Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pitka_Masa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Mitä väliä jos peli onkin lähinnä teknologiademo, jossa Mario-maailman elementtejä on siirretty karkeaan 3D-maailmaan laiskalla ohjauksella ja toistoon, toistoon ja toistoon perustuvalla pitkäpiimäisellä kenttäsuunnittelulla? Se on uusi Mario, ja sattumalta konsolilla ei oikein olekaan muuta pelattavaa, toisin kuin Nintendon aikaisemmilla konsoleilla. Pakkohan sen on olla hyvä...

Joo, eiköhän Mahewcoron kanssa väittely ollutkin sitten tässä. Ei minkäänlaista tunnistuskykyä uranuurtamisen suhteen, sen kunnioittamisesta puhumattakaan. Katsot kyllä pelikultturia niin lasittunein silmin että menettämäsi ilot oikeasti saavat minut surulliseksi.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Ohhoh, täällähän tulee asiallista juttua. :) Noinhan se nintendon pelien kanssa menee, mario on automaattisesti hyvä ja jos joku julkeaa olla eri mieltä niin vaaditaan bannia jne.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Nonniin. En minä lähde pelimekaniikkaa nysväämään jo tuhannennen kerran, vaan katson N64-ilmiötä laajemmalta kannalta. Tämä siis Zoukkaa hiertää:

Ja tämähän on suomeksi siis: En minä lähde perustelemaan väitteitäni, vaan lässytän aiheesta, kuinka PS1 pelasti pelaamisen ja toi nuoret hipsterit hommaan mukaan.

Tiedossa tuo on ollut jo kymmenisen vuotta ja edelleenkään minä en omistanut 64:sta tuolloin ja silti se oli heittämällä paras räiskintä-kokemukseni vuosikausiksi. Niin yksinpelin kuin moninpelinkin kannalta.


No pitää sulla antaa slackia sen verran, että mahdotonta taisteluahan sinä tässä käyt. Ihmettelen vain miten kauan modet jaksavat tuota menoa katsoa kun niitä perusteluja väitteille ei tule vaikka niitä pyytelisi loputtomiin. Ilmeisesti myös peliarvostelijat ympäri maailman lähtivät näiden epätoivoisten Nipa-fanien mukaan ristiretkeilemään amirite?

Noinhan se nintendon pelien kanssa menee, mario on automaattisesti hyvä ja jos joku julkeaa olla eri mieltä niin vaaditaan bannia jne.

Mulle on ihan sama vaikka Mariot olisivat huonoimpia pelejä ikinä sinun mielestäsi, kunhan perustelet vain näkemyksesi.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Vaikka PSX:llä oli hyvää shittiä sikana, on N64:n tarjonnasta nimenomaan Marion ja Zeldan kalliiperi PSX-pelejä huomattavasti vähemmän. Olkoon mittarina laatu yleensä (miten sitä sitten mittaakin!) tai pelien pioneerityö.

Pitää nyt tämän verran osallistua tähän keskusteluun... Kyllä myös PS1:llä oli aika paljon superhelmiä... Muun muassa:

Final Fantasy VII, VIII&IX
Final Fantasy Tactics
Crash Team Racing
Vagrant Story
Ridge Racer Type 4
Gran Turismo 1 & 2
Tekken 3
Wipeout
Castlevania: Symphony of the Night
Chrono Cross
Tomb Raider
Resident Evil

Ja jos taas puhutaan todella kovista nimistä, mitkä ei ole kuitenkaan ihan niin kovaan luokkaan lukeutuvia, PS1 on aika mestari... Rollcaget, Syphon Filter, Medal of Honor, Grandia, Street Fighter Alpha 3 jne.

En tiedä kummalla oli enemmän noita ampeerimittarilla mitattuja helmiä, mutta kyllä niitä oli pleikkarillakin aika pitkät litanjat.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Joo itsekin entisenä plesemiehenä tiedän kyllä PS1:sen massiiviset läjät laatupelejä, mutta on kuusnelosella muutama aika pistämätön tapaus kuten juuri Mario64, OoT & MM, Goldeneye & PD sekä F-Zero. Minusta nuo olivat genrejensä selvästi kovimmat tapaukset.

