Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us Part II

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä
Esim ensin Abby leikkii koiran kanssa ja sitten Ellie tulee tappamaan sen samaisen koiran on yksi hyvä esimerkki
Mitä sitten? Kohtausten pointti on ilmiselvästi korostaa väkivallan vaikutuksia ja sitä, että kukaan tässä maailmassa ei ole vain kasvoton vihollinen. Useimmilla ihmisillä ja myös koirilla on ystävät ja rakkaat, jotka välittää, mutta viihteessä tämä usein kätevästi sivuutetaan, jotta pelaajalla/katsojalla olisi mukavampi olla. Jos siis TLoU2 saa tappamisen tuntumaan erityisen inhottavalta, niin hyvä juttu: Pointti on silloin mennyt perille. Väkivallan määrä ja laatu on samanlaista monessakin pelissä, mutta TLoU2 poikkeaa massasta siinä kuinka hyvin se esittää väkivallan seuraukset ja inhimillistää viholliset.

Sivuhuomautuksena, tämän pelin jälkeen Naughty Dogin on ehkä hieman haastavaa palata enää takaisin vaikka Unchartedin tyyliseen kevyempää präiskyttelyyn. Olisin vilpittömästi iloinen, jos ND ottaisi nyt omasta vinkistään vaarin ja tekisi vaihteeksi vaikka jonkun kävelysimulaattorin, jossa ei tarvitse tappaa ketään.
 
Viimeksi muokattu:
Menepäs pelaaman se peli äläkä känise täällä tyhjänpäiväisiä. Ihan samanlaisessa valossa molemmat kuvattiin.

Esim ensin Abby leikkii koiran kanssa ja sitten Ellie tulee tappamaan sen samaisen koiran on yksi hyvä esimerkki
[/QUOTE]

Onko sulla omia mielipiteitä pelistä vai toistatko vaan papukaijana mitä juutupettajat sanovat?

Samalla perusteella Joelista ei voisi pitää.
 
Se että peli herättää näin paljon keskustelua suuntaan tai toiseen on musta vaan hyvä asia. Kertoo minkä luokan pelistä on kyse. Ikipäivänä ei tule peliä mistä kaikki tykkäävät mutta jos peli ei herätä keskustelua kertoo se lähinnä siitä että ihmisiä ei kiinnosta. Samahan se on uusien konsoleiden kanssa. Toinen tykkää pleikasta ja toinen boxista mutta molemmista puhutaan kokoajan
 
No niin. Save näyttää 31h 20min ja läpi meni hetki sitten. Yritän käydä läpi peliä ja tuntemuksiani siitä niin, etten kuitenkaan kommentoi juonen tapahtumia suoraan. Suosittelen kuitenkin, että jatkatte lukemista vain, jos olette jo pelin pelanneet alusta loppuun!

Graafisesti ja pelillisestihän tämä on todellinen mestariteos, siitä ei kahta sanaa. Pelattavuudesta ei löydy mielestäni moitteen sijaa ja teknisesti huipputuote. Hienosti saatu kaikki tehot puristettua ulos, eikä oma julkaisuerän peruspleikkari käytännössä ääntänyt siltikään yhtään normaalia kovempaa.

Tarina ja matka oli todellakin tunteiden vuoristorataa alusta loppuun. Välillä mieleen hiipi ajatus, että "eikö tämä jo kohta lopu" ja mietin, että onko tätä peliä tahallaan pitkitetty. Ehkä joissain kohdissa näin aavistuksen verran oli, mutta kun peli on läpi, niin enää ei kuitenkaan tunnu siltä. Aikalailla kaikki tapahtumat nivoutuvat hyvin yhteen. Jossain vaiheessa matkaa tuli myös mietittyä, että miksi ohjaan sitä hahmoa, mitä ohjaan, mutta loppuratkaisun jälkeen senkin kyllä ymmärtää. Kaikkinensa pidin tarinasta, enkä kokenut, että naamani eteen olisi väkisin työnnetty mitään agendaa sen kummemmin. Toki matkan varrella tein huomioita, että suurimman osan ruutuaikaa saaneet hahmot olivat aikalailla kaikki naisia, mutta en minä sitäkään minään agendan tyrkyttämisenä suoranaisesti pitänyt. Ehkä se oli "aavistuksen kummallinen taiteellinen valinta", mutta agendan tyrkyttämiseksi en sitä menisi sanomaan. Tarina oli kaikkinensa puhutteleva ja sen aikana käytiin läpi monia tunteita negatiivisista positiivisiin. Pidän tämän osan tarinaa enemmänkin sellaisena "harmaasävytteisenä", jossa hyvän ja pahan rajat hämärtyvät ja sekoittuvat keskenään. Oikea ja väärä ovat tämän pelin maailmassa ja tapahtumissa asioita, joita on hyvin vaikea suoraan määritellä. Monissa tilanteissa hahmot tuntuvat joutuvan valitsemaan "harmaista" tai "huonoista ja vähemmän huonoista" vaihtoehdoista. Huomattavasti harmaasävytteisempi tämä tarina kuitenkin oli kuin ykkösosan tarina.

