Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tomb Raider Saga Remastered

Itse pidin AoD:sta paljonkin PS2:lla pelin ensimmäisellä puoliskolla, mutta loppua kohden sen pelaaminen muuttui huonon ohjattavuuden ja vaikeampien kenttien yhdistelmänä melkoiseksi hammastenkiristelyksi. Näin pelissä kuitenkin todella paljon realisoimatonta potentiaalia, kun sen väkisin läpi väänsin keväällä 2021.

Erinäisten bugien lisäksi nimenomaan ohjattavuus oli pelin suurin kompastuskivi, ja oletan että uusitun pelin kontrollit tulevat olemaan selvästi paremmat kuin alkuperäisessä versiossa. PS2:llahan ei enää käytetty AoD:ssa tankkiohjausta, mutta vapaa 3D-ohjaus oli niin viimeistelemättömän tuntuinen etten ainakaan itse sitä oppinut millään täysin hallitsemaan. Ilmeisesti AoD:n PC-versio kuitenkin perustui vielä tankkiohjaukseen, mutta sitä en ole koskaan kokeillut. Voihan olla, että remasteroidussa pelissä on taas useampia vaihtoehtoja Laran ohjaamiselle, mikä olisikin tervetullutta.

Joo PC versiossa on tankki ohjaus vain mutta modaamalla sai helposti Legends ohjauksen. Mutta ei se silti ollut kauhean herkkua pelata. Jotenkin tuntui että panokset oli kokoajan loppu ja healthista ollut tietoakaan. Mutta pelin vaikeustasoon nyt on helppo tehdä tasapainotuksia remasteriin. No toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
 
Olipas positiivinen yllätys. Itsehän en ole pelannut kakkosen jälkeen näitä joten ihan uusia seikkailuja luvassa. Hyppäsin takaisin kelkkaan vasta tämän uuden trilogian myötä mikä alkoi PS3 aikana. Remasteroitu trilogia 1-3 tuli hankittua mutta siinä en ole saanut vielä edes ensimmäistä osaa maaliin kun tuli muuta pelattavaa tielle.
Nelonen on minusta sarjan paras osa, ehdoton suositus ainakin sille.
 
Nelonen on minusta sarjan paras osa, ehdoton suositus ainakin sille.
Olihan se muistaakseni eheä kokonaisuus mutta muistelen että samalla harmitti että vain yksi tapahtumapaikka kun aiemmissa peleissä oli tottunut vaihteluun. Toki tuon voi nähdä plussana tai miinuksena.
 
Mielenkiintoista tietoa AoD:iin liittyen. Ilmeisesti alkuperäsiestä versiosta pois leikattu nurkan takaa ampuminen on tuotu uuteen versioon mukaan kuten julkistus traileri paljastaa. Myös pelimoottoria on muokattu niin että se pyörii päällekkäin kahdellaa moottorilla, näin ainakin väittä eräs kirjoittaja, alkuperäisellä ja uudella remasteroidulla. Mielenkiintoista nähdä kuinka paljon pelistä pois leikattuja juttuja on tuota mukaan koska sitä oli paljon jos en väärin muista.




1728822025219.png
 
Sormet syyhyäis aloittaa uus kierros 1-3 remastereita mutta kun patch 4 on ilmeisesti tulossa pian niin pitää hetki odotella jos sais vielä vähän viimeistellymmän kokemuksen. Sarjan vuosipäivä on perjantaina joten ainakin siihen asti täytyy odotella joskos saatais patchi linjoille ensiviikonlopuksi.
 
Tämän 1-3 Remasteredin kanssa oli alunperin ajatus että en halua pelata mitään tankkikontrolleilla varustettua muinaismuistoa mutta sitten kun tuli fyysinen versio, jossa oli karttakirja ja steelbook, niin ostin keräilymielessä. Yhä oli ajatus että en välttämättä näitä pelaa.

No, nyt sitten oli hetki että ei tuntunut sopivalta hetkeltä pelata Alan Wake 2:sta eikä keksinyt oikein muutakaan, joten 5 gigan asennuksen "vaativa" Tomb Raider -kokoelma oli helppo laittaa tulille hetkenkin mielijohteesta.

