Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us Part II

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä
Ja taas kaikki rauhoittuu näkemyksiensä kanssa.
 
Nyt on taas sen verran mennyt ohi jutut että pakko hieman vastailla noista "syövistä asioista":
Poistettu kasa tekstiä joihin on ihan turha vastata, sulla on oikeus mielipiteeseesi, samoin minulla. Homofobia on jo niin naurettava natsikortti että huh huh.

Huvittaisi joskus kuullu tarkempia selityksiä kuin pelkkiä "tietty mentaliteetti" jne. Mikä se "tietty mentaliteetti" tällä kertaa on? Eikö yhdelläkään naisella (ei niitä tainnut yhtään Abbyn lisäksi näkyä) voisi olla lihaksia maailmassa, jossa niistä oikeasti on jotain muutakin hyötyä kuin instagramissa posettaminen? Abby itsessään todistaa että niistä on hyötyä, pärjäämällä niiden avulla ihan eri tavalla kuin Ellie. Mitä muuta selitystä näille "epäuskottaville naisten lihaksille" muka tarvitsee? Eri asia jos kaikki naiset olisivat jotain Gear of Warista revittyjä Marcus Fenixejä.

Kerro toki mitä tällä on nyt muutenkin haettu? Oma näkemykseni jo tulikin ja se on se, että niistä yksinkertaisesti on hyötyä. Lisäksi se, että yksilöt tekevät omat valintansa. Vai väitätkö ettei maailmassa ole yhtään naista, joka bodaa? Ongelmasi siis tuntuu olevan se, ettet näe sitä luonnollisena, kuten et tunnu näkevän seksuaalivähemmistöjäkään.

Tästä myös paistaa aika paljon läpi se, että olisi pitänyt olla isot tissit. Totta kai. Ihan rasvaprosentinkin jotenkin tiedät. Lähdettä sille? Veikkaisin itse taas että kun on lihaksia, niin sitä rasvaa on nimenomaan vähemmän kuin yleensä. Ihan perus biologiaa tietääkseni.

Nyt on kyllä hakemalla haettu ja keksitty omia... kommentoin tähän siksi että yhtenä harrastuksena on salitreeni ollut jo kymmeniä vuosia ja olen nähnyt lihaksikkaita naisia ja minusta siinä ei ole mitään erikoista ja outoa että naisella on lihaksia reilumminkin. Sitten siirrytään siihen pelintekijän valintaan esittää Abby.. keskiverrosti Abbyn tyyliset lihat omaavalla naisella on ihan ilman silikonejakin enemmän rintavarustusta kuin mitä Abbylle on laitettu (ihan huomioiden Abby nuorempanakin..) Abby ei ole mikään niin ultratiukassa kunnossa että rinnat häviäisi sen takia täysin. Skaalaa on siis ihan realismin varjollakin käytettävissä.

Sitten tuo esittämäsi hyötyaspekti.. peli on peli mutta Abby olisi paljon toiminnallisesti parempi taistelija vähemmällä lihasmassalla, pärjäisi maailmanlopun meiningeissä vähemmällä ruualla, olisi nopeampi, ketterämpi. Sama toki pätee miehiin. Maailmanlopun liepeillä ei varmasti lihasmassa ole se ensimmäinen kiintopiste.
Ja jos jotain kuvaleikettä vuosien saatossa katsoo pelin tekemisestä niin aiemminhan Abbyllä oli jonkin verran vähemmän lihasmassaa, julkaisu versioon oli tullut jo lisää.
Suurin osa hahmoista tuntuu melko normaaleilta tuohon ympäristöön mutta noin laajemman pelaajakunnan suuntaan valinta on aavistuksen outo, Abbyä oli mielestäni kärjistetty ulkoisesti saamaan taas lisää jupinaa..

Kyse ei ole siitä saako joku pelihahmo olla läski, lihaksikas, laiha, iso/pieni rintainen vaan onko looginen osa tarinaa vai haluaako pelintekijä kenties alleviivata jotain.

