Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Thief

Vastaus: Thief [Hype]

Ei kyllä mitään "pakko saada" fiilistä tullu tuosta videosta. Seurataan tilannetta.
 
Vastaus: Thief [Hype]

Itsellä ei ennestään ole minkäänlaista kosketuspintaa kyseiseen nimikkeeseen, mutta omasta mielestä vaikuttaa mielenkiintoiselta tekeleeltä.. Pohdin jopa ennakkotilausta, mikä on meikäläisellä hyvin harvinaista!
 
Vastaus: Thief [Hype]

http://dome.fi/pelit/artikkelit/pelit/thief-ensikosketus-2-hiippailu-vai-beat-em-up

Mielenkiintoista tekstiä. Kummasti hyvin kirjoitetulla tekstillä innostus taas kasvoi.

Minua tuossa tekstissä huoletti tuo kohta, jossa päähenkilön kerrottiin olevan näkymätön vartijoiden silmien alla, jos hän vain on "varjoissa". Toivottavasti vaikeimmalla tasolla vartijat havaitsevat hahmon selkeästi paremmin. Minua ei hiippailupeleissä haittaa niinkään pelihahmojen äänettömyys, koska mielestäni esimerkiksi ninjan täysin äänetön liikkuminen on kohtuu helppoa hyväksyä, mutta umpisokeiden vartijoiden ihmettely ei todellakaan.

Jos vaikeimmallakin tasolla vartijat ovat puolisokeita idiootteja, niin taidan tämän ostaa alelaarista, tai ainakin luen läjäpäin arvosteluita ennen ostamista. Kovasti nimittäin houkuttaisi tuo Nikin linkittämä zavvin tarjous...
 
Vastaus: Thief [Hype]

Minua tuossa tekstissä huoletti tuo kohta, jossa päähenkilön kerrottiin olevan näkymätön vartijoiden silmien alla, jos hän vain on "varjoissa". Toivottavasti vaikeimmalla tasolla vartijat havaitsevat hahmon selkeästi paremmin. Minua ei hiippailupeleissä haittaa niinkään pelihahmojen äänettömyys, koska mielestäni esimerkiksi ninjan täysin äänetön liikkuminen on kohtuu helppoa hyväksyä, mutta umpisokeiden vartijoiden ihmettely ei todellakaan.

Jos vaikeimmallakin tasolla vartijat ovat puolisokeita idiootteja, niin taidan tämän ostaa alelaarista, tai ainakin luen läjäpäin arvosteluita ennen ostamista. Kovasti nimittäin houkuttaisi tuo Nikin linkittämä zavvin tarjous...

Sen verran olen gameplay-videoita katsellut, että vartijat tuntuisivat ainakin ääniin ja vastaaviin reagoivan melkoisen realistisesti. Näin ainakin PS4-version gameplayssä, joten uudella sukupolvella tekoäly vaikuttaisi ainakin sen perusteella ihan pätevältä. Viime sukupolven versioihin en ole perehtynyt...
 
Vastaus: Thief [Hype]

Sen verran olen gameplay-videoita katsellut, että vartijat tuntuisivat ainakin ääniin ja vastaaviin reagoivan melkoisen realistisesti. Näin ainakin PS4-version gameplayssä, joten uudella sukupolvella tekoäly vaikuttaisi ainakin sen perusteella ihan pätevältä. Viime sukupolven versioihin en ole perehtynyt...

Sikäli mikäli oman peliohjelmointiharrastuksen pohjalta pystyn sanomaan, niin eipä se tekoäly kauheasti muutu eri sukupolvien välillä. Eli melko kevyttä kikkailuahan tuo on, joten korkeintaan joidenkin tekoälyn valmiiden "polkujen" tarkkuus vain vaihtelee ja animaatiot eivät välttämättä vaihdu yhtä sulavasti. Tekoäly sen sijaan pitäisi olla aikalailla samanlainen eri sukupolvien välillä.
 