Pelin arvosanallinen arvioiminen on itselleni vaikeaa paljolti ykkösosasta johtuen. Pidin sitä aikanaan täyden kympin, tai vähintään 10- arvoisena pelinä. Tämä peli tekee varsinkin pelattavuuden ja graafisen puolen osalta monia asioita paremmin, mutta toisaalta tarina taas ei ollut niin puhutteleva kuin ensimmäinen oli, vaikka tämänkin tarina on puhutteleva. Ykkösosassa muistan tirskauttaneeni itkutkin parissa kohtaa ja samat kohtaukset koskettivat myös toisella pelikerralla, mutta tämän kohdalla niin ei käynyt, vaikka monia asioita pelaamisen aikana mielessä pyörikin. Tästä syystä ykkösosa pysyy omalla asteikollani edelleen tämän yläpuolella ja voin antaa tälle pelille "vain" 9,5/10. Tämä on monella tapaa jopa huomattavasti parempi peli kuin ykkönen, mutta tarinavetoisena pelinä tarina kuitenkin vaikuttaa sen verran paljon, että ihan samalle tasolle ykkösen kanssa ei ylletä. Toki on todettava, että tämä peli on tarinoineen kaikkineen silti aivan mahtava ja puhutteleva tapaus ja ehdottomasti laitesukupolven top 3-peli. Tässä on peli, jonka jokaisen täysi-ikäisen PS4-konsolin omistajan olisi syytä pelata ja pitää pelatessaan ajatus vahvasti mukana. Olen erittäin tyytyväinen, että sain kokea tämän pelin ja Ellien matkan, vaikka jotkut tapahtumat pelissä olivatkin sellaisia, joiden olisin toivonut tapahtuvan toisin. En kuitenkaan lähde noista asioista pisteitä miinustamaan, koska tarina oli pelin tekijöiden ja käsikirjoittajien näkemys tapahtumista ja kunnioitan heidän näkemyksiään, vaikka itse ehkä olisin joissain tilanteissa tehnyt toisenlaisia valintoja.

Suuret kiitokset Naughty Dogille 31+ tunnin ikimuistoisesta matkasta.
 
Juostaan putkessa hetki, tapetaan 3-10 vihulaista ja katsotaan välivideo. Juostaan putkessa, siirretään laatikkoa ja katsotaan välivideo. Kauheasti tässä ei tarvitse pelata, kerkeät 2 minuttia pyöriä että minnekkä seuraavaksi niin vilkuttaa ruutu että paina jo vihjettä. Sitten jos haluaisit edetä nopeammin niin on pakotettu katselemaan kypäriä, hattuja tai sun muuta tyhjänpäiväistä kitaran rämpyttelyä. Ei suosikki pelisarja, Suuresti mielestäni yliarvostettu. Komean näköinenhän tämä on, sen huomaa jo masiinan tuulettimen äänestä. Vanhuksella täysi työ pyörittää tätä.
 
No niin no. Tubessa on video jossa pitäisi olla kaikki pelin välivideot ja sillä on pituutta 11 tuntia.
Yleisesti porukalla tuntuu kuitenkin menevän 25-30 tuntia kun tämän läpäisee eli kyllä tässä on ihan pelaamistakin 14-19 tuntia.

Monta tuntia tuosta peliajasta on juuri tuota tavaroiden tutkailua, maisemien kahtelua ja jonkun perässä kävelyä samalla jutskaillen mukavia.
 
Monta tuntia tuosta peliajasta on juuri tuota tavaroiden tutkailua, maisemien kahtelua ja jonkun perässä kävelyä samalla jutskaillen mukavia.
Minusta nämä on nimenomaan pelin parasta antia, kun saa vain katsella maisemia, tutkia paikkoja ja jutskailla niitä näitä. Se on sitä maailmanrakennusta, joka on yhtä tärkeä osa peliä, kuin toiminta ja hiippailu. Peli olisi todella puuduttava, jos se olisi vain yhtä räiskintää ja piilosta alusta loppuun ja ainoat hengähdystauot tarjoaa välivideot ja joku satunnainen puzzle.
 
Itselle tämä on lempi gengre peleissä.. Eli tarinaa ja elokuvamaisia kohtauksia löytyy runsaasti.. Kaikkien makuun nämä ei toki ole, siksi pelejä on kaikenlaisia ja hyvä niin..Löytyy kaikille sopivia pelejä.. Itse en esimerkiksi pysty pelaamaan mitään peliä, jos tarina+elokuvamaisuus puuttuu tai ovat liian haastavia..Haluan vain nauttia ja rentoutua pelien parissa, en nostaa verenpainetta liian haastavuuden takia..
 
Pelissä kun pelissä mulle ihmisen tappaminen ei ole inhottava, mutta mitä tulee eläimiin, se on vastenmielistä ja inhottavaa, johtuen ehkä siitä että eläin on yleensä se viaton olio.
Et selvästi ole pelannut Bloodbornea tai Souls-pelejä. Ne koirat tapetaan ilomielin jos tappeluksi menee. Niin hiton ärsyttäviä ne on.

Lisäys: Tässä ne koirantaluttajat oli ensimmäinen kohde ja sitten se hurtta hautaan perässä kun jäi sinne itkemään. Ja en ole eläintenvihaaja, tiedostan vain aina pelaavani peliä ja "tappavani" ykkösiä ja nollia. Karu menoa kyllä mutta pysyn silti aina pelien ääressä pelaajana (eli tiedostan pelaavani peliä). Sama leffoissa jo sen vuoksi, että itsekin olen kameroiden takana hommaillut, joten niitä katsoo usein vähän eri lailla kuin pelkästään katsojan roolissa.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen meni tämä mestariteos läpi. Reilu 25 tuntia itselläni meni.

Onhan tuo monella tavalla eri tason peli kun aiemmat vuoden pelit. Tarinankerronta ja juuri tuo tietty rauhallisuus toiminta kohtausten välissä oli se että tämmöinen ei niin toiminta pelejä pelaavakin pystyi tuon läpi pelaamaan.

