Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Onhan näitä. Äkkiseltään tulee mieleen ainakin ensimmäinen Last of Us, Spider-Man (2018), God of War (2018), Ghost of Tsushima, Days Gone, Star Wars: Jedi Fallen Order, Knights of the Old Republic 1-2, Witcher 3, Mass Effect -sarja, Batman: Arkham -sarja, Rockstarin pelit (ei nyt kaikki, mutta mm. RDR 1-2, osa GTA-peleistä), Metro-sarja, BioShockit, Horizon Zero Dawn, Detroit: Become Human, MGS-sarja, Max Paynet, Assassin's Creed (en ole pelannut kuin paria AC:tä mutta kyllä nuo ihan tarpeeksi aikuisia olivat tarinaltaan, lukuunottamatta sitä nykypäivän juonta). Itse väittäisin jopa että mm. RE2:n remaken tarina oli varsin aikuismainen, vaikka tuossa noita sarjalle ominaisia överiyksiä olikin ja päähahmot nyt eivät mitään kovin komplekseja olleet.No olisko nyt sit pitänyt sanoa että ensimmäinen minun pelaamani videopeli aikusella tarinalla? Pistä esimerkkiä muista niin tiedän pistää listalle.
Kiitos. Nämä vastaukset osoittivat sinänsä hienosti sen kuinka ”aikuisella” pohjalla pelin ”aikuisuuden” määrittely ja ihailu joillakin on...Aamen.![]()
Kiitoksia vaan vastauksista. Kyllä mä noista oon aika monta pelannut. Mikään niistä ei vienyt tarinankerrontaa sille tasolle jolla Last of us 2 on. Videopeleissä tarinankerronta on yhä lasten kengissään verrattuna kirjoihin ja elokuviin. Harva aikuismainen peli kertoo mitään sellaista jota ei tietäisi jo ennestään. Onhan tämänkin pelin teemat tuttuja eikä ne tuo mitään uutta aiheeseen mutta käsittelytapa on jotain sellaista mihin en ole peleissä ennen törmännyt.Onhan näitä. Äkkiseltään tulee mieleen ainakin ensimmäinen Last of Us, Spider-Man (2018), God of War (2018), Ghost of Tsushima, Days Gone, Star Wars: Jedi Fallen Order, Knights of the Old Republic 1-2, Witcher 3, Mass Effect -sarja, Batman: Arkham -sarja, Rockstarin pelit (ei nyt kaikki, mutta mm. RDR 1-2, osa GTA-peleistä), Metro-sarja, BioShockit, Horizon Zero Dawn, Detroit: Become Human, MGS-sarja, Max Paynet, Assassin's Creed (en ole pelannut kuin paria AC:tä mutta kyllä nuo ihan tarpeeksi aikuisia olivat tarinaltaan, lukuunottamatta sitä nykypäivän juonta). Itse väittäisin jopa että mm. RE2:n remaken tarina oli varsin aikuismainen, vaikka tuossa noita sarjalle ominaisia överiyksiä olikin ja päähahmot nyt eivät mitään kovin komplekseja olleet.
Näin. Kai noita muitakin on, mutta nuo nyt tulivat ensimmäisenä mieleen. Mielestäni aika paksua väittää, että herran vuonna 2020 tulleessa pelissä olisi "ensimmäistä kertaa oikeasti aikuinen tarina," kun loistavia ja kypsiä tarinoita on nähty jo pidemmän aikaa useissa peleissä.
Pelit on sen verran erilainen media verrattuna kirjoihin ja elokuviin, että tuo tarinankerronta on väkiselläkin erilaista, mutta ei esim. tuon mainitsemani PS4:n Spider-Manin tarina kalpene yhtään Spider-Man -leffojen rinnalla. Oikeastaan päinvastoin, mielestäni tuo oli tarinankerronnallisesti jopa parempi kokemus mitä vaikkapa viimeiset kaksi live action -leffaa (vaikka nuo ihan hyviä tekeleitä olivatkin). Amazing Spider-Man -leffoilla peli sen sijaan pyyhkii lattiaa mennen tullen niin tarinaltaan kuin tarinankerronnallisestikin.Kiitoksia vaan vastauksista. Kyllä mä noista oon aika monta pelannut. Mikään niistä ei vienyt tarinankerrontaa sille tasolle jolla Last of us 2 on. Videopeleissä tarinankerronta on yhä lasten kengissään verrattuna kirjoihin ja elokuviin. Harva aikuismainen peli kertoo mitään sellaista jota ei tietäisi jo ennestään. Onhan tämänkin pelin teemat tuttuja eikä ne tuo mitään uutta aiheeseen mutta käsittelytapa on jotain sellaista mihin en ole peleissä ennen törmännyt.
