Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Game Awards 20XX

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hynde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuon Genshin Impactin äänestykseen liittyen kiertää juttua lähinnä siitä, että pelaajat ikään kuin odottavat saavansa pelissä palkintoja, mikäli peli voittaa äänestyksen. Näin ei ole pelifirma käsittääkseni itse sanonut, mutta odotusarvo liittyy edelliseen vuoteen. Viime vuonna peli voitti parhaan mobiilipelin palkinnon, minkä vuoksi pelin sisällä jaettiin sälää:

 
Nyt en oikein ymmärrä logiikkaasi. Jos kyseessä on Players Choice-award ja todellakin pelaajat ovat äänestäneet Genshin Impactin tai Sonic Frontiersin voittajaksi, niin miten se voitto ei ole ansaittu? Itsellenikään noista kumpikaan ei olisi vuoden peli (Sonic Frontiers on toki mielestäni aivan erinomainen peli ja Genshiniä en ole pelannut, joten siihen en voi ottaa sinänsä kantaa), mutta jos kerran pelaajat niin äänestävät, niin sitten on voittaja saanut voittonsa ihan ansiosta.
Riippuu miten tuota tarkastelee. Voitto ei ole "ansaittu" jos porukka äänestää vitsillä. Toisaalta se on silloin "ansaittu" koska sitä on äänestetty.

Mutta siis se, että ihmisistä suuri osa ei välttämättä pidä peli parempana kuin nuo muut pelit mutta koska on hauskaa että Sonic voittaa, niin äänestetään sen vuoksi sitä. Tai Genshiniä sen vuoksi että voi saada kamaa peliin eikä välttämättä sen vuoksi että pitää sitä vuoden pelinä.

Sanoisin itse että ei ole siis ansaittu jos äänestäjät eivät oikeasti ole pitäneet äänestäänsä peliä vuoden pelinä. Mutta mistäpä minä tiedän ovatko vai eivät, joten lähinnä haluan sanoa että jos tietäisin, niin tietäisin sitten myös onko voitto minun mielestäni ansaittu vaiko ei.

Mikähän porukoilla on vialla että tästäkin aiheesta pitää jokin konsolisodan tyylinen vääntö saada aikaiseksi? Varsinkin DestiZ kommentit ”mikä vain kunhan peli x ei voita…” onko se jotenkin itseltä sitten pois jos toiset pitävät pelistä X kuin hullu puurosta? En vain tajua. Kommenteista paistaa hiukan läpi että sitä inhokkiasi ei ole edes pelattu, tai ainakaan itse en tätä pay to win peliksi laskisi.
Tuosta jo sanottiinkin mutta voi olla periaatteista kiinni. En itse ole niin tarkasti Genshiniin tutustunut mutta ajatus mikromaksupelistä vuoden pelinä tuntuu ikävältä merkiltä peliteollisuudelle. En haluaisi että siellä jatkossa ajatellaan entistä vankemmin että näitä me halutaan, mikromaksuilla kyllästettyä free-to-p(l)ay pelattavaa.

Toisaalta olen tainnut kuullu että pelin mikromaksusysteemi ei niin karmea kuitenkaan ole, joten ehkä viesti on oikea: haluamme tällaisia mikromaksujapelejä (jos niitä mikromaksuja on pakko olla).

Hyvä esimerkki hyvästä mikromaksusysteemistä on myös Apex Legends. Mitään ei tarvitse ostaa että voi pelata täysin rajoituksetta. Jos Genshin on yhtään lähelle sen systeemiä (eli ei ole pitkitetty mikromaksuja ajatellen tai "pay to win") niin ei se sitten haittaisi.

Tosin eipä kai minulla ole mitään oikeutta sanoa siihen jos joku tykkää grindata pay to win -peliäkin niin paljon että pitää sitä vuoden pelinä.
 
Riippuu miten tuota tarkastelee. Voitto ei ole "ansaittu" jos porukka äänestää vitsillä. Toisaalta se on silloin "ansaittu" koska sitä on äänestetty.

