Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pitka_Masa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

System link oli pirun hyvä keksintö! PS1:n Red Alert naapurin kanssa väännettynä päivästä toiseen oli jotain niin hienoa konsolipelaajalle! Eikä split-screen peleistä todellakaan ollut pulaa ja valikoimaa täydensi myös uskomattoman laaja urheilupelien kerho. Track&Field FTW! :D

Ainiin.. PS1:llä oli tosiaan T&F ja T&F 2000, kautta aikain parhaat tämän genren edustajat. Siis jumankauta olisi mahtavaa, kun tulisi uudelle sukupolvelle samanlaiset nettitilastoilla ja nettipelillä. PS2-genissä oli ihan naurettavaa, kun kaikista lajeista oli täydet tulokset yhden päivän pelaamisen jälkeen kaikissa vastaavissa peleissä. Noissa PS1-peleissähän ei ollut käytännössä mitään tulosrajoja, aina pystyi parantamaan. Hitto mitä maratoneja tuli pidettyä. :)
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Ah. Muistan sen päivän kun isän kaveri tuli käymään kylässä ja heitti t&f:ssä uskomattomat 103m keihästä. Pelkästään sormia käyttämällä... Veljien kanssa yritettiin tehdä perässä mutta ei onnistuttu. Eikö siinä ollut sellaisia ufo-aluksia sun muita pikku piloja jos teki huippusuorituksen? Ja toinen pelisarja ps1:lle on Tomba! Huippuhyvä tasoloikka johon ei kyllästynyt hauskojen sikojen takia, kantsii kokeilla jos jostain löytää vielä.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Siis jos nyt ymmärsin oikein mitä haet takaa tuolla absoluuttisella pelimekaniikkaan panostamisella.

Lähinnä sitä, ettei pelissä ollut aseita ja listahittimusaa (tosin hyvää sellaistahan Wipeoutissa oli).

Wipeout oli aina minulle enemmänkin chillailu-peli kuin suorituskokemus. Ei pidä myös unohtaa F-Zeron älytöntä nelinpeliä jossa ruudunpäivitys edelleen pysyi maksimissa.

Ei jumankauta. Äijät saa aikaiseksi kohta monisataa viestisen sodan aikaiseksi jo aikoja sitten loppuun saakka pelatuista ja kuopatuista koneista...

Your point being?

Quake II oli PSonella ihan helvetin hyvä 4 pelaajan splitmättönä, oikeesti.

Muistan itsekin pelanneeni sitä nelinpelinä joskus jonkun synttäreillä mutta jos pitää Kuusnepalle verrata niin camoon :D
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

No pitää sulla antaa slackia sen verran, että mahdotonta taisteluahan sinä tässä käyt. Ihmettelen vain miten kauan modet jaksavat tuota menoa katsoa kun niitä perusteluja väitteille ei tule vaikka niitä pyytelisi loputtomiin. Ilmeisesti myös peliarvostelijat ympäri maailman lähtivät näiden epätoivoisten Nipa-fanien mukaan ristiretkeilemään amirite?

Ei kaikkien perustelujen tarvitse olla sitä mallia, että miksi Marion vuorikiipeily on tylsää tai miksi N64:n ääniominaisuudet eivät oikein tukeneet Bond-tunnelmaa, tai positiivisista esimerkeistä, miksi "oli niin hienoa nähdä Bow wow 3D:nä" (aivan älytön "perustelu") tai miten elokuvan tunnelmaa ja hahmointeraktioita oli onnistuneesti tuotu mukaan räiskintäpeliin (oikeasti varteenotettava perustelu). Et ole itse esittänyt senkään vertaa kommentteja kuin minä, lähinnä "jukupliide mitä klassikoita, väärässä, sieniä, varoitusta, perustele!"

