Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tomb Raider Saga Remastered

Odotan kyllä melko innolla Last Revelationia, sillä muistelen sen olleen paljon selkeämpi ja ehyempi kokonaisuus kuin kolmonen.
Tämä pitää paikkansa. Last Revelationin vahvuus aiempiin osiin verrattuna on nimenomaan ehjä kokonaisuus. Mielestäni osaksi myös sen takia, että siinä tosiaankin seikkaillaan samassa maailmankolkassa läpi pelin, samaa tavoitetta koko ajan edistäen.

Pelillisesti Last Revelation oli mielestäni selvästi paras alkuperäisistä viidestä pelistä, jossa kolmosen tyyliset yllättävät äkkikuolemat eivät ole pääosassa. Puzzle-osuuksien vaikeustaso taas on äärimmäisen korkealla ja kentätkin ovat välillä aika älyttömän kokoisia. Pelin läpäiseminen ilman ohjeita tai aiempaa kokemusta on todella vaikea, joskaan ei aivan mahdoton urakka. Ennen remasterointeja Dreamcastilla pelattuna tämä oli oma suosikkipelini aivan kirkkaasti alkuperäisistä viidestä pelistä, joskin ykkösosan remasterointi saattoi hetkeksi kiilata Last Revelationin ohi vuosi sitten. Odotan innolla uusioversion julkaisua, ja eihän siihen enää montaa viikkoa olekaan.

Juonellisesti Last Revelation oli myös alkuperäisistä selvästi paras kokonaisuus, eikä lainkaan sellainen sillisalaatti hatusta vedetyn tuntuisia lokaatioita kuin kolme ensimmmäistä peliä. Kontroversiaali loppukohtaus olisi tosin saanut takuuvarmasti some-raivon repeämään, jos sellaista käsitettä viime vuosituhannella olisi tunnettu. Ehkä joku siitä vieläkin järkyttyy, jos ei ole peliä pelannut. Itse aion ottaa rennosti ja nauttia todellisesta klassikosta uusissa kuorissa.
 
Joo ainut asia joka Last Revelationissa pelottaa on noi puzzlet missä yksi puzzle voi ulottua monelle aluelle ja et tiedä onko sullla joku puuttuva osa sitä puzzlea vai onko se jossain toisella puolella pelialuetta. No pianhan se nähdään miten peli nykypäivänä toimii mutta LR on näistä kolmesta se jota odotan kaikkein eniten koska sitä en ole koskaan pelannut. Nähnyt kyllä läpipeluita.
 
Pelillisesti Last Revelation oli mielestäni selvästi paras alkuperäisistä viidestä pelistä, jossa kolmosen tyyliset yllättävät äkkikuolemat eivät ole pääosassa.

Kaksi sanaa. Death beetles!!!!!!
Tässähän on monta kohtaa jossa noita koppiksia alkaa valumaan jostain reiästä ja ne tappaa sut hetkessä ellet juokse karkuun. Joka on välillä vaikeaa kun ei edes tiedä mihin pitäs lähteä.
Välillä pitää myös aktivoida katkaisija joka on myös jossain seinän kolossa ja näihin osioihin peli yleensä antaa soihdun jolla niitä ötököitä voi pelotella pois, mutta jostain syystä Lara ei osaa pitää soihtua toisessa kädessä samalla kun tunkee toisen käden sinne koloon vaan se on pakko tiputtaa lattialle, jossa se ei jostain syystä enää niitä koppiksia pelotakaan.
Oikeasti ainoa toimiva tapa on huokutella ne koppikset huoneen toiseen päähän ja juosta helvetin äkkiä sen katkaisijan luo.
Noita vielä käytettiin niin monta kertaa, että niihin alkoi jo kyllästymään.

