Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Elder Scrolls V: Skyrim

Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Ihan mielenkiinnosta kysyn tätä:
Lausutteko pelin nimen Skyrim niin kuin se olisi englanniksi Taivasrengas eli "skairim"? Vai niin että se olisi joku vieraskielinen paikannimi eli "skyrim"?

Englantilaisittain, kuulostaa omaan korvaan niin paljon paremmalta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Ihan mielenkiinnosta kysyn tätä:
Lausutteko pelin nimen Skyrim niin kuin se olisi englanniksi Taivasrengas eli "skairim"? Vai niin että se olisi joku vieraskielinen paikannimi eli "skyrim"?
Perinteiseen suomijunttimaiseen tapaan "skyrim" :D
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Ihan mielenkiinnosta kysyn tätä:
Lausutteko pelin nimen Skyrim niin kuin se olisi englanniksi Taivasrengas eli "skairim"? Vai niin että se olisi joku vieraskielinen paikannimi eli "skyrim"?
Oikea lausumistapa on tuo "Skairim", sillä niin se pelissäkin lausutaan.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Osaako joku neuvoa, että mistä löydän Falkreathin hevoskärrymiehen (horse carriage) jolla voin siis "fast travellata" isojen kaupunkien välissä. En millään löytänyt sitä kun kävelin sinne ja piti päästä käymään Whiterunissa, enkä periaatteesta voi käyttää fast travelia kartan kautta. Joten ei auttanut kuin lähteä kävelemään pois sieltä kun ei sitä hevoskärryä löytynyt... Pitää kokeilla jos sinne Falkreathiin voi edes mennä niillä hevoskärryillä. Luulisi että jos sinne voi mennä, niin sieltä myös pääsisi pois. Mutta kertokaa ihmeessä jos löydätte ne sieltä. Itse lähden nyt yöksi töihin, niin en ehdi mennä etsiskelemään. Pitää huomenna katsoa tarkemmin.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

argh... pitiki lähtee seikkailee jonnekkin luolaan. Nyt kohdassa, jos ei taakse päin pääse ja edessa päin on kolme ökkömökköä joille häviin. Pitää viel yrittää keksiä jotain vähän enemmän puolustavaa tapaa edetä ja jos se ei auta ni vaikeusastetta vähän alemmaksi hetkellisesti.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Peli alkoi ja ensimmäisenä positiivisena puolena grafiikka häikäisi, sehän on oikein hienon näköistä konsoleillakin!

Tein omasta Jackson-hahmostani kunnon gladiator-tyylisen Russell Crowen - tosin hiukset laitoin ihan erilaisiksi, jotten apinoisi aivan koko ulkonäköä suoraan. Kunnon likanen risupartanaama, jossa eläimen tassun seuraukset naamavärkissä. Lihakset lähes "täysillä" pelin slaidereista muokattuna, vähän Conan-lookkia hahmolle. Ja näin, kolmen vartin mittainen prosessi on valmis ja olen tyytyväinen Imperial-rotua edustavaan hahmooni. Ei kun pelaamaan...

Hienon alun kärryajelun jälkeen se Bethesdan pelien kankeus tuli taas esille: piti seurata tätä yhtä tyyppiä paetakseen sieltä alkumestasta ja tämä pysähteli vähän väliä odottamaan minua, vaikka olin koko ajan aivan persiissä kiinni. Ja joka kerta piti vielä oikein kääntyä minuun päin ja sama 180 asteen käännös hitaasti vielä, kun huomasi että olin jo siinä aivan perässä tulossa. Toivottavasti tällaisa seuraamistehtäviä ei tule useampia pelin aikana vastaan, tuo tekoäly ei nimittäin loista mitenkään.

Vaikka kehuinkin grafiikkaa, harmillisesti myöhemmin tuli vastaan myös todella epätarkkoja tekstuureja, esim. tienviitoista ei meinannut saada selvää ja erään tornin huipulla oli lumitekstuurit vähän "venyneet". Muitakin bugeja tulluta vastaan. Ainakin uskon tämän olevan bugi: semmonen kolmemetrinen örmy suuttui kun ammuin jousella silmään, tämähän lähti tulemaan minua kohti ja harppoi pitkillä jaloillaan minut kiinni alta aikayksikön. Yksi lyönti nuijalla ja lennän noin 50 metrin korkeuteen taivaalle suoraan ylöspäin. Näin kävi kahdesti ladatessani tallennuksen välissä. Bugi, vai pelintekijöiden typerä idea? :D

Seikkaleminenhan on tässä pelissä parasta. Alun metsikköön päästessä pelihahmon mukana kulkenut tyyppi ehdotti, että jakaudutaan erilleen ja tavataan samassa kaupungissa myöhemmin. Noh, peli oli näköjään ottanut myös sen seikan huomioon, että jatkaa vain tyypin perässä, sillä dialogia tuli edelleen hahmojen välillä, tämä "opas" esitteli Skyrimin maisemia ja kertoi juttuja itsestään. Hauska pikku yksityiskohta. Maisemat on upeita: lumiset metsiköt täynnä hirviä ja susia, puro virtaa vieressä kauniisti ja poutapäivä valaisee synkeähköä Skyrimin aluetta.

