Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Elder Scrolls V: Skyrim

Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Eihän tämä nyt eroa kamalasti roolipeleille perinteisestä kokemuksen keräämisestä?
Ihan sama jos keräisit "perus expiä" miljoonan, muttet käy nostamassa hahmoa seuraaville tasoille niin pysyt samossa - näin siis jos verrataan perinteiseen tasopohjaiseen ropeen ala DnD:t.

Fallouteissakinhan noita perkkejä sai vasta kun olit levelit (+S.P.E.C.I.A.L:t) grindannut kohdilleen. Eikä tuo ainakaan minua ole haitannut sitten ekan Falloutin...

Sekä luulisi että tuo "taitoa + perkit" systeemi ainakin korjaa Oblivionin "mä seison seinän takana piilossa ja kerään hiding skilliä kun vihollinen kävelee ees-taas viereisessä huoneessa" -tyyliset älyttömyydet. Eikä tarte maan parhaiden ritarien tosiaan kehua harjoitelleensa tuntikausia tasajalkahyppelyä ja puunhakkaamista metsässä... :rolleyes:

No joo, mutta olihan Fallouteissa kuitenkin pääpaino niissä taidoissa, ne perkit oli vaan mausteena siinä. Nyt tässä siis pääpaino on perkeissä ja taitojen tasot vaan kuvaa sitä että minkä tason perkin saat avattua. Voisi esim. luulla että miekalla lyöminen kehittyisi mitä enemmän sillä lyöt, hahmo jolla blade taito olisi vaikka 60 osaisi käyttää sitä asetta hallitummin kuin hahmo jolla se on tasolla 10. Mutta noh, saa nähdä miten toi toimii käytännössä, voi olla iha hyväkin systeemi loppujen lopuksi.

Nyt ainakin vaikuttaisi siltä että ne perkit tosiaan muokkaavat hahmosi ainutlaatuiseksi, sehän on vaan hyvä. Lähdin ehkä liikaa kelaamaan tuota asiaa.

Niin joo, Discshoppi ilmoitti lähettäneesä pelin mulle, ehkä pääsee jo huomenna pelailemaan :)
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Ja Todd Howardin mukaan he halusivat kehittää tasonousujen yhteydessä mielummin hahmon taistelutyyliä, kuin vain hyökkäyksien numeerisia arvoja.

On dynamic world levelling: “the gameplay changes as you get higher level [because of the perks. Rather than just doing more damage… it’s dramatic… mixing and matching really is different.”

Omaan makuun tämä kuullostaa todella hyvältä, mutta saa nähdä mikä se todellisuus puolestaan on. Ja loppuun vielä linkki tuohon koko skillisysteemijuttuun.

Skyrim’s Levelling/Skills System Clarified | Rock, Paper, Shotgun

Edit: Minäkin liityn siihen joukkoon jolle Discshop on lähettänyt paketin tulemaan. Toivotaan, että kusti polkee nopsasti.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Uudesta skill-systeemistä ei kannata odottaa liikoja muttei sen puolin kyllä syytä lytätäkään. Mainospuheiden "dramaattisuudesta" en menis vannomaan, mutta leveelaaminen on tällä kertaa jopa hivenen pohdiskelevampaa kuin aiemmin Elder Scrollseissa. Ts. tässä joutuu jopa levelin yhteydessä hivenen miettimään, pistääkö sen pisteen nyt +20% sneakkiin vai ottaisiko ennemmin omalle hahmollensa turhan x6 backstabin vain saadakseen seuraavalla levelillä toivottavasti x3 crit. hitin jouskariin sniikatessa.

Skill/Dama-juttuun, niin se pitää paikkansa. Oikeastaan jokaisen puun ensimmäinen taito on viidesti päivitettävissä oleva daman lisäys (alchemyssä puolestaan puteleiden voimakkuuden kasvattaminen), joka vaatii jokaisella nousulla aina enemmän kyseisen taidon pisteitä. Sen sijaan taikoja voi mielestäni käyttää ilman skill requa (en ole aivan varma, mutta perkit puolittavat vain vaaditun magickan) samoin kuin mitä tahansa muutakin. Perkit usein vain parantavat esim. crit. hittejä, tekevät bleeding damagee, jne.

