Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1
Se että omat kaverisi eivät pitäneet Mario 64:sta, on hieman eri painoarvolla katsottava nippelitieto kaikkiin niihin miljooniin pelaajiin, jotka aidosti tykästävät peliä ja pitävät putkimiehen ekaa 3D-seikkailua tasoloikkasukupolvensa merkkiteoksena.
Tätä nimenomaistaa seikkaa sivusinkin jo. Ongelma on juuri siinä, että tämä pieni joukko on ihmisiä, jotka oikeasti tunnen, ja joiden kanssa asia ei ole tullut esille missään konsolisotahenkisessä mittelössä. Nämä miljoonat sen sijaan ovat vain oletus, utuinen massa, joiden osalta joudutaan tekemään oma johtopäätös suuntaan tai toiseen, ja tämä johtopäätös taas perustuu omiin kokemuksiin. Pelaaja joka pitää Mario 64:stä ja tuntee muita ihmisiä jotka pitävät pelistä tosissaan, voi tietenkin hyvin olettaa että myös ne miljoonat suureksi osaksi pitävät pelistä.
Sen sijaan pelaaja, joka ei itse pelistä pidä eikä ole tavannut montaa siitä pitänyttä voi täysin perustellusti epäillä, pitivätkö ne miljoonat pelistä ja nostaisivatko he sen maailman parhaiden pelien joukkoon, etenkin jos heillä oli tai olisi ollut vertailukohtia kuten PlayStationin tarjonta. Henkilökohtaisesti tilannetta ei auta, että tapaamani N64- ja SM64-fanit ovat olleet niitä fanaattisimpia tapauksia.
Sen sijaan esimerkiksi Mario 64:n tai 007 Goldeneyen niputtaminen johonkin "sattuman kaupalla klassikoksi" -kategoriaan mitä merkillisimmillä verukkeilla varustettuna kuulostaa lähinnä väkinäiselle yritykselle peilata omia henkilökohtaisia antipatioita Nintendon suuntaan. Trolleiksikin näitä tavataan kutsua. Pelihistorian kriittistä silmäilyä nykypäivän valossa voi aina tehdä, mutta jollain järjellisellä tasolla sentään.
Pelaajana ja moderaattorina minun on vaikea ymmärtää ajatuksenjuoksuasi, Mahewcoro, muuna kuin tahallisena trollaamisena. Toivottavasti olen väärässä, sillä muuten ollaan heikoilla jatkokeskustelujen osalta.
Millään tavalla ei ole tarkoitus tahallisesti trollata. Päinvastoin, minusta keskustelu on liikaakin keskittynyt tähän kiistaan jossa minä olen yhtenä osapuolena. Valitettavasti ihmisellä tapaa olla paha olla jättämättä väittelyä kesken, etenkin jos näkökulma ei ole vielä tullut selväksi. Vähättely "järjellisestä tasosta" ja annettujen perusteiden hylkääminen ja aina vain uusien vaatiminen osoittaisivat tähän suuntaan. Ei se ainoa "järjellinen taso" ja "objektiivinen mielipide" voi olla se, että vallitseva mielipide hyväksytään sellaisenaan. "Kriittinen silmäily" väistämättä tuottaa kärjekkäitäkin mielipiteitä, eikä ole järkevää pehmustella kritiikkiä ikään kuin pelit olisivat uskonnollisia symboleja Raamatun tapaan.
Laajempi tarkastelu alustan levinnäisyydestä, ostoperusteista ja peliprofiileista on juuri nimenomaan sitä
kritiikkiä, joka kyseenalaistaa laatuarviot ulkoisten tekijöiden kuten brändiuskollisuuden ja markkinatilanteen nojalla. Taustalla ei ole mitään antipatioita itse Nintendoa kohtaan, vaan rehellinen mielipide - en pitänyt enkä pidä Nintendo 64:stä enkä monista sen peleistä. Olipa kyse sitten kömpelöksi koetusta ohjauksesta, hankalasta ohjaimesta tai rumasta suttuisuudesta verrattuna toisten konsolien vähän karumpaan mutta terävämpään grafiikkaan, sekä audiovisuaalisiin suunnitteluratkaisuihin, joskus yksinkertaisesti sattuu niin että subjektiivinen mielipide laajasta kokonaisuudesta muotoutuu hyvin negatiiviseksi. Jotkut asiat eivät vain sovi kaikille, ja Nintendo 64 oli minun kohdallani sellainen asia. Tällaisia mielipiteitä ei kovin usein tuoda julki, mutta nekin saattavat osaltaan selittää, miksi niin moni valitsi PlayStationin N64:n sijaan - kaikki eivät välttämättä olleet arvostelijoiden ja fanien kanssa samaa mieltä laitteen kehutuimmista peleistä. Kyllä minusta on ihan kohtuullista arvioida, olisiko Nintendo 64:n markkinoiminen erityisesti juuri Mario 64:llä saattanut jopa vieraannuttaa mahdollisia ostajia.
Oho, eipä tullut mieleenkään että tuollainen olisi jollain foorumilla kiellettyä. Täysissä ruumiin ja sielun voimissa Mahewcoro tuon varmaankin kirjoitteli, joten en sitten tiedä ketä sen sanasta sanaan toistaminen oikein loukkaa? Päinvastoin Mahehan olisi varmaan pitänyt sitä hyvänä että tuota hänen oivallustaan levitetään mahdollisimman laajalle.
Tällaisissa lainauksissa on se ongelma, että allekirjoituksen kautta ne voivat potentiaalisesti levitä foorumilla hyvin laajalle, konsolisodan kärjekkyyden ulkopuolelle, ilman alkuperäistä kontekstia. Ne olisivat siten myös tapa yrittää julistaa jotain ilman kunnollista vastinemahdollisuutta, ja toisaalta kaksiteräinen miekka - kenelle olisi selvää sarkasmi, kuka taas luulisi sinun vakavissasi tukevan kommenttiani? Hei, nyt keksin - hymiö(itä) perään!
edit:
Mitä ihmeen hymiötä? Vakavissasi sinä tuon kirjoitit. En väännellyt yhtään sanaasi, tai lisännyt yhtään omaani. Luotin vain siihen että suurin osa videopelaajista jotka sen lukevat vetävät omat johtopäätökset, joihin en olisi voinut vaikuttaa yhtään. Miksi tämä olisi harmittanut kommentin tekijää, jonka kanta tuli täysin selväksi kommentista?
Täsmälleen näin. Siksi sinun olisi käytännössä pitänyt lisätä jotain, että oma tarkoituksesi olisi tullut selväksi - tätä siis tarkoitin kontekstilla. "Hymiöt" ovat tällä foorumilla aikaisemmin mainittu vitsi. Lisäksi kommentoin tuota Kfin-foorumin käytäntöä yleisesti. Minun puolestani olet täysin vapaa lainaamaan kommenttejani vaikka henkilökohtaisella kotskasivulla tai Nintendo.fin foorumeilla, ei siinä ole mitään ihmeellistä, kunhan se ei ole esim. Nintendo-foorumin käytäntöjen vastaista.