Pahoittelen jos oli hieman kärkästä tekstiä. Ei mitään henkilökohtaista mutta näitä kyseisiä asioita kohtaan oli kyllä argumentoivaa.

No jopas herneet lenteli minusta ihan asiallisesti muotoillusta arvostelusta, senkus tykkäät juonessa ja hahmoissa mistä tykkäät mutta ihan yhtä validi minun tuntemus pelistä on. Spoilerissa yhteen ihmettelyysi kommenttia.

Edit: shamaniac, viitaten alla olevaan postiisi, kuvittele mitä kuvittele, jos sinua harmittaa minun mielipiteeni pelistä niin se on voi voi. Mun osalta kommentointi jää tähän, päätä on turha iskeä seinään.
 
Viimeksi muokattu:
No jopas herneet lenteli minusta ihan asiallisesti muotoillusta arvostelusta, senkus tykkäät juonessa ja hahmoissa mistä tykkäät mutta ihan yhtä validi minun tuntemus pelistä on. Spoilerissa yhteen ihmettelyysi kommenttia.
Ei herneitä, vaan yritin avata asioita, jotka selvästi menivät ohi. Mielestäni siis ihan päivänselviä juttuja eikä mitään mielipiteisiin tai edes täysin tulkintaan liittyviä. Jatkan myös kommentointia spoilerissa:

Poistettu kasa tekstiä joihin on ihan turha vastata, sulla on oikeus mielipiteeseesi, samoin minulla. Homofobia on jo niin naurettava natsikortti että huh huh.
Anteeksi nyt vain mutta en keksi muuta syytä kuin homofobia jos kaikki muut asiat, joista ei itse ole kiinnostunut on ok mutta vähemmistöt eivät. Mitä muuta se on? Vai poistatko tämänkin kysymyksen "kasana tekstiä, johon on turha vastata"? Mielenkiintoinen ja ehkä hieman läpinäkyvä taktiikka ottaa keskusteluun mukaan vain ne asiat, joihin osaa jotain vastata.

Jos pelkästään vähemmistön seksi- ja suhdekohtaukset häiritsee ja ei tunnu luonnolliselta, niin kyllä, se on homofobiaa.

Nyt on kyllä hakemalla haettu ja keksitty omia...
Missä kohtaa?

kommentoin tähän siksi että yhtenä harrastuksena on salitreeni ollut jo kymmeniä vuosia ja olen nähnyt lihaksikkaita naisia ja minusta siinä ei ole mitään erikoista ja outoa että naisella on lihaksia reilumminkin. Sitten siirrytään siihen pelintekijän valintaan esittää Abby.. keskiverrosti Abbyn tyyliset lihat omaavalla naisella on ihan ilman silikonejakin enemmän rintavarustusta kuin mitä Abbylle on laitettu (ihan huomioiden Abby nuorempanakin..) Abby ei ole mikään niin ultratiukassa kunnossa että rinnat häviäisi sen takia täysin. Skaalaa on siis ihan realismin varjollakin käytettävissä.
Juu, eli koska olet käynyt salilla ja nähnyt naisia niin Abbyn kaltainen nainen ei mitenkään voi olla realistinen, vai miten tämä logiikka toimii? Kaikki sienizombit on ihan ok mutta lihaksikas nainen, varsinkin jos on pienet tissit, ei mene läpi?

Sitten tuo esittämäsi hyötyaspekti.. peli on peli mutta Abby olisi paljon toiminnallisesti parempi taistelija vähemmällä lihasmassalla, pärjäisi maailmanlopun meiningeissä vähemmällä ruualla, olisi nopeampi, ketterämpi. Sama toki pätee miehiin. Maailmanlopun liepeillä ei varmasti lihasmassa ole se ensimmäinen kiintopiste.
Molemmissa on puolensa ja itsekin tunnut huomaavan että Abby on aika verrannollinen miehiin. Samalla logiikalla pitäisi toivoa suuren osan miehistä olevan vähemmän lihaksikkaita. Itse myös jo totesit ettei Abby ole missään ultratiukassa kunnossa. Mitä tarpeeseen taas tulee niin oletko pelejä pelannut? Aika paljon on käsikähmää ja muuta, missä lihaksista on todellakin hyötyä. Näkyy ihan gameplayssä eroina hahmojen välillä.

