Friends Per Second -podcast oli päässyt testaamaan Ken Levinen uutta Judas peliä ja samalla haastattelemaan herraa. Ken Levine on monille varmaan tuttu Bioshockeista (1 ja Infinite) ja uusi pelikin vahvasti antaa "Bioshock avaruudessa" vibat. Oli kyllä todella mielenkiintoinen haastattelu ja jos ylipäätään pelikehitys kiinnostaa, niin kannattaa ehdottomasti kuunnella. Ken Levine on kyllä alansa huippuja ja puhuu paljon mielenkiintoisista jutuista myös mm. Bioshockin tekemiseen liittyen. Haastattelu alkaa kohdasta 36:37.
Mitä Judakseen tulee, niin peli tosiaan antaa alkuun vahvat Bioshock vibat, mutta peli on paljon muutakin. Podcastissa sanotaan, että oikeastaan mitään juuri tällaista peliä ei ole aiemmin tehty, vaan se yhdistelee monille tuttuja elementtejä eri peleistä uudenlaiseksi kokonaisuudeksi.
Peli on tarinavetoinen FPS, jossa on mukana myös roguelite elementtejä. Tämän lisäksi erityisen mielenkiintoista oli se, että pelin kentät ja jossain määrin myös pelaaminen on proseduraalisesti generoitua. Eli kentät ei ole valmiiksi rakennettuja, vaan rakentuvat pelin edetessä erilaisista "palikoista", ja nämä käytetyt palikat valikoituvat pelaajan tekemien valintojen perusteella. Levine puhui tästä jo vuonna 2014, Youtubesta löytyy "Narrative Legos with Ken Levine", jos kiinnostaa (on myös todella hyvä video). Silloin enemmänkin narratiivin rakentumisen näkökulmasta, mutta nyt hän kuitenkin vie ajatusta vielä pidemmälle siinä mielessä, että tarinankerronnan lisäksi myös pelattavuus rakentuu näistä palikoista.
Tämä tarkoittaa siis sitä, että kun peli huomaa pelaajan pelaavan tietyllä tapaa, esimerkiksi hiiviskelevän paljon, niin peli mukautuu tähän ja muuttuu sitä mukaa. Levine kuitenkin korostaa sitä, että heille on ollut äärimmäisen tärkeää, että tämä proseduraalinen generointi ei näy pelaajalle millään tapaa, vaan pelaajasta pitäisi tuntua siltä, että kaikki on käsin rakennettua.
Tässä pelissä on kyllä paljon mielenkiintoisia juttuja ja odotan kyllä suurella mielenkiinnolla miltä lopullinen teos näyttää. Ainakin aikaa Levinellä on ollut tätä tehdä ja kaikesta hänessä kyllä huokuu rakkaus pelejä ja pelikehitystä kohtaan.