Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us Part II

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä
Konsolisodasta ei tosiaankaan ole kyse, vaan siitä, että tekivät pelin, jossa sortuivat ylinokkeluuteen, omahyväisyyteen ja agendan tyrkyttämiseen ja ensimmäisen pelin tarinalta ja hahmoilta vedettiin matto pahasti alta ja samalla myös monilta faneilta. Varmasti peli miellyttää varsinkin monia joille tekotaiteellinen synkistely on jotain aivan mahtavaa. Muut eivät sitten tuolle tarinalle paljoakaan arvoa tule antamaan. Ja se porukka on todella suuri enemmistö väitän minä. Universaali mestariteos ei joka tapauksessa ole todellakaan kyseessä, vaikka jotkut sarjaa aiemmin fanittaneet, jotka eivät ole vielä ehtineet pelata peliä loppuun, haluavat edelleen niin uskoa olevan.

Elikkäs sinun mielestä ne lukemattomat Metacriticin 0/10 ja 1/10 pisteytykset käyttäjien arvosteluissa on siellä täysin aiheellisia ja oikeaan osuneita pisteytyksiä tälle pelille ?
 
Tämä kuva kertoo juuri sen missä mennään. Konsolisodasta ei tosiaankaan ole kyse, vaan siitä, että tekivät pelin, jossa sortuivat ylinokkeluuteen, omahyväisyyteen ja agendan tyrkyttämiseen ja ensimmäisen pelin tarinalta ja hahmoilta vedettiin matto pahasti alta ja samalla myös monilta faneilta. Varmasti peli miellyttää varsinkin monia joille tekotaiteellinen synkistely on jotain aivan mahtavaa. Muut eivät sitten tuolle tarinalle paljoakaan arvoa tule antamaan. Ja se porukka on todella suuri enemmistö väitän minä. Universaali mestariteos ei joka tapauksessa ole todellakaan kyseessä, vaikka jotkut sarjaa aiemmin fanittaneet, jotka eivät ole vielä ehtineet pelata peliä loppuun, haluavat edelleen niin uskoa olevan.

Niin olitko pelannut pelin jo vai huuteletko vain sen mukaan mitä olet vuodoista lukenut?

Ymmärrän kyllä miksi peli jakaa mielipiteitä, niinhän itse Druckmannkin sanoi ennen pelin julkaisua mutta se on mielestäni vain hienoa, että Naughty Dog uskaltaa tehdä tällaisen pelin, joka herättää näin paljon keskustelua ja jakaa mielipiteitä. Todellisen klassikon merkki.

Metacriticin käyttäjäarviot nyt voi pelissä, kun pelissä jättää omaan arvoonsa. Täysin aivotonta toimintaa, josta ihan yhtä aivottomasti voi yrittää vetää jotain johtopäätöksiä pelin hyvyydestä suuntaan tai toiseen.

Itse pelistä sen verran, että vajaa 10h takana ja ei voi muuta sanoa, kun että aivan tajuttoman upea tekele kyseessä niin teknisesti kuin myös tarinaltaan. Kyllä nuo kaverit vaan on uskomattomia velhoja tuolla Naughty Dogilla. :)
 
Elikkäs sinun mielestä ne lukemattomat Metacriticin 0/10 ja 1/10 pisteytykset kirjoittien arvosluissa on siellä täysin aiheellisia ja oikeaan osuneita pisteytyksiä tälle pelille ?
Jos pelin läpi pelannut on saanut niin huonot kokemukset pelin tarinasta, niin en minä ainakaan sitä voi lähteä kyseenalaistamaan. Toki jos arvosana annettaisiin jotenkin tasaisesti kaikkia pelin osa-alueita painottaen, niin ei tietenkään noin huonoa arvosanaa voisi TLoU 2 saada.

