Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]
Peli alkoi ja ensimmäisenä positiivisena puolena grafiikka häikäisi, sehän on oikein hienon näköistä konsoleillakin!
Tein omasta Jackson-hahmostani kunnon gladiator-tyylisen Russell Crowen - tosin hiukset laitoin ihan erilaisiksi, jotten apinoisi aivan koko ulkonäköä suoraan. Kunnon likanen risupartanaama, jossa eläimen tassun seuraukset naamavärkissä. Lihakset lähes "täysillä" pelin slaidereista muokattuna, vähän Conan-lookkia hahmolle. Ja näin, kolmen vartin mittainen prosessi on valmis ja olen tyytyväinen Imperial-rotua edustavaan hahmooni. Ei kun pelaamaan...
Hienon alun kärryajelun jälkeen se Bethesdan pelien kankeus tuli taas esille: piti seurata tätä yhtä tyyppiä paetakseen sieltä alkumestasta ja tämä pysähteli vähän väliä odottamaan minua, vaikka olin koko ajan aivan persiissä kiinni. Ja joka kerta piti vielä oikein kääntyä minuun päin ja sama 180 asteen käännös hitaasti vielä, kun huomasi että olin jo siinä aivan perässä tulossa. Toivottavasti tällaisa seuraamistehtäviä ei tule useampia pelin aikana vastaan, tuo tekoäly ei nimittäin loista mitenkään.
Vaikka kehuinkin grafiikkaa, harmillisesti myöhemmin tuli vastaan myös todella epätarkkoja tekstuureja, esim. tienviitoista ei meinannut saada selvää ja erään tornin huipulla oli lumitekstuurit vähän "venyneet". Muitakin bugeja tulluta vastaan. Ainakin uskon tämän olevan bugi: semmonen kolmemetrinen örmy suuttui kun ammuin jousella silmään, tämähän lähti tulemaan minua kohti ja harppoi pitkillä jaloillaan minut kiinni alta aikayksikön. Yksi lyönti nuijalla ja lennän noin 50 metrin korkeuteen taivaalle suoraan ylöspäin. Näin kävi kahdesti ladatessani tallennuksen välissä. Bugi, vai pelintekijöiden typerä idea?
Seikkaleminenhan on tässä pelissä parasta. Alun metsikköön päästessä pelihahmon mukana kulkenut tyyppi ehdotti, että jakaudutaan erilleen ja tavataan samassa kaupungissa myöhemmin. Noh, peli oli näköjään ottanut myös sen seikan huomioon, että jatkaa vain tyypin perässä, sillä dialogia tuli edelleen hahmojen välillä, tämä "opas" esitteli Skyrimin maisemia ja kertoi juttuja itsestään. Hauska pikku yksityiskohta. Maisemat on upeita: lumiset metsiköt täynnä hirviä ja susia, puro virtaa vieressä kauniisti ja poutapäivä valaisee synkeähköä Skyrimin aluetta.
Muutaman päätehtävän kerkesin tehdä. Koska pelissä ei ole minkäänlaista Fallout-tyylistä karma-systeemiä, päätin pelata "lievästi pahana", ajoittain tehden hyvääkin. Esimerkiksi sepän talosta varastin heti parhaat armorit (käytin YouTubesta tuttua "kattilatekniikkaa"), ja vaikka talon isäntä kehotti ottamaan kaikkea tarvitsemaansa kohtuudella, niin otin suunnilleen jokaisen leivänmurun tältä keskiluokan perheeltä. >

Matka jatkui reppu täynnä viiniä, omenia ja leipiä, päälläni oli vihdoin nyt myös kunnon suojavarusteet ja aseitakin oli vaikka millä mitalla. Suuntasin jonkun sortin hallitsijan puheille päätehtävän merkeissä ja heti porteista astuessani ensimmäinen vastaantuleva vartija tokaisi "Hey, I know you...". Sepän perhe oli ilmeisesti ilmoittanut varkaudesta eteenpäin tai sitten syynä oli matkan varrelta laittomasti anastamani hevonen. No, tilanteesta selvittiin pakenemalla, eivät viitsineet edes perään lähteä.
Kyseisen tehtävän jälkeen lähdin seikkailemaan johonkin luolastoon ja tällöin oli aika tallentaa. Hieno peli, tämän parissa tulee kyllä vietettyä tunti jos toinenkin. Harmittavana seikkana mainittakoon jatkuvat jäätymiset ja "osittain jäätymiset". Esimerkiksi tuon ympyrä-valikon avatessa peli jumiutuu yleensä kymmeneksi sekunniksi ennen kuin saa liikuttaa mitään kursoriat tms. Kerran ei auttanut 20 sekunttiakaan, joten piti sammuttaa koko peli...