Ja ne arvostelijat eivät vain lähteneet mukaan... he olivat niitä epätoivoisia Nintendo-faneja. He olivat juuri niitä jotka olivat kasvaneet Nintendon pelien parissa eivätkä osanneet erottaa sitä nostalgiaa uudesta hyvästä pelistä, ja he eivät suinkaan "lähteneet mukaan", he aloittivat sen dogman. Monet heistä olivat Nintendo-lehtien toimittajia ja jotkut jopa juuri aloitettujen N64-lehtien toimittajia, multiplattarilehtienkin toimittajilla käsissä oli se uusi hypekonsoli ja se yksi ainoa peli, joka sattui olemaan pelimaailman silloisen suurimman ikonin Marion peli. Ei siinä näyttänyt valtavirtalehtien toimittajilla löytyä uskallusta sanoa, "Hei, ei tämä oikeastaan nyt ole ihan ongelmaton peli. Ja laitteella ei oikein ole muuta pelattavaa. Kannattaakohan tätä nyt oikeasti suositella?"

Minun on yhä erittäin vaikea uskoa, että tuttavapiiriini olisi ihan muuten vain sattunut suurimmaksi osaksi pelaajia, jotka eivät pitäneet Mario 64:stä, kun taas maailman kaikki muut pelaajat pitivät (nekin monet jotka N64:n jättivät syystä tai toisesta ostamatta), ja kaikki arvostelijat latoivat ylistystä tiskiin täysin pyyteettömästi ja rehellisesti. Vahinkoa otettiin takaisin DS- ja Virtuaalikonsoli-uudelleenjulkaisujen myötä, mutta juuri silloin yli kymmenen vuotta sitten olisi tarvittu niitä rehellisiä arvostelijoita jotka olisivat rehellisesti tuoneet suurten pelaajajoukkojen kannan esille: "Ehkäpä Nintendo on astunut nyt pahasti harhaan."
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Ja ne arvostelijat eivät vain lähteneet mukaan... he olivat niitä epätoivoisia Nintendo-faneja. He olivat juuri niitä jotka olivat kasvaneet Nintendon pelien parissa eivätkä osanneet erottaa sitä nostalgiaa uudesta hyvästä pelistä, ja he eivät suinkaan "lähteneet mukaan", he aloittivat sen dogman. Monet heistä olivat Nintendo-lehtien toimittajia ja jotkut jopa juuri aloitettujen N64-lehtien toimittajia, multiplattarilehtienkin toimittajilla käsissä oli se uusi hypekonsoli ja se yksi ainoa peli, joka sattui olemaan pelimaailman silloisen suurimman ikonin Marion peli. Ei siinä näyttänyt valtavirtalehtien toimittajilla löytyä uskallusta sanoa, "Hei, ei tämä oikeastaan nyt ole ihan ongelmaton peli. Ja laitteella ei oikein ole muuta pelattavaa. Kannattaakohan tätä nyt oikeasti suositella?"

Maailmanlaajuinen ninrendo-salaliitto! :eek:

Minusta on aika ymmärrettävää että tyypit haluaa perusteluja kun kirjoitellaan: "Mitäs te sitä Mario 64:ää hehkutatte, sehän oli surkea!" Täysin ummikko kaverini esimerkiksi osti tässä 2003 N64:n ja Mario 64:n. 2 viikkoa ja 120 tähteä kasassa. Hyvä pelattavuus ja suunnittelu ei vanhene koskaan.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Heh ammuit itseäsi Mahe aika hyvin jalkaan mainitsemalla uudet arvostelut Mario64:sesta. Yksi ensimmäisistä oikeista kolmedee-peleistä/seikkailuista ja ensimmäinen peli joka käytti analogista ohjausta ja se on tänäkin päivänä täysin pelattava. Mutta en tiedä miksi enää edes vaivaudun nuo sinun perustelun tynkäsi olivat jotain aivan uskomatonta.

tai miksi N64:n ääniominaisuudet eivät oikein tukeneet Bond-tunnelmaa


Et ole itse esittänyt senkään vertaa kommentteja kuin minä, lähinnä "jukupliide mitä klassikoita, väärässä, sieniä, varoitusta, perustele!"

