Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Työttömyys, työvoimapula ja paskaduunit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Finalisoija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Työttömyys, työvoimapula ja paskaduunit

Mun mielestä nuoret työttömät pitäis saada duuniin senkin uhalla, etteivät työstään tykkää. Töitähän jotkut tekee siksi, että siitä pitävät ja toiset taas vain elättääkseen itsensä. Voisko sitä paskaduunia lähestyä siltä kannalta, et minä nyt kuitenkin elätän itseni tällä väliaikaisesti? Mikään ei ole niin hyvä motivaattori etsiä parempaa duunia kuin se, että nykyinen duuni on perseestä. Siispä väliaikaisesti mennään paskahommiin ja kun perustulo on turvattu haetaan parempaa duunia.

Ongelmana onkin se, että kun tekemättä työtäkin voi elää ja itsensä elättää. Mun mielestä työttömyyskorvauksia pitäis rukata aika radikaalisti nyt saman tien. Korvausten maksimiaikaa lyhyemmäksi ja korvaukset mahdollisesti kokonaan pois sellaisilta työnhakijoilta, jotka eivät ole koskaan töitä tehneetkään.

Ilman koulutusta ja työkokemusta on ihan turha rakentaa pilvilinnoja, vaan silloin tehdään sitä duunia, joka saadaan. Elämä on meinaan nykyisin vähän sellaista, että jopa työkokemus ja koulutus eivät takaa yhtään mitään, jos työttömäksi joutuu.

Sit tohon ylikoulutettujen määrään. Jatkossa pitäis valtionhallinnon asettaa tiukat opiskelijamäärät, joiden mukaaan eri aloille valmistutaan. Ylitarjonnasta on haittaa kaikille. Onhan se toki hirmu kiva täällä Suomessa, et nykyisin jokaisella voi olla haaveita ja voi valmistua vaikka esim. media-alalle tai tradenomiksi. Ja moni ei edes valmistu vaan haaveilee koulusta toiseen vuositolkulla. Näiltä pitäis ottaa maksetut opintotuet takaisin, koska mitään tutkintoakaan ei ole tullut suoritettua.

Jatkossa vain oikeasti parhaiden ja motivoituneiden pitäis päästä sisään opiskelemaan. Loput hakeutuu työelämään ja elättää itsensä. Oppisopimuspaikkoja pitäisi lisätä, jotta nuorilla on parempi mahis päästä haluamalleen alalle, vaikkei koulutusta ja kokemusta olekaan.

Jokaisen pitäis kantaa vastuuta itsestään ja omasta toimeentulosta, eikä vaan odottaa, että hyvät asiat tapahtuvat itsekseen laittamatta tikkua ristiin.

Mun mielipide on myös että turhaa paskanjauhamista jollei vuosikausiin löydä töitä, kyllä työlle tekijänsä on, IT-alan hiivuttua pakkasin tavarani kassiin ja muutin Ranskaan vuodeksi työn perässä jonka jälkeen maailmalla vallitsi "lama" taisin mä tän laman johdosta olla viikon työttömänä kunnes sain uuden työn Turusta, sieltä muutin Vantaalle missä nyt asun ja töitä kyllä riittää. Ei kukaan töihin tule kotoaan hakemaan. Vähän vaivaa kun näkee niin ei tiedä mitä matka tuo tullessaan, eri alalla minäkin nyt olen mihin olen kouluttautunut. Reissata on ehtinyt ja ei se vielä tähän lopu, monta maata ja työkeikkaa vielä tekemättä. Onko musta tullut vanha vai kuvittelenko että nykynuoriso halajaa helppoa duunia perkeleen isolla palkalla kun muutaman vuoden on koulua käynyt ja jos kädet likastuu niin soitetaan jo liittoon.

Moni "paskaduuneissa" olevat ovat jättäneet koulutuksen kesken tai eivät ole peruskoulun jälkeen jatkokouluttautuneet.

Peruskoulu on hyvin teoriapainotteinen systeemi. Voisi sanoa että suurin osa aineista on teoriaa.

Ihmisiä on kahdenlaisia: teoreetikoita ja käytännön ihmisiä. Teoreetikot yleensä pärjäävät huomattavasti paremmin koulutusjärjestelmässä jos haetaan rahakkaitta töitä. Käytännön ihmisten lähtökohdat ovat yleensä jo huonommat peruskoulun päätyttyä arvosanojen huonouden johdosta. Peruskoulun ohjelmaa pitäisi mielestäni muokata ja kehittää niin että käytännön aineiden osuutta tulisi lisätä huomattavasti niiltä jotka teoria aineissa ovat huonoja. Teoria aineet ovat vaikeita käytännön ihmisellle ja käytäntö teoreetikolle.