Sehän yllätti. Peli nimittäin on yhä ihan viihdyttävä vaikka tosi vanhanaikainen onkin. Osaksi syynä on varmasti myös nostalgialla, sillä kaikki ne yläasteaikaiset pelihetket tuli elävänä mieleen. Ensimmäinen kenttä varsinkin on niin hyvin muistissa aina vihulaisten sijainteja myöten.

Toisaalta sitten yllätti sekin että löysin heti salaisuuden, joten en muista silloin alkuperäisestä (välttämättä) hakeneeni. Nimittäin ekassa kentässä oleva "karhurotko", on sellainen että olen varmasti pääosin hyppinyt yli. Ei kuitenkaan sellaista nykyään enää, sillä kaikki paikat pitää tutkia. Toki voi olla että olin käynyt siellä jo 1996 mutta ainakaan vahvoja muistikuvia siitä paikasta ei ollut.

En tiedä missä kohtaa alkaa tympimään tai kyllästyttämään mutta ehkä tämä tulee sittenkin ihan jopa pelattua. Siitä en tiedä jääkö se vain ekaan peliin mutta ainakin nyt se ensimmäinen.

Tulevan 4-6 kokoelman kanssa on samat ajatukset että keräilyn vuoksi lähtee ostoon jos tulee vastaava painos kuin tästä ekasta kokoelmasta. Toisaalta siellä on loistava nelonen, täysin kokematon vitonen ja pc:lle aikoinaan ostamani kutonen, joka tilttasi aina siellä jossain sukellusvene(?)-huudeilla. Olin siitä pitkään katkera etten nähnyt pelin loppukenttiä ja vaiheita mutta nytpä tuon voisi korjata. Enemmän siis jatkolla olisi ihan pelaamisperusteisiakin syitä ostolle kuin mitä 1-3:ssa.

Ja vaikka peli ei mitenkään ihmeelliseltä näytä niin vaihdellessa vanhan ja uudistetut grafiikan välillä huomaa että on muuten ollut melko karu teos aikoinaan. Tosin kyllähän sen silloinkin tiedosti että on isoja pikseleitä ja 2D-objekteja 3D-kentissä mutta kun ei ollut oikein paremmastakaan tietoa.
 
On tämä vain hauska ja mielenkiintoinen teos. Nimenomaan siis sen kautta kun tämän silloin 1996 tuoreeltaan pelasi. 13-vuotiaana oli ehkä vähän vähemmän kriittinen ja asioita antoi anteeksi enemmän. Oli myös innoissaan eri tavalla ja eri asioista.

Onhan se ollut aikoinaan kova että jo kolmannessa kentässä tulee vastaan t-rex ja raptoreita. Nykyään sitten vain miettii entistä enemmän että miten ne sudet, karhut ja dinot on pysyneet elossa siellä? Ja mihin ihmiset on hävinneet? Miksi lepakot käy päälle? Onko ne kaikki eläimet nimenomaan niin nälissään että on pakko syödä se ainoa elävä ihminen, joka sinne eksyy?

Välikuvissa on myös sellaista kamaa, mikä varmasti iskee teini-ikäiseen eri tavalla kuin nyt. Laran on siis ihan pakko mennä sieltä mistä on mahdollisimman vaikein - tai siis coolein mennä. Luostariin kiivetään jyrkännettä pitkin vaikka olettaisi että ne munkit olisi päässeet sinne jostain helpomminkin? Hissin köysi katkaistaan ja fysiikan lakeja rikkoen hypätään hissikuilusta loitommas että taas päästään sisemmäs katolle. Alussa hypätään helvetin korkealta ampumaan susia ja silti ennen hyppyä pitää katkaista köysi, joka ei edes ole Larassa kiinni?

Maassa lojuvien luurankojen en edes tajunnut aikoinaan olleen ihmisiä. Nyt kun katsoo vanhan ja uuden grafiikan eroa, niin voi varmistaa 28 vuoden jälkeen että "juu, ne on ihmisiä". Ne näytti vanhalla grafiikalla pallopäineen joltain avaruusolioilta, mikä sopisi myös tarinaan.

