Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pitka_Masa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Niin peli oli "mielenkiintoinen", mutta hyvin nopeasti se unohtui kun Tekkenin löi töllöstä näkymään. Lehmästä toki plussaa. FD siis.

En vertaakaan, vaan kysyn, miksei se ole hyvä peli? Tai miksei Smash Bros. ole hyvä peli?

Edit: Jos tarkoitat Fighting Gamella tiukan perinteistä taistelupeliä, ymmärrän lausuntosi. Muuten en.

Se ei ole hyvä peli sen takia että jokainen mainitsemistani kilpailijoista tekee jokaisen osa-alueen niin huomattavasti paremmin että ajan tuhlaaminen Fighter's Destinyyn ei ole millään tasolla perusteltua.

Se ei ole hyvä peli sen takia että jokainen mainitsemistani kilpailijoista tekee jokaisen osa-alueen niin huomattavasti paremmin että ajan tuhlaaminen Fighter's Destinyyn ei ole millään tasolla perusteltua.

Millä tavalla Tekken tekee Fighter's Destinyn pistelaskujärjestelmän paremmin?

Mitä vikaa uusissa systeemeissä on? Minusta tuo pisteiden lasku oli mielenkiintoinen ote, mutta harmi vaan, ettei peli muuten toiminut niin mallikkaasti kuin kilpailijat. Tautofonian eka viesti;

Omasta mielestäni mielenkiintoinen lajityypin uudistaja, joka jäi kuitenkin hieman varjoon.

OoTin Meta-keskiarvo on laskettu parinkymmenen arvosanan perusteella. Nykypäivänä ei oteta enää 99 pistettä tuosta noin vain, sillä arvostelijoiden määrä on noussut reilusti. Tuolloin myös fanipoikalehtiä oli pilvin pimein, jotka lykkivät satasen jokaiselle fanituksen kohteelleen. On niitä nykyäänkin, mutta yhä useampi sivusto ja lehti käsittelee asioita vähän eri kantilta nykyään kuin tuolloin.

GTA IV:n on arvostellut 52 saittia/lehteä ja keskiarvo on 99. OoTin arvosteli vain 22. En minä yritä mitään ottaa peliltä taaskaan pois, mutta sen 99 pistettä ei todellakaan ollut samanlainen saavutus kuin 99 pistettä on nykyään.

Kovasti tekisi mieli tarttua tässä ketjussa miljoonaan muuhunkin asiaan, mutta eipä vain taida enää jaksaa muuta kuin oikoa tuota Metacritic juttua. Sen verran vain pitää sanoa, että nyt eletään vuotta 2008, joten tätäkin sotaa pitäisi pystyä katsomaan hieman eri kulmasta kuin sitä katsottiin vuonna 1998. Yli kymmenen vuoden jälkeen olisi hyvä jo nähdä asiat muutoinkin kuin sen oman leirin näkökulmasta.

Ollanko nyt Pelaajan ja KonsoliFIN:n keskustelupalstalla?

OoTin Meta-keskiarvo on laskettu parinkymmenen arvosanan perusteella. Nykypäivänä ei oteta enää 99 pistettä tuosta noin vain, sillä arvostelijoiden määrä on noussut reilusti.

Miten tämä liittyy tähän triidiin?

Ollanko nyt Pelaajan ja KonsoliFIN:n keskustelupalstalla?

Ja mitä tämä tarkoittaa?

Miten tämä liittyy tähän triidiin?
Joku mainitsi OoTin maailman parhaaksi peliksi ja toinen kertoi vasta GTA IV:n yltäneen samoihin lukuihin parhaudessa (Meta ja GameRankings ovat parhauden mittareita).

Ei kuulkaa poijjaat, kyllä se Saturn kovin oli. :D En muuten tunne ketään muuta, joka vastaavan laitteen olisi hankkinut, mutta toisaalta, oli minulla 32X:kin. Olihan joku Daytona USA, Sega Rally, Panzer Dragoon ja Virtua Fighterit kova sana siihen aikaan. Niin ja paras futispeli Sega Worldwide Soccer.

Kun paha maailma tappoi Saturnin, jouduin hankkimaan PS1:sen. Nintsikka kävi joskus vain lainassa ja olihan Golden Eye kieltämättä kova peli. Mutta onhan Sega aina Sega. Niin hyvässä kuin pahassa. :D

Samma här. Paitsi tunsin sentään yhden toisen tyypin, jolla oli Saturni. Sega Rally oli parhautta. Miten sitä paria kenttää (ja oliko autojakin vain kaksi tai kolme...) jaksoikaan silloin hinata satoja tunteja...