Johtuu siitä, että se on tarpeetonta. Massiivinen asevalikoima, vallankumouksellinen ohjaus konsoliräiskinnässä josta sikisivät käytännössä kaikki nykyiset konsoli-FPS:t, vaihteleva yksinpeli, yksi parhaista ja monipuolisimmista moninpeleistä ikinä ja ikimuistoinen kenttävalikoima. Ja se musiikki...


EDIT: Finngamerin sigu :b
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Mahewcoro:

Et taida millään ymmärtää, ettei kyseessä ole utuisen Nintendo-porukan fantasiaa, vaan noita mainitsemiasi pelejä oikeasti arvostetaan muidenkin pelaajien silmissä.

Se että omat kaverisi eivät pitäneet Mario 64:sta, on hieman eri painoarvolla katsottava nippelitieto kaikkiin niihin miljooniin pelaajiin, jotka aidosti tykästävät peliä ja pitävät putkimiehen ekaa 3D-seikkailua tasoloikkasukupolvensa merkkiteoksena. Näitä pelaajia on turha kategorisoida mihinkään Nintendo-fanipoikiin tai muuten sokaistuneeseen ryhmään, kun asia ei näin ole. Aiempien konsolisukupolvien nostalgiahöyry ei todellakaan sumenna pelaajien arviointikykyä siinä määrin, että huono tai keskinkertainen peli jollain maagisella tavalla pääsisi nousemaan pikkuhiljaa monien arvostamaksi klassikkonimikkeeksi. Täyttä höpöhöpöä.

N64:lla oli todella surkeitakin pelijulkaisuja, tässä ei ole mitään uutta. Sama arki se on Nintendolla kuin muillakin pelikoneilla. Sen sijaan esimerkiksi Mario 64:n tai 007 Goldeneyen niputtaminen johonkin "sattuman kaupalla klassikoksi" -kategoriaan mitä merkillisimmillä verukkeilla varustettuna kuulostaa lähinnä väkinäiselle yritykselle peilata omia henkilökohtaisia antipatioita Nintendon suuntaan. Trolleiksikin näitä tavataan kutsua. Pelihistorian kriittistä silmäilyä nykypäivän valossa voi aina tehdä, mutta jollain järjellisellä tasolla sentään.

Pelaajana ja moderaattorina minun on vaikea ymmärtää ajatuksenjuoksuasi, Mahewcoro, muuna kuin tahallisena trollaamisena. Toivottavasti olen väärässä, sillä muuten ollaan heikoilla jatkokeskustelujen osalta.

PS. Zoukka. Finngamerin sigu lähti bittitaivaaseen. Foorumin perussääntöjä, kohta 9.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

PS. Zoukka. Finngamerin sigu lähti bittitaivaaseen. Foorumin perussääntöjä, kohta 9.

Oho, eipä tullut mieleenkään että tuollainen olisi jollain foorumilla kiellettyä. Täysissä ruumiin ja sielun voimissa Mahewcoro tuon varmaankin kirjoitteli, joten en sitten tiedä ketä sen sanasta sanaan toistaminen oikein loukkaa? Päinvastoin Mahehan olisi varmaan pitänyt sitä hyvänä että tuota hänen oivallustaan levitetään mahdollisimman laajalle.

No, säännöt on sääntöjä, ei toistu.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Oho, eipä tullut mieleenkään että tuollainen olisi jollain foorumilla kiellettyä. Täysissä ruumiin ja sielun voimissa Mahewcoro tuon varmaankin kirjoitteli, joten en sitten tiedä ketä sen sanasta sanaan toistaminen oikein loukkaa? Päinvastoin Mahehan olisi varmaan pitänyt sitä hyvänä että tuota hänen oivallustaan levitetään mahdollisimman laajalle.

