Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tomb Raider Saga Remastered

Odotan kyllä melko innolla Last Revelationia, sillä muistelen sen olleen paljon selkeämpi ja ehyempi kokonaisuus kuin kolmonen.
Tämä pitää paikkansa. Last Revelationin vahvuus aiempiin osiin verrattuna on nimenomaan ehjä kokonaisuus. Mielestäni osaksi myös sen takia, että siinä tosiaankin seikkaillaan samassa maailmankolkassa läpi pelin, samaa tavoitetta koko ajan edistäen.

Pelillisesti Last Revelation oli mielestäni selvästi paras alkuperäisistä viidestä pelistä, jossa kolmosen tyyliset yllättävät äkkikuolemat eivät ole pääosassa. Puzzle-osuuksien vaikeustaso taas on äärimmäisen korkealla ja kentätkin ovat välillä aika älyttömän kokoisia. Pelin läpäiseminen ilman ohjeita tai aiempaa kokemusta on todella vaikea, joskaan ei aivan mahdoton urakka. Ennen remasterointeja Dreamcastilla pelattuna tämä oli oma suosikkipelini aivan kirkkaasti alkuperäisistä viidestä pelistä, joskin ykkösosan remasterointi saattoi hetkeksi kiilata Last Revelationin ohi vuosi sitten. Odotan innolla uusioversion julkaisua, ja eihän siihen enää montaa viikkoa olekaan.

Juonellisesti Last Revelation oli myös alkuperäisistä selvästi paras kokonaisuus, eikä lainkaan sellainen sillisalaatti hatusta vedetyn tuntuisia lokaatioita kuin kolme ensimmmäistä peliä. Kontroversiaali loppukohtaus olisi tosin saanut takuuvarmasti some-raivon repeämään, jos sellaista käsitettä viime vuosituhannella olisi tunnettu. Ehkä joku siitä vieläkin järkyttyy, jos ei ole peliä pelannut. Itse aion ottaa rennosti ja nauttia todellisesta klassikosta uusissa kuorissa.
 
Joo ainut asia joka Last Revelationissa pelottaa on noi puzzlet missä yksi puzzle voi ulottua monelle aluelle ja et tiedä onko sullla joku puuttuva osa sitä puzzlea vai onko se jossain toisella puolella pelialuetta. No pianhan se nähdään miten peli nykypäivänä toimii mutta LR on näistä kolmesta se jota odotan kaikkein eniten koska sitä en ole koskaan pelannut. Nähnyt kyllä läpipeluita.
 
Pelillisesti Last Revelation oli mielestäni selvästi paras alkuperäisistä viidestä pelistä, jossa kolmosen tyyliset yllättävät äkkikuolemat eivät ole pääosassa.

Kaksi sanaa. Death beetles!!!!!!
Tässähän on monta kohtaa jossa noita koppiksia alkaa valumaan jostain reiästä ja ne tappaa sut hetkessä ellet juokse karkuun. Joka on välillä vaikeaa kun ei edes tiedä mihin pitäs lähteä.
Välillä pitää myös aktivoida katkaisija joka on myös jossain seinän kolossa ja näihin osioihin peli yleensä antaa soihdun jolla niitä ötököitä voi pelotella pois, mutta jostain syystä Lara ei osaa pitää soihtua toisessa kädessä samalla kun tunkee toisen käden sinne koloon vaan se on pakko tiputtaa lattialle, jossa se ei jostain syystä enää niitä koppiksia pelotakaan.
Oikeasti ainoa toimiva tapa on huokutella ne koppikset huoneen toiseen päähän ja juosta helvetin äkkiä sen katkaisijan luo.
Noita vielä käytettiin niin monta kertaa, että niihin alkoi jo kyllästymään.

Sitten on ne köydestä heilumiset joka on kyllä koko sarjan pahin äkkikuolema paikka vaikka ei sellaiseksi ole tarkoitettukaan.
Sä voit hypätä köydestä kohti toista köyttä täydellisesti ja silti Lara ei ota siitä kiinni.
Onneksi tajusin, että ainakin pc versiossa pystyi tallentamaan jopa silloin kun pidät köydestä kiinni ja kun lataat tallennuksen niin se köysi on täysin paikoillaan joka helpotti hommaa.
Mä voin luvata ettet löydä koko internetistä ketään jonka mielestä tuo mekaniikka toimisi hyvin.
Jos muistelet ettei tuossa ollut mitään vikaa niin tule sitten kertomaan miten hyvin ne toimi kun olet pelannut remasterin :D
Siis olettaen ettei noita ole jotenkin korjattu.

