä tekemistä! Aina, kun menee uuteen paikkaan, näkyy vähän matkan päässä uusi paikka, jonne pitää mennä. Ja siellä taas uuteen paikkaan ja taas ja kohta onkin koko pohjoinen tutkittu suurinpiirtein. Lisäksi uusia ihmisiä tulee koko ajan vastaan, joita suostun auttamaan. Avoinna olevia tehtäviä on auki jo kymmeniä, jossain välissä ne olisi kai tarkoitus tehdäkin. Kun yhden tehtävän saa tehtyä, tulee muutama lisää. Lohikäärmeitäkin
näkyy vähän väliä taivaalla, yhdessä vaiheessa niitä pyöri kaksikin samaan aikaan, joten menin urheasti piiloon. Hauskaa, kuinka ensin kuuluu huuto kaukaisuudessa, sitten alkaa maa järistä ja yhtäkkiä siellä ylhäällä lenteleekin jo lohikäärme.

Pelissä on todella hyvä, kuinka uudet paikat täytyy löytää, ennen kuin niihin voi pikamatkustaa. Myös taitojen kehittäminen on hauskaa, saa vähän miettiäkin, että mihinhän sitä sitten käyttäisi pisteensä. Naurettavaa tosin tämä hiippaileminen. Saatan mennä suht valoisassakin tilassa parin metrin päästä henkilöstä, eikä tämä tajua, kun olen niin ovela. Ja jos tajuaakin, äkkiä johonkin seinän viereen, niin hän kuvittelee kuulleensa omia :p

Äh, kun pitää mennä nukkumaankin välillä :D
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Noniin. Nyt on jotain 10-15 tuntia pelattu ja hyvältä vaikuttaa. En ole vielä kovin pitkälle päässyt kun on niin paljon tutkittavaa ja tehtävää, mutta pikkuhiljaa alkaa avartua tuo peli. Olen nyt kokeillut ja aion pelata käyttämättä kertaakaan fast travelia (lukuunottamatta näitä hevoskärryjä jolta voi ostaa kyydin. Suosittelen muuten kaikille!) koska oblivionissa se fast travel toiminto jotenkin pilasi pelikokemukseni ensimmäisellä kerralla kun maailma tuntui niin pieneltä vaikka olikin todella iso. Skyrimin maailma tuntuu vieläkin isommalta kun on vuoret tukkimassa suorat reitit ja pitää kiertää pitkiä matkoja.
Olen miettinyt että saisiko pelin mielenkiintoisammaksi vielä jos laittaisi vaikeustason huippuunsa, niin pitäisi taisteluissakin oikeasti yrittää. Olen kuitenkin saanut sillä vakiovaikeustasollakin turpiin jo useamman kerran, että ehkä sitten joskus voi yrittää tehdä oikein HC hahmon, niin ehkä tämä ensimmäinen pelikerta on hyvä vetää ihan perus asetuksilla.

En ole löytänyt vielä oikein kunnon kauppiaita, joilla olisi kunnolla rahaa, että voisin myydä kaikki saaliini pois. Olen käynyt vasta kahdessa suuremmassa kaupungissa, Whiterunissa ja Windhelmissä, josta kummastakaan en löytänyt kauppiasta jolla olisi tarpeeksi rahaa. Nyt olen matkalla Rifteniin, saa nähdä mitä sieltä löytyy, jos edes pääsen sinne asti, kun periaatteesta menen apostolinkyydillä aina ensiksi uusiin kaupunkeihin ja sen jälkeen voi käyttää hevoskärrykyytejä.

Tietääkö muuten joku miten kauppiaitten rahat palautuvat. Tarkoitan siis jos myyt tavaraa niin että kauppiaalta loppuu rahat, niin miten nopeasti hän saa lisää rahaa?

On muuten tullut joku pakkomielle kerätä kirjoja heti pelin alusta. En ole vielä yhtäkään kirjaa myynyt jonka olen löytänyt, vaan vien ne aina Breezehomeen Whiterunissa. Tarkoitus olisi kerätä kaikkia pelin kirjoja ainakin se 1 kappale, tai ainakin yrittää :p. Muutenkin alkaa kaikenlaista roinaa kerääntymään sinne kämppääni.

