Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tomb Raider

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cobretti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Tomb Raider

Läpi meni ja loistavuuttahan tämä oli!

Parasta pelissä oli nimen omaan rytmitys. Kiipeilyä, tutkimista ja ammuskelua oli juuri sopivasti sekoitettu ja missään vaiheessa ei iskenyt puudutus. Etenemisvälineet päivittyivät hienosti ja toivat liikkumiseen hyvää vaihtelua. Pelko siitä, että peli olisi ollut pelkkää räiskintää oli siis itselleni aivan turha. Myöskin skriptatut kohtaukset olivat toimivia ja mielenkiintoisia ja tietyt toimintakohtaukset saivat haukomaan henkeä ja tuli välillä tunne kuin seuraisi kunnon rymistelevää kesäleffaa.

Pelissä tosiaan on aika helpot puzzlet, mutta eipä tämäkään minua haitannut, koska en noin muutenkaan ole mikään arvoituksien ylin ystävä. Oikeastaan pelissä ei ollut kuin yksi pähkinä missä piti vähän päänuppia raapia.
pelin loppupuolella oleva "hissipuzzle".

Ainoa huonoa oli oikeastaan se, kuinka epärealistisen nopeasti Lara kasvoi arasta tytöstä räiskiväksi tappajaksi. Myös muutama pikku buginen tuli seikkailessa vastaan.

Mutta kaiken kaikkiaan aivan loistava peli! Rebootti onnistui täydellisesti ja antoi taas uutta innostusta pelisarjaan. Jatko-osaa odotellessa... 5/5 ja "Jirza tykkä tästä" -leima perään. :)
 
Vastaus: Tomb Raider

Parina iltana hankasin sitten ne loputkin prosentit ja nyt on 100% yksinpeli läpi. Platina taitaa jäädä hankkimatta, koska noita moninpelitrofeita on aika monta lopunperin ja osa vaikuttaa semmoselta, että ei vaan aika ja mielenkiinto riitä niiden hankkimiseen. Ja siten myös loput yksinpelitrofeet jää hankkimatta.

Ja kuten arvelinkin, niin grindaamiseksi toi meni. Tylsistymiseen asti jopa. Pahin nillittämisen aihe oli siis lopulta ne haasteet, joissa etsittiin alueelta esinettä/asiaa X. Vähän turhauttavalla tavalla haettu peliin lisäkestoa eli jos laskee ton viikonlopun läpipeluun ja nyt noi iltapuhteet niin silti peliaika jäi n. 20-25 tuntiin.
 
Vastaus: Tomb Raider

Parina iltana hankasin sitten ne loputkin prosentit ja nyt on 100% yksinpeli läpi. Platina taitaa jäädä hankkimatta, koska noita moninpelitrofeita on aika monta lopunperin ja osa vaikuttaa semmoselta, että ei vaan aika ja mielenkiinto riitä niiden hankkimiseen. Ja siten myös loput yksinpelitrofeet jää hankkimatta.

Ja kuten arvelinkin, niin grindaamiseksi toi meni. Tylsistymiseen asti jopa. Pahin nillittämisen aihe oli siis lopulta ne haasteet, joissa etsittiin alueelta esinettä/asiaa X. Vähän turhauttavalla tavalla haettu peliin lisäkestoa eli jos laskee ton viikonlopun läpipeluun ja nyt noi iltapuhteet niin silti peliaika jäi n. 20-25 tuntiin.

Mulla meni samanlailla. 94% oli prosentit kun läpi meni. Platina jää juurikin noitten multiplayer trophien takia hakkaamatta. Itseasiassa en jaksanut / enkä taida edes jaksaa kerätä mm. jotain sieniä metiköstä. Nämä on varmaan juuri noita haasteita mistä puhuitkin. Muutoin aarteen ja dokumenttien keräily jaksoi kiinnostaa, ne oli hyvin toteutettu.
 
Vastaus: Tomb Raider

Itse jopa tykkäsin noista challangeista ja kerättävästä kamasta ja yleensä en todellakaan jaksa noita peleissä kerätä. Tosin itse en noihin kiinnittänyt pahemmin huomiota kun pelasin tarinan läpi vaan vasta läpipeluun jälkeen keräsin kaiken puuttuvan. Omalla tyylillä pelattuna meni n.13t tarinaan eli koitin tutkia kaiken jne ja oikeastaan kävelin 90% ajasta koska halusin nauttia maisemista ja juokseminen vain tuntui tyhmältä varsinkin sisätiloissa. Silti kun peli oli läpi niin läpäisy prosentit oli 78. Seuraavana päivänä meni likemmäs 8t kun etsein loput kamat ja tein niitä haasteita.

