Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Työttömyys, työvoimapula ja paskaduunit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Finalisoija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Finalisoija

New Member
Saa näistä teksteistä sellaisen käsityksen että peruskoulusta päästyään ihmisen pitäisi olla kaikkitietävä ja osata ennustaa taloutta ja työllistymismahdollisuuksia. Seurata maailman ja oman maan tapahtumia tarkasti ja kouluttautua alalle jossa tarvitaan työvoimaa. Ja jos alalta työnäkymät hiipuvat niin kouluttautua uudelleen ja uudelleen ja kehittää samalla itseään niin että on valmis mihin työhön tahansa. Mutta ei ylikouluttautua eikä alikouluttautua. Ja tehdä mitä työtä tahansa. Vaikka vihaisi sydämmensä kyllyydestä jotain tiettyä työtä niin hammasta purren vaan koittaa jaksaa. Tosin ainahan voisi hakea yliopistoon ja olla opiskelija ikuisesti. Veronmaksajien rahoilla tietysti.

Tekevälle töitä löytyy. Useimmiten pätkätöitä. Yrityksille loistavaa nämä pätkikset(tulee kivasti säästöä kun ei kerry lomia yms.) mutta pätkikselle tulee huomattavia hankaluuksia jos on esim. lomautettu ja samalla koittaa jotain töitä tehdä. Vaikeaksi tämän tekee nykyinen "työllistämisjärjestelmä" ja sen kankeus sekä se että työnteosta rankaistaan leikkaamalla tukia pois.

Tässä taitaa enemmänkin olla kyse työnteon arvostamisesta. Oli sitten ala mikä tahansa. Raha ja työilmapiiri on mielestäni hyvin ratkaisevassa osassa. Raskasta/veemäistä työtä jaksaa tehdä jos palkka on kohdallaan ja työilmapiiri hyvä.

Matalapalkkaisten alojen palkkoja tarvisi nostaa. Siinä missä toiset saavat 5000e/kk ajamalla työsuhdeautolla ja käymällä asiakaslounailla tai vaan kuluttamalla aikaansa niin toiset(raskasta työtä tekevät) joutuvat jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle 50-vuotiana tukielinsairauksien vuoksi matalalla eläkkeellä. Mielestäni tähän tarvitaan parannuksia.

Vastaus: Eduskuntavaalit

Matalapalkkaisten alojen palkkoja tarvisi nostaa. Siinä missä toiset saavat 5000e/kk ajamalla työsuhdeautolla ja käymällä asiakaslounailla tai vaan kuluttamalla aikaansa niin toiset(raskasta työtä tekevät) joutuvat jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle 50-vuotiana tukielinsairauksien vuoksi matalalla eläkkeellä. Mielestäni tähän tarvitaan parannuksia.
Ei tuosta mainitsemastasi palkkatasosta kannata isommin provosoitua tai pitää sitä mitenkään tavanomaisena kun se ei sitä ole. Keskipalkka on nykyisinkin alta kolmen tonnin (ja siitäkin vielä 'bout neljännes veroina kaikkea muuta tukemaan - vähäosaisemmat mukaanlukien) ja työsuhde-etuina yleensä se, että työssäkäyntikulut voi vähentää verotuksessa.

Voihan se olla muodikasta kadehtia jotain viiden tonnin kuukausiökyä mutta tylsä fakta on, ettei noihin lukemiin pääse koko elämässään kuin aniharva ja sittenkin tarvitaan joko suhteita tai - useammin - ihan aitoa yrittämistä.

Voihan se olla muodikasta kadehtia jotain viiden tonnin kuukausiökyä mutta tylsä fakta on, ettei noihin lukemiin pääse koko elämässään kuin aniharva ja sittenkin tarvitaan joko suhteita tai - useammin - ihan aitoa yrittämistä.