Kerääminen tapahtuu kuitenkin täsmälleen samoin keinoin kuin ennenkin, joskin voisi kuvitella että tuota on hivenen rajoitettu selkeimpien väärinkäytösten osalta. Mutta itse olen mieltynyt touhuun, toimii.

Kokonaisuudessaan Skyrim on niin hyvässä kuin pahassa same old Elder Scroll. Jokusia tunteja takana, eikä ero sarjan aiempiin osiin ole ollut kovin kummoinen. Ts. fanit pitävät ja vihaajat tuskin tulevat mieltymään peliin sen enempää. Omalla kohdallani tosin varkaana olemista on parannettu, sillä sneak-systeemiä on hivenen monipuolistettu mahdollistaen mm. varjojen ja suojien kätköistä tehdyn hit-n-run-taktiikkaa, jolloin vastustajat eivät huomaa varjoista ampuvaa pelaajaa (edellyttää siis, että ampumisen jälkeen hiipii toisaalle piiloon). Jousiammunnassa on muutoinkin ainakin näin pelin alkuvaiheessa järkeä, sillä sillä jopa tekee jotakin.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Noniin.

Kerran postitusasia on tullut kaikille selväksi on kiva jutustella itse pelistä :). (Tämä teksti päätyikin hankintaketjuun)

Vaikka olenkin tutkaillut pelistä sitä sun tätä, ei itselläni ole kyllä kuin summittainen havainto minkälaiseen suuntaan hahmoa alan viemään. Jonkin sortin tappelutaikuri lienee tiedossa, mutta se että vedetäänkö tylpillä aseilla vai huidellaanko kirveillä meneen vaiko pätkinkö miekoilla... Kas siinäpä pulma.

Saattaapi hyvinkin olla että aselaji vaihtuu lennosta toiseen ainakun tulee parempi ase kohdalle.

Joka tapauksessa hybridihahmoa ajattelin, hiipiminen ja jousiammunta ei tässä vaiheessa näin etukäteen hotsita. Mutta pirustako sitä tietää mitä tapahtuu kun peli on koneessa ja pelaamaan pitäisi alkaa
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Muita urheita metsien miehiä tulossa Verkkokaupan yöjulkaisuun? Ei ole pahan hintaisia pelejä, PC-versio 39e ja konsoliversiot kympin kalliimpia.(http://www.verkkokauppa.com/fi/skyrim)
klo 22:00 Yömyyntitapahtuma alkaa.
klo 23:15 Ensimmäinen tulishow.
klo 23:30 Asukilpailu.
klo 23:50 Toinen tulishow.
klo 00:01 The Elder Scrolls V: Skyrim -pelin myynti alkaa.
klo 01:00 Yömyyntitapahtuma loppuu.

Luulen ettei ole munaa lähteä nörtteilemään tulishowta ja asuja, eli tähtään paikalle varmaan puolenyön aikoihin koppaamaan pelin tuoreeltaan kouraan. Pyörällä kotimatka kestää n. 10min, eli olen Skyrimissä noin klo 00.11?? Proffa vielä sopivasti perui perjantain luennon, väitti olevansa matkalla. Niivvarmaan!
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Proffa vielä sopivasti perui perjantain luennon, väitti olevansa matkalla. Niivvarmaan!

Voin helposti uskoa, että proffa on matkalla. Skyrimin pohjoisten maisemien kokeminen on helppo mieltää matkaksi. Kun vielä otetaan huomioon kuinka paljon Oblivionissa oli pelattavaa niin uskon, että proffasi matka jatkuu vielä maanantainakin.