Mutta tuollaista painotusmääritelmää tuollaisilla käyttäjäarvosteluilla ei oikein mitenkään voi olla. Ja muutenkin, olihan jo ensimmäinen TLoU nimenomaan tarinallaan ja näyttävällä grafiikalla ratsastava peli. Ei siinä oikein muuta erityistä kyllä ollut. Ja nyt jos tarina ja hahmot ovat monen mielestä tyritty kakkosessa huolella, saattavat näyttävät grafiikat menettää kokonaan merkityksensä monelle. Ja syytä on joka tapauksessa muistaa, että subjektiivinen arviohan on tietenkin kyseessä jokaisen yksilön tekemässä arvostelussa.
 
Huoh. Tästä aiheesta voisi varmaan vääntää ikuisuuden, mutta ei millekään teokselle voi antaa 0/10 vain sen takia ettei tykännyt juonesta. Olisihan se nyt ihan naurettavaa, jos allekirjoittanutkin jakelisi yhtä tähteä Call of Duteille, koska ajaa amerikkalaista agendaa.
 
Hyvä idea eli palataanpas keskustelmaan pelistä, etten joudu Tontsan yksityispuhutteluun.
 
Jos pelin läpi pelannut on saanut niin huonot kokemukset pelin tarinasta, niin en minä ainakaan sitä voi lähteä kyseenalaistamaan. Toki jos arvosana annettaisiin jotenkin tasaisesti kaikkia pelin osa-alueita painottaen, niin ei tietenkään noin huonoa arvosanaa voisi TLoU 2 saada.

Mutta tuollaista painotusmääritelmää tuollaisilla käyttäjäarvosteluilla ei oikein mitenkään voi olla. Ja muutenkin, olihan jo ensimmäinen TLoU nimenomaan tarinallaan ja näyttävällä grafiikalla ratsastava peli. Ei siinä oikein muuta erityistä kyllä ollut. Ja nyt jos tarina ja hahmot ovat monen mielestä tyritty kakkosessa huolella, saattavat näyttävät grafiikat menettää kokonaan merkityksensä monelle. Ja syytä on joka tapauksessa muistaa, että subjektiivinen arviohan on tietenkin kyseessä jokaisen yksilön tekemässä arvostelussa.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että kyseenalaistatko kaikki media arvostelut mutta et käyttäjäkokemuksia? Itse perustan arvosanan tottakai omaan kokemukseen mutta arvostelut ovat suuntaa antavia. Lisäksi kiinnostaa oletko pelannut peliä vai pelkkien spoilereiden siivellä ei kiinnosta?
 
Niin olitko pelannut pelin jo vai huuteletko vain sen mukaan mitä olet vuodoista lukenut?

Ymmärrän kyllä miksi peli jakaa mielipiteitä, niinhän itse Druckmannkin sanoi ennen pelin julkaisua mutta se on mielestäni vain hienoa, että Naughty Dog uskaltaa tehdä tällaisen pelin, joka herättää näin paljon keskustelua ja jakaa mielipiteitä. Todellisen klassikon merkki.

Metacriticin käyttäjäarviot nyt voi pelissä, kun pelissä jättää omaan arvoonsa. Täysin aivotonta toimintaa, josta ihan yhtä aivottomasti voi yrittää vetää jotain johtopäätöksiä pelin hyvyydestä suuntaan tai toiseen.

Itse pelistä sen verran, että vajaa 10h takana ja ei voi muuta sanoa, kun että aivan tajuttoman upea tekele kyseessä niin teknisesti kuin myös tarinaltaan. Kyllä nuo kaverit vaan on uskomattomia velhoja tuolla Naughty Dogilla. :)
Katsoin tänään pelin jo läpi pelanneen YouTubistin kommentit pelistä ja oli todettava, että tarina on jopa huonompi ja naurettavampi, kuin spoilerit antoivat ymmärtää. Niin on synkän hurmeista ja juustoista menoa, ettei mitään rajaa. Missään ei loppujen lopuksi mitään pointtia ja hahmot toimivat jatkuvasti kuin imbesillit valintojensa kanssa.