Tarinasta taas tajusin aika myöhään että Natla on alunperinkin avaruusolio. Jos olen siis tajunnut vieläkään oikein. No, joka tapauksessa juonta ymmärtää ihan eri tavalla nykyään. Samoin uusilla grafiikoilla tajuaa paremmin mitä tilanteissa tapahtuu: "ai, tätä ne tuolla palikkakäsien heiluttelulla oli tarkoittaneet". Se Larsonin tapaaminen putouksella on tästä hyvä esimerkki kun originaaligrafiikoilla hahmojen liikkeet on todella omituisia. Ei ne kauhean luonnollisia ole uusillakaan mutta kasvojen ilmeet tukee nyt liikkeitä, mikä tavallaan kertoo mikä muidenkin liikkeiden ajatus on.

Hankala sanoa miten tämä kiinnostaisi jos ei olisi pelannut näitä silloin tuoreeltaan. Nyt tämä on huikea vertailu ja aikamatka johonkin omaan nuoruuteen ja ehkä ensimmäiseen ja ainoaan kunnon fanitukseen ikinä. Olin siis kova Tomb Raider -fani. Nimenomaan Tomb Raiderin, enkä Laran, sillä Lara vaikutti aina liian tympeältä "bitchiltä". Eikä niistä palikkamuodoista jaksanut edes teini-iässä innostua. Se oli se peli, joka itseäni kiinnosti.

Pelistä puhuttaessa tulee myös mieleen se huomio, että tajusin vasta nyt kuinka seikkailu- ja tutkintapainottainen peli olikaan. Ei pitäisi olla mikään ylläri mutta silti oli. Tämä on enemmän puzzle- ja rytmipeli kuin toimintaa. Tajusin että yksi syy miksi pelistä varmasti jo silloin pidin, on se, että pelissä pystyy tyydyttävästi nuohoamaan paikkoja. Olen ilmeisesti jo silloin ollut samanlainen pelaaja kuin nyt, eli kaikki pitää tutkia. Ehkä TR oli jopa peli, joka tuon kipinän alunperin sytytti? Tosin en muista että olisin peliä täysin saanut nuohottua, toisin kuin nyt, kun tavoitteena on kerätä ja tutkia ihan kaikki. Onneksi se on helppoa, sillä peli on paljon, paljon tiiviimpi mitä muistelin ja odotin. Kentät on oikeasti todella pieniä ja kompakteja, mistä vain plussaa. Mukava tuulahdus "wanhoista, hyvistä ajoista".

Yhä saa nähdä, jaksanko pelata myös jatko-osat, mutta kenties jatkan niihinkin. Kakkosesta ainakin olin innoissani ja muistan yhä ne kaikki kouluvihkot, joiden kannessa luki Tomb Raider jne. Lehdistä luki mitä jatko-osaan on tulossa ja muistan hyvin, miten jollain aukemalla, jossain lehdessä, oli sen vedenalaisen kentän kuvia sieltä laivalta tms. Kolmonen taas oli jotenkin ihan hiton ahdistava peli ja tuntui ihan erilaiselta kuin nämä aiemmat. Kakkonen meni jo siihen suuntaan, ehkä lisäämällä taistelua ja ihmisvihollisia, mutta viimeistään kolmonen on jo aika kaukana ensimmäisen pelin meiningistä, jossa tutkitaan hautoja ja muita paikkoja hieman Indiana Jones -meiningillä.
 
Viimeksi muokattu:
Olinpa muuten väärässä kun sanoin että Tomb Raider on huonosti vanhentunut. Tai no, tavallaan yhdessä tärkeässä kohtaa oikeassakin mutta noin pääosin kyllä väärässä, sillä onhan tässä esimerkiksi kenttäsuunnittelu todella hyvää. Sopivan monipuolisia ja tutkittavia mutta silti mukavan tiiviitä ja selkeitä.