Ei nyt parane loukkaantua yhdestä mielipiteestä. Sä takerruit mun yhteen lauseeseen mikä ehkä oli vähän hätäisesti kirjoitettu. Kyllä sä varmaan ymmärsit itsekkin etten mä sitä kirjaimellisesti tarkoittanut? Ei nää ole kuin pelejä eikä näistä kannata tapella. Tuo hyvän ja pahan häilyvä ero on nykyään aika perus kauraa peleissä eikä tämä peli siitä varsinaisesti kertonut. Peli kertoi siitä että henkilöhtaisen kaunan ja koston motiivit ovat itsekkäitä ja syyt kostoon ovat lopulta muualla kuin koston kohteessa. Ja siitä että juoksemalla koston perässä ei tee muuta kuin juoksee karkuun asiaa jota ei halua käsitellä. Tässä tapauksessa menetystä ja surua.Pelit ovat sen verran erilainen media verrattuna kirjoihin ja elokuviin, että tuo tarinankerronta on väkiselläkin erilaista, mutta ei esim. tuon mainitsemani PS4:n Spider-Manin tarina kalpene yhtään Spider-Man -leffojen rinnalla. Oikeastaan päinvastoin, mielestäni tuo oli tarinankerronnallisesti jopa parempi kokemus mitä vaikkapa viimeiset kaksi live action -leffaa (vaikka nuo ihan hyviä tekeleitä olivatkin). Amazing Spider-Man -leffoilla peli sen sijaan pyyhkii lattiaa mennen tullen niin tarinaltaan kuin tarinankerronnallisestikin.
Itselleni Last of Us 2 ei tarjonnut mitään uutta tai ihmeellistä verrattuna vaikkapa noihin listaamiini peleihin. Hyvä pelihän tuo oli, ei siinä mitään, mutta tuo, mitä peli yrittää sanoa, on mielestäni jo niin nähty juttu. Kukaan ei ole läpeensä hyvä tai paha, kaikki riippuu näkökulmasta ja kontekstista, maailma ei ole mustavalkoinen jne. Ihan hyvin peli noita asioita käsitteli, mutta oli siellä ihan selkeästi halpoja ja typeriäkin asioita joilla näitä yritettiin tuoda esille. Ei tuo myöskään mielestäni ollut kokonaisuutena todellakaan mikään mullistava kokemus missään muodossa, ei pelillisesti eikä tarinankerronnaltaan. Edelleen, peli oli mielestäni oikein hyvä kuitenkin kokonaisuutena. Tuo "mikään peli ei ole aikaisemmin kertonut aikuista tarinaa" on vain mielestäni sen verran paksu ja halventava kommentti monia muita aiemmin tehtyjä pelejä kohtaan, mitkä ovat olleet kaikin puolin laadukkaita ja kypsiä tekeleitä tarinoiden puolesta.
No en nyt tiedä onko ihan asiallisena pysynyt keskustelu tai pieni väittely tappelemista, ei tässä nyt mitään henkilökohtaisuuksiin olla menty tai edes sinne päin?Ei nyt parane loukkaantua yhdestä mielipiteestä. Sä takerruit mun yhteen lauseeseen mikä ehkä oli vähän hätäisesti kirjoitettu. Kyllä sä varmaan ymmärsit itsekkin etten mä sitä kirjaimellisesti tarkoittanut? Ei nää ole kuin pelejä eikä näistä kannata tapella. Tuo hyvän ja pahan häilyvä ero on nykyään aika perus kauraa peleissä eikä tämä peli siitä varsinaisesti kertonut. Peli kertoi siitä että henkilöhtaisen kaunan ja koston motiivit ovat itsekkäitä ja syyt kostoon ovat lopulta muualla kuin koston kohteessa. Ja siitä että juoksemalla koston perässä ei tee muuta kuin juoksee karkuun asiaa jota ei halua käsitellä. Tässä tapauksessa menetystä ja surua.
Ei tämä munkaan mielestä mikään jeesus peli ole ihan jo sen takia että en yleensä pidä tällaisista elokuvamaisista peleistä. Mutta en mä voi millään muotoa sanoo tätä keskinkertaiseksi peliksi. Pelit on kuitenkin vain pelejä. Toiset tykkää jostain ja toiset ei. Mä en ymmärrä miks tällaista keskustelua pitää edes käydä. Jos tämä peli ei tehnyt suhun vaikutusta se on ihan ok. Ei se mua haittaa.
