Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tomb Raider Saga Remastered

1-3 trilogia on saanut PC:llä kattavan modipaketin joka parantaa remastereita monella tavalla.

Epähuomiossa oletin että tämä koskeen 4-6 trilogiaa ja että niissä olisi jotain pahoja ongelmia mutta aika pieniä muutoksia siis ekaan trilogiaan. Tai en tiedä mitä on muutettu varsinaisesti pelaamiskokemuksessa mutta kuvien perusteella ei tullut oloa että nyt on kaikki muuttunut ja pakko pelata peli uusiksi tai että NYT se vasta on kunnossa.

Oli maisemat vertailukuvien perusteella siistimpiä, varsinkin ns. skyboxit, mutta joku raja kai silläkin kuinka paljon näitä voi parantaa, kun kerran sen pitää silti olla se vanha Tomb Raider.

Jos pelaisin pc:llä niin lataisihan nuo toki mutta en siinäkään kohtaa palaisi pelien pariin jos ne olisi jo pelattu.
 
Ostin nyt pc:lle myös tämän 4-6, joskus silloin 96-99 vuonna näitä tuli pelattua. Tätä 4 odotin vesikielelllä ja pakko sanoa että ei ole pettänyt. Latasin tähän vielä korkeataajuiset äänet modin niin hyvien kuulokkeiden kanssa pelin äänimaailma on aivan käsittämättömän hieno, todella mahtava tunnelma pelata. Taas ollaan aivan täysin Laran pauloissa, niin se vaan menee.
 
Nyt meni 4 osa läpi ja olihan tuo jotenkin pirun sekava kun piti rampata kenttiä edestakaisin, pakko oli katella netistä ohjeita. En kyllä muista että kauan meni läpipeluussa 1999 kun ei ollut mitään ohjeita, mutta veikkaan että ei oo ihan siihen 11h menny mitä nyt :D :eek:
 
Tässä aloittelin nyt tuon IV-V-VI -kokoelman järjestyksessä eli nelosesta ja...

Kyllähän tässä jo vähän väsynyt on tähän kaavaan. Muistelen että ehkä fiilikset oli samanlaiset jo alkuperäisen kanssa vaikka tuskin olen sitä edes itselleni myöntänyt, sillä Tomb Raiderit oli silloin itselle aika kova juttu. Fanilaseja taisi siis olla päässä ja ehkä myös jo vähän tapa että niitä nyt vain pelaa aina kun niitä tulee.

Muistan myös miten koin nelosen vähän tympeänä, sillä se on hyvin... keltainen. Ainakin muistikuvissani, sillä sehän on sitä aavikkoa ja muuta keltaista hyvin paljolti. Aiemmat pelit taas hyppi ympäri maapalloa, joten muutos on melkoinen.

Muistan senkin, miten kököltä se tarkkuusase tuntui ja vähän pelolla odottelen kun sitä pääsee taas käsittelemään.

On tässä toki se, että kun saa tuon nelosen pois alta, niin siellä on aikoinaan kesken jäänyt vitonen, jonka ostin poikkeussena pc:lle ja joka aina bugitti sukellusvenekentän välivideoon, jossa Lara vaihtoi muistaakseni sukelluspukua päälleen. Sen jälkeen taisikin olla että en kauheasti enää pc:lle pelejä ostanutkaan. Loppuhuipennoksena sitten se koko paketin kiinnostavin teos eli kutonen, jota en koskaan pelannut koska ei ollut PS2:sta ja jonka vastaanoton jälkeen sitä ei halunnut enää myöhemminkään ostaa vaikka konsoli jo löytyikin. En odota erikoista peliä mutta pitäähän se päästä kokemaan koska taitaa olla ainoa pelaamaton Tomb Raider. Toki jotain käsikonsolipelejä en ole pelannut myöskään, paitsi jotain GBC-peliä olen joskus kyllä testannut.

Nelosta olen nyt pelaillut kolmanteen kenttään asti ja heti tuli vanhanaikaisen pelisuunnittelun helmiä vastaan. Siellä on hylättynä oletettavasti ollut hautakammio täynnä ensiapulaukkuja, haulikon panoksia, aseita (oli jo haulikko ja Uzi) ja muuta vastaavaa. Yksi iso ensiapulaukku oli työnnetty seinässä olevaan reikään ja pienempi oli jalustalla, jonka viereisellä jalustalla oli esine, joka oikeasti tuntui kuuluvan hautaan. Kummallisia nuo muinaiset egyptiläiset(?). En oikeasti edes tiedä missä päin tuossa nyt tarkalleen mennään. Pyramidit liittynevät asiaan vahvasti, sen tiedän.

