Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tomb Raider

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cobretti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Tomb Raider

Eilen tuli stoori päästyä läpi (73% taisi olla suoritettuna), olipahan huikea peli, johtuu varmasti paljolti siltä että viime vuosina julkastujen Tomb Raider ulosteiden jälkeen ei tälkäkään uskaltanut paljoa odottaa. Tätä tuli kyllä kummasti jaksettua pelailla yön myöhäisille tunneille.

Stoori ajoi asiansa, maiseman vaihdosta oli ihan mukavasti ja pelattavuus oli ensiluokkaista, jos kupsahti johtui se ainakin täälä päädyssä ihan omista "taidoista" :D Pitkästä aikaa tuli pelissä koluttua joka nurkka ja tuo aseiden päivitys, erilaisten ammustyyppien saanti jne oli ihan jees. Myös tuo suojassa parantuminen sopi tähän meininkiin aikas kivasti (tässä oli omasta mielestä tuplasti enemmän ammuskelua kun esim UC3.ssa)

Loppukahinasta pakko mainita
Suursamurain listimisestä tuli aivan heti mieleen Alexandra Ajan Hills Have Eyes mukainen brutaali tappo sillä hakulla kalloa sisään hakatessa :D Mutta Mathiaksen alas ampuminen sieltä perhanan tornista Laran Brändin mukaisesti kahdella pistoolilla, oli perhanan rentouttava kohtaus

Lopussa vinkattu seuraava tapahtumapaikka alkoi heti kutkuttaa mieltä
"Croatoan" -teksti merkattuna Laran pälyilemässä kirjasessa :)
 
Vastaus: Tomb Raider

Noniin läpihän se män ja oli kaiken sen odotuksen ja hypen arvoinen peli. Seikkailu,tutkiminen, hyppiminen ja taistelu oli loistavassa tasapainossa läpi koko pelin, kertaakaan ei tullut sellanen olo et pitihän se arvata et taas kävi näin. Muutama loistava hollywood epic moment oli myös mukana ja kaikki toimi kuin junan vessa. Kestoa pelillä on aivan tarpeeksi se 10h jos ei tutki juuri paikkoja, oma pelikello näyttää 13h ja 85%. Kaikki tombit tein ja noin 75% löysin collectibleista.

Miinuksia tulee ainoastaan ettei pulmia juuri olllut ja nuo tombit olivat kehnoja, yksi huone jossa on yksi pulma jonka ratkaisun näkee hetkessä.

Peli oli todella kaunis ja äänimaailma mahtava. Uusi Lara hahmona on todella loistavasti tehty animaatiosta ääninäyttelyyn, muut joukkion jäsenet ovat paria poikkeusta lukuunottamatta aika perus kauraa. Laran paluu pelimaailman huipulle on todella onnistunut ja suosittelen kaikille seikkailupelien ystäville.
 
Vastaus: Tomb Raider

Oli loistava. Meni läpi kahdessa päivässä, kun imaisi niin täysin mukaansa. Paljon upeita isoja elokuvamaisia kohtauksia,
joissa tuho seuraa kantapaillä. Tarina oli hyvä mies, olipa siihen saatu vähän jopa oikeaa draamaa, mistä pidin kovasti.
Loppu oli myös erinomainen - etenkin kun siellä ei odottanut mitään yliluonnollista loppuhivutusta, jonka läpipelaaminen
kestää jotain neljästä tunnista viikkoon.

Ostan seuraavankin, jos tämän tason onnistuvat säilyttämään.
 
Vastaus: Tomb Raider

Mitenkäs tuon läpipeluun jälkeen, loppuuko peli seinään ja palaat alkuvalikkoon?
Vai pääseekö sitten vielä tarinan läpäisynkin jälkeen käyttämään Fast travellia ja etsimään niitä puuttuvia esineitä ja paikkoja?
Pistää kyllä vihaksi jos näin ei ole :D 60% tällä hetkellä mittarissa ja Shipwreck Beach juuri ohi.
 
Vastaus: Tomb Raider

Mitenkäs tuon läpipeluun jälkeen, loppuuko peli seinään ja palaat alkuvalikkoon?

Kyllä pääsee takaisin läpipeluun jälkeen keräilemään loput reliikit sun muut. Jos taas trophyjä haluaa keräillä niin muutamat niistä ovat sellaisia, mitkä pitää kerätä ennen läpipeluuta. Muutoin joutuu aloittamaan tarinan alusta.

