On sillä mielestäni aika isokin merkitys, että onko valmis maksamaan pelistä 1 euroa vai 60 euroa. Pelaajamäärillä mitattuna Fortniten ilmainen Battle Royale-pelimuoto olisi myös ansainnut olla aikanaan ehdolla, mutta jostain syystä se ei kuitenkaan ollut. Mutta joo, mulle henkilökohtaisesti on ihan sama mitä tuolla palkintogaalassa tehdään. Jos ehdokkaat ei miellytä, niin paras tapa vaikuttaa lienee olla antamatta klikkauksia moiselle tapahtumalle. Sen sijaan voi vaikkapa pelata sitä Forza vitosta.
Miksi hinnalla on merkitystä sille voiko peli olla vuoden peli? En tiennyt ennen Outer Wildsia pelatessa että se olisi niin mieltä muuttava elämys mutta en maksanut siitä kuin "euron GP:n" verran. Enkö voi nyt olla sitä mieltä että peli olisi yksi vuoden ja jopa pelivuosieni merkittävimpiä tapauksia? En oikein saa kiinni siitä että miksi pitäisi maksaa tietty määrä että voisi löytää "vuoden pelinsä".
En minä ainakaan etukäteen tiedä onko joku peli minun vuoden pelini vai ei. Olen ostanut lukuisia pelejä alelaarista ja pitänyt niitä parhaina pelaamistani. Ei tuo pelistä maksaminen siis minusta korreloi oikein mitenkään sen kanssa onko peli hyvä tai pitää pelaaja siitä vai ei.
Toki ilmeisesti tästä puhutaan siksi koska täällä noista määristä on puhuttu positiivisesti, vai? Ehkä pitäisikin määrän sijasta katsoa mitä mieltä se pelaajamäärä pelistä on. Ja sen näkee Metacriticistä ja vastaavista. Ei siis määrä vaan se mitä se määrä, oli se paljon tai vähän, on siitä tuotteesta mieltä.
Ei ole elitismiä, vaan tuo on mun mielestä vaan täysin väärässä sarjassa. Awardseissa on kuitenkin erikseen sarjat "Best Action Game" JA "Best Action/Adventure", joihin tämä peli kuuluisi paljon selvemmin toisin kuin RPG:ihin (jos vioista huolimatta ansaitsee ehdokkuuksia). Sai mun kulmat kohoamaan nähdessäni sen RPG:iden joukossa samoin kuin joku muukin kategoriaan kuulumaton peli saisi jossain väärässä sijainnissa.
Sanoisin yhä että roolipeli on nykyään aika laaja käsite ja roolipeli on lähinnä yläkategoria, jonka alle menee sitten esim. ARPG:t, joihin laittaisin CP77:n. Onko muuten Mass Effectit roolipelejä? Siinä on tiimi ja sitä hallitaan mutta se on myös hyvin toimintapainotteinein? Oikein malliesimerkki siitä kuinka vaikea voi olla määrittää "roolipeli". Samoin Falloutit: niissäkin on taisteluissa taktisuutta osumapaikoista lähtien.
Elitismi tässä siis vähän yhä haisee. Ihan turha määritellä niin tiukasti mikä on mitäkin jos/kun mitään tiukkoja rajoja ei edes ole olemassa. Missä on ne "roolipelin" vaatimukset, jotka listasit ja kuka niistä päättää tai on päättänyt? Vai onko kenties kuitenkin kyse omasta näkemyksestäsi?
Myönnän kyllä että jos joku "vanha parta" puhuu roolipeleistä niin silloin oletan että puhutaan jostain Baldur's Gateista ja vastaavista mutta nykyään tuon käsitteen alle menee niin paljon enemmänkin vaihtelevuutta.
Mutta jos joku tämän RPG:ksi kokee, niin ehkä se sitten on oikeassa paikassa. Mulle tämä aiheuttaa yhtä isoa kummastusta kuin vaikka joku Zelda tms. iskettäisiin tappelupeleihin, koska "onhan siinä combattikin".
Tämä menee saivarteluksi. Ei kukaan noin räikeästi ole laittamassa Zeldaa tappelupeleihin siinä missä ei urheilupeleihinkään. Se on ilmiselvää ettei se niihin kuulu.
Et oikeasti voi olla sitä mieltä että "onko Zelda taistelupeli" on saman luokan pohdintaa kuin "onko CP77 roolipeli". Toiseen on täysin päivänselvä vastaus kun toisesta voi ihan asiallisesti keskustella ilman että minusta kumpikaan on väärässä, väittipä sitä roolipeliksi tai toiminnaksi. Toki itse valitsisin helpoimman tien ja sanoisin sen olivan toimintaroolipeli. Mutta jos puhutaan vain "kyllä/ei"-tyyppisesti niin on se minusta asia, johon ei ole mitään määrättyä oikeaa vastausta.
Toki jos on, niin linkitä sinne järjestöön/tahoon, joka roolipelin määritteet on asettanut.
Ja tuo roolipeli-genre on ehkäpä se vaikein määritellä. Kaikki muu on aika itsestäänselvää. Ainakaan nyt ei tule mieleen mitään yhtä hankalasti määriteltävää genreä.