Mutta siis se, että ihmisistä suuri osa ei välttämättä pidä peli parempana kuin nuo muut pelit mutta koska on hauskaa että Sonic voittaa, niin äänestetään sen vuoksi sitä. Tai Genshiniä sen vuoksi että voi saada kamaa peliin eikä välttämättä sen vuoksi että pitää sitä vuoden pelinä.

Sanoisin itse että ei ole siis ansaittu jos äänestäjät eivät oikeasti ole pitäneet äänestäänsä peliä vuoden pelinä. Mutta mistäpä minä tiedän ovatko vai eivät, joten lähinnä haluan sanoa että jos tietäisin, niin tietäisin sitten myös onko voitto minun mielestäni ansaittu vaiko ei.


Tuosta jo sanottiinkin mutta voi olla periaatteista kiinni. En itse ole niin tarkasti Genshiniin tutustunut mutta ajatus mikromaksupelistä vuoden pelinä tuntuu ikävältä merkiltä peliteollisuudelle. En haluaisi että siellä jatkossa ajatellaan entistä vankemmin että näitä me halutaan, mikromaksuilla kyllästettyä free-to-p(l)ay pelattavaa.

Toisaalta olen tainnut kuullu että pelin mikromaksusysteemi ei niin karmea kuitenkaan ole, joten ehkä viesti on oikea: haluamme tällaisia mikromaksujapelejä (jos niitä mikromaksuja on pakko olla).

Hyvä esimerkki hyvästä mikromaksusysteemistä on myös Apex Legends. Mitään ei tarvitse ostaa että voi pelata täysin rajoituksetta. Jos Genshin on yhtään lähelle sen systeemiä (eli ei ole pitkitetty mikromaksuja ajatellen tai "pay to win") niin ei se sitten haittaisi.

Tosin eipä kai minulla ole mitään oikeutta sanoa siihen jos joku tykkää grindata pay to win -peliäkin niin paljon että pitää sitä vuoden pelinä.
Itselleni tuossa Genshin Impactin ehdokkuuden todellisena ongelmana on se, että eihän peliä ole tänä vuonna nimenomaan julkaistu, vaan vuosina 2020 ja 2021.
 
Joo, omituiselta kuulostaa. Toisaalta enpä ole koko kategoriaan ja sääntöihin perehtynyt. Eipä se kyllä uutisten perusteella ole ihan putkeen mennyt järjestäjältä.

Sen sijaan on kyllä aivan turha haukkua itse peliä sen laadusta, Genshin Impact on todella hyvä ja mielenkiintoinen peli!
 
Sen sijaan on kyllä aivan turha haukkua itse peliä sen laadusta, Genshin Impact on todella hyvä ja mielenkiintoinen peli!
Eihän mikromaksuista kritisoiminen suoranaisesti ota kantaa pelin laatuun. Minusta ne ainakin on eri asioita. Toki mikromaksut voivat rampauttaa ja haitata peliä ja näin ollen kai pelin laatuakin mutta yleensä peli voi olla vaikka kuinka laadukas mutta sitten on lyöty mikromaksut kylkeen.
 
Genshin tapauksessa mikromaksu on ehkä väärä termi, se että maksat pelin sisäisestä ”lottoarvasta” 10€ jolla on prosentin mahdollisuus saada se palkinto on ihan kiinni omasta selkärangasta. Peli on tosiaan enimmäkseen kevyt action rpg jossa on todella mukava ja piristävän erillainen taistelumekaniikka. Peli on laaja ja pelattavissa ”läpi” ihan ilman mitään maksua, lisää sisältöä ja tarinaa tulee muutaman kuukauden välein.

Olisinko laittanut pelin lottokoneeseen kiinni noin 50€ rahaa, olisin voinut vaikka lahjoittaa tekijöille tuon summan ihan ilman mitään vastiketta, sen verran laadukas tekele tämä on kaikin puolin. Piristävän uudenlainen, ajattelee juuri sen pelin arvon (hinnan), markkinoinnin ja vetovoiman uudella tavalla.