En kadehdi. Varmasti jotkut ansaitsevat tuollaisen tulon. Tyyliin erikoislääkärit yms. Kunhan koitan puhua siitä että millä kriteereillä työtä pitäisi arvostaa. Ja mikä työ on niin tärkeää toiseen verrattuna että siitä maksetaan niin moninkertaisesti ja miksi.

Ihmettelen tuota tradenomi vihaa. Itse aikoinaan lintsasin merkonomiksi ja ei ole päivääkään tarvinnut olla työttömänä. Siellä opiskeltiin järkeviä asioita ainakin aikoinaan.
Taitaa tämän päivän nuorilla olevan sellainen käsitys, että heti pitää päästä johtajaksi.
Varsinkin kun joku koulutus käyty. Ei se vain reaalimaailmassa näin mene.

En kadehdi. Varmasti jotkut ansaitsevat tuollaisen tulon. Tyyliin erikoislääkärit yms. Kunhan koitan puhua siitä että millä kriteereillä työtä pitäisi arvostaa. Ja mikä työ on niin tärkeää toiseen verrattuna että siitä maksetaan niin moninkertaisesti ja miksi.
Eiköhän tuo arvostus ole kautta aikojen ollut aika suorassa suhteessa vaikeustasoon ja sitä kautta tekemään innostuneiden mutta myös oikeasti soveltuvien määrään. Toki hommassa kuin hommassa ääripäätä lähestyttäessä tulotaso nousee eksponentiaalisesti mutta samaa tahtia laskee potentiaalisten tekijöiden määräkin. Matalapalkka-aloilla sama homma mutta toiseen suuntaan ja kaksin verroin pahempana; mitä nopeammin omaksuttava duuni, sitä enemmän potentiaalista porukkaa aina siinä määrin, ettei sen tekeminen välttämättä joillekin enää edes kannata.

Siitä maksetaan mitä milloinkin tarvitaan, oli kyse sitten minkäkin alan asiantuntijasta kuin tavan putkimiehestä. Sikäli kyllä samaa mieltä, että lääkäriksi lukeminen kannattaa taatusti aina.

Sikäli kyllä samaa mieltä, että lääkäriksi lukeminen kannattaa taatusti aina.

Ainakin vielä lääkäri lienee yksi eniten rahaa tuottavista aloista mihin kuka tahansa hyvät perslihakset ja lukupään omaava voi ryhtyä. Väitän kuitenkin, että tätäkin työtä aletaan pikkuhiljaa hilaamaan halpis-maihin. Erikoistumattomat nuhakuume-lääkärit nettovat oikein kivasti yksityispuolella, ja erikoistuneet tietysti paremmin.

Helpoimpia off-shore ulkoistuksen kohteita ovat röntgen-lääkärit, jotka käytännössä antavat vain lausuntoja kuvien perusteella. Intiasta nämä palvelut saa paljon halvemmalla, USA:ssa tämä on jo tätä päivää. Terveyskeskukset on jo miehitetty pääosin tuonti-lääkäreillä, joten auttavakin kielitaito riittää.

Siis tajusitte pointtini väärin, ei puhe ollut rahasta, vaan siitä, että onko oikein, että kun ei saa töitä, niin joutuu olemaan karenssissa sen n. 2vuotta?

Siis tajusitte pointtini väärin, ei puhe ollut rahasta, vaan siitä, että onko oikein, että kun ei saa töitä, niin joutuu olemaan karenssissa sen n. 2vuotta?

Ei saa töitä, vai ei ota vastaan "minua alempia" töitä, kuten siivousta? Roskisten tyhjentämistä. (yms. "huonompia ammatteja")

^ Työhaastatteluissa oon käyny ja töitä luvattu mutta sitte on tullu meiliä, että sori et ei mei ookka antaa töitä... Ja kaikenlaista on haettu... :eek:

Persujen tuontityövoiman katkaiseminen edellyttää maan nuorten ja vähän vanhempien nuorten aktivoimista niiden töiden pariin jotka täytyy tehdä. Siinä se varsinainen jytky on. Jos se onnistuu niin pirulauta alan Persuksi.