Yömyyntitapahtumaan ei taida jaksaa vaivautua. Junalippujen ja yleisen häröilyn jälkeen pelin hintakaan ei ole enää niin houkutteleva.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Ja muutama päivä odotusta enää takana :) Harmi että sijoittuu muutto just viikonlopulle, niin syö peliaikaa >:O Ja akka varmasti tahtois juosta sisustus- ja huonekalukauppoja läpi...

Minkäslaisella hahmolla ihmiset lähtee pelaamaan? Oblivionia ja Fallouttia on kumpaakin tullu hakattua useammalla hahmolla monet kymmenet tunnit. Vaikka sillä ilkeällä hiippailija/varas/murhaaja-hahmolla pelaaminen on erittäin hauskaa aika-ajoin, mutta itse viihdyin parhaiten Tamrielin/Wastelandin Vapahtajana. Sillä varmaan lähdetään taas liikkeelle. Perus barbaarisoturi, taioista ainoastaan kykyjä nostattavat ja parannusloitsut kiinnostavat.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Sen verran innostaa Skyrim, että vanha X360 omistaja vuosilta 08-09 on päättänyt jälleen palata pelien maailmaan ja ostaa PS3:n vain Skyrimin takia. :D Voi olla, että peli tipahtaa postiluukusta ennen konsolin saapumista. :D
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Laitan illalla muutamalla ranskalaisella viivalla ensitunnelmia pelistä (tähän samaan postaukseen). Saatan räpsäistä kameralla kuvan (laadusta ei mitään takeita).

Jos jotain spoilaavaa tulee vastaan niin toki spoilereihin sitten, mutta tuskimpa. Levyn tungen koneeseen joskus 19-19.30 paikkeilla. Hahmosta ei vielä mitään havaintoa, (spoilerissa ehkä paljastavaa tekstiä)
Sillä ei kai jatkossa ole väliä kun kokemuspisteitä voi laittaa miten haluaa, eli kannattaa tehdä hahmo sen backgroundskillin mukaan.
Orcia vähän suunnitelin, noh katson tarkemmin illalla mikä hahmo tulee väsättyä.

Oli hahmo mikä tahansa niin avopuolison mielestä peli on "SE Isonenäinen tylsä peli". Tämä juontuu Oblivionista kun siinä hänen mielestään millä tahansa hahmolla oli suhteettoman iso nenä vaikka kuinka sitä nenään muokkasi.

Edit: Versio siis PS3
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Perjantaita (tai torstai-iltaa) odotellen tämän kuvan hengessä: Näytä liitetiedosto 7984

Puolenkuun Pelit on ilmeisesti harrastanut astetta hövelimpää postitusaikataulua, ootko Rixa sieltä omasikin kopannut?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

No pöh ei tullut tänään vaikka kaikki tähtikuviot niin ennusti, huomenna sitten :)

ajattelin tehdä ihan puhtaan maagin, rodusta en vielä tiedä mutta luultavasti Dunmer taikka Altmer.

Rixa, ei tuo ollut paljastavaa tekstiä. Mutta en ole ihan varma mitä tarkoitat kokemuspisteillä? Nyt kun nuo perkit näyttelee suurta roolia tässä, niin nitä ei kannata ihan miten vain laittaa, sillä taitotasot ei itsessään meinaa mitään, vasta kun laitat perkin niin sitten tapahtuu. Ja niitä ei pysty resetoimaan joten hahmon voi ehkä pilata entistä helpommin, tai ei pilata mutta rakentaa hassusti.

