Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tulevien konsoleiden täkypelit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jona Asih
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jona Asih

Member
Mitkä ovat tulevien (koti)konsoleiden täkypelit? Eli nimetkää tulevia pelejä, joiden takia DC, PS2, GC ja Xbox tulee kuopata kuuden jalan syvyyteen.


Seuraavat tiedot hakusessa:

-Mille konsol(e)ille?
-Milloin peli julkaistaan Euroopassa? HUOM! Julkaisupäivämäärä tulee vahvistaa erikseen jokaikiselle alustalle.
-Mitä pelissä tehdään ja miksi juuri tämän pelin takia vanha kotikonsoli tulee kuopata?
-Ketkä pelin tekevät? Onko tekijäporukka tunnettu jostakin aiemmasta pelistä tai pelisarjasta?
-Mahdollisesti linkki johonkin tietolähteeseen, joka varmistaa Euroopan julkaisuajankohdan


Tavoitteena olisi kartoittaa seuraavan sukupolven konsoleiden tuleva Euroopan pelitarjonta. Ensimmäisenä Euroopan apajille ehtivällä firmalla on mainio mahdollisuus jyrätä muut alleen, mikäli pelitarjonta sekä mainonta (*köh*Dreamcast*köh*) ovat molemmat kohdallaan. Jos taas Euroopan julkaisut alkavat muualla suositun laitteen kohdalla venyä, voi Euroopan markkinoiden herruus hyvinkin mennä sivu suun, vaikka koko muu maailma olisi jo vallattu.

Ketjun toissijaisena tavoitteena on selvittää Euroopan markkinoiden pelitarjonnan yleiskuva vuoden 2006 jouluaattona. Onko kaikille koneille tarpeeksi hyviä pelejä siihen mennessä?
 
Vastaus: Tulevien konsoleiden täkypelit?

Sanomattakin selvää.

Xbox 360:

Project Gotham Racing 3 (4.12.2005 - julkaisupeli)
- Bizarre Creations
Halo 3 (Q2 2006)
- Bungie, Microsoft
Dead Or Alive 4 (4.12.2005 (ei vielä varmaa))
- Team Ninja, Microsoft

Playstation 3:

Killzone 2 (jos noista hypetyksistä on puoletkaan totta.) (TBA)
- SCEA, Guerilla
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (TBA)
- Konami
Resident Evil 5 (TBA)
- Capcom

Nintendo Revolution:

Animal Crossing Revolution (TBA)
- Nintendo
Metroid Prime 3 (TBA)
- Nintendo, Retro Studios, Inc.
Castlevania Revolution (TBA)
- Konami

Linkkejä en ehtinyt tehdä, mutta voin kyllä tuoda ne myöhemmin editoidessani.
 
Vastaus: Tulevien konsoleiden täkypelit?

Onko vielä mitään tietoa oikeasti uusista peleistä?

kaikki mainitsemasi ovat jatko-osan jatko-osia, joten yksikään ei varsinaisesti kykene selättämään vanhoja konsoleita, joilla voi pelata sarjojen vanhempia pelejä maailman tappiin saakka.
 
Vastaus: Tulevien konsoleiden täkypelit?

Jona Asih sanoi:
Onko vielä mitään tietoa oikeasti uusista peleistä?
N3 eli Ninety Nine Nights (Xbox 360) vaikuttaa melkoisen mielenkiintoiselta. Enempää on paha tässä vaiheessa mennä pelistä toteamaan, edes sitä, että onko siitä keskivertoa paremmaksi peliksi. Nettisivutkin on toistaiseksi pääosin japaniksi, vaikka pari videopätkää palvelevat myös länsimaisia pelifanaatikkoja. Kuitenkin Q Entertainment ja Tetsuya Mizuguchi pelin takana, joten odotusarvot ainakin itselläni korkealla.

Eiköhän tuota peli-infoa ala eri suunnista putoilemaan, sisältäen myös noita kaipaamiasi uusia pelejä, kunhan saadaan koneet hyllyille. Alkuun on luonnollista, että pelifirmat keskittyvät hiomaan jatko-osia paremmiksi ja näyttävemmiksi, jotta koneiden alkutaival helpottuu edes hieman. Vaikka toisaalta onhan X360:lle tulossa heti julkaisuun myös Kameo, joka on uusi nimike. Aika näyttää mihin asti sen rahkeet riittävät.
 
Vastaus: Tulevien konsoleiden täkypelit?