No, säännöt on sääntöjä, ei toistu.
Juu tuolla pykälällä on tarkoitus vain varmistaa perustason diskreettiys kanssajäseniä kohtaan. Lainaukset allekirjoituksissa voivat olla parhaimmillaan herkullisia ja tosi mukavia huumoripläjäyksiä, mutta valitettavasti jotkut osaavat niitäkin käyttää ilkeämielisessä provosointitarkoituksessa. Aiheesta oli jossain ketjussa enemmänkin turinaa, mutta joka tapauksessa tuommoinen pykälä mukaan lisättiin loukkaavien lieveilmiöiden poisrajaamiseksi.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Se että omat kaverisi eivät pitäneet Mario 64:sta, on hieman eri painoarvolla katsottava nippelitieto kaikkiin niihin miljooniin pelaajiin, jotka aidosti tykästävät peliä ja pitävät putkimiehen ekaa 3D-seikkailua tasoloikkasukupolvensa merkkiteoksena.

Tätä nimenomaistaa seikkaa sivusinkin jo. Ongelma on juuri siinä, että tämä pieni joukko on ihmisiä, jotka oikeasti tunnen, ja joiden kanssa asia ei ole tullut esille missään konsolisotahenkisessä mittelössä. Nämä miljoonat sen sijaan ovat vain oletus, utuinen massa, joiden osalta joudutaan tekemään oma johtopäätös suuntaan tai toiseen, ja tämä johtopäätös taas perustuu omiin kokemuksiin. Pelaaja joka pitää Mario 64:stä ja tuntee muita ihmisiä jotka pitävät pelistä tosissaan, voi tietenkin hyvin olettaa että myös ne miljoonat suureksi osaksi pitävät pelistä.

Sen sijaan pelaaja, joka ei itse pelistä pidä eikä ole tavannut montaa siitä pitänyttä voi täysin perustellusti epäillä, pitivätkö ne miljoonat pelistä ja nostaisivatko he sen maailman parhaiden pelien joukkoon, etenkin jos heillä oli tai olisi ollut vertailukohtia kuten PlayStationin tarjonta. Henkilökohtaisesti tilannetta ei auta, että tapaamani N64- ja SM64-fanit ovat olleet niitä fanaattisimpia tapauksia.

Sen sijaan esimerkiksi Mario 64:n tai 007 Goldeneyen niputtaminen johonkin "sattuman kaupalla klassikoksi" -kategoriaan mitä merkillisimmillä verukkeilla varustettuna kuulostaa lähinnä väkinäiselle yritykselle peilata omia henkilökohtaisia antipatioita Nintendon suuntaan. Trolleiksikin näitä tavataan kutsua. Pelihistorian kriittistä silmäilyä nykypäivän valossa voi aina tehdä, mutta jollain järjellisellä tasolla sentään.

Pelaajana ja moderaattorina minun on vaikea ymmärtää ajatuksenjuoksuasi, Mahewcoro, muuna kuin tahallisena trollaamisena. Toivottavasti olen väärässä, sillä muuten ollaan heikoilla jatkokeskustelujen osalta.

Millään tavalla ei ole tarkoitus tahallisesti trollata. Päinvastoin, minusta keskustelu on liikaakin keskittynyt tähän kiistaan jossa minä olen yhtenä osapuolena. Valitettavasti ihmisellä tapaa olla paha olla jättämättä väittelyä kesken, etenkin jos näkökulma ei ole vielä tullut selväksi. Vähättely "järjellisestä tasosta" ja annettujen perusteiden hylkääminen ja aina vain uusien vaatiminen osoittaisivat tähän suuntaan. Ei se ainoa "järjellinen taso" ja "objektiivinen mielipide" voi olla se, että vallitseva mielipide hyväksytään sellaisenaan. "Kriittinen silmäily" väistämättä tuottaa kärjekkäitäkin mielipiteitä, eikä ole järkevää pehmustella kritiikkiä ikään kuin pelit olisivat uskonnollisia symboleja Raamatun tapaan.

