Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Elder Scrolls V: Skyrim

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Acoustic
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360 Hype]

Ensimmäiset lohikäärmeet ja mammutit tapettu ja muutenkin jo aika paljon tahkottu. Nyt alkaa kuitenkin jostain syystä ensimmäisiä kertoja tulemaan fiilis, ettei lähellekään samassa kiimassa laita enää pelilevyä asemaan ja odota pelaamaan pääsemistä. Paljon on pelattavaa kyllä ja ihan hauskaahan tuo on mutta jotenkin tuntuu että nähnyt ne "hienoudet" jo. Kiltoihin liitytty, luolia kahlattu, monenlaisia tehtyäviä tullut tehtyä ja hahmoa ehtinyt jo ihan mukavasti kehittää... Tuntuu "työltä" mennä seuraavaan tehtävään tällä hetkellä, mutta saa nähdä josko vielä jaksaa sytyttää peli jollain uusilla ominaisuuksillaan. Ja tosiaan noin viikko tätä tullut tahkottua kun erään ennakkoversion tästä ihmeen kaupalla sain käsiini. Olen kuitenkin ehkä liian kriittiinen, onhan tämä loistava peli mutta kaikki hieno haalistuu ajallaan mutta en ehkä olisi kuitenkaan uskonut että näin aikaiseen. Sekalaiset fiilikset, toisaalta ajattelee että vuoden paras peli kyseessä mutta toisaalta taas odotukset olivat taas kerran liian korkealla. Mutta silloin kun pelaaminen alkaa tuntumaan työn teolta, alkaa se paras pelifiilis olemaan ohi ja nyt se on vähän sitä.

Mitenkäs sanoisit sellaisten ihmisten ottavan pelin vastaan, jotka inhosivat Oblivionia, mutta jopa ajoittain pitivät Fallout kolmosesta (tosin erityisesti New Vegasista)?

Mitenkäs sanoisit sellaisten ihmisten ottavan pelin vastaan, jotka inhosivat Oblivionia, mutta jopa ajoittain pitivät Fallout kolmosesta (tosin erityisesti New Vegasista)?
Itse pelasin Oblivionia hyvin runsaasti ja kaikkia Elder Scrolls -sarjoja olen pelannut, mutta tässä ehkä tulee kuitenkin se väsymyspiste jo aikaisemmin mitä näissä muissa ja kevyesti aikaisemmin. Ehkä kuitenkin peli tarjoaa myös niin paljon sitä samanlaista pelattavaa (..?) ettei niin pitkälle saa samoja fiiliksiä aikaan mutta toisaalta ei tässä voi mitään suurempia moitteitakaan antaa... Fallouteja en ole pahemmin pelannut, joten siksi en lähde sanomaan tohon vertaukseen mitään muuta kuin että jos Obliviniosta ei ole pitänyt niin en nyt tiedä tekeekö tämäkään mitään ahaa-elämyksiä parempaan suuntaan siinä suhteessa.

Et minulta kysynyt, mutta vastaan silti. Mielestäni Skyrim = Oblivion niin hyvässä kuin pahassa. Itsehän en pitänyt Oblivionin mekaniikasta lainkaan, eikä se tässä ole muuttunut hirveästi (parempaan päin kylläkin). Vähän samoilla fiiliksillä partion kanssa mennään, että ei tässä sellaista "nautiskelua" ja euforiaa ole, vaan pitkälti "pelataan peliä"-fiilinki ollut lähes alati läsnä. Hieno pelihän tämä kaikin osin on, ja varmasti tulee tunteja tahkottua tämän parissa, mutta jotenkin tämä on vain liian Obli omalla kohdallani.

