Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Witness

  • Viestiketjun aloittaja OK
  • Aloituspäivämäärä
Vastaus: The Witness

Ujutin omat ajatukseni arvostelun muotoon. Vielä on paljon paneeleita ratkaisematta (350+ taitaa olla luku eiliseltä), mutta uskon ettei kokemus enää muutu mahdottomasti. Spoiler: Tykkäsin paljon.
 
Vastaus: The Witness

Olen jumissa. Luulin että on bugi, mutta Blow kuittasi Twitterissa että "kaikki hyvin, ole neuvokas".

edit: Ei enää mitään. Olin tyhmä.

Eli vuoren sisällä pulma, jossa pitää tehdä kahdella eri viivalla reitti hissille. Tein ensin sinisen viivan ja menin toiselle puolelle. Sitten aloin tehdä keltaista viivaa, niin sininen yhtäkkiä hävisi. Nyt en sitten osaa ratkaista tätä. Pääsen kyllä toiselle puolelle, mutta sitten keltainen viiva blokkaa aina sinisen viivan jne. Apuja?

Näytä liitetiedosto 15392
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: The Witness

Nyt harmittaa etten ole pelannut peliä sitten julkaisuviikon jälkeen. Alla Giant Bombin vajaa kahden tunnin spoilerivideo, jossa mukana on itse Jonathan Blow.

[video=youtube;jhEDARvLf90]https://www.youtube.com/watch?v=jhEDARvLf90[/video]

"Jeff and Brad sit down with Jonathan Blow to have a candid discussion about The Witness. You might not want to watch this if you haven't finished the game yet."
 
Vastaus: The Witness

Onko monella vielä kesken? Itsellä satunnaisia pelisessioita viimeisen 2-3 viikon aikana. Tällä hetkellä tilanne taitaa olla n. ~340 paneelia ratkaistuna, 25 plussaa kerättynä. Mielenkiintoista kuinka pieni tauko saattaa tehdä ihmeitä. Eilen pitkästä aikaa ratkaisemaan ja muutama alue kummasti läpi. 6 aluetta taitaa olla ratkaistuna. 250 paneelin kohdalla tuli rehellinen stoppi ja tuntui, että tähänkö se tyssäsi, mutta siitä se sitten lähtikin.

Suurimmat jumit tällä hetkellä kasvihuone ja metsä, jotka molemmat täysin alkutekijöissään. Idea tuntuu olevan tiedossa, mutta ei vaan lähe. Puumajat edennyt hyvää tahtia ja uskonkin, että menee seuraavaksi läpi. Kaupunki auennut pikkuisen, mutta mietittävää on. Linnan pensas-sokkelot on puolivälin jälkeen odottanut day 1:stä asti ratkaisemista, ei käryä. Plussia tiedossa pitkin saarta.
 
Vastaus: The Witness

2,7 gigan kokoluokassa pyörivä v1.02 päivitys on jakelussa. Luvassa mm. FOV-säätö sekä helpotusta liikepahoinvoinnista kärsiville pienen "tähtäimen" muodossa.
 
Vastaus: The Witness

Onko monella vielä kesken? Itsellä satunnaisia pelisessioita viimeisen 2-3 viikon aikana. Tällä hetkellä tilanne taitaa olla n. ~340 paneelia ratkaistuna, 25 plussaa kerättynä. Mielenkiintoista kuinka pieni tauko saattaa tehdä ihmeitä. Eilen pitkästä aikaa ratkaisemaan ja muutama alue kummasti läpi. 6 aluetta taitaa olla ratkaistuna. 250 paneelin kohdalla tuli rehellinen stoppi ja tuntui, että tähänkö se tyssäsi, mutta siitä se sitten lähtikin.

Suurimmat jumit tällä hetkellä kasvihuone ja metsä, jotka molemmat täysin alkutekijöissään. Idea tuntuu olevan tiedossa, mutta ei vaan lähe. Puumajat edennyt hyvää tahtia ja uskonkin, että menee seuraavaksi läpi. Kaupunki auennut pikkuisen, mutta mietittävää on. Linnan pensas-sokkelot on puolivälin jälkeen odottanut day 1:stä asti ratkaisemista, ei käryä. Plussia tiedossa pitkin saarta.