Laajempi tarkastelu alustan levinnäisyydestä, ostoperusteista ja peliprofiileista on juuri nimenomaan sitä kritiikkiä, joka kyseenalaistaa laatuarviot ulkoisten tekijöiden kuten brändiuskollisuuden ja markkinatilanteen nojalla. Taustalla ei ole mitään antipatioita itse Nintendoa kohtaan, vaan rehellinen mielipide - en pitänyt enkä pidä Nintendo 64:stä enkä monista sen peleistä. Olipa kyse sitten kömpelöksi koetusta ohjauksesta, hankalasta ohjaimesta tai rumasta suttuisuudesta verrattuna toisten konsolien vähän karumpaan mutta terävämpään grafiikkaan, sekä audiovisuaalisiin suunnitteluratkaisuihin, joskus yksinkertaisesti sattuu niin että subjektiivinen mielipide laajasta kokonaisuudesta muotoutuu hyvin negatiiviseksi. Jotkut asiat eivät vain sovi kaikille, ja Nintendo 64 oli minun kohdallani sellainen asia. Tällaisia mielipiteitä ei kovin usein tuoda julki, mutta nekin saattavat osaltaan selittää, miksi niin moni valitsi PlayStationin N64:n sijaan - kaikki eivät välttämättä olleet arvostelijoiden ja fanien kanssa samaa mieltä laitteen kehutuimmista peleistä. Kyllä minusta on ihan kohtuullista arvioida, olisiko Nintendo 64:n markkinoiminen erityisesti juuri Mario 64:llä saattanut jopa vieraannuttaa mahdollisia ostajia.

Oho, eipä tullut mieleenkään että tuollainen olisi jollain foorumilla kiellettyä. Täysissä ruumiin ja sielun voimissa Mahewcoro tuon varmaankin kirjoitteli, joten en sitten tiedä ketä sen sanasta sanaan toistaminen oikein loukkaa? Päinvastoin Mahehan olisi varmaan pitänyt sitä hyvänä että tuota hänen oivallustaan levitetään mahdollisimman laajalle.

Tällaisissa lainauksissa on se ongelma, että allekirjoituksen kautta ne voivat potentiaalisesti levitä foorumilla hyvin laajalle, konsolisodan kärjekkyyden ulkopuolelle, ilman alkuperäistä kontekstia. Ne olisivat siten myös tapa yrittää julistaa jotain ilman kunnollista vastinemahdollisuutta, ja toisaalta kaksiteräinen miekka - kenelle olisi selvää sarkasmi, kuka taas luulisi sinun vakavissasi tukevan kommenttiani? Hei, nyt keksin - hymiö(itä) perään!

edit:

Mitä ihmeen hymiötä? Vakavissasi sinä tuon kirjoitit. En väännellyt yhtään sanaasi, tai lisännyt yhtään omaani. Luotin vain siihen että suurin osa videopelaajista jotka sen lukevat vetävät omat johtopäätökset, joihin en olisi voinut vaikuttaa yhtään. Miksi tämä olisi harmittanut kommentin tekijää, jonka kanta tuli täysin selväksi kommentista?

Täsmälleen näin. Siksi sinun olisi käytännössä pitänyt lisätä jotain, että oma tarkoituksesi olisi tullut selväksi - tätä siis tarkoitin kontekstilla. "Hymiöt" ovat tällä foorumilla aikaisemmin mainittu vitsi. Lisäksi kommentoin tuota Kfin-foorumin käytäntöä yleisesti. Minun puolestani olet täysin vapaa lainaamaan kommenttejani vaikka henkilökohtaisella kotskasivulla tai Nintendo.fin foorumeilla, ei siinä ole mitään ihmeellistä, kunhan se ei ole esim. Nintendo-foorumin käytäntöjen vastaista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

PSonen kun aikoinaan (1998) hommasin niin mukana ostin KoF97 ja Die Hard Trilogyn. KoF oli mitä oli. Die Hardista pystyi pelaamaan 2 niistä kolmesta (kun se 3. olisi vaatinu valopyssyn).

