Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Witcher 3: Wild Hunt

Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Vaikuttaisi videoiden perusteella hyvin samantyyliseltä taistelusysteemiltä kuin Dragon's Dogmassa, jossa se mielestäni onkin yksi parhaista. Tai jos käännän niin päin että kunpa saisin saman systeemin jokaiseen ropeen niin olisin onnellinen...

Jonkin verran on eri foorumeilla ja youtube arvosteluissa taistelusysteemiä tässä kritisoitu, johtuuko se sitten lähinnä siitä ettei oppimishaluja ole pelaajilla ja kun ei syvennytä tai opita niin kritisoidaan?

Tai sitten on kyse niistä taistelusysteemin ongelmista, mistä on tälläkin foorumilla keskusteltu. Perusidea ja runko systeemissä tuntuu olevan hyvä mutta vissiinkin ongelmia on ainakin kameran kanssa ja kontrollien epätarkuudessa. Tottumiskysymys toivottavasti. Witcher 2:n taistelusysteemi vaati myös itseltä opettelua ja toimivahan se oli lopulta. Tämän uskon olevan huomattavasti parempi. Hyvällä tuurilla tänään pääsee testaamaan, sitten tietää paremmin.

ps. Dragon's dogma on muuten ehdottomasti yksi viime konsolisukupolven helmistä! Loistava taistelusysteemi ja huikea tunnelma. :p
 
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Taistelusysteemistähän on puhuttu jo pitkään ennakkovideoissakin, että se on helpommillakin vaikeustasoilla "vaikea", eli pitää katsoa vähän, mitä painaa ja mitä viholliset tekevät. Pelkkä nappien hakkaaminen ei tässä mitä ilmeisimmin kanna kovin pitkälle. Kun systeemi on erilainen valtavirtaan verrattuna ja vaatii opettelua ja huolellisuutta, niin helpostihan sitä astetta malttamattomampi alkaa kritisoida sitä.

Varmasti systeemissä on omat heikkoutensa kuin on myös omat vahvuutensa, ei sekään varmasti täydellinen ole. Kannattaa jokaisen varmasti antaa muutama ilta aikaa ja alkaa vetämään isompia yhteenvetoja vasta sitten :) Huomenna pääsee itsekin koittamaan!
 
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Taistelusysteemistähän on puhuttu jo pitkään ennakkovideoissakin, että se on helpommillakin vaikeustasoilla "vaikea", eli pitää katsoa vähän, mitä painaa ja mitä viholliset tekevät. Pelkkä nappien hakkaaminen ei tässä mitä ilmeisimmin kanna kovin pitkälle. Kun systeemi on erilainen valtavirtaan verrattuna ja vaatii opettelua ja huolellisuutta, niin helpostihan sitä astetta malttamattomampi alkaa kritisoida sitä.

Itse pelaan kakkosvaikeustasolla ja tämä on ensimmäinen Witcher-peli meikäläiselle. Kaksi päivää sai pelata kuolematta, kunnes omaa huolimattomuuttani kuolin vihollisen ylivoiman alla ensimmäistä kertaa. En tiedä millainen taistelusysteemi aiemmissa Noitureissa on ollut, mutta koska tuorein vertailukohta omalla kohdallani on Bloodborne, niin siihen heti vertasin. Taistelumekaniikka on näissä molemmissa hyvin samankaltainen. Molemmissa lukitaan vihollinen ja ajoitetaan lyönnit sekä väistöt. Lisäksi alavalikosta voidaan valita taika, jota kulloinkin käytetään. Vihollisen heikkoudet pitää tuntea, jotta isoista mörökölleistä selviää hengissä. Kun taikavalikkoon mennään, peli etenee taustalla mutta hidastettuna.

