Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Ai että. Mulla on 65" ladattuna ostokoriin ja sormi nappulalla odottamassa, että joku kavereistani ilmoittaa mulle haluavansa ostaa vanhan töllöni pois. Tai vaihtoehtoisesti odotan kunnes sormi väsyy ja kramppaa sillai sopivasti, että syntyy vahinkopainallus.

Aikanaan ostin PS4:n siten, että laitoin koneen ostokoriin ja otin sitten pojan syliin leikkimään tietokoneen hiirellä ja kappas siinähän kävi niin, että vekara painoi vahingossa ostonappulaa. Oli niin hassu juttu, että ei siinä voinu enää peruakaan :D

Eikös tämä naisen logiikalla mene niin, että nyt jos ostan telkan tarjoushintaan niin jäi taas monia satasia säästöön? :D
 
Ai että. Mulla on 65" ladattuna ostokoriin ja sormi nappulalla odottamassa, että joku kavereistani ilmoittaa mulle haluavansa ostaa vanhan töllöni pois. Tai vaihtoehtoisesti odotan kunnes sormi väsyy ja kramppaa sillai sopivasti, että syntyy vahinkopainallus.

Aikanaan ostin PS4:n siten, että laitoin koneen ostokoriin ja otin sitten pojan syliin leikkimään tietokoneen hiirellä ja kappas siinähän kävi niin, että vekara painoi vahingossa ostonappulaa. Oli niin hassu juttu, että ei siinä voinu enää peruakaan :D

Eikös tämä naisen logiikalla mene niin, että nyt jos ostan telkan tarjoushintaan niin jäi taas monia satasia säästöön? :D

Shialla on asiaa.

 
Ostin itse juuri 22.03.2021 Samsungin QLED QE65Q70TAT UHD 4K telkun. Mulla aikaisemmin oli 15-20v vanha LG 3D plasma-tv 50 tuumainen. Kotiteatterivahvistimena Onkyo tx-sr608 eli vanha kuin taivas myös tuokin. Tähän asti ollut kaikki oheislaitteet kytkettynä vahvariin ja siitä HDMI telkkuun.

Ensimmäinen havainto uuden telkkarin asennettuani oli että nykyinen vahvarini ei tue 4K formaattia, ainoastaan max 1080i ja 1080p. No eikun repimään sitten digiboxi, pleikkari ja xbox vahvarista irti ja kytkin ne suoraan telkkuun.

Toinen havainto: Sain kyllä 4K resoluution toimimaan mutta harmikseni huomasin että Samsungin töllö ei tue DTS äänen läpivientiä. Pleikkarilla valittuna on DTS mutta ulos tulee Dolby Digital ääntä ja Xbox ei anna edes valita DTS:ää vaan vaihtaa sen heti Dolbyksi kun asetuksista poistuu. Perhana..

Pitänee ostaa uusi viritinvahvistin joka tukee 4K formaattia ja vähintään HDCP 2.2 ja kytkeä sitten kaikki värmeet suoraan virittimeen telkun sijaan ja telkkuun vaan taas yks piuha virittimestä.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin itse juuri 22.03.2020 Samsungin QLED QE65Q70TAT UHD 4K telkun. Mulla aikaisemmin oli 15-20v vanha LG 3D plasma-tv 50 tuumainen. Kotiteatterivahvistimena Onkyo tx-sr608 eli vanha kuin taivas myös tuokin. Tähän asti ollut kaikki oheislaitteet kytkettynä vahvariin ja siitä HDMI telkkuun.

Ensimmäinen havainto uuden telkkarin asennettuani oli että nykyinen vahvarini ei tue 4K formaattia, ainoastaan max 1080i ja 1080p. No eikun repimään sitten digiboxi, pleikkari ja xbox vahvarista irti ja kytkin ne suoraan telkkuun.

Toinen havainto: Sain kyllä 4K resoluution toimimaan mutta harmikseni huomasin että Samsungin töllö ei tue DTS äänen läpivientiä. Pleikkarilla valittuna on DTS mutta ulos tulee Dolby Digital ääntä ja Xbox ei anna edes valita DTS:ää vaan vaihtaa sen heti Dolbyksi kun asetuksista poistuu. Perhana..