Pääsiäisenä 98 tuli pelattua sukulaisella PCllä Diabloa. Olihan se juhlaa tajuta viikonlopun jälkeen että kyseinen tuotos on tuore julkaisu myös PSonelle.
Diablo on peli mitä tuli taottua eräänkin tunnin verran. Lukematta/ kuulematta mistään tuli itse kehitetty ja puolivahingossa huomattua muutamia huijauskeinoja k.o. peliin.

Diablo, FFVII, Tekkenit, Colin McRae rally, Wild armsit. Siinäpä ne mitä tuli pääsääntöisesti pelattua.

JOO! PS1 Diablo oli kyllä ihan ässä, mun mielestä ohjaaminen oli jopa hauskempaa sillä ohjaimella kuin hiirellä ja se kaksinpeli samalla koneella oli kyllä jotain aika hienoa. Kaverin kanssa tahkottiin monta kertaa se läpi.

Kiva nähdä että joku toinenkin osasi sitä arvostaa. :)
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Tällaisissa lainauksissa on se ongelma, että allekirjoituksen kautta ne voivat potentiaalisesti levitä foorumilla hyvin laajalle, konsolisodan kärjekkyyden ulkopuolelle, ilman alkuperäistä kontekstia.

Ei vain laajalle foorumilla, vaan kenties jopa foorumien ulkopuolelle... Mutta en nyt taida jaksaa ruveta askartelemaan siguja myös muille foorumeille. ;)

Kontekstikorttia on tosin turha yrittää pelata, aivan samaa tavaraa oli kommentin ympärilläkin, tuo nyt vain oli sinulta oikein hyvä kiteytys.


Ne olisivat siten myös tapa yrittää julistaa jotain ilman kunnollista vastinemahdollisuutta, ja toisaalta kaksiteräinen miekka - kenelle olisi selvää sarkasmi, kuka taas luulisi sinun vakavissasi tukevan kommenttiani? Hei, nyt keksin - hymiö(itä) perään!