Muutaman päätehtävän kerkesin tehdä. Koska pelissä ei ole minkäänlaista Fallout-tyylistä karma-systeemiä, päätin pelata "lievästi pahana", ajoittain tehden hyvääkin. Esimerkiksi sepän talosta varastin heti parhaat armorit (käytin YouTubesta tuttua "kattilatekniikkaa"), ja vaikka talon isäntä kehotti ottamaan kaikkea tarvitsemaansa kohtuudella, niin otin suunnilleen jokaisen leivänmurun tältä keskiluokan perheeltä. >:D Matka jatkui reppu täynnä viiniä, omenia ja leipiä, päälläni oli vihdoin nyt myös kunnon suojavarusteet ja aseitakin oli vaikka millä mitalla. Suuntasin jonkun sortin hallitsijan puheille päätehtävän merkeissä ja heti porteista astuessani ensimmäinen vastaantuleva vartija tokaisi "Hey, I know you...". Sepän perhe oli ilmeisesti ilmoittanut varkaudesta eteenpäin tai sitten syynä oli matkan varrelta laittomasti anastamani hevonen. No, tilanteesta selvittiin pakenemalla, eivät viitsineet edes perään lähteä.

Kyseisen tehtävän jälkeen lähdin seikkailemaan johonkin luolastoon ja tällöin oli aika tallentaa. Hieno peli, tämän parissa tulee kyllä vietettyä tunti jos toinenkin. Harmittavana seikkana mainittakoon jatkuvat jäätymiset ja "osittain jäätymiset". Esimerkiksi tuon ympyrä-valikon avatessa peli jumiutuu yleensä kymmeneksi sekunniksi ennen kuin saa liikuttaa mitään kursoriat tms. Kerran ei auttanut 20 sekunttiakaan, joten piti sammuttaa koko peli...
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Ihan mielenkiinnosta kysyn tätä:
Lausutteko pelin nimen Skyrim niin kuin se olisi englanniksi Taivasrengas eli "skairim"? Vai niin että se olisi joku vieraskielinen paikannimi eli "skyrim"?
Itsekin olen lausunut suomalaisittain "skyrim". olisi ollut hauska että pelissä olisi valittu sama linja, eikä menty aina sillä englanninkielisellä "skairim"-meiningillä. Tällä tavalla pelissä on toimittu esim talos-sanan kanssa, joka lausutaan "suomalaisittain", eikä englantilaiseen tyyliin "teilos".
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Ihan mielenkiinnosta kysyn tätä:
Lausutteko pelin nimen Skyrim niin kuin se olisi englanniksi Taivasrengas eli "skairim"? Vai niin että se olisi joku vieraskielinen paikannimi eli "skyrim"?

Napajellona opetti sanomaan Sykrim eli väärinkirjoitettuna :D se on mielestäni paras tapa sanoa pelin nimi
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Viikonloppu tuli vietettyä tämän kanssa. Huom! Pelaan peliä vaikeimmalla vaikeustasolla.

Alku oli vaihteeksi taas todella tylsä ja minusta hieman jopa visuaalisesti ruma. Mutta jo heti ensimmäisen kyläpahasen jälkeen alkaa pelin(kin) taso nousta - hitaasti mutta varmasti. Jo vain, viimeistään viidennen tunnin jälkeen peli imaisee mukaansa kaikilla niillä poliittisilla taustakiemuroillaan, historiallaan, maisemillaan ja tapahtumillaan.

Pidin varsin siitä harmaasta välimaastosta että nämä "perus"Nordit - vaikka vapautta ja itsenäisyyttä janosivat imperialistien ikeestä - olivat samalla myös rasistisia p*skapäitä jotka ennen toimivat itsekin valloittajan lailla - varsinkin läntisemmillä alueilla.
Itseasiassa tämä loi minusta herkullisemman asetelman kuin jopa New Vegasin karhu&härkä - jossa toinen oli selkeä voimiaan mittelevä barbaari ja toinen suhteellisen solidaarinen suojelija.

Tein virheen luodessani 'paladin' tyyppisen hahmon tyttöystäväni mieliksi; hänen näköisekseen. Sillä nyt kun hahmoa pelaa ulkopäin; hahmon juoksu näyttää jotenkin hassulta. Mies olisi ollut huomattavasti paremman näköinen kaikkeen siihen panssariin istutettuna.