Usein tosin tulee mieleen että onko tämä ollut jokin inspiraatio Dark Soulsille kun viholliset on ihan samalla tapaa sijoiteltu johonkin nurkkien taakse odottamaan että jokin asia ne aktivoi. Aika usein olen onnistunut rikkomaan elukat täysin kun olen mennyt jostain oikoreitistä tai muuten väärästä suunnasta ja siellä joku gorilla tai tiikeri vain seisoo paikallaan kuin patsas. :D

Mutta palatakseni siihen asiaan, jossa olin oikeassa: eihän tätä hullukaan pelaisi ilman vapaata tallennusta sillä sen verran hidasta lönköttelyä peli on ja siihen kun lisää armottomuuden, niin aika äkkiä tulisi turhautuminen. Minulle riittää se että silloin 1996 pelasin pelin kuten se silloin oli, nyt ihan surutta tallennan suunnilleen jokaisen pienenkin etenemisen jälkeen. Samoin tulee tehtyä useita tallennuksia koska siellä on niin pirullisesti ja ärsyttävästi piilotettuja salaisuuksia että jos niitä ei oikeassa kohtaa osaa hakea, niin myöhemmin et saa. Olisi toivonut että kentät olisivat olleet samanlaisia kuin alussa eli jos jotain menee ohi, niin sinne pääsee vielä kentän lopustakin kunhan ei mene seuraavaan jaksoon.

Paljon saan myös hupia irti pelin miljöön tarinankerronnasta. Siinä kun ei pääosin ole mitään järkeä. Sieltä löytyy tyrmiä, jotka Lara aukoo ja josta tulee gorilla. Sieltä sitten löytyy uzin ja haulikon panoksia. Niilläkö se on siellä elänyt? Kuka sen sinne tyrmään edes laittoi? Samoin se ranskalainen pyssysankari tekee jatkuvasti häviämistemppuja, joista pahimmat niin että tyyppi häviää naaman edestä eikä vain umpikujaan päättyvän nurkan taakse. Niin 90-lukulaista meininkiä että. Huvittavinta on se että ei näitä silloin mitenkään kyseenalaistanut. Totta kai sieltä tyrmästä tulee gorilloja ja totta kai niitä panoksia ja lääkelaukkuja on joku pudotellut nurkat täyteen. Se on peli. Samalla TR on kuitenkin myös teos, joka yrittää kertoa tarinoita kentillään, joten ehkä sen takia nuo pöljyydet hyppii esiin.

Nautin silti kovasti. Tämä on jotenkin kauhean rentoa pelattavaa. Toisin kuin silloin 1996, kun piti oikeasti ottaa rauhallisesti ja tarkasti ettei tule kuolema ja joudu ottamaan pitkää matkaa uusiksi.
 
Tarviikohan laittaa spoilereihin? No, laitan varmuuden vuoksi jos joku ei ole näitä aiemmin pelannut, eli Natla's Mines kentästä löpinää.

Muistan että tämä kenttä ahdisti silloin 1996. Nyt tätä pelatessa muistan ja ymmärrän täysin syyn. Kenttähän on ihan hiton rikki ja/tai sekava. Saattoi olla etten saanut edes aseita takaisin ja roikuin siellä laavajoen reunoilla cowboy tykittäessä jostain ylhäältä. Sinne roikkumaankin olin eksynyt ihan väärää kautta, mikä toimii myös oikotienä.

Tällä kertaakin onnistuin heti alussa oikomaan paikkaan, johon ilmeisesti pitäisi se vene siirtää. Samoin onnistuin hävittämään yhden tavaran (item), koska siinä kohtaa missä olen, pitäisi olla yksi enemmän mitä minulla on, eikä sitä kamaa löydy vaikka läpipeluuohjeen avulla niitä aina tarkistelen. Ohjekin mainitsee että kenttä saattaa jumittaa, joten voi joutua ottamaan sen alusta.

