Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tupakoitsijoille

Vastaus: Tupakoitsijoille

Sami Turunen sanoi:
Typerintä mitä olen kuullut: "Olen tupakkalakossa..."

Totta, kuulostaa melko hölmöltä :rolleyes:

Tupakkalakko sana tuo mieleen tilanteen, jossa tupakoitsija pitää esimerkiksi parin kuukauden tauon jostain syystä, mutta sen jälkeen jatkaa tupruttelua aivan normaalisti.

Mutta, nyt alkaa uusi yritys kohti tupakkavapaata elämää (ja säästyneillä rahoilla voi kartuttaa dvd-kokoelmaa) :cool:
 
Vastaus: Tupakoitsijoille

Arisalmi sanoi:
nyt alkaa uusi yritys kohti tupakkavapaata elämää

Nostan hattua ja olen hengessä mukana.

Todellakin nuo mitä sanoit, ovat totta: kunto nousee, ja vireystila on ihan jotain toista kuin tupakoidessa. Bonuksenahan tuossa saa vielä hajuaistin, mikä on erityisen kivaa näin keväisin! Ja rahaa säästyy. Mun mielestäni on oikein, kun käyttää säästyneet rahat johonkin henkilökohtaiseen kivaan. Sen on ansainnut, ja siitä mihin rahan käyttää voi sitten nauttia täysillä, hyvällä omallatunnolla.

Mulla ratkaisevaksi onnistumisen tekijäksi muodostui mielikuvaharjoittelu. Aina kun oli hankalampi hetki, kävin mielessäni sen miltä ensimmäinen savuke maistuisi. Kuvittelin vetäväni sen ensimmäisen henkosen: eikä se olisi hyvää, siitä ei tulisi hyvä olo vaan pikemminkin paha, ja ennenkaikkea se ei veisi sitä himoa pois; tuskin edes siirtäisi sitä eteenpäin. Noita tosiasioita ei vaan niin tule ajateltua kun on oikein tuskissaan.

Noin tuo toimi mulla. Jokainen toki taaplaa tyylillään - toivottavasti löydät oman tiesi.
 
Vastaus: Tupakoitsijoille

Chemo sanoi:
Nostan hattua ja olen hengessä mukana.

Todellakin nuo mitä sanoit, ovat totta: kunto nousee, ja vireystila on ihan jotain toista kuin tupakoidessa. Bonuksenahan tuossa saa vielä hajuaistin, mikä on erityisen kivaa näin keväisin! Ja rahaa säästyy. Mun mielestäni on oikein, kun käyttää säästyneet rahat johonkin henkilökohtaiseen kivaan. Sen on ansainnut, ja siitä mihin rahan käyttää voi sitten nauttia täysillä, hyvällä omallatunnolla.

Mulla ratkaisevaksi onnistumisen tekijäksi muodostui mielikuvaharjoittelu. Aina kun oli hankalampi hetki, kävin mielessäni sen miltä ensimmäinen savuke maistuisi. Kuvittelin vetäväni sen ensimmäisen henkosen: eikä se olisi hyvää, siitä ei tulisi hyvä olo vaan pikemminkin paha, ja ennenkaikkea se ei veisi sitä himoa pois; tuskin edes siirtäisi sitä eteenpäin. Noita tosiasioita ei vaan niin tule ajateltua kun on oikein tuskissaan.

Noin tuo toimi mulla. Jokainen toki taaplaa tyylillään - toivottavasti löydät oman tiesi.

Kiitos

Itselläni nuo mielikuvaharjoitukset ovat puuttuneet, oikeastaan kokonaan se millä saa sen tupakan pois mielestä. Mutta pitääpä kokeilla tuota mielikuvaharjoittelua, tietysti on yksi melko tärkeä syy joka helpottaa lopettamista suuresti.
 