Sitten on se lopun tasoloikka pyramidin seinää pitkin jossa on mahdoton tietää mikä laatta aiheuttaa sun valumisen takas alas ja minkä päällä voi seistä. Ainoa tapa saada selvää on hypätä joten kannattaa tallentaa usein ja moneen eri slottiin jos haluaa säästää hermoja.
Täysin random kohdissa tietenkin vierii myös kiviä päälle.
 
Pitää tietenkin muistaa sekin ettemme tiedä mitä muutoksia näihin remastereihin on tehty. AoD ainakin saanut paljon juttuja mitä alunperin piti jättää pois ja Last Revelation on tuonut uusia animaatioita laralle.

Ehkä muutoksia on tehty myös ötököihin,soihtuihin ja muuta mitkä oli alkuperäisessä vähän eh. Pianhan sen näkee.
 
Kaksi sanaa. Death beetles!!!!!!
Tässähän on monta kohtaa jossa noita koppiksia alkaa valumaan jostain reiästä ja ne tappaa sut hetkessä ellet juokse karkuun. Joka on välillä vaikeaa kun ei edes tiedä mihin pitäs lähteä.
Välillä pitää myös aktivoida katkaisija joka on myös jossain seinän kolossa ja näihin osioihin peli yleensä antaa soihdun jolla niitä ötököitä voi pelotella pois, mutta jostain syystä Lara ei osaa pitää soihtua toisessa kädessä samalla kun tunkee toisen käden sinne koloon vaan se on pakko tiputtaa lattialle, jossa se ei jostain syystä enää niitä koppiksia pelotakaan.
Oikeasti ainoa toimiva tapa on huokutella ne koppikset huoneen toiseen päähän ja juosta helvetin äkkiä sen katkaisijan luo.
Noita vielä käytettiin niin monta kertaa, että niihin alkoi jo kyllästymään.

Sitten on ne köydestä heilumiset joka on kyllä koko sarjan pahin äkkikuolema paikka vaikka ei sellaiseksi ole tarkoitettukaan.
Sä voit hypätä köydestä kohti toista köyttä täydellisesti ja silti Lara ei ota siitä kiinni.
Onneksi tajusin, että ainakin pc versiossa pystyi tallentamaan jopa silloin kun pidät köydestä kiinni ja kun lataat tallennuksen niin se köysi on täysin paikoillaan joka helpotti hommaa.
Mä voin luvata ettet löydä koko internetistä ketään jonka mielestä tuo mekaniikka toimisi hyvin.
Jos muistelet ettei tuossa ollut mitään vikaa niin tule sitten kertomaan miten hyvin ne toimi kun olet pelannut remasterin :D
Siis olettaen ettei noita ole jotenkin korjattu.

Sitten on se lopun tasoloikka pyramidin seinää pitkin jossa on mahdoton tietää mikä laatta aiheuttaa sun valumisen takas alas ja minkä päällä voi seistä. Ainoa tapa saada selvää on hypätä joten kannattaa tallentaa usein ja moneen eri slottiin jos haluaa säästää hermoja.
Täysin random kohdissa tietenkin vierii myös kiviä päälle.
Ei nämä nyt hirveästi eroa siitä mitä sarja yleisesti on. Aloin huumorilla pohtimaan pelatessani että olikohan Fromsoftwarella paljon Tomb Raider -faneja. :D
 
Kaksi sanaa. Death beetles!!!!!!
Tässähän on monta kohtaa jossa noita koppiksia alkaa valumaan jostain reiästä ja ne tappaa sut hetkessä ellet juokse karkuun. Joka on välillä vaikeaa kun ei edes tiedä mihin pitäs lähteä.
Välillä pitää myös aktivoida katkaisija joka on myös jossain seinän kolossa ja näihin osioihin peli yleensä antaa soihdun jolla niitä ötököitä voi pelotella pois, mutta jostain syystä Lara ei osaa pitää soihtua toisessa kädessä samalla kun tunkee toisen käden sinne koloon vaan se on pakko tiputtaa lattialle, jossa se ei jostain syystä enää niitä koppiksia pelotakaan.
Oikeasti ainoa toimiva tapa on huokutella ne koppikset huoneen toiseen päähän ja juosta helvetin äkkiä sen katkaisijan luo.
Noita vielä käytettiin niin monta kertaa, että niihin alkoi jo kyllästymään.