Tuli eilen sitten kuitenkin sorruttua jo tämä peli ostamaan itsekin, kun vein ison läjän käytettyjä pelejä vaihdossa ja hain samalla kesälomaksi 8 muutakin peliä 120 euron välihintaan. Samalla tarttui sitten tämäkin mukaan, kun lähtöhintakin oli vain 59 euroa. Niin paljon peliä kuitenkin jo ostettu, ettei käytettynä ostaminen olisi ollut olennainen protesti tässä vaiheessa. Ja toki haluan itsekin pelin pelata läpi (aivan varma en kyllä ole saanko loppuun pelattua, mutta yritän ainakin), ja omin silmin ja korvin todeta sen mistä olen jo todella monista lähteistä välillisesti kuullut. Että voi sitten ihan reilusti pelaamalla paskaksi haukkua...

En ole vielä edes aloittanut pelaamaan, eikä mitään kauheaa kutinaa ole vielä ihan heti aloittaakaan. Ehkä pientä testausta teen jo parin päivän sisällä - tai sitten en, kun on tällä hetkellä paljon kiinnostavampia pelejä pelaamatta tai kesken.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tämä nyt ollut aika kova peli tähän mennessä, vajaa 15h takana ja tässä tapahtuu asioita joita en olisi ikinä uskonut näkeväni. Tää peli on sellainen tunteiden vuoristorata kun välillä siitä pitää todella paljon ja välillä on olo että jaksaako tätä edes pelata loppuun, mutta sitten heitetään sellaisia käänteitä kehiin jotka saavat jatkamaan ja jatkamaan vaan pelaamista. Tarina kerronaltaan aika harvinainen pelimaailmassa ja en osaa vielä sanoa pidänkö sitä täysin onnistuneena vai en, kstsotaan miten homma viedään pakettiin.
 
Katsoin tänään pelin jo läpi pelanneen YouTubistin kommentit pelistä ja oli todettava, että tarina on jopa huonompi ja naurettavampi, kuin spoilerit antoivat ymmärtää. Niin on synkän hurmeista ja juustoista menoa, ettei mitään rajaa. Missään ei loppujen lopuksi mitään pointtia ja hahmot toimivat jatkuvasti kuin imbesillit valintojensa kanssa.

Tuli jo eilen sitten kuitenkin sorruttua jo tämä peli ostamaan itsekin, kun vein ison läjän käytettyjä pelejä vaihdossa ja hain samalla 8 muutakin peliä 120 euron välihintaan. Samalla tarttui sitten tämäkin mukaan, kun lähtöhintakin oli vain 59 euroa. Niin paljon peliä kuitenkin jo ostettu, ettei käytettynä ostaminen olisi ollut olennainen protesti tässä vaiheessa. Ja toki haluan itsekin pelin pelata läpi (aivan varma en kyllä ole saanko loppuun pelattua, mutta yritän ainakin), ja omin silmin ja korvin todeta sen mistä olen jo todella monista lähteistä välillisesti kuullut. Että voi sitten ihan reilusti pelaamalla paskaksi haukkua...
Olet jo pari kk manannut täällä peliä ja Naughty Dogia ja nyt sitten päätit ostaa pelin.... Ok
 
Olet jo pari kk manannut täällä peliä ja Naughty Dogia ja nyt sitten päätit ostaa pelin.... Ok
Niin, sanoin jo ajat sitten, että pitäähän tämä kuitenkin itse pelata. Sehän olisi täysin turhaa touhua vain tyytyä arvostelemaan siten, että en itse koskaan pelaisi peliä lainkaan ja toteaisi niitä asioita, mitä olen muiden kuullut kertovan. Toki olen myös nähnyt paljon olennaisia juonipaljastuskohtia itse pelistäkin videoina. Pitäähän se peli silti itse kokea, jotta voi sitten todella sanoa sen viimeisen täysin omaan näkemykseen perustuvan sanansa.
 