Vastaus: Thief [Hype]

Ekaa ja kolmatta Thiefiä tuli aikoinaan pelattua. Kakkonenkin olisi kiinnostanut, mutta peli ei asentunut silloiselle koneelleni sitten millään.
Kolmas osa kolahti kovaa ja nimenomaan sen kaupunkitehtävät, joissa kolkkailtiin porukkaa ja pakoiltiin vartioita. Selailin tätä triidiä läpi ja olen myös odottavalla kannalla. Katselen aluksi läpi muutamat peliarvostelut ja kavereiden kommentit, joista toivon mukaan selviää onko kyseessä wanhaa hyvää thiefiä, vai jotain aivan muuta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Thief [Hype]

Kyllä tätäkin uutuutta odottelee, vaikka rebootti onkin.
Ne örkit, zombit ja haamut oli kyllä aika tyhmiä vastustajia näissä.
Vaikka ei ne ihmisvartijatkaan ihmeellisiä ollut. Nurkassa sai olla ihan rauhasas, vaikka vartija oli pään edessä ihmettelemässä ääniä, eikä silti huomannu pelaaja. Tärkeintä oli olla liikkumatta ja kokonaan varjossa.

Kaikki edelliset thief pelit löytyy yhä pc:lle, mutta ensimmäiset ei aina toimi kunnolla nykyraudalla.

Jos jotain kiinnostaa, niin www.thedarkmod.com voi kokeilla fanipohjalta tehtyä thief kopiota.
 
Vastaus: Thief [Hype]

Thief arvostelut ilmestyneet ympäri internetsiä, tässä muutamia:

IGN(US) - 6,8
Eurogamer - 6
Polygon - 6
Gamespot - 6
Edge - 7
Ennakoiden perusteella aikalailla odotettuja kommentteja/arvioita uudesta Thiefistä.
 
Vastaus: Thief [Hype]

Thief arvostelut ilmestyneet ympäri internetsiä, tässä muutamia:

IGN(US) - 6,8
Eurogamer - 6
Polygon - 6
Gamespot - 6
Edge - 7
Ennakoiden perusteella aikalailla odotettuja kommentteja/arvioita uudesta Thiefistä.

Äh, noi kököt arvosanat pelistä laittoi nyt vähä mietityttää, pitäisköhä vaa skipata tämä ja vaihtaa varaus vaikka infamousiin.

Joo, näin teen, alelaarista sitten joskus.
 
Vastaus: Thief [Hype]

Lueskelin nuo IGN ja Edgen arvostelut ja numerotuomioista huolimatta eihän niissä peliä edes lytätty. Mainittiin, että joissain asioissa olisi parantamisen varaa, mutta kuitenkin varsin hyvä hiippailupeli. Kannattaa myös muistaa, että pelissähän on ennakkoilmoitusten mukaan erittäin paljon kustomoitavaa vaikeustason, tallennusten määrän, peliapujen ja muiden suhteen, joten jokainen saa varmasti pelistä juuri sopivan vaikean itselleen.

En lähtisi noiden numeroiden perusteella vain tuomitsemaan, vaan lukisin läpi ainakin pari arvostelua ja katsoisin vielä ennen perjantaita, onko tullut vielä uusia näkökulmia.
 
Vastaus: Thief [Hype]

Moni asioitahan pelissä pystyy muokkaamaan mieleisekseen, mutta jos tekoäly on yhtä tyhmä, miltä eurogamerin arvostelija saan kuulostamaan, niin ei tätä kyllä edes viitsi alelaarista hankkia. Ja ei hyvää päivää noita immersion rikkojia, kuten texasin murteella vääntäviä vartijoita:mad:

Gametrailersin arvostelu tuli myös katsottua. Ei vakuuttanut tarpeeksi tuokaan. Harmi sinänsä.
 
