Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pitka_Masa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Muistaakseni peruspelin perustilan päivitysnopeus oli ongelmissa jossain kohdissa. (Enkä siis tarkoita 60 fps:n alle tippumista). Olisikohan ekan kerran heti siinä alun lasipilvenpiirtäjätehtävässä. En muista enää tarkkaan, mutta sen muistan, että hi-res on käyttökelvoton. Tietysti nykimisen sieto on tosi yksilöllistä. Joka tapauksessa FPS-räiskintä on pelityyppinä sille kaikkein herkin, kun tähtäys kärsii heti.

Pelasin PAL-versiota.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Mikä ihmee hi-reso? Ikinä kuulukkaan tuollaisesta mahdollisuudesta :D Vai onko kyseessä sen expansion packin ominaisuus?

Niin, siis joissakin Expansion Pakia tukevissa peleissä voi laittaa korkeamman resoluution päälle, myös Perfect Dark tuki tätä.

Muistaakseni peruspelin perustilan päivitysnopeus oli ongelmissa jossain kohdissa. (Enkä siis tarkoita 60 fps:n alle tippumista). Olisikohan ekan kerran heti siinä alun lasipilvenpiirtäjätehtävässä. En muista enää tarkkaan, mutta sen muistan, että hi-res on käyttökelvoton. Tietysti nykimisen sieto on tosi yksilöllistä. Joka tapauksessa FPS-räiskintä on pelityyppinä sille kaikkein herkin, kun tähtäys kärsii heti.

Pelasin PAL-versiota.

Juu, PAL-versiota minäkin, on kyllä vedetty läpi sillä hi-resilla. Ei todellakaan ole pelikelvoton, en tiedä mistä sinulla nyt tuulee. :rolleyes:
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Väittäisin että konsolisodassa paremmuus psone-n64-saturn ja historian hullulla logiikalla retroarvo tietysti päinvastoin (!) eli saturn-n64-psone. :D Syitä en viitsi selittää jollei avaudu ilmankin, mutta mielipiteitä on varmasti muitakin.

Saturnia (~40 euroa) katselin hartaasti Osakan den den townissa, mutta mukaan tarttui Dreamcast. Saturninkin olisin voinut ostaa mutta viereisen vitriinin radiant silvergun (~120 euroa) ja battle garegga (~70 euroa) veivät ostohalut. Rajansa se keräilyvietilläkin ja aina voi lohduttautua Mamella.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Mulla oli Saturn, ja kaiholla muistelen vieläkin sitä legendaarista demo, jossa lenneltiin lohikäärmeen tms selässä ja ammuttiin kaikkea mikä liikkui. Oli nimittäin silloin komeinta mitä oli konsoleilla nähty:P Ohjain oli surkea, ja ohjaimen hajotessa muuten loppui Saturnin veivaaminenkin,-uutta kun oli vaikea löytää.
Mutta japsiohjain oli loistava. Olihan Saturn myös aika kova alusta shmupeille ja 2D mätkinnöille. Taidanpa painua ebayhin.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Monella kaverilla oli N64, mulla oli sitten PSOne. Pidin kovasti, paljon oli hauskoja pelejä. Tai no, siinä iässä kaikki kelpasivat. Enkä nyt usko, että N64:n valikoima on kovin suppea.

Itselläni on ehkä hieman vaikea vertailla näiden kahden välillä.

Nyt kun PSOne oli itselläni, niin nostan hattua sille. Älkää ymmärtäkö väärin! :D
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

1.N64:n pelivalikoima oli yksinkertaisesti surkuhupaisa, ja sitä ei yksi Wayne Gretzky Hockey pelastanut. N64:n tasoloikkakin oli Mario 64 + sen surkeat jäljitelmät tyyliin Banjo ja Goemon 64, verrattuna PSX:n Klonoaa, Spyroon, Crashiin, Megaman X:ään, Castlevaniaan... Pleikalla (ja Saturnilla) oli Symphony of the Night, N64:llä oli "Castlevania 64". Kumpikohan on ajaton klassikko ja kumpi unohtunut floppi?

2. Niin, mitäs pelasi huonoja pelejä jotka käyttivät muistikorttia Nintendon kasettipohjaisen kalliimman paristomuistin sijaan...
Niputin nyt tällä lailla hassusti nämä quotet.