Ihmisiä ylikoulutetaan nykyään. Koulutustaso ei ole suora mittari siihen kuinka hyvä ja viisas ihminen on tai kuinka tärkeä työntekijänä on. Se ei myöskään kerro työn vaikeudesta mitään että kuinka paljon siitä maksetaan palkkaa tai kuinka kauan on opiskellut.

Mutta tuo fraasi että "työtä tekevälle löytyy" on niin kulunut että sitä ei tuossa muodossaan sovi käyttää argumenttina. Jos töitä etsitään ja tekevä löytää niin aikas paljon laiskoja ihmisiä suomessa on jotka ei muka edes halua töitä tehdä. En usko tuohon väitteeseen että tekevälle löytyy. Pätkistä voi joskus löytyä mutta sitä ei voi sanoa työllistymiseksi.

Köyhyys suurin ongelma on. Siinä rupeamme olemaan ihan euroopan "kärkimaiden" kannassa. jes. suomi...pohjolan romania.

Jenkit. Ehkä maailman viisain kansa. Urheilu yliopisto-opiskelijat osaavat hädin tuskin tavata ja lukea.

Toki suomen koulutusjärjestelmässä on paljon hyvääkin sitä en sano mutta parannettavaa olisi jos halutaan että suomesta ei tule pohjolan romaniaa.

Köyhälle ei kannata olla kateellinen. Tästä ajatuksesta on hyvä lähteä liikkeelle, kun oikein tekee mieli kurmottaa työttömiä. Tänään kuka tahansa voi joutua kilometritehtaalle. Pääomat ylittävät rajoja luovasti sinne, missä on luvassa maksimaalista tuottoa. Matalapalkka-aloille virtaa työväkeä alasajetusta teollisuudesta ja jotain varastomiehen paikkaa voi olla hakemassa sadat toivorikkaat.

Koulutus on päivän sana, mutta edes sinne ei löydy kaikille paikkoja. Väistämättä syntyy väliinputoajia, joita ei voi syyttää yrityksen puutteesta.

Pitäisi löytyä ratkaisu, jossa kaikenlaisen lyhyenkin työn ottaminen tehdään kannattavaksi. Ilman, että heti ollaan menettämässä tukia. Köyhää ei kannata kadehtia, vaikka tälläinenkin mahdollisuus joskus lain puolesta syntyisi.

Olen itse tullut siihen tulokseen että en halua myyjäksi oli se sitten kassalla tai puhelimitse johtuen siitä että en ole kauppias mieleltäni tai omaa mielestäni sopivia taitoja kyseisiin ammatteihin. Enkä usko että olisin edes mukavaa katseltavaa tai edes helposti lähestyttävissä, saati sitten itsekään aktiivinen.
Varmaan melkein mikä tahansa muu "kökkö" työ kävisi jos tarkemmin tarkastelee. Mutta Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa on varaa valittaa ja valita. Huonoine ja hyvine puoleineen. (GZ:t käy varmaan kimppuun).

Kyllä minusta kans Finalisoija olet oikeassa siinä että tuo fraasi ei oikein toimi tänäpäivänä. Itsekin olen työttömänä käynyt tässä kursseja ja juuri äsken laitoin hakemusta jälleen vuokrafirman kautta meneen. Olen itsekin näitä käytännön ihmisiä ja sontaa on tuullut lapioitua pikkupojasta lähtien, eli homma kuin homma kyllä käy. Olisin erittäin tyytyväinen kun sais taas vakituisen työn. Aikalalilla sama mitä se työ on, kunhan työilmapiiri on suht hyvä ja että työt sais tehdä sellaseen hyvään tahtiin, jossa ehdin pitää huolta myös laadusta. Sellanen 1500€ kuussa riittäisi ainakin minulle mainiosti.

Jo ala-asteella pitäisi vähän katsoa missä oppilas on hyvä ja ylä-astetta kohti mentäessä enemmän suunnata joko käytäntöön tai teoriaan. Hyi helkkari että itse inhosin varsinkin matemaattisia kaavoja ja niitä ei vaan aivot millään osanneet käsitellä vaikka kuinka yritti. Jokseenkin siis älytöntä että kaikki pitäisi tunkea siihen samaan muottiin kun voisi enemmän oppilaan itse antaa vaikuttaa siihen mitä haluaa, silloinhan hän jo varhaisessa vaiheessa ymmärtää paremmin omat vahvuutensa ja tietää mihkä peruskoulun jälkeen haluaa suunnata.