Mutta noin muuten, huolestuttaa aika pirusti kun kansa näitä mielivaltaisia idiootteja oikeasti äänesti.

Oletko ajatellut, että järjestelmässäkin voisi olla jotain vikaa, jos korkeasti koulutetut etsivät vuositolkulla koulutustaan vastaavia töitä saamatta niitä, eikä tavallisiin matalapalkkaisiin ns. "paskaduuneihin" oteta töihin, vaikka hakisi, kun perusteet työnantajan puolelta ovat "sulla on niin korkea koulutus, ettet sinä tässä kassalla kuitenkaan viihdy montaa kuukautta ja me haemme työtekijää vuosiksi eteenpäin"?

Nyt täytyy kyllä sanoa, että peiliin saa katsoa jos ei duunia saa tai jos tuntuu siltä, että tilanteet menevät noin. Kannattaisiko pikkuisen muuttaa sitä metodia, eikä tarjota jokaisella paskaluukun haastattelussa samaa?

Kuka pakottaa menemään puku päällä hakemaan siivoajan, muuttomiehen tai raksamaalle töitä? En itsekään työnantajana palkkaisi huippupätevää kaveria tämmöiseen hommaan jos päällimmäisenä asiana haastattelun jälkeen on kaverin koulutustaso. Järkevintä olisi vain ilmentää, että haluaa töitä ja tekee töitä. Paperit näytetään tietty ja niistäkin voi sen viimeisen vain näyttää. Eikä siinä tarvitse loppuelämäänsä niille myydä, kunhan sanoo vain että haluan tehdä töitä ja työttömänä on oltu tarpeeks.

Ainiin vaaleista. Samaa tyhjän jauhamista se on aina, mutta nytpä saatiin Persujen muodossa sellainen kollektiivi sinne, että monellakaan ei ole mitään käsitystä miten ja minkälaista työtä tuolla tehdään. Kunnallispolitiikassa oleminen auttaa tietysti, mutta kyllä sekin on ihan eri tasolla sen kanssa, että mitä tuolla ensinnäkin vaaditaan.

Hyvä teksti: http://www.ts.fi/online/mielipiteet/kolumni/214530.html

Nyt täytyy kyllä sanoa, että peiliin saa katsoa jos ei duunia saa tai jos tuntuu siltä, että tilanteet menevät noin. Kannattaisiko pikkuisen muuttaa sitä metodia, eikä tarjota jokaisella paskaluukun haastattelussa samaa?

Olen täysin samaa mieltä, työttömyys ei johdu töiden puutteesta, vaan työntekijöiden löytämisestä, jotka voisivat nöyrtyä taloudellisessa tilanteessaan "huonompiin" töihin, Eikä valittaa ainaista työttömyyttään, jos on vuoden jokapäiväisenkin työnhaun jälkeen työtön, niin kannattaa vaihtaa jotain haastatteluissa käyttätymisessään yms.

Tässä vähän aikaa sitten valitti kaverikin "työttömyyttään" Siwasta oli kuulemma tarjottu paikkaa kassalle, mutta sellaiseen "paskalafkaan" ei neiti tradenomi halua :)

Olen täysin samaa mieltä, työttömyys ei johdu töiden puutteesta, vaan työntekijöiden löytämisestä, jotka voisivat nöyrtyä taloudellisessa tilanteessaan "huonompiin" töihin, Eikä valittaa ainaista työttömyyttään, jos on vuoden jokapäiväisenkin työnhaun jälkeen työtön, niin kannattaa vaihtaa jotain haastatteluissa käyttätymisessään yms.

Tässä vähän aikaa sitten valitti kaverikin "työttömyyttään" Siwasta oli kuulemma tarjottu paikkaa kassalle, mutta sellaiseen "paskalafkaan" ei neiti tradenomi halua :)

Jeps. Yksi puolituttu oli saamassa ihan hyvää ja vakaata työpaikkaa, mutta ei halunnut muuttaa paikkakunnaltaan. Ei kuitenkaan ollut vaimoketta, omistuskämppää tai muuta palloa nilkassa. Kyllähän sen tietysti ymmärtää jos ei halua vaan muuttaa, mutta ihan turha siitä työttömyydestä on itkeä.

