Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tytöt/naiset videopeliharrastajina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Kiinnostavinta tässä aiheessa on se että onko tyttöjä missään huippuklaanissa. Ja tällä tarkoitan ammattipelaajia jotka pelaa isoissa turnauksissa.

Menee tonne WoWin puolelle, mutta muistaakseni joskus pari vuotta sitten katselin MLG:n 3v3 areenaturnausta, ja siellä oli voittajatiimissä nainen mukana. Muistaakseni taisi vielä pelata jossain fnaticin tiimissä joten mistään turhasta pelaajasta ei varmasti ole kyse :-P Palkinnothan noissa MLG-turnauksissa taitaa olla yleensä luokkaa 10-20k dollaria + uudet koneet jokaiselle, joten ihan kohtalaisen kokoisista turnauksista kyse, mut ehkä täs haittiin enemmän CoD/CS-tyylisiä klaaneja?

Mulla peliuraa on takana Jelianin tapaan parikymmentä vuotta. Ala-asteella muistan pelanneeni kotona ja kavereilla C64:ää, Amigaa ja Segaa. Lähinnä tasohyppelyitä tuli silloin pelattua.

Ala-asteen jälkeen voinkin syyttää miespuoleisia henkilöitä pelaamisestani ;). Yläasteella siskon poikaystävä "pakotti" pelaamaan mm. Duke Nukemeita, toisen siskon poikaystävä taas läiskäsi mulle Lemmings-korput käteen ja lukiossa poikaystävä tutustutti Final Fantasyyn, Tomb Raidereihin ja Resident Eviliin. Vieläkin harmittaa etten saanut FFVIII:a pelattua loppuun ennen kuin tuli bänksit :D. Ex-avokin myötä taas kotiin muutti Xbox. Sittemmin onkin tullut pelattua kaikenlaista PC:llä, Xboxilla ja käsikonsoleilla. Eniten kolahtaa rope/seikkailupelit, suosikkeja mm. Oblivion ja BioWaren pelit. Hyvät henkilöhahmot, juoni ja aksöniä niin toimii.

Online-pelejä en pelaa ja mulle pelaaminen on mitä suurimmassa määrin "omaa aikaa". Ainoa sosiaalinen peliaspekti on perheen juhlat ja illanistujaiset, joissa nykyään aina päädytään pelaamaan jotain Kinect-tai Lego-pelejä (pelaajien ikähaitari yleensä 7-65!). Perhepiirissä ei siis pelaaminen mitenkään herätä ihmetystä, koska innokkaita pelaajia löytyy muitakin. Ystäväpiiristä löytyy myös innokkaita pelaajia ja toisaalta ei-pelaavien kanssa tulee harvoin aiheesta puhettakaan.

Tänään ostin Call of duty Prestige Editionin tytöltä jolla oli Call of Duty t-paita päällä tavatessa. Im in love.

Itse ainakin olen törmännyt erinäisissä MMO:ssa paljonkin naisiin. Samassa killassakin on aina ollut vähintään yksi nainen, yleensä useampi. Daocin aikana muistan esim. yksi parhaimmista hiilereistä ja ylipäätänsä pelaajista oli nainen. Ja nimenomaan PVP:ssä.

Eli kyllä naisetkin voi innostua samoista peleistä. Toisaalta eihän kaikki miehetkään pelaa ja veikkaan, että naisilla kynnys kokeilla pelaamista on suurempi. Vaikkei ehkä enää nykyään niin paljon suurempi kuin aikaisemmin.

Kyssäri: kuinka moni nainen pelaa esim. MMO:ta mieshahmolla, jotta välttyisi typeriltä ahdistelijoilta?

Kyssäri: kuinka moni nainen pelaa esim. MMO:ta mieshahmolla, jotta välttyisi typeriltä ahdistelijoilta?

Lähipiirin naispelaaja kertoi aikanaan, miten hänen naishahmonsa Wowissa herätti "ylimääräistä" kiinnostusta kanssapelaajissa. Tätä lisäsi vielä selvä avuttomuus pelikentällä ja opastuksen tarve, johon näitä prinssejä ilmaantui vapaaehtoisina kuin tilauksesta. Lievää ahdistusta oli paikoin kokenut tästä partiotoiminnasta.

Ratkaisu voisi olla sopivan neutraali androgyyni hahmo, jossa mielenkiintoa herättää vain se mitä löytyy korvien välistä.