Olen vasta viimevuosina vähän alkanut tajuta millaista työtä haluan tehdä ja näitä hommia olen tässä työttömänä itse opiskellut. Luultavasti myös haluan pienimuotoista yrittämistä tämän pohjalta harjoittaa kun kokemusta ja osaamista on tarpeeksi kerätty.

Minun mielestä suomalaiset on varsin ahkeria tekijöitä ja monet työssäkäyvät joutuvat todella koville eivätkä yhtään uskalla valittaa mistään. Kyllähän töissä pitää työtä tehdä mut nykypäivänä menee jo kyl yli, ainakin omalta kohdalta kokemukset tuntuu tältä.

Kyllä vakituisiatyöpaikkoja piäisi saada reilusti lisää suomeen ja muuallekkin kuin pkseudulle. Ei siinä hirveästi tulevaisuutta suunnitella jos pelkkiä pätkäduuneja saa ja palkkakin noin 10€ tunti.

Minusta on myös älytöntä että tälläisiä ihmisiä jotka hakevat jo kenties nuorina sairaseläkkeelle ja heitä haukutaan laiskoiksi ja yhteiskunnan eläteiksi niin uskoisin väittää että suurin osa hakee niitä ihan syystä. Eiköhän silloin ihminen luovu aikailailla kaikista tulevaisuudensuunnitelmistaan/haaveistaan ja yrittää tulla toimeen sillä pienellä eläkkeellä. Kyllähän sekaan varmasti eksyy myös joku oikeasti laiska.

Tulee kyl aika ahdistava jos työttömiä tänä päivänä haukutaan, kun ei niitä töitä vaan tunnu saavan mistään. Monissa hakemuksissakin sanotaan että emme ota edes puheluja vastaan ja vaikka soittaiskin niin kyllähän sitä sanotaan että kiitos mielenkiinnosta, otamme tietosi ylös. Mitään ei kuitenkaan juurikaan koskaan kuulu. En sit tiedä teenkö jotain väärin.

Saa nyt nähdä mitä tämä uusi hallitus tulee saamaan lähivuosina aikaan.

Aikalalilla sama mitä se työ on, kunhan työilmapiiri on suht hyvä ja että työt sais tehdä sellaseen hyvään tahtiin, jossa ehdin pitää huolta myös laadusta.
Tähän ei ehkä pitäisi sanoa mitään mutta ei auta... Työssä kuin työssä ilmapiiri on hyvä, omaan tahtiin saa tehdä ja hyvin tehty kannattaa aina. Tärkeintä on löytää se oma juttunsa. Ei se todellakaan ole aikalailla sama mitä sitä loppuelämänsä tekee; miettii ensin jotain mitä oikeasti haluaa tehdä, kouluttautuu sen mukaan ja sitten tekee hommansa hyvin.

Olen vasta viimevuosina vähän alkanut tajuta millaista työtä haluan tehdä ja näitä hommia olen tässä työttömänä itse opiskellut. Luultavasti myös haluan pienimuotoista yrittämistä tämän pohjalta harjoittaa kun kokemusta ja osaamista on tarpeeksi kerätty.
Tästä taasen oikealle asenteelle hattua nostaen! Ei sitä kukaan nuorena oikeasti tiedä mitä hittoa sitä pitäisi tehdä mutta eiköhän se jonkin sortin kutina siellä jossain taustalla ohjaa meistä ihan jokaista. Sitä piilevää halua kun ruokkii niin hyvä tulee.

Minusta on myös älytöntä että tälläisiä ihmisiä jotka hakevat jo kenties nuorina sairaseläkkeelle ja heitä haukutaan laiskoiksi ja yhteiskunnan eläteiksi niin uskoisin väittää että suurin osa hakee niitä ihan syystä. Eiköhän silloin ihminen luovu aikailailla kaikista tulevaisuudensuunnitelmistaan/haaveistaan ja yrittää tulla toimeen sillä pienellä eläkkeellä. Kyllähän sekaan varmasti eksyy myös joku oikeasti laiska.
Näitä tapauksia taasen ei kannata sen isommin noteerata. Työkyvyttömyyseläke ei kuitenkaan loppupeleissä ole mikään "tää oli tässä, elän loppuelämäni tällä rahalla, pitäkää tunkkinne" vaan sieltä myös palataan työelämään kunhan maailmankuva muutaman vuoden aikana vähän kirkastuu.