No näinpä. Ykkönen oli munkin mielestä parempi. Ihan jo siis rytmitykseltään. Eihän siinäkään tarina ollut mitenkään poikkeuksellinen mutta tarinhan itsessään ei ole tärkeä vaan se miten tarina korrotaan. Tässä Last of Us-pelit loistaa mun mielestä hyvin. Nyansseja ja tasoja löytyy pienistä asioista. Ei niinkään eeppisistä tapahtumista ja yllättävistä juonenkäänteistä.No en nyt tiedä onko ihan asiallisena pysynyt keskustelu tai pieni väittely tappelemista, ei tässä nyt mitään henkilökohtaisuuksiin olla menty tai edes sinne päin?
Tuosta koston kierteestä ja siitä miten se voi pilata elämän, niin tuo on mielestäni myös ihan yhtä lailla käsitelty aihe kuin nuo hyvän ja pahan häilyvät erot. Ei välttämättä peleissä niinkään, mutta mm. leffoissa ja tv-sarjoissa tuota nyt on nähnyt jo ihan tarpeeksi. Ja tosiaan, ei tämä mielestäni missään nimessä keskinkertainen peli ollut. Oikein hyvä peli tämä kakkonen oli, mutta ei loppujen lopuksi erottunut itselleni juurikaan muista tarinavetoisista peleistä. Ykkönen on mielestäni selvästi parempi ja oli aikanaan myös huomattavasti vaikuttavampi tapaus.
No en nyt tiedä onko ihan asiallisena pysynyt keskustelu tai pieni väittely tappelemista, ei tässä nyt mitään henkilökohtaisuuksiin olla menty tai edes sinne päin?
Tuosta koston kierteestä ja siitä miten se voi pilata elämän, niin tuo on mielestäni myös ihan yhtä lailla käsitelty aihe kuin nuo hyvän ja pahan häilyvät erot. Ei välttämättä peleissä niinkään, mutta mm. leffoissa ja tv-sarjoissa tuota nyt on nähnyt jo ihan tarpeeksi. Ja tosiaan, ei tämä mielestäni missään nimessä keskinkertainen peli ollut. Oikein hyvä peli tämä kakkonen oli, mutta ei loppujen lopuksi erottunut itselleni juurikaan muista tarinavetoisista peleistä. Ykkönen on mielestäni selvästi parempi ja oli aikanaan myös huomattavasti vaikuttavampi tapaus.
No näinpä. Ykkönen oli munkin mielestä parempi. Ihan jo siis rytmitykseltään. Eihän siinäkään tarina ollut mitenkään poikkeuksellinen mutta tarinhan itsessään ei ole tärkeä vaan se miten tarina korrotaan. Tässä Last of Us-pelit loistaa mun mielestä hyvin. Nyansseja ja tasoja löytyy pienistä asioista. Ei niinkään eeppisistä tapahtumista ja yllättävistä juonenkäänteistä.
No olisko nyt sit pitänyt sanoa että ensimmäinen minun pelaamani videopeli aikusella tarinalla? Pistä esimerkkiä muista niin tiedän pistää listalle.
Juuri näin. Tarina on muutakin kuin sarja toisiinsa liitettyjä tapahtumia.Jep, ehkä tarina oli väärä sanavalinta. Onhan noita aikuismaisia tarinoita ollut vaikka kuinka monessa pelissä. Silti jokin Last of Us 2:ssa tuntuu myös itselle paljon aikuismaisemmalta kuin monet muut pelit. En tiedä johtuuko se siitä miten se tarina kerrotaan vai esimerkiksi siitä miten väkivalta kuvataan (se ei ole kaunista) vai näyttelijäsuorituksista/grafiikasta. Kenties jostain muusta? Ehkä koko paketti vaan on tehty niin että se saa tällaisen fiiliksen aikaan
Paljonkohan on peli myynyt kun mitään lukuja ei ole enää näkynyt sen jälkeen kun ilmoittivat sen rikkoneen jotain ennätyksiä115 Game of the Year palkintoa tähän mennessä.
![]()
2020
We're tracking Game of the Year (GOTY) awards from around the world. Discover what media outlets and players voted as the best titles every year.www.gameawards.net
Paljonkohan on peli myynyt kun mitään lukuja ei ole enää näkynyt sen jälkeen kun ilmoittivat sen rikkoneen jotain ennätyksiä