On muuten äärimmäisen hieno peli. Laran seikkailuihin ei ole sitten ykkös- ja kolmososien jälkeen tullut koskettua, mutta tämä onnistui koukuttamaan niinkin paljon, että piti läpipeluun jälkeen mennä kokeilemaan moninpeliä. Jos viimeisin PS3-peli missä moninpeliä on pelattuna on Uncharted 3, niin jotain on tehty tässä kohtaa oikein :p.
 
Vastaus: Tomb Raider

Aika kankealta omaan makuun tuo Multiplayer vielä tuntui ja aseiden äänet oli jotain ihmeellistä rätinää.
Liekö sitte olen liian paantunut CoD ja Battlefield maailmoihin?
Jonkinnäköistä päivitystä tässä vielä voisi sinne puolelle odotella, suomalaisessa peliporukassa voisi toimiakin?
 
Vastaus: Tomb Raider

Aika kankealta omaan makuun tuo Multiplayer vielä tuntui ja aseiden äänet oli jotain ihmeellistä rätinää.
Liekö sitte olen liian paantunut CoD ja Battlefield maailmoihin?
Jonkinnäköistä päivitystä tässä vielä voisi sinne puolelle odotella, suomalaisessa peliporukassa voisi toimiakin?

On kyllä aika turhan oloinen toi moninpeli, eipä tosin yllättänyt.
 
Vastaus: Tomb Raider

Menin justiinsa tuon Shipwreck Beachin ja ajattelin kysyä, että onkos peliä viellä paljon jäljellä?
 
Vastaus: Tomb Raider

Mistä ihmeestä tuon pelikellon näkee, että kauanko on tullu pelattua?
 
Vastaus: Tomb Raider

Menin justiinsa tuon Shipwreck Beachin ja ajattelin kysyä, että onkos peliä viellä paljon jäljellä?

Kyllä siinä aletaan jo loppusuoralla olemaan.
Eilen alotin illalla pelit juuri tuosta kohtaan ja taisi 2-3 tuntia mennä loppuun.

Itsekkin olen tuota pelokelloa miettinyt, ei mitään infoa mistään. Liekö sitten vain PC ominaisuus?
 
Vastaus: Tomb Raider

No niin, tässä nyt näkee, että tulee tollasia sekaannuksia kun kaikki pelialustat on samassa paikassa... Olis järkevämpi, jos esim. pc:n ja ps3:n pelit olis omissa alueissaan... Olis selkeempää.
 
Vastaus: Tomb Raider

Eipä tossa nyt varmaan suurta haaveria sattunut kenellekään, vaikka konsoleiden versiossa ei peliaikaa nyt sitten näekään. Sama peli se on kuitenkin noin muuten, joten turha tässä on ruveta keinotekoisia karsinoita tekemään.
 
Vastaus: Tomb Raider

Varoituksen sananen pelaajille, älkää pilatko tarinaanne

Osa saattaakin jo tietää, mutta kerrottakoon nyt kumminkin.
Kun saavutte tarinassa rannalle Shipwreck Beach, juoskaa se vain läpi asap. ÄLKÄÄ TUTKIKO vielä ympäristöä.
Tässä havainnollistava video miten saatte itsenne jumiin siellä: Here's what causes game breaking glitch in Tomb Raider(2013) on "Shipwreck Beach" - YouTube
Koskee toistaiseksi kaikkia alustoja. Videolla olevalle kalliolle ei nimittäin pitäisi päästä ennenkuin on tiettyjä itemeitä, nyt sinne kuitenkin pääsee ja peli olettaa sinun olevan jo reilusti pidemmällä = tarina sekoaa. Ja tottakai tässä tapahtuu Auto-Save. TADAA!

Toivottavasti tähän tulee pian korjauspäivitys.

Asiaan liittyen keskustelua Eidoksen foorumilla: Block & Tackle Bug | OP updated March 13 - Eidos Forums


Samoin kaksi päivää sitten julkaistu tuleva päivitys Title Update #2 News! | Updated 3/14 - Eidos Forums
Ihan mukavia korjauksia tulossa.
 
Vastaus: Tomb Raider

Huhupuheiden mukaan myös näkemys sen paremmalla ohjaimella siunatun konsolin Tomb Raiderista on tulossa piakkoin julki.

Wallu-sedällä mennyt ohjainten paremmuusjärjestys ilmeisesti lauantaihuumassa sekaisin, mutta muilta osin villit huhut pitivät paikkansa.
Eli myös PS3-version revikka nyt luettavissa.
 