Kokonaisuutena elämä on kuitenkin niin hiton pitkä episodi, ettei sitä kunnolla edes tajua ennen kuin sitä on edes tilastolliseen puoliväliin saakka elänyt. Hetkessä eletään aina mutta ihan samalla tavalla kuin parikymppisenä hymyilee omille itsevarmoille teinivuosilleen niin aivan yhtä varmasti sitä kolmekymppisenä hymyilee vuosikymmenen takaiselle itsevarmalle itselleen ja tuskinpa tuo siitä kummemmaksi muuttuu vaikka miten ikää kertyisi :)

Jenkit. Ehkä maailman viisain kansa. Urheilu yliopisto-opiskelijat osaavat hädin tuskin tavata ja lukea.

Toki suomen koulutusjärjestelmässä on paljon hyvääkin sitä en sano mutta parannettavaa olisi jos halutaan että suomesta ei tule pohjolan romaniaa.

Stereotypes are a motherfucker! Ehkä olet joskus törmännyt siihen epäonniseen jenkkifutariin jolla on tavuviivat hukassa, mutta ei kannata yleistää asioita. Itseasiassa uusimpien tilastojen mukaan yliopistourheilijan ja tavallisen opiskelijan valmistumisprosentti on tismalleen samalla tasolla.

Ainoat urheilulajit missä urheilijoilla on selkeästi heikompaa menestystä opiskelujen saralla, on jenkkifutis ja koripallo. Tämä johtuu lähinnä siitä, että opiskelijat tulee juuri niiltä köyhimmiltä alueilta joissa koulutuksen taso laahaa pahasti perässä jo muutenkin surkeaa systeemiä. Surullisinta tässä on vielä se, että pelaajat ovat osana miljoonabisnestä, eivätkä siitä hyödy penniäkään. Päinvastoin, pienikin rike niin stipendi lähtee käsistä.

Jo ala-asteella pitäisi vähän katsoa missä oppilas on hyvä ja ylä-astetta kohti mentäessä enemmän suunnata joko käytäntöön tai teoriaan. Hyi helkkari että itse inhosin varsinkin matemaattisia kaavoja ja niitä ei vaan aivot millään osanneet käsitellä vaikka kuinka yritti. Jokseenkin siis älytöntä että kaikki pitäisi tunkea siihen samaan muottiin kun voisi enemmän oppilaan itse antaa vaikuttaa siihen mitä haluaa, silloinhan hän jo varhaisessa vaiheessa ymmärtää paremmin omat vahvuutensa ja tietää mihkä peruskoulun jälkeen haluaa suunnata.

Tästä mä olen eri mieltä. Mikäli jo lapsena aletaan oppilaita työntämään eri putkiin, niin kaikilla ei enää ole samoja mahdollisuuksia myöhemmällä iällä, kun edes vähän tietää mitä haluaisi tehdä. Käytännössä tällaisessa järjestelmässä vanhemmat olisivat ratkaisevassa roolissa ja päättäisivät lapsensa puolesta mihin suuntaan lapsi lähtee. Tämä lisää juurikin sitä, että rikkaampien lapset menevät putkiin, joista pääsee ns. "parempiin" ammatteihin. Suomen koulutusjärjestelmän paras puoli on nimenomaan se, ettei ole minkäänlaista työväenluokka/elitistiluokka jakoa. Ainakin periaatteessa kaikilla on täsmälleen yhtä hyvä mahis pärjätä koulun penkillä.

Ammattiin valmistavien koulujen (peruskoulun jälkeen) pitäisi sen sijaan mun mielestä valmistaa oppilasta paremmin nimenomaan työelämään. Ei vaan tämmönen ilmeisesti ole koulujen intresseissä, poliitikkojen asia? Toitotan edelleen sen perään, että oppisopimuspaikkoja pitäis saada lisää ja joka alalle.

Muuten oon kyllä sun kanssa samoilla linjoilla. Osa ihmisistä yrittää ihan tosissaan tai on sairauksia jne. ja silloin ei kyllä auta osoittaa syyttävällä sormella. Omallakin alalla on jo pidempään ollut työnantajan markkinat ja duuninsaanti on erittäin vaikeaa.