Fallout 3 on edelleen mielestäni vain "Oblivion with Guns". Enitenhän tässä ärsytti Oblin tyylinen "peruutetaan ja ammutaan kaikkia"-taktiikka tuliaseilla (Oblissa jouskarilla). New Vegas rukkasi onnistuneesti pelimoottoria, jolloin mm. osumakohdat vaikuttivat damaan ja puhujallakin sai jotain aikaiseksi, sillä dama ei ollut liian riippuvainen statseista (FO3:ssahan et tehnyt aseilla mitään, jos ei ollut pisteitä). + Vegas oli maailmana paljon elävämmän tuntuinen. [turha trivia: itsehän pelasin Vegasin läpi vaikeimmalla ja hardcorena siten, että pistin ensimmäisen kerran pisteitä asetaitoihin vasta joskus 25-30lvl:n tienoilla. FO3 aloitettiin alusta noin ½h jälkeen, kun tajusin ettei eteenpäin pääse ilman aseskillejä)

Testieni perusteella sanoisin Skyrimin asettuvan johonkin Vegasin ja Oblin väliin, tosin lähemmäksi Vegasia kuin Oblia. Jouskarilla tosiaan tekee jopa nyt jotain, ja vihut kaatuvat useimmiten muutamasta kudista. Ainakin toistaiseksi. Muutama susi ja trolli (sekä tietenkin lohikäärmeet, jotka tosin kaatuvat yllättävän vähillä nuolilla) tullut vastaan, jossa nuolia on joutunut ampumaan tusinan verran kehoon ennen kaatumista, mikä alkaa kielimään taas vanhasta tutusta "pakita ja ammu"-syndroomasta. Tosin tämähän on aika paljon myös vaikeustasoriippuvainen. Lähitaisteluun en ole niin paljoa vielä erikoistunut, mutta ilmeisesti tässä on jonkinlainen oikea-aikainen instakill-liike, jonka olen muutaman kerran onnistunut dual wield tikari-hahmollani tekemään (pelihahmon ja vastuksen välillä käynnistyy ihan oma animaatio, jossa pelaaja esim. viiltää sudelta kurkun auki tai pyöräyttää bandiiton ympäri ja puukottaa selkään).

Mutta pitkien jaarittelujen jälkeen lyhyempi vastaus kysymykseen: en usko Oblivionia vihanneiden pitävän myöskään Skyrimistä. FO3 ei mielestäni hirveästi poikennut mekaniikaltaan ja Vegas on joukon "kehittynein" tän suhteen.

Mutta pitkien jaarittelujen jälkeen lyhyempi vastaus kysymykseen: en usko Oblivionia vihanneiden pitävän myöskään Skyrimistä. FO3 ei mielestäni hirveästi poikennut mekaniikaltaan ja Vegas on joukon "kehittynein" tän suhteen.

Harmillista kuulla, mutta kiitos selkeyttävästä vastauksesta. Ehkä tuon sitten hankkii kunhan hinta tippuu hieman. Itse olin kovinkin New Vegasin perään, mutta ainakin nuo muutokset mitä Skyrimin taistelussa ovat kuulostavat kyllä parannuksilta.

Harmillista kuulla, mutta kiitos selkeyttävästä vastauksesta. Ehkä tuon sitten hankkii kunhan hinta tippuu hieman. Itse olin kovinkin New Vegasin perään, mutta ainakin nuo muutokset mitä Skyrimin taistelussa ovat kuulostavat kyllä parannuksilta.

Itse en ole Skyrimin hypemyllyä seurannut kuin parin videon kautta, joten en tiedä oikein minkälaisia parannuksia siellä pitäisi olla. Oikeastaan ainoa tietämäni on se, että taikoja voi käyttää samaan aikaan aseiden kanssa tai vahvistaa molemmin käsin, samoin kahta asetta voi tällä kertaa käyttää yhtäaikaa. Dual wieldinä en ole oikein löytänyt moisen järkevyyttä, sillä dama on ilmeisesti vain satunnaisesti korkeampi (joskin tämä on parannettavissa perkeissä + nopeutta saa lisää) ja suojausta ei ole laisinkaan. Käytännössä lähitaisteluni on vihun ympärillä juoksemista. Mutta silti pelaan dualina.

Poweriskut olivat Oblissa, eivätkä ne tuossa ole muuttuneet (+niiden stunnaus/stagger). Ainoa uutuus minkä olen hyvin lyhyen lähitaistelu-urani aikana huomannut ovat nuo instakill-hitit, enkä edes tiedä miten ne tehdään (vai liekkö juuri sitä dualwieldin isompaa damaa?). En ole ainakaan itse huomannut minkäänlaista kunnollista feedbackia osumista (mitä hieman odotin), vaan se on edelleen samanlaista "ilmaan huitomista" kuin ennenkin ja välillä blokitaan. Mutta tosiaan jäänyt vähemmälle tämä. Kohtahan tuo ilmestyy itse kullekin pelattavaksi, niin eiköhän lähitaistelustakin ala tulemaan hieman enemmän infoa.