Vastaus: Thief [Hype]

Sikäli mikäli oman peliohjelmointiharrastuksen pohjalta pystyn sanomaan, niin eipä se tekoäly kauheasti muutu eri sukupolvien välillä. Eli melko kevyttä kikkailuahan tuo on, joten korkeintaan joidenkin tekoälyn valmiiden "polkujen" tarkkuus vain vaihtelee ja animaatiot eivät välttämättä vaihdu yhtä sulavasti. Tekoäly sen sijaan pitäisi olla aikalailla samanlainen eri sukupolvien välillä.

Kun itse pyrin peliohjelmoijaksi/kehittäjäksi niin mitä itse olen näistä AI:n parannuksista lukenut ja tarkkailut yleisesti pelien yhteydessä niin kyllä se pitää paikkansa että on mahdollisuus luoda parempaa ja nopeammin reagoivaa teköälyä kun laitteisto muuttuu paremmaksi. Varsinkin jos ympäristö sisältää paljon interaktiivisia objekteja kuten liikuteltavia objekteja (laatikot, kivet jne.), ovet ja ikkunat (esim. Thiefin tapauksessa voisi yrittää huijata AI:ta pakenemalla huoneeseen piiloon komeroon mutta aukaisee ikkunan ennen sitä jolloin vartijat voisivat ajatella että pelaaja karkasi ikkunan kautta) jne.
Se mitä nyt tästä teköälystä on puhuttu viittaa vahvasti siihen että tekoäly vain katsoo että onko pelaaja näköpiirissä ja havaittavissa ja noudattaa valmiiksi suunniteltuja toimintoja ilman että tekoäly itse tekisi merkintöjä ympäristöstä ja sen objekteista. Sen vuoksi tekoäly pystyi suunnistamaan komeron luokse koska se tietää että pelaaja on siellä mutta annetut parametrit eivät vastaa komeron avaamisen yhteydessä vaadittuja totuuksia tai johtopäätöksiä.

Näiden uusien havainnointitapojen vuoksi vaadittaisiin tehokkaampaa/nopeampaa laitteistoa näiden huomioiden ja tarkastusten tekemiseen ilman että se veisi liikaa aikaa sillä se pitäisi mahdollisesti tehdä useita kertoja yhden päivityskerran aikana jos pelaajaa vastassa on useampi vastustaja sekä muistia jotta nämä tulokset voitaisiin tallentaa ja käyttää hyväksi. Tiedon jakaminen tekoälyjen kesken myös voisi optimoida muistinkäyttöä viittaamalla samoihin asioihin sen sijaan että jokaisella olisi samat tiedot.

Perinteinen A*-algoritmi kyllä vie tehoja eikä pakolla ole optimaalinen sillä monimutkaisen ympäristön tutkiminen vie kauan aikaa jotta tekoäly voisi liikkua. Tämä myös tuntuu näkyvän tekoälyssä jos reitin valitsemiseen tuhraantuu liikaan aikaa muiden toimintojen kustannuksella ja liikkuminen on enemmän raiteilla menoa vapaan liikkumisen sijaan. Tämän vuoksi ympäristöjä pitäisi muokata tekoälylle sopivammaksi joista pystyy tekemään mahdollisemman nopeasti havaintoja ja isosta muistin määrästä on apua.

Nyt sitten hieman offtopic mutta osaako Starcraft 2:ssa tekoäly "laumat" eli useamman yksikön joukot hyökätä optimaalisesti eli ensimmäiset jonossa pyrkivät laitoihin jotta viimeiset sitten pääsevät mahdollisemman nopeasti ampumaan eli pääsevät rivin keskelle sen sijaan että he kävelisivät pisimmän matkan reunoille?
 
Vastaus: Thief [Hype]

Luin 3 noista arvosteluista läpi ja sen kuvan sain, että peli ei ihan vastaa sitä mitä tälläiseltä peliltä nykypäivänä odotetaan. Wanha warastunnelma on osittain tallella ja samoin alkuperäisten thiefien jipot eli ydinosa pelistä toimii ja muut osat eivät.
Ja ilmeisesti peli kaipaa muutaman päivityksen bugisuuteen.
 
Ylös Bottom