Perusvarmaa Tomb Raideriahan tämä muistikuvieni ja alun perusteella toki on mutta kun takana on jo kolme aiempaa, niin ei tässä mitään uutuudenviehätyksestä aiheutuvia riemun kiljahduksia ole kuulunut. Aiemman trilogian pelasin putkeen ja vielä kolmosessa jaksoin ihmetellä ja ihastellakin miten nostalgista meno oli. Nelosen ongelma ehkä onkin että se on näistä itselleni ollut se vähiten muistettava TR-peli. Muistikuvissa on krokot, luurangot, pyramidit ja lasertähtäin eikä paljon muuta, kun niistä aiemmista oli muistissa hyvin vahvasti jopa kokonaisia kenttiä. Erityisesti eka ja toinen peli oli jättänyt vahvoja muistikuvia ja jopa kolmosesta oli useita paikkoja ja asioita jotka tulvahti mieleen.

Onhan tässä toki vielä ihan alussa, joten pelillä on aikaa nostalgiahuurujen vapauttamiseen. Hauskaa tosin on että muistan tässä hetkessä enemmän asioita siitä pc:lle ostamastani vitosestakin. Siinähän oli myös taas paljon vaihtelua paikoissa kuten muissakin näissä yleensä.
 
Lisätäänpäs näitä typeryyksiä. Samaa oli tietysti jo aiemmissa peleissä mutta olin jo ehtinyt unohtaa kuinka typeriä nämä voi olla. Nimittäin salaisuudet ja se, miten ne voi missata. Jo toisessa toisen paikan kentässä on salaisuus, jonka missaa jos menee loogisimpaan paikkaan ja tulee välivideo, joka muuttaa asioita, joiden muutosta ei edes tajua koska ei ole ehtinyt käydä siellä missä muutos tapahtuu. Siellä sitten on paikka, jossa kalterit edessä mutta jossa ei niitä kaltereita ole jos kiersikin huoneen keskiosan laukaisematta välivideota ja meni aiemmin mainittuun paikkaan, jossa kaltereita ei nyt olekaan.

Siis ihan täyttä "haista paska"-suunnittelua, jossa ei ole mitään järkeä. Ja nämä on tehty aikana kun ei pystynyt tallentamaan ja lataamaan yhtä vapaasti kuin näissä nyt pystyy.

Haluaisin mieluusti tutkia ja löytää kaiken itse mutta ei oikeasti pysty kun homma on tätä.

Muuten tämä on kuitenkin yhä sellaista että ihan mielellään pelailee.
 
Lisää ihmetyksen ja osittain myös kritiikin aiheita. Tässähän nimittäin oli sitä että enää ei mennä aiempien pelien tapaan kenttä kentän jälkeen vaan niissä pystyy välillä menemään ristiin rastiinkin. Tosin en oikein ymmärrä että miksi, sillä nyt tässä olen kolmen "kentän" välillä juossut ja ne on sen verran tiiviitä että olisivat voineet mieluummin olla yksi kokonaisuus. Ehkä kyse sitten on jostain aikansa raudan rajoituksesta mutta miten kuitenkin muistelisin että kyllä niissä aiemmissa kolmessa pelissä oli melko isoja kokonaisuuksia?

Kyse siis kolmikosta Temple of Karnak, Great Hypostole Hall ja Sacred Lake. Yksi syy tuolle voisi tietysti olla myös se että jos kentät ei oikeasti olekaan samoja vaan oikeasti mennäänkin eri versioon kentästä jos toisen sisällä tekee jotain ratkaisevaa? Tosin en muista että näissä ainakaan vielä mitään sellaiseen viittaavaa olisi tapahtunut, vaan aika perusjuttuja, joita on pelisarjassa ollut aiemminkin.

Ikävästi vain sotkee hommaa vaikka eipä se pieni lataustauko siinä montaa sekuntia kestäkään. Jotenkin vain se rikkoo sen perinteisen Tomb Raiderin kaavan niin pahasti että ei tuohon oikein ole ainakaan vielä tottunut.

Aiempien pelien kohdalla olen varmasti myös pöyritellyt päätäni pelin "badass"-välivideoille, joissa Laran on aina pakko tehdä kaikki mahdollisimman vaikean ja räjähtävän kautta. Lisäksi auto pitää vetää sivuluisulla raunioihin. Tosin ei tässä tunnu kukaan muukaan osaavan ajaa mutta ei ihme kun miettii millainen ajomalli pelissä pelatessakin on.

Kritiikin päätteeksi pitää mainita että kyllähän tuossa taas vierähti tunti ja toinenkin pelin parissa eli vaikka ei mitään mullistavaa ole tarjolla niin kyllä se ainakin ajoittain onnistuu imuunsa nappaamaan.
 