NviperO sanoi:
N3 eli Ninety Nine Nights (Xbox 360) vaikuttaa melkoisen mielenkiintoiselta. Enempää on paha tässä vaiheessa mennä pelistä toteamaan, edes sitä, että onko siitä keskivertoa paremmaksi peliksi. Nettisivutkin on toistaiseksi pääosin japaniksi, vaikka pari videopätkää palvelevat myös länsimaisia pelifanaatikkoja. Kuitenkin Q Entertainment ja Tetsuya Mizuguchi pelin takana, joten odotusarvot ainakin itselläni korkealla.

Huh huh. Täytyy kyllä myöntää että tuo N3 oli todella loistava, ainakin trailerin perusteella. :eek:
Katsokaa ihmeessä.
 
Vastaus: Tulevien konsoleiden täkypelit?

gefilus A sanoi:
Huh huh. Täytyy kyllä myöntää että tuo N3 oli todella loistava, ainakin trailerin perusteella. :eek:
Katsokaa ihmeessä.

Ainakin aikaisemmin näkemieni pelivideoiden perusteella kyseessä on melkoinen perusmätkintä Dynasty Warriorsin tyyliin, mutta pitänee vielä odottaa kunnon tietoja ennen varsinaista tuomiota.
 
Vastaus: Tulevien konsoleiden täkypelit?

NviperO sanoi:
Eiköhän tuota peli-infoa ala eri suunnista putoilemaan, sisältäen myös noita kaipaamiasi uusia pelejä, kunhan saadaan koneet hyllyille. Alkuun on luonnollista, että pelifirmat keskittyvät hiomaan jatko-osia paremmiksi ja näyttävemmiksi, jotta koneiden alkutaival helpottuu edes hieman. --

Siinäpä se. Sitten, kun koneet ovat jo hyllyllä, alkaa tietoa lopultakin tihkumaan ja jokunen pelikin saadaan hissuksiin tekeille. Julkaisussa tulee vaan samaa vanhaa.


Ainakin meikäläisen mielestä kannattavinta olisi laittaa jokin upouusi, simät ja korvat päästä pudottava tekele konsolin julkaisuun. Sillä myytäisiin aivan tuhottomasti koneita, sillä välin kun kilpailija saa omalle koneelleen vain Muumipapan pojan isän kosto haudan takaa mummon varjosta 3:n, joka ei eroa edellisen sukupolven Muumipapan pojan isän kosto haudan takaa mummon varjosta 2:sta kuin graafisesti.
 
Vastaus: Tulevien konsoleiden täkypelit?

Jona Asih sanoi:
kaikki mainitsemasi ovat jatko-osan jatko-osia, joten yksikään ei varsinaisesti kykene selättämään vanhoja konsoleita, joilla voi pelata sarjojen vanhempia pelejä maailman tappiin saakka.
Pelaa sinä vain vaikka Killzone ykköstä siihen "maailman tappiin saakka", niin minä ostan playstation 3:n ja sille visuaalisesti ja osittain myös pelillisesti paljon parannellun kakkososan. Jos sinusta oikeasti pelien jatko-osat eroavat edellisistä osista näin yleensäkin ottaen pelkästään visuaalisesti, en minä voi sille mitään, mutta itse ainakin odotan kädet täristen seuraavaa grand theft autoa, final fantasya, socomia ja gran turismoa. Sitä paitsi, vaikka asia olisikin noin kuten väität, miksi graafisia uudistuksia pitäisi vähätellä? Grafiikan siirtyminen askelta hienommaksihan on aina ollut seuraavan konsolisukupolven se suurin juttu verrattuna edelliseen. Hyvä grafiikka ei ehkä pelasta muuten surkeaa peliä, mutta silti se voi parantaa pelinautintoa huomattavasti.

Ja itse asiaan. En ole kaikista mahdollisista tulevista next-gen peleistä tietoinen, joten jotain potentiaalisia kiinnostuksenkohteita voi jäädä poiskin, mutta listataan nyt muutamia:

-Kameo: Elements of power (xympyrä). Julkaisu: Xympyrän julkaisupelejä. Minusta tämä peli näyttää todella kauniilta ja pelimaailma ja hahmot ovat mukavan värikkäitä :p.
-Ninety Nine Nightsista (xympyrä) katsoin videon tänään ja vaikutti kyllä hienolta. Ei sen kummempia perusteluita. Julkaisustakaan ei ole vielä tietoa
-Warhawk (ps3) näyttää siltä, että tämä peli todella hyödyntää seuraavan sukupolven luomia mahdollisuuksia. Ilmassa pörrää videon mukaan älytön määrä tarkasti tehtyjä aluksia ja maastoakaan ei ole unohdettu.
 