Oikeastaan lusmun erottaa ainakin siitä, että lusmu miettii kannattaako jollain liksalla mennä töihin, vai onko sama jäädä lorvailemaan himaan. Tämä kusee meidän systeemissä, tällaista ei pitäisi koskaan joutua/(päästä) miettimään, vaan duunin pitäis aina kannattaa myös taloudellisesti. Olen ehdottomasti sen kannalla, että kaikille aloille pitää saada edes kohtuullinen minimiansiotaso. Tai sitten veroja kevennetään heikkotuloisemmilta sen verran, että näppiin jää selvästi enemmän kuin työttömyyskorvaus.

Anteeksi ruma sana mutta vituttaa, että tuli liian myöhään herättyä opiskelemaan. Ammattikoulun käyneenä ei ole mitään keinoa korottaa numeroita, lukion käynyt voi käsittääkseni tehdä näin. Pitää kai puristaa joku iltalukio läpi vajaassa parissa vuodessa, että pääsee sinne minne haluaa... Toki koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella, harmittaa vaan kun osa kaveripiiristä porskuttaa eteenpäin ja itse junnaa nyt paikallaan.

Näin se nettisen Suuri toimii taas kerran, jos toisella on paha olla, niin tämän foorumin paras lääkehän on wittuilu...! Eihän sitä ketään tukea kannata, eihän...
Ja PS: En ole köyhästä perseestä!!!

Itse asiassa mun edellinen viesti ei ollu tarkoitettu vittuiluna mitenkään. Se oli vaan joku huono läppävastaus ilman mitään sisältöä siihen edelliseen viestiin, jonka sanoma mul meni ohi. Antakaa anteeks, ollaan hei kavereita vaan :)

PS. mä oon persaukisesta ja erittäin rikkonaisesta perheestä. Mun kohdalla Suomen systeemi toimi, ilman sossun rahoja en olis koskaan päässy lukioon ja saanut ruokaa elämiseen. Auttoivat vielä ammattikorkean alkutaipaleellakin. Iso kiitos sinne Vantaan sosiaalitoimiston tädeille, että antoivat mahiksen mulle. Näin pitää järjestelmän toimia jatkossakin, jotta myös köyhemmillä on mahis pärjätä niin halutessaan.

Wixxer, tuuppa lahteen, ni tiiät, että täällä ei asiat ole hyvin. Sossun akatkin ajavat vain omia etujaan...
En ees jaksa enää sanoa mitää työnhausta, muutoin tulee taas kiva moderaattori setä sekä Eliminaattori paasaamaan paskaa...!
Helppo se niiden on sanoa, Ellullakaa ei oo perhettä, aikoinaa pistin perheeni etusijalle... Ja se joka laittaa kaikki työt sun muut ennen perhettä... No otan osaa... Et varmaanka oo nähny kaikkien lasten ekoja sanoja, saati askeleita...
Vielä kerrankin, jos joku kehtaa vidduilla, ni kiitos ja näkemiin...! Luulin, että suomalaiset tukee toisiaan vaikeina aikoina, mutta ei... :mad:

Ei se todellakaan ole aikalailla sama mitä sitä loppuelämänsä tekee; miettii ensin jotain mitä oikeasti haluaa tehdä, kouluttautuu sen mukaan ja sitten tekee hommansa hyvin.

Osaako peruskoulusta valmistuva ajatella edes näin järkevästi. Päälimmäisenä taitaa olla monella mielessä että onneksi loppui se p****. Olisi mukavampaa jos peruskoulun käytyään osaisi jotain muutakin kuin imperfektin tärkeyden ja jag heter peter hommia. Niitä kun ei käytännön töissä tarvi koskaan. Koulutusjärjestelmä on jumittunut paikalleen eikä siihen taida pitkään aikaan tulla muutosta koska se on niin vanhoillinen systeemi.

Kirjoitellaanpas nyt sitten omia tuntoja tänne.