Tuli huomattua peliä pelatessa, että kannattaa pitää tauko, kun eteneminen hidastuu merkittävästi tai jumittuu kokonaan. En malttanut lopettaa pelaamista kaikki laserit aktivoituani ja yritin väkisin runnoa pulmaa vuoren päällä läpi, eikä se millään sujunut. Seuraavana aamuna avasin konsolin ja ratkaisin ongelmakohdat noin viidessä minuutissa.

Sama periaate pätee tietenkin ylipäätänsä elämään: aina ei kannata vain jääräpäisesti hakata päätä seinään.
 
Vastaus: The Witness

Tuli huomattua peliä pelatessa, että kannattaa pitää tauko, kun eteneminen hidastuu merkittävästi tai jumittuu kokonaan. En malttanut lopettaa pelaamista kaikki laserit aktivoituani ja yritin väkisin runnoa pulmaa vuoren päällä läpi, eikä se millään sujunut. Seuraavana aamuna avasin konsolin ja ratkaisin ongelmakohdat noin viidessä minuutissa.

Sama periaate pätee tietenkin ylipäätänsä elämään: aina ei kannata vain jääräpäisesti hakata päätä seinään.
Witnessin suurin pulma onkin tajuta oman elämänsä pulmat...

Näytä liitetiedosto 15551
 
Vastaus: The Witness

Tuli hommattua kun oli alennuksessa ja ei ollut muuta järkevää pelattavaa.. Ihan kiva kun oli 60fps, pulmatkin osin ihan ok tasoa. Asia mistä en tykkää on se että kun moni pulma/pulman loppu perustuu siihen että se hoksataan tai saatetaan tietoisuuteen myöhemmin niin tämä pelitilanteen hahmottaminen on ihan mahdotonta. Itse en tykkää ulkomuistaa joutavia asioita ja tässä on niitä kartta ja keskeneräisten pulmien paikka/tilanne... veikkaan että tämä menee roskiin siinä vaiheessa kun tulee peliin hiukkasenkin taukoa ja sitten on ihan turha muistella että missäs sitä nyt olisi keskeneräistä ja sitten kävellä sinne minuuttitolkulla... jotenkin on kyllä ryssitty tuon tietty pelattavuus ja unohdettu nykyaika (selkeä statistiikka ratkaisutilasta ja pikamatkustus olisi ihan pakollinen)
 
Vastaus: The Witness

Xbox One -version julkaisupäivä paljastettiin:

The Witness is coming to Xbox One, creator Jonathan Blow has exclusively revealed to IGN. Blow and his team at Thekla Inc. are aiming for a September 13, 2016 release date. An iOS version is also still in the works.

According to Blow, the Xbox One version of The Witness will not differ from its PC or PlayStation 4 versions. “There are some technical differences, but it’s basically the same game,” Blow told IGN, dismissing the idea of platform-exclusive content for The Witness. “I feel like that would kind of… mess up the game,” he continued.

Thekla is also continuing to work on the iOS version of The Witness, which will be the same open-world, 3D, first-person puzzle game as it is on PC, PlayStation 4, and soon, Xbox One, just with lower-end graphics. Currently, Thekla is experimenting with tap-based movement rather than on-screen arrow keys: a single tap to walk, double tap to run, two-finger strafing, and so on.

With all the fine-tuning that needs to be done on movement, graphics, and more, there is no release date set for The Witness on iOS just yet. “It’s such a lower-end platform and we have to redo a ton of stuff,” Blow told IGN.
 
Vastaus: The Witness

Pitihän se hommata, kun on vihdoin hyvässä alennuksessa PSN Storessa. Vaikuttaa kyllä ihan loistavalta, näin ensituntuman perusteella, grafiikatkin on todella miellyttävät.
Tämä on myös pitkä peli, noin 20 tuntia, ku yleensä tämmöset on 3-5 tuntia.
 
The Witness jaksaa hämmentää näin vuosienkin jälkeen! Itsellä jäi kokemus aikoinaan kesken sinne viimeiseen vuoreen.

Nyt tuli aloitettua peli alusta ja sattumalta törmäsin itselleni uuteen alueseen aivan pelin alussa, joka sisältää pelin loppukrediitit. Upea alue ja myös "mindfuckkia" oli tarjolla. Ei varmaan ollut ihan tarkoitus, että tämän löytää aivan pelin alussa, koska sitten ei pysty jatkamaan enää pelaamista eteenpäin.