Se on jotenkin vähän kummallista kuunneltavaa jos osuu korvaan, kuinka joku opiskelija X kuvittelee valmistuvansa ammattiin. Ne jotka niin tekee ovat kyllä ne paikkansa koulunsa aikana jo varmistelleet. Tällaisten opistohaihattelijoiden kavereina on sitten ne amikset ja muut jotka luulevat, että työt osaavat tulla hakemaan ne kotoa.

Ei syyttä oikeat teollisuusjohtajat pakinoi lehtien kolumneilla siitä, että kuinka suomalaisilta nuorilta ovat sosiaaliset taidot hävinneet. Suomen koulutustaso (sen suuremmin tasoon itse puuttumatta) kyllä piisaa, mutta ei vain tajuta sitä, että kaikessa työssä sosiaalisuus vaikuttaa melkein enemmän kuin koulutustaso. Kyllähän sitä hyvään jälkeen ammatillisesti kaikessa työssä on hyvä pyrkiä, mutta sosiaalinen tyyppi osaa kysyä apua tarvittaessaan. Ei mene sitten semmoiseksi stressaamiseksi, kilpailuksi ja loppuunpalamiseksi kuin jossain japanin äärimmäisillä työtulossuoritteisilla markkinoilla.

Sosiaalisten taitojen puuttuminen näkyy musta räikeästi myös tuossa, että korkeasti koulutetut eivät saa työtä. Siis mitä hittoa? Tekemistä vaille olevaa työtä on maa pullollaan ja se on epärealistista olettaa löytävänsä oman alan töitä. Itteään siinä vaan saa syyttää jos on opiskellut yhteen ammattiin 15 vuotta, eikä onnistu ravintolatiskaajankaan pestiä saamaan kun ei ymmärrä ettei haastattelussa haeta mihinkään teoreettisen matemaatikon virkaan.

Vastaus: Työttömyys, työvoimapula ja paskaduunit

Hyvää keskustelua, ansaitsee oman ketjunsa.

Itse olen hannuhanhi. Olen aloittanut työelämässä opiskeluaikoina ja vaihtanut sinä aikana työnantajaa pari kertaa. Tosin pari vuotta sitten YT:t puraisivat ja siinä yhteydessä jouduin puntaroimaan paljon vaihtoehtojani. Lopulta jouduin tinkimään siitä, josta olisin kaikkein vähiten halunnut tinkiä, eli asumisesta Tampereella.

Nyt joudun asumaan Helsingissä, koska omaa työkokemustani vastaavia hommia ei enää juuri muualta löydy. Suomen ongelma on se, että työt keskittyvät liiaksi pääkaupunkiseudulle. Yhteisöverot valuvat Kehä-III:n sisäpuolelle samaan aikaan kun täällä asuntopula pahenee ja hinnat nousevat.

Vaikka en Keskustaa suin surminkaan äänestäisi, niin ainakin siinä ko. puolue on oikeassa, että haluavat vähän hajauttaa valtion virastoja tukeakseen muidenkin maakuntien elinkeinoelämää. Kokoomus on ison rahan takana ja koska bisnes on Helsingissä, Kokoomuksen silmät on enimmäkseen suunnattu tänne.

Jos olisi ballsia, perustaisin mielelläni oman firman Tampereelle. Mutta olen liian mukavuudenhaluinen.