Ippenator on kyllä saanut tämän pelin kuulostamaan niin käsittämättömän rohkealta ja radikaalilta taideteokselta, että tekee melkein mieli testata että olisiko tässä ensimmäinen ND-tekele joka löisi kunnolla leuan lattiaan. Eli kyllä, markkinointi toimii :D
Toisaalle jo kommentoinkin, mutta todella masentavan ja naurettavan sekoitusta tuo metacriticissä pelille nollan iskeminen ilman että todellakaan on peliä läpi pelannut.
 
Niin, sanoin jo ajat sitten, että pitäähän tämä kuitenkin itse pelata. Sehän olisi täysin turhaa touhua vain tyytyä arvostelemaan siten, että en itse koskaan pelaisi peliä lainkaan ja toteaisi niitä asioita, mitä olen muiden kuullut kertovan. Toki olen myös nähnyt paljon olennaisia juonipaljastuskohtia itse pelistäkin videoina. Pitäähän se peli silti itse kokea, jotta voi sitten todella sanoa sen viimeisen täysin omaan näkemykseen perustuvan sanansa.
Muistaakseni puhuit että korkeintaan alelaarista lähtee mukaan mutta ihan julkkarissa
 
Muistaakseni puhuit että korkeintaan alelaarista lähtee mukaan mutta ihan julkkarissa
Muistat siinä mielessä väärin, että puhuin erityisesti käytettynä ostamisesta ja totesin, että saattaa saada varsin piankin käytettynä, kun osa sydämistyneistä faneista (entisistä?) saattaa jättää pelin jopa kesken, jolloin pelin voi saada käytettynä jo varsin piankin.

Joka tapauksessa myönnän toki, että tämän pelin ympärillä pyörivä keskustelu ja tämä laajempi ilmiö pelien agendalla pilaamisen osalta ovat asioita jotka minuakin kiinnostavat ja joihin liittyen osallistun mielelläni keskusteluun, joten siksi tilaisuus teki minusta nyt ”moraalisen” varkaan.
Ippenator on kyllä saanut tämän pelin kuulostamaan niin käsittämättömän rohkealta ja radikaalilta taideteokselta, että tekee melkein mieli testata että olisiko tässä ensimmäinen ND-tekele joka löisi kunnolla leuan lattiaan. Eli kyllä, markkinointi toimii :D
Toisaalle jo kommentoinkin, mutta todella masentavan ja naurettavan sekoitusta tuo metacriticissä pelille nollan iskeminen ilman että todellakaan on peliä läpi pelannut.
Mahtavaa! Olen osa Naughty Dogin mahtavasti toimivaa markkinointikoneistoa! Jotain erikoisjoukkoja varmaan, kun kääntyy Naughty Dogia vieroksuneetkin ostajiksi! Mukavaa saada hyvääkin palautetta täällä välillä! :D
 
Tämä peli on kyllä monella tapaa mielenkiintoinen, tai oikeastaan pelin ympärillä tapahtuva keskustelu. Olen pelannut ensimmäisen pelin läpi ja spoilannut itseltäni sieltä täältä jatko-osan tapahtumia. Ensimmäinen peli ei itselleni ollut niinkään syy rakentaa temppeliä pelintekijöille, vaikka teknisesti kyseessä laatuteos olikin. Jatko-osa vaikuttaa lukemani/näkemäni perusteella jatkavan sitä samaa kaavaa, mitä esimerkiksi elokuvateollisuus on lähivuosien aikana kokkaillut. Varsinkin vertailuvideoiden perusteella (vanhat trailerit vs. valmis tuote) on syytä epäillä, että tiettyjä muutoksia on tehty vallitsevien trendien perusteella, eikä niinkään taiteellisen vision ajamana. Mikäpä siinä, kyseessä on kuitenkin kaupallinen tuote ja markkinamiesten käppyröitä on seurattava.