Mullahan kävi niin että noin 13 tunnin kohdalla jätin pelin kesken ja pelasin ykkösosan läpi kun ei oikein tarinasta saanut oikein kiinni varsinkin noissa Ellien muisteluissa kun palattiin menneisyyteen niin ei pysynyt mukana. Että "mistä tapahtumasta nää hahmot nyt puhuu?"
Pelin lopussa oli monta kertaa tosiaan tuo @Fabre#4 'n kohtaama fiilis "Eiköhän se ollut se viimeinen kohtaus?" Aina tuli vielä jotain uutta eteen. :D

Tarinassa oli kyllä kohtauksia joissa mietti että miksi siinä tuli sellainen käänne kun tuli. Pelin lopussa oleva Ellien ansaa astumis kohtaus oli tuollainen.
Joo ansat ymmärrän mutta taidettiin tehdä tarkoituksella myös se loukkaantuminen.

Toinen vähän hämäävä kohtaus oli siinä aivan pelin lopussa tulee animaatio jossa Abby tappaa Ellien. Rehellisesti luulin että peli päättyi siihen. :/ Tästähän se netissä oleva viha peliä kohtaan on kai peräisin. Ainakin meillä jotka pelin on läpi pelannut. Siinä sitten hetken päästä tuli uudestaan sama tappelukohtaus. jossa molemmat hahmot selviää mukamas vahingossa elossa. Sen taas arvasi edellisen animaation lopusta että tässä ei kumpikaan enää kuole.

Toinen tarinallisesti hämäävä asia oli juuri nuo muistelut kun miksi pitää välillä palata menneeseen? Tätä en näissä tarinapeleissä ylipäänsä ymmärrä. Jos kerrotaan pelissä tarina niin ainakin minä odotan että se on joten kuten yhtenäinen alusta loppuun saakka.

Huippu peli viimeisen päälle mutta allekirjoittanut odottaa/toivoo että VUODEN PELI tulee tällä viikolla uunista ulos :D

Itse en odottanut tätä TLOU2 oikein millään tavalla. Jos siitä ei olisi näinkin paljon keskustelua muun muassa tässä ketjussa niin olisi jäänyt luultavasti pelaamatta koko peli.
 
Peli pelattu läpi ja nyt lopulta hieman erillisiä pointteja omilla otsikoillaan varustettuna.

HUOM: Pelin pelanneille eli spoileria mahdollisesti mukana.

Maailma:
Oli hyvin tasaisesti läpi pelin fiilis, että tässä toisinnetaan ykkösen maisemia. Kirjasto erityisesti tuntui niin tutulta. Oli toki paljon uuttakin mutta silti. Kuinka moni ykkösen miljöö oli mukana kakkosessa? Ei toki sama paikka mutta samanlainen. Niitä riitti nimittäin.

Mikäkö tämän pointti? No en tiedä, huomio ehkä eniten mutta tuntui se jotenkin oudolta.

Abbyn lihaksikkuus ja "ei-naisekkuus":
Täysin loogista. Hänellä on motiivi ja tahto. Pitää olla kunnossa monestakin syystä ja on varmasti siinä asemassa missä on, koska on sinne itsensä pistänyt. Isänsä kuolema oli varmasti se tekijä, joka teki tyttösestä sotilaan, joka pistää perusmiehellekin turpiin tuosta vaan. Arvostaisin kovasti tällaista tyyppiä ja muutenkin 100-0 tasapainoisempi tyyppi kuin Ellie, joka on täysi skitso. Eikä siinä, hänelläkin syyt sille olemassa.

Ykkösosan hahmojen "maton alta lakaiseminen" tms:
Saivat mitä tilasivat. Tätä samaa on käsitelty ainakin Walking Deadissä, jossa katsojille on välillä muistutettu että ei välttämättä ole olemassa mitään mustaa ja valkoista vaan jokainen on hyvä omiensa parissa ja muut yleensä pahoja tai ainakin varottavia. Syitä ja seurauksia, jotka ovat loogisia. Ellien pakonomainen, loputon kostonhimo oli ainoa, joka alkoi kyrpimään. Monta kertaa ajattelin että eikös nyt voisi jo antaa asian olla.

Toki pelaajana katsoin tilannetta kahdesta suunnasta, joka on myös hyvä muistaa. Ellie ei koe Abbyn tarinaa vaan on siinä tilanteessa mihin pelaaja jäi, kun Abby kävi Joelille antamassa palautetta isänsä tappamisesta. Ymmärrettävää vaikkakin ravistelisin kovasti jos tämän tapaisin: "Get a grip!"

Muutenkin Ellie oli rasittava teini. Takautumissa pidin nimenomaan siitä seikasta että tämä oli sellainen teini mutta että vielä päälle kaksikymppisenäkin(?). Toisaalta ei mitenkään epäuskottava homma kuitenkaan, enkä itsekään erityisen aikuinen varmasti ollut vielä samassa iässä.

Parhaiten kirjoitettu hahmo:
Anthony. Tietäjät tietää.

Hahmoilla pelaamisesta:
Ellie voittaa. Puukon takia. Niin paljon helpompaa ja tyydyttävämpää kun ei tarvitse laskea shivejä vaan voi vapaasti puukottaa, toisin kuin Abbyn vaivalloinen ja hitaahko kuristaminen. Lisäksi Elliellä on oikea jousipyssy, mistä pidän enemmän kuin j-pyssystä. Liekinheittimet ja muut Abbyn erikoisuudet eivät oikein vakuuttaneet. Olen hiippailumiehiä. Lisäksi Ellei sai lopussa sen valmiiksi vaimennetun rynnäkkökiväärin (tms), joten voitto
vain varmistui entisestään.

Hahmoina Abby oli silti parempi mutta molemmat olivat ainakin omalla pelityylilläni täysiä skitsoja: kaikki tapettiin vaikka olisi voinut hiippailla yhtä hyvin porukan ohi. Naureskelin piilojen takana kun usutin "zombeja" ihmisten kimppuun jne. Samoin katselin tyytyväisenä kun eri ryhmittämyt räimivät toisiaan ja hoitelin sitten vain jäljelle jääneet. Niin tyydyttävää. Puukotin stealthisti varmaan yli 90% pelin hahmoista ja siis mitään/ketään en jättänyt henkiin. Tai no, yksi shambler taisi kyllästyttää ja jätin puhisemaan yksin kun oli halu päästä eteenpäin että pääsee tänne lukemaan kommentteja.