Vastaus: Tupakoitsijoille

Rupeaa urheilemaan, käymään salilla, juoksemaan, pyöräilemään, jotain. Ei pahemmin pitäisi tupakan maistua, se on tietysti jokaisen oma asia polttaako vai eikö, en arvostele, kunhan ei tule savuja puhaltelemaan päin näköä.
 
Vastaus: Tupakoitsijoille

Ari, miten lopettaminen lähti käyntiin?

Podu sanoi:
Rupeaa urheilemaan, käymään salilla, juoksemaan, pyöräilemään, jotain.

Tämä on hyvä vinkki. Liikunta sopii lopettamisvaiheeseen loistavasti. Itse huomasin viihtyväni reippailla, pitkillä kävelylenkeillä - sittemmin rupesin juoksemaan. Liikunnan ja tupakasta luopumisen yhteisvaikutus on huikea!
 
Vastaus: Tupakoitsijoille

Huh huh.. Olihan se pakko tehä, hieman vaan jäi vaivaan noi 60 päivää... Eli
oon polttanu 7300 tupakkaa, maksanut niistä noin 1095, tervaa on kertyny 63g ja oon kaatanu 24 sademetsän puuta ja tosiaa päivät on lyhentyny kuudellakymmenellä ja noilla rahoilla ois päässy 121 kertaa leffaan tai noin kahdesti Välimerelle... Ja mä kun ihmettelen et mihin ne rahat on kadonnu.. :( Tosin toi ei huomioi sitä, et onko ollu välillä polttamatta... Mä oon meinaan niin se on onneks hieman vähemmän se oikea tulos... Tai no tietty siin on sekin, ettei kukaan voi tarkkaan muistaa et onko se ollu sillom vaik 11 röökiä ja toisena päivänä vaik 5 ku joskus mulla ainakin heittelee vähä laidast laitaan.. Yritän juurikin lopetella ja tosta tuli kyllä lisäherätys taas...
 
Vastaus: Tupakoitsijoille

Heh.. 2 viikkoo itsellä takana röökinpoltosta ja paineet on kovat tarttua taas spadduun. Pakko kai se on kestää, vaikka mulla kädet hikoilee silleen, niinkuin ois 24/7 kylvyssä. Koiran kanssa vain useammin lenkille prkl.

Toi testi sanoi että 65700 röökiä mennyt ja 21 viikon lomareissua on missattu. No voi nyyh. Antaisin toiset samanmoiset yhdestä röökistä. :D
 
Vastaus: Tupakoitsijoille

Yli 30000 tupakkaa tuli poltettua ennenkuin päätin lopettaa. Elokuussa 2006 se loppui ja aivan loistava päätös on ollut. Pari pikkusikaria sallin itselleni kuussa ja oikestaan sen avulla pääsinkin eroon. Ei kannata olla liian ehdoton. Eka viikko oli paha, kahvia en pystynyt juoda ollenkaan. Samoin oluen lipittäminen sai nikotiininystyrät herkistymään.

Loppujen lopuksi oli kuitenkin yllättävänkin helppoa lopettaa. Tahdon lujuutta ;)
 
Vastaus: Tupakoitsijoille

Olet polttanut jo 32850 tupakkaa ja maksanut niistä noin 4927,5 euroa.
Keuhkoihisi on kertynyt tervaa about 285 grammaa ja olet sauhutteluillasi ollut mukana
kaatamassa noin 109 puuta sademetsistä.
Aijoo, elinikäsi on luultavasti lyhentynyt noin 273 päivällä..
Polttamillasi rahoilla olisit voinut ostaa ainakin 547 leffalippua tai matkustanut
Välimerelle viikoksi noin kymmenen kertaa.

tuolla rahamäärällä olisi myös maksettu mukavasti asuntoa pois.
pisti mietityttämään, olisiko nyt aika,kevään kunniaksi tehdä lopetuspäätös.

liikunta auttaa, mutta kahvi pahentaa...