Maisemat monella seudulla(Huom! paitsi pelin alkualueella) ovat yksinkertaisesti upeita - vaikutteita on selkeästi haettu Skandinaviasta, Uudesta Seelannista ja Skotlannin ylämailta.
Osa paikoista tuo hassuja mielle yhtymiä vanhojen Morrowindin, Bloodmoonin, Oblivionin ja Lord of the Ringsin maisemista.

Nyt - kun vielä vähän parantaisivat vielä vaihtelussa - ettei kaikki ole saman näköisiä/kuuloisia. Tiedän että se on varsinkin audiopuolella vaikeaa johtuen yksinkertaisesti näyttelijöiden määrästä, mutta ulkonäössä tohtisi olevan eroja - pituuksissa, painossa yms. Varmasti tämäkin, kuten Hardcore-moodi, tullaan lisäämään modeilla...
Toinen asia on lähitaistelu; myönnän että olen Dark Soulsin pilaama, mutta pidän blokkaamisesta ja sen jälkeen lyömisestä - nyt tuo toimii vähän niin ja näin. Parempaa tulosta tuppaa saamaan kunhan vain mättää lämää niin perhanasti(tai good'n old Hit&Run-taktiikka).
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

... Muitakin bugeja tulluta vastaan. Ainakin uskon tämän olevan bugi: semmonen kolmemetrinen örmy suuttui kun ammuin jousella silmään, tämähän lähti tulemaan minua kohti ja harppoi pitkillä jaloillaan minut kiinni alta aikayksikön. Yksi lyönti nuijalla ja lennän noin 50 metrin korkeuteen taivaalle suoraan ylöspäin. Näin kävi kahdesti ladatessani tallennuksen välissä. Bugi, vai pelintekijöiden typerä idea? :D

Tämä bugi tuntuu olevan tosi yleinen, ja tätä ei taida muiden kuin jättiläisten kohdalla tulla vastaan. Lähinnä hämmästyttää että miten tällainen on päässyt testaajien ohi, kun ei ole mikään harvinainen ilmiö. Itselläkin ensimmäinen kosketus jättiläiseen oli nuijan isku ja 100m lento taivaan tuuliin.


... Esimerkiksi tuon ympyrä-valikon avatessa peli jumiutuu yleensä kymmeneksi sekunniksi ennen kuin saa liikuttaa mitään kursoriat tms. Kerran ei auttanut 20 sekunttiakaan, joten piti sammuttaa koko peli...

Onkohan tämmöistä valikkojäätyilyä muilla? Itsellä ei ole tullut vastaan kertaakaan, enkä ole kuullut muiden tuommoisesta aiemmin puhuvan.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Muuten tuohon kovalevyasennus/levyltä-keskusteluun, niin ilman muuta ennen pätsiä jälkimmäistä. Tekstuurit ovat kerta heitolla maukkaammat, eivätkä ne latausajat ole pitkiä. Päädyin nimittäin sittenkin uninstalloimaan pelin, ja se kannatti.

Reilu 30h takana, joten onhan tämä "narinoistani" huolimatta maistunut. Lähitaistelun ku olisivat saaneet korjattua tuntuvammaksi, niin kyseessä olisi liki täydellinen peli. Mutta onhan tuota näinkin pelattu jo useampi yö aamu viiteen asti, kun "no vielä käyn tuon luolan tutkimassa"-syndrooma iskee kerta toisensa jälkeen. Pääjuonta en ole hirveästi lähtenyt pelaamaan, vaan keskittynyt samoiluun ja varkaiden killan tehtäviin. Mukavaa hommaa on ollut siellä, ja pääsee tällä kertaa jopa ihan oikeasti hiippailemaan talossa. Toki tässä mekaniikan heikkous paistaa vähän silmille, sillä kuten joku täällä jo mainitsi niin sniikkaamaan pystyy parhaimmillaan nenän edessä ilman ongelmia. Tosin pari kertaa on joutunut jouskarilla ampumaan takaseinään, jolloin vartija on käynyt tarkastamassa mekkalan ja meikäläinen hiippailu selän takaa toiseen huoneeseen. Nice.

Joku taisi myös mainita aiempaa aikuismaisemman otteen, ja tämän allekirjoitan. Eihän tämä mitään Witcheriä ole, mutta mukava selvitellä perushuttufantasian sijaan esimerkiksi korruptoituneiden virkamiesten kanssa tai auttaa vähintäänkin kyseenalaista porvaria mustamaalaamaan toisen kaupungin olutpanimo, jotta oma "vesitetty" litku saataisiin laajemmille markkinoille. Mukavasti huomasin myös itse pähkäilevän tosissaan sitä, että autanko nordeja sittenkään, kun paljastuivat suurin osa rasisteiksi. Valintoja, valintoja.