Last Revelation on nyt pelattu sitä myöten läpi että siitä pelaamatta enää Times Exclusive -kenttä. Sen olisi voinut pelata vaikka ensimmäisenäkin mutta jäipä nyt viimeiseksi. Ihan uusi kenttä muutenkin itselle vaikka tuskin siinä mitään ihmeellistä on.

Trophyista ei puutu kuin "pelaa läpi NG+:ssa", mikä on taas niin rasittava trophy että en tiedä jaksanko alkaa siihen hommaan. Pelihän ei nyt hirveän pitkä olisi jos vain juoksee pakolliset läpi mutta kun siinä on myös paljon niitä hitaita kohtia, joissa kiipeillään tai työnnetään palikoita hitaasti. No, katsoo nyt että innostuuko ja että kauanko tuossa menisi. Harmittaisi sekin että jää platina yhdestä trophysta kiinni. Paitsi että tässähän se on PS5:lla niin että kaikkien kolmen pelin kaikki trophyt pitää pelata. PS4:lla taas joka pelistä on oma settinsä ja platinansa. Mikä on erittäin typerää ja perus-Sonya niin mielessä että saa ihmetellä mikä aivopieru on taas tällaisen aiheuttanut.

Last Revelation oli varsin hyvä peli mutta myös sillä lailla (myöhempien alkuperäisosien) Tomb Raider että logiikka ja etenemissuunta on tasaiseen tahtiin hukassa. Tätä pahentaa kenttien pätkiminen osiin, jolloin saattaa mennä väärään "kenttään" vain huomatakseen että siellä on lukittu ovi tai joku asia, joka pitää tehdä muualla että pääsee etenemään.
 
Piti hakea tuo IV-VI-paketti Gigantista ku lähti niin halvalla Switchillä. Nämä eivät kyllä olleet aikoinaan mitään omia suosikkipelejä TR-sarjassa, mutta jostain oudosta syystä pidin aikoinaan kivasti Angel of Darknesista, vaikka PS2-versio (ja vissiin kaikki muutkin versiot) oli todella buginen. Tässä toivottavasti pahimmat bugit on korjattu, vaikka peli ei edelleenkään ole missään täydellisessä kunnossa.

The Last Revelation edustaa ehkä sitä parhainta Tomb Raideria heti ykkösen jälkeen. Joku tuossa Egyptissä aina kiehtoo. Juu, tässäkin on omat ongelmansa, mutta kuvaa päästä tämän kimppuun vuosien jälkeen.

Chronicles on sit taas ehkä se oma "inhokkini" koko sarjassa. Se on liian pirstaleinen, eikä ole kovin kiinnostava (paitsi ne Irlannin kummituskentät). Muistan edelleen, kun olin todella kauan jumissa siinä sukellusvene-kentässä, kun en tajunnut, että se kokki pitää pistää tajuttomaksi. Vihasin myös niitä viimeisiä kenttiä, koska ne olivat todella monimutkaisia, ja muistaakseni vielä bugisia.

Mitä nyt äkkiseltään tätä Switch-versiota selailin, niin ainakin PS5:lla I-III-kokoelma lataa pelit paljon nopeammin. Jopa valikosta pelistä toiseen kestää muutaman sekunnin Switchillä, kun pleikkarilla siirtymä on paljon nopeampi. Tässä ei ole myöskään Suomi-tekstejä kuten edellisessä kokoelmassa oli ainakin pleikkariversiossa. Osaako joku sanoa, että onko muissa versioissa? Eipä sillä, englanniksi kyllä pärjää, mutta olihan ne suomitekstit aika hauskoja.
 
Last Revelationista yksi kritiikki, joka nyt toisen läpäisyn aikana varsinkin noussut esille enemmän: kenttien väliset siirtymät, joissa kontataan jossain tunneleissa. Näitä on ainakin Alexandriasta alkavassa osuudessa ikävän paljon. Ei voi vain olla suoria käytäviä, joiden keskellä kenttä vaihtuu vaan ensin mennään yhden palikan levyiseen tunneliin ja pakitetaan pois ja sitten hypätään toiseen, josta taas sama pakitus. Sitten sama uusiksi kun mennään takaisinpäin.

Tulee ihan mieleen ne myöhempien pelien tiukat onkalot, joilla naamioitiin lataustaukoja. Tässä en tiedä miksi nuo on noin koska vaikea uskoa että peli taustalla sitä seuraavaa kenttää olisi silloin aikanaan lataillut. Vai latailiko muka?
 
Ylös Bottom