Yleisesti pidän kyllä kentän ideasta nollata tilanne ja palata alun tilanteeseen, jossa ei ammuta jatkuvasti jotain pömppiviä muumioita, mutta eipä tämä kenttä oikein toimi. Plus siellä odottaa mm. se rullaluistin-uzi-ukko, eli kauaa ei rauhallista menoa kestä.

Muutenkin huvittaa miten pöljiä nämä kätyrit Natlalla tässä pelissä on. On ranskalaista, cowboyta ja räppärirullaluistilijaa(?). Plus sitten se iso körmy, jolla on pitkä nahkatakki. Ihanan 90-lukulaista meininkiä ja taas niin outo sekoitus kun peli kuitenkin yrittää kertoa kohtuu vakavaa seikkailutarinaa ja sitten siellä on kaikkea pöljää seassa. Mutta onhan tässä oma viehätyksensä, joka on kyllä pelisarjan vanhetessa hävinnyt täysin. Mutta ehkä se on hävinnyt yleisestikin peleistä ja juuri sen takia esimerkiksi Remedyn hullutteleva meno viehättää?
 
Ai niin, tänne piti kirjoitella jotain tuosta kokoelmasta taas.

Pääsin ekan pelin nimittäin läpi ja olihan se tosiaan aikas mainio matka 90-luvulle. Niin pöljän "coolia" meininkiä että oksat pois. Siitä tosin jo tuossa ylempänä tarkemmin jo mainitsinkin esimerkiksi noiden kätyrihahmojen osalta.

Nyt olenkin jauhanut sitten Unfinished Businesia, jota aikoinaan kuolasin konsolitalonpoikana koska sitä ei saanut kuin pc:lle. Joku pc silloinkin kotona varmaan oli mutta ei sillä pelattu. Myöhemmin ostin Chroniclesin sitten pc:lle ja eiköhän se sitten sisältänyt etenemisen estävän bugin jossain sukeltamispuku-kentässä, joten se siitä, en ostanut enää pc:lle kauheasti pelejä sen jälkeen. Palatakseni kuitenkin ykkösen lisäkenttiin, niin onhan se makeaa päästä vihdoin niitä kokemaan. Täysin kokemattomia lisäkenttiä, huh huh.

Lisäkentät on yllättävän hyviä mutta niissä on paljon tosi outoja, typeriä ja ärsyttäviäkin juttuja. Ensin tulee mieleen tyhjästä ilmestyvät viholliset, jotka saattavat vain spawnata selän taakse tai joskus ihan näkökenttäänkin. Sitten on oudohkoja kenttiä, joissa helposti pääsee alueille, joille ei pitäisi. Kissapatsaita, jotka muuttuvat yhtäkkiä vihollisiksi ilman mitään efektejä tai muuta. Kenttien loput tai alut saattaa olla todella oudossa paikkaa, mitä tosin saattoi olla emopelissäkin jonkin verran, eli yhtäkkiä vain pudottaudut jonnekin, mikä onkin kentän loppu: jaha, nonni.

Näistä outouksista huolimatta olen kyllä viihtynyt lisäkenttien parissa. Nyt on menossa niistä viimeinen, jos niitä siis on neljä, kuten olen ymmärtänyt.

Mielenkiinnolla, sekä pienellä kauhulla, odotan että miltä se kakkonen tuntuu. Pidin veneellä ja moottorikelkalla ajelusta silloin 1997 mutta voi olla että tuntuu aika tönköltä nykyään. Tosin minä en pitänyt Mass Effectin Makoa erityisen huonona, joten olen varmasti aika tottunut ajamaan tönköillä kulkuvälineillä. Ehkä se tottuminen on tullut nimenomaan Tomb Raider 2:sta?
 
Nyt kun tuo ensimmäinen Tomb Raider ja Unfinished Business on pelailtu läpi, niin tuli otettua se alusta New Game Plussana. Nyt taas tuntuu että pelaa kuten alunperin ja onhan tuo ihan eri peli kun tallennuspaikat on missä on ja oikeasti täytyy miettiä ja suunnitella etenemistä. Tässä samalla pyrin myös pelaamaan pelin läpi alle viidessä tunnissa, joten pyrin myös juoksemaan vain pääasiat läpi. Ei ole älyttömän helppoa vaikka peli on hyvässä muistissa kun sen nuohosi juuri läpi.