Pari päivää sitten pelasin yksinpelin toisen kerran läpi ja oli se edelleen loistava. Saisi jo tulla ne boxille julkaistut asut myös pleikkarille niin ehkä ostaisin jonkun niistä ja pelaisin tämän kolmannen kerran läpi. Tosin minä olen ostanut varmaan jo 20e arvosta asuja xbox avatarilleni joten minut on kohtuu helppo pitää tyytyväisenä :rolleyes:

Edit: nuo sienet on kohtuu helppo bongata sillä se survival instict kyky korostaa ne. Esim jotain seinillä olevia julisteita se ei korosta, mutta nuo sienet ja ne ekassa metsässä olevat "totemit" se korostaa.
 
Vastaus: Tomb Raider

Itselläkin meni tuo läpi ja nyt on 100%, keräsin paljon tavaraa ihan perus pelin aikana joten keräämisen pariin palasin tarinan jälkeen noin tunniksi pariksi. Grindaamiseksi en miellä tuollaista optionaalista tavaroiden keräämistä, ne on lisäjuttu niille jotka haluaa keräilyä harrastaa :)
Läheskään kaikkia saavutuksia en saanut enkä niitä jaksa metsästääkään, mm. moninpeli ja "keskustelu" saavutus jäi.
Eipä ole pitkään aikaan peli tuntunut näin hyvältä pelata läpi,.. tuntuu että lisää tätä ja heti :)
 
Vastaus: Tomb Raider

Tulipa pelattua tämä tässä parin päivän sisällä läpi.

Ensin hyvät puolet:

- Uskomattoman hieno graafisesti. Menee sinne Unchartedin, Crysiksen, GoWin ja GT:n joukkoon generaation hienoimpien pelien sekaan. Kameratyöskentely on todella onnistunutta, heiluu hienosti tuoden kohtauksiin lisää tehoa. Framerate tosin heittelee, mutta mielestäni pysyy hyväksyttävänä koko pelin ajan.
- Pelin äänimaailma on helvetin hyvin toteutettu. Hyvällä 5.1 setillä kuulostaa todella hyvältä. Tälläkin osa-alueella generaation kärkipäätä. Musiikki ei tosin mielestäni ollut kovin onnistunutta, lukuun ottamatta ehkä viimeistä puolta tuntia ja lisäksi satunnaisia hetkiä sieltä täältä.
- Pelaaminen on soljuvaa ja sulavaa, kontrollit toimivat.
- Ihan hyvä rytmitys.
- Muutama hieno elokuvallinen toimintakohtaus.
- Viimeiseen puoleen tuntiin mahtui ihan kohtalaisen hyvääkin räiskintää.
- Osa ääninäyttelijöistä onnistui hyvin. Itse Laran ääninäyttelijässä joku ärsytti.

Loput pelissä onkin sitten melko unohdettavaa kamaa. Lineaarinen seikkailu ilman mitään todella hyvää pelillistä osa-aluetta. Menee omissa kirjoissa sinne Uncharted 2 -luokkaan. Kaikki on kaunista ja toimivaa ja hyvänkuuloista, mutta mikään ei pelillisesti herätä mitään mahtavuuden fiiliksiä mihinkään suuntaan.

Pelin räiskintäkin on käytännössä QTE:ta, vastustajat ovat esterata, ei mitään oikeaa räiskintää, jossa pitäisi mitään varsinaisesti tehdä. Tykinruokaa kaikki viholliset.

XP:t ja upgradet ja lootit ja salvaget ovat totaalisen päälleliimattua skeidaa ja vievät seikkailun fiilistä. Helpompihan se toki on suunnitella peli tällaisen numeropelin varaan, kuin tehdä muistettavia puzzleja ja hyvää kenttäsuunnittelua.