Joku mainitsi OoTin maailman parhaaksi peliksi ja toinen kertoi vasta GTA IV:n yltäneen samoihin lukuihin parhaudessa (Meta ja GameRankings ovat parhauden mittareita).

Aah viittasit siihen viestiin. No jokatapauksessa ei se 99 silloinkaan mikään paska saavutus ollut. Olisihan niitä tuolla paljon enemmän jos sinun teoriasi pitäisi paikkansa.

Minkä takia pitää ottaa asioita huomioon jotka eivät koskaan käytännössä toteutuneet, ja tyhmempikin tietää että ei niiden toteuttamisessa ollut mitään mahdollisuutta? Et voisi paremmin osoittaa sitä mikä Fanboy-ajattelutavassa on vikana.................. asioita ajatellaan ihan uskomattoman mutkan kautta että saadaan oma fanitus näyttämään "hyvältä".

On se kumma miten mutkikasta se järkeily on, kun loppukaneettina ilmoitan kuitenkin että CD oli kokonaisuutena parempi. Mikä ihme tuossa voi sinua häiritä? Ei fanboy ikinä myöntäisi tuota.

Mikäli sinulla ei ole tuohon teoreettiseen vertailuun (jollaiseksi sen alusta asti julistin) mitään muuta sanottavaa kuin että "teoria ei tapahtunut", niin sitten ei varmaan kannata sanoa mitään?

(Tästä toiminnasta siis propsit Snakelle, ei olisi tehnyt mieli alkaa taas väitellä. ;) )

Olen saattanut ehkä muutamaa peliä pelata elämäni aikana. Aktiivipelaamista yli 20 vuotta, ja varsinkin N64-Saturn-Playstation akselilla.

Ok, olen siis ehkä pari vuotta kauemmin harrastanut kuin sinä.

En tarkoittanut että mulla oli N64 vaan julkasun tienoilla, mulla on ollut kokoelmissa jokainen N64:n hyväksi luokiteltava peli jossain vaiheessa, ja kylmä fakta vaan on että niiden määrä on säälittävän pieni verrattuna PS:n helmiin. Luulisi sinunkin keräilijänä älyävän tämän, mutta vissiin on jäänyt se fanitusvaihde päälle sieltä teini-iästä.

Itseasiassa en edes hommannut N64:ää ensimmäiseen kahteen vuoteen. Niihin aikoihin pelasin vain PC:llä (eli synkkä ajanjakso, siis), ja vasta 99 keväällä hankin tämän. En siis suinkaan suu vaahdossa hypettänyt Ultra 64:ää enkä puolustanut N64:n julkaisupelejä. Ehei, itse "tajusin" koneen vasta myöhemmin, eli teini-ikä-teoriasi meni nyt mönkään. ;)

Itsehän olen siis keräämässä N64:n kaikkia pelejä, ei ole mikään turhan valtava urakka, mutta näin se vain menee että jos karsisin kaikki turhat pois ja ostaisin loput PS1-ostoslistallani olevat pelit niin enemmän niitä N64:lle silti jäisi. Tämä ei tietenkään todista mitään muuta kuin että ihmiset ovat erilaisia.

Mulle on aivan sama mikä merkki siinä koneessa lukee, mutta on todella yksinkertaista matematiikkaa päätellä kummalla koneella on enemmän hyviä pelejä jos niitä tarkastellaan ilman minkäänlaista fanitusta.

PS1:lle julkaistiin useita tuhansia pelejä (vähintään yli 4000), ja N64:lle alle 400. Vaikka kuinka itkisit että ei sillä ole mitään väliä kun PS1:n pelit on niin paskoja, niin ajattele sitä miten hyvin PS1 menestyi. Ei sitä syyttä tapahtunut. Kaikille oli oikeasti jotain huikeita pelejä, riippumatta omasta pelimausta.

Milloin olen väittänyt ettei PS1:lle ole huikeita pelejä? Sitä nimenomaan olen toitottanut että kaikille koneille niitä löytyy. Turha siis väittää N64:ää säälittäväksi, ja jonkun Mahewcoron turha yrittää vähätellä vielä Mario 64:ää ja Ocarinaakin.