Agendat ja muut netin sankareiden omat agendat:
Tämän erään vakiovalittajan ja hänen "enemmistönsä" mielipide osoittautui juuri siksi mitä oletin, eli turhaksi, hieman homofobiseksi mieslasten valitukseksi, jolle ei ole mitään oikeita perusteita. Huvittavin on tuo Manny-teoria kun tyypillä on oikeasti näyttelijä, joka jopa näyttää pelin hahmolta. Mutta ei, Druckmannhan se siinä, koska sopii näiden sankareiden pienissä mielissä synnyttämään ja keksimään "agendaan".

Tuollaisessa kuplassa eläessä varmasti tuntuukin siltä että on enemmistössä ja oikeassa. Ääntä riittää ja valitusta mutta esimerkiksi tässä tapauksessa pelin arvosanat kertovat enemmän sitä totuutta. Käyttäjäarvosanat kertovat taas siitä, mikä koko Metacriticissä on pielessä: ensinnäkin arvosana on binääriä (ykkönen tai nolla) ja "arvosteluja" tehdään peliä pelaamatta. Varsinkin TLOU2 on malliesimerkki tästä: etukäteen vuodettuja erillisiä kohtauksia perkaamalla foliohattuiltiin agendoja, joiden vuoksi mollattiin peli jo etukäteen. Well done, itsekin nimittäin pelkäsin että onko pelin tarina oikeasti huono. Ei ollut, ehkä vain turhan pitkä ja toteutus olisi voinut olla parempikin.

Siinä mielessä yhtäläinen Game of Thronesin viimeisen kauden kanssa että itse juonessa ei ole kummassakaan vikaa mutta toteutusta olisi voinut vähintään hioa lisää. GoT:in kohdalla pieni hionta ei tosin olisi riittänyt.

Kirjoitin myös vastauksen Ippenatorille, kuten lupasin sitten kun pääsen pelin itse kokemaan. Voin sanoa, että olin oikeassa kun ajattelin hänen kuuluvan vain äänekkääseen vähemmistöön, joka pahoittaa mielensä täysin keksityistä tai paisutelluista asioista. Laitetaan spoilerin taakse jo sen takia, että ei ole pakko lukea jos ei halua tätä vääntämistä enää nähdä.

Ja siellä on siis oikeastikin spoilereita tekstissä.

En vastaa kaikkeen esille ottamaasi, koska itse vaikutat olevan niin selkeästi päättänyt, että minulla ja kanssani samaan tapaan ajattelevilla tässä on agenda eikä Druckmannilla.
Väitä mitä väität mutta kyllä sinulla nimenomaan on agenda. Todisteeksi käy vaikka tämä loputon väittäminen täällä. Samoin luulisi todisteeksi käyvän nuo naurettavat "perustelusi", jotka on niin foliohattua kuin olla ja voi. Rakennettu siis keksittyä agendaa jonkun oman agendan ajamiseksi. Sinulla on agenda. Piste.

Sitähän hänen kaltaisensa SJW-asiamiehet toki haluavatkin, vaikka samalla tekevät juuri tuota, jonka hän pelissä tekee lainaamalla kasvonpiirteensä Mannylle. Sen hän todellakin teki, vaikka mitä väittäisit.
Yhtä lailla todeksi tätä väittämääsi ei tee se, että "vaikka mitä väittäisit", kuten teet jatkuvasti.

Paljon enemmän kyseisellä hahmolla on Druckmannin ulkonäköä aina manbunia myöten, kuin mainitsemallasi ääninäyttelijällä, vaikka pelissä hahmo toki liian päivänselvän yhtäläisyyden välttämiseksi on latino. Ja toki myös vähemmistön syrjintäpropagandan lietsominen vuoksi.
Huoh. Voiko naurettavampaa salaliittoteoriaa enää olla. Näissä on kätevää se, että näitä ei voi edes mitenkään täysin kumota kun ne on tällaisia. Yhtä lailla se lentävä spagettihirviö on olemassa kuin mitä tämä teoria totta. Jos olet eri mieltä, niin kumoa toki väitteeni.

Muista muuten, että olen itse puoliksi latino ja en todellakaan haluaisi perimääni otettavan tuollaisella agendalla peleissä esiin. Eivätkä haluaisi monet muutkaan latinot.
Ihanko totta? Käytän tällaista argumenttina? No minä olen mies ja en silti pane pahakseni että Manny sylkäisi tuossa jonkun päälle koska se oli hän eikä minä. En myös usko hänen olleen mikään sinun imagosi.

Muuten sinänsä todella naivia uskoa, että nimiyhtäisyydet, kasvonpiirteiden yhtäläisyydet sekä manbun olisivat vain sattumaa, varsinkin kun Druckmann on itse Twitterissa hekumoinut olevansa hahmojen tappaja jne.
Hahmojen tappaja voi olla myös muuten kuin pelissä käytännössä. Esimerkiksi kirjoittajan roolissa. You know. Epäilen myös että tuo koko "hekumointi" on nimenomaan näpäytys "teille", koska te olette siitä niin ison herneen nenukkiin vetäneet.