Eikä pelkästään XP:t ärsytä. Joka puolella peliä tulee vastaan suoranaisia kopioituja elementtejä jokaisesta viiime vuosien ilmiöstä. Jopa Lostia oli saatu ängettyä tarinan puolelle, se oli ehkä paras läppä. Leiritulelle, kun käy istumaan, on pakko änkeä coolia Assassins Creed HUD-välkettä, missä sitten "kehitetään taitoja". Kaikki on yököttävän laskelmoitua.

Ja hahmona vanhakin Lara on parempi kuin uusi. Sekin oli vähemmän laskelmoitu. :D

Ilman mahtavaa audiovisuaalista toteutusta ei peliä olisi jaksanut pelata läpi. Hyvän av:n ja soljuvan pelaamisen ansiosta peli oli kuitenkin viihdyttävä paketti, joskin totaalisen unohdettava. Sellanen 7,5/10.
 
Vastaus: Tomb Raider

Pelihahmon/vermeiden kehittyminen nyt vaan on peliä kehittävä ominaisuus (ettei hahmo tai peli tunnu samalta koko ajan) Joten mitä siinä on vaihtoehtoja tälle, joko kentän/etenemisen perusteella tai keräämisen tai muun pelaajan tekemisen perusteella..onko muita vaihtoehtoja?? Kyllä itse haluan että pelihahmo ja varustus kehittyy, se tuo peliin mielekkyyttä. Itselleni on ihan se ja sama millä "käyttöliittymällä" tämä kehittyminen tapahtuu, nuotio ja xp+"raha" on ihan yhtä hyvä kuin mikä muukin tapa.
Minusta tässä oli hyvin tasapainoitettu aseiden ja kykyjen kehitys, ei liian nopea, ei liian hidas... itsellä sain lähes kaiken täysille pelin loppuvaiheessa.
 
Vastaus: Tomb Raider

Vai että mitä vaihtoehtoja on saada peli tuntumaan mielekkäältä vaikka kymmenen tunnin ajan?:rolleyes: Niin no, tässä juuri nykypelien ongelma. Iso osa pelaajia on nimenomaan tyytyväisiä, kun vaan XP laulaa ja rekyyli pienenee sitä mukaa.

Miten olisi vahvat peruspelimekaniikat, hyvä kenttäsuunnittelu, hyvä vihollistekoäly, hyvin tasapainotettu haaste, hyviä puzzleja, hyvää tasolokkaa tai muuta mielekästä liikkumista pelimaailmassa ym ym.. Kaiken keskiössä pitäisi olla itse pelaaminen ja mekaniikat ja koko pelin suunnittelu niiden ympärille.

Mutta eipä tällaisia tarvitse kehittäjien miettiä, kun prestige on ainoa asia, joka saa pelaajat peliä pelaamaan illasta toiseen. Tai MAGissakin moni sanoi, ettei jaksaisi pelata peliä, ellei siinä olisi Veteran-modea, eli kaikki unlockaus ja levelit alkaa alusta. Itse vain haen sitä ydinpelikokemusta peleistä, miltä pelaaminen tuntuu.

Levelöinti voi rikastuttaa peliä ja joissain genreissä se on jopa iso osa ydinkokemusta, mutta isossa osassa nykypelejä se on ottanut liikaa valtaa ja vie halvalla tavalla keskittymisen pois pelien ytimestä. Pelaajat saadaan tyytyväisiksi ja koukkuun mittaria kasvattamalla.

Sen verran muuten piti vielä tästä pelistä sanoa, että aseiden tuntuma on mahtava. Äänet, rekyyli, palaute, aseiden käsittely on todella tyydyttävää. Sääli, että varsinaiset ampumiskohtaukset on suunniteltu ampumaradoiksi tykinruokineen. Aseiden tyydyttävyys teki kuitenkin räiskintäosuudesta kohtuullista.
 
Vastaus: Tomb Raider

Vai että mitä vaihtoehtoja on saada peli tuntumaan mielekkäältä vaikka kymmenen tunnin ajan?:rolleyes: Niin no, tässä juuri nykypelien ongelma. Iso osa pelaajia on nimenomaan tyytyväisiä, kun vaan XP laulaa ja rekyyli pienenee sitä mukaa.
Tästähän taitaa olla ihan tutkimuksiakin tehty, että ihmiset jäävät "koukkuun" esimerkiksi xp:n keräämisestä. Aivan samalla tavalla kuin vaikkapa Tetriksessä on pisteet. Olisiko sinun mielestä Tetris parempi peli, jos pisteitä ei olisi näkyvissä ja high scoren tavoittelu olisi täten mahdotonta ? Pisteet, high scoret , xp:t, uudet aseet ym. Olipa se nyt missä muodossa tahansa, niin ei tuo nykypelien ongelma ole. Ollut peleissä aina, ja varmasti yksi vahvimmista syistä, miksi niin moni ihmisistä pelejä pelaa. Suklaa on hyvää -> siksi sitä syödään.