Taistelumekaniikka vaatii harjoitusta, ja alun tutoriaaliin kannattaa käyttää aikaa. Ongelma ei niinkään omalla kohdalla ole se, ettei osaa taistella vaan pikemminkin kameran käyttäytyminen sekä lukitun vihun hallinta kun ympärillä on monta vihulaista. Etenkin kun lukitun vihun on tappanut, niin lukitus siirtyy aika randomisti johonkin vihuun ja se ei välttämättä ole lähin vihollinen juuri sillä hetkellä. Mutta kyllä tämä taistelumekaniikkakin alkaa omalla kohdallani sujumaan, vaikkakin sitä aina heti vertaa johonkin muuhun :)

Pelin musiikeista. Eeppisen hyvät! Paraikaa autossa kuuntelussa mukana tullut soundtrack ja kyllähän on iso kasa mahtimusiikkia.

Ja vielä hehkutus itse pelistä yleisön pyynnöistä huolimatta. Voi veljet tämä on upea peli!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Itsellä jäi Witcher 1 ja 2 kesken, osittain paskan taistelusysteemin takia, tässähän sen pitäis olla kuulemma huomattavasti parempi.
 
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Suosittelen kyllä kaikille sitten aloittamaan "Blood and Broken Bones" tai "Deathmarch" vaikeustasolla, ettei peli mene pelkäksi läpijuoksuksi. (Meditoiminen ei generoi lisää healthia..)

Tuo 3/4 vaikeustasokin on hyvin palkitseva, eikä yleensä anna paria virhettä enempää anteeksi. Kuolemia on tullut tässä kolmen illan aikana useita kymmeniä, yleensä omaa tyhmyyttä kun ei ole raaskinut odottaa omaa vuoroaan iskeä. :eek:

Taistelumekaniikka ei ole täydellinen mutta siihen kyllä tottuu, kuin myös kameraan. Ahtaamissa paikoissa pitää osata väistellä kaikkia pikku kiviä ettei jää jumiin ja kuole sen takia.

Pelin tarina on kyllä kiinnostava ja keskustelut ihmisten kanssa kiinnostavia. Välillä turhauttaa kun puhutaan enemmän p*skaa kuin asiaa..


Spoilereissa kysymys potioneista:
Onko Witchereissä aina ollut, että meditoiminen täyttää potionit? Health tavaroiden loottaus tuntuu turhalta, kun meditoimalla saa health potionit täyteen..

Itsellä jäi Witcher 1 ja 2 kesken, osittain paskan taistelusysteemin takia, tässähän sen pitäis olla kuulemma huomattavasti parempi.

Paskastahan on hyvä parantaa ja kaikki ovat tyytyväisiä? Kyllähän tuo taistelusysteemi "toimii" kun sen oppii. Mutta ei se ole paras systeemi mitä peleissä on ollut.. :D
 
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Tuo 3/4 vaikeustasokin on hyvin palkitseva, eikä yleensä anna paria virhettä enempää anteeksi. Kuolemia on tullut tässä kolmen illan aikana useita kymmeniä, yleensä omaa tyhmyyttä kun ei ole raaskinut odottaa omaa vuoroaan iskeä. :eek:

Rankaiseekos peli jos kuolet? Vai jatkuuko edellisestä checkpointista tai savesta? Ja miten toi tallentaminen, kannattaako itse manuaalisesti tallennella vähän väliä vai savettaako peli automaattisesti sitä mukaa kun etenet. Ärsyttää joissain peleissä jos ei autosavea ole, ja kun kuolet niin oletkin 30 minsaa takanapäin. Miten tässä?

Ja sori kysymykset, pittää kysellä kun ei vielä omaa kopiota ole. :)
 
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Spoilereissa kysymys potioneista:
Onko Witchereissä aina ollut, että meditoiminen täyttää potionit? Health tavaroiden loottaus tuntuu turhalta, kun meditoimalla saa health potionit täyteen..
Vastaus:
Witcher 1 ja 2 piti itse tehdä potionit, eikä niitä tullut lisää kuin itse tekemällä. Joten tuo on uusi ominaisuus. Kuulostaa aika typerältä ja ennen kaikkea helpolta, onkohan se sidottu vaikeustasoon?
 