Sitten on ne köydestä heilumiset joka on kyllä koko sarjan pahin äkkikuolema paikka vaikka ei sellaiseksi ole tarkoitettukaan.
Sä voit hypätä köydestä kohti toista köyttä täydellisesti ja silti Lara ei ota siitä kiinni.
Onneksi tajusin, että ainakin pc versiossa pystyi tallentamaan jopa silloin kun pidät köydestä kiinni ja kun lataat tallennuksen niin se köysi on täysin paikoillaan joka helpotti hommaa.
Mä voin luvata ettet löydä koko internetistä ketään jonka mielestä tuo mekaniikka toimisi hyvin.
Jos muistelet ettei tuossa ollut mitään vikaa niin tule sitten kertomaan miten hyvin ne toimi kun olet pelannut remasterin :D
Siis olettaen ettei noita ole jotenkin korjattu.

Sitten on se lopun tasoloikka pyramidin seinää pitkin jossa on mahdoton tietää mikä laatta aiheuttaa sun valumisen takas alas ja minkä päällä voi seistä. Ainoa tapa saada selvää on hypätä joten kannattaa tallentaa usein ja moneen eri slottiin jos haluaa säästää hermoja.
Täysin random kohdissa tietenkin vierii myös kiviä päälle.
 
Pitää tietenkin muistaa sekin ettemme tiedä mitä muutoksia näihin remastereihin on tehty. AoD ainakin saanut paljon juttuja mitä alunperin piti jättää pois ja Last Revelation on tuonut uusia animaatioita laralle.

Ehkä muutoksia on tehty myös ötököihin,soihtuihin ja muuta mitkä oli alkuperäisessä vähän eh. Pianhan sen näkee.
 
Kaksi sanaa. Death beetles!!!!!!
Tässähän on monta kohtaa jossa noita koppiksia alkaa valumaan jostain reiästä ja ne tappaa sut hetkessä ellet juokse karkuun. Joka on välillä vaikeaa kun ei edes tiedä mihin pitäs lähteä.
Välillä pitää myös aktivoida katkaisija joka on myös jossain seinän kolossa ja näihin osioihin peli yleensä antaa soihdun jolla niitä ötököitä voi pelotella pois, mutta jostain syystä Lara ei osaa pitää soihtua toisessa kädessä samalla kun tunkee toisen käden sinne koloon vaan se on pakko tiputtaa lattialle, jossa se ei jostain syystä enää niitä koppiksia pelotakaan.
Oikeasti ainoa toimiva tapa on huokutella ne koppikset huoneen toiseen päähän ja juosta helvetin äkkiä sen katkaisijan luo.
Noita vielä käytettiin niin monta kertaa, että niihin alkoi jo kyllästymään.

Sitten on ne köydestä heilumiset joka on kyllä koko sarjan pahin äkkikuolema paikka vaikka ei sellaiseksi ole tarkoitettukaan.
Sä voit hypätä köydestä kohti toista köyttä täydellisesti ja silti Lara ei ota siitä kiinni.
Onneksi tajusin, että ainakin pc versiossa pystyi tallentamaan jopa silloin kun pidät köydestä kiinni ja kun lataat tallennuksen niin se köysi on täysin paikoillaan joka helpotti hommaa.
Mä voin luvata ettet löydä koko internetistä ketään jonka mielestä tuo mekaniikka toimisi hyvin.
Jos muistelet ettei tuossa ollut mitään vikaa niin tule sitten kertomaan miten hyvin ne toimi kun olet pelannut remasterin :D
Siis olettaen ettei noita ole jotenkin korjattu.

Sitten on se lopun tasoloikka pyramidin seinää pitkin jossa on mahdoton tietää mikä laatta aiheuttaa sun valumisen takas alas ja minkä päällä voi seistä. Ainoa tapa saada selvää on hypätä joten kannattaa tallentaa usein ja moneen eri slottiin jos haluaa säästää hermoja.
Täysin random kohdissa tietenkin vierii myös kiviä päälle.
Ei nämä nyt hirveästi eroa siitä mitä sarja yleisesti on. Aloin huumorilla pohtimaan pelatessani että olikohan Fromsoftwarella paljon Tomb Raider -faneja. :D
 