Miten olisi vahvat peruspelimekaniikat, hyvä kenttäsuunnittelu, hyvä vihollistekoäly, hyvin tasapainotettu haaste, hyviä puzzleja, hyvää tasolokkaa tai muuta mielekästä liikkumista pelimaailmassa ym ym.. Kaiken keskiössä pitäisi olla itse pelaaminen ja mekaniikat ja koko pelin suunnittelu niiden ympärille.
Tässä puolestaan osittain samoilla linjalla. Vaikka peruspelimekaniikat ja kenttäsuunnittelu on mielestäni jo hyvällä tasolla, niin vihollisten tekoälyssä, haasteissa ja puzzleissa on hirveästi petrattavaa. Monet pelit kuten Far Cry 3 ja Tomb Raider olivat naurettavan helppoja Hard - tasolla. Kuolemia tuli muutamia, eikä peli tuntunut haastavalta missään vaiheessa. Viholliset on myös helppo saada juoksemaan putkessa yhdestä oven raosta vuoron perään samalla kun haulikko laulaa. Tämä ei toki koske nyt pelkästään Tomb Raideria vaan suurinta osaa nykypeleistä.

Mutta eipä tällaisia tarvitse kehittäjien miettiä, kun prestige on ainoa asia, joka saa pelaajat peliä pelaamaan illasta toiseen. Tai MAGissakin moni sanoi, ettei jaksaisi pelata peliä, ellei siinä olisi Veteran-modea, eli kaikki unlockaus ja levelit alkaa alusta. Itse vain haen sitä ydinpelikokemusta peleistä, miltä pelaaminen tuntuu.
Noh noh. Magissa aktiiviset pelaajat (jotka tuota veterointia harrastaa) pelaavat peliä satoja - tuhansia tunteja. Suo nyt heille parin kymmenen tunnin veteraani kierros sillon tällöin piristämään pelihetkiä. Voin taata, että pelkkä veteraanitila ei saanut konsolifin - porukkaa tahkoamaan tuota peliä päivästä toiseen yli kolmen vuoden ajan, vaan nimenomaan ne pelilliset seikat.

Levelöinti voi rikastuttaa peliä ja joissain genreissä se on jopa iso osa ydinkokemusta, mutta isossa osassa nykypelejä se on ottanut liikaa valtaa ja vie halvalla tavalla keskittymisen pois pelien ytimestä. Pelaajat saadaan tyytyväisiksi ja koukkuun mittaria kasvattamalla.
Tomb Raiderissa nyt levelit oli niin pienessä roolissa, ettei se kyllä vienyt keskittymistä pois itse seikkailusta. Itse en edes muistanut aina käyttää noita level pisteitä. Minusta sieltä ei oikein saanut auki mitään fiksua. Vielä huonommin se oli toteutettu Far Cry 3:ssa, jossa minulla oli toistakymmentä level-pistettä käyttämättä, koska en tarvinnut mitään niistä. Sen sijaan aseiden päivitys oli hauskaa hommaa ja koukutti minua tutkimaan saarta ja keräilemään mitä ikinä vastaan tulikaan. En ymmärrä miksi koukuttaminen olisi huono juttu.

Sen verran muuten piti vielä tästä pelistä sanoa, että aseiden tuntuma on mahtava. Äänet, rekyyli, palaute, aseiden käsittely on todella tyydyttävää. Sääli, että varsinaiset ampumiskohtaukset on suunniteltu ampumaradoiksi tykinruokineen. Aseiden tyydyttävyys teki kuitenkin räiskintäosuudesta kohtuullista.
Joo helppojahan nuo ampumakohtaukset oli. Silti edelleen toitotettava onnistunutta aseiden tasapainoa. Yksi harvoista peleistä, jossa jokainen ase oli perustellusti mukana ja hauska käyttää. Tähtäykselle lisäksi annettava peukku, yleensä näissä toimintaseikkailussa tähtäyksen herkkyydessä on toivomisen varaa, tässä se oli kohtuullinen.
 