Huh-huh, SUPERjakso äänitettynä! Enemmän tissejä kuin koskaan aiemmin! Tiistaina myös selviää, kellä ei ollut paitaa, ja kuka esiintyi jaksossa ILMAN HOUSUJA!

Toivottavasti podcastissa vierailleet naiset eivät erehdy tälle foorumille todistamaan tuota purkausta. ;)

Halusin nyt vastata tänne ihan näin podcastinkin jälkeen.
Mun pelaaminen on aika identtistä poikien vastaavaan, vaikka myös sims-peli sai oman aikansa nuorena (kai se on joku naisen hoiva-vaisto tai nukkekotikompleksi)
RPG peleissä kuten Final Fantasyissä on minulle tooodella tärkeää maxata kaikki statsit ja löytää kaikki vaihtoehtoiset tarinan osat ja cutscenet yms. Aseiden kehittely/etsiminen on kyllä tylsää, ja lähinnä etusijan saa tarina, mutta olen perfektionisti.

En yleensä nettipeleissä livessä juttele muiden kanssa, kun aina siitä saa kuulla ja peli menee valitettavan usein pipariks. Pelailen aika usein kavereiden kanssa jos headsettiä käytän.

Mmo:t ei niinkään enää kiinnosta, mutta puolet tuntemistani pelaajanaisista pelaavat wowia tai "riftiä" ja kaikki on aikamoisia raidien ystäviä :D ja kuulemma achivementit pitää saada! (itse en wowia jaksanut hakata kuin 2 vuotta ja sekin aika meni RP realmeilla) itse keskityn mmo:issa roolipelaamiseen :D niin nörtiltä kuin se kuulostaakin.

Suurimpia lemppareitani on kauhu/mysteeripelit, suosin 3d pelejä, Silent hillit, penumbra/amnesia ja condemned etc.

Seikkailupelit on parhautta! The longest journeystä Mass effecteihin.

Peleissä jossa saan valita sukupuolen pelaan aina naishahmoa, kai se on helpompaa esim. Mass effect/ Dragon Age peleissä samaistua hahmoonsa.

Taistelupelit on myös suuri intohimo. MvC3 uusinnäistä jota tullut pleikkarilla hakattua, netissä suosin Player Matcheja :D en suoriudu hyvin paineen alla, jonka ranked match tuo (joku mun vamma).

On se vain kiva, että nykyään sukupuolirajat rikkoutuu ja naisetkin pelaa enemmän! Täällähän siis tapellaan pelivuoroista ahkerasti, tosin nykyään emäntä käyttelee ds-pelilaitetta pääsääntöisesti. Itse sitten tahkoan tuota boksia, vaikka paljon on pelejä hankittu "pelkästään" emännän ehdoilla. Eniten avokkia haittaa se, että neuvon vieressä. :D Rankkaa.

On se vain kiva, että nykyään sukupuolirajat rikkoutuu ja naisetkin pelaa enemmän! Täällähän siis tapellaan pelivuoroista ahkerasti, tosin nykyään emäntä käyttelee ds-pelilaitetta pääsääntöisesti. Itse sitten tahkoan tuota boksia, vaikka paljon on pelejä hankittu "pelkästään" emännän ehdoilla. Eniten avokkia haittaa se, että neuvon vieressä. :D Rankkaa.

Joo en kyllä tiedä mitään pulssia nostattavampaa asiaa pelaamisessa, kun se että joku tampio siinä vieressä huutelee tai toteaa "anna mä näytän" ja vie ohjaimen kädestäni, koska "en osaa".
Todellisuudessa saatan ihailla maisemia tai asioita, jotka yleensä miehet ottaa itsestäänselvyytenä.

Joo en kyllä tiedä mitään pulssia nostattavampaa asiaa pelaamisessa, kun se että joku tampio siinä vieressä huutelee tai toteaa "anna mä näytän" ja vie ohjaimen kädestäni, koska "en osaa"

Itsesuojelu sentään sen verran pelaa, että en enää mitään noin typerää tee. Miehet: antakaa naisen itse pelata rauhassa ja neuvokaa vasta jos he kysyvät jotain. Lähinnä nykyään tyydyn katsomaan ja kommentoimaan pelitilanteita, koska en halua turpaani. :cool:

Oma vaimo kyllä pelaa yhtä sun toista ja välillä joitain pelejä jopa ennen minua jolloin täytyy olla seuraamatta ettei spoilaannu. Luurit päähän ja pelailen PC:llä sillä aikaa. Auttamaan en ryntää, päinvastoin en aina auta vaikka pyytää pelaamaan ohi joistakin vaikeista paikoista.