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Rankaiseekos peli jos kuolet? Vai jatkuuko edellisestä checkpointista tai savesta? Ja miten toi tallentaminen, kannattaako itse manuaalisesti tallennella vähän väliä vai savettaako peli automaattisesti sitä mukaa kun etenet. Ärsyttää joissain peleissä jos ei autosavea ole, ja kun kuolet niin oletkin 30 minsaa takanapäin. Miten tässä?

Ja sori kysymykset, pittää kysellä kun ei vielä omaa kopiota ole. :)

Autosave on aika hyvin ajantasalla mut itse olen tallentanut esim luolan suulla kun huvikseen tutkii paikkoja.
 
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Rankaiseekos peli jos kuolet? Vai jatkuuko edellisestä checkpointista tai savesta? Ja miten toi tallentaminen, kannattaako itse manuaalisesti tallennella vähän väliä vai savettaako peli automaattisesti sitä mukaa kun etenet. Ärsyttää joissain peleissä jos ei autosavea ole, ja kun kuolet niin oletkin 30 minsaa takanapäin. Miten tässä?

Ja sori kysymykset, pittää kysellä kun ei vielä omaa kopiota ole. :)

Peli ei yleensä rankaise. Spoilereissa milloin rankaisee:
Jos varastat sotilaiden edessä esim. linnan alueella, he tappavat sinut ja ottavat osan rahoistasi! :mad: Myös kaiken lootin jonka keräsit kuoleman ja tallennuksen välissä, joudut keräämään uudelleen..
Kuoleman jälkeen peli jatkuu edellisestä tallennus ajankohdasta, joka voi tarkoittaa pitkääkin aikaa takaisinpäin. Autosave tallentaa yleensä keskusteluiden jälkeen tai kun olet aloittanut tehtävän.

Itse tallennan aina manuaalisesti ennen esim. Taistelun alkua tai kun olen kulkenut pitkän matkan johonkin paikkaan. Kesken taistelun ei voi tallentaa..

Vastaus:
Witcher 1 ja 2 piti itse tehdä potionit, eikä niitä tullut lisää kuin itse tekemällä. Joten tuo on uusi ominaisuus. Kuulostaa aika typerältä ja ennen kaikkea helpolta, onkohan se sidottu vaikeustasoon?
Asiasta lukee myös latausruudun tietoikkunassa, näyttää olevan ihan tarkoituksella peliin laitettu "ominaisuus" ..
 
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Itse pääsin pelailemaan noituria MoonTV:n ja Xboxin järjestämässä tilaisuudessa eilen ja tässä noista potioneista...
Omasta mielestäni potionit täyttyy automaattisesti meditoimalla kunhan vaan on repussa tarvittavat materiaalit niiden tekemiseen, eli no money no honey.
 
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Miksi, oi miksi on työnantaja muistanut minua huomenna ylitöillä?!! :mad:
Mitäs olet suostunut. ;)

Hype on itselläkin noussut aika kiimaiselle asteelle, kun on vähän arvosanoja kurkkinut. Pyrin olemaan spoilaantumatta itse pelistä, joten arviotekstit ja muiden kuvailut olen aika pitkälti sivuuttanut. En halua muodostaa mistään osa-alueesta voimakasta ennakkomielipidettä.
 
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Itse pääsin pelailemaan noituria MoonTV:n ja Xboxin järjestämässä tilaisuudessa eilen ja tässä noista potioneista...
Omasta mielestäni potionit täyttyy automaattisesti meditoimalla kunhan vaan on repussa tarvittavat materiaalit niiden tekemiseen, eli no money no honey.
Pitää tarkastaa, tuntuu ettei ne materiaalit kyllä voi ikuisuutta kestää. Lähti lataamaan muuten uutta päivitystä PS4:llä witcheriin? Perjantaina jo yhden latasin kun pelin iski koneeseen..
 
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Mua ei ole koskaan näissä avoimen maailman roolipeleissä kiinnostanut taistelusysteemi ja siihen perhtyminen. Tärkeintä on ollut ennemminkin maailman tutkiminen ja tarinaan uppoutuminen. Tässäkin pelissä laitan todennäköisesti kaikista helpoiman vaikeustason ja sitten vaan painan menemään.