Vastaus: Tomb Raider

Tästähän taitaa olla ihan tutkimuksiakin tehty, että ihmiset jäävät "koukkuun" esimerkiksi xp:n keräämisestä. Aivan samalla tavalla kuin vaikkapa Tetriksessä on pisteet. Olisiko sinun mielestä Tetris parempi peli, jos pisteitä ei olisi näkyvissä ja high scoren tavoittelu olisi täten mahdotonta ? Pisteet, high scoret , xp:t, uudet aseet ym. Olipa se nyt missä muodossa tahansa, niin ei tuo nykypelien ongelma ole. Ollut peleissä aina, ja varmasti yksi vahvimmista syistä, miksi niin moni ihmisistä pelejä pelaa. Suklaa on hyvää -> siksi sitä syödään.

Tässä nyt vaan se "pieni" ero, että Tetriksessä pisteet tulevat vahvan pelimekaniikan kautta masteroiden, kun taas XP on melkeinpä aina peleissä pelkkää päälleliimattua sokeria. XP esim. Tomb Raiderissa rikkoi jokainen kävelyn hetki immersiota. Koko ajan tuli muistutuksia siitä, että olet pelaamassa tämän hetken trendejä kopioivaa peliä, et seikkailemassa mystisellä saarella. Täysin päälleliimattu ominaisuus. Tomb Raideriinkin voisi upottaa jonkun score-muodon tai time trialin, kuten edeltävissä Tomb Raidereissa on ollut. Nykyinen toteutus on pelkkää pullamössöpelaajien kosiskelua. Se, että joku (nykyisin liian moni) siitä pitää, ei auta minua. Itse en siitä pitänyt. Olisin vaihtanut kaiken XP:n ja salvagen ja lootin ja muun markkinointiosaston keksimän sanaston ja numeropelin siihen, että räiskintäosuudet olisivat olleet hyvin suunniteltuja. Ei siinä vaiheessa tarvita mitään hahmonkehitystä. Taistelut ovat haastavia ja hyvin suunniteltuja --> joudut hyödyntämään omia taitojasi --> peli on mielekästä.

Noh noh. Magissa aktiiviset pelaajat (jotka tuota veterointia harrastaa) pelaavat peliä satoja - tuhansia tunteja. Suo nyt heille parin kymmenen tunnin veteraani kierros sillon tällöin piristämään pelihetkiä. Voin taata, että pelkkä veteraanitila ei saanut konsolifin - porukkaa tahkoamaan tuota peliä päivästä toiseen yli kolmen vuoden ajan, vaan nimenomaan ne pelilliset seikat.

Itseänikin MAGissa jaksoi viehättää satoja tunteja nimenomaan pelilliset seikat. Silti siellä oli tuhansittain porukkaa, joka pelasi peliä vain merkityksettömän numerorumban vuoksi. Ja nämä pelaajat ovat niitä, jotka aiheuttavat sen, että kehittäjät unohtavat mielikuvituksen käytön ja keskittyvät kuorruttamaan pelejä turhalla sokerilla, sen sijaan, että tekisivät merkittävää pelattavaa sisältöä. Jokainen tietää, kumpi on helpompaa toteuttaa pelissä. Hyvä kenttäsuunnittelu ja tekoäly, vai jakaa XP:tä joka toisella askeleella.


EDIT:

Keksin muuten mielestäni hyvän vertauksen vielä liittyen Tetrikseen. Nyky-Tetris menisi suunnilleen näin:

Ensin olisi käytössä pelkästään suoria palkkeja. Tunnin pelattua ja tarpeeksi rivejä tyhjennettyä olisit kerännyt tarpeeksi XP:tä saadaksesi käyttöön T:n muotoiset palikat. Seuraavalla XP-tasolla saat käyttöösi myös palikoiden pyörittämisen. Seuraavalla tasolla aukeaisi taas yksi palikka. Tätä pyörää jatkuisi, kunnes kaikki palikat ja pyörittämiset ja pyörittämissuunnat olisi avattu. Tässä vaiheessa aukeaisi valittava VeteranUberPrestige-moodi, jonka jälkeen saisit valikkoon "Level 2-tason Tetris-Pro" nimen ja kaikki alkaisi alusta. Ja auta armias, jos VeteranPrestigemoodia ei olisi olemassa. "Onpa paska peli, ei jaksa pelata enempää" olisi kommentti, vaikka todellisuudessa tästä Tetris vasta alkaisi. Ja miksi ylipäänsä piti pelata sata tuntia, että pääsin aloittamaan varsinaisen Tetriksen? Miksi minun piti kerätä paskaa sokeria sata tuntia, ennen kuin pelimekaniikat ovat kunnolla käytössäni?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tomb Raider

Miksi minun piti kerätä paskaa sokeria sata tuntia, ennen kuin pelimekaniikat ovat kunnolla käytössäni?