1. Ellien ikäisen ei todellakaan kuulu saada päättää kuolla toisten ihmisten puolesta. Näin ollen hänellä ei sinänsä olisi todellista syytä Joelille suuttua, koska Joel teki tuossa siis aivan oikein, kun esti koko tapahtuman. Ehkä teininä hetken murjottaisi asiasta, mutta jos yhtään hiukkastakaan olisi järkeä päässä, ymmärtäisi ja hyväksyisi alla kirjoittamani seikat, jotka Joelin olisi toki helposti pitänyt pystyä Ellielle toteamaan. Toki ei olisi sopinut juonen pakottamiseen ja agendaan.
Joel ei tehnyt mitään oikein. Ihmiskunta on tärkeämpi kuin yksi ihminen. Oli se sitten vauva tai aikuinen. Joel teki itsekkään teon, joka on ymmärrettävä. Ei kuitenkaan oikea teko. Sellaista ei välttämättä tässä edes ole ja se on myös koko jutun pointti, joka lenteli ilmeisesti aika kaukaa ohi.

2. Ja erityisesti tunnut mielellään ohittavan sen seikan, että missään olosuhteissa eivät ihmiset voisi moraalisesti kestävästi lähteä hakemaan immuniteettia millään keinolla, joka varmuudella tappaisi ainoan tiedetyn olemassaolevan immuunin ihmisen maailmassa.
Missään olosuhteissa? Moraalisesti? Vähän nyt tuntuu että hieman unohdan pelin kontekstin. Tuossa maailmassa yhden ihmisen henki on pieni verrattuna koko ihmiskuntaan. Jos jokin oikea vastaus on, niin se on se että Ellie leikkauspöydälle ja heti. Miten muuten kuvittelet että länsimainen hyvinvointi on pitkälle rakennettu? Moraalisesti? Saatat yllättyä.

Mutta oli miten oli on turha miettiä moraalisia vaihtoehtoja jos maailma on kuten pelissä. Voi niistä puhua ja hahmot sitä tekivätkin (jopa tässä jatko-osassa takautumissa) mutta tiesivät että järkevä vaihtoehto on yrittää tehdä lääke. Totta kai.

nuo ovat ne seikat jotka osoittavat erittäin laiskaa ja huonoa juonen kirjoittamista sekä sen, että Joelin mustamaalaamista asiassa kovasti haetaan, vaikka hataralle pohjalle kaikki tehdäänkin. Kovasti tarkoitus pusketaan läpi, vaikka Ellielle ei epätoivoisesta yrityksestä huolimatta muodostu todellisia ja uskottavia syitä vihoitella Joelille. Eikä Joelille myöskään mitään todellisuudessa kovasti salailtavaa kamalaa salaisuutta Ellietä kohtaan.
Ei ole kamalaa salaisuutta? Ihmiskunnan mahdollinen tuhoaminen ei ole mitään? Ellie ei saa suuttua tästä? Jätän tähän vain nämä kysymykset sillä enempiä perusteluita en tarvitse.

Joel tekee kaikin puolin täysin oikein ykkösen lopussa.
Ei tee. Tekee sen mikä on hänestä oikein. Tekee ihmisen ratkaisun, jossa on mukana enemmän tunnetta kuin järkeä. Ymmärrettävää, samaistuttavaa mutta ei oikein.

Fireflyt ovat ne rikolliset pahikset, jotka hakevat fasistisin keinoin nimenomaan itselleen ja juuri heidän sen hetkiselle sukupolvelleen parannuskeinoa vaikka ainoan immuunin ihmisen hengen uhraamalla ilman edes minkäänlaista varmuutta.
Oliko tästä varmuudesta jokin tieto onko se epävarmaa vai varmaa? Oli tai ei, niin pienikin mahdollisuus parantaa ihmiskunta on parempi kuin ei mitään. Fireflyt ovat myös yksi järkevimmin toimivista porukoista pelisarjassa Abbyn ja Ellien porukoiden lisäksi. Kaikilla myös hieman eri tapansa mutta sekin täysin loogista. Osa vähän militaristisempaa ja osa vähemmän mutta yhtäläisyyksiä on melkein enemmän kuin eroja.

Asetelma on käsittämättömän naivi ja pakotettu, ja juonen ison kuvion rakentaminen tälle pohjalle kertoo paljon kirjoittajien löyhästä moraalista tai vain heikosta ymmärryksestä sen osalta mikä on todella vastuullista ja mikä ei sitä ole.
Sanoisin että ihmiskunnan elossa pitäminen on aika vastuullista ja käänteisesti sen mahdollinen tuhoaminen ei, mutta ihan miten vaan. Jokainen tavallaan.

Sinä olet varmasti kantasi valinnut, kuten minäkin.
Totta kai jokainen on "kantansa valinnut" mutta jos joku on tehnyt sen typerillä ja/tai täysin naurettavilla "perusteilla", niin sinä.

Huvittavan läpinäkyvää "agendaa" muuten tuokin kun pitää jatkuvasti kirjoitella kuinka vastenmielistä pelin pelaaminen ja kesä varmasti menee pilalle ja pakko pelata jotain muutakin välillä :D

PS. Mikäli meni yli, esim. henkilökohtaisuuksiin tai muuten turhaksi väännöksi, niin toivon moden esim. poistavan tämän alemman spoileritagin sisällön jos se on mahdollista. Voin tehdä sen pyydettäessä itsekin jos sille on tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
No niin. Save näyttää 31h 20min ja läpi meni hetki sitten. Yritän käydä läpi peliä ja tuntemuksiani siitä niin, etten kuitenkaan kommentoi juonen tapahtumia suoraan. Suosittelen kuitenkin, että jatkatte lukemista vain, jos olette jo pelin pelanneet alusta loppuun!

Graafisesti ja pelillisestihän tämä on todellinen mestariteos, siitä ei kahta sanaa. Pelattavuudesta ei löydy mielestäni moitteen sijaa ja teknisesti huipputuote. Hienosti saatu kaikki tehot puristettua ulos, eikä oma julkaisuerän peruspleikkari käytännössä ääntänyt siltikään yhtään normaalia kovempaa.