1.Tuo on naurettavaa. Toisin kuin rooli- ja mätkintäpeleissä, tasoloikissa ei PS1:llä ole todellakaan _mitään_ saumaa N64:ää vastaan. Esimerkiksi Raren tasoloikat ovat hienoja ja vaihtelevia, niissä on lisämateriaalia etc. Nintendollakin oli muita tasoloikkia kuin vain Mario 64, nimittäin Yoshi ja Kirby. Wayne Gretzky hockey on huono peli, ja siksi sen varmaan tähän valitsitkin. N64:lle on konamilta hyviä urheilupelejä kuten Blades of Steel sekä ISS 64.

Nintendolla oli Mario, pleikalla Spyro sekä Crash. Mitkä kaksi (2) ovat nykyään täysin raiskattuja hahmoja ja mikä porskuttaa eteenpäin? Tuo PS1:n Castlevania on kyllä hyvä, Castlevania 64 on huono ja Legacy of Darkness ihan ok. Megamannesta en ole tykännyt edes SNESillä, ne ensimmäiset ovat kylläkin kovassa käytössä.

2. Anteeksi huolimaton kirjoitus, tarkoitin PS1-muistikortteja. En ole ikinä kuullutkaan tyhjentyneestä N64-muistikortista.

E: Ja kuten tuolla ylhäällä finngamer mainitsikin, oli N64:n Jet Force Gemini oikein hieno näyös. Itsellänikin tuo löytyy, peli on vain jostain syystä unohdettu. Kuten myös Excitebike 64, tosin tässä vaiheessa sanon että peli on hankinnassa vasta, ei ole vielä päässyt pelailemaan.

Ja niistä CD:istä vielä sen verran että olivathan ne halpoja ja tilavia, mutta käytännön näkökulmasta tulee esille muutakin. Kone meni herkemmin rikki, levyjä pitää pyörittääkin ja lukupäät saattoivat hajota. Ja ne LATAUSAJAT. Kerran sain oikein kunnon piikin, että nytpä hommaan pleikkarin. Sille sitten Syphon Filteriä ja muuta kivaa. Otin kaverilta koneen aluksi lainaan, ja eihän se ole kivaa kun lataat tuplanopeuksisella asemalla ensin pelin alkuruudun, sitten itse pelin ja pelin aikana vielä hiukan lisää.---> pleikkari kiinni, N64:ään Mario Kart 64 ja ei kun menoksi.

Ja bisnesnäkökulmasta taas moduuleiden kannattava puoli oli se, että se tyssäsi piratismin käytännössä kokonaan. Ja nintendollahan oli erityinen etu siinä, että he saattoivat tehdä noita moduuleita vain itse.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Juu, PAL-versiota minäkin, on kyllä vedetty läpi sillä hi-resilla. Ei todellakaan ole pelikelvoton, en tiedä mistä sinulla nyt tuulee. :rolleyes:

Täytyy pistää erilaisen vaatimustason piikkiin sitten. Kokeilin vielä, eikä muisti ollut tehnyt tepposia.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Ite ostin ps1.

Kyllä ff7 ja 8 oli aika mahtavia. Syphon filteri oli myös kovaa menoa.

Nintendon golden eye oli myös mahtava, sitä tuli käytyä pelaamassa useempaankin kertaan. Muita pelejä sillä en sitten tainnut edes kokeilla.

Segaa en ikinä päässy edes kokeilemaan joten siitä en osaa sanoa mitään.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Mulle on aivan sama mihin sä sen niputat, mutta jos heität pöytään yhdenkin järkevän perustelun mielipiteellesi niin tarjoan kaljan.

Näin muuten niinkin paljon vaivaa, että tsekkasin videon Disruptorista. Hardi har har.

Kun vielä keksisi, mistä mielipiteestä kyse... Katsoin kanssa vähän videoita D:stä muistin virkistämiseksi, mieleen palautui välittömästi mainio pelituntuma ja tunnelmallinen kenttäsuunnittelu. Samaan tapaan voisi nykyään katsoa Goldeneyeta ja naureskella pölkkyhahmoille ja yliliukkaalle ohjaukselle, hardi harhar... mutta peli on helpompi hyväksyä hyvänä FPS-pelinä ongelmineenkin kuten kehutun moninpelin pikkupikkuruuduilla kuin Ocarinan ja SM64:n saamat hillittömät kehut, sekä väitteet Nintendo 64:n pelivalikoiman "ylivertaisuudesta" ja "laatupelien läjästä" joita tässä ketjussa tietyt henkilöt ovat esittäneet.