Vastaus: Tulevien konsoleiden täkypelit?

N3 on sellainen peli, jota Itagaki sanoisi varmaankin vihannesten pilkkomiseksi. Vihollisia on 1000-2000 samaan aikaan kuvassa, mutta niiden funktio pelin kannalta on lähinnä tulla kurmotetuksi miten milloinkin. Kovimmat iskut ovat kyllä ihan vaikuttavia, sillä ne lennettävät porukkaa massoittain ilmaan (ja tämän jälkeen voidaankin sanoa "halleluja - it's raining goblins"). Pelin traileri on muuten kokonaan CG:tä, eikä se anna kovin hyvää kuvaa itse pelistä. Trailerin tarkoitus on kai esitellä taustatarinaa ja hahmoja.

Mutta niitä uusia pelejä... N3 on toki sellainen, Blue Dragon on sellainen, Lost Odyssey on sellainen. Länsimaissa kypsyvät muiden muassa Too Human, Mass Effect, Crackdown, Kameo: Elements of Power ja Gears of War.

Mainitut pelit ovat siis pelkästään MS:n tallista (ennen Xbox 360 julkaisua paljastettuja pelejä), joten jos ajatellaan uuden sukupolven konsoleita kokonaisuudessaan, uusia ison budjetin pelejä tulee varmasti vielä moninkertaisesti enemmän. Tosin saapa nyt nähdä, miten moni uusista yrityksistä vakiinnuttaa paikkansa markkinoilla. Too Humanista ja Mass Effectistä on jo ainakin suunniteltu trilogiaa.
 
Vastaus: Tulevien konsoleiden täkypelit?

Xbox 360:lle Project Gotham Racing 3 ja Ghost Recon 3. Näillä pärjää mainiosti ensimmäiset puoli vuotta.
 
Vastaus: Tulevien konsoleiden täkypelit?

Hakkiz sanoi:
Mutta niitä uusia pelejä... N3 on toki sellainen, Blue Dragon on sellainen, Lost Odyssey on sellainen. Länsimaissa kypsyvät muiden muassa Too Human, Mass Effect, Crackdown, Kameo: Elements of Power ja Gears of War.

Mainitut pelit ovat siis pelkästään MS:n tallista (ennen Xbox 360 julkaisua paljastettuja pelejä), joten jos ajatellaan uuden sukupolven konsoleita kokonaisuudessaan, uusia ison budjetin pelejä tulee varmasti vielä moninkertaisesti enemmän. Tosin saapa nyt nähdä, miten moni uusista yrityksistä vakiinnuttaa paikkansa markkinoilla. Too Humanista ja Mass Effectistä on jo ainakin suunniteltu trilogiaa.

Lost Odyssey, Blue Dragon ja Kameo tekivät minuun vaikutuksen. Tällaista ei olla vielä ennen nähty. :)

Onko tietoa, tuleeko Lost Odyssey olemaan Way of the Samurai -sarjan viitoittamalla jalon miekkaduelaamisen tiellä, vai onko peli pelkkää (omasta mielestäni tylsää) massamättämistä? Massamättöjä löytyy nimittäin muiltakin alustoilta ja jopa nykykoneilta, mutta kunnon samuraimatseja ei ole vieläkään simuloitu kunnolla. Bushido Bleideistä on kulunut kauan aikaa ja Way of the Samurai-sarjakin on kankeahko. Jospa kerrankin olisi tulossa sulavasti etenevä samuraipeli... *aaaaah*

Onko Blue Dragonista enempää infoa kuin tuo kuva?

Milloin Kameo ilmestyy ja onko tuo tulossa muillekin alustoille?



Niin, ja sitten kommenttia nuista muistakin peleistä:

N3 traileria en valitettavasti saanut toimimaan. Pitää asennella WMA-codecit tässä lähiaikoina.

Too Human vaikutti kelpo scifiräiskinnältä, joka varmasti tulee kiinnostamaan lajityypin ystäviä. Veikkaisin silti kohderyhmän olevan aika marginaalinen.

Crackdownissa ihastuin ensimmäiseksi pelin Blade Runner-tyyliseen, synkän urbaaniin maailmaan. Sitten traileri muuttui hyvin Matrixmaiseksi. Pelillä on selvästi potentiaalia olla joko uskomattoman hyvä tai aivan yhtä huono kuin Matrixistä tehty peli. Avainasemassa tulee olemaan pelattavuus. Toivottavasti pelimaailmassa tulee olemaan paljon sälää, johon voi vaikuttaa, vaihtoehtoisia etenemisreittejä, mielikuvituksellisesti luotuja bossimatseja sekä napakat, helposti omaksuttavat kontrollit. Pelihahmon pitää myös reagoida todella nopeasti kontrolleihin, eikä nykimistä saa esiintyä silmäkarkista huolimatta. Muuten tuosta tulee pelkkä pannukakku.