Juttua vielä riittäisi pelistä, mutta pitää lähteä viettämään isänpäivää. Hyvää isänpäivää kaikille isille! Itselle tämä on ensimmäinen isänpäivä isänä :D
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Teen tässä taikurien collegessa tehtäviä, mutta nyt tuli ongelma vastaan:

Pitäisi mennä moikkaamaan Augur of Dunlainia Middeniin, joka on collegen alapuolella. Olen kuitenkin juossut collegen moneen kertaan ympäri ja käynyt jopa sen vuoren läpi jonka päällä college on, eikä mitään. Onko joku selvittänyt tätä?

Vinkki: Laita se tehtävä aktiiviseksi niin et voi eksyä.

Mutta helpotus sun kysymykseen:

Sun pitää mennä kellariin, Middeniin ja siellä etsiä se Augur, mut tosiaan, laita aina ne tehtävät aktiiviseksi, helpottaa elämää.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Nyt on saatu taas muutama tunti lisää pelikelloon ja peli vaan paranee. Hahmona level 7 Nord, two handed aseilla ja heavy armorilla ryyditettynä. Vaikeustasona adept. Perus sudet, ravut, bandiitit yms. kaatuu helposti, mutta jätit, trollit, karhut ja muut isommat möröt ovat jo toinen juttu. Pari pusua poskelle ja se on morjens. Äsken ylitin vuoristoa suorittaessani erästä questia ja ensitöikseni törmään vuorenhuipulla lohikäärmeeseen. Kaikki mahdolliset potionit käytettynä ja henkitoreissani sain tuon lohharin kaadettua. Jatkan matkaa vuorenrinnettä alas ja tulen hylättyyn linnakkeeseen. Katselen ympärilleni ja ihastelen maisemia, kunnes 3 Ice trollia hyökkää kimppuun. Yhdenkin tuollaisen kanssa olen liemessä, joten ei muuta kuin jalat alle ja hitonmoista vauhtia vuorta alas karkuun. Aivan mahtavaa. Koko ajan saa olla pelko persiissä tuolla metsissä ja vuorilla samoillessa.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Pakko kyllä nostaa hattua Bethesdalle kun ovat onnistuneet luomaan ihan uskomattoman hienon näköisiä luolia ja alueita. Mulla oikeasti putos leuka lattiaan kun onnistuin eksymään yhteen paikkaan, laitan sen nyt spoilereihin mutta en kerro mistä se löytyy, tai mistä kaikkialta sinne pääsee, nimen voin kertoa mutta ei siitä hirveästi iloa ole paikan löytymisen suhteen :)

Eli paikan nimi on Blackreach, ilmeeni oli oikeasti tälläinen :eek: kun sinne eksyin. Siis se on aivan massiivisen tuntuinen luolasto, katsoin ylös ja luulin näkeväni tähtitaivaan mutta ei, luolan katossa on ihan sikana jotain jalokiviä sun muuta jotka loistavat kuin tähtitaivas. Ympärillä levittäytyy näkymä valtavaan luolaan jossa kaukaisuudessa hehkuu jotain mystisiä Dweomer raunioita outoine maagisine palloineen, wierd! Kasvillisuus koostuu jättimäisistä sienistä jotka heiluvat tyynesti valaisten luolastoa, luulin ensin että ne olis ollu niitä Morrowindista tuttuja lentäviä meduusoja, niin isoja ne on! Sitten se taustamusiikki mikä siellä soi antaa tunteen että olet oikeasti kuin jossain vieraalla planeetalla, mahtavaa!

Ei sitä oikein pysty kuvailemaan se on ihan helvetin hienon näköine paikka. Antiikkisia leveitä teitä, joissa jätit partioi, onneks ne ei ole iha heti vihamielisiä mutta jos meet liian lähelle niin ne kyllä suuttuvat. Hirveän pitkälle en pystynyt menemään kun sain pataani, joten sinne on pakko mennä uudestaan vähän myöhemmin. Se alue on ilmeisesti oikeasti valtava, ihan kuin uusi maailma Skyrimin päällä. Siellä tuntuu olevan myös jonkinverran raunioita joita voi tutkia, mutta harmi kun ne eivät rekisteröidy kompassiin. Eksymisen vaara on siis melko suuri mutta eipä se haittaa :D