Se että tämänkaltaisia ”säännöllisesti päivittyviä” ”pieniä maksuja sisältäviä” pelejä on olemassa on teille ”hyi, ei voi tukea” nyt valitettavasti tätä päivää. Mm. Sony on ilmoittanut että kehittää useaa samankaltaista ansaintamallia tukevaa peliä ja näitä alkaa tipahtamaan 2023 eteenpäin tasaisesti. Lopulta se asiakaskunta sitten päättää onko se kannattavaa vai ei, bisnestä tämä loppuviimein on ja sen mukaan tehdään päätökset luurankotorneissa.

Genshin on osoittanut valtavalla menestyksellä (pelaaja määrät sekä ansaittu tuotto) sen että silloin kun asiat tehdään oikein se voi toimia. Itse hyppäsin pois oravanpyörästä pelistä ihan vain sen takia että peli alkoi olemaan liian iso osa ns. päivärutiinia. Jokapäiväiset tehtävät ilmaisten primogemien toivossa alkoi ohjata muuta elämää liiaksi. Vetäisin tulpan irti ja olen pelistä siis ”katkolla” :)

Tästä tullaankin sitten toiseen aiheeseen mistä voisi keskustella jossakin ihan muussa ketjussa: peliriippuvuus. Se nimittäin tämänkaltaisten maksumallien peleissä on se isoin syöpä ja tuholainen. Minun kohdalla se ei ollut nämä maksut, en maksanut. Monille muille on oikeasti taas ongelma sen lottoarvan houkutustekijän kanssa, omat tienestit heitetään virtuaaliarpaan joka kaikenlisäksi on jonakin päivänä täysin hyödytön kun pelipalvelu suljetaan. Summat ei ole pieniä, puhutaan tuhansista ei kympeistä mitä tuonne jotkut rahaa syytää sisään.
 
Viimeksi muokattu:
joo Genshin Impactissa itsessään ei ole mitään vikaa, hyvä peli mutta se on pilattu tuolla monatizationilla. tuosta voi jokainen itse lukea paljon ihmiset ovat peliin laittaneet rahaa, Gacha pelithän nimen omaan on pay to win mikromaksu malli pahimmasta päästä, itsekkin olen peliä semmoisen 20-30 tuntia pelannut, mutta lopetin, koska tuli paywall vastaan ja progressio hidastui liikaa. näissä peleissä on myös sitten Battle Passia ja muita mikromaksu malleja. joten joo jos joku väittää että tämmöinen peli ei ole pay to win, niin sitten haluan tietää mikä hänen mielestään on.



genesis-crystal-pricing-usd-1024x483.png


 
Viimeksi muokattu:
Lopetan itse nyt jauhamisen tästä GI asiasta, jatketaan siitä tarvittaessa vaikka toisissa langoissa.

Illan show alkaa olla kohta ihan kulmilla, jos malttaa niin otan pienet tirsat ja kello soimaan kahdelta yöllä. Iso kuppi sumppia käteen, kuulokkeet päähän ja ihmettelemään ja tuskastumaan muiden kanssa sitä miksi tätä taas pitää valvoa

Geoff twiittasi juuri että tuleva show on ”vain” 2,5h pituudeltaan, eli nukkumaan pääsee vielä takaisin ennen töihin herätystä. Siitä nukkumisesta ei kokemuksen mukaan vain tahdo tulla mitään kun show’n jälkeen alkaa se jälkipeli eri foorumeilla, ai että.



Kohta mennään. Muistetaan olla kiltisti ja jätetään ne konsolisota sapelit nyt päiväksi tuppeen. Tämä on kuitenkin se vuoden isoin juhla ja kunnian osoitus juuri niille jotka meille tämän harrastuksen mahdollistavat, eli iso käsi kaikille pelistudioille ja toivotaan että mahdollisimman moni saa tulevana yönä tunnustusta kovasta työstään puskiessaan tätä skeneä eteenpäin.
 