Ja jos jotain kuvaleikettä vuosien saatossa katsoo pelin tekemisestä niin aiemminhan Abbyllä oli jonkin verran vähemmän lihasmassaa, julkaisu versioon oli tullut jo lisää.
Tällä ilmeisesti haet jotain salaliittoa takaa? Ihan perushommaa että asiat muuttuu ja hioutuu kehityksen aikana.

Suurin osa hahmoista tuntuu melko normaaleilta tuohon ympäristöön mutta noin laajemman pelaajakunnan suuntaan valinta on aavistuksen outo, Abbyä oli mielestäni kärjistetty ulkoisesti saamaan taas lisää jupinaa..
Taas puhutaan jonkun "laajemman pelaajakunnan" puolesta vaikka et voi mitenkään tietää kuinka suuri tai pieni osa pelaajista pitää asiaa mitenkään edes relevanttia keskustelunaiheena. Veikkaan että suurelle osalle Abby on vain lihaksikas nainen. That's it.

Kyse ei ole siitä saako joku pelihahmo olla läski, lihaksikas, laiha, iso/pieni rintainen vaan onko looginen osa tarinaa vai haluaako pelintekijä kenties alleviivata jotain.
Minun mielestä lihaksikas hahmo kyseisessä maailmassa on juurikin täysin looginen osa tarinaa. Varsinkin kun hahmo on saanut niin ison motivaattorin raivata esteet tieltään sitä tiettyä tarkoitusta varten. Miten tuollaisen "yksityiskohdan" voi olla huomaamatta? Tulee täysin mieleen kaikki kostotarinat, joissa tyyppi bodaa ja treenaa itsensä timmiin että pääsee sitten joskus kostamaan esim. isänsä tai perheensä tappajalle. Perusmeininki tarinoissa ja juuri sen takia, että se on niin loogista ja uskottavaa.

Lisäksi on hyvä pitää mielessä että Abby on poikkeus. Poikkeus, jolle lisäksi on pelissä rakennettu selvät syyt miksi on sellainen kun on. Outoa että tuollainen menee edes ohi.
 
En tämä nyt varsinaisesti spoileri ole, mutta laitetaan nyt kuitenkin.

Paljon kinastelua Abbyn kehontyypistä, niin tässä crossfit urheilija, jonka mukaan Abbyn keho mallinettu.

 
Vähän epäilen että Abby ei ole crossfit urheilija joten millä keinoilla tällaisessa maailmassa pääsisi oikeasti tohon kuntoon

Satuitko huomaamaan millaista porukkaa WLFt oli? Missä he asusti? Ja vielä mietit millä keinoilla tuo onnistuu? Entäs Abbyn päättäväinen luonne? Ei mitään vaikutusta vissiin?
 
Vähän epäilen että Abby ei ole crossfit urheilija joten millä keinoilla tällaisessa maailmassa pääsisi oikeasti tohon kuntoon
Mikä "tällaisessa maailmassa" olisi muuttunut urheilumahdollisuuksien osalta breakoutin jälkeen? Meinaatko, että kuntosalivermeet ja proteiini lopettaa toimintansa jos yhteiskunta ympärillä romahtaa? Eiköhän rauta paina TLoU:n maailmassa ihan saman verran kuin nytkin.

Ja "epäilet" ettei Abby ole crossfittaaja? Terävästi päätelty, kun Crossfit on urheilulaji, jonka kilpailuja tuskin enää maailmanlopun jälkeisessä maailmassa järjestetään, mutta crossfitissä käytetyt harjoittelutekniikat ei ole mitään mystistä salatietoa, joita tavalliset ihmiset eivät voisi omissa treenauspyrkimyksissään hyödyntää.
 