Sen verran tosin pitää sanoa, että koneen menestys EI ole suoraan verrannollinen pelien laatuun. Se on verrannollinen vain HINTA-laatu-suhteeseen, ja se päivänselvästi oli PS1:llä parempi. Itse olin valmis maksamaan enemmän N64 peleistä, mutta suurin osa ei ollut. Ja kun kone ja pelit myyvät enemmän, sille tehdään enemmän pelejä, ja sitä kautta tulee taas uusia pelaajia... Markkinajohtajalla on aina helppoa, se ruokkii itseään.

Itse olen esim. Fighting Game harrastaja, N64:lle ei tullut koko elinaikanaan YHTÄÄN hyvää genren edustajaa (turha tuputtaa nimiä, olen pelannut jokaista).

Niin, N64:lle tuli kymmenkunta tappelupeliä, toinen toistaan paskempia. En minä aikonutkaan tuputtaa nimiä, sillä se olisi ollut tyhmää, ei sille koneelle hyviä vain ole. Ei tämän myöntäminen vaadi minkäälaisia ponnistuksia, silkka faktahan tämäkin. Itsekään en pidä edes Fighters Destinysta. 2D-häröily Rakuga Kids tosin pitää vielä kokea.

OoTin Meta-keskiarvo on laskettu parinkymmenen arvosanan perusteella. Nykypäivänä ei oteta enää 99 pistettä tuosta noin vain, sillä arvostelijoiden määrä on noussut reilusti. Tuolloin myös fanipoikalehtiä oli pilvin pimein, jotka lykkivät satasen jokaiselle fanituksen kohteelleen. On niitä nykyäänkin, mutta yhä useampi sivusto ja lehti käsittelee asioita vähän eri kantilta nykyään kuin tuolloin.

Eiköhän niitä fanipoikasivustoja nyt ole enemmän kuin silloin? Ja Ocarina on edelleen ainoa peli joka on saanut sekä Edgeltä että Famitsulta täydet, eli kyse ei ole ollut vain lätkimisestä. Oma lempilehtenikin eli N64 Magazine antoi pelille keskiarvon alle eli 98 pistettä.

Sitä, että aggressiivinen retrokeskustelu on ikävää luettavaa.

Sanopa muuta. Olin oikein yllättynyt miten kiihkottoman ensimmäisen viestini sain muodostettua, mutta eiköhän joidenkin pitänyt alkaa aukoa päätään.

Sitä, että aggressiivinen retrokeskustelu on ikävää luettavaa.

Aggressiivinen? Vasta yksi kirosanakin koko triidissä :p

Pitääpä muuten tähän väliin tunnustaa, etten ikinä ole koskenut Saturniin. Ei löytynyt keneltäkään kavereilta.

Aah viittasit siihen viestiin. No jokatapauksessa ei se 99 silloinkaan mikään paska saavutus ollut. Olisihan niitä tuolla paljon enemmän jos sinun teoriasi pitäisi paikkansa.
En tietenkään väitä, että tuo olisi paska saavutus ollut silloinkaan. Totean vain, että sen saavuttaminen tänä päivänä on vielä tuhannesti vaikeampaa.

Ei nämä ole mitään minun teorioitani, vaan ne luvut ovat nähtävissä ihan siellä saitilla kun katsot. OoTin arvosteli 22 eri lähdettä, GTA IV:n on arvostellut jo nyt yli 50 lähdettä ja lisää on varmasti tulossa. Olen melko varma, että GTA IV:n arvosana tippuu vielä johonkin 95-98:n välille kun pari neropattia käy lykkäämässä 80 pistettä sille. Arvostelujen määrä nousee tuon pelin tapauksessa varmasti jonnekin sataan, joten arvosanan tippuminen on lähes selvää.

En tietenkään väitä, että tuo olisi paska saavutus ollut silloinkaan. Totean vain, että sen saavuttaminen tänä päivänä on vielä tuhannesti vaikeampaa.

Ei nämä ole mitään minun teorioitani, vaan ne luvut ovat nähtävissä ihan siellä saitilla kun katsot. OoTin arvosteli 22 eri lähdettä, GTA IV:n on arvostellut jo nyt yli 50 lähdettä ja lisää on varmasti tulossa. Olen melko varma, että GTA IV:n arvosana tippuu vielä johonkin 95-98:n välille kun pari neropattia käy lykkäämässä 80 pistettä sille. Arvostelujen määrä nousee tuon pelin tapauksessa varmasti jonnekin sataan, joten arvosanan tippuminen on lähes selvää.