Itse olen hannuhanhi. Olen aloittanut työelämässä opiskeluaikoina ja vaihtanut sinä aikana työnantajaa pari kertaa. Tosin pari vuotta sitten YT:t puraisivat ja siinä yhteydessä jouduin puntaroimaan paljon vaihtoehtojani. Lopulta jouduin tinkimään siitä, josta olisin kaikkein vähiten halunnut tinkiä, eli asumisesta Tampereella.
Samankaltaista historiaa täälläkin aina sujuvasti paikkakuntaa riittävän mieluisan työn perässä vaihtaen. Sikäli kyllä Timpankin näkökantaa ymmärtää, että jos itsellä taannoin kävi työelämän oravanpyörään päätymisessä tuuri niin eipä sitä kovin objektiivisesti osaa arvioida, miten haastavaa se nykyisin on. Pienen minilaman jälkimainingeissa tuskin ihan läpihuutojuttu.

Toisaalta muistaa kyllä omat nuoruusvuodet, jolloin lukion jälkeen armeijaa odotellessa tuli ensin sluibailtua muutama kuukausi työkkärissä, kunnes osoitettiin ns. paskaduuniin ihan niitä samoja korvauksia työtä tekemällä ansaitsemaan. Silloin ei tosin tullut mieleenkään, että olisi jotenkin typerää tai väärin, että niin käy. Aina se kattoon syljeskelyn voitti ja intin jälkeen jatko-opintojen alkaessa sillä kuittasi mukavana yllätyksenä myös kymmenen opintoviikon edestä pakollista työharjoittelua.

Minusta olisi ainoastaan reilua kertoa tuleville tradenomi opiskelijoille, "Hei, todnäk teidän eka työpaikka on siwan kassa ja keillä on suhteita saavat paremman paikan", eikä luoda mitään utopistisia ja vääristyneitä tulevaisuudennäkymiä.
Minusta on ollut hieman loukkaavaa nähdä tämä yleinen asenne, jossa kaikki vastuu sysätään juuri aikuistumisen kynnyksellä olevalle nuorelle. Kyllä minä uskoin 18-kesäisenä ihan sinisilmäisesti työvoimaviranomaisten puheet kuinka minua odottaa koulun jälkeen hyväpalkkainen työpaikka nokialla. :D

Ei silti, onhan ollut hyvä elämänkoulu tehdä töitä vittumaisten henkilöiden ja asiakkaiden kanssa, että on oppinut itsekin vittuilemaan, valehtelemaan ja pitämään törkeästi omia puoliaan. :)

Huom! Olen ollut kesätöissä ei oman alan työpaikalla, jossa kaikille työntekijöille maksettiin reilu palkka, myös suviuunoille. Siellä työilmapiiri oli sata kertaa parempi kuin nyt alan töissä, jossa maksetaan vaan minimit. Lisäksi sieltä puuttui kyttäysmentaliteetti ja tarve teetättää turhia töitä.

Työttömäksi tai paskaduuniin valmistuminen on hankala kysymys jokaiselle oppilaitokselle. Ei ne oikein voi sanoakaan, että tuommoinen tolvana ei töitä ikinä saa. Enemmän kaivattaisiin työssaoppimisjaksoja. Paljon enemmän. En ymmärrä miksei koulut ja työpaikat tee enemmän yhteistyötä asian suhteen, sillä tällaisessa tilanteessa voittavat kaikki - eniten se tulevaisuuden työntekijä joka pääsee sitä arkea näkemään oikeasti.

Tällä tavalla pystyttäisii uudistamaan koulutusta työpaikkojen vaatimalla tavallakin. Prosessihan tämä on, mutta viiden vuoden pätkä tällaista kertoisi varmaan helkkaristi enemmän opetusvirastolle kuin rofessori X:n tutkielma nykyopetuksen tasosta suhteutettuna johonkin kummalliseen kansainvälisesti todettuun tasoon.

Ainahan sitä sanotaan että opinnoista on puolet turhaa, mutta entäs jos näin onkin oikeasti? Ei mikään ihme että fiksuimmat käy opintojen ohella töissä ilman loppuun palamista. Itse olin tyhmä ja keskityin kaikkeen muuhun - kuten esim. pelaamiseen.