Tarina ja matka oli todellakin tunteiden vuoristorataa alusta loppuun. Välillä mieleen hiipi ajatus, että "eikö tämä jo kohta lopu" ja mietin, että onko tätä peliä tahallaan pitkitetty. Ehkä joissain kohdissa näin aavistuksen verran oli, mutta kun peli on läpi, niin enää ei kuitenkaan tunnu siltä. Aikalailla kaikki tapahtumat nivoutuvat hyvin yhteen. Jossain vaiheessa matkaa tuli myös mietittyä, että miksi ohjaan sitä hahmoa, mitä ohjaan, mutta loppuratkaisun jälkeen senkin kyllä ymmärtää. Kaikkinensa pidin tarinasta, enkä kokenut, että naamani eteen olisi väkisin työnnetty mitään agendaa sen kummemmin. Toki matkan varrella tein huomioita, että suurimman osan ruutuaikaa saaneet hahmot olivat aikalailla kaikki naisia, mutta en minä sitäkään minään agendan tyrkyttämisenä suoranaisesti pitänyt. Ehkä se oli "aavistuksen kummallinen taiteellinen valinta", mutta agendan tyrkyttämiseksi en sitä menisi sanomaan. Tarina oli kaikkinensa puhutteleva ja sen aikana käytiin läpi monia tunteita negatiivisista positiivisiin. Pidän tämän osan tarinaa enemmänkin sellaisena "harmaasävytteisenä", jossa hyvän ja pahan rajat hämärtyvät ja sekoittuvat keskenään. Oikea ja väärä ovat tämän pelin maailmassa ja tapahtumissa asioita, joita on hyvin vaikea suoraan määritellä. Monissa tilanteissa hahmot tuntuvat joutuvan valitsemaan "harmaista" tai "huonoista ja vähemmän huonoista" vaihtoehdoista. Huomattavasti harmaasävytteisempi tämä tarina kuitenkin oli kuin ykkösosan tarina.

Pelin arvosanallinen arvioiminen on itselleni vaikeaa paljolti ykkösosasta johtuen. Pidin sitä aikanaan täyden kympin, tai vähintään 10- arvoisena pelinä. Tämä peli tekee varsinkin pelattavuuden ja graafisen puolen osalta monia asioita paremmin, mutta toisaalta tarina taas ei ollut niin puhutteleva kuin ensimmäinen oli, vaikka tämänkin tarina on puhutteleva. Ykkösosassa muistan tirskauttaneeni itkutkin parissa kohtaa ja samat kohtaukset koskettivat myös toisella pelikerralla, mutta tämän kohdalla niin ei käynyt, vaikka monia asioita pelaamisen aikana mielessä pyörikin. Tästä syystä ykkösosa pysyy omalla asteikollani edelleen tämän yläpuolella ja voin antaa tälle pelille "vain" 9,5/10. Tämä on monella tapaa jopa huomattavasti parempi peli kuin ykkönen, mutta tarinavetoisena pelinä tarina kuitenkin vaikuttaa sen verran paljon, että ihan samalle tasolle ykkösen kanssa ei ylletä. Toki on todettava, että tämä peli on tarinoineen kaikkineen silti aivan mahtava ja puhutteleva tapaus ja ehdottomasti laitesukupolven top 3-peli. Tässä on peli, jonka jokaisen täysi-ikäisen PS4-konsolin omistajan olisi syytä pelata ja pitää pelatessaan ajatus vahvasti mukana. Olen erittäin tyytyväinen, että sain kokea tämän pelin ja Ellien matkan, vaikka jotkut tapahtumat pelissä olivatkin sellaisia, joiden olisin toivonut tapahtuvan toisin. En kuitenkaan lähde noista asioista pisteitä miinustamaan, koska tarina oli pelin tekijöiden ja käsikirjoittajien näkemys tapahtumista ja kunnioitan heidän näkemyksiään, vaikka itse ehkä olisin joissain tilanteissa tehnyt toisenlaisia valintoja.

Suuret kiitokset Naughty Dogille 31+ tunnin ikimuistoisesta matkasta.
En lukenut vielä, koska en halua tietää, paitsi sen, miksi ansamiinat eivät räjähdä vaikka laitoin ne hyökkääjien reitille. Kohta on se, missä Ellie löytää oven ja työntää sitä auki kun kolahtaa, joten epäihmiset hyökkivät kimppuun. Pääsin toki kohdasta läpi, kun pari tuntia toistin sitä ja peli armahti, mutta typeräähän tuo on kun ensin annetaan pelit ja vehkeet ja sitten kun niitä luovasti käyttää ja tuhlaa niihin kallisarvoisia raaka-aineita niin... Vai onko kyseessä bugi? Sinä tiedät kun olet pelin läpi pelannut.
 
Et selvästi ole pelannut Bloodbornea tai Souls-pelejä. Ne koirat tapetaan ilomielin jos tappeluksi menee. Niin hiton ärsyttäviä ne on.

Lisäys: Tässä ne koirantaluttajat oli ensimmäinen kohde ja sitten se hurtta hautaan perässä kun jäi sinne itkemään. Ja en ole eläintenvihaaja, tiedostan vain aina pelaavani peliä ja "tappavani" ykkösiä ja nollia. Karu menoa kyllä mutta pysyn silti aina pelien ääressä pelaajana (eli tiedostan pelaavani peliä). Sama leffoissa jo sen vuoksi, että itsekin olen kameroiden takana hommaillut, joten niitä katsoo usein vähän eri lailla kuin pelkästään katsojan roolissa.

Bloodbornea olen pelannut, erona sen koirissa ja last of us/normi koirilla on vain se että bloodbornessa ne on semmosia inhottavia mörkö satukoiria jotka tietenkin mielellään nirhaa eikä tee ees mieli silitellä tai ottaa lemmikiks.
 