Vastaus: Tomb Raider

Kirjoittelin jo toiselle foorumille läpipeluun jälkeen tunnelmia, joten tässä suora kopio. PS3-versio kyseessä.

Eilen tarttui mukaan ja nyt läpi, joten tarinan jos pelaa läpi, niin ei ole liikaa hangattavaa. Osittain kyllä johtuu myös siitä, että tarina oli koukuttava. Tänään vedin melkein kellon ympäri ihan huomaamatta. Asioita jäi vielä kaivelematta, lopullinen läpäisyaste oli 92% keskimmäisellä vaikeustasolla, hankalimmat (lue: parhaiten piilotetut) bonustehtävät vielä tekemättä. Alla hieman irtonaisia ajatuksia tuoreeltaan, paljon tule verrattua Uncharted-sarjaan, mutta ihan syystäkin.

Tarina siis iski itselle kuin viiden kilon leka. Kunnon seikkailu-selvitytymistä, jonka parissa viihtyi. Toisaalta seikkailuelokuvat ja -pelit menee mulle kun väärä raha. Juonen ja hahmonkehityksen puolesta oli pari sellaista kohtaa, jossa hypättiin aika pahasti "eksynyt opiskelijalikka-ammattimainen seikkailijatappaja"-akselilla, mutta ei se sinänsä häirinnyt, kuuluu genreen.

Juonessa ja pelattavuudessa tuli välillä aika huimat Uncharted-sävärit, mutta sitten tuli mieleen, että ekaa Unchartedia pelatessa tuli vahvat Tomb Raider-sävärit. Vuoroin vieraissa ja vaikea tän genren peleillä on keksiä pyörää uudestaan. Juoni se on joka määrää. Muu on vaan ekstraa.

Pelattavuudessa on vielä särmiä hiomatta, mutta eiköhän Crystal Dynamics jo puske seuraavaa linjalle, joten hahmoanimaatio ja varsinainen Laran ohjattavuus saadaan paremmalle tolalle seuraavassa pelissä. Puzzlet eivät nyt mitään päätähuimaavan vaikeita ole, enemmänkin teettää päänvaivaa selvitä paikasta A paikkaan B, kun etsii noita lisäjuttuja. Perusjuonen ja hautakammion jutut on aikalailla Uncharted-tasoa, vanha pään hakkaaminen siihen kuuluisaan mäntyyn puuttuu. Noi puuttuvat 8% on luultavasti lähinnä grindaamista ja paikkojen koluamista. Siitä sitten joko tykkää tai ei, maisemat on komeat, joten se ei ainakaan alkuun käy tylsäksi. Ammuskeluosuudet oli välillä puuduttavia, johtuen lähinnä levottomasta tähtäyssysteemistä, mutta myöhemmin pelissä, kun sai taitopisteitä lähitaistelujuttuihin, niin nekin helpottuivat jonkin verran. Pelin suhteellisen lyhyt kesto ei mulle ole ongelma, meniköhän n. 16-18 tuntia. Yhtään pitempi, niin olisi tullut turhaa joutokäyntiä ja toistoa mukaan.

Hieno reboot siis vanhaan klassikkoon, joka kieltämättä kaipasikin, vaikka Crystal Dynamicsin Tomb Raider: Legend olikin mainio tekele (joka muuten minusta oli lyhyempi peliajaltaan kun tämä). Mutta jossain välissä saman hankaaminen käy työstä, muutama peli olikin aikanaan jäänyt välistä puuduttavuuden takia. Tätä pelatessa viihdyin samalla tavalla kuin viihdyn edelleenkin, kun katson ekaa tai kolmatta Indiana Jones leffaa. Menee ehdottomasti samaan settiin, kun kaikki Unchartedit, jotka pelaan aina välillä läpi helpoimmalla ihan vaan juonen ja tunnelman takia.

Arvosana yksinpelille 8-/10. Muuten olisi täysi kasi, mutta natsit puuttuu. Särmät pois ja vaikeampia puzzleja sekaan, niin voisi olla jopa 9/10. Moninpelin testailen tässä kun ehdin.
 
Vastaus: Tomb Raider

Olipahan quick-time-eventtejä lukuunottamatta loistavaa viihdettä. Kerta kaikkiaan. Scriptatut kohtaukset toimi nätisti läpi koko pelin, olkoonkin että UC:han sieltä paistoi läpi. Kerrankin pelissä oli aseet tasapainossa ja jokaisella aseella oli oikeasti roolinsa. Siitä kertoo lopussa trophytkin, kaikki ase trophyt nimittäin napsuivat, vaikken niitä edes yrittänyt sen kummemmin metsästää.