Jouskaria on tosiaan enempi tullut käytettyä ja siinä on menty selkeästi eteenpäin, kuten olen jo maininnut. Ts. sneak toimii asteella piilossa-etsitään-löytänyt (ja kakkostilasta palataan piiloon hetken etsiskelyn jälkeen), ja kahden ensimmäisen välillä on huomattavasti helpompi pysytellä kuin ennen (ts. voit ampua nuolen ja tehdä sneak hitin ja kiertää toisaalle kun vihollinen etsii sinua aiemmasta paikasta). Käytännössä tämä mahdollistaa sen, että vihut saa kaadettua aina parilla nuolella.

Semmoinen kysymys vielä. Miten helposti peli päästää uusia pelaajia sisään? Itse en ole aikaisempia pelannut. RPG kokemusta ei ole muutenkaan kovin paljon. No Mass Effect 2, New Vegas ja Bard's tale on pelattu läpi. Nyt alkoi enemmän kiinnostaa roolipelit, mistä syystä peli on ennakkovarauksessa. Eli siis kannattaako sarjan uuden pelaajan edes tätä harkita vai pitäiskö miettiä jotain muuta?

Semmoinen kysymys vielä. Miten helposti peli päästää uusia pelaajia sisään? Itse en ole aikaisempia pelannut. RPG kokemusta ei ole muutenkaan kovin paljon. No Mass Effect 2, New Vegas ja Bard's tale on pelattu läpi. Nyt alkoi enemmän kiinnostaa roolipelit, mistä syystä peli on ennakkovarauksessa. Eli siis kannattaako sarjan uuden pelaajan edes tätä harkita vai pitäiskö miettiä jotain muuta?

Jos tuo New Vegas menee niin ei kyllä tarvitse mitään peliä roolipeli leiman takia väistää.

Itellä sama tilanne. RPG:t ei kiinnosta oikeastaan yhtään ja tätäkään en odottanut ikinä ollenkaan. Nyt kun julkaisupäivä on kuitenkin tuloillaan, veli on pelin jo tilannut ja se on matkalla postissa, niin kyllähän se alkaa jo vähän polttelemaan että pääsis pelaamaan. Varsinkin niiden lohikäärmeiden tekoäly vakuutti mut silloin, oliko se nyt viime E3-messuilla. Kokemusta roolipeleistä ei ole muista kuin Fallout 3:sta (New Vegas lähtee ostoon, kun Complete Edition tai vastaava ilmestyy, jossa kaikki DLC:t). Joka tapauksessa tämä Skyrim tullaan tähän talouteen kuitenkin siis hommaamaan, niin sama kai se on sitä testata ja kerätä edes trophyt alta pois. Laitanpa kommenttia sitten tällasen ei-RPG-pelurin näkökulmasta jahka pääsen pelaamaan.

No kai sitä voisi testata, kun kerran jo ennakkovarattu, aina pelistä pääse eroon. Minäkin tänne laitan viestiä näin ei RPG-pelien suurena fanina ja Elder Scrollsin uutena pelaaja. Saa nähdä miten pääse peliin sisään.

Ei hitto, empä edes odottanut peliä tälle päivää mutta sieltähän se kolahti. Eilen viiden jälkeen lähetetty ja tänään tuli. :D Pakko muutenkin antaa VPD:lle iso käsi, motkotin miksei perjantaina maksettu MW3 oo vieläkään lähteny tulemaan, niin eilen se sitte lähti ja hyvityksenä laittoivat 10e lahjakortin. Juuri näin nämä asiat pitäs hoitaa! Ei tarvi jatkossa miettiä mistä tilaan, Konsolinettiä ja Verkkokauppaa kokeiltu myös ja molempien toimitusaikoihin/asiaan reagoimiseen petytty. Verkkokaupasta laittoivat BF3:n kohdalla vieläpä väärän version.

Mutta prkl ku pitäs ens keskiviikkon asti malttaa ennen kuin Skyrimin korkkaa! Sen verran paha tentti luvassa sillon että nyt ei kaipaa noin pahaa häiriötekijää lukemiselle. :P Jännä muuten ettei tästäkään oo vielä yhen yhtä arvostelua tipahtanu!