Metacritic-käyttäjäarvioista näkee kuka tahansa, että siellä on paljon ilmaa, kilpailevien merkkien murjottajia sekä ihan suoranaisia trolleja. Yhtä lailla kuka tahansa voi ymmärtää sen, että tällainen peli voi herättää myös oikeasti negatiivisen tunteen pelaajassa. Eikö tuolloin ole lupa kirjoittaa arvio siltä pohjalta, subjektiivinen näkemyshän siinä on kyseessä? Tietysti oma aiheensa on se, että voiko pelkän juonen perusteella tiputtaa pisteet nollaan, jos peli on muuten mestarillisesti viimeistelty? Entä jos pelaaja kokee, että yksityiskohtaisesti mallinnettu maailma ei riitä pelastamaan kokonaisuutta? Tällaisesta esimerkistä itselleni tulee mieleen miljoonia tahkoavat Disneyn elokuvatuotannot, jotka ovat teknisesti mestarillisia mutta muuten mielestäni sieluttomia tekeleitä. Voisin antaa sellaiselle elokuvalle vastaavia arvioita kuin ärsyyntyneet TLoU2:n pelaajat. Ja ei, en ole katsonut jokaista Disneyn tuotantoa, koska en koe siihen mitään tarvettakaan. Mielenkiinnottomilta vaikuttavat tekeleet jäävät jatkossakin kaupan hyllylle. Tämän pelin osalta tällainen arviointi on kuitenkin hankalaa, sillä kyseessä on vasta sarjan toinen teos (tai kolmas laskutavasta riippuen).

Tässä kohtaa on hyvä palata siihen, että kyseessä on kaupallinen tuote, eikä millään tavalla elämisen kannalta välttämätön sellainen. Kritiikki tällaisia asioita kohtaan on mielestäni välttämätöntä. Mikäli muu keskustelu kuin lehdistön ja "ammattilaisten" ylistys on heittereitä/mieslapsia (entäs naislapset?) varten, ollaan menty jossain pahasti pieleen. Tähän kohtaa sopii video, jossa mies kiteyttää olennaisen lisenssituotteiden keskellä:




Omasta mielestäni ensimmäinen osa ei varsinaisesti kaivannut jatkoa, joten kiirettä tai pakottavaa tarvetta tämän pelin pelaamiseen ei ole. Mahdollisesti saatan kyllä poimia myöhemmin alekorista, ken tietää!
 
Nyt noin 15 tuntia pelattuna, ja pientä miinustakin tuli tarinaan. Luonnollisesti laitan spoiler-linkkien taakse.

Eli pelissä tulee pienimuotoinen käänne tarinaan, kun aletaankin pelaamaan Abbylla ja seuraamaan hänen tarinaansa. Kyseessä ei ole edes mikään parin tunnin kohtaus, vaan vaikuttaa nyt siltä, etä Abbyllä pelataan melkein puolet koko pelin kestosta. (Peli ei siis ole vielä läpi, joten tuo on vain oma arvaukseni). Hahmo ei vaan mitenkään nappaa, joten ainakin mulle pelaaminen muuttui vähän pakkopullaksi. Tulee oikeastaan mieleen MGS2, jossa paljastui Raidenin olevan pelattava hahmo alun jälkeen.

Toki tarina on edelleen mielenkiintoinen ja koko ajan haluan tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu, joten sinällänsä tämä yllätys ei peliä pilaa, mutta uudelleen läpipeluuarvoa tämä syö multa ainakin aika vietävästi. Mitäs mieltä muut ovat olleet tästä yllätyksestä?
 
Niin, sanoin jo ajat sitten, että pitäähän tämä kuitenkin itse pelata. Sehän olisi täysin turhaa touhua vain tyytyä arvostelemaan siten, että en itse koskaan pelaisi peliä lainkaan ja toteaisi niitä asioita, mitä olen muiden kuullut kertovan. Toki olen myös nähnyt paljon olennaisia juonipaljastuskohtia itse pelistäkin videoina. Pitäähän se peli silti itse kokea, jotta voi sitten todella sanoa sen viimeisen täysin omaan näkemykseen perustuvan sanansa.

Aivan yhtä turhaa sinun on myöskään peliä pelata, kun olet jo selvästi päättänyt, ettet siitä pidä. :D
 
Ylös Bottom