joten ei muutakuin teen juojaksi ja savuttomaksi liikkujaksi :)
 
Vastaus: Tupakoitsijoille

Siitä on nyt n. 1,5 vuotta kun lopetin säännöllisen säännöllisen tupakanpolton. Tuohon aikaan meni aski päivässä. Edelleenkin kyllä tulee polteltua, melkein aina kun on dokaamassa niin täytyy käydä kioskin kautta hakemassa aski. Samoin jos on paljon stressiä (deadlinet puskee päälle) niin pikkuaski helpottaa oloa huomattavasti, kun välillä tulee pidettyä luovia ajattelutaukoja. Myös lomalla palaa, talvella kun olin kuukauden Meksikossa niin taas meni aski päivässä (niillä hinnoilla ei niin paljoa harmittanu). Pitäis kai ottaa tiukka linja ittensä kanssa ja todeta että ei yhtään enää, se vaan ei ole niin helppoa. Tietysti voisi vältellä tilanteita joissa tulee poltettua (vähentää dokaamista [se onkin niin helppoa yliopisto-opiskelijoilla] ja tehdä työt ajoissa). Saas nyt nähdä.
 
Vastaus: Tupakoitsijoille

Tavoite:
7kk polttamatta = HD Ready tellu.
12 kk kohdalla voikin jo hankkia PS3:n X360:n kaveriksi.

Vielä ei paha, mutta ekaa viikkoa mennään.
Joka päivä pitää motivaatiota hiukka pönkittää, eli rahakasaa täydennetään per aski meinigillä.
Niin ja toki on laastarit käytössä ja purkkaa heikkojen hetkien kohdalle.

P.S. Kunhan tuo Xbugsi ei vaan onnistuis lyttäämään tuota PS3- innostusta enää alemmaksi...kovaa se kaveri ainakin lyö(jo lyötyä Sony:a siis). :)
 
Vastaus: Tupakoitsijoille

AIai.

Olenpa aiemminkin lopetellut. Eipä onnistunut silloin, muutaman kuukauden taisin olla ilman tupakkia. Nyt on kuitenkin tilanne hieman erilainen. Armeijassa tuli tupruteltua savukkeita liikaakin, nykyään kuluu paljon vähemmän. Punaisesta olen siirtynyt vaaleanvihreään, neititupakkaan siis. Ennen kului aski (20 kpl) päivässä, nykyään pikkuaskikin riittää kaksi tai kolme päivää. Eli sanoisin että keskimääräisesti poltan noin 4 savuketta päivässä.

Jos joku ihmettelee että miten "poltan" vaikka noin vähän kuluu, syynä lienee enemmänkin tottumukset. Ei niinkään se tupakan koukuttava vaikutus. Monesti tupakkalakossa ollessa eniten rassaa se että kun oli tottunut käymään työpäivän ohessa tupakalla, nyt ei ole oikeastaan noita "tupakkataukoja". Ja se että ei ole tupakkaa vain nostaa sitä tupakkahimoa. En tiedä miksi. Joskus saattaa mennä montakin päivää etten polta, lähes aina on silti askissa ainakin muutama savuke. Ei vain tee mieli polttaa niitä.

Joskus tulee huvin vuoksi "leikittyä" niin että yrittää mahdollisimman kauan sinnitellä esimerkiksi viidellä tupakalla. En tarkoita sitä että polttaisin neljäsosan tupakasta aamulla, neljäsosan illalla ja loput seuraavana aamuna. Lähinnä sitä että mahdollisimman harvoin tulee tupakiksi laitettua. Tällä tavoin nuo tottumukset muuttuivat kokonaisuudessaan. Huomasi että vähällä tupakallakin pärjää yllättävän pitkälle.