Sitten on ne köydestä heilumiset joka on kyllä koko sarjan pahin äkkikuolema paikka vaikka ei sellaiseksi ole tarkoitettukaan.
Sä voit hypätä köydestä kohti toista köyttä täydellisesti ja silti Lara ei ota siitä kiinni.
Onneksi tajusin, että ainakin pc versiossa pystyi tallentamaan jopa silloin kun pidät köydestä kiinni ja kun lataat tallennuksen niin se köysi on täysin paikoillaan joka helpotti hommaa.
Mä voin luvata ettet löydä koko internetistä ketään jonka mielestä tuo mekaniikka toimisi hyvin.
Jos muistelet ettei tuossa ollut mitään vikaa niin tule sitten kertomaan miten hyvin ne toimi kun olet pelannut remasterin :D
Siis olettaen ettei noita ole jotenkin korjattu.
Eihän Last Revelationin kenttäsuunnittelu mitään täydellistä ole, mutta kolmosen tyyliset tasamaalla yhtäkkiä kohti vierivät lohkareet, nurkan takaa ilmestyvät terät yms. ovat selvästi pienemmässä osassa. Myös alkuperäiseen versioon kuulunut vapaa tallennus helpotti pelaamista huomattavasti, joten mitään vaikeustasotraumoja ei varmaankaan siksi ole päässyt syntymään, toisin kuin kolmosen kohdalla. En väittänytkään ettei pelisuunnittelussa olisi yhtään mitään vikaa, vaan että se oli mielestäni alkuperäisen peliviisikon paras.

Sitten on se lopun tasoloikka pyramidin seinää pitkin jossa on mahdoton tietää mikä laatta aiheuttaa sun valumisen takas alas ja minkä päällä voi seistä. Ainoa tapa saada selvää on hypätä joten kannattaa tallentaa usein ja moneen eri slottiin jos haluaa säästää hermoja.
Täysin random kohdissa tietenkin vierii myös kiviä päälle.
Tämä oli toki varsin vaikea kohta. Muistelen tosin, että astuttavaksi kelpaamattomat luiskat olisi kuitenkin pystynyt erottamaan ennen hyppyä, vaikkeivät ne mitään ilmiselviä olleetkaan. Voi toki olla niinkin, että ykkös-pleikkariin verrattuna Dreamcastin parempi graafinen anti helpotti tätä osuutta hiukan. Sen sijaan samasta peliosuudesta kyllä muistan sellaisen pelintekijöiden trikin, että tuon hyppelyosuuden jälkeiseen viimeiseen kenttään on mahdollista edetä keräämättä kriittisen tärkeää avainesinettä pyramidin juurella, eikä peli varoittele siitä millään tavalla. Tasoloikan joutuu siinä tapauksessa tekemään takaisin alas ja uudelleen ylös, olettaen että edes tietää mistä puuttuvan avainesineen olisi tarkoitus löytyä. Sehän oli piilotettu erään siirrettävän lohkareen taakse, joka tosin lienee nyt huomattavasti helpompi huomata, jos ja kun interaktiokelpoiset elementit on korostettu kuvakkeella.

Laitoin spoileriin, jos joku haluaa täysin ohjeetonta läpipeluuta yrittää. :)
 
Nonni. Kaikki trophyt kerätty eli kolmosen lisäkentät pelattu. Oli helposti paras noista lisäosista ja juuri sitä vanhemman tuntuista Tomb Raideria hieman tiiviimpien ja suoraviivaisempien kenttien muodossa. Ei mitään ihme labyrintteja ja muka-avoimuutta sekoilua.

Toisaalta sekoilua se kyllä tarjosi sillä kakkosen lisärin tapaan oli Lost Artifact ihan täynnä kaikkea. Siinä oli aika lailla kaikki mitä kehittäjillä oli päähän tullut. Ja se on juuri hienoa näissä. Nämä pelit on selvästi suunniteltu, ei logiikka edellä, vaan siisteys edellä. Kenttä on viidakko, joten totta kai siellä on dinosauruksia ja T-Rex. Kadonneita sivilisaatioita, ufoja, mutantteja ja ties mitä on joka nurkka täynnä. Koska se on niin coolia. Se on ihan hiton pöljää mutta juuri kontekstissaan, eli 90-luvun pelisuunnitteluna tuloksena, tuo on hauska aikamatka menneisyyteen.

Ihan heti ei ole kiire jatkaa Laran matkassa, joten ihan hyväkin että seuraavan kokoelman fyysisestä versiosta ei ole kuulunut yhtään mitään. Toivon kuitenkin että se on samalla lailla tulossa kuin tämä ensimmäinenkin. Vaikka sitten vuoden päästä, niin ehtii pelata muutakin. Näiden kanssa kun meni jotain reilu 150 tuntia.