Ja on myös fakta, ilmeisesti ei kyllä joidenkin mielestä kiistaton, että kasetit ovat parempia kuin optinen media. Fyysinen käyttömukavuus, tallentaminen ilman muistikortteja ja kasettien kestävyys ovat vain pinnallisia aspekteja, tekniseltä kannalta latausaikojen puute on tietenkin tärkein puoli. Ja Mahewcorollekin tiedoksi, että pelikaseteissa oli ihme kyllä oikeasti paremmat ääniominaisuudet kuin CD:eissä. (CD:n sampling rate 44,1 khz, Nintendo 64:llä 48 khz). Ja ei, pelikasettien ongelma ei suinkaan ollut tilanpuute, niihinhän päinvastoin teoriassa saa loputtomasti tilaa. Senkun mättää siruja sisään ja vaikka muuttaa pelikasetin fyysistä kokoa, jos vielä haluaa lisää tilaa.

Ei kannata tyrkyttää mielipiteitä faktoina... kaikki mainitsemasi "pinnalliset aspektit" ovat subjektiivisia mieltymyksiä. Kannattaa myös muistaa, että N64:lläkin oli muistikortteja. Saturn taas tallensi myös ilman muistikortteja laitteen sisäiseen muistiin, mikä oli erinomainen ratkaisu. Henk. koht. minusta CD-levyjä on mukava käsitellä, ne ovat pieniä ja tyylikkäitä, hauska reikä keskellä ja sopivan kokoisia käsilleni (joo, tallennusmediasta yhä puhe) kun taas pelikasetit ovat isoja möhköjä, joiden renkkaaminen N64:ään ja sitten pois ilman eject-nappia oli aina hankalampaa kuin levy sisään ja kansi kiinni - vaikka laitteen ollessa päällä!

48 kHz on aikamoinen turhake, etenkin kun kasettien pienen koon vuoksi todellisuudessa käytetty taajuus oli paljon pienempi. Ja onhan CD:issäkin loputtomasti tilaa, ei muuta kuin lisää levyjä koteloon ja avot, elämän pituinen roolipelieepos on valmis... eikä maksa kymppitonnia!

Ja tuosta listastasi huomaa kyllä, ettet ole edes kuullutkaan yhdestä Treasuren parhaimmista pelistä, eli Sin and Punishmentista. Suosittelen.

En ole vain kuullut vaan myös pelannut, mutta en kuitenkaan Nintendo 64:llä vaan Virtuaalikonsolin kautta, koska alkuperäistä versiota ei koskaan täällä julkaistu. Sen sijaan sinä et taida Panzer Dragoon -sarjaa tuntea erityisen hyvin, jos se oli tarkoitettu vastineeksi Panzer Dragoon Sagan mainintaan. Sin & Punishment on hyvä Panzer Dragoon -kopio, mutta ei lainkaan yhtä tyylikäs. Kaikki minun mainitsemani pelit muuten julkaistiin Euroopassa ja tulivat ihan tänne Suomeen asti - Japanin markkinoillahan N64 otti vielä länsimaita pahemmin köniin CD-konsoleilta, myös Saturnilta, joten sieltä löytyy hillitön kasa laadukasta import-pelattavaa.

Eiköhän tuollaiset pipp... bittien mittaamiset ole aika edellisestä sukupolvea? Eikö kannattaisi pelatakin niitä pelejä ja todeta asia itse?

Ei voi kuin huvittua kun joku heittää tällaista kommenttia Radikukselle... :D

Voisi myös katsoa, mistä tässä keskustellaan. Tuossa sukupolvessa tallennusmäärä oli hyvin oleellinen tekijä. Eiköhän niitä pelejä ole itse pelattu ja bittien aiheuttamat puutteet todettu omakätisesti ja -korvaisesti. Toisin se tuntuu olevan monilla N64-pelaajilla, joille Nintendo oli uskonto, ja PlayStationiin tai Saturniin päin ei edes vilkaistu.

Ihan yhtä helposti pystyy Nintendo 64:n helmistä mainitsemaan pitkän listan: Mario 64, Goldeneye, Perfect Dark, Banjo 1-2, Donkey Kong 64, Paper Mario, Sin and Punishment, Resident Evil 2, Zelda Majora's Mask ja tietenkin virallisesti maailman paras peli Ocarina. (Tai no, katsotaan nyt miten GTA IV:n kanssa käy, kaksi sukupolvea on ehkä riittävä harppaus Ocarinan voittamiseen)

Ihan turha puhua jostain järjissään olemisista, noin jyrkkä kanta johtaa vain automaattiseen väärässä olemiseesi.