Kyllä videopelaajat ovat upeaa väkeä. En muista hetkeen lukeneeni elokuvasta, tv-sarjasta tai teatterista arvostelua, jossa olisi puhuttu kenenkään hahmon kuppikoon realistisuudesta ympäröivään maailmaan nähden. Tai ainakaan niin, että "liian pienet ovat". Mutta vuosi on 2020 ja täällä me ollaan, voi jumpe :D
 
Kyllä videopelaajat ovat upeaa väkeä. En muista hetkeen lukeneeni elokuvasta, tv-sarjasta tai teatterista arvostelua, jossa olisi puhuttu kenenkään hahmon kuppikoon realistisuudesta ympäröivään maailmaan nähden. Tai ainakaan niin, että "liian pienet ovat". Mutta vuosi on 2020 ja täällä me ollaan, voi jumpe :D

Offtopicin puolelle menee mutta joskus kun tätä foorumia seuraa esim tämänkin asian tiimoiltacniin ei ihmisten ajatuksenjuoksua oikein voi ymmärtää. Ei ihmekkään että moni kyseenalaistaa sen että ihminen olisi voinut käydä kuussa..
 
Helposti yli 10 vuotta lukenut tätä foorumia ilman rekisteröitymistä, mutta tämän pelin seurauksena halusin tänne rekisteröityä ja jakaa omia mietteitä pelistä.
Pari pv sitten sain pelin pelattua läpi ja siitä asti peli on pysynyt mielessä. Haikeus ja "ahdistus" pelin loppumisesta sekä tarinasta ei ole minkään muun kuin mestariteoksen merkki.

Spoilerissa omia mietteitä pelistä.
- Tarina on mielestäni täydellisyyttä hipova. Koko pelin teeman muuttaa loppu kun selviää Ellien ja Joelin viimeinen keskustelu anteeksiannosta. Ellietä selvästi jäi vaivaamaan, ettei antanut Joelin elinaikana hänelle anteeksi ykkösosan tapahtumia, joka sitten purkautuu pakkomielteisenä koston himona.
Pelin opetus onkin mielestäni, että ei kannata pitkittää sitä anteeksiantoa sillä, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu ja silloin se voi olla jo liian myöhäistä.

- Nyt kun on lukenut keskusteluja niin paljon ihmiset valittaneet Abbystä ja hänellä pelaamisesta. Siinä olen samaa mieltä, että aika pitkältä välillä hänellä pelaaminen tuntui, mutta kyllä näen silti syyt miksi tähän on päädytty.
Mielestäni monet pelaajat eivät näytä osaavan katsoa Abbylla ("pahiksella") pelaamista ns. pelaajan boksin ulkopuolelta. Abbylla pelaamisen tarkoituksenahan on näyttää, miten siellä toisellakin puolella eletään "normaalia" elämää ja tehdään samanlaisia asioita kuten Jacksonissa. On ihan ymmärrettävää minkä takia he näkevät Joelin samanlaisena vihollisena kuin mitä Ellie näkee Abbyn.
Tässäkin pitäisi osata katsoa hieman boksin ulkopuolelta ykkösen tapahtumia ja ymmärtää miten Joel kylmäverisesti vain lahtasi porukkaa.
Lopussa varsinkin täysin itsekkäistä syistä.

- Mielenkiintoista on myöskin lukea, miten jotkut väittävät Abbyn "voittaneen" tässä kostokierteessä. Molemmat hahmot säilyttivät henkensä, mutta menettivät elämässä tärkeimpiä eli rakkaita ihmisiä. Molempien toisiaan kohtaan kokeman vihan seurauksena heidän rakkaimmat olivat ne suurimmat häviäjät.

- Pelin tunnelma on omaa luokkaansa. Itse en ole kovin kauhun ystävä ihan vain siitä syystä, että säikähdän erittäin helposti ja pelkään ihan liikaa. Ykkösessä vain kellarin generaattori oli minulle oikeasti pelottava kohtaus, mutta tässä pelissä pelottavia paikkoja onkin sitten monen tunnin edestä.