Mass Effectin video ei sanonut pelistä yhtään mitään. Joku planeetta pyöri jossain. :p

Gears of War-pätkän linkki ei toimi.
IGN sanoi:
ue to the popularity of this file you must choose a download method.

* Join IGN Insider and download it immediately!
 
Vastaus: Tulevien konsoleiden täkypelit?

Lloope sanoi:
Pelaa sinä vain vaikka Killzone ykköstä siihen "maailman tappiin saakka", niin minä ostan playstation 3:n ja sille visuaalisesti ja osittain myös pelillisesti paljon parannellun kakkososan.

Ei kiitos, kokeilin joskus Killzonen demoa eikä henkilökohtaisesti kiinnostanut tippaakaan. Ronskisti yleistäen: kun on pelannut yhtä FPS:ää, on nähnyt ne kaikki. Jokaisessa pelissä aina Wolfensteinista (2D) ja Duke Nukem 3D:stä (3D) lähtien on ollut täsmälleen sama kaava: osoita vihollista aseella ja tapa se. No one lives foreveristä tykkäsin räiskintään yhdistettyjen hiippailukohtauksien ansiosta (syy: edes jotain vaihtelua peruskaavaan), mutta siinäkin laitoksessa oli paljon helmpompaa vain rynnätä kentätä läpi "nappi pohjassa".

Koska peruskaava on kaikissa FPS-peleissä sama, erottaa FPS-pelit toisistaan ainoastaan graafisesti. Eli: miten paljon silmäkarkkia, minkä näköiset aseet/viholliset/littolaiset/ympäristön valitsimme peliin tällä kertaa. Aika harvoin on pelaajalle tarjottu FPS:ää, jossa olisi hyvinkin vaihtelevat peliympäristöt (poikkeus: TimeSplitters-sarja), kunnollinen juoni (poikkeus: Halo) taikka jotain muutakin sisältöä kuin pelkkä räimiminen (poikkeuksia: Metroid Prime, joka on enemmänkin seikkailupeli sekä Splinter Cell, jossa hiivitään suht onnistuneesti). Toisaalta FPS-peligenren kliseet voi myös kierrättää asenteella, jolloin saadaan aikaan Serious Samin kaltaista maittavaa toimintaa.

Kaikesta tästä huolimatta minulle jäi edelleen epäselväksi, miten Killzone 2 eroaa siitä edellämainitusta Duke Nukem 3D:stä. ;)


Lloope sanoi:
Jos sinusta oikeasti pelien jatko-osat eroavat edellisistä osista näin yleensäkin ottaen pelkästään visuaalisesti, en minä voi sille mitään, mutta itse ainakin odotan kädet täristen seuraavaa grand theft autoa, final fantasya, socomia ja gran turismoa. Sitä paitsi, vaikka asia olisikin noin kuten väität, miksi graafisia uudistuksia pitäisi vähätellä?

Kyllähän pelisarjojen jatko-osissa voi olla huomattavia eroja edellisosaan nähden. Esimerkkejä: Jak & Daxter 2, Final Fantasy Tactics, Metroid Prime, Bomberman Generation, Turtles 2 (NES), GTA 3 sekä Pac-Man World. Silti yleensä jatko-osassa on vain sitä "samaa vanhaa", mutta enemmän ja paremmin koristeltuna.

Tällä en tarkoita sitä, että väheksyisin pelien jatko-osia. Tarkoitin vain, että on aivan sama tuleeko se seuraava osa sarjasta X laitteelle Y 2 vaiko Y 3, sillä sama sisältö siinä on siitä huolimatta: se on joka alueella hitusen parempi kuin edellinen sarjan X peli ja kenties sen läpipelaamisessa menee vähän edellistä pitempään.

Todellisia merkkipaaluja sen sijaan ovat pelit, jotka "räjäyttävät potin" konsolin julkaisussa taikka piakkoin sen jälkeen. Esimerkkeinä Mario 64 (Nintendo 64) ja Halo (Xbox). Ketjun tavoitteena olisi löytää jotain yhtä mullistavaa seuraavan sukupolven laitteistolle: syy, miksi ostaa seuraavan sukupolven konsoli.