Fakta mies on aina oikeassa. ;)

Tulikos siinä sitten se koko N64:n lista? Ainiin, vielä pitää lisätä JFG ja Super Smash Bros. Joko tuli valmista? Ja mukana on Banjoa ja Donkey Kongia... näillä samoilla kriteereillä CD-konsoleille saisi vaikka 500 helmeä, mutta niiden konsolien vahvuus on siinä, että kaikkia hyviä pelejä ei edes tarvitse listata, koska yksittäisten tapausten sijaan valikoimaa löytyy valtavasti ja kaikille löytyy niitä omia suosikkeja, eikä niitä harvoja hittipelejä joista kaikkien pitäisi pitää.

1.Tuo on naurettavaa. Toisin kuin rooli- ja mätkintäpeleissä, tasoloikissa ei PS1:llä ole todellakaan _mitään_ saumaa N64:ää vastaan. Esimerkiksi Raren tasoloikat ovat hienoja ja vaihtelevia, niissä on lisämateriaalia etc. Nintendollakin oli muita tasoloikkia kuin vain Mario 64, nimittäin Yoshi ja Kirby.

Nintendolla oli Mario, pleikalla Spyro sekä Crash. Mitkä kaksi (2) ovat nykyään täysin raiskattuja hahmoja ja mikä porskuttaa eteenpäin?

Ihan oikeasti... "lisämateriaalia"? Keräile nämä ja nämä rojut -vaihtelevia?
Yoshi's Story? Annoitko oikeasti Yoshi's Storyn esimerkkinä hyvästä tasoloikasta?

Ja vihjasitko että esim. PSX-Crashien laatu pitäisi arvioida PS2-ajan multiplattareista kun kehittäjäkin oli vaihtunut? Yhtä hyvin Mario-sarjan laadun voisi arvioida Mario vs. Donkey Kong 2:n perusteella. Ja oletkohan ihan oikeasti kokeillut Klonoaa, Ape Escapea, Tombaa, Jumping Flashia, Clockwork Knightia ja niin edelleen (niin, niitä laadukkaita Pleikka/Saturn-tasohyppyjä löytyy lisääkin!) vai oliko se Mario 64 niin hyvä että se riitti vaikka valinnanvaraa ei oikein ollutkaan?

Mutta japsiohjain oli loistava. Olihan Saturn myös aika kova alusta shmupeille ja 2D mätkinnöille. Taidanpa painua ebayhin.

Miten muistaisin että japanilainen ohjain tuotiin myöhemmin länsimaihinkin, vähän Xboxia enteillen? Minun Saturn-ohjaimeni on ainakin käsiin loistava (ja samaa mallia kuin Japanissa, ymmärtäisin). Ehdottomasti paras digitaalipadi SNES-ohjaimen jälkeen, ja julkaistiin myöhemmin jopa PlayStation 2:lle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Ja Mahewcorollekin tiedoksi, että pelikaseteissa oli ihme kyllä oikeasti paremmat ääniominaisuudet kuin CD:eissä. (CD:n sampling rate 44,1 khz, Nintendo 64:llä 48 khz). Ja ei, pelikasettien ongelma ei suinkaan ollut tilanpuute, niihinhän päinvastoin teoriassa saa loputtomasti tilaa. Senkun mättää siruja sisään ja vaikka muuttaa pelikasetin fyysistä kokoa, jos vielä haluaa lisää tilaa. Teoreettisesti, tekniseltä kannalta pelikasetit olivat ylivertaisia. Piste.
t

CD:lle ja pelikasetille voi tallentaa ääntä ihan millä tahansa näytteenottotaajuudella. Vain sillä on väliä, millä näytteenottotaajuudella kone osaa antaa ääntä ulos. Epäilen vahvasti että mikään N64:n ääniefekti olisi tallennettu parempilaatuisena kuin 22Khz, sellaiselta mössöltä ne äänet välillä kuulosti.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Fakta mies on aina oikeassa. ;)

Kyl.


Ei kannata tyrkyttää mielipiteitä faktoina... kaikki mainitsemasi "pinnalliset aspektit" ovat subjektiivisia mieltymyksiä.

...pelikasetit ovat isoja möhköjä, joiden renkkaaminen N64:ään ja sitten pois ilman eject-nappia oli aina hankalampaa kuin levy sisään ja kansi kiinni - vaikka laitteen ollessa päällä!

:rolleyes:

Melkoisia argumentteja sinulla. Täysin epäloogisen ihmisen kanssa on tietenkin vaikea väitellä, mutta yritetään nyt tovin verran.