Jos jollain boksikäyttäjällä sattuu olemaan peli, niin voisiko hän testa tuota tekstuuriongelmaa. Eli vertailla tekstuurin tasoa pelaamalla levyltä, ja pelaamalla kovolta. Jostain syystä kovolta pelaamisella peli haittää ruudulle huonolaatuista tekstuuria, selvästi huonompaa mitä saa jos pelaa levyltä.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Viikonloppu voi olla aika Sykrim täyteinen :p Tänään lähti tulemaan eli perjantaina pitäs olla perillä! Pitkän odotuksen jälkee vihdoin seikkailemaan in the land of SYKRIIM! :D
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Jos jollain boksikäyttäjällä sattuu olemaan peli, niin voisiko hän testa tuota tekstuuriongelmaa. Eli vertailla tekstuurin tasoa pelaamalla levyltä, ja pelaamalla kovolta. Jostain syystä kovolta pelaamisella peli haittää ruudulle huonolaatuista tekstuuria, selvästi huonompaa mitä saa jos pelaa levyltä.

En nyt jaksa ruveta uninstalloimaan asetusta, joten minulta saa vain puolivillaisen kommentin tähän. Tosiaan kovolle asennettuna olen pelaillut sellaiset kymmenisen tuntia peliä ja paikka paikoin tekstuurit ovat _todella_ aneemiset. Siis puhutaan tyyliin Duke Nukem 3D -luokan aneemisesta, mikä haittaa etenkin kylttien lueskelua kun niistä ei saa mitään selvää. Päällisin puolin kaikki on tosin sopivan kaunista, joskin piirtoetäisyys saisi olla reilumpi -> Jo Oblia vaivannut alaston ja tekstuuriton maasto kauempana ei ole minun käsitykseni immersiosta. Muutenkaan pelin visuaalisuus ei konsolilla(/xboxilla) ole mitään wow-luokkaa, mutta ajaa monin osin asiansa. Varsinkin mittakaava järkyttävän korkealta vuorelta lumituiskeessa katsoessa on huikea.

Kokemustasoihin tosiaan vielä palatakseni, niin järjestelmä on mielestäni ihan ok ja parempi kuin aiempi. Tosiaan tällä tavalla joutuu nyt hieman miettimään, miten niitä pisteitä sijoittaa sen sijaan, että kaikki tapahtuu "automaattisesti". Perkkejä ei myöskään ole mikään pakko käyttää heti tasonnousun yhteydessä, vaan niitä voi säästää ja pistää sitten vaikka koko taitopuu maksimiin saavutettuaan 100:n pisteen rajan. Pelkkien perkkien lisäksihän tasonnousuissa nostetaan joko HP:ta, taikapisteitä tai staminaa.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Also, it seems that I found the trigger for the texture problem. When you pull up the menu you still see the game in the background, but it is blurred and has low-res textures to make the menu load faster. After exiting the menu all should go back to normal but it doesn't for everything your character has currently equipped. Re-equip it and it has the normal textures again. And as I said before, this happens to me no matter if I have the game installed or not.

Tommosta oli neogafissa.

Täytyykin testata tota perjantaina jos ilmenee tuo bugi.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Discshopista eilen lähetetty paketti (PS3 -versio) ei saapunut tännekään vielä tänään, mutta eiköhän se perjantaihin mennessä tule kuitenkin. PS3 -versiosta löytyy pelikuvaa ainakin tästä: Skyrim PS3 Gameplay - YouTube
Hienolta näyttää ja vaikuttaa myös pyörivän hyvin:cool:
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Laitan tähän vähän tietoja tältä illalta:

- Levy sisään
- Päivitysversio 2.0 kokoa 58 megaa.
- Parit ok painallukset ja sitten alkoi pelin installointi (vaihdoin tv-kanavalle).
- Uh oh. Onhan tämä mahtavaa.
- Tunnin pelasin, olen tukevasti tasolla 1.
- Kuolinkin kerran, kiitos tuon nihkeän L3 napin jota painamalla menee sneakmodeen. Olen aina inhonnut tuota että liikkumatikkua vahingossa painamalla tekee jotain. Harmi että tuota ei voi muokata.
- Kannattaa siis tallentaa ja usein.
- PS3 versiossa ainakin, usein kun klikkasi X eli search niin otti asiasta kiinni ja alkoi raahaamaan (esim ruumista raahaamaan paikasta toiseen). Eli turhan herkästi ottaa raahausmoodin. Noh piti sitten kevyemmin klikata X kun loottaili paikkoja.
- Tiirikointi on aivan loistavaa. Oblivionin yksi ärsyttävimmistä asioista on nyt oikein mukavaa Fallout tyyliin :).
- Ensimmäinen latausruutu ja vinkkinä tuli heti tieto että dual wieldillä ei voi blokata.
- Blokkaaminen ei onnistu jos taika vasurissa ja ase oikurissa.
- Tämän pariin palaa oikein mielellään.
- Pelin mukana tuleva kartta on paksuhkoa kartonkia, tukevan oloinen (helposti väärin taitettavissa).
Muutama kuva.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