Syksyllä tulee ehkä seuraava vaikea paikka kun Skyrim ilmestyy. Löytyy meidän perheessä molempien odotuslistalta sijalta #1. Joutuu varmaan tekemään pelivuorolistan että ei synny marmatusta, kummankaan puolelta. :)

Minua ja ukkoa verratessa taitaa kyllä mennä niin, että minä olen enemmän se pelaaja, vaikka molemmat sitä harrastetaankin. Eli kun taloon tulee uusi peli, jota molemmat ovat aikeissa pelata, niin minä aloitan sen, enkä suostu muuhun järjestelyyn, hehe :D Eri asia tietysti, jos molemmilla pelattavaa, sitten pitää sopia kellonajoista ja vuoroista. Jotenkin ukkokin vain niistä monesti joustaa, kun olen täysin pelin lumoissa ja "kyllä minä keksin muutakin tekemistä vielä vähäksi aikaa". Tuota vieressä neuvomista ei onneksi tässä taloudessa ole näkynyt, mutta se tosiaan taitaa johtua pääasiassa siitä, että minä olen jo pelannut pelit ennen häntä.

Täällä taloudessa majailee myös suht aktiivisesti pelaileva vaimo. Suurimmat intohimot tuntuvat olevan Call of Dutyjen nettipeliä(!) kohtaan. Häpeäkseni joudun tunnustamaan, että paremmalla puoliskolla taitaa olla joka osassa parempi k/d ratio kuin meikäläisellä. :o Pelityyli näyttäisikin olevan selvästi tutkiskelevampi ja rauhallisempi, kun itse tulee rynnättyä tulituksen keskelle sen suurempia ajattelematta. Seli seli. Viime vuonna rouvalle maistuivat parhaiten lisäksi Heavy Rain (kuulemma ehdoton vuoden peli) ja Red Dead Redemption, eli mukaansatempaavat yksinpelit toimivat codiräiskyttelyn lisäksi.

Tärkeimpänä kriteerinä pelissä ei saa olla liiaksi scifiä tai muita yliluonnollisuuksia, silloin se joutuu automaattisesti mustalle listalle. Myös kaunis ulkoasu merkkaa yllättävän paljon. Vähänkää rumempi tapaus jää kokonaan koittamatta, mikäli visuaalisuus ei ole viimeisen päälle. Mitkään suostuttelut eivät tuolloin auta. Niin, ja Bad Companyyn en saanut Modern Warfaren parista käännytettyä lapsellisten valikkomusiikkien vuoksi. Naiset. :D

Täälläkin on yksi pelaava nainen :cool:
Pelejä on tullut pelailtua varmaan jo lähes 15 vuotta ja minäkin olen meidän perheessä se enemmän pelaava henkilö. Tomb Raidereista tuli serkun kanssa aikoinaan aloitettua PS1:llä ja siitä se sitten lähti hiljalleen etenemään tämä peliaddiktio. :p
Pelailen seikkailupelejä enimmäkseen (Morrowind, Oblivion, Dragon Aget, Final Fantasyt, Fallout3, Heavy Rain), simulaatioita (Sims, Civilization) ja puzzleja (CSI, Art of Murder yms) tietokoneella. Miestä kiinnostaa eniten ajopelit.
Eniten pidän peleistä, joissa pääsee kunnolla tutkimaan ympäristöään ja että siinä on muutakin kuin taisteluita. Yleensä vaan taistelut on välttämätön paha seikkailupeleissä jos haluaa edetä eteenpäin.
En pidä yhtään netti- tai moninpeleistä vaan haluan pelata rauhassa yksikseni eteenpäin omaan tahtiini. Wowia en jaksanut edes kokeilla, jos siihen sattuisi jäämään koukkuun kuten monelle on käynyt. Muutenkin pelisessiot monesti tahtoo venyä useiden tuntien mittaisiksi.
Mies onneksi ei ole vielä valittanut pelaamisestani vaan on onneksi keksinyt itselleen korvaavaa tekemistä siksi aikaa.

No vastailenpa tähän, vaikka taitaa olla jo hiukan myöhäistä.