Mikä näissä aspekteissa siis oli niin ihmeellisen subjektiivista? Pelikasetille tallentaminen? Sanoithan itsekin että Saturnin sisään on kiva tallentaa ilman muistikorttia, sääli vain että tiedot häviävät parin vuoden välein kun patteri pitää vaihtaa. Kasettien kestävyys? Kiva että CD:t sopivat käsiisi hyvin, mutta miksi sitten 95 % käytetyissä peleissä on naarmuja? Ja entä käyttömukavuus? Minun on ERITTÄIN vaikeaa kuvitella että uskot tuohon "renkutus" tarinaasi itsekään. N64:n kasetit ovat historian helpoimmat pelit käyttää, tosiaan edes ejectiä ei tarvita kun pelin vain nostaa pois. Eikä tarvitse odottaa että levy lopettaa pyörimisen. Ai sen voi pysäyttää itsekin? Ei siis olekaan ihme että puolista PS1-koneista on levykeskiö joskus mennyt. Ja itse pelikoneiden kestävyydessähän ei ole MITÄÄN subjektiivista, kasettikoneet kestävät vuosikymmeniä, optiset koneet hajoavat aktiivikäytössä 5+ vuodessa.


Älä nyt käsitä väärin, on sinulla pari ihan kohtalaistakin argumenttia ollut, mutta ne vain tahtovat kadota tuollaisten satutuokioiden väliin.



En ole vain kuullut vaan myös pelannut, mutta en kuitenkaan Nintendo 64:llä vaan Virtuaalikonsolin kautta, koska alkuperäistä versiota ei koskaan täällä julkaistu. Sen sijaan sinä et taida Panzer Dragoon -sarjaa tuntea erityisen hyvin, jos se oli tarkoitettu vastineeksi Panzer Dragoon Sagan mainintaan. Sin & Punishment on hyvä Panzer Dragoon -kopio, mutta ei lainkaan yhtä tyylikäs.

Sorry, luin tuon Sagan hutiloiden. Ykkönen, kakkonen, Saga ja Orta on toki vedetty läpi.

Ei Sin & Punishmenttia voi kyllä hyvällä tahdollakaan kopioksi sanoa, sattuvat nyt vain olemaan samaa genreä, aivan eri pelimekaniikoilla. Mutta Sin & Punishmentin tyyliä tarkoitin ylipäätään, että kyllä sitä Nintendo 64:lläkin löytyy monipuolista kamaa.

Treasuren panostus oli muutenkin hienoa kyseisessä sukupolvessa. Treasurehan tekee pelejä sille koneelle mille lystäävät, katsomatta mitään koneiden myyntimääriä tms. PS1 sai vain Silhouette Miragen, Saturnille tuli sen lisäksi toki myös Radiant Silvergun. N64 taas sai Sin & Punishmentin lisäksi Mischief Makersin ja Saturnin parhaat 2D:t kyykyttävän Bakuretsu Muteki Bangaiohin. (Mikä ei ole ollenkaan hassumpi saavutus niin 3D-painotteiselta konsolilta. No, Treasure osaa)


Voisi myös katsoa, mistä tässä keskustellaan. Tuossa sukupolvessa tallennusmäärä oli hyvin oleellinen tekijä. Eiköhän niitä pelejä ole itse pelattu ja bittien aiheuttamat puutteet todettu omakätisesti ja -korvaisesti. Toisin se tuntuu olevan monilla N64-pelaajilla, joille Nintendo oli uskonto, ja PlayStationiin tai Saturniin päin ei edes vilkaistu.

Joo, vain Nintendo-fanithan tätä harrastivat, kaikissa väittelyissä oli vain yksi osapuoli.

Come on, kaikista leireistä löytyy jeesustelua. Nintendolla tosin on pitemmät perinteet, lukuisammat innovaatiot ja universaaleimmin tunnustetut parhaat pelit (Ocarina ja Mario 64). Siinä oikeasti on jotain pohjaakin väitteillä, kuin vain "mä omistan tän konsolin ja se on siks paras".


Ei voi kuin huvittua kun joku heittää tällaista kommenttia Radikukselle... :D

Mikäs Radikuksessa nyt niin erikoista on? Kyllä minä varmaankin olen pelannut enemmän pelejä.


Tulikos siinä sitten se koko N64:n lista? Ainiin, vielä pitää lisätä JFG ja Super Smash Bros. Joko tuli valmista?

Perhana, unohdin Smash Brosin! Harvemmin on genreä niin ravisteltu kuin tappelupelejä Nintendo 64:llä. No, siihenhän ne genren edustajat sitten Nintendo 64:llä loppuvatkin. Mutta kannattaisi antaa kaikkien kukkien kukkia.

Ja oikeasti, miten paatunut voi pelaaja olla jos ei Yoshi's Storyakaan osaa arvostaa...

Ja mukana on Banjoa ja Donkey Kongia... näillä samoilla kriteereillä CD-konsoleille saisi vaikka 500 helmeä, mutta niiden konsolien vahvuus on siinä, että kaikkia hyviä pelejä ei edes tarvitse listata, koska yksittäisten tapausten sijaan valikoimaa löytyy valtavasti ja kaikille löytyy niitä omia suosikkeja, eikä niitä harvoja hittipelejä joista kaikkien pitäisi pitää.

Tuota listaa voisi toki jatkaa vaikka miten pitkälle, eivät ne pelit tuohon tietenkään lopu. Mutta vaikka N64:ltä puuttuu tuhat paskaa peliä ei se vähennä sen pelivalikoiman laatua yhtään.

Sen toki näkee jo myyntiluvuista että mille konsoleille on tullut laajempaa tarjontaa, mutta nyt olemme peliharrastajien keskuudessa, ja keskustelemme merkittävistä peleistä. Ja yhtä vaivattomasti N64:ltä löytyy tusina klassikkoa kuin PS1:kin, se lopputarjonta vain on makukysymys.

Ei se Nintendo 64 flopiksi muutu vaikka vihaajat miten yrittävät ohittaa sen parhaat tarjonnat olankohautuksella.

Miten muistaisin että japanilainen ohjain tuotiin myöhemmin länsimaihinkin, vähän Xboxia enteillen? Minun Saturn-ohjaimeni on ainakin käsiin loistava (ja samaa mallia kuin Japanissa, ymmärtäisin).

Saturnille tuli täälläkin kaksi ohjainta, ensimmäinen oli se vähän pyöreämpi ja keikkuvalla ristiohjaimella, jälkimmäinen oli se hyvä ohjain.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Huh, täällähän on saatu vahoistakin koneista kovat väännöt pystyyn:). Itse pelailin tossa 90- luvun puolivälin jälkeen pääsääntöisesti ensimmäisellä pleikkarilla. Kaverilta sitten tuli N64 lainailtua, kun sillekin huippupelejä löytyi. Myöhemmin tuli sitten hankittua niin N64 kuin Saturnkin hyllyä koristamaan.

Jokainen on kyllä omalla tavallaan erittäin hyviä masiinoita. Saturnilla Segan huippupelejä iso litua ja tämän lisäksi todella hyviä 2d- pelejä. Niin mätkintöjä kuin shoot em uppeja. N64:lla on taas liuta loistavia Nintendon pelejä. Itselleni Turok oli kuitenkin Corcan tapaan ensikosketus konsoli FPS- peleihin, ja todella vaikuttavaa menoahan se oli silloin joskus 97- vuoden tienoilla. Corca osasi ne ensitunnelmat tuolla aikaisemmin pukeakin todella hyvin sanojen muotoon.

Ensimmäisellä plesellä taas oli todella laaja ja laadukas valikoima, joka kyllä monipuolisuudessan pesee kummankin edellisen alustan. Tähän voi tietenkin taas tulla vänkäämään vastaan, mutta kyllähän PS:llä valinnan varaa löytyi melkeimpä genressä kuin genressä kilpailevia alustoja enemmän. Päälimmäisenä mieleeni on jäänyt huippupeleistä mm. MGS, RE-sarja, FF- sarja, Vagrant Story, GT2, Spyrot, Crash Bandicootit, Syphon Filtherit sekä muut lukuisat huippupelit.

Noh, itse olen siitä onnellisessa asemassa, että olen päässyt kaikki koneet omistamaan ja kokemaan huippupelejä yli alustarajojen. Kuitenkin jos vain yksi näistä konsoleista pitäisi valita, niin kallistuisin kuitenkin ehdottomasti pleikkarin puoleen monipuolisen sekä erittäin laadukkaan pelivalikoimansa ansiosta.

Mahewcorolla on myös hyviä pointteja kommenteissaan, vaikka hiukan kärjekkääseen tapaan ne esittääkin. Siinä olen siis samaa mieltä, että Nintendo lähti tähän kyseiseen sukupolveen liian ylimielisellä asenteella, joka sitten kostautui markkinajohtajuuden menettämisellä Sonylle. Siitäkin olen samoilla linjoilla, että tämä Nintendon kompurointi heijastui vielä Gamecube ajallekin, ja ilman erittäin hyvää menestystä käsikonsolibisneksessä oltaisiin nyt kyllä todella syvällä suossa.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

OT:
Alkaa muutaman laatupostin ansiosta tulee tästäki aika legendary thread. Voi voi voi... miksköhä ees piti oma korsi kantaa kekoon. :D
/OT

Edit. lisää OT: tuon Radikuksen peliharrastuksesta ripauksen tietävänä, voisin vannoa että tuo mies tietää mistä puhuu, etenkin vanhempien laitteiden ja pelien osalta... :)
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Mahewcorolla on myös hyviä pointteja kommenteissaan, vaikka hiukan kärjekkääseen tapaan ne esittääkin. Siinä olen siis samaa mieltä, että Nintendo lähti tähän kyseiseen sukupolveen liian ylimielisellä asenteella, joka sitten kostautui markkinajohtajuuden menettämisellä Sonylle. Siitäkin olen samoilla linjoilla, että tämä Nintendon kompurointi heijastui vielä Gamecube ajallekin, ja ilman erittäin hyvää menestystä käsikonsolibisneksessä oltaisiin nyt kyllä todella syvällä suossa.

Hyvä että ei Nintendo kaatunut siihen. :)
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Itse olen näistä kolmesta vehkeestä omistanut/omistan edelleen N64:n ja PS1:n ja en kyllä edelleenkään pysty sanomaan kumpi on parempi.
Segan koneita en jostain syystä ikinä edes halunnut.

Määrällisesti enemmän pelejä tuli vedettyä kyllä pleikkarilla mutta ne mitä nipakuusnepalla oli/on edelleen niin oli kyllä todella mahtavia siihen aikaan (SM64, LoZ:OoT ja MM, Golden Eye, Turok ja DKR). Zeldoja tulee edelleen pelattua vähän väliä.

Pleikkarilla tuli kuitenkin pelattua loppupeleissä enemmän sen laajemman pelikirjaston ansiosta. Varsinkin monet rpg:t kuten FF:t, BoF3, Vandal Hearts1&2 ja Star Ocean vei paljon vapaa-aikaa. Tuohon lisäksi vielä Res Evilit, Tomb Raiderit, Gran Turismot jne. niin pelattavaa kyllä riitti ja riittää edelleen kun haluaa hiukan verestää muistoja.

Yhteenvetona omalta osalta vois sanoa että JOS noista jompikumpi pitäisi valita niin pirun vaikeaa olis. Onneksi sain silloin porukat taivuteltua ostamaan molemmat. Nintendolla oli kuitenkin muutama todella laadukas peli joita pystyy helposti vieläkin pelaamaan mutta niiden määrä jäi kuitenkin liian vähäiseksi. Pleikkarilla taas sitä pelattavaa riitti enemmän ja hinnatkin oli (vanhempien) lompakolle sopivia.

Itse en perusta tätä vertailua sille mikä koneista on esim. teknisesti paras tai millä paras ohjain jne. Ei ole ikinä kiinnostanut nuo vertailut spekseistä tms.
Lopulta kaikki tulee kuitenkin siihen millä koneella on paremmat pelit.
Omalta osalta se tiivistyis kysymykseen: "Kumpi, Ocarina of Time vai Final Fantasy 7?"

Ja tuohon tuskin pystyn ikinä vastaamaan:)
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Ei se mitään pelleilyä ollut, vaan faktaa. Jos asioista väitellään niin kai sitä nyt kaikki pitää huomioon ottaa.

Minkä takia pitää ottaa asioita huomioon jotka eivät koskaan käytännössä toteutuneet, ja tyhmempikin tietää että ei niiden toteuttamisessa ollut mitään mahdollisuutta? Et voisi paremmin osoittaa sitä mikä Fanboy-ajattelutavassa on vikana.................. asioita ajatellaan ihan uskomattoman mutkan kautta että saadaan oma fanitus näyttämään "hyvältä".

Eiköhän tuollaiset pipp... bittien mittaamiset ole aika edellisestä sukupolvea? Eikö kannattaisi pelatakin niitä pelejä ja todeta asia itse?

Olen saattanut ehkä muutamaa peliä pelata elämäni aikana. Aktiivipelaamista yli 20 vuotta, ja varsinkin N64-Saturn-Playstation akselilla.

Nintendo 64:llä oli paremmat pelit. Julkaisun tienoilla oli toki hiljaista, mutta siitä se lähti.

