Vastaus: Tulevien konsoleiden täkypelit?
Jona Asih sanoi:
Onko tietoa, tuleeko Lost Odyssey olemaan Way of the Samurai -sarjan viitoittamalla jalon miekkaduelaamisen tiellä, vai onko peli pelkkää (omasta mielestäni tylsää) massamättämistä?
Onko Blue Dragonista enempää infoa kuin tuo kuva?
Milloin Kameo ilmestyy ja onko tuo tulossa muillekin alustoille?
Mass Effectin video ei sanonut pelistä yhtään mitään. Joku planeetta pyöri jossain.
Gears of War-pätkän linkki ei toimi.
Lost Odyssey ja Blue Dragon ovat vielä melko salattuja projekteja, Microsoftin "tärkeimmät ässät" Japanin markkinoille. Peleissä on mukana Final Fantasy- ja Dragon Ball Z -sarjan taustavoimia. Molempia pelejä valvoo "Final Fantasyn isä" Hironobu Sakaguchi.
Blue Dragonin pitäisi olla kaksikosta kevytmielisempi RPG ja enemmän nuorille suunnattu. Peli on piirrostyylinen ja pelin suurin koukku on ilmeisesti hahmojen varjo-olennot, joista Shun lohikäärme näkyikin kuvassa. Hahmoja on kuitenkin enemmän, yhteensä viisi, ja jokaisella on omanlaiset joskin vaihdettavissa olevat varjonsa. Varjoja käytetään taisteluissa ja pelimaailman mysteerien ratkomisessa. Hahmojen ja varjojen osaamista voi kehitellä ilmeisesti melkolailla FF-tyylisesti: mukana on "ammatteja" ja satoja eri kykyjä.
Blue Dragon on Microsoftin, Mistwalkerin ja Artoonin yhteisprojekti. Artoon on tässä se epäilyttävä linkki, sillä studio on luonut mm. Xboxin "loisteliaan" Blinx-sarjan. Blue Dragonin hahmotaiteesta vastaa Dragon Ballin Akira Toriyama ja pelin ohjaa Takuya Matsumoto, joka oli yksi Blinx 2:n luovista johtajista ja joka ennen Artoonille tuloaan oli osallisena esimerkiksi Nights into Dreamsin ja Burning Rangersin kehityksessä.
Lost Odyssey on puolestaan aikuisille suunnattu RPG, joka yrittää painottaa vahvaa tarinaa ja vahvoja, tunteikkaita hahmoja. Pelin päähahmo on kuolematon ja ilmeisen suruissaan kaikesta tuhansien vuosien aikana kokemastaan. Taisteluakin pelissä on varmaankin tiedossa, koska päähahmo voi kuulemma imeä itseensä vihollistensa energiaa ja hyödyntää tätä jotenkin roolipelimäisesti.
Lost Odyssey syntyy Microsoftin, Mistwalkerin ja Feel Plussan yhteistyönä. Feel Plus on Xbox 360 -pelejä varten perustettu pelistudio, jonka tuottajana häärii Squaren ensimmäisiin CG-artisteihin lukeutunut Hiroshi Kawai. Kawai on tehnyt 3D:tä FFVII:stä lähtien. Studion pelejä ovat ohjaamassa Daiskuke Fikugawa (FF Tactics, Legend of Mana) ja Takahiro Kaminagayoshi (Legend of Dragoon). Lisää Final Fantasy -henkeä Lost Odysseyhin hönkii FF-säveltäjä Nobuo Uematsu. Lisäksi pelin taustatarinaa on ollut kirjoittamassa palkittu japanilaiskirjailija Kiyoshi Shigematsu.
Jompi kumpi näistä, Blue Dragon tai Lost Odyssey, ilmestyy vuoden sisällä konsolin julkaisusta. Pelit ovat ehdottomia Xbox 360 -yksinoikeuksia.
Kameo: Elements of Power on Microsoftin ja Raren peli, joten se ei ilmesty muille kuin Xbox 360:lle -- PC:llehän tuollainen peli tuskin sopisi. Kameo julkaistaan 2.12. eli konsolin julkaisupäivänä.
Mass Effect on Microsoftin ja BioWaren scifi-RPG. Peli yrittää yhdistää rahtusen perinteisempää roolipelaamista (tyyliin esim. KOTOR), tosiaikaista toimintaa (mukana on ensimmäisen persoonan tähtäys) ja vapaata universumin ja planeettojen tutkimista. Pelaajan päätökset vaikuttavat radikaalisti tarinan kulkuun ("mass effect"), ja BioWare lupaa erityishuomiota "virtuaalinäyttelijöille" ja heidän ilmeilleen ja eleilleen, jotka korvaavat "turhaa" dialogia. Mass Effect ilmestyy 2006 tai 2007. Pelin olisi tarkoitus hyödyntää tehokkaasti ladattavaa, "episodista" sisältöä, jotta kuilu trilogian seuraavaan osaan tasoittuisi. Trilogia saattaa ilmestyä PC:lle, mutta tällä hetkellä Microsoft ja BioWare ovat keskittyneet Xbox 360:een.
Gears of War -video ei toiminut... Hmm... No tämä toimii ainakin, tosin ruuhka-aikana streamaus voi olla tuskaa:
http://www.xbox.com/en-US/xboxtv/default.htm?t=5436&v=96166&bw=hi<n=
Gears of War on Microsoftin ja Epic Gamesin peli, ja se on suunnattu selkeästi länsimaiseen makuun. Peliä on pidetty selkeimpänä todisteena Xbox 360:n kyvykkyydestä (pelin voimanlähteenä on tietysti Epicin oma Unreal Engine 3). Gears of Warin pääsuunnittelija on Cliff Bleszinski, jonka jotkut saattavat tuntea Jazz Jackrabittista ja Unreal Tournament -sarjan kartoista. Mies oli myös tuottamassa omasta mielestäni floppannutta Unreal Championship 2:ta Xboxille.
Gears of Warissa pelaaja on eräässä sodan runtelemassa ihmisten siirtokunnassa, jossa repeää helvetti auki, kun Locust-mölliäisiä rupeaa pulppuamaan maan uumenista. Pelissä on kaksi pelillistä koukkua, jotka yrittävät tehdä pientä pesäeroa muihin toimintaspektaakkeleihin: Ensinnäkin Gears of Waria pelataan kolmannesta persoonasta, mikä mahdollistaa nurkkien, kivien ynnä muiden taakse piiloutumisen. Suojan tehokas käyttö pitäisi olla merkittävässä osassa pelaamista; tuleen juokseminen tietää kuolemaa. Pelaajan pitäisi pystyä luomaan suojaa itselleen ja rikkomaan vihollissuojia fysiikan mahdollistamin tavoin. Toisekseen mukana on valo-pimeyselementti. Valossa pysyttely on turvallista, koska Locust viihtyy pimeässä. Myös valon toiminnassa ja käytössä pitäisi olla graafista ja fysikaalista simulaatiota mukana.
Laitetaan näin pitkän sepostuksen päätteeksi vielä vähän korkeatasoisempi traileri GoWista:
http://download.microsoft.com/downl...1b5799b88717/XeF_GOW_720p60_ST_2MB LOWRES.wmv.