Pitänee ostaa uusi viritinvahvistin joka tukee 4K formaattia ja vähintään HDCP 2.2 ja kytkeä sitten kaikki värmeet suoraan virittimeen telkun sijaan ja telkkuun vaan taas yks piuha virittimestä.
Itse kanssa tappelin ensin äänten kanssa pleikkarilla. Itsellä marantzin vahvistin joka ei tue 4k läpivientiä. Telkkariksi hankin etukäteen halvimman mahdollisen 55" 4k tv.n (tais olla 249e tämä tcl telkkari silloin gigantissa jollain alennuslapulla). Pleikkarilla äänten asetus oli jotenkin hankalasti tehty (piti muistaakseni vaihtaa useampaan paikaan ja oikein etsiä oikeita asetuksia), mutta lopulta sain 5.1 äänet ulos telkkarin optisesta liittimestä kun hdmi menee suoraan ps5.ta telkkariin, ja luulisi että tässä halvimmassa telkkarissa ei ole mitään ylimääräisiä äänikodekkeja.

Ja hdr.kin piti telkkarista erikseen valita (ei tullu sekään automaattisesti). Suht tyytyväinen olen ollut telkariin kun muistaa sen hinnan (älyominaisuuksiltaan huono tv mutta pleikkarin näyttönä mielestäni ihan suht ok). Onko muilla ollut ps5 hdr asetusten/säätöjen kanssa "ongelmia". Itse en mielestäni saa sieltä säätösivuilta ihan parasta kuvaa. Siis kun pitäisi säätää niin että kuvio juuri ja juuri näkyy, niin parissa kuvassa mielestäni kuvio näkyy ihan suht reilusti, ja jos säätää yhtään himmeämmäksi niin kuvio jo häviää. Johtuukohan halvasta telkkarista vai onko pleikkarin säätö niin karkea ettei saa ihan himmeäksi (peleissä kuva kyllä ihan hyvä).
 
Ostin itse juuri 22.03.2020 Samsungin QLED QE65Q70TAT UHD 4K telkun. Mulla aikaisemmin oli 15-20v vanha LG 3D plasma-tv 50 tuumainen. Kotiteatterivahvistimena Onkyo tx-sr608 eli vanha kuin taivas myös tuokin. Tähän asti ollut kaikki oheislaitteet kytkettynä vahvariin ja siitä HDMI telkkuun.

Ensimmäinen havainto uuden telkkarin asennettuani oli että nykyinen vahvarini ei tue 4K formaattia, ainoastaan max 1080i ja 1080p. No eikun repimään sitten digiboxi, pleikkari ja xbox vahvarista irti ja kytkin ne suoraan telkkuun.

Toinen havainto: Sain kyllä 4K resoluution toimimaan mutta harmikseni huomasin että Samsungin töllö ei tue DTS äänen läpivientiä. Pleikkarilla valittuna on DTS mutta ulos tulee Dolby Digital ääntä ja Xbox ei anna edes valita DTS:ää vaan vaihtaa sen heti Dolbyksi kun asetuksista poistuu. Perhana..

Pitänee ostaa uusi viritinvahvistin joka tukee 4K formaattia ja vähintään HDCP 2.2 ja kytkeä sitten kaikki värmeet suoraan virittimeen telkun sijaan ja telkkuun vaan taas yks piuha virittimestä.
Täällä on samanlaista ongelmaa ollut, johon toisella foorumilla jo kyselinkin neuvoja. Minulta löytyy tismalleen sama TV, PS5 ja muutaman vuoden vanha Harman Kardonin vahvari, joka ei 4K läpivientiä tue. Minulla isoin ongelma on siinä, että PS5:lla pelatessa äänet tulevat ihan ok (Dolby Digital), mutta jos laitan 4K UHD leffan (viimeisimpänä katsoin Tenetin), niin vahvari tiputtaa moodin stereomodeksi (esim. ikivanha PLII ym.).