Itselleni The Witness on yksi kaikkien aikojen parhaista peleistä, joten olisihan se kiva myös ihan läpäistä kunnolla. Saa nähdä miten uudelleenpeluu sujuu, kun joitain asioita varmaan muistaa ensimmäisestä kerrasta, välillä se voi sekoittaa ajatuksia ja jaksaako mahdollisia hankalia kohtia enää taistella.

Ensimmäinen save jäi tilanteseen 406 +43. Tällä kertaa varmaan plussia löytää enemmän, kun niitä osaa paremmin etsiä.
 
The Witness jaksaa hämmentää näin vuosienkin jälkeen! Itsellä jäi kokemus aikoinaan kesken sinne viimeiseen vuoreen.

Nyt tuli aloitettua peli alusta ja sattumalta törmäsin itselleni uuteen alueseen aivan pelin alussa, joka sisältää pelin loppukrediitit. Upea alue ja myös "mindfuckkia" oli tarjolla. Ei varmaan ollut ihan tarkoitus, että tämän löytää aivan pelin alussa, koska sitten ei pysty jatkamaan enää pelaamista eteenpäin.

Itselleni The Witness on yksi kaikkien aikojen parhaista peleistä, joten olisihan se kiva myös ihan läpäistä kunnolla. Saa nähdä miten uudelleenpeluu sujuu, kun joitain asioita varmaan muistaa ensimmäisestä kerrasta, välillä se voi sekoittaa ajatuksia ja jaksaako mahdollisia hankalia kohtia enää taistella.

Ensimmäinen save jäi tilanteseen 406 +43. Tällä kertaa varmaan plussia löytää enemmän, kun niitä osaa paremmin etsiä.
Aloitin kanssa joku kuukausi sitten alusta ja onhan se edelleen mahtava teos. Aika paljon tosin muisti edellisestä kerrasta, joten sellainen oivaltaminen uupuu tällä kertaa. Nyt taas ollut pari viikkoa taukoa, mutta ehdottomasti pitäisi jatkaa.
 
Nyt tuli aloitettua peli alusta ja sattumalta törmäsin itselleni uuteen alueseen aivan pelin alussa, joka sisältää pelin loppukrediitit. Upea alue ja myös "mindfuckkia" oli tarjolla. Ei varmaan ollut ihan tarkoitus, että tämän löytää aivan pelin alussa, koska sitten ei pysty jatkamaan enää pelaamista eteenpäin.
Puhutko siitä alun portista?
 
The Witnessiä tuli pelattua aikoinaan paljon. Ainoastaan
In the Hall of the Mountain King -puzzle
jäi silloin ratkaisematta.

Olen sen jälkeen etsinyt myös muita vastaavia puzzle-pelejä. Tässä kaksi, joista pidin The Witnessin jälkeen:
The Talos Principle -pelin maailma on samankaltainen ja puzzlet sopivan haastavia.

Flow Free -peli sisältää samankaltaisia piirtopuzzleja ja peliä voi pelata vaikka puhelimella. Peli vaikuttaa aluksi helpolta, mutta tarjoaa myöhemmin kunnolla haastetta. Tätä ei kannata aloittaa, jos pelin täydellinen läpäisy on sinulle tärkeää. Pelin 43 paketin läpäisyyn saa kulumaan paljon aikaa.
Itse aloitin pelin 16.12.2016 ja kaikki 118 saavutusta oli kerättynä 1.3.2021. Välillä pidin n. 2 vuoden tauon eli n. 2 vuotta tuossa riitti pelattavaa.

Lisäksi The Witness pelin säännöillä tehtyjä puzzleja löytyy osoitteesta:

Tein itsekin tuonne noin neljä vuotta sitten muutaman puzzlen, joista tämä näyttää olevan suosituin: https://windmill.thefifthmatt.com/asyqcmg
 
Viimeksi muokattu:
Tämä peli on jäänyt kummittelemaan erikoisella tavalla. Aikoinaan pelasin pelin lähes loppuun asti, mutta sitten jostakin ihmeen syystä sorruin katsomaan viimeiset ratkaisut netistä. Tämä jäi vaivaamaan ja aloitin pelin uudestaan joidenkin vuosien päästä ajatuksena pelata peli ilman huijaamista läpi. Homma jäi erinäisistä syistä silloinkin kesken. Edelleenkin mietin että pitäisi aloittaa peli uudestaan viedä se kunnialla maaliin. Näin varmaan teenkin jossakin sopivassa välissä, vaikkakin monia hienoja oivaltamisia ei enää tule samalla tavalla kuin ensimmäisellä kerralla.