Itsehän käytän mieluummin Gamerankingsia ja siellä arvosteluja on jo huimat 32 ;)

Mutta siis tuo "tuhannesti vaikeampaa" kuulostaa vaan edelleen pöljältä. Kun arvostelujen määrä nousee samalla negatiivisten "viha" arvostelujen vaikutuskin laskee. Eli kyllä minusta suhteessa suunnilleen samoilla kriteereillä mennään kuin silloin. Ja Finngamer on siinä oikeassa, että niitä "fani-sivustoja" on nykyään jo satoja, ellei enemmänkin. Ei tarvitse kuin vähän lukaista niin sen kyllä huomaa.

I
Mutta siis tuo "tuhannesti vaikeampaa" kuulostaa vaan edelleen pöljältä. Kun arvostelujen määrä nousee samalla negatiivisten "viha" arvostelujen vaikutuskin laskee. Eli kyllä minusta suhteessa suunnilleen samoilla kriteereillä mennään kuin silloin. Ja Finngamer on siinä oikeassa, että niitä "fani-sivustoja" on nykyään jo satoja, ellei enemmänkin. Ei tarvitse kuin vähän lukaista niin sen kyllä huomaa.
Tässä nyt mennään vähän molemmin puolin. Sinänsä kyllä viha-arvosteluiden vaikutus laskee kun on enemmän arvioita, mutta toisaalta taas noihin aikoihin käytännössä ainoastaan pelilehdet ja pelisaitit arvostelivat pelejä. NY Timesit ja vastaavat ovat tulleet vasta nyt mukaan. Viha-arvosteluja ei siis tuolloin ollut juurikaan.

Fanisivuista taas on paha sanoa. Toki niiden määrä on ehkä kasvanut, sillä sivustojen ja lehtienkin määrä on kasvanut, mutta sitten taas toisaalta nykyään kaikki haluavat arvostella jokaisen alustan tuotteita. PlayStation- ja Nintendo-lehtien aika alkaa olla ohi. Ja ehkä on vain hyvä niin.

PlayStation- ja Nintendo-lehtien aika alkaa olla ohi. Ja ehkä on vain hyvä niin.

Olisikin. Mutta niin kauan kuin skene on pystyssä niin fanipoikia riittää. Eivät ne mihinkään ole menossa. Mutta menee jo taas OT:n puolelle...

N64:n tappelupelit ovat kyllä mitäänsanomattomia pökäleitä ainakin omasta mielestäni... En ole tosin pelaillut kuin paria peliä emulaattorilla, eli sama kuin en olisi pelannut. Tästä lajityypistä en ole kyllä ikinä muutenkaan pitänyt, vain SF2 variaatioineen uppoaa.

Moniko PS-mies vielä ihan rehellisesti pelaa pleikkarillaan? Tai kakkosella PS1-pelejä? Minä ja monet muut N64:n omistajista pelaamme N64:llä vieläkin. Joskus sitä vain sulkee PC:n ja miettii: "Nyt voisi pelailla kuusnelosta." En väitä, ettei pleikkari-pelejä voisi enää pelata, mutta kysyn muuten vain. N64:llä on omasta mielestäni helpompi innostua jostain pelistä nykyisinkin nimenomaan latausaikojen puutteen ja pelaamisen aloittamisen helppouden takia. Esim. GC:llä oli aika köyköstä kun pelien piti olla aina kotelossaan; N64-aikana pöytäni oli täynnänsä SNES- ja N64-moduuleita, kasetti koneeseen ja menoksi. 90-luvulla tällainen oli toki pikkuseikka, tällainen vaikuttanee ainoastaan retrokäytössä.

Niin että retrokoneena N64 on arvossa arvaamattomassa. (Ei rahallisesti kuitenkaan.)

Olivathan ne CD:t tuona aikana hyvä juttu, halvempia ja tilavampia ainakin. Käyttömukavuus ei kuitenkaan yllä tosissaan moduulin tasolle ja ajattelinkin tätä ketjua ihan nykynäkökulman kantilta. Olen tosin itsekin ajautunut katselemaan juttua ajoittain sen ajan näkökulmasta.

Niin, ja onkos kukaan pelannut Shadowmania? Jos ihan pienenä OT:nä joku kertoisi kokemuksia tuosta pelistä, tuntuu siltä että jotkut jopa tykkäävät.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom