Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pitka_Masa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Kenties ollaan turhista riidoista päästy eroon, niin jatketaan taas asialinjalla. Palaan hieman vanhoihin kommentteihin:

...on floppi siitä huolimatta ja ehkä jopa osaksi sen vuoksi, että epäonnistunutta laitetta sysätään kuluttajille polkuhintaan.

...rumasti "pehmennetyn" pelikuvan vaseliini-efekti...

Ai miksi nuo kaksi kommenttia liittyvät toisiinsa?

Tuolla polkuhinnalla tarkoitat siis varmaankin loppupään N64:iä, eli niitä kuudella eri läpinäkyvällä kuorella varustettuja koneita, ihan sopuhintaanhan niitä tosiaan myytiin. Myyntilukuihinhan nämä eivät pahemmin ehtineet vaikuttaa, niin myöhään tulivat markkinoille ja niin vähän niitä nykyään käytettynä liikkuu.


Tämä on valitettavaa, sillä yllättäen Nintendo ei todellakaan vain laittanut vanhaa varastoaan uusiin kuoriin, vaan värillisten koneiden sisukset ovat selvästi laadukkaammat. Olin itsekin aivan ällikällä lyöty kun tämän omakohtaisesti huomasin pari vuotta sitten (eikä netistä tunnu vieläkään löytyvän tästä pahemmin tietoa), mutta noiden uudempien koneiden kuvanlaatu on jotain aivan muuta. Tuo mainitsemasi vaseliini-efekti on poissa, ero vanhan ja uuden N64:n välillä on isompi kuin PS2:lla komposiitin ja RGB:n välillä. Kuva on terävä, kirkas ja värikäs.

Jos yhtään N64:llä pelaaminen kiinnostaa, tai ehkä enemmänkin jos ei kiinnosta, niin metsästäkää siis tuollainen värillinen kone itsellenne. (Varokaa vain ettei joku ole vaihtanut vanhaan koneeseensa uusia kuoria. ;) )
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Ensimmäinen kerta kun tuollaisesta kuulen, aiheellinen parannus jos pitää paikkansa. Sitä ennen kuitenkin dumpattiin tietty SM64-bundlea vanhalla mallilla.

Tuohan on uudelle konsolille välttämätöntä. Tietenkin pelit on uusia, koska kyseessä on konsoli jolla ei ole menneisyyttä ja historiaa. Ei Playstationilla voinut ollakaan Mariota ja Zeldaa, vaikka varmasti olisivat halunneetkin.

Entäpä Saturn? Miksi laitteen hitit olivatkin Virtua Fighter, VIrtua Cop, Panzer Dragoon, Daytona USA, Fighting Vipers, Nights, Dead or Alive, Segan urheilupelit (EA:n ohella) ja niin edelleen, miksi Sega ei vain pakannut laitteen julkaisuun Sonic Saturnia, Space Harrier 4D:tä ja Outrun 1994:ää? Ja mitä ihmettä Nintendo puuhasi SNES-aikana julkaisemalla pelejä kuten Sim City, Pilotwings, Mario Paint, Starfox, Stunt Race FX, F-Zero, Uniracers ja niin edelleen? Ei "menneisyyden ja historian" tarvitse tarkoittaa että pelivalikoima painottuu pelkästään niihin tunnettuihin nimikkeisiin.

Aika koomista tuo N64 halveksuntasi. Tunnustetusti N64 parhaat pelit onkin huonoja ja kaikki arvostelut oli sen ajan mukaan salaliittokamaa. Toisen koneen Ö-luokan Dipshit-Disrupter sitten olikin se mestariteos, jota kukaan ei jostain syystä huomannut.

Kerro lisää näistä salaliitoista, kuulostaa mielenkiintoiselta. Ja oliko tarkoitus havainnollistaa pointtia kääntymällä koomiseen Pleikkari-halveksuntaan? Ö-luokkaa? "Mestariteos"?

Miksi verrata 2D ja 3D Zeldoja suoraan toisiinsa ellei välttämättä halua vängätä tyhjänpäiväistä? Link to the Past on paras kaksiulotteinen ja Ocarina paras kolmiulotteinen Zelda (Twilight vielä pelaamatta). Näin helppoa se on.

Koska jotkut eivät näe sitä 2D:tä tai 3D:tä, vaan sen pelin siellä alla. Kun pelien yhteys on näinkin suora, vertailun sivuuttaminen tuntuu kovasti tarkoitushakuiselta. "Näin helppoa se on" - eikö juuri tästä ilmiöstä ollut kyse? Sopivilla määritelmillä voidaan kätevästi unohtaa oleellinenkin kritiikki. Minusta on kummaa, että aikansa "arvosteluissa" monia yksinkertaisia huomioita ja vertailuja jätettiin tarkoituksellisesti pois. Kenties taustalla oli "Näin helppoa se on"-mentaliteetti?

Puhukaa välillä vaikka Mischief Makersista, Tombasta tai Burning Rangersista. :)
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Entäpä Saturn? Miksi laitteen hitit olivatkin Virtua Fighter, VIrtua Cop, Panzer Dragoon, Daytona USA, Fighting Vipers, Nights, Dead or Alive, Segan urheilupelit (EA:n ohella) ja niin edelleen, miksi Sega ei vain pakannut laitteen julkaisuun Sonic Saturnia, Space Harrier 4D:tä ja Outrun 1994:ää? Ja mitä ihmettä Nintendo puuhasi SNES-aikana julkaisemalla pelejä kuten Sim City, Pilotwings, Mario Paint, Starfox, Stunt Race FX, F-Zero, Uniracers ja niin edelleen? Ei "menneisyyden ja historian" tarvitse tarkoittaa että pelivalikoima painottuu pelkästään niihin tunnettuihin nimikkeisiin.
No enhän minä tuota tarkoitakaan. Vanhojen pelien jatko-osat kuuluu uuteen sukupolveen yhtä lailla kuten uudet pelisarjat ja jopa genret. Ja jos ei ole vanhoja sarjoja mistä tehdä uusia jatko-osia niin sitten pitää panostaa enemmän uusiin sarjoihin ala Psone.

Kerro lisää näistä salaliitoista, kuulostaa mielenkiintoiselta.
Sinä olet kritisoinut N64 pelien arvosteluja ja asettanut kyseenalaiseksi niiden oikeellisuuden.

Minusta on kummaa, että aikansa "arvosteluissa" monia yksinkertaisia huomioita ja vertailuja jätettiin tarkoituksellisesti pois.
Kerro nyt toki mikä kaivaa edelleen mieltä näissä arvosteluissa...?
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Jos yhtään N64:llä pelaaminen kiinnostaa, tai ehkä enemmänkin jos ei kiinnosta, niin metsästäkää siis tuollainen värillinen kone itsellenne.

Pahus kun kaverilta olisi Ocean Bluen voinut hommata, mutta omistin jo mustan... No nyt se on sen sitten jo johonkin myynyt, juuri kun kysyin uudelleen. Perhana, olisin halunnut jos ne kerran parempia on!
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

PC-miehenä olen suht jäävi sanomaan mitään konsolitaisteluun, kun noihin aikoihin naureskeltiin partaa vierestä. Täytyy kuitenkin sanoa, että olen itsekin ihmetellyt asennetta, että 3D-pelille annetaan automaattisesti anteeksi kun se on 3D, vaikka peli olisikin huomattavan paljon 2D-veljiään kankeampi ja löyhempi paketti.

Esimerkiksi joku Grim Fandango, vaikka hyvä seikkailu onkin, kärsii ihan suunnattomasti 3D-villityksestä. Ja vaikka tämä ei tarinaan vaikutakaan, niin jotain Full Throttlea tai The Digiä on yksinkertaisesti vaan miellyttävämpi pelata, kun ei tarvitse tapella ohjauksen kanssa hetkeäkään.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Täytyy kuitenkin sanoa, että olen itsekin ihmetellyt asennetta, että 3D-pelille annetaan automaattisesti anteeksi kun se on 3D, vaikka peli olisikin huomattavan paljon 2D-veljiään kankeampi ja löyhempi paketti.

No jos vertailisin vaikka Super Mario Worldia ja Super Mario 64:ää keskenään, niin omalla kohdalla juuri tuo 3D nostaa jälkimmäisen korkeammalle, koska se oli silloin jotain aivan uutta ja hienoa. Jos kuitenkin nykypäivänä haluaisin pelata jompaa kumpaa noista (ja varmasti haluankin), olisi se SM World. Mutta kysehän on oikeastaan siitä, kumpi tuntui uutena paremmalta, 2D kun oli jo nähty ennen SMW:tä.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Tänään saavuttaa PlayStation 1 (PSX) täysi-ikäisyyden, 18 vuotta. Onneksi olkoon!

Oli aikanaan se konsoli joka palautti ruotuun pitkän PC-kauden jälkeen. Ehkä jopa pelasti koko konsolipelaamisen. Euroopan julkaisu 29. syyskuuta 1995. Oman konsolin taisin poimia pian vuodenvaihteen jälkeen 1996 ja herättelijänä tähän oli Tekken. Mitään niin hienoa ei ollut tullut vastaan muualla kuin pelihalleilla. Nyt saman sai omaan olohuoneeseen. Hintaa en muista, mutta käytettynä sain siitä vielä muutaman vuoden päästä 1500 mk (250 €). Hienoja muistoja.

Lähde: Feature: Celebrating the 18th Anniversary of the PSone - Push Square


[video=youtube_share;U7w5i_YCFmQ]http://youtu.be/U7w5i_YCFmQ[/video]
 
Ylös Bottom