Mitä ihmeen hymiötä? Vakavissasi sinä tuon kirjoitit. En väännellyt yhtään sanaasi, tai lisännyt yhtään omaani. Luotin vain siihen että suurin osa videopelaajista jotka sen lukevat vetävät omat johtopäätökset, joihin en olisi voinut vaikuttaa yhtään. Miksi tämä olisi harmittanut kommentin tekijää, jonka kanta tuli täysin selväksi kommentista?
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Itselleni klassikot on niitä joita jaksan pelata vielä tänäpäivänäkin: NES:in Mariota pelasin viimeksi viime jouluna. Mario 64:een en koskisi pitkällä tikullakaan enää ja sen arvon näen lähinnä siinä, että se loi käytännössä uuden genren konsoleilla. Golden Eye nauratti silloin kun se tuli ja kaveri hehkutti esim sen mp-ominaisuuksia (silloisen PC-miehen silmin), pitäis kait hommata jostain emulaattoriversio ja tarkistaa tämä mielipide, mutta veikkaan että ei se mun arvostus sitä kohtaan miksikään muuttuisi koska GE:ssä ei ollut mitään, mitä PC:llä ei olisi oltu jo nähty.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Oliko pc:lle vuonna -97 fps:ää, jossa oli esim. lippaalliset aseet ja vihollisia, jotka eivät olleet täysin toistensa klooneja (vaihtuvat naamat, joita ei tosin kovin hirveästi kuitenkaan ollut)? Nämä seikat ainakin muistuvat ainakin itselleni mieleen. Enkä kyllä yhtään ennen GE:ta julkaistua peliä keksi, jossa nuo kaksi juttua olisivat olleet mukana. GE on kyllä mahtava peli, edelleenkin. Paras konsoli fps ikinä.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Mistä tässä on siis kyse? Ei yhtään vähemmästä kuin täydellisestä erosta PlayStationin sekä Saturnin ja Nintendo 64:n peliprofiilien välillä. Oliko PlayStation vain jatke SNESille, jolle siirtyi suuri osa SNESin entisistä sarjoista? Ei lainkaan. PlayStationia aivan erityisesti määritteli kokonaan uudet pelit, pelisarjat, peli-ideat ja peliyleisö. Kaikki tietävät, kuinka valtavasti uusia pelaajia PlayStation toi mukaan. Lisäksi aikaisemmistakaan sukupolvista siirtyneet pelaajat eivät saaneet sitä samaa vanhaa, vaan jotain ihan uutta: Wipeout, Resident Evil, Silent Hill, Suikoden, Tekken, Klonoa, Vagrant Story, Soul Blade (josta juontuu Soul Calibur), Tony Hawk, Gran Turismo, GTA... Lukemattomia aivan uusia ja erittäin laadukkaita pelejä ja sarjoja, jotka toivat pelaamiseen valtavasti uusia ideoita huippulaadun toteutuksella. Lisäksi valtaisat määrät uusia ja vanhoja pelaajia pelasivat aiemmin pienen ryhmän piiriin jääneiden pelien vallankumouksellisia uudelleentulkintoja: Final Fantasy VII, Metal Gear Solid, Castlevania: Symphony of the Night. Lukemattoman monelle pelaajalle nämä sarjat olivat täysin uusia tuttavuuksia, ja nämä pelit vakiinnuttivat suosionsa omilla ansioillaan. Tämä valtava määrä uusia ideoita, uusia pelejä, uusia pelikokemuksia saattoi saavuttaa suosion vain vankkumattomalla laadulla. Nämä eivät olleet sellaisia nimikkeitä jotka olivat entuudestaan tuttuja tälle uudelle yleisölle, toisin kuin...

Tuohan on uudelle konsolille välttämätöntä. Tietenkin pelit on uusia, koska kyseessä on konsoli jolla ei ole menneisyyttä ja historiaa. Ei Playstationilla voinut ollakaan Mariota ja Zeldaa, vaikka varmasti olisivat halunneetkin.

Uuden konsolin pitää yrittää jotain muuta joilla haalia pois oppipoikia sensein opista. PS2 kohdalla palattiin jo arkeen eli sitä samaa PSonea jatko-osilla ryyditettynä. Grafiikka parani ja massamedia kasvoi. PS3 on sitä samaa kuin edeltäjät paremmalla grafiikalla,....jne...ja homma jatkuu niin pitkään kuin peliala romahtaa ja pitää taas istua pöydän ääreen miettimään mitä tehdä. Turha syyllistää vain yhtä peluria.

Aika koomista tuo N64 halveksuntasi. Tunnustetusti N64 parhaat pelit onkin huonoja ja kaikki arvostelut oli sen ajan mukaan salaliittokamaa. Toisen koneen Ö-luokan Dipshit-Disrupter sitten olikin se mestariteos, jota kukaan ei jostain syystä huomannut.

Miksi verrata 2D ja 3D Zeldoja suoraan toisiinsa ellei välttämättä halua vängätä tyhjänpäiväistä? Link to the Past on paras kaksiulotteinen ja Ocarina paras kolmiulotteinen Zelda (Twilight vielä pelaamatta). Näin helppoa se on.