Kaksi sanaa. Death beetles!!!!!!
Tässähän on monta kohtaa jossa noita koppiksia alkaa valumaan jostain reiästä ja ne tappaa sut hetkessä ellet juokse karkuun. Joka on välillä vaikeaa kun ei edes tiedä mihin pitäs lähteä.
Välillä pitää myös aktivoida katkaisija joka on myös jossain seinän kolossa ja näihin osioihin peli yleensä antaa soihdun jolla niitä ötököitä voi pelotella pois, mutta jostain syystä Lara ei osaa pitää soihtua toisessa kädessä samalla kun tunkee toisen käden sinne koloon vaan se on pakko tiputtaa lattialle, jossa se ei jostain syystä enää niitä koppiksia pelotakaan.
Oikeasti ainoa toimiva tapa on huokutella ne koppikset huoneen toiseen päähän ja juosta helvetin äkkiä sen katkaisijan luo.
Noita vielä käytettiin niin monta kertaa, että niihin alkoi jo kyllästymään.

Sitten on ne köydestä heilumiset joka on kyllä koko sarjan pahin äkkikuolema paikka vaikka ei sellaiseksi ole tarkoitettukaan.
Sä voit hypätä köydestä kohti toista köyttä täydellisesti ja silti Lara ei ota siitä kiinni.
Onneksi tajusin, että ainakin pc versiossa pystyi tallentamaan jopa silloin kun pidät köydestä kiinni ja kun lataat tallennuksen niin se köysi on täysin paikoillaan joka helpotti hommaa.
Mä voin luvata ettet löydä koko internetistä ketään jonka mielestä tuo mekaniikka toimisi hyvin.
Jos muistelet ettei tuossa ollut mitään vikaa niin tule sitten kertomaan miten hyvin ne toimi kun olet pelannut remasterin :D
Siis olettaen ettei noita ole jotenkin korjattu.
Eihän Last Revelationin kenttäsuunnittelu mitään täydellistä ole, mutta kolmosen tyyliset tasamaalla yhtäkkiä kohti vierivät lohkareet, nurkan takaa ilmestyvät terät yms. ovat selvästi pienemmässä osassa. Myös alkuperäiseen versioon kuulunut vapaa tallennus helpotti pelaamista huomattavasti, joten mitään vaikeustasotraumoja ei varmaankaan siksi ole päässyt syntymään, toisin kuin kolmosen kohdalla. En väittänytkään ettei pelisuunnittelussa olisi yhtään mitään vikaa, vaan että se oli mielestäni alkuperäisen peliviisikon paras.

Sitten on se lopun tasoloikka pyramidin seinää pitkin jossa on mahdoton tietää mikä laatta aiheuttaa sun valumisen takas alas ja minkä päällä voi seistä. Ainoa tapa saada selvää on hypätä joten kannattaa tallentaa usein ja moneen eri slottiin jos haluaa säästää hermoja.
Täysin random kohdissa tietenkin vierii myös kiviä päälle.
Tämä oli toki varsin vaikea kohta. Muistelen tosin, että astuttavaksi kelpaamattomat luiskat olisi kuitenkin pystynyt erottamaan ennen hyppyä, vaikkeivät ne mitään ilmiselviä olleetkaan. Voi toki olla niinkin, että ykkös-pleikkariin verrattuna Dreamcastin parempi graafinen anti helpotti tätä osuutta hiukan. Sen sijaan samasta peliosuudesta kyllä muistan sellaisen pelintekijöiden trikin, että tuon hyppelyosuuden jälkeiseen viimeiseen kenttään on mahdollista edetä keräämättä kriittisen tärkeää avainesinettä pyramidin juurella, eikä peli varoittele siitä millään tavalla. Tasoloikan joutuu siinä tapauksessa tekemään takaisin alas ja uudelleen ylös, olettaen että edes tietää mistä puuttuvan avainesineen olisi tarkoitus löytyä. Sehän oli piilotettu erään siirrettävän lohkareen taakse, joka tosin lienee nyt huomattavasti helpompi huomata, jos ja kun interaktiokelpoiset elementit on korostettu kuvakkeella.

Laitoin spoileriin, jos joku haluaa täysin ohjeetonta läpipeluuta yrittää. :)
 
Ylös Bottom