Olisko se ollut autuasta jos Tombin kaikki pelimekaaniit olisi olleet heti käytössä? Köydet/kiipeilyt, melee taidot, aseet täysillä..ne kun oli sitä pelimekaaniikkaa. Minusta peli olisi ollut heti tylsempi jos kaikki on heti käytössä ja miten sitten hahmon tarina..heti olisi ollut ultimaalinen tappokone?

Tykinruoka/tekoäly on hankala kun on niin eritasoista porukkaa niin aika sopeutuva systeemi pitää olla että jokainen saa omanlaistaan haastetta. Itselleni Tombin taistelut oli ihan sopivia, ne ei kuluttaneet liikaa peliaikaa ja niissä tunsi olevansa voittaja :D Perinteisempää seikkailua/puzzlea olisin kaivannut enemmän näin jälkikäteen ajateltuna (vrt. aiemmat Tombit) Mutta tarinana ja tarinan kuljetuksen kannalta rytmitys oli kuitenkin ehkä näin parempi. Optionaaliset luolastot olisi siitä huolimatta voineet olla monipuolisempia..
 
Vastaus: Tomb Raider

Olisko se ollut autuasta jos Tombin kaikki pelimekaaniit olisi olleet heti käytössä? Köydet/kiipeilyt, melee taidot, aseet täysillä..ne kun oli sitä pelimekaaniikkaa. Minusta peli olisi ollut heti tylsempi jos kaikki on heti käytössä

Riippuu täysin siitä, miten peli on suunniteltu. Ei esim. mitään hahmonkehitystä tarvitse, jos osaa suunnitella kenttäsuunnittelun ja eri mekaniikoiden käyttämisen hyvin ja ripottelee ehkä pari mekaniikkaa vasta vähän alun jälkeen. Tähän on tietysti erilaisia toteutustapoja ja kaikkia ei varmasti ole vielä edes keksitty.
Mitä enemmän taitoja käytössä aiemmin, sitä enemmän niiden varaan voidaan suunnitella erilaisia pulmia ja exploraatiota ja monipuolisempaa taistelua.

ja miten sitten hahmon tarina..heti olisi ollut ultimaalinen tappokone?

Ei mielestäni tässä(kään) pelissä mennyt tarina ja peliosuus missään vaiheessa yksiin. Lara oli alusta asti tappokone ja selviytyjä. Ei siis olisi haitannut lainkaan, vaikka kaikki olisi ollut alusta asti auki. Paljon tärkeämpää olisi ollut suunnitella mekaniikkoja, puzzleja ja exploraatiota, joilla olisi jotain merkitystä ja jossa olisi jotain haastetta.

Tykinruoka/tekoäly on hankala kun on niin eritasoista porukkaa niin aika sopeutuva systeemi pitää olla että jokainen saa omanlaistaan haastetta.

Ei ole vaikeaa. Tekoäly voisi olla lähes samanlainen kaikilla vaikeusasteilla, vähemmän haastetta haluaville voisi tarjota helpotuksia monella eri tavalla. Esim. helpommin kuolevat vihut, monia muitakin mahdollisuuksia, vaikka huonosti osuvat viholliset. Toki tekoälyn aktiivisuuttakin voisi muokata eri vaikeusasteilla ja tätä tehdäänkin monessa pelissä. Tankit, jotka rynnivät voisivat olla todella agressiivisia hardilla ja easyllä voisivat madella. Nämä nyt vain nopeita esimerkkejä siis.

Perinteisempää seikkailua/puzzlea olisin kaivannut enemmän näin jälkikäteen ajateltuna (vrt. aiemmat Tombit) Optionaaliset luolastot olisi siitä huolimatta voineet olla monipuolisempia..