Lloope sanoi:
Grafiikan siirtyminen askelta hienommaksihan on aina ollut seuraavan konsolisukupolven se suurin juttu verrattuna edelliseen. Hyvä grafiikka ei ehkä pelasta muuten surkeaa peliä, mutta silti se voi parantaa pelinautintoa huomattavasti.

AINA? Ainakin Turbografx sävähdytti aikoinaan CD-tasoisella musiikillaan, vaikka koneen grafiikat olivat muiden aikakauden laitteiden tasolla. ;)
 
Vastaus: Tulevien konsoleiden täkypelit?

Koitanpa selvittää itseäni tämän viestin kautta.


Merkittävät pelit voi ronskisti jakaa viiteen eri kategoriaan:

Kategoria 1: "Lisää samaa vanhaa, mutta hienommin ja paremmin"

Esimerkkejä:
Normaalit pelien jatko-osat.
(Nintendon laitteet: Mariot ja Zeldat)
(Sonyn laitteet: MGS:t ja Gran Turismot)
(Microsoftin laitteet: Halot)


Kategoria 2: "Lisää jotain merkittävää uutta jo ennalta olemassa olevaan genreen"

Esimerkkejä:
Max payne (bullet time)
Burnout (kolarit ja crash-moodi)
Metropolis street racer (Kudos)
Soul Edge (loistava Edge Master-yksinpelimoodi)
Super Monkey Ball (moninpelit)
Sega Soccer Slam (Nintendo World Cup, mutta kolmedeenä)
Tales of Symphonia (nelinpelattavat RPG-taistelut)


Kategoria 3: "Retropelin uudistettu versio tai pelisarjan mullistava jatko-osa"

Esimerkkejä:
Metroid Prime (GC)
Shinobi (Xbox)
Jak & Daxter 2 (PS2)
Prince of Persia: Sands of Time (multiplatform)
Final Fantasy VII (PSX, muutos kolmedeehen)


Kategoria 4: "Kokonaan uusi juttu"

Esimerkkejä:
Rez (PS2, oliko tämä ensiksi DC:lle?)
Ico (PS2)
Frequency (PS2)
Space Channel 5 (DC)
Pikmin (GC)
Chu Chu Rocket (DC)
Jet Set Radio (DC)


Kategoria 5: "Uusi pelaamistapa"

Esimerkkejä:
Samba di Amigo (marakassit)
Dancing Stage (tanssimatto)
Duck Hunt (valopistooli)
Donkey Konga (rummut)

-------------------------------------------------------------------

Tottakai jokaisessa kategoriassa on - ja tulee olemaan - loistavia pelejä. Kategorian 1 pelejä tulee varmasti ilmestymään joka ikiselle tulevallekin konsolille ja näistä voi ennakkoon arvata valtaosan: Nintendolle Mariota ja Zeldaa, Sonylle Metal Gearia ja Gran Turismoa, Microsoftille Haloa. Tästä syystä konsolisotaa ei voida varsinaisesti ratkaista konsolinvalmistajien omilla first party-peleillä, jotka kuuluvat kategoriaan yksi. Mario-fanit ostavat edelleen Nintendon konsolin, MGS-fanit Sonyn konsolin ja Halo-fanit Microsoftin konsolin. Tästä syystä konsolisodan ratkaisuvaiheet käydäänkin kategorioissa 2, 3, 4 ja 5.


Kategoriat 2, 3 ja 4 lienevät näistä mielenkiintoisimmat juuri siksi, että ne ovat vielä täysin avoinna. Tietoa näiden kategorioiden peleistä on tihkunut hyvin nihkeästi ja siksi perustinkin tämän ketjun: kyselläkseni merkittäviä uudistuksia tekevistä peleistä, joita ilman ei yksikään Mario-, MGS- eikä Halo-fanipoika voi elää. Jotain, joka saa kaikki pelaajat kiinnostumaan kyseisestä konsolista, niin että siitä tulee pakko-ostos. Jos ei muuten, niin kakkoskoneeksi.


Kategoriassa 5 Nintendolla on niskaote jo nyt. Kaukosäädinohjain tulee houkuttelemaan pelien ääreen paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole pelikonsolia koskaan aiemmin omistaneet. Saa nähdä, keksivätkö muut konsolivalmistajat mitään vastaavaa vetonaulaa lisätäkseen konsoliomistajien kokonaismäärää nykyisestä.