Toisin sanoen tässä on yksi vaikuttavimmista peleistä koskaan. Peli on monella tavalla nokkela ja siinä koki erityisen mukavaa kehittymisen tunnetta.
 
Tämä peli on jäänyt kummittelemaan erikoisella tavalla. Aikoinaan pelasin pelin lähes loppuun asti, mutta sitten jostakin ihmeen syystä sorruin katsomaan viimeiset ratkaisut netistä. Tämä jäi vaivaamaan ja aloitin pelin uudestaan joidenkin vuosien päästä ajatuksena pelata peli ilman huijaamista läpi. Homma jäi erinäisistä syistä silloinkin kesken. Edelleenkin mietin että pitäisi aloittaa peli uudestaan viedä se kunnialla maaliin. Näin varmaan teenkin jossakin sopivassa välissä, vaikkakin monia hienoja oivaltamisia ei enää tule samalla tavalla kuin ensimmäisellä kerralla.

Toisin sanoen tässä on yksi vaikuttavimmista peleistä koskaan. Peli on monella tavalla nokkela ja siinä koki erityisen mukavaa kehittymisen tunnetta.
Itselläni homma jäi siihen, että osa pähkinöistä on tehty tekemällä tehdysti. Eli liian usein niiden logiikka on kovin kaukaa haettua, eikä sovi siihen loogiseen ympäristöön mihin suuri osa tehtävistä kuitenkin sijoittuu. Pitäisi olla selkeämpää ja johdonmukaisempaa logiikkaa. Tai pitäisi olla ainakin itselleni, jotta tämän kaltaisista peleistä innostuisin. Tässä meni aivan liian epämääräiseksi ja kaukaa haetuksi, joten kiinnostus lässähti kuin pannukakku, jossain vaiheessa.

Samaan tapaan uudelleen aloittamista kokeilin, mutta sama kuvio toistui jossain vaiheessa. Perusidea on kyllä hieno pelissä, mutta itselleni tuo ratkaistavien tehtävien luonne muuttui liian pian kovin kaukaa haetuksi ja jopa epäloogiseksi joissakin tehtävissä.
 
Itselläni homma jäi siihen, että osa pähkinöistä on tehty tekemällä tehdysti. Eli liian usein niiden logiikka on kovin kaukaa haettua, eikä sovi siihen loogiseen ympäristöön mihin suuri osa tehtävistä kuitenkin sijoittuu. Pitäisi olla selkeämpää ja johdonmukaisempaa logiikkaa. Tai pitäisi olla ainakin itselleni, jotta tämän kaltaisista peleistä innostuisin. Tässä meni aivan liian epämääräiseksi ja kaukaa haetuksi, joten kiinnostus lässähti kuin pannukakku, jossain vaiheessa.

Samaan tapaan uudelleen aloittamista kokeilin, mutta sama kuvio toistui jossain vaiheessa. Perusidea on kyllä hieno pelissä, mutta itselleni tuo ratkaistavien tehtävien luonne muuttui liian pian kovin kaukaa haetuksi ja jopa epäloogiseksi joissakin tehtävissä.
Voi olla että olen ehtinyt unohtaa ja aika on kullannut muistot, mutta en muista kokeneeni pulmia sinällänsä epäloogisiksi. Mutta jotkin kikkailut, jotka oltiin lisätty varsinaisen pulman päälle alkoivat tuntua rasittavilta ja ehkäpä turhiltakin. Etenkin loppua kohden tämä korostui. Silti hieman harmittaa, että en jaksanut viedä peliä loppuun kunnialla.

Lähinnä itseäni ärsytti erinäiset visuaaliset rajoitukset. Esimerkiksi pelissä oli paneeleja jotka vilkkuivat tai pyörivät pulmaa ratkaistaessa. Tai paneeli oli pylväässä koko leveydellään, jolloin näet vain osan paneelista. Ehkä silloin alkoi olemaan jo uupumus päällä peliä kohtaan, mutta ei oikein jaksanut enää tuollaisia lisäyksiä muun ongelman ratkaisun päälle
 
Ylös Bottom