Ammuskelu-seikkailu-tutkiminen oli hyvin tasapainossa, vaikkei ihan UC2:n tasolle päästykkään. Sen sijaan sivuhahmot olivat toteutettu kehnosti. Yksikään sivuhahmo ei herättänyt sen koommin tuntemuksia suuntaan tai toiseen. Juoni nyt oli hyvin ennalta-arvattava, mutta onneksi se ei tälläisessä pelissä hirveästi haittaa. Tärkeintä on, että pelaaminen on hauskaa ja juoni kantaa läpi pelin. Pientä laiskuutta oli myös havaittavissa, kun Laralta pääsee tasan samat ähkimisäänet jokaisen aarteen avaus hetkellä. Olisivat nyt edes muutaman eri variaation tehneet. Joka tapauksessa, jos valittamisen aiheet on tämän tasoisia, niin se kertonee kuinka hyvin paketti on kokonaisuudessaan kasassa.

Unchartedien jälkeen viihdyttävintä toimintaseikkailua mitä itse tällä konsolisukupolvella pelaillut. Olin jo heittänyt kirveen kaivoon Tomb Raider IP:n osalta, mutta mitä vielä. Seuraavaa osaahan joutuu odottamaan suurella mielenkiinnolla. Varsinkin jos se vielä tulisi uudelle konsolisukupolvelle!

Seuraavaan osaan kuntoon:
- Sivuhahmot
- roolipelielementit (ase-päivityksiä lukuunottamatta täysin turhaa. Joko kunnolla mukaan tai suoraan pois)
- quick-time-eventit
- Vaikeusaste (pelasin hardilla ja luvattoman helppo)

Arvosanaksi antaisin 8 1/2 mutta koska Lara Croft -> 9

Älä lue, jos et ole peliä läpäissyt.
Ja siltä ääliöltä kuka keksi, että loppuvastus hoidetaan QTE:llä, pitäisi evätä kaikki oikeudet tehdä videopelejä. Jahtaat 10-20h pelin loppuvastusta, ja sitten se kuolee kun painat x-näppäintä. Huoh.

Edit. Hyvät arvostelut sekä Luigilta että Term0z:lta.
 
Vastaus: Tomb Raider

Ja siltä ääliöltä kuka keksi, että loppuvastus hoidetaan QTE:llä, pitäisi evätä kaikki oikeudet tehdä videopelejä. Jahtaat 10-20h pelin loppuvastusta, ja sitten se kuolee kun painat x-näppäintä. Huoh.

Itse puolestani pidin tuosta, koska odotin taas puoli päivää kestävää lopputaistelua ylivoimaisen maagista loppuvihollista vastaan, joka vaihe vaiheelta saa vain lisää voimia, kunnes viimeisessä vaiheessa saa jonkin teleportaatiokyvyn ja sitten pitää yrittää arvata mihin päin kenttää se seuraavaksi ilmestyy. Boring. Parempi näin: lyhyestä virsi kaunis.

Tosin olisihan sen voinut hoitaa vaikka pelkällä loppuvideolla.
 
Vastaus: Tomb Raider

Itse puolestani pidin tuosta, koska odotin taas puoli päivää kestävää lopputaistelua ylivoimaisen maagista loppuvihollista vastaan, joka vaihe vaiheelta saa vain lisää voimia, kunnes viimeisessä vaiheessa saa jonkin teleportaatiokyvyn ja sitten pitää yrittää arvata mihin päin kenttää se seuraavaksi ilmestyy. Boring. Parempi näin: lyhyestä virsi kaunis.

Tosin olisihan sen voinut hoitaa vaikka pelkällä loppuvideolla.

Tosiaan loppuvastuksenhan ei ole pakko olla kuvaamasi kaltainen. Esimerkiksi juuri ennen loppuahan pelin "loppuvastus" oli tavallaan se ihmesoturi, joku heilutti sitä helvetin kokoista lekaa. Mielummin vaikka tämä taistelu pois ja tilalle samankaltainen taistelu tuon pääjehun kanssa. Tai sitten yksinkertaisesti se olisi voinut olla tavan ihmisvihua vähän kestävämpi sotilas, joka olisi pitänyt ampua / heittää rotkoon ihan normaalikeinoin (jousi plus naru). Pelkkä loppuvideo olisi itselle ollut se kaikkein pahin pettymys.
 
Ylös Bottom