-------------------------------------------------------------------

Itseäni kiinnostavat eniten kategorian 4 pelit ja tulen myöskin ostamaan seuraavan konsolini neloskategorian pelien perusteella. GC ja DC löytyvät tällä hetkellä pelihyllystäni, juurikin pelien omaperäisyyden vuoksi. Lisäksi pelailen pikkuveljen PS2:lla Icoa, Frequencyä/Amplitudea, Mark of Kritä sekä Reziä.
 
Vastaus: Tulevien konsoleiden täkypelit?

Jona Asih sanoi:
Onko tietoa, tuleeko Lost Odyssey olemaan Way of the Samurai -sarjan viitoittamalla jalon miekkaduelaamisen tiellä, vai onko peli pelkkää (omasta mielestäni tylsää) massamättämistä?

Onko Blue Dragonista enempää infoa kuin tuo kuva?

Milloin Kameo ilmestyy ja onko tuo tulossa muillekin alustoille?

Mass Effectin video ei sanonut pelistä yhtään mitään. Joku planeetta pyöri jossain. :p

Gears of War-pätkän linkki ei toimi.

Lost Odyssey ja Blue Dragon ovat vielä melko salattuja projekteja, Microsoftin "tärkeimmät ässät" Japanin markkinoille. Peleissä on mukana Final Fantasy- ja Dragon Ball Z -sarjan taustavoimia. Molempia pelejä valvoo "Final Fantasyn isä" Hironobu Sakaguchi.

Blue Dragonin pitäisi olla kaksikosta kevytmielisempi RPG ja enemmän nuorille suunnattu. Peli on piirrostyylinen ja pelin suurin koukku on ilmeisesti hahmojen varjo-olennot, joista Shun lohikäärme näkyikin kuvassa. Hahmoja on kuitenkin enemmän, yhteensä viisi, ja jokaisella on omanlaiset joskin vaihdettavissa olevat varjonsa. Varjoja käytetään taisteluissa ja pelimaailman mysteerien ratkomisessa. Hahmojen ja varjojen osaamista voi kehitellä ilmeisesti melkolailla FF-tyylisesti: mukana on "ammatteja" ja satoja eri kykyjä.

Blue Dragon on Microsoftin, Mistwalkerin ja Artoonin yhteisprojekti. Artoon on tässä se epäilyttävä linkki, sillä studio on luonut mm. Xboxin "loisteliaan" Blinx-sarjan. Blue Dragonin hahmotaiteesta vastaa Dragon Ballin Akira Toriyama ja pelin ohjaa Takuya Matsumoto, joka oli yksi Blinx 2:n luovista johtajista ja joka ennen Artoonille tuloaan oli osallisena esimerkiksi Nights into Dreamsin ja Burning Rangersin kehityksessä.

Lost Odyssey on puolestaan aikuisille suunnattu RPG, joka yrittää painottaa vahvaa tarinaa ja vahvoja, tunteikkaita hahmoja. Pelin päähahmo on kuolematon ja ilmeisen suruissaan kaikesta tuhansien vuosien aikana kokemastaan. Taisteluakin pelissä on varmaankin tiedossa, koska päähahmo voi kuulemma imeä itseensä vihollistensa energiaa ja hyödyntää tätä jotenkin roolipelimäisesti.

Lost Odyssey syntyy Microsoftin, Mistwalkerin ja Feel Plussan yhteistyönä. Feel Plus on Xbox 360 -pelejä varten perustettu pelistudio, jonka tuottajana häärii Squaren ensimmäisiin CG-artisteihin lukeutunut Hiroshi Kawai. Kawai on tehnyt 3D:tä FFVII:stä lähtien. Studion pelejä ovat ohjaamassa Daiskuke Fikugawa (FF Tactics, Legend of Mana) ja Takahiro Kaminagayoshi (Legend of Dragoon). Lisää Final Fantasy -henkeä Lost Odysseyhin hönkii FF-säveltäjä Nobuo Uematsu. Lisäksi pelin taustatarinaa on ollut kirjoittamassa palkittu japanilaiskirjailija Kiyoshi Shigematsu.

Jompi kumpi näistä, Blue Dragon tai Lost Odyssey, ilmestyy vuoden sisällä konsolin julkaisusta. Pelit ovat ehdottomia Xbox 360 -yksinoikeuksia.

Kameo: Elements of Power on Microsoftin ja Raren peli, joten se ei ilmesty muille kuin Xbox 360:lle -- PC:llehän tuollainen peli tuskin sopisi. Kameo julkaistaan 2.12. eli konsolin julkaisupäivänä.