Nintendolla laitteen myynti perustui aivan vastakkaiseen ideologiaan... Pakkohan sen on olla hyvä...
Tuossa kappaleessa kun korvaat Nintendot Sonylla tai Microsoftilla niin lopputulos on kaikissa sama.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Oliko pc:lle vuonna -97 fps:ää, jossa oli esim. lippaalliset aseet ja vihollisia, jotka eivät olleet täysin toistensa klooneja (vaihtuvat naamat, joita ei tosin kovin hirveästi kuitenkaan ollut)? Nämä seikat ainakin muistuvat ainakin itselleni mieleen. Enkä kyllä yhtään ennen GE:ta julkaistua peliä keksi, jossa nuo kaksi juttua olisivat olleet mukana. GE on kyllä mahtava peli, edelleenkin. Paras konsoli fps ikinä.

Quake? Edit: vaihtuvat skinit ja reload tuossa siis, jos sua oikein tulkitsin.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Quake? Edit: vaihtuvat skinit ja reload tuossa siis, jos sua oikein tulkitsin.

Jees, Quake 2 tuli 97 ja Half Life tuli 98, joten aika kovaa kamaa sitä PC:lläkin noihin aikoihin löyty. Quaken eka osahan tuli sitten jo 96. Ainakin omalla kohdalla HL räjäytti aivan täydellisesti pankin.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Jees, Quake 2 tuli 97 ja Half Life tuli 98, joten aika kovaa kamaa sitä PC:lläkin noihin aikoihin löyty. Quaken eka osahan tuli sitten jo 96. Ainakin omalla kohdalla HL räjäytti aivan täydellisesti pankin.

Quaket on vissiin laajemmalti aika aliarvostettuja, mikä johtunee siitä että kovin monella ei ollut varaa modeemipelailuun saati 3d-näytönohjaimeen, jota ilman grafiikat näytti todella surkeilta. Tuossa oli myös kolmaskin isompi siirtymä, eli hiiri. Half-life esitteli minusta tärkeimmän innovaation koko pelimaailmassa koskaan, josta nautimme vieläkin: skriptauksen. Ehkä kovin uudistus missään pelimaailman genressä, mitä tarinankerronnan evoluutioon tulee. Toisaalta Unrealikin tais tulla 98 ja siinäkin oli skriptausta, jopa oma scriptieditori tais olla mukana? Ei voi muistaa. Edit: joo ei vois enempää alkaa mennä offtopiciksi! Anteeksi. Saturn oli paras.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Quaket on vissiin laajemmalti aika aliarvostettuja, mikä johtunee siitä että kovin monella ei ollut varaa modeemipelailuun saati 3d-näytönohjaimeen, jota ilman grafiikat näytti todella surkeilta. Tuossa oli myös kolmaskin isompi siirtymä, eli hiiri. Half-life esitteli minusta tärkeimmän innovaation koko pelimaailmassa koskaan, josta nautimme vieläkin: skriptauksen. Ehkä kovin uudistus missään pelimaailman genressä, mitä tarinankerronnan evoluutioon tulee. Toisaalta Unrealikin tais tulla 98 ja siinäkin oli skriptausta, jopa oma scriptieditori tais olla mukana? Ei voi muistaa. Edit: joo ei vois enempää alkaa mennä offtopiciksi! Anteeksi. Saturn oli paras.

Puhut täyttä asiaa, eli Quaket ovat tosiaan aivan liian aliarvostettua kamaa. Quake 3 Arenaa jaksaa vieläkin välillä vääntään moninpelinä:D. Niin ja ton Unrealin unohdin jostain syystä täysin. Mutta offtopiciksi meneepi tosiaan, kun pc:tä ei laskettu mukaan.

Itse sanon edelleen, että pleikkari veti ja vetäisi edelleen pisimmän korren. Jokainen kone on kuitenkin tällä suunnalla ja tällä hetkellä omistuksessa. Enkä periaatteessa fanita mitään konetta erityisesti. Jokaiselle löytyy omat kovat nimikkeensä, mutta plegellä niitä on vain kaikista eniten ja laajimmassa kirjossa genrejen suhteen. Jeps, mutta jatkakaa...
 
Ylös Bottom