Näitä itsekin kaipasin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tomb Raider

Puzzleja itsekin kaipasin pikkasen enemmän, mutta kannattaa muistaa, että vasta pelin lopussa Lara innostuu koko hommasta oikein kunnolla eli jatkossa niitä puzzlejakin varmaan on enemmän. Kunhan ei mennä anniversary linjoille niin olen tyytyväinen. Se peli oli kyllä kamalaa pakkopullaa. Iso huone jossa puzzle eikä mitään vinkkinä mitä siinä pitäisi edes tehdä. Minusta hyvä puzzle on sellainen jossa tietää heti mitä pitää tehdä, mutta pitää keksiä se miten se tehdään. Sitten puzzlen jälkeen tuli käytävä joka vei uuteen huoneeseen ja sama homma.

Itse olen siis pelannut vain legendin, anniversaryn ja underworldin tämän lisäksi. Edes silloin kun eka tomb raider tuli pc:lle en tykännyt siitä. Ne kontrollit oli jo silloin aivan kamalat ja vasta legend sai ne oikein. Itse kyllä tykkäsin tämän uusimman kevyestä metroid henkisyydestä kun sai uusia kykyjä jne.
Ja ennen kuin joku huomauttaa, että anniversary on ekan tomb raiderin remake niin tuo on tiedossa.
 
Vastaus: Tomb Raider

Puzzleja itsekin kaipasin pikkasen enemmän, mutta kannattaa muistaa, että vasta pelin lopussa Lara innostuu koko hommasta oikein kunnolla eli jatkossa niitä puzzlejakin varmaan on enemmän.

Ehkäpä. Toivottavasti.

Kunhan ei mennä anniversary linjoille niin olen tyytyväinen... Iso huone jossa puzzle eikä mitään vinkkinä mitä siinä pitäisi edes tehdä.

Kuvailit juuri, miksi mielestäni vanhat Tomb Raiderit ovat niin mahtavia ja uniikkeja. Se työmäärä, joka on kulunut pelien kenttäsuunnitteluun.. Pelien kentät ja ongelmanratkonta nivoutuvat yhteen saumattomasti. Etenemiseen ei tavallaan anneta vinkkejä, mutta pikku hiljaa pelaaja oppii lukemaan ympäristöä ja yhdistelemään kaiken ja tajuaa pelien sisäisen logiikan, jolloin eteneminen tietyllä tavalla helpottuu, mitä pidemmälle etenee. Löytämisen ja keksimisen ilo ja immersio maailmasta, jossa seikkailet ja yhdistelet palasia, on täysin eri sfäärissä kuin missään toisessa pelissä. Ja joskus "puzzlet" eivät ole edes vain yksi iso huone, vaan ne käsittävät isomman ympäristön, jossa joudut ratkomaan, miten pääset etenemään. Myös salaisuudet olivat mahtavasti piilotettuja.

Toki sellaiset suoraviivaisemmatkin puzzlet, jossa tavoite on heti selvä ja pitää vain keksiä, miten pääset tavoitteeseen, ovat mielenkiintoisia. Vanhojen Tomb Raiderien exploraatio ja ongelmanratkonta yhdistettynä on kuitenkin täysin omalaatunen juttunsa, josta itse pidän ainakin ihan helvetisti. Ja sellasta ei vaan pääse oikein kokemaan missään, mikä on sääli.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tomb Raider

Läpi meni äskettäin ja täytyy sanoa että ei nyt niin iskenyt kuin suurimmalle osalle. Ei se huono ollut, mutta tuo juonen yllätyksettömyys ja ärsyttävät sivuhahmot häiritsivät kyllä itseäni aika paljon. Loppua kohden meinasi mennä jo melkoiseksi pakkopullaksi tuo pelaaminen. Visuaalisesti kyllä todella hieno ja audiopuolikin kunnossa. Pelattavuus oli sujuvaa, mutta mielestäni vaihtelevuutta ei ollut tarpeeksi. Puolivälin jälkeen alkoi jo hieman puuduttaa.

Hahmoista en välittänyt pätkääkään, kaikki stereotypisiä tyyppejä joita on nähty jo niin monissa peleissä ja elokuvissa. Juoni samaa luokkaa, tasaisen mitäänsanomatonta settiä. Tosin muutama hieno kohtaus pelissä kyllä oli, kuten
tuplapistoolit lopussa!