En nyt jaksa ruveta uninstalloimaan asetusta, joten minulta saa vain puolivillaisen kommentin tähän. Tosiaan kovolle asennettuna olen pelaillut sellaiset kymmenisen tuntia peliä ja paikka paikoin tekstuurit ovat _todella_ aneemiset. Siis puhutaan tyyliin Duke Nukem 3D -luokan aneemisesta, mikä haittaa etenkin kylttien lueskelua kun niistä ei saa mitään selvää. Päällisin puolin kaikki on tosin sopivan kaunista, joskin piirtoetäisyys saisi olla reilumpi -> Jo Oblia vaivannut alaston ja tekstuuriton maasto kauempana ei ole minun käsitykseni immersiosta. Muutenkaan pelin visuaalisuus ei konsolilla(/xboxilla) ole mitään wow-luokkaa, mutta ajaa monin osin asiansa. Varsinkin mittakaava järkyttävän korkealta vuorelta lumituiskeessa katsoessa on huikea.

Okei, kiitos. Pitänee sitten pelata levyltä ja kärsiä pitkistä latausajoista. Miten hemmetissä Bethesda voi mokata tuon tuolla tavalla?!
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Pyörii selvästi paremmin kuin X360-versio josta olikin 20 minuutin videokuvaa aiemmin.

Aikalailla identtiseltä tuo meikäläisen silmään näytti.

Perjantaina pitäisi pelin kopsahtaa postilaatikkoon. Odotukset on kyllä korkealla, koska Oblivion on ehdottomasti yksi parhaista peleistä joita olen pelannut. Lomamatka Skyrimiin vapauttaa varmasti joksikin aikaa BF3:n ja MW3:n taisteluista. :)
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Ensimmäiset lohikäärmeet ja mammutit tapettu ja muutenkin jo aika paljon tahkottu. Nyt alkaa kuitenkin jostain syystä ensimmäisiä kertoja tulemaan fiilis, ettei lähellekään samassa kiimassa laita enää pelilevyä asemaan ja odota pelaamaan pääsemistä. Paljon on pelattavaa kyllä ja ihan hauskaahan tuo on mutta jotenkin tuntuu että nähnyt ne "hienoudet" jo. Kiltoihin liitytty, luolia kahlattu, monenlaisia tehtyäviä tullut tehtyä ja hahmoa ehtinyt jo ihan mukavasti kehittää... Tuntuu "työltä" mennä seuraavaan tehtävään tällä hetkellä, mutta saa nähdä josko vielä jaksaa sytyttää peli jollain uusilla ominaisuuksillaan. Ja tosiaan noin viikko tätä tullut tahkottua kun erään ennakkoversion tästä ihmeen kaupalla sain käsiini. Olen kuitenkin ehkä liian kriittiinen, onhan tämä loistava peli mutta kaikki hieno haalistuu ajallaan mutta en ehkä olisi kuitenkaan uskonut että näin aikaiseen. Sekalaiset fiilikset, toisaalta ajattelee että vuoden paras peli kyseessä mutta toisaalta taas odotukset olivat taas kerran liian korkealla. Mutta silloin kun pelaaminen alkaa tuntumaan työn teolta, alkaa se paras pelifiilis olemaan ohi ja nyt se on vähän sitä.
 
Ylös Bottom