Eli siis olen nainen joka pelaa ja jolla on koulutus ja työkokemusta tekniikan alalta. Tekniset vekottimet ovat siis osa elämää monella tapaa. Pelaaminen alkoi Amigalla ja Nintendo 8bittisellä joskus ennen päiväkoti-ikää ja omistan kyseiset laitteet edelleen. Monenlaista vekotinta löytyy kaapeista ja mieheltä saa kuulla nalkutusta niistä. :mad:

Pelimaku on laidasta laitaan. Siihen mahtuu niin Simsit ja Singstarit, kuin MGS:t ja Heavy Rainitkin. PS3 pelini löytyy allekirjoituksesta.

Miehen kanssa taistellaan pelivuoroista, mutta joskus jaksetaan mättää samalla koneellaa sellaisiakin nostalgiapelejä kuin Heroes Might and Magic 3 yms. Neuvoja ropisee mieheltä kaikkiin peleihin, mutta niin ropisee minultakin. :rolleyes:

Pelimaailmassa olen kokenut jonkin verran syrjintää verkkopeleissä, mutta olen sen ottanut sitten sillä asenteella, että jotkut ei vaan halua ottaa pataan naiselta ja vähän hävettää. :D

Ja Snake on ehdoton suosikkihahmo. Sillä on sentään jokin tarina ympärillään, eikä ole vain joku "tehdään nopeasti joku lihaskimppuhahmo ja keksitään sille joku kiva tarina" -kuori.

Pelimaailmassa olen kokenut jonkin verran syrjintää verkkopeleissä, mutta olen sen ottanut sitten sillä asenteella, että jotkut ei vaan halua ottaa pataan naiselta ja vähän hävettää. :D

Tästähän oli juttua jo tässä ketjussa aikaisemmin.
Ja täytyy kovasti ihmetellä tätä ilmiötä, että naiset eivät saa olla rauhassa verkossa tai heitä syrjitään.
Itse en näe asiaa ollenkaan sillä tavalla, että hameväelle tarvitsisi jotakin esittää. Jos tyyppi on mukava, niin sitten se on mukava. On se nainen tai mies, tumma tai vaalea, demari tai kepulainen, nuori tai vanha jne.

Oma eukko ei pelaa (valitettavasti), kuin joskus ani harvoin. Mutta verkossa on monesti tullut oltua tiimissä/partyssa naisen kanssa. Tutussa porukassa meno on usein ollut ok, mutta joskus kun on ollut tuntemattomassa sakissa ja joukossa on sattunut olemaan nainen, niin kyllä joidenkin puhe on varsin kummallista. En itse ainakaan sellaista jaksaisi kovin kauaa kuunnella. En vain ymmärrä, miksi näin pitää toimia?

Mene ja tiedä, kai ne naiset sitten vain ovat niin ihmeellisiä, että testosteroni muuttaa useimmat urospuoleiset jonnekin luolamiehen ja ihmissuden välimaastoon kuuluvaksi mölyäjäksi?

Suurimmat intohimot tuntuvat olevan Call of Dutyjen nettipeliä(!) kohtaan. Häpeäkseni joudun tunnustamaan, että paremmalla puoliskolla taitaa olla joka osassa parempi k/d ratio kuin meikäläisellä.

Ole huoleti Termoz, olen livepuolella saanut monesti todistaa kuinka naispelaaja vei servun poikia kuin litran mittaa oli sitten kyse turnauksista tai ihan casual matchmakingista. En kokenut, että naisia olisi silloin mitenkään syrjitty. Pikemminkin pyrittiin pitämään kuin kukkaa kämmenellä. Jos mies meni ns. failaamaan niin siitä saatettiin leikkimielisesti muistuttaa vielä seuraavassa matsissakin ja härkittiin, soitettiin poskea jne. Tyttöihin suhtauduttiin hiukan kunnioittavammin. Ainakin siinä porukassa missä mie pelasin esim. Haloa ja Ghost Recon-sarjaa.

Jotenkin tuntui, että Live-puolella oli aikoinaan enemmän naispuolisia pelaajia kuin PS3-puolella. Live-aikoihin listallani oli monia naispuolisia pelaajia kenen kanssa tuli pelattua viikottain. PS3-puolella en ole juurikaan törmännyt suomalaisiin naispelaajiin fps-peleissä vaikka pelaan useampana iltana viikossa esim. Cod-sarjaa. Listalla ei ole nyt yhtään naista kun livessä niitä taisi olla parhaimmillaan jotain 5% kaverilistasta. Mukavahan se oli tyttöjenkin kanssa lobbyssa rupatella, tuo naisnäkökulma tarjosi XO-puolella mukavaa, vaihtelevaa näkökulmaa matsien välillä käytyihin keskusteluihin.

.

Ylös Bottom