Bloodbornea olen pelannut, erona sen koirissa ja last of us/normi koirilla on vain se että bloodbornessa ne on semmosia inhottavia mörkö satukoiria jotka tietenkin mielellään nirhaa eikä tee ees mieli silitellä tai ottaa lemmikiks.
Totta kyllä mutta en minä sitä päälle käyvää, murisevaa ja purevaa koiraakaan haluaisi silitellä tai ottaa lemmikiksi vaan näen ns. viholliskoirat lähinnä samanlaisina "Bloodborne-petoina", vähintäänkin susiin verrattavina, kun ne ovat tulossa kimppuun.

Ei mitään sääliä siinä tilanteessa, puolustaisin itseäni ja lähimmäisiä ja esim. mahdollista omaa koiraa ilman että miettisin hetkeäkään.

Yleisesti ottaenkin ihmetyttää miksi joku koiran tappaminen pelissä on niin kauheaa. Ei se pelihahmoa kohtaan ole se lutuinen olento vaikka sellainen omistajaan kohtaan onkin. Yhtä lailla ihmisetkin voivat olla sekä parhaita kavereita että pahimpia verivihollisia.

Ymmärrän kyllä että esim. vauvat ja eläimet tuovat tiettyjä tunteita esille ihmisissä mutta ainakin itse tiedostan sekä tosielämässä että pelissä sen, mihin koirat pahimmillaan pystyvät. Pelin tilanteessa ovat siis säälimättä ensimmäisten kohteiden joukossa. Taluttaja ensin, ettei ala huutamaan apua ja sitten se ihmettelevä eläin.

Kiteytyy homma siihen, että jos se koira on vaarallinen, niin se ei ole lutuinen, siliteltävä tai lemmikki vaan yhtä lailla "mörkö satukoira" kuin Bloodbornen vastaavat.
 
Hitaasti kun hiippailee ja katselee paikkoja niin niin menihän siinä 40h läpi pelatessa. En ole alun jälkeen tätä ketjua lukenut joten ihan ummikkona peliin liittyvästä vääntämisestä tuon jälkeen olen ollut :)
Grafiikka, "välianimaatiot", tunnelma, äänet, pelattavuus huippuluokkaa.

Sitten ne jotka söi tätä peliä...
- Seksuaalivähemmistö vänkäys, vaikka sitä oli hyvin vähän mutta itselle se ei kuulu kiinostuksen kohteisiin ja olisin mieluumin peleissä ja elokuvissa ilman. Ei tuonut mitään peliin lisää verrattuna että sitä ei olisi ollut.
- Tietynlainen väkivaltaisen raakuuden hierominen tarpeettomasti naamaan. Oikeissa paikoissa pelissä tai elokuvissa väkivalta ja raakuus ei minua mitenkään häiritse mutta sille on aina oltava jonkinlainen oikeutus, peli tai elokuva voi olla vakuuttava vaikka jotain pahiksen kuolon korinaa tai lentävää verta ei näytetä. Konteksti ratkaisee. Vähän vaikutti että halutaan kertoa/opettaa muka jotain mutta muullekaan ei oikein vaihtoehtoja anneta.
- Ellien ylilyövä "paha olo" ja sen vaikutus juoneen ja se että eipä siihen voi vaikuttaa, käsikirjoittaja on halunnut tuoda jonkun kieroutuneen näkemyksensä esille ja sillä mentiin. Ehkä sillä itsellään on paha olla ja se purkautui pelin tunnelmassa?
- Tarinan kaari... Abbyn lisääminen tässä mittakaavassa pelin päätekemiseen oli vähän hakemalla haettu, etsitty jotain hämärää vastakkain asettelun tuomaa näkemystä että mikä on pahis ja mikä ei. Olin jo Ellien osuuden jälkeen valmis pelin loppumiseen mutta ei, sehän alkaa taas alusta, oli vähän että ei nyt enää taas hahmon kehityskaarta jaksaisi... lisäksi pääosa Abbylla pelaamisesta ei tuntunut samalta peliltä. Ja sitten tulee vielä lisää loppuja jotka ei loppuneetkaan ja sitten vielä Ellie lähtee matkalle... puuh. Olihan se pelaaminen silloinkin kivaa mutta tarinan kannalta puuduttavaa ja jotenkin liian isolla kaarella.
- Abby tuntui vähän turhan tietyllä mentaaliteetilla hiotulta hahmolta, säädetty tarkoituksella niin että antaa monille ristiriitaisia tunteita kun vähemmän karrikoitu hahmo olisi varmasti toiminut. Peleissä on toki yli lihaksikkaita miehiä aina ollut mutta nyt tuntui että tällä naisen lihaksikkuudella ja hiukan alimitoitetuilla tisseillä hahmon rasvaprossaan nähden haluttiin hakea hakemalla kärjistäen jotain.

Viihdyttävää pelaamista peli toki antoi mutta tarinallisesti köhi varmaan puolet pelistä vajaakäyntiä. Tekniikka/puitteet olisi mahdollistanut 10/10 pelin mutta tarina ja tietyt yritykset luoda korostuksia köyhdytti pelin 8/10 paikkeille. Suurin harmitus on varmaan se että olisi voinut olla niin paljon parempikin :(
 
Nyt on taas sen verran mennyt ohi jutut että pakko hieman vastailla noista "syövistä asioista":
- Seksuaalivähemmistö vänkäys, vaikka sitä oli hyvin vähän mutta itselle se ei kuulu kiinostuksen kohteisiin ja olisin mieluumin peleissä ja elokuvissa ilman. Ei tuonut mitään peliin lisää verrattuna että sitä ei olisi ollut.
Tappaminen ilmeisesti kuuluu kiinnostuksen kohteisiisi koska sitä et laskenut huonoihin puoliin? Minulla ainakin on monia asioita, jotka eivät kuulu kiinnostuksen kohteisiin mutta eivät peleissä, elokuvissa tai sarjoissa haittaa jos niitä on mukana.

Kiteyttäisin sanomasi homofobisiksi ajatuksiksi, sillä eihän peleihin tuo mitään lisää myöskään se, jos hahmo on vaikkapa hetero tai mies. Jos mielestäsi tuo, niin mitä? Jos pidät mansikoista, niin eikö myöskään mustikoita saa näkyä missään, vai meneekö heti yli?

- Tietynlainen väkivaltaisen raakuuden hierominen tarpeettomasti naamaan. Oikeissa paikoissa pelissä tai elokuvissa väkivalta ja raakuus ei minua mitenkään häiritse mutta sille on aina oltava jonkinlainen oikeutus, peli tai elokuva voi olla vakuuttava vaikka jotain pahiksen kuolon korinaa tai lentävää verta ei näytetä. Konteksti ratkaisee. Vähän vaikutti että halutaan kertoa/opettaa muka jotain mutta muullekaan ei oikein vaihtoehtoja anneta.
No huh huh. Nyt on mennyt pointti ohi ja kaukaa. Nimenomaan haluttiin näyttää että homma on veristä ja vastenmielistä ja että se kauheus tehdään oikeille ihmisille eikä vain jollekin nimettömille vihollisille. Oikeutus on siis olemassa. Konteksti on siis olemassa.

Lisäksi vaihtoehtojakin annetaan, sillä hiippailla voi pääosan kohtaamisista. Täysin tätä ei voi kuitenkaan antaa pelaajan käsiin, sillä pelin maailman on tarkoitus olla raaka ja varsinkin Ellien on tarkoitus on raaka ja saada näiden asioiden takia myös mielenterveydelleen ongelmia. Se on pelin yksi kantavia ideoita tarinan osalta.

- Ellien ylilyövä "paha olo" ja sen vaikutus juoneen ja se että eipä siihen voi vaikuttaa, käsikirjoittaja on halunnut tuoda jonkun kieroutuneen näkemyksensä esille ja sillä mentiin. Ehkä sillä itsellään on paha olla ja se purkautui pelin tunnelmassa?
Ylilyöty? Kieroutunut näkemys? Oletko kuullut PTSD:stä? Elliellä, jos kenellä, on iso riski tähän sairastua. Ilmeisesti et ole ymmärtänyt mitä kaikkea nainen on käynyt läpi pelien aikana kun "paha olo" on "ylilyöty" ja "kieroutunut näkemys".

Lisäksi jos pelissä on tarkoitus kertoa jokin tietty tarina, niin eikö olisi aika typerää jos Elliellä voisikin pelata niin ettei tuota tarinallista ongelmaa ole edes olemassa? Pelisi olisi loppunut ennen kuin edes alkoi tai jotain.

- Tarinan kaari... Abbyn lisääminen tässä mittakaavassa pelin päätekemiseen oli vähän hakemalla haettu, etsitty jotain hämärää vastakkain asettelun tuomaa näkemystä että mikä on pahis ja mikä ei.
Hämärää näkemystä? Aika selvähän tuo sanoma oli ja ihan asiallinen vielä. Harvemmin sitä tulee ajateltua että jos samaa kuin peleissä ja elokuvissa tekisi, niin sitä tekisi samalla aika monelle ihmisille, eli mm. uhrien perheille ja tämän kautta sieltä voi tulla joskus takaisinkin.

- Abby tuntui vähän turhan tietyllä mentaaliteetilla hiotulta hahmolta, säädetty tarkoituksella niin että antaa monille ristiriitaisia tunteita kun vähemmän karrikoitu hahmo olisi varmasti toiminut. Peleissä on toki yli lihaksikkaita miehiä aina ollut mutta nyt tuntui että tällä naisen lihaksikkuudella ja hiukan alimitoitetuilla tisseillä hahmon rasvaprossaan nähden haluttiin hakea hakemalla kärjistäen jotain.
Huvittaisi joskus kuullu tarkempia selityksiä kuin pelkkiä "tietty mentaliteetti" jne. Mikä se "tietty mentaliteetti" tällä kertaa on? Eikö yhdelläkään naisella (ei niitä tainnut yhtään Abbyn lisäksi näkyä) voisi olla lihaksia maailmassa, jossa niistä oikeasti on jotain muutakin hyötyä kuin instagramissa posettaminen? Abby itsessään todistaa että niistä on hyötyä, pärjäämällä niiden avulla ihan eri tavalla kuin Ellie. Mitä muuta selitystä näille "epäuskottaville naisten lihaksille" muka tarvitsee? Eri asia jos kaikki naiset olisivat jotain Gear of Warista revittyjä Marcus Fenixejä.

Kerro toki mitä tällä on nyt muutenkin haettu? Oma näkemykseni jo tulikin ja se on se, että niistä yksinkertaisesti on hyötyä. Lisäksi se, että yksilöt tekevät omat valintansa. Vai väitätkö ettei maailmassa ole yhtään naista, joka bodaa? Ongelmasi siis tuntuu olevan se, ettet näe sitä luonnollisena, kuten et tunnu näkevän seksuaalivähemmistöjäkään.

Tästä myös paistaa aika paljon läpi se, että olisi pitänyt olla isot tissit. Totta kai. Ihan rasvaprosentinkin jotenkin tiedät. Lähdettä sille? Veikkaisin itse taas että kun on lihaksia, niin sitä rasvaa on nimenomaan vähemmän kuin yleensä. Ihan perus biologiaa tietääkseni.

Pahoittelen jos oli hieman kärkästä tekstiä. Ei mitään henkilökohtaista mutta näitä kyseisiä asioita kohtaan oli kyllä argumentoivaa.
 
Ylös Bottom