Muistaako tai osaako joku sanoa montako tallennuskristallia ykkösen remasterissa on? Ja lasketaanko kenttien lopputallennukset tallennuksiksi vai ei? Tätä mietin siis tuon "tallenna vain 86 kertaa"-trophyn osalta. Täytyisikö noita säästellä tai ohittaa jotta tuo onnistuu vai onko tuo trophy nimenomaan sitä että voi tallentaa vain kristailleissa ja kun pelaa niiden kanssa niin sen saa pakostakin? Helpostihan noita skippaisi mutta luulin että ne olisivat myös yksi kerättävä, joten olen ihan tarkoituksella tallentanut jokaisessa. :D
 
Muistaako tai osaako joku sanoa montako tallennuskristallia ykkösen remasterissa on? Ja lasketaanko kenttien lopputallennukset tallennuksiksi vai ei? Tätä mietin siis tuon "tallenna vain 86 kertaa"-trophyn osalta. Täytyisikö noita säästellä tai ohittaa jotta tuo onnistuu vai onko tuo trophy nimenomaan sitä että voi tallentaa vain kristailleissa ja kun pelaa niiden kanssa niin sen saa pakostakin? Helpostihan noita skippaisi mutta luulin että ne olisivat myös yksi kerättävä, joten olen ihan tarkoituksella tallentanut jokaisessa. :D
Ei ole omakohtaista tietoa, mutta netti tietää kertoa seuraavaa:

"There's 72 crystals in the console version, plus the 14 save points you get after finishing each level."

Eli 86 tallennusmahdollisuutta oli alkuperäisessä, mutta kenttien lopussa olevat eivät ole kristalleja(?).
 
Ei ole omakohtaista tietoa, mutta netti tietää kertoa seuraavaa:

"There's 72 crystals in the console version, plus the 14 save points you get after finishing each level."

Eli 86 tallennusmahdollisuutta oli alkuperäisessä, mutta kenttien lopussa olevat eivät ole kristalleja(?).
Joo, kenttien lopussa saa kristallittoman tallennuksen mutta mietin vain että lasketaanko se kokonaisuuteen. Samoja googlauksia olen tehnyt mutta oikeastaan vasta nyt jollain lailla varmistuin että eiköhän tuo 86 tarkoita sitten että saa tallentaa vapaasti sen alkuperäisen tallennuksen mukaisesti. Outoa että noin olennaista infoa tuosta ei ole mainittu missään vaikka lukukin viittaa suoraan samaan asiaan.

Asiaa vielä sekoittaa se että haulla löytää useitakin keskusteluita missä porukka rajaa tallennuksiaan menemällä kristallien ohi. Eihän sille ole mitään syytä jos tallentaa voi joka tapauksessa vain 86 kertaa. Tuon trophyn saamisessa ei yksinkertaisesti pitäisi voida epäonnistua jos pelin vain pelaa siinä pelitilassa läpi.

Niin ja tietysti tuon voi saada myös pelaamalla rajoittamattomilla tallennuksilla, kunhan ei läpäisyn aikana tallenna kuin 86 kertaa tai alle.
 
Huh huh. Ykkösen ja sen lisärin "platinoinnissa" (tässä ei ole sellaista mutta kaikki trophyt siis keräsin ekan pelin osalta) kesti sitten 53 tuntia. Ja se oli vasta se eka peli. En kyllä olisi uskonut että viihdyn vuonna 1996 tehdyn pelin parissa näin paljon vielä nykyaikana.

Kakkosen aloittelin ja kyllähän tästä mahtaa tulla lähes yhtä nostalginen matka. Jo hovimestari harjoituskentässä toi muistoja mieleen. Samoin eka kenttä, jossa oli heti ihan eri panokset kuin ekan pelin alussa. Siis ihan järjetön meininki heti alusta lähtien kun on enemmän ansoja putkeen kuin mitä ekan pelin missään kohdassa. Samoin tietysti grafiikat ja muut on hieman kehittyneet, mistä ehkä se muistettavin ero on ettei ole enää niin teräviä muotoja... öö, eräissä paikoin peliä. Tosin eipä sitä huomaa jos pelaa ehostetuilla grafiikoilla, joissa kaikki on kai pelien välillä aika samalla linjalla.