En tarkoittanut että mulla oli N64 vaan julkasun tienoilla, mulla on ollut kokoelmissa jokainen N64:n hyväksi luokiteltava peli jossain vaiheessa, ja kylmä fakta vaan on että niiden määrä on säälittävän pieni verrattuna PS:n helmiin. Luulisi sinunkin keräilijänä älyävän tämän, mutta vissiin on jäänyt se fanitusvaihde päälle sieltä teini-iästä.

Mulle on aivan sama mikä merkki siinä koneessa lukee, mutta on todella yksinkertaista matematiikkaa päätellä kummalla koneella on enemmän hyviä pelejä jos niitä tarkastellaan ilman minkäänlaista fanitusta.

PS1:lle julkaistiin useita tuhansia pelejä (vähintään yli 4000), ja N64:lle alle 400. Vaikka kuinka itkisit että ei sillä ole mitään väliä kun PS1:n pelit on niin paskoja, niin ajattele sitä miten hyvin PS1 menestyi. Ei sitä syyttä tapahtunut. Kaikille oli oikeasti jotain huikeita pelejä, riippumatta omasta pelimausta.

Itse olen esim. Fighting Game harrastaja, N64:lle ei tullut koko elinaikanaan YHTÄÄN hyvää genren edustajaa (turha tuputtaa nimiä, olen pelannut jokaista).

P.S. Olen ollut joskus Ultra 64 fanboy.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Oliko Finngamer jossain välissä pleseä dissannut? Minusta mies vain tarttui noihin Mahen huuhaa-viesteihin, että Nipakuusnepalla ei ole pelejä... mikä on yksinkertaisesti paskapuhetta. En itse omistanut aikanaan konetta, mutta silti siitä on mahtavia muistoja ja moninpeli-laitteena se oli ohittamaton.

Mario64, OoT, MM, F-Zero, Smash Bros, Mario Kart, Lylat Wars, PD, GE, Turok 2, Banjot ja niin edelleen, kaikkihan nuo ovat loistavia tekeleitä.

Kun vielä keksisi, mistä mielipiteestä kyse... Katsoin kanssa vähän videoita D:stä muistin virkistämiseksi, mieleen palautui välittömästi mainio pelituntuma ja tunnelmallinen kenttäsuunnittelu. Samaan tapaan voisi nykyään katsoa Goldeneyeta ja naureskella pölkkyhahmoille ja yliliukkaalle ohjaukselle, hardi harhar... mutta peli on helpompi hyväksyä hyvänä FPS-pelinä ongelmineenkin kuten kehutun moninpelin pikkupikkuruuduilla kuin Ocarinan ja SM64:n saamat hillittömät kehut, sekä väitteet Nintendo 64:n pelivalikoiman "ylivertaisuudesta" ja "laatupelien läjästä" joita tässä ketjussa tietyt henkilöt ovat esittäneet.

Eli suomeksi sanottuna, sulla ei vieläkään ole mitään :confused:
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Itse olen esim. Fighting Game harrastaja, N64:lle ei tullut koko elinaikanaan YHTÄÄN hyvää genren edustajaa (turha tuputtaa nimiä, olen pelannut jokaista).
Tuputanpa kuitenkin, kun tämä unohtui finngameriltakin. Mikä Fighter's Destinyssä ei miellyttänyt? Omasta mielestäni mielenkiintoinen lajityypin uudistaja, joka jäi kuitenkin hieman varjoon.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Tuputanpa kuitenkin, kun tämä unohtui finngameriltakin. Mikä Fighter's Destinyssä ei miellyttänyt? Omasta mielestäni mielenkiintoinen lajityypin uudistaja, joka jäi kuitenkin hieman varjoon.

Älä vaan tosissasi väitä että vertaat Fighter's Destinyä millään tasolla kilpailijoihin kuten Tekken, Virtua Fighter tai jopa Dead or Alive?

Kaukana ollaan ja pahasti.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Älä vaan tosissasi väitä että vertaat Fighter's Destinyä millään tasolla kilpailijoihin kuten Tekken, Virtua Fighter tai jopa Dead or Alive?

Kaukana ollaan ja pahasti.

En vertaakaan, vaan kysyn, miksei se ole hyvä peli? Tai miksei Smash Bros. ole hyvä peli?

Edit: Jos tarkoitat Fighting Gamella tiukan perinteistä taistelupeliä, ymmärrän lausuntosi. Muuten en.
 
Ylös Bottom