Äh mikä pettymys! luulin pääseväni tänään pelailemaan mutta eipä pakettiä näy vaikka on ollut matkalla jo kolme päivää. Kuitenkin menny taas naapurirappuun niinkuin jotkut mun laskuista menee, mikä ihme postimies täällä oikeen on kun ei osaa lukea osoitteita oikein. Turha odottaa enää tälle illalle mitään :( Vois mennä huomenna aamusta ostamaan pelin anttilasta, vapaapäivä kun on, ja peli varmaan saapuu illalla ihan viimeisellä postikierrolla, menee koko päivä hukkaan.

Oon lukenu virallisia foorumeita ehkä hieman huvittuneena kun väki kertoo miten he aikovat pelailla tätä peliä, siis roolipelaavat roolipelin sisällä. On kaikenlaista omaa sääntöä hahmon peseytymisestä, omien karttojen piirtelystä, syömisestä/juomisesta ja siitä että jos kuolee niin joutuu aloittamaan alusta. Sitten on hämärää taustatarinaa siitä että kuka hahmo on jne.

Mites te? Onko teillä tuollaisia suunnitelmia vai aiotteko vaan nauttia pelistä niinkuin se teille eteen tuodaan?

Ite aion ihan pelata peliä ja ottaa rennosti. En oikeastaan oikein ymmärrä miten tuollalailla voi pelata ja nauttia siitä kaikesta ylimääräisestä säädöstä. Yksikin jannu aikoo suunnistaa pelimaailmassa niin että hän opettelee pelimaailman tähtikuviot ulkoa, suunnistaa siis tähdistä.. just joo, no huvinsa kullakin.

Näin lyhyen koeajon jälkeen, mielestäni Skyrim on todella askel oikeaan suuntaan. Level-systeemi on selkeytynyt, silti omalla tavallaan syvempi kuin aiemmin. Taistelu on itselleni mieleen, vaikka mistään simulaatiosta ei edellenkään tietenkään voi puhua. Grafiikat ovat huomattavasti paremmat joka osa-alueella ja silti peli pyörii sulavammin, kuin Oblivion konsoleilla. Skyrim on myös askel Fallouttien suuntaan, mikä saa itseltäni kiitosta. Esim. lockpicking on vastaava, perk-systeemi vie myös mekaniikkaa lähemmän FO 3:sta ja FO:NV:tä. Hahmoissa on tapahtunut huomattava kehitys.

Itse en osallistunut skyrim-hypeen lainkaan, vaan suhtauduin julkaisuun hyvin varautuneesti. Oblivion ei koskaan vetänyt maailmaansa, vaikka jokunen kymmenen tuntia teosta onkin tullut tykitettyä.

Voi toki olla, että aika paljastaa hyvinkin ikäviä puolia, mutta tällä hetkellä en näe mitään syytä, miksi kyseessä ei olisi itselleni paras peli sitten New Vegasin ja tämän vuoden paras julkaisu. Varsinkin, jos ennakkoon annetut tiedot tehtävien ja sisällön määrästä ja syvyydestä pitävät paikkansa, saattaa käsillä olla jotain hienoa.

Ei kai tuo lockpick-systeemi ole tasosidonnainen, koska sellainen on perseestä? Kovat odotukset on tätäkin peliä kohtaan, mutta nyt rahatilanteen takia ei pystynyt ennakkotilaamaan. :(

Huomenna poijjaat koittaa se päivä! :))

Viikonloppu meneekin sitten 24h pelatessa. Tästä pelistä olen yrittänyt olla itseäni spoilaamatta, joten ainoastaan tuo main traileri tullut katsottua. Ihan innolla odotan, kun Oblivion & Morrowind olivat niin loistavia.

Täytyy toivoa, että framerate asiat on saatu kuntoon Oblivionin ajoilta. Olin jostakin lukevinani, että Skyrim olisi ensikertaa tehty TES sarjassa konsolit mielessä eikä PC. Voiko joku varmistaa? Tällöinhän voisi odottaa parempaa suoritusta konsoleilta.