Harjoituskentän testiradan juoksu tietyssä ajassa vei aikaa ihan hitosti mutta lopulta onnistui. Helpotti kovasti kun vaihtoi modernit kontrollit, jolloin pystyi ottamaan vauhtia pyörimään käytännössä täysin paikallaan jne. Muuten ehdottomasti tankkikontrolleilla, joilla nämä ehdottomasti täytyy pelata, sillä modernit tuntuu vain oudolta ja väärältä eikä niihin vain totu.

Mielenkiinnolla odotan myös kakkosen lisäreitä sekä varsinkin sitä, että mitä fiiliksiä kolmonen aiheuttaa. Onhan sekin vielä oman TR-fanituksen aikakaudelta, joka hiipui oikeastaan vasta Angel of Darknessiin ja siihenkin vain siksi kun en omistanut laitetta, jolle sen olisin voinut ostaa. Jäi pelaamatta ja siihen sitten hiipui myös fanitus ja innostus. Nelonen oli vielä täyttä asiaa mutta muistan että tapahtumapaikan yksipuolisuus vähän harmitti kun aiemmissa oli aina maisemat vaihdelleet. Chroniclesin ostin tosiaan pc:lle, kuten jo aiemmin kirjoitin, mutta muistaakseni myöhemmin halvemmalla ja sekin bugitti jossain myöhemmissä kentissä enkä ikinä päässyt peliä kokonaan sen vuoksi läpi.
 
Kyllähän tämä kakkonenkin on täyttä asiaa. Siis ainakin sillä mittapuulla että tulee muistoja mieleen ja kunnon nostalgisia fiiliksiä. Parasta on taas vertailla sitä, miten asiat silloin otti ja miten ne nyt näkee.

Uudet grafiikat tekevät yhä paljon ja monet välivideot tuntuvat nyt ihan erilaisilta. Ensinnäkin kaikki hahmot olivat niin paljon karumpia alkuperäisessä ja jokainen niistä näytti ja täten tuntui paljon vanhemmilta. Paras esimerkki on se munkki siellä öljynporauslautalla. Alkuperäisillä grafiikoilla se on tosi karu mutta ehostettuna vielä ihan elämässä kiinni olevan näköinen.

Sekin huomio tässä on tullut tehty - varmaan jo ekan pelin aikana - että alkuperäisillä grafiikoilla peli on todella ankean ahdistavan näköinen. Uusittuna peli on paljon vähemmän ahdistava. Alkuperäinen tuntui itselleni jopa osittain kauhupeliltä, varsinkin jossain '40 Fathoms'-kentässä. Nyt tuon juuri pelasin ja sehän oli todella lyhyt ja suoraviivainen kenttä. Aikanaan tuo tuntui jotenkin paljon pidemmältä ja varsinkin ahdistavammalta.

Suuren eron tekee tietysti se että eihän silloin aikanaan voinut tallentaa milloin vain tai varsinkaan tarkistaa asioita kuvaustilan avulla. Paljon tuli kuolemia kun ei tiennyt mitä nurkan takana on tai mihin jostain reiästä tippuu. Karu peli, jossa oli juuri sellaista vanhan ajan meininkiä että jos et tiennyt mitä en edessä niin kuolema korjasi äkkiä. Osa ahdistuksesta on siis varmasti johtunut nimenomaan siitä että on pitänyt olla niin tarkkana ja varuillaan jatkuvasti.

Kentäthän tässä jatko-osassa on heti alusta lähtien pidempiä kuin ekassa. Keskimäärin varmaan sellaiset 20 minuuttia per kenttä.

Hyvältä tämä silti tuntuu ja hyvinkin viihdyttävältä.
 
Ylös Bottom