Tähän em. caseen löytyi sellainen syy, että jos elokuvassa (oli sitten 4K tai perus BD) on Dolbyn Atmos ääniraita, niin vahvari antaa pihalle Dolby Digitalia. Jos taas ääniraita elokuvassa on "DTS-HD Master Audio", niin vahvari muuntaa tämän stereoksi, joka kuulostaa ihan pask... surkealle.

Kaikki tämä siis ilmeisesti siitä, että nuo Samsungin telkkarit eivät jostain syystä osaa viedä DTS:ää läpi. Hiukka vittumaista, koska kotoa löytyy satoja fyysisiä elokuvia ja varsinkin Blu-ray julkaisuissa on useasti tuo DTS-HD Master audio ääniraita. Vaihtoehdot on siis 1. irroitella tarvittaessa piuhat ja kytkä PS5 vahvarin kautta telkkariin elokuvia katsellessa 2. hommata uusi vahvistin (4K läpiviennillä) 3. ei tehdä mitään ja harmitella esim. foorumeilla tätä hommaa :)
 
Itse kanssa tappelin ensin äänten kanssa pleikkarilla. Itsellä marantzin vahvistin joka ei tue 4k läpivientiä. Telkkariksi hankin etukäteen halvimman mahdollisen 55" 4k tv.n (tais olla 249e tämä tcl telkkari silloin gigantissa jollain alennuslapulla). Pleikkarilla äänten asetus oli jotenkin hankalasti tehty (piti muistaakseni vaihtaa useampaan paikaan ja oikein etsiä oikeita asetuksia), mutta lopulta sain 5.1 äänet ulos telkkarin optisesta liittimestä kun hdmi menee suoraan ps5.ta telkkariin, ja luulisi että tässä halvimmassa telkkarissa ei ole mitään ylimääräisiä äänikodekkeja.

Ja hdr.kin piti telkkarista erikseen valita (ei tullu sekään automaattisesti). Suht tyytyväinen olen ollut telkariin kun muistaa sen hinnan (älyominaisuuksiltaan huono tv mutta pleikkarin näyttönä mielestäni ihan suht ok). Onko muilla ollut ps5 hdr asetusten/säätöjen kanssa "ongelmia". Itse en mielestäni saa sieltä säätösivuilta ihan parasta kuvaa. Siis kun pitäisi säätää niin että kuvio juuri ja juuri näkyy, niin parissa kuvassa mielestäni kuvio näkyy ihan suht reilusti, ja jos säätää yhtään himmeämmäksi niin kuvio jo häviää. Johtuukohan halvasta telkkarista vai onko pleikkarin säätö niin karkea ettei saa ihan himmeäksi (peleissä kuva kyllä ihan hyvä).
Vaikea sanoa miten dynaamisesti telkkusi reagoi tai mitkä on oikeat kirkkaudet sillä.. säätö on karkea.
Kokeile naksuttelu tekniikalla asettaa musta täysin mustaksi ja kirkkaus kohdat parilla kokeilulla vaikka 500 tai 1000nits arvoon -> https://forum.konsolifin.net/thread...hdr-saeaetoeohje-kaikenlaisille-tv-lle.96002/

Eli 10 tai 15 klikkausta nolla arvosta. Pistä ylös myös monellako klikkauksella olet saanut nuo ns. virallisen säädön aikaan. Tuolla säädöllä ei ole vaikutusta moneenkaan peliin. Olisi hyvä toki vastata telkun kykyä.. sillä tuo ohje.
 
Sony Bravia XR mallistoa tuodaan esille pelaajille.

Ovat tulossa myyntiin toukokuussa, käsittäen LED- ja OLED-malleja hintaluokasta 1299 - 7699 €.




Suomenkieliset kotisivut:



Mielenkiintoinen tuo X93J mallisto, 65" 1600€ heti julkaisussa joten voisiko tässä olla pelaajille hyvä TV jos ei halua OLED leikkiin lähteä. Ei löytynyt kyllä mitään teknisiä tietoja joten vaikea sanoa HDMI paikoista sun muista mitään. Nuo OLEDit onkin ihan törky hintaisia, varsinkin X90A mallisto.
 