- Omia suosikki kohtauksia ylivoimaisesti oli Ellien laulama "Take on me" kohtaus. Olen kerta kaikkisen sanaton vieläkin, kun sen kuuntelee. Eri toten vähän kylmää ajatus, että tuon paikan ohi olisi pelissä vain kävellyt sitä kokematta.

- Ellien ja Dinan rakkaustarina on todella kauniisti kirjoitettu. Ainakin minun maailmassa oli hetero, lesbo tai homo niin ei se tuo sen enempää tai vähempää sisältöä tarinaan. Se on vain normaalia ja tässä pelissä se oli kirjoitettu näin.

Summasummarum minulle peli oli täyden 10/10 mestariteos, jonka kaltaisia tunteita en muista koskaan peleissä kokeneeni.
Henkisesti raastava ja ahdistava matka, jonka haluaisi pelata heti uudelleen, mutta en usko, että aika olisi vielä kypsä sille.
Toivon todella, että se part 3 on tulossa.
 
Last of us part 2 on upealla grafiikalla, maailmalla ja hyvällä pelattavuudella+keskinkertaisella juonella varustettu peli.. Pelin nimen takia aiheuttaa keskustelua kuitenkin ja hyvä niin.. Jos pelin nimi ei olisi Last of us part 2, niin keskustelua ei olisi ja arvosanat olisi joka mediassa 7-8...
Juonihan on: vein sulta porkkanan, nyt mun vuoro viedä sun porkkana, nyt taas mun vuoro..
 
Viimeksi muokattu:
Satuitko huomaamaan millaista porukkaa WLFt oli? Missä he asusti? Ja vielä mietit millä keinoilla tuo onnistuu? Entäs Abbyn päättäväinen luonne? Ei mitään vaikutusta vissiin?
Jeps eli kaikki muu näyttää ihan tavallisilta pulliaisilta patsi Abby joka on kuin steroidilla buffattu Kapteeni Amerikka ;)
 
Last of us part 2 on upealla grafiikalla, maailmalla ja hyvällä pelattavuudella+keskinkertaisella juonella varustettu peli.. Pelin nimen takia aiheuttaa keskustelua kuitenkin ja hyvä niin.. Jos pelin nimi ei olisi Last of us part 2, niin keskustelua ei olisi ja arvosanat olisi joka mediassa 7-8...
Juonihan on: vein sulta porkkanan, nyt mun vuoro viedä sun porkkana, nyt taas mun vuoro..

Spoileri vapaa: elikkä kissa ja hiiri leikki muuttuu ilvekseksi ja rotaksi höystettynä naisella joka on vetänyt anabolisia-asteroideja? :D
 
Last of us part 2 on upealla grafiikalla, maailmalla ja hyvällä pelattavuudella+keskinkertaisella juonella varustettu peli.. Pelin nimen takia aiheuttaa keskustelua kuitenkin ja hyvä niin.. Jos pelin nimi ei olisi Last of us part 2, niin keskustelua ei olisi ja arvosanat olisi joka mediassa 7-8...
Juonihan on: vein sulta porkkanan, nyt mun vuoro viedä sun porkkana, nyt taas mun vuoro..
Onneksi et yhtään yksinkertaistanut asioita juonen suhteen. Toisaalta olet ihan oikeassa mutta sillä halutaan kyllä sanoa jotain.

Peli ei myöskään oikein voi olla muuta kuin jatko-osa, sillä asiat vaativat allensa sen ykkösosan. Ja jos nimen takia peli jotain kerää, niin valitusta ja vihaa. Jos olisi uusi IP, niin saisi varmasti paljon vähemmän alapeukkuja ja muuta vastaavaa kuin nyt kun rakkaita pelihahmoja kohdellaan "väärin" tms.

Jeps eli kaikki muu näyttää ihan tavallisilta pulliaisilta patsi Abby joka on kuin steroidilla buffattu Kapteeni Amerikka ;)
Oletko katsellut leffoja, sarjoja ja ihan oikeaa elämää? Onko näissäkin joko yhdenlaista ihmistä vai olisiko jopa niin, että erilaisia ihmisiä on eri määrä.