Toki pleikkari vei sitten mättöpeli, toiminta- ja roolipeli-kruunut ja pari vähän oudompaakin genreä siinä samalla. GT:stä nyt puhumattakaan.

EDIT: Huh mitä nämä täällä tekevät;

Crash Team Racing, Ridge Racer Type 4, Wipeout, Syphon Filter, Grandia

CTR oli MK kopio, tosin ihan hyvä sellainen ja R4 oli minusta tylsä kuin mikä. Wipeout on nykyään pelikelvoton kolmosen jälkeen ja Syphon Filter sulaa JFG:n edessä. Grandia oli melko unohdettava kokemus koneen muuten loistavassa JRPG-valikoimassa.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

PSonen kun aikoinaan (1998) hommasin niin mukana ostin KoF97 ja Die Hard Trilogyn. KoF oli mitä oli. Die Hardista pystyi pelaamaan 2 niistä kolmesta (kun se 3. olisi vaatinu valopyssyn).

Pääsiäisenä 98 tuli pelattua sukulaisella PCllä Diabloa. Olihan se juhlaa tajuta viikonlopun jälkeen että kyseinen tuotos on tuore julkaisu myös PSonelle.
Diablo on peli mitä tuli taottua eräänkin tunnin verran. Lukematta/ kuulematta mistään tuli itse kehitetty ja puolivahingossa huomattua muutamia huijauskeinoja k.o. peliin.

Diablo, FFVII, Tekkenit, Colin McRae rally, Wild armsit. Siinäpä ne mitä tuli pääsääntöisesti pelattua.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Niin, oikeastaan kolme peliä tuon siis vaatii, joista ensimmäisen mukana se tuli muistaakseni ilman lisähintaa, vai olisiko DK64 sitten ollut 100 markkaa kalliimpi. Muille sitä tukeville peleille se on vain valinnainen palikka.

Eli kolme peliä ei nyt kauheaa äläkkää nosta. Vaatiihan Final Fantasy XI:kin kovalevyn PS2:lla ja 360:llä.

Ihan yhtä lailla Coren/Arcaden kovalevyttömyys häiritsee. Kovalevytöntä versiota ei olisi pitänyt XO:sta tehdä. FFXI nyt taas on käytännössä oma lukunsa PS2:lla, kun sen kehittäminen ilman kovalevyä olisi käytännössä mahdotonta tai ainakin hyvin vaikeaa. Kyllä se kuitenkin on huono juttu, että peli ei alkuperäisellä kokoonpanolla toimi.

Olisi toivottavaa, ettei millään konsolilla mitään lisäpalikoita vaativia pelejä nähtäisi. Ihan sama jos sitä vaativia pelejä ei olisikaan niin paljon. Muistan aikanaan kun verkon koautta haettavat päivitykset olivat tulossa konsoleille ja iso osa pelaajista kävi foorumeilla äänekkääseen vastarintaan. Jos päivitykset ovat iso ongelma niin lisäpalikat ovat helvetin iso ongelma.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

CTR oli MK kopio, tosin ihan hyvä sellainen

Heh, jossain aika montakin kertaa mä olen nähny sun kehuvan peliä vähän enemmän. :p