Koska niitä alle 55" oled rupee tulemaan 55" lg bx saa hyvään hintaan mutta vähän suuri makkariin :D
 
Onko tuo Gigantin Elcare lisätakuu ostamisen arvoinen palvelu? Sen pitäisi kattaa pikseli ja kuvanpalamisongelmat mm. Eli jos Oledin kanssa se huolettaa niin silloinhan tuo kannattaa ottaa eikö?
 
Onko tuo Gigantin Elcare lisätakuu ostamisen arvoinen palvelu? Sen pitäisi kattaa pikseli ja kuvanpalamisongelmat mm. Eli jos Oledin kanssa se huolettaa niin silloinhan tuo kannattaa ottaa eikö?
Itse itsellesi vastasit: jos noin paljon huolettaa, silloin siitä varmaan kannattaa maksaa. Muutoin kannattaa luottaa siihen, että takuu ja viimeistään virhevastuu hoitavat mahdolliset ongelmat maksutta.
 
Ai että. Mulla on 65" ladattuna ostokoriin ja sormi nappulalla odottamassa, että joku kavereistani ilmoittaa mulle haluavansa ostaa vanhan töllöni pois. Tai vaihtoehtoisesti odotan kunnes sormi väsyy ja kramppaa sillai sopivasti, että syntyy vahinkopainallus.

Aikanaan ostin PS4:n siten, että laitoin koneen ostokoriin ja otin sitten pojan syliin leikkimään tietokoneen hiirellä ja kappas siinähän kävi niin, että vekara painoi vahingossa ostonappulaa. Oli niin hassu juttu, että ei siinä voinu enää peruakaan :D

Eikös tämä naisen logiikalla mene niin, että nyt jos ostan telkan tarjoushintaan niin jäi taas monia satasia säästöön? :D
Joko teit liikkeitä mihinkään suuntaan? Haen siis vertaistukea päätöksentekoon itselleni lähinnä. :D *nolo*
 
Sen verran liikettä on tullut, että vanha töllö myydään työkaverille ja LG CX menee ostoon heti kun tiedän pääsenkö sen itse hakemaan vai otanko kotiinkuljetuksen :D
Noniin juuh elikkäs siis minulla alkaa käymään vähiin syyt, jotka estäisi minua päivittämästä uudempaan. Kiinnostelee tosiaan PS5:n takia noi CX:n ominaisuudet. Mahdollinen burn-in menköön on-site takuuseen. :D
 
Mikähän kumma siinä on kun minä arjen ritari ilmoitan vaimolle juhlavaan sävyyn, että arvaas kultsi mitä menimpä ja täräytin uuden telkkarin tilaukseen niin melkoisen negatiivinen reaktio kyllä oli. Minä joka ajattelin vain lasteni parasta koska kyllä Palomies Sami pitää pystyä katsomaan parhalla kuvanlaadulla sekä lauantai illan Avaraluonto. Minä en ymmärrä. :D Kai se vissiin pistää vituttamaan kun ei saanut edes mahdollisuutta sanoa ei koska tämä oli vain ilmoitusmuotoinen asia :D
 
Mikähän kumma siinä on kun minä arjen ritari ilmoitan vaimolle juhlavaan sävyyn, että arvaas kultsi mitä menimpä ja täräytin uuden telkkarin tilaukseen niin melkoisen negatiivinen reaktio kyllä oli. Minä joka ajattelin vain lasteni parasta koska kyllä Palomies Sami pitää pystyä katsomaan parhalla kuvanlaadulla sekä lauantai illan Avaraluonto. Minä en ymmärrä. :D Kai se vissiin pistää vituttamaan kun ei saanut edes mahdollisuutta sanoa ei koska tämä oli vain ilmoitusmuotoinen asia :D
Joudut vielä sohvalle nukkumaan, mutta sitten voit nauttia uudesta telkkarista koko yön :D
 
Ylös Bottom