Mass Effect on Microsoftin ja BioWaren scifi-RPG. Peli yrittää yhdistää rahtusen perinteisempää roolipelaamista (tyyliin esim. KOTOR), tosiaikaista toimintaa (mukana on ensimmäisen persoonan tähtäys) ja vapaata universumin ja planeettojen tutkimista. Pelaajan päätökset vaikuttavat radikaalisti tarinan kulkuun ("mass effect"), ja BioWare lupaa erityishuomiota "virtuaalinäyttelijöille" ja heidän ilmeilleen ja eleilleen, jotka korvaavat "turhaa" dialogia. Mass Effect ilmestyy 2006 tai 2007. Pelin olisi tarkoitus hyödyntää tehokkaasti ladattavaa, "episodista" sisältöä, jotta kuilu trilogian seuraavaan osaan tasoittuisi. Trilogia saattaa ilmestyä PC:lle, mutta tällä hetkellä Microsoft ja BioWare ovat keskittyneet Xbox 360:een.

Gears of War -video ei toiminut... Hmm... No tämä toimii ainakin, tosin ruuhka-aikana streamaus voi olla tuskaa: http://www.xbox.com/en-US/xboxtv/default.htm?t=5436&v=96166&bw=hi&ltn=

Gears of War on Microsoftin ja Epic Gamesin peli, ja se on suunnattu selkeästi länsimaiseen makuun. Peliä on pidetty selkeimpänä todisteena Xbox 360:n kyvykkyydestä (pelin voimanlähteenä on tietysti Epicin oma Unreal Engine 3). Gears of Warin pääsuunnittelija on Cliff Bleszinski, jonka jotkut saattavat tuntea Jazz Jackrabittista ja Unreal Tournament -sarjan kartoista. Mies oli myös tuottamassa omasta mielestäni floppannutta Unreal Championship 2:ta Xboxille.

Gears of Warissa pelaaja on eräässä sodan runtelemassa ihmisten siirtokunnassa, jossa repeää helvetti auki, kun Locust-mölliäisiä rupeaa pulppuamaan maan uumenista. Pelissä on kaksi pelillistä koukkua, jotka yrittävät tehdä pientä pesäeroa muihin toimintaspektaakkeleihin: Ensinnäkin Gears of Waria pelataan kolmannesta persoonasta, mikä mahdollistaa nurkkien, kivien ynnä muiden taakse piiloutumisen. Suojan tehokas käyttö pitäisi olla merkittävässä osassa pelaamista; tuleen juokseminen tietää kuolemaa. Pelaajan pitäisi pystyä luomaan suojaa itselleen ja rikkomaan vihollissuojia fysiikan mahdollistamin tavoin. Toisekseen mukana on valo-pimeyselementti. Valossa pysyttely on turvallista, koska Locust viihtyy pimeässä. Myös valon toiminnassa ja käytössä pitäisi olla graafista ja fysikaalista simulaatiota mukana.

Laitetaan näin pitkän sepostuksen päätteeksi vielä vähän korkeatasoisempi traileri GoWista: http://download.microsoft.com/downl...1b5799b88717/XeF_GOW_720p60_ST_2MB LOWRES.wmv. :)
 
Vastaus: Tulevien konsoleiden täkypelit?

Hakkiz sanoi:
Blue Dragonin pitäisi olla kaksikosta kevytmielisempi RPG ja enemmän nuorille suunnattu. Peli on piirrostyylinen ja pelin suurin koukku on ilmeisesti hahmojen varjo-olennot, joista Shun lohikäärme näkyikin kuvassa. Hahmoja on kuitenkin enemmän, yhteensä viisi, ja jokaisella on omanlaiset joskin vaihdettavissa olevat varjonsa. Varjoja käytetään taisteluissa ja pelimaailman mysteerien ratkomisessa. Hahmojen ja varjojen osaamista voi kehitellä ilmeisesti melkolailla FF-tyylisesti: mukana on "ammatteja" ja satoja eri kykyjä.

Blue Dragon on Microsoftin, Mistwalkerin ja Artoonin yhteisprojekti. Artoon on tässä se epäilyttävä linkki, sillä studio on luonut mm. Xboxin "loisteliaan" Blinx-sarjan. Blue Dragonin hahmotaiteesta vastaa Dragon Ballin Akira Toriyama ja pelin ohjaa Takuya Matsumoto, joka oli yksi Blinx 2:n luovista johtajista ja joka ennen Artoonille tuloaan oli osallisena esimerkiksi Nights into Dreamsin ja Burning Rangersin kehityksessä.