Kolmosen lisäreissä oli muuten useampi hauska easter egg, jonka tapaisia en muista aiemmissa peleissä tai lisäreissä olleen.
 
Viikon päästä tärähtää. En varmaan itse lähde heti mukaan tähän vaan odottelen yhden tai kaksi bugipatchia. Vielä toi ensimmäinen trilogia toinen kierros kesken niin voi hyvin sitä hakata sen aikaa.

 
Viikon päästä tärähtää. En varmaan itse lähde heti mukaan tähän vaan odottelen yhden tai kaksi bugipatchia. Vielä toi ensimmäinen trilogia toinen kierros kesken niin voi hyvin sitä hakata sen aikaa.


Oi joi, nyt on kunnon nextgen menoa kun voi roikkua kulmalta toiselle. Sitä olikin ikävä. En edes ollut ihan varma että oliko se jo kolmosessa mutta eipähän ollut. Fyysisen paketin odottelussa varmaan kivasti ehtii nälkäkin kasvaa.
 
Tomb Raider 4-6 remasterin launch trailer, hyvältähän tuo näyttää pakko hankinta jossain vaiheessa.



Laitetaas tähä alas vielä Angel Of Darknessin virallinen tunnusbiisi, hyviä muistoja.

 
Viimeksi muokattu:
Katsoin tuosta Angel of Darknesista jotain striimiä, ja ne kontrollit näyttävät edelleen ihan kamalilta. Taidanpa jäädä odottaa päivityksiä. Toki onhan tässä Last Revelation, ja se onkin tällä hetkellä ainoa hyvä peli koko kokoelmassa. Chroniclesista ei ole kyllä paljoa hyviä muistoja.
 
Ei pitänyt vielä ostaa mutta Steam sanoo että omistan pelin, kai sit unohdin et olin ennakkovarannut sen. Saipahan halvempaan hintaan. No aloitus saa odottaa kun kommenttien perusteella on taas vähän raakile julkaisu kuten ekakin. Ääniefektejä puuttuu tai ne on liian hiljaisia jne.
 
Uusinta kierros Tomppa 2 remasteria edennyt nyt living quarters kenttään asti. Vaikka muuten aika jouhevasti edennyt tähän asti niin wreck of maria doria on kyllä aina sellainen sokkelo mihin jää jumiin ja tällä kertaa yksi ihan näkyvillä oleva nappi jota en nähnyt.

Käytän tällä kertaa sitä photo modea avuksi tutkiessani kenttiä ja silti pyörin varmaan tunnin ympäriinsä et löysin sen hemmetin nappulan. Kyllä taas sai vetää ultimaattisen facepalmin omalle sokeudelle.

No ei siinä jatketaan tästä sillä aikaa kun odotellaan uuden trilogian fiksejä.
 
Käytän tällä kertaa sitä photo modea avuksi tutkiessani kenttiä ja silti pyörin varmaan tunnin ympäriinsä et löysin sen hemmetin nappulan. Kyllä taas sai vetää ultimaattisen facepalmin omalle sokeudelle.
Ei se ole omaa sokeutta vaan ne yksinkertaisesti hukkuu siihen muuhun tekstuuriin siinä ympärillä. Kolmosessa on useita laitteita, joihin voi laittaa asioita (ja joissa tulee silti muistaakseni oven lukon avauksen animaation) ja jotka eivät välttämättä erotu hirveästi niistä asioista, joiden kanssa ei voi vuorovaikuttaa. Pitää vain tietää.
 
Huomenna tulee ensimmäinen patchi uuteen trilogiaan. Varmaan voisi pikkuhiljaa alkaa harkita näiden aloittamista kun varmaan suurinosa bugeista korjattu.

Patch 1 is scheduled to go live on the 18th of April, and we're excited to share the upcoming changes with you. Whether you're planning your next playthrough or just curious about what’s around the corner, we've got all the details from our friends at Aspyr and Saber Interactive.

Check out the full list of changes below.