Salilla käyviä ja kunnolla lihaksia kasvattavia naisia tulee oikeassakin elämässä harvemmin vastaan, joten tuohan on käytännössä realismia. Suurinta osaa naisista (eikä varmasti miehistäkään) ei kiinnosta treenata isoja lihaksia. Se ei tarkoita ettei sellaisiakin ihmisiä olisi, varsinkin jos sille on vielä isompikin motiivi olemassa.

Tämäkin on kyllä jo sanottu monta kertaa ja silti turha kyseenalaistaminen jatkuu. Joka kerta eri argumenttia yritetään vaikka käytännössä niille kaikille löytyy jo vasta-argumentti tai paremminkin selitys.

En toisaalta ihmettele jos näitä asioita ei hoksaa, sillä se kuntosali pelin maailmassa oli myös varmasti tarkoituksella näkyvillä ja jos se meni ohi eikä ymmärtänyt yhteyttä, niin ehkä on vaikeampi yhdistää muitakin lankoja.

Epäilen myös yhä, että enemmän siellä on joku oma näkymys tai agenda, miten asioiden pitäisi olla, jonka vuoksi kieltää nämä päivänselvät selitykset asioille.
 
Onneksi et yhtään yksinkertaistanut asioita juonen suhteen. Toisaalta olet ihan oikeassa mutta sillä halutaan kyllä sanoa jotain.

Peli ei myöskään oikein voi olla muuta kuin jatko-osa, sillä asiat vaativat allensa sen ykkösosan. Ja jos nimen takia peli jotain kerää, niin valitusta ja vihaa. Jos olisi uusi IP, niin saisi varmasti paljon vähemmän alapeukkuja ja muuta vastaavaa kuin nyt kun rakkaita pelihahmoja kohdellaan "väärin" tms.

Oletko katsellut leffoja, sarjoja ja ihan oikeaa elämää? Onko näissäkin joko yhdenlaista ihmistä vai olisiko jopa niin, että erilaisia ihmisiä on eri määrä.

Salilla käyviä ja kunnolla lihaksia kasvattavia naisia tulee oikeassakin elämässä harvemmin vastaan, joten tuohan on käytännössä realismia. Suurinta osaa naisista (eikä varmasti miehistäkään) ei kiinnosta treenata isoja lihaksia. Se ei tarkoita ettei sellaisiakin ihmisiä olisi, varsinkin jos sille on vielä isompikin motiivi olemassa.

Tämäkin on kyllä jo sanottu monta kertaa ja silti turha kyseenalaistaminen jatkuu. Joka kerta eri argumenttia yritetään vaikka käytännössä niille kaikille löytyy jo vasta-argumentti tai paremminkin selitys.

En toisaalta ihmettele jos näitä asioita ei hoksaa, sillä se kuntosali pelin maailmassa oli myös varmasti tarkoituksella näkyvillä ja jos se meni ohi eikä ymmärtänyt yhteyttä, niin ehkä on vaikeampi yhdistää muitakin lankoja.

Epäilen myös yhä, että enemmän siellä on joku oma näkymys tai agenda, miten asioiden pitäisi olla, jonka vuoksi kieltää nämä päivänselvät selitykset asioille.
Totta, oli pakko yksinkertaistaa etten spoilaa enää mitään.. Mutta tuohan on juoni, jos vetää linjat suoriksi.. Toki tunteisiin menevä kokemus oli ja hieno matka kaikin puolin..
 