Semmoinen show; Ragnarok voitti kaiken muun ja Elden Ring odotetusti GotY:n. Ja lopuksi Miyazakin puheen jälkeen joku random penska tuli kiittämään Bill Cintonia :D

Uusia julkistuksia mm. Hades 2; Death Stranding 2, Armored Core VI...
Diablo IV ja FF16 molemmille kesäkuu varmistettiin julkaisuksi ja taisi siellä muutenkin olla kesälle aika tunkua.
 
Vähän oon suolainen, ettei Xenoblade voittanut musiikkeja tänä vuonna. Oon aidosti sitä mieltä, että kyseisessä pelissä on parhaat musiikit, mitä on julkaistu sitten Persona5:n jälkeen (myös Persona5:n kohdalla tapahtui aikoinaan sama oikeusmurha). Mutta eipä nää JRPG:t näissä kisoissa koskaan pärjää. Satunnaisesti saattavat voittaa vuoden roolipelin silloin tällöin, mutta siinäpä se.

Mutta tosi ennalta-arvattavat voittajat jälleen. Geishi-yhteisö sai äänestettyä pelinsä pelaajien valinnan voittoon, vaikka kovasti kyllä ihmettelen, miksi noin vanhan peli oli siellä edes ehdolla. Stray voitti vuoden indie-pelin ansaitusti. Muutamia ihan kiinnostavia trailereita vilahteli, mutta ei mitään joka olisi nostanut itsellä hypen pintaan.

Vähän ehkä kaduttaa, että tuli taas valvottua tän takia. On pitkä työpäivä edessä nyt. :D
 
Oli pituudesta huolimatta keskivertoa parempi show tänä vuonna, ellei paras jopa koskaan. Paljon oli täysin uusia yllätyksiä jotka ei onneksi ehtineet vuotaa ulos ennenaikojaan. Hyvin tässä pysyi hereillä ja loppuun asti sai jännittää viekö GOW myös sen isoimman pystin, ei vienyt onneksi.

Mieluisin julkistus itselle Death Stranding 2. Pelistä oli huhuiltu ja nyt sille saatiin vahvistus. Traileri oli sitä taattua Kojima laatua eli mitään kovin suuria johtopäätöksiä tuon perusteella on itse pelistä vaikea sanoa, toivoisin että peli jatkaisi samalla ”strand” teemalla, mutta saa nähdä mitä sieltä lopulta tulee. Ensimmäinen osa iski todella kovaa ja parhaillaan toinen läpipeluu siitä kesken.

Muita jotka laitetaan seurantaan:
- Crime Boss, vahvat Vice City fibat ja tunnettuja näyttelijöitä mukana, tästä voi tulla hyvä.
- Blue Protocol, Art style oli hieno ja saa nähdä kopioko tämä saman GaaS mallin kuin Genshin Impact
- Horizon dlc, jospa tämä iskisi kovempaa kuin itse pääpeli. Ainakin edellisen osan dlc oli todella mainio lisäri joten luottoa on Guerillan suuntaan
- Earthblade, vaikutti peliltä juuri minulle
- Hades 2, ykkönen vielä pelaamatta odottelen sitä jos tippuisi PS+ valikoimaan ennen toisen osan julkaisua
- Replaced, tämä on omalla kohdalla ensimmäinen Xbox peli (ajallinen yksinoikeus?) joka saa mahdollisesti ostohousuja lepattamaan ja miettimään vakavasti kolmannen konsolin hankkimista. Katsotaan nyt vielä…
 
Ei tullut katsottua lähetystä, mutta kyllähän sieltä ainakin muutama mielenkiintoinen tekele on tuloillaan jo aamun pikaisella katsauksella:

- Armored Coret on kokematta, mutta aina ollut sellainen mielikuva sarjasta, että pitäisi tutustua. Varovaisen kiinnostunut tästä uudesta julkaisusta siis!
- Space Marine on varmaan ihan mukavaa toimintaa, pitäisikin pelata loppuun tuo ensimmäinen osa.
- Hades 2, ensimmäistä osaa tuli jauhettua todella paljon, joten tätä tulee mielenkiinnolla seurattua.
 