Itse olen hannuhanhi. Olen aloittanut työelämässä opiskeluaikoina ja vaihtanut sinä aikana työnantajaa pari kertaa.
Hieman samanlaiseen hannuhanhikastiin taidan kuulua itsekin. Lukiossa ja AMK-opiskelujen alkuaikoina olin liian mukavuudenhaluinen hakemaan edes kesätöitä. Pakolliset työharjoittelupaikat hoituivat suhteilla, samoin kuin se yksi ja ainoa varsinainen kesätyö - joka kesti huikeat 7 päivää. (Ei, en lopettanut kesken, vaan se oli määrämittainen urakka, josta sai kyllä varsin tuntuvan korvauksen; 6 000+ markkaa. Kukapa olisi uskonut, että naulojen nyppiminen ratakiskoista olisi niin kannattavaa.)

Alkukesästä 2000 IT-buumi oli kovimmillaan, ja työpaikka Wapitilta järjestyi käden käänteessä kaverin avulla - kuinkas muutenkaan. En koskaan ajatellut kahta kuukauttani Wapitilla miksikään kesätyöksi. Se oli vaan jokin hauska loikka tuntemattomaan. Eli vaikka työnkuva olikin pitkälti ATK-tukihenkilönä olemista, jouduin tilapäisesti muuttamaan Rovaniemeltä Helsinkiin. Muutos oli erityisen suuri, sillä asuin noihin aikoihin vielä vanhempieni luona. Töitä ei paljoa tarvinnut tehdä, mutta 10 000 markan kk-palkka oli opiskelija-Tontsalle suorastaan lottovoitto.

Syksyllä 2000 AMK-opiskelut jatkuivat, mutta moninaisista syistä johtuen opiskelumotivaatio oli sukeltanut syvälle järveen. Niinpä lopulta heitin kirveen kaivoon, sanoin itseni irti koulusta ja palasin heti vuoden 2001 alussa takaisin Wapitille. Riemua ja töitä riitti viisi kuukautta, jonka jälkeen firma olikin konkassa. (Syytön mie siihen olen!)

Nyt joudun asumaan Helsingissä, koska omaa työkokemustani vastaavia hommia ei enää juuri muualta löydy.
En ole myöskään ollut erityisen ahkera kesätöitä hakemaan, mutta kesinä 2002-2004 rovaniemeläisiin IT/ATK-alan yrityksiin lähettämäni hakemukset eivät tulosta tuottaneet. Niinpä keväällä 2005 valmistumisen jälkeen oli melkeinpä pakko muuttaa työn perässä Helsinkiin. Ja sillä tiellä ollaan, vaikka asuinpaikka muuttuikin jo kolmisen vuotta sitten Keravaksi.

Virallisesti työtön olen ollut kahdesti; ensimmäisen kerran lukion jälkeen ennen inttiä ja toisen kerran kesällä 2005 ennen kuin nykyisen työpaikan sain. Kyseessä oli kummallakin kerralla vain noin kahden kuukauden jakso, eli ei tuntunut missään. Olen siis ihan väärä ihminen kommentoimaan sitä, kuinka vaikeaa työn saaminen nykymaailmassa on.

Parikin hyvää ystävää on kuitenkin juuri vähän sellaisia "elämäntaiteilijoita", jotka ovat enemmän tai vähemmän pakon edessä joutuneet sitten istumaan kaupan kassalla ja muissa (aliarvostetuissa) asiakaspalvelutöissä. Näiden heppujen avautumista kuunnellessa väistämättä tulee sellainen olo, että ei se töiden saaminen ole kaikille todellakaan mikään itsestäänselvyys. Ei varsinkaan, jos haluaisi saada jotain oman alan hommaa ja/tai työtä, josta oikeasti tykkäisi.

Ei tuo aivan aukoton teksti ole(en avaa sitä enään tähän, avasin jo hieman sinne) ja hyviä kommenttejakin löytyy.