Siihen paikkaan liittyy myös ainakin muutamat tehtävät, toisen sain maan päältä muualta, ja toisen löysin itse Blackreachistä ja en edes ehtinyt tutkia paljon kun tuon sain. Voin vain kuvitella mitä kaikkea sieltä löytyy kun pääsee syvemmälle
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

itseänikin hieman harmittaa tuo hahmon kehityksen tietämättömyys ja toivonkin, että pelin loppupuolella nuo viholliset kuitenkin jollain tavalla kellistyy. Itse otin Nordin jolla on light armori ja destruction mage ja kaksikätisellä vasaralla niittaa porukkaa. Jostain syystä jäi sittenkin ne dual wield tikarit kirjahyllyn päälle. Aikaisemmin kilvellä ja kirveellä olin päästellyt menemään, mutta nekin jäin jonnekin luolaan.

Mitenkäs tuossa, kun ottaa block perkin, niin se ilmeisesti vaikuttaa vain ja ainoastaan, jos sulla on kilpi käytössä? Pitääkö paikkansa. Itse olisinko huomannut, että jos suojaudut tuolla kaksikätisellä vasaralla, niin ainoastaan light armorin taso nousee?

On kyllä mukava sumuttaa vihollisia tulilieskooilla tai palleroilla ja sen jälkeen aloitat vasaralla heilumisen. Trollin perkuleet vaan ei paljoa välitä, kun ne generoi koko ajan lisää helttiä.


"It has been confirmed that blocking is impossible while dual wielding weapons, or having a weapon in one hand and a spell in the other"

http://elderscrolls.wikia.com/wiki/The_Elder_Scrolls_V:_Skyrim
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

...Aivan mahtavaa. Koko ajan saa olla pelko persiissä tuolla metsissä ja vuorilla samoillessa.

Tässä kans ollaan paranneltu oblivionista: maailma tuntuu paljon vaarallisemmalta ja realistisemmalta. Sudet (ja joskus muutkin eläimet ja otukset) kulkevat useimmiten pienissä ryhmissä , karhut saattavat jättää hyökkäämättä yms yms. Lisäksi maailmassa liikkuminen ei tunnu läheskään yhtä selvältä kuin oblivionissa. Joskus tuntuu että pitää määränpäähän päästäkseen kiertää oikeasti paljon, koska ei sitä eteentullutta vuorta joka kohdasta noin vain ylitetä. Jotkut kohtaamiset pakottavat myös miettimään uusia reittejä, sillä useampaa ice trollia tai wraithia vastaan ei tee mieli taistella ainakaan tässä vaiheessa omaa kehitystä. Kaikista hurjin oli kuitenkin kun...

... kun kohtasin vuoristossa kulkiessa lohikäärmeen ja vähän aikaa sitä vastaan taistellessa hudissa alkoi näkymään lisää punaisia pisteitä, ja yhtäkkiä huomasinkin, että kannoilla on kaksi ice wraithia kiusaamassa. Alkoi olla kaikki avut vähissä, joten päätin suunnata lähintää kylää kohti (winterhold) apuvoimien toivossa. Matkalla kohtasin onneksi kaksi maagien killan jäsentä, jotka sitten avustivat wraithien tappamisessa. Loppu siitä olikin sitten pala kakkua ja lohikäärme teurastettiin komeiden scriptattujen animaatioiden saattelemana.


btw kenestä tuntuu että tässä pelissä ei tarvitse etsiä rahaa, vaan se tulee sinun luokse.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Älkää lukeko jos ette oo tehny tehtävää nimeltä "Trancending the mundane"

ootteko keksiny mihin sitä tornista löytynyttä Elder Scrollsia vois käyttää? liittyy varmaan johonkin tehtävään. ite kun yritän lukea sitä niin hahmo saa sätkyn ja sen käärön kuva palaa hienosti ruutuun kiinni :D

Muistakaahan muute lukea se Oghma Infinatum sen jälkeen kun se portaali on puhunu teille, saatte ihan hillittömät skilliboonukset
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Nyt taisin sairastua johonkin. Kaikki sanovat, että ollaan sairaan näköisiä ja statuksessa näkyy, että diseases contrated 1. Millä tavalla pystyy tunnistamaan sairaudet ja parantua?
 
Ylös Bottom