Jatko-osaan sitten kunnon juoni ja hieman omaperäisyyttä lisää.
 
Vastaus: Tomb Raider

Täälläkin on nyt peli menty läpi. Ihan hyvä peli tämä oli minusta. Tarinan kun pääsi läpi, niin näytti 70%. Vois ehkä alkaa kerätä noita puuttuvia aarteita sun muita jossain vaiheessa.
 
Vastaus: Tomb Raider

Tänään meni läpi 100% ja ite kyl pidin pelistä. Puzzlet oli kyl vähä yksinkertaisia, mutta eipä se juuri haitannu. Ku muistelee et joskus olin ekassa Tomb Raiderissa puol vuotta :) jumissa.

Moninpeliä testasin noin viisi minuuttia ja oli ihan järkyttävää kuraa. Tänään vien pelin gamestoppiin ja otan jotain uutta tilalle.
 
Vastaus: Tomb Raider

En ole Tomb Raider pelisarjaa mitenkään älyttömästi pelannut. Ainut peli jota olen kyseisessä sarjassa pelannut on Tomb Raider: Anniversary. En liiemmin lukenut pelistä ennen hankintaa vaan lueskelin kommentteja ja päätin kokeilla. Tähän mennessä olen ollut tyytyväinen hankintaan. Toimintaa pursuaa mutta silti Lara on huomattavasti elävämpi hahmo kuin esimerkiksi Far Cryn Jason Brody josta tuli melkein kerta heitolla Rambo. Hienoja kohtauksia peliin on mahtunut ja meno on ollut todella hyvää. Selviytymis vaistoa olen ehkä kerran käyttänyt mutta muuten olen kyllä selvinnyt ihan itse. Täytyy sanoa että kyseessä on hyvä peli jota suosittelen.
 
Vastaus: Tomb Raider

Patch 1.03 on tullut Playstation 3:lle.

Change log:
Single Player
• Resolved situation in which combat would not spawn the next encounter on Chasm Bridge, halting player progress. [Dedicated Thread]
• Fixed an issue in Shipwreck Beach where if a player skipped content they would be unable to progress due to not receiving the compound bow from Jonah. This was known as the “Block & Tackle” bug. The update should address this issue for players who have already encountered the bug. Fixed a similar issue where the block and tackle itself was inaccessible while on the galleon. [Dedicated Thread]
• Resolved issue where players were able to proceed through Shipwreck beach without the compound bow.
• Addressed issues with visibility and movement of sea mines in Shipwreck Beach.
• Addressed issue where skipped cinematics were preventing saving your discovery of the next campsite in Mountain Base (Radio Tower Basecamp) and Chasm Monastery (Sacred Hall Basecamp).
• Resolved issue with fire arrows blocking progress in the Tomb of Lost Adventurer.
• Fixed issue in Coastal Forest where reloading last checkpoint generated an incorrect objective.
• Resolved a rare issue in Shantytown where the player path could be gated following a combat encounter.
• Addressed a situation while re-traversing the Cliffside Bunker where the world would not load as you exited the roof.
• Fixed rare case where gondolas would drop prematurely in Shipwreck Beach making traversal difficult.
• Resolved issue in Tomb of the Unworthy where basecamp discovery notification would play at the incorrect time.
• Fixed crash that occurred only on Korean Language.
• Addressed visibility issue when toggling Square Enix Trailers on PS3.
• Polished timing of Czech subtitles.


Multiplayer

• Improved how Lobbies handle users with Downloadable Content/Additional Content maps, allowing friends to play together.
• Implemented additional Downloadable Content/Additional Content matchmaking options menu.
• Added notifications for Downloadable Content/Additional Content matchmaking options.
• Addressed an issue where a black screen would appear after accepting a friend invite and removing the Ethernet Cable.
• Fixed a rare multiplayer crash.
• Addressed an issue with empty text characters not displaying on PC and PS3.
• Adjust unit of measurement for time played in Online Profiles.
• Added an option to search All game types in matchmaking.
• Resolved an occasional issue where Salvage Crates wouldn’t respawn after Host Migration.
• Retuned Shopaholic Achievement by excluding The Oni General from the achievement requirement.

Lähde: New 1.03 PS3 Patch. - www.tombraiderforums.com
 
Ylös Bottom