Huomenna poijjaat koittaa se päivä! :))

Täytyy toivoa, että framerate asiat on saatu kuntoon Oblivionin ajoilta. Olin jostakin lukevinani, että Skyrim olisi ensikertaa tehty TES sarjassa konsolit mielessä eikä PC. Voiko joku varmistaa? Tällöinhän voisi odottaa parempaa suoritusta konsoleilta.

PC-versiota kokeilematta vaikea sanoa varmaa, mutta valikoista lähtien aina kontrolleihin asti kaikki tuntuu konsoleille varsin mainiosti optimoiduilta, joten konsolipelaajat eivät ainakaan huonommassa asemassa ole. Ymmärettäväähän tämä on siinä mielessä, että PC-puolella modikulttuurin kautta myös pelaajat itse optimoivat pelattavuutta ja peliä itselleen sopivammaksi, mikä taas konsoleilla ei ole mahdollista.

Framerate on parantunut huomattavasti Oblivionista. Boxilla peliä ei ulkotiloissa voinut hyvällä tahdollakaan kutsua sulavaksi, nyt ongelmia ei ole ollut itselläni lainkaan.

Ei kai tuo lockpick-systeemi ole tasosidonnainen, koska sellainen on perseestä? Kovat odotukset on tätäkin peliä kohtaan, mutta nyt rahatilanteen takia ei pystynyt ennakkotilaamaan. :(

Paskimmillaankin tasosidonnainen systeemi voittaa aina jonkun kauhean minipeli räpellyksen (ME2). Paras systeemi on toki jonkinlainen ristisiitos näistä kahdesta.

Peli on ollut kesästä asti tilauksessa, mutta enpä ole tästä mitään hypeä onnistunut itselleni tästä rakentamaan. Elder scrollssit eivät ole ikinä minua koukuttaneet täysin, kun taas Falloutteihin olen tuhlannut satoja tunteja.

Metacritic keskiarvo tällä hetkellä Xbox puolella 95/100.
Haiskahtaa GOTY:ltä :)

Ne jotka eivät ole vielä peliä hankkineet ja asuvat pääkaupunkiseudulla niin kipinkapin Verkkokauppa.com uuden Jätkäsaaren myymälän yömyyntitapahtumaan jonottamaan todella harvinaista Collector's Editionia tai jos ei rahat ja jonotuspaikka siihen riitä niin normiversio kainaloon.

Lisätietoa tapahtumasta ja ohjelmasta:
Fantasia-asu päälle, voita iPad 2 Elder Scrolls V: Skyrimin yöjuhlassa 10.11. – Dome.fi

Paskimmillaankin tasosidonnainen systeemi voittaa aina jonkun kauhean minipeli räpellyksen (ME2). Paras systeemi on toki jonkinlainen ristisiitos näistä kahdesta.

Peli on ollut kesästä asti tilauksessa, mutta enpä ole tästä mitään hypeä onnistunut itselleni tästä rakentamaan. Elder scrollssit eivät ole ikinä minua koukuttaneet täysin, kun taas Falloutteihin olen tuhlannut satoja tunteja.

Tiirikointi on aika pitkälti samanlainen kuin Fallouteissa

En ole vielä kaikkein vaativimpia lukkoja päässyt räpläämään, mutta oman mielikuvani mukaan lockpick-systeemi on ns. täydellinen. Eli FO-meiningillä mennään (vasurilla pistetään pinni oikeaan kohtaan ja oikealla taitetaan lukkoa -> jos tärisee, niin on väärässä kohtaa), mutta kokemukseni mukaan pelaajan on mahdollista picklockata kaikkein vaativimmatkin lukot heti alkuun, mutta onnistumissektori on häviävän pieni. Joten joko armottomalla munkilla tai miljoonalla lockpickillä. Perkeistä sitten löytyy taitoja, jotka suurentavat sektoria aina kustakin tasosta. Tällä tavalla saadaan suht järkevä systeemi, jossa kokeneet picklockkaajat oikeasti saavat lukon auki, mutta kokemattomille ei tule tylyä "et osaa työntää pinniä tohon reikaan"-tekstiä taidon puutteen vuoksi.

20-25 pisteen lockilla olen kuitenkin availlut kahden vai peräti kolmen tason lukkoja (novice, apperentice, adept).

Ylös Bottom