General

  • New Outfits Unlocked – Dive into Photo Mode with iconic looks from Lara Croft’s past adventures. Unlock them via the Outfit Selector in Tomb Raider IV and V.
  • Photo Mode Upgrades – Now includes an Animate option, sunglasses, and facial animations in classic graphics mode.
  • Graphics Settings Expanded – New Brightness and Retro Filter options have been added to customize your visuals.
  • Flyby Camera Maker Tweaks – You can now adjust individual cameras when setting up cinematic shots.
  • Menu Font Adjustments – TR4 and TR5's HD fonts have been resized for better consistency with the classic visuals.
  • Texture Fixes & Enhancements – Cleaned up textures and improved texture blending to reduce visible seams.
  • Lighting Fixes – Flares now properly illuminate the environment.
  • Animation Corrections – Lara no longer animates while unconscious or dead.
  • Camera Updates – Fixed cameras have been removed for Modern Controls, giving players a smoother experience.
  • Control Refinements – Improved interaction with jump switches, rope grabbing, and torch handling—especially with Modern Controls.
  • Ceiling Camera Fixes – Modern Controls camera now behaves more predictably near low ceilings.
  • Music Behavior Updates – Music now pauses when you open the inventory, and secret music tracks now layer over ambient sounds instead of interrupting them.
  • Retractable Trap Enhancements – Items like spikes now animate properly instead of scaling.
  • Fall Reactions – Lara now reacts with appropriate facial expressions when falling from great heights.
  • Inventory Frame Rate Fix – Inventory now runs at a smooth 60fps.
  • Localization – Various text and translation fixes across multiple languages.

Tomb Raider IV

  • Visual Touch-Ups – Enhanced lighting, effects, and general visual fidelity across all levels.
  • HD Loading Screens – Brand new HD loading screens added for a more immersive transition.
  • Lens Flare – A classic cinematic touch is now back in TR4.
  • Vehicle Controls – Jeep and bike controls have been smoothed out for a better driving experience.
  • Geometry Fixes – Filled in gaps in the Tomb of Seth and removed a floating door in Desert Railroad.
  • Character Consistency – Aziza's HD face model now matches between gameplay and cutscenes.
  • Environmental Accuracy – Arabic signage in Cairo has been corrected for authenticity.
  • Music Fixes – The Temple of Horus level now plays the correct ambient music.

Tomb Raider V

  • Sky & Lighting Enhancements – Updated HD skyboxes and added lightning effects for atmosphere.
  • Model Updates – Winged griffins and white brick textures have been revised to better match the original game and real-life references.
  • Boss Fight Visuals – Missing hole textures during the hydra battle have been restored.
  • Environment Fixes – Corrected visual inconsistencies with doors, grates, and overly bright lighting.
  • Water Effects – Resolved z-fighting on blood in the Sinking Submarine level.
  • HD Object Revisions – Treasure, vending machines, and other set dressing have been updated to match classic aesthetics.
  • Logo Fixes – Mirrored VCI logos have been corrected.
  • Level Design Tweaks – Corridor illusions replaced with actual hallways, and metal rods restored to match the original look.

Tomb Raider VI

  • New HD Assets – Additional characters and inventory items now feature high-definition models.
  • Hair Physics – Lara and Kurtis now sport flowing locks with dynamic hair physics.
  • Texture Upgrades – Restored original texture detail and tone while improving HD fidelity.
  • Water Improvements – Visual updates make water more realistic and fluid.
  • Performance Boosts – Faster loading and smoother gameplay across all platforms.
  • PS5 Stability – Crashes when playing the PS4 version on PS5 have been resolved.
  • Classic Controls Return – An option for the original 2003 console controls has been added.
  • Story Detail Fixes – Corrected misspellings (like Vasiley's address) and environmental inconsistencies (like signage and texture gaps).
  • Model Consistency – Corrected visual bugs including mismatched textures, incorrect lighting, and missing transparency in key scenes.
  • Environmental Interactions Expanded – Radios now play news segments, and you can practice hand-to-hand combat with a new tutorial in the Parisian Ghetto.
  • Camera Control Upgrades – Fixed camera views can now be cancelled with the “Reset Camera” button when using Modern Controls.
  • Achievement Fixes – The “Parkour” achievement now unlocks as intended.
  • Combat & Movement Fixes – Addressed animation glitches, stuck enemies, and fixed various bugs related to dual pistols, ragdoll physics, and player movement.
  • Audio Bug Fixes – Resolved issues with missing or looping sound effects and adjusted volume levels after reloads.
  • Gameplay Logic Fixes – Keypad sounds now play, puzzle sequences no longer break animations, and stats track correctly.
  • Outfit & Animation Fixes – Switching outfits no longer affects Lara’s eye animations in cutscenes.
  • Enemy Behavior Fixes – Cleaned up animation bugs for the Cleaner, Boaz, and Kurtis.
  • Camera & FOV Tweaks – Adjusted field of view to better match the original experience, especially with Tank Controls.
  • Visual Bug Fixes – Resolved issues with incorrect camera roll, respawning items, broken geometry, and lighting inconsistencies.
  • Chirugai Updates – Fixed several bugs affecting audio, visuals, and gameplay while using the Chirugai.
 
Ylös Bottom