Mitä Wipeoutiin tulee, voihan sen kolmosenkin sitten listata, jos ykkönen on pelikelvoton. Ykkönen legendasarjan kuitenkin aloitti ja oli vielä jonkinlaisessa roolissa nostamassa PSonea alkutaipaleella sinne massoille luomalla tiettyä leimaa Playstationille.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Niin onhan CTR kevyesti paras Mario Kart klooni, mutta klooni jokatapauksessa. Ja sille on ihan sama mitä se Wipeout teki ja milloin, mutta ei sitä mihinkään F-Zeroon voi verrata. Nytkun kuitenkin koneiden helmistä puhuttiin.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Niin onhan CTR kevyesti paras Mario Kart klooni, mutta klooni jokatapauksessa. Ja sille on ihan sama mitä se Wipeout teki ja milloin, mutta ei sitä mihinkään F-Zeroon voi verrata. Nytkun kuitenkin koneiden helmistä puhuttiin.
CTR oli parempi kuin N64:n Mario Kart. Aika hyvin kloonilta. On myös paljon ihmisiä, jotka pitävät WipeOutia F-Zeroa parempana. Tähän en itse puutu sen enempää, kunhan mainitsen vain, ettei se aikaisemmin ilmestynyt peli ole välttämättä se parempi, vaikka se olisikin enemmän tehnyt genrensä eteen.

Esimerkki: Forza 2 on paras autopeli, vaikka Turismojen parissa olenkin kasvanut.

Pointti lienee se, ettei N64:n pelivalikoima ollut ylivertainen PlayStationiin verrattuna, vaan useissa tapauksissa jopa päinvastoin. OoTin, SM64:n ja vastaavien pelien legenda-arvoa voidaan toki aina hehkuttaa, mutta samalle viivalle asettuvat MGS, Tomb Raider, Gran Turismo, Final Fantasy VII jne. Loppujen lopuksi on näkökulmasta kiinni kumman valikoimaa pitää parempana, legendaarisempana, laadukkaampana tms.

Sinänsä tuo oli kyllä hieno sukupolvi. Paljon hyvää pelattavaa ja urat uurrettiin uusiksi kokonaan.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Pointti lienee se, ettei N64:n pelivalikoima ollut ylivertainen PlayStationiin verrattuna, vaan useissa tapauksissa jopa päinvastoin.

Re-heally. Vääntö vain taisi alkaa siitä jännästä kommentista, ettei Nipakuusnepalla olisi hyvää pelattavaa. Ne genrekuninkuudet nyt on aika helppo kartoittaa kuten jo jossain viestissä sanoinkin.

Wipeout 3 on kova tapaus, mutta häviää F-Zerolle lähes kaikessa. Nopeus, ratavalikoima, sisällön määrä, nelinpeli jne... musat onkin sitten makuasia.

Ja F-Zero X:ää pelataan vielä tänäkin päivänä aktiivisesti ;)
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

No jos nyt käytetään niitä arvosteluita perusteena, mitä tässäkin threadissa on tehty (;)), niin taitaa kaikki kolme PSone-Wipeä mennä ohi F-Zero X:stä.

Itse en voi pahemmin F-Zerosta sanoa, kun en ole pelannut, mutta eiköhän molemmat sarjat ole maineensa arvoisia.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Itse en voi pahemmin F-Zerosta sanoa, kun en ole pelannut, mutta eiköhän molemmat sarjat ole maineensa arvoisia.

Älä sitten edes aloita. Gamerankingsissa alkuperäisellä Wipeoutilla on jopa yksi arvostelu. Ja Wipeout 64:n Score on melkein sama kuin Wipeout 3:sen.

Oikeasti Wipeout 3 on ainoa pelattava sarjan osa kotikoneilla. Ja molempia olen pelannut sormet verillä ja voin kyllä sanoa, että F-Zero X on niin paljon kehittyneempi peli, ettei edes naurata. Ja tosiaan sen pelimekaniikka on niin järjetön, että sitä pelataan vieläkin. Ja uusia ennätyksiä näkee tänä päivänäkin.

Niin sanottu Jeesuspeli.