Ja täytyy vielä hehkuttaa paikkoja. Useissa luolastoissa tullut käytyä ja jokainen on ollut aivan erilainen ja usein hienosti suunniteltu kokonaisuus. Viimeisimpänä valtava Dwemer-luolasto onnistui säväyttämään nurkka nurkan jälkeen. Myös paikkojen massiivisuus iskee paikoin leuan lattiaan, kuten esimerkiksi erään "elämän puun" luola.

Ainoa vain, että tälle pitäisi löytää aikaa Battlefield 3:n, Modern Warfare 3:n sekä muiden (revikoitavien) pelien keskeltä.

edit: jäätymisen olen havainnut, mutta en kyllä lähellekkään noin pahasti. Useimmiten sekunnin korkeintaan parin luokkaa on ollut valikkoihin mentäessä.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Harmittavana seikkana mainittakoon jatkuvat jäätymiset ja "osittain jäätymiset". Esimerkiksi tuon ympyrä-valikon avatessa peli jumiutuu yleensä kymmeneksi sekunniksi ennen kuin saa liikuttaa mitään kursoriat tms. Kerran ei auttanut 20 sekunttiakaan, joten piti sammuttaa koko peli...

Ainoat "jäätymiset", mitä ite olen huomannut, tapahtuu ympyrää painamalla. Sen aiheuttaa autosave, mutta se ei montaa sekuntia kestä.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Itsellä kanssa ajanpuute ongelma; Uncharted 3, MW3, BF3-yksin/moninpelit odottaa hyllyssä vuoroaan ja tuskin saanevat pitkään aikaan - varsinkaan kun Halo-Aniv. ilmestyy huomenna.

RPG-pelit kuten Skyrim vie vaan niin vietävän paljon aikaa. En epäile hetkeäkään että läpipeluu vie nyt lähemmäksi 50 tuntia + 100 tuntia lisätehtäviin.

Onneksi ehdin pelaamaan Arkham Cityn ja Dark Soulsin juuri parahiksi läpi. Toisaalta ainakin Dark Soulsin pariin aion palata uudelleen - vaikkapa joka vuotisena läpipeluuna ala Dungeon Masters ja System Shock 1&2.

Kovaa on ollut meno - edessä tämän lisäksi vielä Witcher 2 ja Mass Effect 3. Oi voi voi, mitenkä tässä ehtii - kun aina pitää joka pelissä nuohota joka ikinen torppa ja nurkka.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Visainen kysymys: Kaverillani on tilanne, jossa uuden hahmon aloittaminen hävittää/korruptoi edelliset tallennukset. Onko todella niin, että pelissä voi olla vain yksi hahmo kerrallaan? Kaverillani on ps3-versio, itselläni boxi. Olisi varsin sääli, jos uutta hahmoa kokeillessani menettäisin 40 tunnin työn.

Onko kyseessä siis yksittäinen bugi vai todella ihan pelisuunnittelua?

Lyhyellä googletuksella en löytänyt vastausta.

Varoituksen sananen siis uutta peliä aloittaville.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Kokeeko muutkin ihan jäätävää FPS-lagia välillä? Mulla on alkanu tulee välillä pitkiä FPS-droppi kohtia jolloin pelaaminen on lähes sietämätöntä. Onko tietoa mistä voi johtua vai onko tää vaan pelin alkukankeutta ja pätsin jälkee pyörii taas hyvin?
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Napajellona opetti sanomaan Sykrim eli väärinkirjoitettuna :D se on mielestäni paras tapa sanoa pelin nimi

Totta, tuo on paras versio. Kuulostaa maahisten vinksalleen rakentamalta maailmalta. :D

Nyt kun sain oman Sykrim-pelini hankittua, pitänee mennä samaan tapaan kuten kaikissa roolipeleissä aikaisemminkin. Eli ensimmäinen pelikerta täysin psykoottisella ja pahalla naisninjalla, ja sitten toinen kirkasotsiaisella miestaistelijalla. Saa kunnolla esiin pelin kaikki kontrastit.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Kivoja Skyrim bugeja. :D Mitä tässä näitä kommentteja on lukenut, niin on vaikuttanut hyvältä peliltä.
Pystyyko tässä oikeasti rakentaa omaa taloa/taloutta?
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Niin paljon tekemistä tässä että melkein stressaa. :D
Tapana käydä läpi kaikki henkilöt kun saavun uuteen kaupunkiin, joten kyllä tuo quest lista vaan kasvaa kasvamistaan... Täytynee oppia tekemään vanhat questit pois ennen kun hakee uusia.

Kellään muulla samaa tapaa? :)
 
Ylös Bottom