Tupakointitavoista jo puhuinkin, nykyään tapana on tosiaan polttaa noin 4 savuketta vuorokauden aikana. Yleensä aamutupakan poltan matkalla töihin. Tai sitten viimeistään yhdeksän jälkeen kahvitauolla. Töistä lähdettyä tulee poltettua toinen savuke. Illalla, siinä kuuden aikaan se kolmas savuke. Ja koiran kanssa ulkoillessa, yleensä yhdeksän ja yhdentoista välillä ilalla menee se viimoinen tupakki. Ei niin tarkkaa ole aina, mutta nuo ovat ne "normaalit" tupakointihetket. Eli melko vakiintunutta. Tästä moni voi huomata sen mistä puhuin. Tottumukset. Eli jos yrittää lopettaa, on jokaisesta hetkestä mitkä edellä mainitsin se tupakka poissa. Eli se vaivaa enemmän ja enemmän, silloin mielestäni sortuu helpommin.

Itse lopettamisesta sen verran että tosiaan rajusti laskenut tupakankulutus. Vuosi sitten meni ~20 savuketta per päivä, armeijan jälkeen se lähti tasaisesti laskemaan. Ja nyt tosiaan 4 on aika vakio päivässä. Jos sitä saisi vielä yhden nipistettyä kohta.
 
Vastaus: Tupakoitsijoille

Joillekin tuntuu lopettaminen olla mahdotonta, toiset pääsevät siitä eroon ihan vaan päättämällä. Eräs kaverini on kokeillut kaikkea: liikuntaa, nikotiinipurkkaa, teetä, kahvia, mielikuvaharjotteluja, ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä, eikä auta. Toisaalta mun vanha hissan opettaja lopetti, koska hän ei sietänyt savun hajua sisätiloissa ja parvekkeella polttaminen kävi liian ikäväksi mahtipakkasilla.

Itse olen ylpeä siitä, että voin sanoa olleeni ees maistamatta tupakkaa, vaikka pariin otteeseen se tuntui olleen kaverin painostuksen vuoksi lähellä. Ei siitä ole muuta kuin harmia, joten miksi vaivautua? Alkoholiakin olen juonut vain sen verta, ettei koskaan ole ollut krapulaa. Silleen sopivasti kun osaa juoda, niin on porukassa hauskaa, muistaa, mitä on tullut tehtyä viime yönä, eikä oksenna ämpärillistä mahanestettä.

En tiedä, mihin kaikkeen tuo eliniän väheneminen perustuu. Tuleehan siitä tervaa ynnä muita myrkkyjä eli syöpään tai muuhun ikäviin asioihin sairastuu. Ja vaikka vielä olisi elinvuosia monta jäljellä, ei sellanen kunnon tupakkayskä oo kovin miellyttävää itelle, eikä muille. Puhun siis kokemuksesta, koska vanhempieni ylärivitalon naapuri käy joskus yön aikana köhimässä keuhkonsa pihalle. Kannattaa myös muistaa, että savukkeen sauhutteleminen nostaa verenpainetta noin kymmeneksi minuutiksi eli pumppu pettää paljon aikaisemmin kuin ilman.
 
Vastaus: Tupakoitsijoille

Savuttomana olen ollut kohta kymmenisen kuukautta. Lopettamisen syy oli niinkin yksinkertainen että en viitsinyt automatkan(Rovaniemi Oulu) aikana pysähtyä ostamaan uutta askia. Lähtiessä oli askissa pari savuketta ja totesin että nämä saavat riittää, ja uutta askia en halua/viitsi ostaa. Lopettaminen tapahtui siis hieman yllättäen ja hetken mielijohteesta. Olen itsekin yllättynyt että se onnistui ylipäätään.
 
Vastaus: Tupakoitsijoille

Olen polttanut 87600 savuketta, maksanut niistä 13140 euroa. Keuhkoihin on kertynyt tervaa 761 grammaa ja sauhutteluni on kaatanut 291 puuta. Elinikä lyhentynyt 730 päivää. Huh huh. Tuo rahamäärä.
 
Ylös Bottom