Ihan ok show, mitä nyt aamulla sivusilmällä seurasin jälkilähetyksenä. Ainoa harmitus oli, että Alan Wake 2:sta ei kuultu mitään uutta, vaikka Remedy vielä vuosi sitten mainitsi, että vuoden 2022 aikana kuullaan lisää. Ja olin niin varma, että viimeistään nyt olisi sen aika. Onneksi sentään vuoden peli palkinto meni oikeaan osoitteeseen.
 
Piti hitto herätä yöllä ja katsoa show , mut unohdin koko homman :)

Noh....onpahan nyt hyvin nukkunut ainakin ja tuskin sieltä mitään steam deckkiä ois ees voittanutkaan. Mut vähän jäi nyt harmittamaan.
 
Samoin kävi itselläni. Mutta mikäs tässä on ollessa, hyvin nukutun yön jälkeen. :)
Eipä siellä mitään erityisen kiinnostavaa ollut, eikä edes steamdeckiä tullut (ainakaan vielä mitään ilmoitusta voitosta).
XC3 on vähän marginaalisempaa noihin muihin verrattuna niin taitaa siksi jäädä jalkoihin, vaikka hyvä onkin ja musat oikein hyvät.

Mutta lopun wtf seuraus:

 
Eipä siellä mitään erityisen kiinnostavaa ollut, eikä edes steamdeckiä tullut (ainakaan vielä mitään ilmoitusta voitosta).
XC3 on vähän marginaalisempaa noihin muihin verrattuna niin taitaa siksi jäädä jalkoihin, vaikka hyvä onkin ja musat oikein hyvät.

Mutta lopun wtf seuraus:


Pidätettiinkö God of War
 
Mutta lopun wtf seuraus:


Hauskoja vastauksia tuossa twiitissä. Oma suosikki:



Omasta mielestäni oli todella kova show. Ei millään jaksanut yöllä heräillä katsomaan, niin katsoin nyt toisella monitorilla töiden ohessa :D. Palkinnot meni melko odotetusti Elden Ringin ja God of Warin kesken. Harmillisesti Horizon ei saanut mitään. GOTY meni kuitenkin oikeaan osoitteeseen ja sehän on tärkeintä. Mielenkiintoisia julkaisuja tulikin roppakaupalla jo tiedossa olleiden lisäksi ja ensi vuosi näyttää todella hyvältä.

-Hades 2: Olen säästellyt ykköstä jo liian pitkään backlogissa, joten täytyy naatiskella se nyt alta pois ennen kakkosta.
-Star Wars Jedi Survivor: Sama juttu, ykkönen täytyy pelata läpi ennen jatko-osaa. Hyvältä näytti tämäkin.
-Horizon DLC: Tätä odotan ehkä eniten kaikista julkaisuista, sillä pidin Forbidden Westistä niin paljon, että jos vain samaa tavataa saa lisää niin *chef’s kiss*
-Diablo 4: Näyttää todella hyvältä. Kunhan Blizzard ei pilaa tätä MTX:llä.
-Armored Core: Tyylillisesti ei oikein iske meikäläiseen, mutta From Soft on osoittanut taitonsa, joten varmasti menee tämäkin ostolistalle.
-Suicide Squad: Batman pelit kelpaa aina ja erityisesti Rocksteadyltä.

Kaiken kaikkiaan sanoisin, että oli todella onnistunut show. Kestoltaan juuri sopiva ja mainoksia ei ollut mitenkään liikaa/häiritsevästi. Hyvä määrä laadukkaita julkaisuja ja palkinnot enemmän tai vähemmän oikeisiin osoitteisiin :D

Nyt kun E3 on hiipunut taustapeiliin, niin olen kyllä tyytyväinen, että joku tällainen tapahtuma kuitenkin on pysynyt ja kerää vuosittain kaikki yhteen juhlistamaan videopelien ilosanomaa!
 
Ylös Bottom