Sama juttu oli aikanaan Skyrimin kanssa. Helpoin vaikeustaso alle ja sen jälkeen nautittiin pelimaailmasta.
 
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Mua ei ole koskaan näissä avoimen maailman roolipeleissä kiinnostanut taistelusysteemi ja siihen perhtyminen. Tärkeintä on ollut ennemminkin maailman tutkiminen ja tarinaan uppoutuminen. Tässäkin pelissä laitan todennäköisesti kaikista helpoiman vaikeustason ja sitten vaan painan menemään.

Sama juttu oli aikanaan Skyrimin kanssa. Helpoin vaikeustaso alle ja sen jälkeen nautittiin pelimaailmasta.

Täysin samaa mieltä, ketjua lueskeltuaan ajattelin että onko tosiaan se taistelusysteemi niin tärkeä tämän tyyppisessä avoimen maailman roolipelissä, tuskin se nyt niin huono on ettei sen kanssa pärjäis. Itselleni on tärkeempää myös se maailman tutkiminen ja ihmettely, toki jos se taistelusysteemi olisi täyttä kuraa niin kyllähän se varmasti söisi peli iloa. Mulla menee varmaa suurin osa ajasta todennäköisesti vaan maisemien ihasteluun, niiku kävi skyrimissä jossa on muuten päätarina vieläki pelaamatta ja peliaikaa yli 600h.
 
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Samoilla linjoilla, en kaipaa vaikeustason tuomaa pitkitystä jos peli kestää muutenkin sen 50-100h
 
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

No onhan se taistelu nyt melko suuri osa tätäkin peliä. Kyllä sillä on merkitystä siinä määrin, että sen on oltava nautittavaa ja luonnollista, kyseessä on kuitenkin action- rpg. Se on totta että tässä pääpaino ei ole pelin tuomassa haasteessa, vaan seikkailussa ja tarinassa. Souls- sarja ja Bloodborne ovat erikseen, joissa taistelumekaniikan on oltava 'spot on'. Kuitenkin jonkinlainen balanssi on oltava. Kyllä se risoo, jos muuten täydellisessä pelissä jokin merkittävä osa-alue laahaa perässä.

Edit. Siinä mielessä samaa mieltä, että tämmöisessä pelissä jatkuva kuoleminen vaan turhauttaa ja rikkoo immersiota, siis täällä korkeintaan normaalilla lähdetään witcheriä pelaamaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Vielä päälle 5 tuntia.. huuoh. Viisi päivääkin meni nopeammin kuin tämänpäiväinen odotus. :D
 
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Tapahtumia...
Tuli tossa metsäsdä samoillessa 3 harpyijaa ja wyverni samaan aikaan kimppuun. Meinas oikeasti mennä paska housuun :D Tunnelmaan tässä pääsee helåosti kun alkaa noita sivutehtäviä vääntämään. Tekemistä riittää ihan helvetisti.
 
Vastaus: The Witcher 3: Wild Hunt [Hype]

Tapahtumia...
Tuli tossa metsäsdä samoillessa 3 harpyijaa ja wyverni samaan aikaan kimppuun. Meinas oikeasti mennä paska housuun :D Tunnelmaan tässä pääsee helåosti kun alkaa noita sivutehtäviä vääntämään. Tekemistä riittää ihan helvetisti.
Vastaus tapahtumiin pääjuonen muodossa:
Nuohan pitää tappaa aika alussa päätarinaa, koska niiden pesästä löytyy tärkeä pullo? :D Onneksi monsteritietokirja pelasti tässäkin tilanteessa ja kertoi miten noista pääsee helposti eroon..
Kyllä on mukava nähdä lopputulos kun kaikki palaset loksahtavat paikoilleen omien valintojen ja tekojen seurauksena. Tulihan siinä myös hieno flashback tai kaavion tapainen joka kertasi kaikki valinnat ja mitä niistä seurasi..
 
Ylös Bottom