Last of us part 2 on upealla grafiikalla, maailmalla ja hyvällä pelattavuudella+keskinkertaisella juonella varustettu peli.. Pelin nimen takia aiheuttaa keskustelua kuitenkin ja hyvä niin.. Jos pelin nimi ei olisi Last of us part 2, niin keskustelua ei olisi ja arvosanat olisi joka mediassa 7-8...
Juonihan on: vein sulta porkkanan, nyt mun vuoro viedä sun porkkana, nyt taas mun vuoro..
Toki jos tarinasta riisutaan pois kaikki konteksti, kuten hahmot, näiden motivaatiot, ihmissuhteet ja dialogi, niin jäljelle jää vain bare bones juoni, joka ei kuulosta kovin kummoiselta. Mutta sama pätee suurimpaan osaan tarinoista, jos kyseessä ei ole joku Christopher Nolanin leffa, jossa tämä raahaa hahmot räsynukkena läpi itsetarkoituksellisen nokkelan juonen, mutta jälkeen päin kukaan katsoja ei osaa vastata edes kysymykseen millainen hahmo vaikkapa Cobb (DiCaprio) Inceptionissa oli. Ei sillä ole väliäkään, koska elokuvan fokus on muualla, mutta kääntöpuolena tässä on aina se, että joku toinen tarinan osa-alue kärsii.

Nolan-tyylisuuntaa peleissä edustaa varmaan lähiten Remedyn ja Kojiman tuotokset, joissa juonen koukerot on useimmiten etusijalla joskus jopa kokonaisuuden haitaksi asti. En minä tietenkään Nolania, Remedyä tai Kojimaa vihaa, vaan käytän näitä nyt vaan eräänlaisena ääriesimerkkinä päinvastaisesta tarinankerrontatavasta ja mitkä tarinan osa-alueet siitä puolestaan kärsii. Kaikille tavoille on paikkansa peli- ja elokuva-alalla.

Jeps eli kaikki muu näyttää ihan tavallisilta pulliaisilta patsi Abby joka on kuin steroidilla buffattu Kapteeni Amerikka ;)
Eiköhän tämä sama jankutus ole nyt kuultu tässä keskustelussa ihan tarpeeksi monta kertaa? Jos kommentin asiasisältö ei muutu edellisestä miksikään, niin sen voisi joskus vaikka jättää kirjoittamatta kokonaan.
 
Toki jos tarinasta riisutaan pois kaikki konteksti, kuten hahmot, näiden motivaatiot, ihmissuhteet ja dialogi, niin jäljelle jää vain bare bones juoni, joka ei kuulosta kovin kummoiselta. Mutta sama pätee suurimpaan osaan tarinoista, jos kyseessä ei ole joku Christopher Nolanin leffa, jossa tämä raahaa hahmot räsynukkena läpi itsetarkoituksellisen nokkelan tarinan, mutta jälkeen päin kukaan katsoja ei osaa vastata kysymykseen millainen hahmo vaikkapa Cobb (DiCaprio) Inceptionissa oli. Ei sillä ole väliäkään, koska elokuvan fokus on muualla, mutta kääntöpuolena tässä on aina se, että joskus juonen kiemuroita täytyy puolestaan karsia, että voidaan kertoa ihmiskeskeinen ja tunneperäinen tarina.

Nolan-tyylisuuntaa peleissä edustaa varmaan lähiten Remedyn ja Kojiman tuotokset, joissa juonen koukerot on useimmiten etusijalla joskus jopa kokonaisuuden haitaksi asti. En minä tietenkään Nolania, Remedyä tai Kojimaa vihaa, vaan käytän näitä nyt vaan eräänlaisena ääriesimerkkinä päinvastaisesta tarinankerrontatavasta ja mitkä tarinan osa-alueet siitä puolestaan kärsii. Kaikille tavoille on paikkansa peli- ja elokuva-alalla.

Täytyy sanoa, että itselleni Nolan-leffojen peliversioita ovat olleet nimenomaan Naughty Dogin teokset: Teknisesti taitavia, mutta hahmot eivät puhuttele ollenkaan. Mutta Last of Us 2:n kohdalla olen toki valmis myöntämään, että kiistattomasti sarjan hahmot ovat puhutelleet aika isoa osaa pelaajista, osaa selvästi liikaakin kun hahmoille ei saa tehdä "vääriä asioita".

edit: Sekopää-Kojiman vertaaminen insinöörileffaohjaajaan hymyilyttää, mutta toki näkökulmaa rajaamalla tämäkin on ihan johdonmukainen vertailu :D
 
Ylös Bottom