Mutta ketjun aiheeseen. Omassa opiskelupaikassa yritykset tekevät todella läheistä yhteistyötä koulun kanssa. Harjoittelu/vakituisia työpaikkailmoituksia tulee melkein joka päivä. Opettajat, koulutusohjelman vetäjät yms. ovat antaneet mielestäni aika realistisen kuvan työllistymismahdollisuuksista ja, vaikka tulevaa työnkuvaa onkin kuvailtu melkeimpä yhdellä toimenkuvalla, on tulevalla alallani kuitekin todella laajasti eri mahdollisuuksia. Viimeisenä mainitun asian olen kuullut alan yrityksiltä.

Enemmän kaivattaisiin työssaoppimisjaksoja. Paljon enemmän. En ymmärrä miksei koulut ja työpaikat tee enemmän yhteistyötä asian suhteen, sillä tällaisessa tilanteessa voittavat kaikki - eniten se tulevaisuuden työntekijä joka pääsee sitä arkea näkemään oikeasti.

Samaa mieltä ja eri mieltä. Kyllä, työssäoppimisjaksot ovat parasta kouluttamista, mitä voi saada. Ei se mihinkään tosielämään opeta, jos istuu 9+3+5=17 vuotta elämästään koulunpenkillä tekemättä kertaakaan töitä, ja sen jälkeen töihin. Iskee vielä järkytys, kun se valo tunnelin päässä ei sitten ollutkaan kirkaslamppu, vaan LED-avainmenperä.

Toisaalta taas etenkin toisen asteen koulutusten työssäoppimiset ovat suurimmaksi osaksi röyhkeää orjatyövoiman käyttöä. Tyttöystävä meni lukion jälkeen lukemaan 2-vuotista ravintolakokkikoulutusta, josta noin kolmannes on työssäoppimista. Ihan kiva muutoin, mutta ei kummemmin lämmitä mieltä mennä lauantai-aamuna klo 7 töihin, kun palkkaa tulee 0€/h. Taas vaihtoehtoisesti amiksessa oleva serkkuni oli luokkansa ainoa, jolle maksettiin työssäoppimisesta palkkaa. Kasvattaa kummasti motivaatiota työntekoa kohtaan. Toki voidaan sanoa, että opintotuethan juoksevat kuitenkin, joten eihän sitä palkkaa tarvitse enää oheen maksaa. Kuitenkin nykysysteemillä, jossa yritys saa itse päättää maksamisestaan, tarjoaa liian hyvän mahdollisuuden järjestelmän hyväksikäyttöön. Kaverin tuttu sai media-alalta kenkää, jonka jälkeen pari kuukautta myöhemmin löysi itsensä samasta paikasta töistä samassa hommassa: työkkäristä lähetettynä harjoittelijana.

Olen ollut kesätöissä ei oman alan työpaikalla, jossa kaikille työntekijöille maksettiin reilu palkka, myös suviuunoille. Siellä työilmapiiri oli sata kertaa parempi kuin nyt alan töissä, jossa maksetaan vaan minimit. Lisäksi sieltä puuttui kyttäysmentaliteetti ja tarve teetättää turhia töitä.

Oletko skappari? ;)

Ainahan sitä sanotaan että opinnoista on puolet turhaa, mutta entäs jos näin onkin oikeasti? Ei mikään ihme että fiksuimmat käy opintojen ohella töissä ilman loppuun palamista. Itse olin tyhmä ja keskityin kaikkeen muuhun - kuten esim. pelaamiseen.

Kyllä näin oli ainakin 90-luvulla. Tekun opeista ei ollut juurikaan hyötyä työelämässä. Nyttemmin se on jonkin sortin AMK, ja vastavalmistuneiden rinnalla tunnen itseni tyhmäksi.

Työttömäksi 2005, sen jälkeen viidestä vuodesta ainakin puolet kilometritehtaalla. Ei tämmöinen vanha raakki helposti hommia saa, kun vaatimuslistatkin ovat käsivarren mittaisia (Linux, Symbian, Gambian jne).

Ylös Bottom