Voisin aloittaa niinkin kliseisellä lauseella, että koko ikäni olen töitä tehnyt, sillä vartuin lapsena maatilalla. Koulut olivat ja tulivat ja sitten tuli se määginen kesä kun siirryttiin armeijan harmaisiin. Keltainen yksitoistahan siellä valui nenästä ja puoli vuotta hurahti kuin siivillä. Intin jälkeen ensimmäinen työttömyys, mutta se päättyi muutaman kuukauden ahkeralla etsinnällä. En siis mitenkään erityisesti nyrpistellyt töitä, muistaakseni ainoa kriteeri mitä minulla tuolloin oli, oli se, että kaupan kassalle en mene, sillä en ole mitään maailman sosiaalisimpia ihmisiä. Työkkäristä sitten annettiin työtarjous, mitä ei ollut nettiin laitettu ja menin työhaastatteluun. Varastotyöksi paikkaa kuvailtiin ja voin vain kuvitella kuinka nalle nollataululta näytin saapuessani työhaastatteluun. Mutta työpaikka siltikin lohkesi ja tulihan tuossa työpaikassa vietettyä 1,5 vuotta elämästäni. Vaikka työpaikkaa alunperin kuvailtiin varastotyöksi, muuttui toimenkuva varsin nopeasti varsin moneksi muuksi, mutta enpä jaksanut asiasta valittaa, sillä pidin itse asiassa siitä, että työkuva sisälsi varsin monenlaista hommaa.

Puolitoista vuotta kului ja AMK kutsui, mutta eipä tämänkään jälkeen ole tarvinut miettiä kesätyöpaikkoja. Aina on jotakin löytynyt, ja varsin usein suhteilla. Niin ikävältä kuin se ehkä kalskahtaakin, mutta suhteilla pääsee työelämässä pitkälle. Juuri äskettäin sain taas yhden työtarjouspuhelun, vaikka en ole erikseen töitä hakenut. Hyvä kello kuuluu kauas jne, vaikka itse koen olevani työpaikkojen suhteen melkoinen Hannu Hanhi.

Mitä tahtoisin tällä viestillä sanoa, on, että ei pidä hylätä mahdollisesti huonolta kuulostavaa työtarjousta, sillä työ voi olla yllättävänkin mielekästä ja sillä voi olla kauaskantoisia seurauksia, yleensä hyviä.

Mitä tahtoisin tällä viestillä sanoa, on, että ei pidä hylätä mahdollisesti huonolta kuulostavaa työtarjousta, sillä työ voi olla yllättävänkin mielekästä ja sillä voi olla kauaskantoisia seurauksia, yleensä hyviä.

Tämä. Sitä ei koskaan tiedä mitä sieltä loppujenlopuksi lohkeaa. Haastattelussa kannattaa aina käydä.

Mutta koskaan ei pidä taipua työnantajan kusetuksen edessä. Työnantajan tarjotessa paikkaa huomattavasti alle alan minimipalkan tai huonoilla/laittomilla sopimusehdoilla kannattaa jättää moinen tarjous väliin. Yleensä näitä papereita (tai jopa pelkkiä suullisia sopimuksia) tarjoavat jo muutenkin harmaaseen talouteen syyllistyvät ketkut, jotka eivät maksa veroja tai sosiaaliturvamaksuja. Etenkin ravintola- ja kampaamoalat ovat tällä sektorilla valitettavasti kunnostautuneet. Peräkkäisiä muutaman kuukauden soppareita -> ei lomaa -> ei eläkekertymää -> paska palkka -> ei sairasturvaa -> ei irtisanomisturvaa = kusetusta.

Nuoret työnhakijat sortuvat näihin sudenkuoppiin helposti, koska kokemusta ei ole ja kukaan ei ole neuvomassa.

Töihin meno olemattomalla palkalle vain sen takia, että ei olisi kortistossa ei ole yhteiskunnan kannalta mitenkään edullista. Jos työntekijä menee töihin, mutta saa niin alhaista palkkaa, ettei sillä elä, joutuu yhteiskunta kuitenkin tukemaan tätä toimeentulotuen ja asumistuen kautta. Saldona on miinusmerkkinen lukema, mutta välistä pääsee vetämään epärehellinen firma.

Tekijälle töitä tosiaan löytyy aina, kunhan ei vain pyydä palkkaa tai lomaa.

En tiedä mikä on "pa*kaduuni" ja mikä ei, mutta ainakin nuorempien kannattaisi vain hakea aktiivisesti lähes mitä tahansa duuneja esim. kesäksi tai tietylle luppoajalle - kaikista on apua ja kaikki voittavat aina sen kattoon syljeskelyn. Aina töitä ei löydy vaikka kuinka aktiivinen olisi, mutta ainakin kannattaa yrittää. Kukaan ei tule tarjoamaan töitä sinne kotisohvalle..

Ylös Bottom