EDIT: Eroa pelien ajomalleilla on kuitenkin sen verran, että suora vertailu on vähän tyhmää. Legendapelejä molemmat, mutta F-Zeron absoluuttinen panostus pelimekaniikkaan kiehtoo henk koht enemmän. Joitakin joku muu.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Jokohan tänne uskaltaisi taas tunkea väliin, on nimittäin sellaista vääntöä ollut lyhyen ajan sisään että huh huh. Kai tuota WipeOut/F-Zero -väittelyä voisi sen verran jatkaa, että vauhti, ajotuntuma, kenttäsuunnittelu, musiikki... Ne ovat niitä asioita jotka nostivat F-Zeron omalla kohdallani astetta korkeammalle. Mutta laatusarja se WipeOutkin on.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Niin no, noita on niin vaikea vertailla keskenään. Kyllä Wipessäkin mekaniikka on niin hiottu ettei sitä voi oikein enää sillä(kään) saralla kritisoida. Vähän muistelisin, että joskus olet ollut väittelemässä taistelupelien mekaniikan syvyydestä ja kuinka vielä pidemmälle viety syvyys ei ole aina merkki siitä, että peli itsessään olisi enää yhtään sen parempi kuin vähän vähemmän syvempi peli, kunhan sen toisenkin mekaniikka on vaan tarpeeksi syvä.

Siis jos nyt ymmärsin oikein mitä haet takaa tuolla absoluuttisella pelimekaniikkaan panostamisella.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Olihan niitä nelinpelejä, esim. kuten Smash Brosin vanavedessä tullut Crash Bash ja Mario Kart-kopio Crash Team Racing. Selvästi vähemmän kuitenkin kuin N64:lle...

Crash Bashissakin ollaan koko ajan vissiin vain yhdellä ruudulla, taitavat oikeat neljän ruudun split-screenit olla aika harvassa PS1:llä? Paljon tehoja se tietenkin vaatii.

Ei minulla itse asiassa edes Crash Bashit ja Crash Team Racingit ensimmäisenä tullut mieleen, kun aloin noita PS1:n multiplayereita miettimään (vaikka ne olivat varmaankin sieltä parhaimmasta päästä). Lähinnä jotain Micro Machines V3:a, Worms Armageddonia, V-Rallyja, Circuit Breakersia, Vigilante 8:a, Bomberman Worldia, Destruction Derby Rawia, Cool Boarders 3, Speed Freaks, S.C.A.R.S., Devil Dice etc. pyörittelin mielessäni. Osahan näistä ei ole edes split screenejä, mutta mitä sitten? Ei kait se mikään kriteeri ole hyvälle moninpelille.

Mutta ovatko nämä pelit sitten kuinka hyviä hubailuja moninpelinä, niin makuasioitahan ne. Valikoimaa kuitenkin on.

Ja oliko niin että joissain peleissä ei ollut split-screenia ollenkaan, vaan ne vaativat system linkin kaksinpeliin?

Oli melko monessakin pelissä. Aika typerä systeemi, mutta toisaalta melko monelta noita koneita löytyi, ja jos jollakulla se link cable sattui olemaan, niin miksei sitten pelata sillä lailla. Mutta paljon epäkäytännöllisempi se varmasti on, kuin mitä N64:n vastaava.

Mutta myönnän kyllä ehdottomasti, että PS1 ei moninpeleihin se kaikista kätevin pelikone ollut. Suurin osa pelaajista varmastikin osti kyseisen koneen ihan vain yksin tai kaksinpelejä silmällä pitäen.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Quake II oli PSonella ihan helvetin hyvä 4 pelaajan splitmättönä, oikeesti. :D
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

System link oli pirun hyvä keksintö! PS1:n Red Alert naapurin kanssa väännettynä päivästä toiseen oli jotain niin hienoa konsolipelaajalle! Eikä split-screen peleistä todellakaan ollut pulaa ja valikoimaa täydensi myös uskomattoman laaja urheilupelien kerho. Track&Field FTW! :D
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

:eek::eek::eek:

Ei jumankauta. Äijät saa aikaiseksi kohta monisataa viestisen sodan aikaiseksi jo aikoja sitten loppuun saakka pelatuista ja kuopatuista koneista :D

Konsolifin - intohimosta pelaamiseen :cool:
 
Ylös Bottom