Tästä tulee ensikuulemalta mieleen Golden Sun. Taidanpa maltillisesti odottaa pelin ilmestymistä ja ensiarvosteluja nähdäkseni, lunastaako peli odotukset. Kuten jo sanoitkin, paketissa on muutama kysymysmerkkitekijä (varjovoimien hyödynnys, toisistaan ihan oikeasti eroavien kykyjen määrä, pelin pituus sekä muutama suht tuntematon heppuli tärkeissä suunnittelurooleissa), jotka voivat tehdä pelistä vuoden yllättäjän taikka Blinxmäisen "ihan kiva, mutta jokin ei nyt toimi"-pettymyksen.


Hakkiz sanoi:
Lost Odyssey syntyy Microsoftin, Mistwalkerin ja Feel Plussan yhteistyönä. Feel Plus on Xbox 360 -pelejä varten perustettu pelistudio, jonka tuottajana häärii Squaren ensimmäisiin CG-artisteihin lukeutunut Hiroshi Kawai. Kawai on tehnyt 3D:tä FFVII:stä lähtien. Studion pelejä ovat ohjaamassa Daiskuke Fikugawa (FF Tactics, Legend of Mana) ja Takahiro Kaminagayoshi (Legend of Dragoon). Lisää Final Fantasy -henkeä Lost Odysseyhin hönkii FF-säveltäjä Nobuo Uematsu. Lisäksi pelin taustatarinaa on ollut kirjoittamassa palkittu japanilaiskirjailija Kiyoshi Shigematsu.

Uijuijuijuijui! *kuola valuu*

Loistavaa, loistavaa! Tämä kuulostaa pakkohankinnalta jo nyt. :)

Vaikken varsinaisesti pidäkään Microsoftin tavasta hommata huippuluokan pelisuunnittelijoita leipiinsä isolla rahalla sieltä sun täältä saman katon alle, täytyy myöntää, että hyviä pelejä sillä taktiikalla saadaan aikaan. Paljonkos se uusi laatikko maksaakaan? :D




Hakkiz sanoi:
Kameo: Elements of Power on Microsoftin ja Raren peli, joten se ei ilmesty muille kuin Xbox 360:lle -- PC:llehän tuollainen peli tuskin sopisi. Kameo julkaistaan 2.12. eli konsolin julkaisupäivänä.

Ja miksei sopisi? Eikös Alice-pelikin julkaistu jälkikäteen myös PC:lle (vai peruttiinko se julkaisu sittenkin viime tingassa)?

Kameo vaikuttaa oikein oivalliselta julkaisupeliltä, jolla saadaan varmasti koko perhe jouluostoksille. Pelimoottori tuntuu videokuvan puolesta olevan kunnossa, joten ainoa jännäämisen aihe onkin pelin pituus. Käykö Kameolle "Luigi'smansionit", kun se kiirehditään julkaisupeliksi joulumarkkinoille? Vai pidennetäänkö peliä kenties tökerösti, joka on vielä huonompi vaihtoehto?

IMO saisi microsoft lanseerata jonkinmoisen kameo-boksin tuosta kojeestaan myyntilukujen buustaamiseksi. :)


Hakkiz sanoi:
Mass Effect on Microsoftin ja BioWaren scifi-RPG. Peli yrittää yhdistää perinteistä roolipelaamista, tosiaikaista toimintaa ja vapaata universumin ja planeettojen tutkimista. Pelaajan päätökset vaikuttavat radikaalisti tarinan kulkuun ("mass effect"). Mass Effect ilmestyy 2006 tai 2007. Pelin olisi tarkoitus hyödyntää tehokkaasti ladattavaa, "episodista" sisältöä, jotta kuilu trilogian seuraavaan osaan tasoittuisi. Trilogia saattaa ilmestyä PC:lle, mutta tällä hetkellä Microsoft ja BioWare ovat keskittyneet Xbox 360:een.

Tämä peli yrittää ihan liikaa. Koska "trailerissa" pelistä ei näytetty edes kunnon pätkää, uskallan ennustaa ainoastaan yhden tai kahden osa-alueen toimivan julkaisupäivään mennessä. Niin suuruudenhullu projekti kaikkinensa, että jostakin elementistä on pakko karsia, että peli saadaan joskus valmiiksi.



Gears of Waria tutkailen sitten huomisen puolella.
 
Vastaus: Tulevien konsoleiden täkypelit?

Jona Asih sanoi:
IMO saisi microsoft lanseerata jonkinmoisen kameo-boksin tuosta kojeestaan myyntilukujen buustaamiseksi. :)
Ihme on jos eivät. PGR3-bundle olisi toki paljon kiinnostavampi. :D
 
Ylös Bottom